بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۳/۲/۱ . ۱۰ شوال
💢 حکمت ۱۳۸ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَیْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِیَّةِ کسی که یقین داشته باشد به عوض و پاداش الهی، در بخشش سخاوتمند خواهد شد. اگر یقین باشد و کسی با تمام وجود باور کند چیزی که داد گم نمیشود و عوض دارد ، روزی بر میگردد، در عطا کردن سخاوتمند میشود. اهل جود و بذل میشود و عطای زیادی می دهد.
📕 در خصال شیخ صدوق حدیثی به نام اربعه مائه که چهارصد نکته مهم دینی در آن بیان شده است و یکی از دستورات نیز حکمت ۱۳۸ است: لِکُلِّ شَیْءٍ ثَمَرَةٌ وَ ثَمَرَةُ الْمَعْرُوفِ تَعْجِیلُهُ هر درختی میوه ای دارد، و میوه درخت بخشش و احسان و خیر، تعجیل در انجام آن است. مَن أَیْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِیَّة...
⭕️ انسان ذاتا موجودی منفعت طلب است و همیشه دنبال انجام کاری است که ثمره و نتیجه زیادی برای او به ارمغان بیاورد. انسانی که از پاداش خدا خیالش راحت باشد و بداند در مقابل هر کار خیری چه جزای زیادی به او داده میشود در انجام خیر پیش قدم میشود و به راحتی دست انفاق و ایثار را می گیرد.
💮قرآن مجید مى فرماید: 《 وَمَا أَنفَقْتُمْ مِّنْ شَىْء فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ؛ سبا - ۳۹ 》 و هر چیزى را در راه خدا انفاق کنید، عوض آن را مى دهد و جاى آن را پر مى کند، و او بهترین روزى دهندگان است. خداوند متکفل شده که انفاق و عطا را به خیر برگرداند.
💮پیامبر گرامی فرمودند : مَنْ بَسَطَ یَدَهُ بِالْمَعْرُوفِ إِذَا وَجَدَهُ یُخْلِفِ اللَّهُ لَهُ مَا أَنْفَقَ فِی دُنْیَاهُ وَ یُضَاعِفْ لَهُ فِی آخِرَتِه هرکسی به هنگام دسترسی داشتن دست به کار خیر بزند و هزینهای بپردازد، خدا عوض آن را در دنیا به او میدهد و دو چندان در آخرت به او خواهد داد.
💮امام صادق علیه السلام فرمودند : إِنْ کَانَ الْحِسَابُ حَقّاً فَالْجَمْعُ لِمَاذَا؟ اگر حساب قیامت حق است، گردآوری مال از راه حرام برای چه؟ وَ إِنْ کَانَ الْخَلَفُ مِنَ اللَّهِ حَقّاً فَالْبُخْلُ لِمَاذَا؟ اگر خدا عوض انفاق را میدهد، بخل به چه جهت؟
💮 امام باقر علیه السلام فرمودند : أَنْفِقْ وَ أَیْقِنْ بِالْخَلَفِ مِنَ اللَّهِ در راه خدا انفاق کن و یقین کن که خداوند عوض آن را خواهد داد. فَإِنَّهُ لَمْ یَبْخَلْ عَبْدٌ وَ لَا أَمَهًٌْ بِنَفَقَهًٍْ فِیمَا یُرْضِی اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ هیچ مردی یا زنی از انفاق کردن مالش در راهی که خدا از آن راضی است، بخل نمیورزد. إِلَّا أَنْفَقَ أَضْعَافَهَا فِیمَا یُسْخِطُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل مگر آنکه خداوند بر اثر بلایا و مصائب او را مجبور خواهد کرد که چند برابر آن را در راهی که خشم خدا را به همراه خواهد داشت، خرج کند.
❌علت صدقه ندادن انسان ها چیست؟ پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله : مَنْ أَیْقَنَ بِالْخَلَفِ سَخَتْ نَفْسُهُ بِالنَّفَقَة نبخشیدن به علت یقین نداشتن به آخرت است، کسی که یقین به آخرت داشته باشد حتما بخشنده خواهد شد.
⭕️معنای دیگر آن : اگر چه اغلب شارحان نهج البلاغه معنای فوق را برای کلام حضرت برگزیده اند. (هر کسی یقین به عوض و پاداش الهی دارد، بخشش و جود میکند) ولی میرزا محمدباقر نواب لاهیجانی از عالمان قرن سیزدهم هجری، که شرح نهج البلاغه اش را به فرمان فتحعلی شاه قاجار نوشته است، معنای دیگری برای کلام حضرت قائل است: مَنْ أَیْقَنَ بِالْخَلَفِ کسی که یقین داشته باشد اموالش را پس از خودش باقی میگذارد و میرود، جَادَ بِالْعَطِیَّةِ در بخشش و عطا، جود میکند. این معنا نیز بسیار لطیف است و روایات زیادی با این مضمون وارد شده است.
💮امام صادق سلام الله علیه : مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ مَالًا فَلَمْ یَتَصَدَّقْ بِهِ ملعون است ملعون کسى که خدا به او مالى داده و چیزی از آن به فقرا صدقه نداده، أَ مَا سَمِعْتَ أَنَّ النَّبِیَّ ص قَالَ صَدَقَةُ دِرْهَمٍ أَفْضَلُ مِنْ صَلَاةِ عَشْرِ لَیَال آیا نشنیدى که پیغمبر فرمود:یک درهم صدقه بهتر است از ده شب نماز شب.
📕 در خطبه ۲۰۳ امیرالمومنین می فرماید : إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَکَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَکَ هنگامى که انسان مى میرد، مردم مى گویند چه چیز باقى گذاشت؟ وَ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ مَا قَدَّمَ لِلَّهِ آبَاؤُکُمْ فَقَدِّمُوا بَعْضاً یَکُنْ لَکُمْ قَرْضاً ولى فرشتگان مى گویند چه چیز پیش از خود فرستاد؟ خدا پدرتان را رحمت کند. بخشى از ثروت خود را از پیش بفرستید تا به عنوان قرض (نزد خدا) براى شما باقى بماند. وَ لَا تُخْلِفُوا کُلًّا فَیَکُونَ فَرْضاً عَلَیْکُم و همه را براى بعد از خود نگذارید که مسئولیت سنگینى بر دوش شما خواهد گذارد.
اللهم اجعلنا من الصالحین و المنفقین
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۳/۲/۱ . ۱۰ شوال
💢 حکمت ۱۳۸ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَیْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِیَّةِ
کسی که یقین داشته باشد به عوض و پاداش الهی، در بخشش سخاوتمند خواهد شد.
اگر یقین باشد و کسی با تمام وجود باور کند چیزی که داد گم نمیشود و عوض دارد ، روزی بر میگردد، در عطا کردن سخاوتمند میشود.
اهل جود و بذل میشود و عطای زیادی می دهد.
📕 در خصال شیخ صدوق حدیثی به نام اربعه مائه که چهارصد نکته مهم دینی در آن بیان شده است و یکی از دستورات نیز حکمت ۱۳۸ است:
لِکُلِّ شَیْءٍ ثَمَرَةٌ وَ ثَمَرَةُ الْمَعْرُوفِ تَعْجِیلُهُ
هر درختی میوه ای دارد، و میوه درخت بخشش و احسان و خیر، تعجیل در انجام آن است.
مَن أَیْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِیَّة...
⭕️ انسان ذاتا موجودی منفعت طلب است و همیشه دنبال انجام کاری است که ثمره و نتیجه زیادی برای او به ارمغان بیاورد. انسانی که از پاداش خدا خیالش راحت باشد و بداند در مقابل هر کار خیری چه جزای زیادی به او داده میشود در انجام خیر پیش قدم میشود و به راحتی دست انفاق و ایثار را می گیرد.
💮قرآن مجید مى فرماید:
《 وَمَا أَنفَقْتُمْ مِّنْ شَىْء فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ؛ سبا - ۳۹ 》
و هر چیزى را در راه خدا انفاق کنید، عوض آن را مى دهد و جاى آن را پر مى کند، و او بهترین روزى دهندگان است.
خداوند متکفل شده که انفاق و عطا را به خیر برگرداند.
💮پیامبر گرامی فرمودند :
مَنْ بَسَطَ یَدَهُ بِالْمَعْرُوفِ إِذَا وَجَدَهُ یُخْلِفِ اللَّهُ لَهُ مَا أَنْفَقَ فِی دُنْیَاهُ وَ یُضَاعِفْ لَهُ فِی آخِرَتِه
هرکسی به هنگام دسترسی داشتن دست به کار خیر بزند و هزینهای بپردازد، خدا عوض آن را در دنیا به او میدهد و دو چندان در آخرت به او خواهد داد.
💮امام صادق علیه السلام فرمودند :
إِنْ کَانَ الْحِسَابُ حَقّاً فَالْجَمْعُ لِمَاذَا؟
اگر حساب قیامت حق است، گردآوری مال از راه حرام برای چه؟
وَ إِنْ کَانَ الْخَلَفُ مِنَ اللَّهِ حَقّاً فَالْبُخْلُ لِمَاذَا؟ اگر خدا عوض انفاق را میدهد، بخل به چه جهت؟
💮 امام باقر علیه السلام فرمودند :
أَنْفِقْ وَ أَیْقِنْ بِالْخَلَفِ مِنَ اللَّهِ
در راه خدا انفاق کن و یقین کن که خداوند عوض آن را خواهد داد.
فَإِنَّهُ لَمْ یَبْخَلْ عَبْدٌ وَ لَا أَمَهًٌْ بِنَفَقَهًٍْ فِیمَا یُرْضِی اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ
هیچ مردی یا زنی از انفاق کردن مالش در راهی که خدا از آن راضی است، بخل نمیورزد.
إِلَّا أَنْفَقَ أَضْعَافَهَا فِیمَا یُسْخِطُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل
مگر آنکه خداوند بر اثر بلایا و مصائب او را مجبور خواهد کرد که چند برابر آن را در راهی که خشم خدا را به همراه خواهد داشت، خرج کند.
❌علت صدقه ندادن انسان ها چیست؟
پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله :
مَنْ أَیْقَنَ بِالْخَلَفِ سَخَتْ نَفْسُهُ بِالنَّفَقَة
نبخشیدن به علت یقین نداشتن به آخرت است، کسی که یقین به آخرت داشته باشد حتما بخشنده خواهد شد.
⭕️معنای دیگر آن :
اگر چه اغلب شارحان نهج البلاغه معنای فوق را برای کلام حضرت برگزیده اند.
(هر کسی یقین به عوض و پاداش الهی دارد، بخشش و جود میکند)
ولی میرزا محمدباقر نواب لاهیجانی از عالمان قرن سیزدهم هجری، که شرح نهج البلاغه اش را به فرمان فتحعلی شاه قاجار نوشته است، معنای دیگری برای کلام حضرت قائل است:
مَنْ أَیْقَنَ بِالْخَلَفِ
کسی که یقین داشته باشد اموالش را پس از خودش باقی میگذارد و میرود،
جَادَ بِالْعَطِیَّةِ
در بخشش و عطا، جود میکند.
این معنا نیز بسیار لطیف است و روایات زیادی با این مضمون وارد شده است.
💮امام صادق سلام الله علیه :
مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ مَالًا فَلَمْ یَتَصَدَّقْ بِهِ
ملعون است ملعون کسى که خدا به او مالى داده و چیزی از آن به فقرا صدقه نداده،
أَ مَا سَمِعْتَ أَنَّ النَّبِیَّ ص قَالَ صَدَقَةُ دِرْهَمٍ أَفْضَلُ مِنْ صَلَاةِ عَشْرِ لَیَال
آیا نشنیدى که پیغمبر فرمود:یک درهم صدقه بهتر است از ده شب نماز شب.
📕 در خطبه ۲۰۳ امیرالمومنین می فرماید :
إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَکَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَکَ
هنگامى که انسان مى میرد، مردم مى گویند چه چیز باقى گذاشت؟
وَ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ مَا قَدَّمَ لِلَّهِ آبَاؤُکُمْ فَقَدِّمُوا بَعْضاً یَکُنْ لَکُمْ قَرْضاً
ولى فرشتگان مى گویند چه چیز پیش از خود فرستاد؟ خدا پدرتان را رحمت کند. بخشى از ثروت خود را از پیش بفرستید تا به عنوان قرض (نزد خدا) براى شما باقى بماند.
وَ لَا تُخْلِفُوا کُلًّا فَیَکُونَ فَرْضاً عَلَیْکُم
و همه را براى بعد از خود نگذارید که مسئولیت سنگینى بر دوش شما خواهد گذارد.
اللهم اجعلنا من الصالحین و المنفقین