بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۳/۲/۱ . ۱۰ شوال
💢 حکمت ۱۳۹ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَئُونَةِ. نازل میشود کمک ،لطف و برکت الهی بقدر احتیاج و مخارج. آنقدری خدا عطا میکند که احتیاج هست. روزی خدا به اندازهٔ هزینه انسان است نه اسراف کردن. از یک طرف تشویق به کار ، تولید، و زحمت ، و هرچه عائله بیشتر،بطور قطع زحمات هم بیشتر، خدا هم سهم و برکت را بیشتر می کند.
⭕️برای حکمت ۱۳۹ دو معنا قابل ذکر است: ⏪الف) از جهت طبیعی: انسان وقتی مخارج کمتری دارد، طبعا تلاش و کوشش کمتری هم دارد و دخل و خرجش با یکدیگر سازگار است. ولی وقتی خرج و هزینه زندگی او بیشتر شد، طبعا تلاش و کوشش او نیز بیشتر میشود و به تعبیر ساده "دخل و خرج هر کسی به یک اندازه است"
📕 مرحوم کلینی در کافی بابی دارد تحت عنوان "بَابُ أَنَّ التَّزْوِیجَ یَزِیدُ فِی الرِّزْق"امام صادق فرمودند : الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِیَالِ روزى همراه همسر و فرزندان به خانه انسان مى آید. وقتی کسی مجرد است یا بچه ای ندارد، تلاش و کوشش او هم کمتر است و هر وقت احتیاج او بیشتر شد تلاش او هم بیشتر خواهد شد. تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَئُونَةِ
💮مرحوم مغنیه به نقل از کتاب الاغانی میفرماید: در زمان جاهلیت شاعر مطرحی بود که اگر مدح کسی شعر میگفت نانش در روغن بود و اگر بر علیه کسی شعر میگفت اوضاعش خراب میشد. شخصی بود که چند دختر داشت و به خاطر شدت فقر کسی برای خواستگاری از اینها نمی آمد. مادر این دخترها با شوهرش حرف زد که ما از دار دنیا شتری داریم که از آن هم برای آب کشیدن و ... استفاده میکنیم، فلان شاعر را دعوت کن و شتر را جلوی پایش بکش، شاید شعری در مدح تو گفت. از قضا همین اتفاق افتاد و شاعر از این کار خوشش آمد و شعری در مدح این خانواده گفت و یک مرتبه ثرتمندان به سمت اینها متمایل شدند و اوضاع زندگی شان متحول شد.
⏪ ب) از جهت معنوی: یک معنای معنوی هم دارد. هرچه افراد تحت تکفل زیاد باشد، هر چه هزینه کرد بیشتر باشد، به آنها سخاوت کرده و سخت گیری نکند خدا هم به شرط عدم اسراف رزق را افزون میکند. حرص، بخل ، اسراف نداشته باشد، خداوند احتیاجات واقعی عائله مندی را از راهی که تصور نمیکند برطرف می کند.
⭕️ بر اساس آیات و روایات، رزق و روزی انسان در آسمان است یعنی جزء مقدرات الهی است. 《 وَ فِى السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالاَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِّثْلَ مَا أَنَّکُمْ تَنطِقُونَ؛ ذاریات - ۱۲ ،۱۳ 》 و روزى شما در آسمان است و نیز آنچه شما وعده داده مى شوید . سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حق است همان گونه که شما سخن مى گویید.
⭕️انسان برای افزایش روزی باید خودش را با آسمان و قوانین آن هماهنگ کند و از قوانینی که درآنجاست پیروی کند تا به نتیجه دلخواه برسد. 《 وَلاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاَق نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ؛ اسری - ۳۱ 》 و فرزندانتان را از ترس فقر به قتل نرسانید، ما ابتدا آنها[نَرْزُقُهُمْ]و بعد شما[إِیَّاکُمْ] را روزى مى دهیم.
💮پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: مَنْ وَسّعَ وُسِعَ عَلَیْهِ وَکُلَّما کَثُرَ الْعِیالُ کَثُرَ الرِّزْقُ هر کس دامنه انفاق را گسترش دهد خداوند روزى او را وسیع ترمى کند و هر زمان افراد خانواده انسان بیشتر شوند روزى نیز فزون تر خواهد شد
⛔️واسطه خیر باشیم تا روزی زیاد باشد. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می گوید: شخصی از ثروتمندان تقسیم سالانه اى براى جمعى از فقرا داشت. ناگهان به نظرش آمد که این هزینه زیادى مى برد. به حساب دار خود دستور داد که آن را قطع کند. شبى در خواب دید که اموال زیادى در خانه دارد و گروهى آنها را از درون خانه اش به آسمان مى برند. و هو یجزع من ذلک فیقول یا رب رزقی رزقی و او جزع و بى تابى مى کند و عرضه مى دارد: پروردگارا! روزى من چه شد؟ روزى من چه شد؟ ناگاه این پیام به او رسید که ما اینها را به تو روزى دادیم که آن را درباره فقرا مصرف کنى هنگامى که آن را قطع کردى ما هم آنها را از تو گرفتیم به دیگران دادیم. صبح گاهان هنگامى که بیدار شد به حساب دارش دستور داد تمام آن کمک ها را ادامه دهد
🔻نکته: برخی افراد می گویند معنا ندارد که خداوند رزق انسان را برساند و شبهه وارد میکنند. برای خداوند هیچ دری بسته نیست و هیچ کاری نشد ندارد.
💮 در حکمت ۳۵۶ امیرالمومنین فرمود: وَ قِیلَ لَهُ ع لَوْ سُدَّ عَلَى رَجُلٍ بَابُ بَیْتِهِ وَ تُرِکَ فِیهِ مِنْ أَیْنَ کَانَ یَأْتِیهِ رِزْقُهُ؟ از امام علیه السلام پرسیدند: اگر درِ خانه کسى را به روى او ببندند و در همان جا محبوس گردد از کجا روزى اش مى رسد؟ فَقَالَ ع مِنْ حَیْثُ یَأْتِیهِ أَجَلُه امام علیه السلام در پاسخ فرمود: از همان جا که اجل به سراغ او مى آید!
💮 در خطبه ۱۳۰ فرمود : وَ لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ کَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا مَخْرَجا اگر درهاى آسمان و زمین را به روى بنده اى از بندگان خدا بربندند و آن بنده ، خدا ترس باشد، خداوند برایش راهى خواهد گشود. پس، جز حق تو را مونسى نباشد و چیزى جز باطل تو را به وحشت نیفکند.
🔻نکته ۲ : در غرر الحکم قبل از حکمت ۱۳۹ جمله دیگری نیز آمده است: تَنْزِلُ الْمَثُوبَةُ عَلى قَدْرِ الْمُصیبَةِ ثواب به اندازه مصیبت نازل مى شود. تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَئُونَةِ کمک و لطف الهی نازل میشود به اندازه احتیاج و مخارج.
اللهم الرزقنا رزقاً حلالاً طبیاً واسعا
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۳/۲/۱ . ۱۰ شوال
💢 حکمت ۱۳۹ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَئُونَةِ.
نازل میشود کمک ،لطف و برکت الهی بقدر احتیاج و مخارج.
آنقدری خدا عطا میکند که احتیاج هست.
روزی خدا به اندازهٔ هزینه انسان است نه اسراف کردن.
از یک طرف تشویق به کار ، تولید، و زحمت ، و هرچه عائله بیشتر،بطور قطع زحمات هم بیشتر، خدا هم سهم و برکت را بیشتر می کند.
⭕️برای حکمت ۱۳۹ دو معنا قابل ذکر است:
⏪الف) از جهت طبیعی:
انسان وقتی مخارج کمتری دارد، طبعا تلاش و کوشش کمتری هم دارد و دخل و خرجش با یکدیگر سازگار است. ولی وقتی خرج و هزینه زندگی او بیشتر شد، طبعا تلاش و کوشش او نیز بیشتر میشود و به تعبیر ساده "دخل و خرج هر کسی به یک اندازه است"
📕 مرحوم کلینی در کافی بابی دارد تحت عنوان "بَابُ أَنَّ التَّزْوِیجَ یَزِیدُ فِی الرِّزْق"امام صادق فرمودند :
الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِیَالِ
روزى همراه همسر و فرزندان به خانه انسان مى آید.
وقتی کسی مجرد است یا بچه ای ندارد، تلاش و کوشش او هم کمتر است و هر وقت احتیاج او بیشتر شد تلاش او هم بیشتر خواهد شد.
تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَئُونَةِ
💮 علامه شوشتری میفرماید:
ذلک أَمَرٌ مُشَاهِدٌ بالعیان ، فالانسان اذا کان وَحْدَهُ یکون رِزْقُهِ بِقَدْرِهِ نَوْعاً ، وَ اذا صَارَ ذَا زَوَّجَهٍ یزداد فی رِزْقِهِ بِقَدْرِهَا ، وَ اذا صَارَ ذَا أَوْلَادٍ یزداد فی رِزْقِهِ بِقَدْرِهِمْ
هر کسی احتیاج بیشتری دارد، زحمت بیشتری هم میکشد.
💮مرحوم مغنیه به نقل از کتاب الاغانی میفرماید: در زمان جاهلیت شاعر مطرحی بود که اگر مدح کسی شعر میگفت نانش در روغن بود و اگر بر علیه کسی شعر میگفت اوضاعش خراب میشد.
شخصی بود که چند دختر داشت و به خاطر شدت فقر کسی برای خواستگاری از اینها نمی آمد. مادر این دخترها با شوهرش حرف زد که ما از دار دنیا شتری داریم که از آن هم برای آب کشیدن و ... استفاده میکنیم، فلان شاعر را دعوت کن و شتر را جلوی پایش بکش، شاید شعری در مدح تو گفت. از قضا همین اتفاق افتاد و شاعر از این کار خوشش آمد و شعری در مدح این خانواده گفت و یک مرتبه ثرتمندان به سمت اینها متمایل شدند و اوضاع زندگی شان متحول شد.
⏪ ب) از جهت معنوی:
یک معنای معنوی هم دارد.
هرچه افراد تحت تکفل زیاد باشد، هر چه هزینه کرد بیشتر باشد، به آنها سخاوت کرده و سخت گیری نکند خدا هم به شرط عدم اسراف رزق را افزون میکند.
حرص، بخل ، اسراف نداشته باشد، خداوند احتیاجات واقعی عائله مندی را از راهی که تصور نمیکند برطرف می کند.
⭕️ بر اساس آیات و روایات، رزق و روزی انسان در آسمان است یعنی جزء مقدرات الهی است.
《 وَ فِى السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالاَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِّثْلَ مَا أَنَّکُمْ تَنطِقُونَ؛ ذاریات - ۱۲ ،۱۳ 》
و روزى شما در آسمان است و نیز آنچه شما وعده داده مى شوید .
سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حق است همان گونه که شما سخن مى گویید.
⭕️انسان برای افزایش روزی باید خودش را با آسمان و قوانین آن هماهنگ کند و از قوانینی که درآنجاست پیروی کند تا به نتیجه دلخواه برسد.
《 وَلاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاَق نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ؛ اسری - ۳۱ 》
و فرزندانتان را از ترس فقر به قتل نرسانید، ما ابتدا آنها[نَرْزُقُهُمْ]و بعد شما[إِیَّاکُمْ] را روزى مى دهیم.
💮پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند:
مَنْ وَسّعَ وُسِعَ عَلَیْهِ وَکُلَّما کَثُرَ الْعِیالُ کَثُرَ الرِّزْقُ
هر کس دامنه انفاق را گسترش دهد خداوند روزى او را وسیع ترمى کند و هر زمان افراد خانواده انسان بیشتر شوند روزى نیز فزون تر خواهد شد
⛔️واسطه خیر باشیم تا روزی زیاد باشد. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می گوید: شخصی از ثروتمندان تقسیم سالانه اى براى جمعى از فقرا داشت. ناگهان به نظرش آمد که این هزینه زیادى مى برد. به حساب دار خود دستور داد که آن را قطع کند.
شبى در خواب دید که اموال زیادى در خانه دارد و گروهى آنها را از درون خانه اش به آسمان مى برند.
و هو یجزع من ذلک فیقول یا رب رزقی رزقی
و او جزع و بى تابى مى کند و عرضه مى دارد: پروردگارا! روزى من چه شد؟ روزى من چه شد؟
ناگاه این پیام به او رسید که ما اینها را به تو روزى دادیم که آن را درباره فقرا مصرف کنى هنگامى که آن را قطع کردى ما هم آنها را از تو گرفتیم به دیگران دادیم.
صبح گاهان هنگامى که بیدار شد به حساب دارش دستور داد تمام آن کمک ها را ادامه دهد
🔻نکته: برخی افراد می گویند معنا ندارد که خداوند رزق انسان را برساند و شبهه وارد میکنند. برای خداوند هیچ دری بسته نیست و هیچ کاری نشد ندارد.
💮 در حکمت ۳۵۶ امیرالمومنین فرمود:
وَ قِیلَ لَهُ ع لَوْ سُدَّ عَلَى رَجُلٍ بَابُ بَیْتِهِ وَ تُرِکَ فِیهِ مِنْ أَیْنَ کَانَ یَأْتِیهِ رِزْقُهُ؟
از امام علیه السلام پرسیدند: اگر درِ خانه کسى را به روى او ببندند و در همان جا محبوس گردد از کجا روزى اش مى رسد؟
فَقَالَ ع مِنْ حَیْثُ یَأْتِیهِ أَجَلُه
امام علیه السلام در پاسخ فرمود: از همان جا که اجل به سراغ او مى آید!
💮 در خطبه ۱۳۰ فرمود :
وَ لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ کَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا مَخْرَجا
اگر درهاى آسمان و زمین را به روى بنده اى از بندگان خدا بربندند و آن بنده ، خدا ترس باشد، خداوند برایش راهى خواهد گشود. پس، جز حق تو را مونسى نباشد و چیزى جز باطل تو را به وحشت نیفکند.
🔻نکته ۲ :
در غرر الحکم قبل از حکمت ۱۳۹ جمله دیگری نیز آمده است:
تَنْزِلُ الْمَثُوبَةُ عَلى قَدْرِ الْمُصیبَةِ
ثواب به اندازه مصیبت نازل مى شود.
تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَئُونَةِ
کمک و لطف الهی نازل میشود به اندازه احتیاج و مخارج.
اللهم الرزقنا رزقاً حلالاً طبیاً واسعا