بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۳/۳/۱۵ .۲۶ذیقعده
💢 حکمت۱۷۴ 💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام): امام علی علیهالسلام میفرمایند: 💠مَنْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِیَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. کسى که سرنیزه یا دندان[سِنَانَ]خشم را براى خدا تیز کند، بر قتل سردمداران باطل توانا میشود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅برای پیروزی بر دشمنان نیاز به دو عامل است: آمادگی جسمی و آمادگی روحی که همان توکل و خداخواهی است. قرآن کریم بر روی این دو اصل تاکید میفرماید: 《وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَّا اسْتَطَعْتُمْ مِّنْ قُوَّة؛ توبه - ۶۰》 ۱. براى مقابله با دشمنان، هر چه در توان دارید از نیرو و... آماده سازید. 《وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الاْعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ؛ آل عمران - ۱۳۹ 》 ۲. هرگز سست نشوید! و غمگین نگردید; و شما برترید اگر ایمان داشته باشید.
✳️حضرت در خطبه ۱۳۰ خطاب به ابوذر میفرمایند: یَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّکَ غَضِبْتَ لِلَّهِ فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ لَهُ ای ابوذر تو در مواجهه با عثمان غضب کردی ولی غضب تو خدایی بود خدا اجر این غضب تو را میدهد و پشتوانهی تو میشود.
❇️حضرت در این حکمت میفرماید: شما اگر دنبال اجرای وظیفه باشید و در مقابل دشمن با همه قدرت و غلبه ظاهری بایستید و شمشیر تیز شده را به آنها نشان دهید دشمن نمی تواند در مقابل شما دوام بیاورد و از بین میرود. این کلام حضرت قوت قلبی است برای همه کسانی که اهل مبارزه و نهی از منکر هستند:
👈اولا باطل ضعیف و ناتوان است. بنا بر آیه قرآن که میفرماید: إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا باطل همواره نابودشدنى است
👈ثانیا خداوند رعب و ترسی را بر دل اهل باطل می اندازد که نتوانند در مقابل حق گویان استقامت کنند.
❇️این که در مورد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امام الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف داریم: "وَ نَصَرَهُ بِالرُّعْب"؛ یکی از سربازانش رعبی است که در دل دشمن ایجاد میشود. هر کدام از مومنین نیز در راه خدا تلاش کنند خداوند ترس را به دل دشمنان او می اندازد.
❎امروز می بینیم که گروه اندکی به نام حماس چگونه در دل دشمن صهیونیستی که از نظر امکانات نظیری ندارد، ترس و وحشت انداخته است. شما للّٰه قیام کنید، شما برای برهم زدن سفرهی استکبار قیام کنید، شما خمینی وار قیام کنید، خدا پشت سر شماست.
✳️ از امام باقر علیهالسلام پرسیدند: قِیلَ لَهُ مَا بَالُ الْمُؤْمِنِ أَحَدَّ شَیْءٍ چه شده است که مؤمن از هر چیز تیزتر است؟ فَقَالَ لِأَنَّ عِزَّ الْقُرْآنِ فِی قَلْبِهِ وَ مَحْضَ الْإِیمَانِ فِی صَدْرِهِ وَ هُوَ عَبْدٌ مُطِیعٌ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ مُصَدِّقٌ فرمود: زیرا عزّت قرآن در دل و حقیقت ایمان در سینه اوست، و او بندهاى است مطیع و فرمانبر خدا و تصدیقکنندۀ پیامبرش میباشد. ایمان به خدا انسان را در همه امور تند و تیز میکند از جمله در مقابل دشمن
🔺در ادامه حدیث داریم: پرسیدند: چه مىشود که گاهى مؤمن از هر چیز بخیلتر و تنگ چشمتر مىشود؟ قَالَ لِأَنَّهُ یَکْسِبُ الرِّزْقَ مِنْ حِلِّهِ وَ مَطْلَبُ الْحَلَالِ عَزِیزٌ فَلَا یُحِبُّ أَنْ یُفَارِقَهُ شَیْئُهُ لِمَا یَعْلَمُ مِنْ عِزِّ مَطْلَبِهِ وَ إِنْ هُوَ سَخَتْ نَفْسُهُ لَمْ یَضَعْهُ إِلَّا فِی مَوْضِعِهِ فرمود: زیرا رزق و روزى را از راه درست و سالم و حلال بدست مىآورد و راه پیدا کردن روزى حلال بسیار کم و سخت است، لذا دوست ندارد چیزى را بیهوده از دست بدهد زیرا از سختى بدست آوردنش آگاه است، و اگر سخاوت ورزد جز در محلّ صحیحش خرج نمىکند...
⏪لقمه حلال درآوردن خیلی سخت است و خانواده ها باید در شرایط سخت مالی با همسر همراهی کنند تا مبادا او به زحمت بیافتد. مومن هم در به دست آوردن مال حلال تلاس میکند و هم در مصرف کردن آن بسیار تلاس میکند.
✅خشم مقدس: اگر چه نوعا غضب و خشم در معنای منفی به کار میرود و آن خارج شدن از حالت اعتدال روحی است و جنونی آنی و زودگذر است و در روایات نیز بسیار از آن نکوهش شده است. امام صادق علیهالسلام میفرمایند: الْغَضَبُ مِفْتاحُ کُلُّ شَرٍّ . غضب کلید هر نوع شری می باشد. ولی یک نوع خشم و غضب نیز داریم که مقدس است.
❇️تفاوت خشم مذموم و ممدوح در علت خشم است: خشم مذموم آن است که علت و انگیزه این غضب امری بی ارزش و قابل گذشت بوده است. ولی خشم مقدس بر اساس نیت و انگیزه الهی و فرمان خدایی است. جهاد متوقف بر غضب است. نهی از منکر متوقف بر غضب است. مقابله با مستکبرین و احقاق حق مظلوم متوقف بر غضب است ولی این غضب مقدس است چون پیرو امر و اراده خدا است نه مسائل نفسانی.
✅قبلاً بیان شد که قرآن کریم میفرماید: "وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ " مومن محزون نمیشود منظور از این حزن ،حزن برای دنیا است، ولی در اصل مومن همیشه محزون است چه را که همواره فکر قیامت است. همانگونه که در آنجا چنین حزنی، حزن مقدس شمرده میشد، در اینجا هم خشم مقدس وجود دارد.
❇️خشمگین شدن موسى بعد از بازگشت از کوه طور و مشاهده گوساله پرستى بنى اسرائیل خشم مقدس است. آنجا که مى فرماید: 《فَرَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ؛ طه - ۸۶》 موسی به سوی قوم خود بازگشت در حالی که به شدت از آنها عصبانی بود.
✳️امیرالمومنین در امور دینی مخصوصا بیت المال خشن بود: امیرالمؤمنین(ع) از طرف پیامبر مدتها در یمن بودند. حجة الوداع شد، پیامبر در آخرین سال عمرشان حجة الوداع رفتند و داستان غدیر اتفاق افتاد. امیرالمؤمنین در یمن نامهای را از پیامبر دریافت کردند. پیامبر در نامه نوشته بودند: ما به حجة الوداع میرویم. شما از یمن خودتان را به مکه برسانید. پیامبر از مدینه حرکت کردند. امیرالمؤمنین هم با جمعی از یمن حرکت کردند. یک سری پارچه همراه امیرالمؤمنین بود برای بیت المال بود و باید به پیغمبر میرساند. حضرت چون عجله داشتند خودشان را زودتر به پیامبر برسانند، به کسی دادند و گفتند: شما این پارچهها را نگه دار، من زودتر خدمت پیامبر بروم.
✅خدمت رسول الله رفتند، با پیامبر صحبتی کردند. پیامبر فرمودند: همدیگر را دیدیم. شما با جمعیتی که از یمن حرکت کردید، به ما ملحق شوید و با هم حرکت کنیم. امیرالمؤمنین متوجه شدند که پارچههایی که میخواستند به پیامبر برسانند، نیست. فرمود: پارچههای بیتالمال چه شد؟ وَیْلَکَ مَا دَعَاکَ إِلَى أَنْ تُعْطِیَهُمُ الْحُلَلَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَدْفَعَهَا إِلَى النَّبِیِّ ع وَ لَمْ أَکُنْ أَذِنْتُ لَکَ فِی ذَلِکَ . گفت: من دیدم این افراد میخواهند به مکه بیایند و لباس احرام ندارند، ما خودمان تقسیم کردیم. فرمودند: تک تک لباسها را درآورید و لباس دیگری بپوشید. تمام پارچهها را جمع کردند. فَلَمَّا دَخَلُوا مَکَّةَ کَثُرَتْ شِکَایَتُهُمْ مِنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فَأَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص مُنَادِیَهُ فَنَادَى فِی النَّاسِ. اینها خیلی ناراحت شدند. خدمت پیامبر خدا رسیدند و شروع به شکایت کردند. پیامبر خدا فرمودند: ارْفَعُوا أَلْسِنَتَکُمْ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَإِنَّهُ خَشِنٌ فِی ذَاتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ غَیْرُ مُدَاهِنٍ فِی دِینِه زبانهایتان را ببندید. علیه علی گزارش ندهید. شکایت نکنید. علی در دینش با کسی تعارف ندارد. در مسائل دینی جدی است. بیتالمال باید درست تقسیم شود.
❎در خطبه ۳حضرت در مورد خلیفه دوم میفرمایند او همواره "فِی حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ" بود.او خشن دنیایی بود نسبت به امور دنیایی و رسیدن به پست و مقام عصبانی میشد.
❇️حضرت فرمود:کسى که سرنیزه(دندان) خشم را براى خدا تیز کند بر قتل سردمداران باطل توانا میشود. علی علیه السلام برای خدا غضب کرد لذا در طول تاریخ فردی شجاعت تر از او در تاریخ نیامده است:
🔺ابن ابی الحدید معتزلی میگوید من قبل از طوفان نوح را خبر ندارم ولی از طوفان نوح به بعد را که تاریخ موجود است مطالعه کردم و تاریخ اقوام گوناگون را بررسی کردم، ولی در طول تاریخ کسی را به شجاعت علی علیهالسلام نیافتم.
✳️حضرت در نامه ۴۵ میفرماید: وَ اللَّهِ لَوْ تَظَاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلَى قِتَالِی لَمَا وَلَّیْتُ عَنْهَا به خدا سوگند اگر عرب جملگى با هم به پیکار من درآیند به آنها پشت نمى کنم .(از آنها فرار نمیکنم.)
🔺همچنین در خطبه ۲۷ میفرمایند: یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ حُلُومُ الْأَطْفَالِ وَ عُقُولُ رَبَّاتِ الْحِجَالِ لَوَدِدْتُ أَنِّی لَمْ أَرَکُمْ وَ لَمْ أَعْرِفْکُمْ مَعْرِفَةً وَ اللَّهِ جَرَّتْ نَدَماً وَ أَعْقَبَتْ سَدَماً اى مرد نمایان نامرد اى کودک صفتان بى خرد که عقل هاى شما به عروسان پرده نشین شباهت دارد. چقدر دوست داشتم که شما را هرگز نمى دیدم و هرگز نمى شناختم. شناسایى شما -سوگند به خدا- که جز پشیمانى حاصلى نداشت، و اندوهى غم بار سر انجام آن شد. قَاتَلَکُمُ اللَّهُ لَقَدْ مَلَأْتُمْ قَلْبِی قَیْحاً وَ شَحَنْتُمْ صَدْرِی غَیْظاً وَ جَرَّعْتُمُونِی نُغَبَ التَّهْمَامِ أَنْفَاساً وَ أَفْسَدْتُمْ عَلَیَّ رَأْیِی بِالْعِصْیَانِ وَ الْخِذْلَانِ حَتَّى لَقَدْ قَالَتْ قُرَیْشٌ إِنَّ ابْنَ أَبِی طَالِبٍ رَجُلٌ شُجَاعٌ وَ لَکِنْ لَا عِلْمَ لَهُ بِالْحَرْبِ لِلَّهِ أَبُوهُمْ وَ هَلْ أَحَدٌ مِنْهُمْ أَشَدُّ لَهَا مِرَاساً وَ أَقْدَمُ فِیهَا مَقَاماً مِنِّی لَقَدْ نَهَضْتُ فِیهَا وَ مَا بَلَغْتُ الْعِشْرِینَ وَ هَا أَنَا ذَا قَدْ ذَرَّفْتُ عَلَى السِّتِّینَ وَ لَکِنْ لَا رَأْیَ لِمَنْ لَا یُطَاع خدا شما را بکشد که دل من از دست شما پر خون، و سینه ام از خشم شما مالامال است. کاسه هاى غم و اندوه را، جرعه جرعه به من نوشاندید، و با نافرمانى و ذلّت پذیرى، رأى و تدبیر مرا تباه کردید، تا آنجا که قریش در حق من گفت: «بى تردید پسر ابى طالب مردى دلیر است ولى دانش نظامى ندارد». خدا پدرشان را مزد دهد(1)، آیا یکى از آنها تجربه هاى جنگى سخت و دشوار مرا دارد، یا در پیکار توانست از من پیشى بگیرد؟ هنوز بیست سال نداشتم، که در میدان نبرد حاضر بودم، هم اکنون که از شصت سال گذشته ام. امّا دریغ، آن کس که فرمانش را اجرا نکنند، رأیى نخواهد داشت.
⏪وقتی مردم از علی حرف شنوی نداشته باشند و به تعبیر آیت الله جوادی حفظه الله حاکم و رهبر جامعه علی هم باید ولی مردم اطاعت نکنند ،شکست قطعی است. مردم باید حرف رهبر را بشنوند و تبعیت داشته باشند. حضرت به ان مرحله ای از شجاعت رسید که هیچ هماوردی نداشت و این شجاعت را به دست نیاورد مگر با غضب للّٰه.
اللهم اجعلنا فی جُنهِِ من شرار بریّتک
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۳/۳/۱۵ .۲۶ذیقعده
💢 حکمت۱۷۴ 💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام):
امام علی علیهالسلام میفرمایند:
💠مَنْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِیَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ.
کسى که سرنیزه یا دندان[سِنَانَ]خشم را براى خدا تیز کند، بر قتل سردمداران باطل توانا میشود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅برای پیروزی بر دشمنان نیاز به دو عامل است:
آمادگی جسمی و آمادگی روحی که همان توکل و خداخواهی است.
قرآن کریم بر روی این دو اصل تاکید میفرماید:
《وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَّا اسْتَطَعْتُمْ مِّنْ قُوَّة؛ توبه - ۶۰》
۱. براى مقابله با دشمنان، هر چه در توان دارید از نیرو و... آماده سازید.
《وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الاْعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ؛ آل عمران - ۱۳۹ 》
۲. هرگز سست نشوید! و غمگین نگردید; و شما برترید اگر ایمان داشته باشید.
✳️حضرت در خطبه ۱۳۰ خطاب به ابوذر میفرمایند:
یَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّکَ غَضِبْتَ لِلَّهِ فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ لَهُ
ای ابوذر تو در مواجهه با عثمان غضب کردی ولی غضب تو خدایی بود خدا اجر این غضب تو را میدهد و پشتوانهی تو میشود.
❇️حضرت در این حکمت میفرماید:
شما اگر دنبال اجرای وظیفه باشید و در مقابل دشمن با همه قدرت و غلبه ظاهری بایستید و شمشیر تیز شده را به آنها نشان دهید دشمن نمی تواند در مقابل شما دوام بیاورد و از بین میرود.
این کلام حضرت قوت قلبی است برای همه کسانی که اهل مبارزه و نهی از منکر هستند:
👈اولا باطل ضعیف و ناتوان است.
بنا بر آیه قرآن که میفرماید:
إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا
باطل همواره نابودشدنى است
👈ثانیا خداوند رعب و ترسی را بر دل اهل باطل می اندازد که نتوانند در مقابل حق گویان استقامت کنند.
❇️این که در مورد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امام الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف داریم:
"وَ نَصَرَهُ بِالرُّعْب"؛
یکی از سربازانش رعبی است که در دل دشمن ایجاد میشود.
هر کدام از مومنین نیز در راه خدا تلاش کنند خداوند ترس را به دل دشمنان او می اندازد.
❎امروز می بینیم که گروه اندکی به نام حماس چگونه در دل دشمن صهیونیستی که از نظر امکانات نظیری ندارد، ترس و وحشت انداخته است.
شما للّٰه قیام کنید، شما برای برهم زدن سفرهی استکبار قیام کنید، شما خمینی وار قیام کنید، خدا پشت سر شماست.
✳️ از امام باقر علیهالسلام پرسیدند:
قِیلَ لَهُ مَا بَالُ الْمُؤْمِنِ أَحَدَّ شَیْءٍ
چه شده است که مؤمن از هر چیز تیزتر است؟
فَقَالَ لِأَنَّ عِزَّ الْقُرْآنِ فِی قَلْبِهِ وَ مَحْضَ الْإِیمَانِ فِی صَدْرِهِ وَ هُوَ عَبْدٌ مُطِیعٌ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ مُصَدِّقٌ
فرمود: زیرا عزّت قرآن در دل و حقیقت ایمان در سینه اوست، و او بندهاى است مطیع و فرمانبر خدا و تصدیقکنندۀ پیامبرش میباشد.
ایمان به خدا انسان را در همه امور تند و تیز میکند از جمله در مقابل دشمن
🔺در ادامه حدیث داریم:
پرسیدند: چه مىشود که گاهى مؤمن از هر چیز بخیلتر و تنگ چشمتر مىشود؟
قَالَ لِأَنَّهُ یَکْسِبُ الرِّزْقَ مِنْ حِلِّهِ وَ مَطْلَبُ الْحَلَالِ عَزِیزٌ فَلَا یُحِبُّ أَنْ یُفَارِقَهُ شَیْئُهُ لِمَا یَعْلَمُ مِنْ عِزِّ مَطْلَبِهِ وَ إِنْ هُوَ سَخَتْ نَفْسُهُ لَمْ یَضَعْهُ إِلَّا فِی مَوْضِعِهِ
فرمود: زیرا رزق و روزى را از راه درست و سالم و حلال بدست مىآورد و راه پیدا کردن روزى حلال بسیار کم و سخت است، لذا دوست ندارد چیزى را بیهوده از دست بدهد زیرا از سختى بدست آوردنش آگاه است، و اگر سخاوت ورزد جز در محلّ صحیحش خرج نمىکند...
⏪لقمه حلال درآوردن خیلی سخت است و خانواده ها باید در شرایط سخت مالی با همسر همراهی کنند تا مبادا او به زحمت بیافتد.
مومن هم در به دست آوردن مال حلال تلاس میکند و هم در مصرف کردن آن بسیار تلاس میکند.
✅خشم مقدس:
اگر چه نوعا غضب و خشم در معنای منفی به کار میرود و آن خارج شدن از حالت اعتدال روحی است و جنونی آنی و زودگذر است و در روایات نیز بسیار از آن نکوهش شده است.
امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
الْغَضَبُ مِفْتاحُ کُلُّ شَرٍّ .
غضب کلید هر نوع شری می باشد.
ولی یک نوع خشم و غضب نیز داریم که مقدس است.
❇️تفاوت خشم مذموم و ممدوح در علت خشم است:
خشم مذموم آن است که علت و انگیزه این غضب امری بی ارزش و قابل گذشت بوده است.
ولی خشم مقدس بر اساس نیت و انگیزه الهی و فرمان خدایی است. جهاد متوقف بر غضب است. نهی از منکر متوقف بر غضب است. مقابله با مستکبرین و احقاق حق مظلوم متوقف بر غضب است ولی این غضب مقدس است چون پیرو امر و اراده خدا است نه مسائل نفسانی.
✅قبلاً بیان شد که قرآن کریم میفرماید: "وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ "
مومن محزون نمیشود منظور از این حزن ،حزن برای دنیا است، ولی در اصل مومن همیشه محزون است چه را که همواره فکر قیامت است.
همانگونه که در آنجا چنین حزنی، حزن مقدس شمرده میشد، در اینجا هم خشم مقدس وجود دارد.
❇️خشمگین شدن موسى بعد از بازگشت از کوه طور و مشاهده گوساله پرستى بنى اسرائیل خشم مقدس است.
آنجا که مى فرماید:
《فَرَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ؛ طه - ۸۶》
موسی به سوی قوم خود بازگشت در حالی که به شدت از آنها عصبانی بود.
✳️امیرالمومنین در امور دینی مخصوصا بیت المال خشن بود:
امیرالمؤمنین(ع) از طرف پیامبر مدتها در یمن بودند. حجة الوداع شد، پیامبر در آخرین سال عمرشان حجة الوداع رفتند و داستان غدیر اتفاق افتاد. امیرالمؤمنین در یمن نامهای را از پیامبر دریافت کردند. پیامبر در نامه نوشته بودند: ما به حجة الوداع میرویم. شما از یمن خودتان را به مکه برسانید. پیامبر از مدینه حرکت کردند. امیرالمؤمنین هم با جمعی از یمن حرکت کردند. یک سری پارچه همراه امیرالمؤمنین بود برای بیت المال بود و باید به پیغمبر میرساند. حضرت چون عجله داشتند خودشان را زودتر به پیامبر برسانند، به کسی دادند و گفتند: شما این پارچهها را نگه دار، من زودتر خدمت پیامبر بروم.
✅خدمت رسول الله رفتند، با پیامبر صحبتی کردند. پیامبر فرمودند: همدیگر را دیدیم. شما با جمعیتی که از یمن حرکت کردید، به ما ملحق شوید و با هم حرکت کنیم. امیرالمؤمنین متوجه شدند که پارچههایی که میخواستند به پیامبر برسانند، نیست. فرمود: پارچههای بیتالمال چه شد؟
وَیْلَکَ مَا دَعَاکَ إِلَى أَنْ تُعْطِیَهُمُ الْحُلَلَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَدْفَعَهَا إِلَى النَّبِیِّ ع وَ لَمْ أَکُنْ أَذِنْتُ لَکَ فِی ذَلِکَ .
گفت: من دیدم این افراد میخواهند به مکه بیایند و لباس احرام ندارند، ما خودمان تقسیم کردیم. فرمودند: تک تک لباسها را درآورید و لباس دیگری بپوشید. تمام پارچهها را جمع کردند.
فَلَمَّا دَخَلُوا مَکَّةَ کَثُرَتْ شِکَایَتُهُمْ مِنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فَأَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص مُنَادِیَهُ فَنَادَى فِی النَّاسِ.
اینها خیلی ناراحت شدند. خدمت پیامبر خدا رسیدند و شروع به شکایت کردند. پیامبر خدا فرمودند:
ارْفَعُوا أَلْسِنَتَکُمْ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَإِنَّهُ خَشِنٌ فِی ذَاتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ غَیْرُ مُدَاهِنٍ فِی دِینِه
زبانهایتان را ببندید. علیه علی گزارش ندهید. شکایت نکنید. علی در دینش با کسی تعارف ندارد. در مسائل دینی جدی است. بیتالمال باید درست تقسیم شود.
❎در خطبه ۳حضرت در مورد خلیفه دوم میفرمایند او همواره
"فِی حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ" بود.او خشن دنیایی بود نسبت به امور دنیایی و رسیدن به پست و مقام عصبانی میشد.
❇️حضرت فرمود:کسى که سرنیزه(دندان) خشم را براى خدا تیز کند بر قتل سردمداران باطل توانا میشود.
علی علیه السلام برای خدا غضب کرد لذا در طول تاریخ فردی شجاعت تر از او در تاریخ نیامده است:
🔺ابن ابی الحدید معتزلی میگوید من قبل از طوفان نوح را خبر ندارم ولی از طوفان نوح به بعد را که تاریخ موجود است مطالعه کردم و تاریخ اقوام گوناگون را بررسی کردم، ولی در طول تاریخ کسی را به شجاعت علی علیهالسلام نیافتم.
✳️حضرت در نامه ۴۵ میفرماید:
وَ اللَّهِ لَوْ تَظَاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلَى قِتَالِی لَمَا وَلَّیْتُ عَنْهَا
به خدا سوگند اگر عرب جملگى با هم به پیکار من درآیند به آنها پشت نمى کنم .(از آنها فرار نمیکنم.)
🔺همچنین در خطبه ۲۷ میفرمایند:
یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ حُلُومُ الْأَطْفَالِ وَ عُقُولُ رَبَّاتِ الْحِجَالِ لَوَدِدْتُ أَنِّی لَمْ أَرَکُمْ وَ لَمْ أَعْرِفْکُمْ مَعْرِفَةً وَ اللَّهِ جَرَّتْ نَدَماً وَ أَعْقَبَتْ سَدَماً
اى مرد نمایان نامرد اى کودک صفتان بى خرد که عقل هاى شما به عروسان پرده نشین شباهت دارد. چقدر دوست داشتم که شما را هرگز نمى دیدم و هرگز نمى شناختم. شناسایى شما -سوگند به خدا- که جز پشیمانى حاصلى نداشت، و اندوهى غم بار سر انجام آن شد.
قَاتَلَکُمُ اللَّهُ لَقَدْ مَلَأْتُمْ قَلْبِی قَیْحاً وَ شَحَنْتُمْ صَدْرِی غَیْظاً وَ جَرَّعْتُمُونِی نُغَبَ التَّهْمَامِ أَنْفَاساً وَ أَفْسَدْتُمْ عَلَیَّ رَأْیِی بِالْعِصْیَانِ وَ الْخِذْلَانِ حَتَّى لَقَدْ قَالَتْ قُرَیْشٌ إِنَّ ابْنَ أَبِی طَالِبٍ رَجُلٌ شُجَاعٌ وَ لَکِنْ لَا عِلْمَ لَهُ بِالْحَرْبِ لِلَّهِ أَبُوهُمْ وَ هَلْ أَحَدٌ مِنْهُمْ أَشَدُّ لَهَا مِرَاساً وَ أَقْدَمُ فِیهَا مَقَاماً مِنِّی لَقَدْ نَهَضْتُ فِیهَا وَ مَا بَلَغْتُ الْعِشْرِینَ وَ هَا أَنَا ذَا قَدْ ذَرَّفْتُ عَلَى السِّتِّینَ وَ لَکِنْ لَا رَأْیَ لِمَنْ لَا یُطَاع
خدا شما را بکشد که دل من از دست شما پر خون، و سینه ام از خشم شما مالامال است. کاسه هاى غم و اندوه را، جرعه جرعه به من نوشاندید، و با نافرمانى و ذلّت پذیرى، رأى و تدبیر مرا تباه کردید، تا آنجا که قریش در حق من گفت: «بى تردید پسر ابى طالب مردى دلیر است ولى دانش نظامى ندارد». خدا پدرشان را مزد دهد(1)، آیا یکى از آنها تجربه هاى جنگى سخت و دشوار مرا دارد، یا در پیکار توانست از من پیشى بگیرد؟ هنوز بیست سال نداشتم، که در میدان نبرد حاضر بودم، هم اکنون که از شصت سال گذشته ام. امّا دریغ، آن کس که فرمانش را اجرا نکنند، رأیى نخواهد داشت.
⏪وقتی مردم از علی حرف شنوی نداشته باشند و به تعبیر آیت الله جوادی حفظه الله حاکم و رهبر جامعه علی هم باید ولی مردم اطاعت نکنند ،شکست قطعی است.
مردم باید حرف رهبر را بشنوند و تبعیت داشته باشند.
حضرت به ان مرحله ای از شجاعت رسید که هیچ هماوردی نداشت و این شجاعت را به دست نیاورد مگر با غضب للّٰه.
اللهم اجعلنا فی جُنهِِ من شرار بریّتک