💠وَ لِکُلِّ شَیْءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْبَدَنِ الصِّیَامُ، هر چیزی زکاتی دارد و زکات بدن انسان روزه گرفتن است.
💠 وَ جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ. جهاد خانم ها، خوب همسرداری کردن است.
💠الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِیٍّ نماز وسیله تقرب هر انسان متقی است.
🔷«قربان» به چیزى گفته مى شود که به وسیله آن به خدا تقرب مى جویند. خواه این وسیله، عبادتى از عبادات مانند نماز و روزه و حج باشد یا گوسفندان و سایر حیوانات قربانى یا صدقه اى در راه خدا.
🔶 اگر چه در عرف ما قربانی یک معنای خاص دارد ولی انسان میتواند با بسیاری از عبادات قربانی کند و به خدا تقرب پیدا کند.
✅️شرط پذیرش تقرب و قرب و قربانی، تقواست.قران کریم فرمود: إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ خداوند تنها، از پرهیزگاران مى پذیرد. این متقین چه کسانی هستند که قربانی و قرب آنها پذیرفته میشود؟ کسانی که به خطبه متقین ، خطبه ۱۹۳ عمل کنند.
🔷از اولیه ترین صفات متقین آن است که فرمود: فَالْمُتَّقُونَ فِیهَا هُمْ أَهْلُ الْفَضَائِلِ مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ انسان متقی، فضایل اخلاقی دارد، ۱. درست حرف میزند،( فحاشی نمی کند، حرف بدون پایه واساس نمیزند، شایعه پراکنی نمی کنند.)
🔶وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَادُ ۲. انسانهای میانه روی هستند.
🔷وَ مَشْیُهُمُ التَّوَاضُعُ ۳. اهل تواضع هستند.
🔶غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ ۴. چشم خود را بر آنچه خدای متعال بر آنها حرام کرده است ، بسته اند.
🔺️وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ گوش به هر چیزی و به هر جایی نمی دهند .انها گوش خود را به آنچه که برای سرای آخرت سودمند است وقف کرده اند .
🔷 نماز وسیله تقرب متقین است. این جمله اگر چه ظاهری اخبار مانند دارد، ولی در واقع انشاء و ایجاد است، باطنش انگیزه است (مانند مادری که به بچه اش میگوید امروز ورزش داری، مقصودش آن است که لباس و کفش مناسب بپوش. الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِیٍّ نماز باید موجب تقرب شما به خدا بشود. هر نمازی که میخوانید باید با نماز قبل متفاوت باشد و شما تغییر در خودتان احساس کنید. اگر این تغییر ایجاد نشد یا احیانا تغییر منفی داشت معلوم میشود که نماز نماز نبوده است.
🔶ما در نیت نماز میگویم نماز میخوانم "قربه الی الله"، این قرب و تقرب یک امر ملموس است که باید آن را در متن زندگی لمس کرد و گرنه قربی حاصل نشده است. نماز باید با توجه و فهم باشد.
📗مرحوم کافی درکِتَابُ الصَّلَاةاز امام صادق علیه السلام روایت نقل کرده است که حضرت فرمود: مَنْ صَلَّى رَکْعَتَیْنِ یَعْلَمُ مَا یَقُولُ فِیهِمَا انْصَرَفَ وَ لَیْسَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ ذَنْبٌ. هر کس دو رکعت نماز بخواند در حالى که بداند چه میگوید،از نماز فارغ شود،در حالى که بین او و پروردگار گناهى نبوده مگر آنکه آن را آمرزیده است .
🔶نمار وقتی نماز میشود که با مال حلال گره خورده باشد.در روایت داریم: بَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص فِی الْمَسْجِدِ إِذْ قَالَ قُمْ یَا فُلَانُ قُمْ یَا فُلَانُ قُمْ یَا فُلَانُ حَتَّى أَخْرَجَ خَمْسَةَ نَفَرٍ فَقَالَ اخْرُجُوا مِنْ مَسْجِدِنَا لَا تُصَلُّوا فِیهِ وَ أَنْتُمْ لَا تُزَکُّونَ راوی می گوید ما در محضر پیامبر در مسجد بودیم .پیامبر شخصا بلند شد و پنج نفر را با اسم صدا زدند و فرمودند از مسجد ما خارج شوید و در آن نماز نخوانید چرا که شما زکات نمی دهید. نماز باید مانع از انجام گناه شود.
🔷امام صادق علیه السلام فرمودند: مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَعْلَمَ أَ قُبِلَتْ صَلَاتُهُ أَمْ لَمْ تُقْبَلْ فَلْیَنْظُرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلَاتُهُ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ فَبِقَدْرِ مَا مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ. هرکس دوست دارد بداند نمازش قبول شد یا نه ، ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتى بازداشته یا نه؟ پس به هر قدر که نمازش او را از گناه بازداشته به همان اندازه نمازش قبول شده است.
🔶نماز محبوب خداست، باید آن را عاشقانه به جا آورد. امام صادق علیه السلام فرمود : أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِیَ آخِرُ وَصَایَا الْأَنْبِیَاء محبوبترین کارها نزد خدا نماز است، هر پیامبری خواست از دنیا برود و خواست نصیحت ووصیتی بکند، فرمود حواستان به نماز باشد. نماز اجباری، وسیله تقرب ما نمی شود.
💠وَ الْحَجُّ جِهَادُ کُلِّ ضَعِیفٍ حج، جهاد هر انسان ضعیفی است. مقصود کلام حضرت این نیست که انسان برای فرار از جهاد، به حج برود. بلکه جهاد در اینجا هم میتواند به معنای جهاد با نفس باشد، هم به معنای جهاد نظامی.
🔷 عده ای از افراد که به خاطر سن یا مشکلات جسمی توان حضور در میدان جنگ را ندارند، میتوانند با شرکت در مراسم حج اعلام جهاد کنند. چگونه حج، جهاد است⁉️
1️⃣ این عمل عبادی با توجه به مناسکی که دارد، عجیب در شکستن نفس انسان، شکستن غرور انسان، کنترل شهوت و نفسانیت نقش دارد. سفر حج یک سفر سخت و پر زحمت است که میتواند روحیه جهاد و مبارزه و از پا ننشستن را در انسان زنده کند.
2️⃣برخی از آئین های حج، جنبه ی قدرت نمایی به دشمن دارند و باعث اجتماع و اتحاد مسلمانان و ایجاد ترس در دل دشمن میشوند که خود از جهت نظامی تعیین کننده است
✳️قَالَ رَجُلٌ لِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ع تَرَکْتَ الْجِهَادَ وَ خُشُونَتَهُ وَ لَزِمْتَ الْحَجَّ وَ لِینَهُ شما جهاد را که کارى دشوار است رها کرده و حج را که کارى آسان است اختیار نمودهاى؟ قَالَ وَ کَانَ مُتَّکِئاً فَجَلَسَ وَ قَالَ وَیْحَکَ أَ مَا بَلَغَکَ مَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ فِی حَجَّةِ الْوَدَاعِ امام که تکیه داده بود برخاست و نشست و فرمود: واى بر تو! آیا سخن رسول خدا در حجّةلوداع به تو نرسیده است؟ إِنَّهُ لَمَّا وَقَفَ بِعَرَفَةَ وَ هَمَّتِ الشَّمْسُ أَنْ تَغِیبَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا بِلَالُ قُلْ لِلنَّاسِ فَلْیُنْصِتُوا فَلَمَّا نَصَتُوا پیامبر هنگامى که در عرفات بود و خورشید رو به غروب مىرفت، به بلال فرمود به مردم بگوید که ساکت شوند. هنگامى که همه ساکت شدند، رسول خدا فرمود. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ رَبَّکُمْ تَطَوَّلَ عَلَیْکُمْ فِی هَذَا الْیَوْمِ فَغَفَرَ لِمُحْسِنِکُمْ وَ شَفَّعَ مُحْسِنَکُمْ فِی مُسِیئِکُمْ فَأَفِیضُوا مَغْفُوراً لَکُمْ پروردگار شما امروز شما را مورد عنایت خویش قرار داده و نیکوکارانتان را آمرزیده، و شفاعت نیکوکاران شما را در حق گناهکارانتان پذیرفته است، اینک با آمرزش گناهان خود از عرفات کوچ کنید. وَ ضَمِنَ لِأَهْلِ التَّبِعَاتِ مِنْ عِنْدِهِ الرِّضَا او براى کسانى که جرمى بر عهده دارند خشنودى خود را ضمانت کرده است.
🔶اهل بیت در ایام تقیه و خطر، به جای جهاد مردم را به حج امر میکردند.درکافی، بَابُ فَضْلِ الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ وَ ثَوَابِهِمَا در کافی در باب فضیلت حج و عمره وثواب آن آمده است: راوی محضر امام هشتم، علی بن موسی الرضا (ع) می آید و میگوید ما روایت عجیبی از خاندان شما شنیدیم، دو دل هستیم، آیا این روایت درست است؟ حضرت فرمود چه حدیثی است؟ راوی به امام رضا عرض میکند که ما حدیث عجیبی از اجداد شما شنیده ایم. شخص به یکی از ائمه عرض میکند ما در شهرمان با دشمنانی رو به رو هستیم، وظیفه ما چیست؟ شما اجازه میدهید با اینها وارد جنگ شویم؟ (بر اساس این روایت شرایط تقیه یا شرایط آسیب به شیعه بوده است) حضرت میفرماید: عَلَیْکُمْ بِهَذَا الْبَیْتِ فَحُجُّوهُ . شما حج به جای بیاورید. راوی میپرسد واقعا این حدیث درست است؟ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع صَدَقَ هُوَ عَلَى مَا ذَکَرَ سخن همانگونه است که او نقل کرده است.
🔷حج، اعلام آمادگی عمومی است. یک ورزیدگی برای شیعیان بوجود می آورد که می توانند در برنامه های مختلف جهاد حضور فعال داشته باشند.
🔶مقصود از جهاد بودن حج چیست؟
1️⃣ حج، سختیهایی مثل جهاد دارد.
2️⃣ حج، جهاد اکبر است، مبارزه با نفس است. 3️⃣حاجیان، در کنار ملیتهای مختلف، باید از مظلوم دفاع کنندو از ظالم، اعلام برائت کنند.
🔷برخی شارحان نهج البلاغه اشاره کرده اند به داستانی که در حج بین پیرمردی و منصور دوانیقی اتفاق افتاد. پیرمرد در طواف به نحوی که منصور دوانیقی بشنود میگفت خدایا پناه میبرم به تو از شخصی که حق مردم را نمی دهد. منصور که فهمید منظورش اوست او را خواست و او گفت تو حاکم همه مردمی و باید به درد همه مردم رسیدگی کنی نه فقط به نفع اطرافیان و نزدیکانت کار کنی (به نقل از میرزا مهدی)
🔶 حج باید جهادی باشد، برائت از مشرکین داشته باشد و بتوان در آنجا با ظلم مبارزه کرد.
🔷میتوان در ایام حج بدون سلاح وشمشیر جهاد کرد. نمونه اش مناظره عبد الله بن عباس و معاویه است.
🔶ماجرای مناظره عبدالله بن عباس و معاویه در فضائل قرآنی امیرالمومنین از این دست جهادهاست. إِنَّ مُعَاوِیَةَ مَرَّ بِحَلْقَةٍ مِنْ قُرَیْشٍ فَلَمَّا رَأَوْهُ قَامُوا غَیْرَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ فَقَالَ لَهُ یَا ابْنَ عَبَّاسٍ مَا مَنَعَکَ مِنَ الْقِیَامِ کَمَا قَامَ أَصْحَابُکَ إِلَّا لِمَوْجِدَةِ معاویه به گروهی از قریش گذر کد. وقتی او را دیدند همه قیام کردندبجز عبدالله بن عباس.معاویه به او گفت: چه چیزی باعث شد مثل بقیه به پا نخاستی؟ مگر به خاطر کینه که من در صفین با شما جنگیدم؟ از این بابت ناراحت نباش. قَالَ فَإِنَّا قَدْ کَتَبْنَا فِی الْآفَاقِ نَنْهَى عَنْ ذِکْرِ مَنَاقِبِ عَلِیٍّ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ ع فَکُفَّ لِسَانَکَ فَقَالَ یَا مُعَاوِیَةُ أَ تَنْهَانَا عَنْ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ قَالَ لَا.... معاویه گفت ما در همه جا اعلام کردیم که مناقب علی واهل بیت گفته نشود، پس تو هم زبان خود را نگه دار. ابن عباس گفت: معاویه ما را از خواندن قران منع می کنی؟ او گفت: نه. پس عبدالله ابن عباس با آیات قرآن فضائل امیرالمومنین را ثابت و معاویه را مفتضح ورسوا کرد.
💠وَ لِکُلِّ شَیْءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْبَدَنِ الصِّیَامُ، هر چیزی زکاتی دارد و زکات بدن روزه است. زکات در لغت به معنای پاکی است. زکات و تزکیه یعنی کم کردن و هرس کردن به منظور رشد و نموو افزایش.
🔹کسی که زکات مالش را میدهد اگر چه مقداری از مالش را از دست میدهد ولی در واقع مقدمات رشد آن را فراهم میکند. (مثل باغبانی که شاخه های اضافه درخت را میزند تا در بهار میوه بیشتر و با کیفیت تری به دست بیاورد).
🔸زکات سلامتی بدن به این است که انسان روزه بگیرد. روزه باید حالت پاک سازی و اصلاح گری داشته باشد، اینکه شخصی روزه بگیرد ولی بدن به پاکساری و اصلاح نرسد در واقع به هدف از روزه نرسیده است. کسی که در ماه مبارک بین افطار تا سحر چند مرتبه غذا بخورد و پر خوری کند اگر چه روزه فقهی اش درست است ولی روزه نهج البلاغه ای نگرفته است.
🔹در کتب روایی ما به طور ویژه در غرر الحکم، موارد متعددی از زکات برای انسان قرار داده شده که محدوده آن خیلی وسیع تر از زکات مالی است و انسان مسلمان باید به همه این پاکسازی ها دست پیدا کند. زَکَاةُ السُّلْطَانِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ. سلطان اگر می خواهد پیراسته شود باید به فقرا رسیدگی کند. زَکَاةُ الصِّحَّةِ السَّعْیُ فِی طَاعَةِ اللَّهِ. اگر سلامتی داریددر طاعت خدا خرج کنید. زَکَاةُ الشَّجَاعَةِ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ. زکات شجاعت دراین است که در راه خداجهاد کنید. زَکَاةُ الْجَمَالِ الْعَفَافُ. زکات زیبایی عفاف وحجاب است. زَکَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ. زکات علم آن است که به کسی که طالب علم و مستحق است ، علم بیاموزی. پرداخت نکردن هر کدام از انواع زکات ها چه مالی چه غیر مالی باعث ایجاد آفت در آن شیء میشود.
🔸درختی که هرس نشود علف هرز میشود. بدنی که روزه نگیرد بیمار میشود. مالی که زکاتش جدا نشود ناقص میشود و... امام صادق علیه السلام فرمود : السُّرَّاقُ ثَلَاثَةٌ مَانِعُ الزَّکَاةِ وَ مُسْتَحِلُّ مُهُورِ النِّسَاءِ وَ کَذَلِکَ مَنِ اسْتَدَانَ دَیْناً وَ لَمْ یَنْوِ قَضَاءَهُ. دزدان سه نوع اند: ۱.مانعین زکات، ۲.کسانی که مهریه زنان را حلال می شمارند و نمی دهند، ۳. کسی که قرض می کند ولی قصد پرداخت ندارد.
💠وَ جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ جهاد زنان خوب همسر داری کردن است. در زبان عربی "بعل" به معنای شوهر است. «التّبعّل» باب «تفعّل» هست، و یکی از معانی این باب «تکلّف» هست. لذا هم از لفظ "جهاد" هم از لفظ "تبعل" بر می آید که خوب شوهر داری سنگینی و تکلّف زیادی دارد. ولی در مقابل پاداش جهاد را نیز دارد.
🔹 امیرالمومنین فرمود: کَتَبَ اللَّهُ الْجِهَادَ عَلَى الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ خداوند، جهاد را بر مردان و زنان واجب فرمود است). فَجِهَادُ الرَّجُلِ بَذْلُ مَالِهِ وَ نَفْسِهِ حَتَّى یُقْتَلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ جهاد مرد، بخشش از مال و ثروت و جان اوست تا آنگاه که در راه خدا کشته شود. وَ جِهَادُ الْمَرْأَةِ أَنْ تَصْبِرَ عَلَى مَا تَرَى مِنْ أَذَى زَوْجِهَا وَ غَیْرَتِهِ و جهاد زن آن است که بر آزار و غیرت شوهرش صبر و شکیبایى ورزد.
🔸جهاد زن آن است که بتواند مسکنت رادر خانه پیاده کند. قرآن کریم وقتی تکلیف زن ومرد را مشخص میکند، می فرماید تکلیف مرد آن است که مسکن تهیه کند ولی این مسکن بی روح است آن کسی که مسکنت وآرامش برقرار می کند،زن است. به تعبیر آیت الله جوادی املی ، فرمودند صله ارحام، نگفتند صله اصلاب، این محبت و صله ورابطه دوستی از ارحام یعنی مادران بدست می اید نه از اصلاب که پدران هستند.
🔹در روایت داریم که اهل بیت یکی از معیارهایی را که برای ازدواج معرفی کرده اند زیبایی و خوب شوهر داری است: جَمَالٌ وَ حُسْنُ تَبَعُّلٍ
🔸در روایت داریم «اسماء» از طائفه انصار نزد پیغمبر آمد در حالى که پیامبر در میان اصحابش نشسته بود. عرض کرد: پدر و مادرم به قربانت باد، من به عنوان نماینده زنان خدمت شما آمده ام. جانم به فدایت باد بدان هیچ زنى در شرق و غرب نیست که آمدن مرا نزد تو شنیده باشد مگر این که او هم همین رأى و نظر مرا دارد. خداوند تو را به حق به سوى مردان و زنان مبعوث کرده ما به تو و خدایى که تو را فرستاده ایمان آورده ایم; ولى ما زنان در حقیقت در محاصره و گرفتار محرومیت هایى هستیم: باید در خانه بنشینیم و خواسته هاى مردان را به جاى آوریم، فرزندان شما را متولد مى سازیم و شما گروه مردان بر ما برترى پیدا کرده اید در جمعه و جماعات و عیادت بیماران و تشییع جنازه و حج بعد از حج و بالاتر جهاد در راه خداست.
🔹هنگامى که یکى از شما به عنوان حج، عمره یا شرکت در جهاد خارج مى شود ما اموالتان را حفظ مى کنیم، براى شما لباس مى بافیم و اولاد شما را پرورش مى دهیم. اى رسول خدا! در چه پاداشى با شما شریک هستیم؟
🔸پیغمبر با تمام صورت به سوى اصحاب برگشت سپس فرمود: سخن این زن را شنیدید؟ هرگز بهتر از این سؤال در امر دین از کسى شنیده اید؟ همگى عرض کردند: اى رسول خدا! ما باور نمى کردیم زنى به چنین مطالبى برسد (و چنین سخن بگوید) آن گاه پیغمبر رو به او کرد و فرمود: اِنْصَرِفی أیَّتُهَا الْمَرْاَةَ وَأعْلَمِی مَنْ خَلْفَکَ مِنَ النِّساءِ أنَّ حُسْنَ تَبَعُّلِ إحداکُنَّ لِزَوْجِها وَطَلَبَها مَرْضاتَهُ وَاتِّباعَها مُوافَقَتَهُ یَعْدِلُ ذلِکَ کُلِّهِ بانو برگرد و به زنانى که پشت سر تو هستند (و از طرف آنها آمده اى) اعلام کن که شوهردارى یکى از شما به صورت شایسته و به دست آوردن خشنودى او و پیروى از موافقتش معادل تمام این اعمال خیر است. فَأدْبَرَتِ الْمَرْأَةُ وَهِىَ تُهَلِّلُ وَتُکَبِّرُ اسْتِبْشاراً آن زن باز گشت و از روى شادى تکبیر و لا اله الا الله مى گفت.
🔻نکته: اگر چه به تعبیر قرآن " آیه اَلرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ"، مدیریت کلی خانه بر عهده مرد است و جهاد زن نیز به خوب شوهر داری کردن است ولی این مطلب به آن معنا نیست که مرد نباید در خانه کمک کند.
📙 در نامه ۱۴ نهج البلاغه آمده است که: در زمان جاهلیت اگر مردی دست روی همسر بلند میکرد واو را کتک میزد ، این مرد در طول دوران خار وخفیف میشد حتی بچه هاو نوه های این مرد ننگ برایشان بود .
🔹ثواب خدمت به همسر و خانواده: پیامبر اکرم فرمود: یَا عَلِیُّ سَاعَةٌ فِی خِدْمَةِ الْعِیَالِ خَیْرٌ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ سَنَةٍ وَ أَلْفِ حَجٍّ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ پیامبر فرمود: یا على یک ساعت خدمت درخانه بهتر است از عبادت هزار ساله و هزار حج و هزار عمره وَ خَیْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ وَ أَلْفِ غَزْوَةٍ وَ أَلْفِ عِیَادَةِ مَرِیضٍ و بهتر است از آزاد کردن هزار بنده و هزار جهاد و عیادت هزار بیمار وَ أَلْفِ جُمُعَةٍ وَ أَلْفِ جَنَازَةٍ وَ أَلْفِ جَائِعٍ یُشْبِعُهُمْ وَ أَلْفِ عَارٍ یَکْسُوهُمْ و هزار جمعه و هزار جنازه و هزار گرسنه را سیر کردن و هزار برهنه را پوشاندن وَ أَلْفِ فَرَسٍ یُوَجِّهُهَا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ خَیْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ دِینَارٍ یَتَصَدَّقُ عَلَى الْمَسَاکِینِ وَ خَیْرٌ لَهُ و آزادی هزار اسیر در راه خدا و بهتر است او را از هزار دینار صدقه دادن بردرویشان. مِنْ أَنْ یَقْرَأَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِیلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ و بهتر است او را از خواندن توریة و انجیل و زبور و قرآن . وَ لَا یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یَرَى مَکَانَهُ مِنَ الْجَنَّةِ و بیرون نرود از دنیا تا آنکه ببیند جاى خود را در بهشت . یَا عَلِیُّ خِدْمَةُ الْعِیَالِ کَفَّارَةٌ لِلْکَبَائِرِ وَ یُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ وَ مُهُورُ حُورِ الْعِینِ وَ یَزِیدُ فِی الْحَسَنَاتِ وَ الدَّرَجَاتِ یا على هر که ننگ ندارد از خدمت عیال داخل گرداند او را خدا در بهشت بیحساب. یا على خدمت عیال کفاره گناهان کبیره است و باز مینشاند غضب پروردگار را و مهر حور العین است. و زیاد میگرداند حسنات و درجات را . یَا عَلِیُّ لَا یَخْدُمُ الْعِیَالَ إِلَّا صِدِّیقٌ أَوْ شَهِیدٌ أَوْ رَجُلٌ یُرِیدُ اللَّهُ بِهِ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ. یا على خدمت نمیکند عیال را مگر صدیق یا شهید یا مردی که خدا خیر دنیا و آخرت رابرای او بخواهد.
📘در روایت داریم شخصی با همسرش اختلافی پیدا کرده بود و مرد زن را اذیت کرده بود. پدر این دختر به عنوان شکایت آمد خدمت پیامبر و طلبکار شد. پیامبر فرمود آن مرد اشتباه کرده ولی اینکه تو هم در زندگی آنها دخالت کردی اشتباه است.
❌در بسیاری از موارد این دخالت دیگران است که آتش اختلافات را شعله ور میکند و گرنه وجود اختلاف در هر زندگی کاملا طبیعی بلکه لازم است.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیراً
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۳/۱/۲۹ . ۸شوال
💢 حکمت۱۳۶ 💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام): الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِیٍّ
امیر المومنین فرمود: نماز وسیله تقرب هر انسان متقی است،
💠 وَ الْحَجُّ جِهَادُ کُلِّ ضَعِیفٍ،
( وحج، جهاد انسانهای ضعیف است.)
💠وَ لِکُلِّ شَیْءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْبَدَنِ الصِّیَامُ،
هر چیزی زکاتی دارد و زکات بدن انسان روزه گرفتن است.
💠 وَ جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ.
جهاد خانم ها، خوب همسرداری کردن است.
💠الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِیٍّ
نماز وسیله تقرب هر انسان متقی است.
🔷«قربان» به چیزى گفته مى شود که به وسیله آن به خدا تقرب مى جویند. خواه این وسیله، عبادتى از عبادات مانند نماز و روزه و حج باشد یا گوسفندان و سایر حیوانات قربانى یا صدقه اى در راه خدا.
🔶 اگر چه در عرف ما قربانی یک معنای خاص دارد ولی انسان میتواند با بسیاری از عبادات قربانی کند و به خدا تقرب پیدا کند.
✅️شرط پذیرش تقرب و قرب و قربانی، تقواست.قران کریم فرمود:
إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ
خداوند تنها، از پرهیزگاران مى پذیرد.
این متقین چه کسانی هستند که قربانی و قرب آنها پذیرفته میشود؟
کسانی که به خطبه متقین ، خطبه ۱۹۳ عمل کنند.
🔷از اولیه ترین صفات متقین آن است که فرمود:
فَالْمُتَّقُونَ فِیهَا هُمْ أَهْلُ الْفَضَائِلِ مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ
انسان متقی، فضایل اخلاقی دارد،
۱. درست حرف میزند،( فحاشی نمی کند، حرف بدون پایه واساس نمیزند، شایعه پراکنی نمی کنند.)
🔶وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَادُ
۲. انسانهای میانه روی هستند.
🔷وَ مَشْیُهُمُ التَّوَاضُعُ
۳. اهل تواضع هستند.
🔶غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ
۴. چشم خود را بر آنچه خدای متعال بر آنها حرام کرده است ، بسته اند.
🔺️وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ
گوش به هر چیزی و به هر جایی نمی دهند .انها گوش خود را به آنچه که برای سرای آخرت سودمند است وقف کرده اند .
🔷 نماز وسیله تقرب متقین است.
این جمله اگر چه ظاهری اخبار مانند دارد، ولی در واقع انشاء و ایجاد است، باطنش انگیزه است (مانند مادری که به بچه اش میگوید امروز ورزش داری، مقصودش آن است که لباس و کفش مناسب بپوش.
الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِیٍّ
نماز باید موجب تقرب شما به خدا بشود. هر نمازی که میخوانید باید با نماز قبل متفاوت باشد و شما تغییر در خودتان احساس کنید.
اگر این تغییر ایجاد نشد یا احیانا تغییر منفی داشت معلوم میشود که نماز نماز نبوده است.
🔶ما در نیت نماز میگویم نماز میخوانم "قربه الی الله"، این قرب و تقرب یک امر ملموس است که باید آن را در متن زندگی لمس کرد و گرنه قربی حاصل نشده است. نماز باید با توجه و فهم باشد.
📗مرحوم کافی درکِتَابُ الصَّلَاةاز امام صادق علیه السلام روایت نقل کرده است که حضرت فرمود:
مَنْ صَلَّى رَکْعَتَیْنِ یَعْلَمُ مَا یَقُولُ فِیهِمَا انْصَرَفَ وَ لَیْسَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ ذَنْبٌ.
هر کس دو رکعت نماز بخواند در حالى که بداند چه میگوید،از نماز فارغ شود،در حالى که بین او و پروردگار گناهى نبوده مگر آنکه آن را آمرزیده است .
🔶نمار وقتی نماز میشود که با مال حلال گره خورده باشد.در روایت داریم:
بَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص فِی الْمَسْجِدِ إِذْ قَالَ قُمْ یَا فُلَانُ قُمْ یَا فُلَانُ قُمْ یَا فُلَانُ حَتَّى أَخْرَجَ خَمْسَةَ نَفَرٍ فَقَالَ اخْرُجُوا مِنْ مَسْجِدِنَا لَا تُصَلُّوا فِیهِ وَ أَنْتُمْ لَا تُزَکُّونَ راوی می گوید ما در محضر پیامبر در مسجد بودیم .پیامبر شخصا بلند شد و پنج نفر را با اسم صدا زدند و فرمودند از مسجد ما خارج شوید و در آن نماز نخوانید چرا که شما زکات نمی دهید.
نماز باید مانع از انجام گناه شود.
🔷امام صادق علیه السلام فرمودند:
مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَعْلَمَ أَ قُبِلَتْ صَلَاتُهُ أَمْ لَمْ تُقْبَلْ فَلْیَنْظُرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلَاتُهُ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ فَبِقَدْرِ مَا مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ.
هرکس دوست دارد بداند نمازش قبول شد یا نه ، ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتى بازداشته یا نه؟
پس به هر قدر که نمازش او را از گناه بازداشته به همان اندازه نمازش قبول شده است.
🔶نماز محبوب خداست، باید آن را عاشقانه به جا آورد. امام صادق علیه السلام فرمود :
أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِیَ آخِرُ وَصَایَا الْأَنْبِیَاء
محبوبترین کارها نزد خدا نماز است، هر پیامبری خواست از دنیا برود و خواست نصیحت ووصیتی بکند، فرمود حواستان به نماز باشد.
نماز اجباری، وسیله تقرب ما نمی شود.
💠وَ الْحَجُّ جِهَادُ کُلِّ ضَعِیفٍ
حج، جهاد هر انسان ضعیفی است.
مقصود کلام حضرت این نیست که انسان برای فرار از جهاد، به حج برود. بلکه جهاد در اینجا هم میتواند به معنای جهاد با نفس باشد، هم به معنای جهاد نظامی.
🔷 عده ای از افراد که به خاطر سن یا مشکلات جسمی توان حضور در میدان جنگ را ندارند، میتوانند با شرکت در مراسم حج اعلام جهاد کنند.
چگونه حج، جهاد است⁉️
1️⃣ این عمل عبادی با توجه به مناسکی که دارد، عجیب در شکستن نفس انسان، شکستن غرور انسان، کنترل شهوت و نفسانیت نقش دارد. سفر حج یک سفر سخت و پر زحمت است که میتواند روحیه جهاد و مبارزه و از پا ننشستن را در انسان زنده کند.
2️⃣برخی از آئین های حج، جنبه ی قدرت نمایی به دشمن دارند و باعث اجتماع و اتحاد مسلمانان و ایجاد ترس در دل دشمن میشوند که خود از جهت نظامی تعیین کننده است
✳️قَالَ رَجُلٌ لِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ع تَرَکْتَ الْجِهَادَ وَ خُشُونَتَهُ وَ لَزِمْتَ الْحَجَّ وَ لِینَهُ شما جهاد را که کارى دشوار است رها کرده و حج را که کارى آسان است اختیار نمودهاى؟
قَالَ وَ کَانَ مُتَّکِئاً فَجَلَسَ وَ قَالَ وَیْحَکَ أَ مَا بَلَغَکَ مَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ فِی حَجَّةِ الْوَدَاعِ امام که تکیه داده بود برخاست و نشست و فرمود: واى بر تو! آیا سخن رسول خدا در حجّةلوداع به تو نرسیده است؟
إِنَّهُ لَمَّا وَقَفَ بِعَرَفَةَ وَ هَمَّتِ الشَّمْسُ أَنْ تَغِیبَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا بِلَالُ قُلْ لِلنَّاسِ فَلْیُنْصِتُوا فَلَمَّا نَصَتُوا
پیامبر هنگامى که در عرفات بود و خورشید رو به غروب مىرفت، به بلال فرمود به مردم بگوید که ساکت شوند. هنگامى که همه ساکت شدند، رسول خدا فرمود.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ رَبَّکُمْ تَطَوَّلَ عَلَیْکُمْ فِی هَذَا الْیَوْمِ فَغَفَرَ لِمُحْسِنِکُمْ وَ شَفَّعَ مُحْسِنَکُمْ فِی مُسِیئِکُمْ فَأَفِیضُوا مَغْفُوراً لَکُمْ
پروردگار شما امروز شما را مورد عنایت خویش قرار داده و نیکوکارانتان را آمرزیده، و شفاعت نیکوکاران شما را در حق گناهکارانتان پذیرفته است، اینک با آمرزش گناهان خود از عرفات کوچ کنید.
وَ ضَمِنَ لِأَهْلِ التَّبِعَاتِ مِنْ عِنْدِهِ الرِّضَا
او براى کسانى که جرمى بر عهده دارند خشنودى خود را ضمانت کرده است.
🔶اهل بیت در ایام تقیه و خطر، به جای جهاد مردم را به حج امر میکردند.درکافی،
بَابُ فَضْلِ الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ وَ ثَوَابِهِمَا
در کافی در باب فضیلت حج و عمره وثواب آن آمده است: راوی محضر امام هشتم، علی بن موسی الرضا (ع) می آید و میگوید ما روایت عجیبی از خاندان شما شنیدیم، دو دل هستیم، آیا این روایت درست است؟
حضرت فرمود چه حدیثی است؟
راوی به امام رضا عرض میکند که ما حدیث عجیبی از اجداد شما شنیده ایم. شخص به یکی از ائمه عرض میکند ما در شهرمان با دشمنانی رو به رو هستیم، وظیفه ما چیست؟
شما اجازه میدهید با اینها وارد جنگ شویم؟
(بر اساس این روایت شرایط تقیه یا شرایط آسیب به شیعه بوده است) حضرت میفرماید:
عَلَیْکُمْ بِهَذَا الْبَیْتِ فَحُجُّوهُ .
شما حج به جای بیاورید. راوی میپرسد واقعا این حدیث درست است؟
فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع صَدَقَ هُوَ عَلَى مَا ذَکَرَ سخن همانگونه است که او نقل کرده است.
🔷حج، اعلام آمادگی عمومی است. یک ورزیدگی برای شیعیان بوجود می آورد که می توانند در برنامه های مختلف جهاد حضور فعال داشته باشند.
🔶مقصود از جهاد بودن حج چیست؟
1️⃣ حج، سختیهایی مثل جهاد دارد.
2️⃣ حج، جهاد اکبر است، مبارزه با نفس است.
3️⃣حاجیان، در کنار ملیتهای مختلف، باید از مظلوم دفاع کنندو از ظالم، اعلام برائت کنند.
🔷برخی شارحان نهج البلاغه اشاره کرده اند به داستانی که در حج بین پیرمردی و منصور دوانیقی اتفاق افتاد. پیرمرد در طواف به نحوی که منصور دوانیقی بشنود میگفت خدایا پناه میبرم به تو از شخصی که حق مردم را نمی دهد.
منصور که فهمید منظورش اوست او را خواست و او گفت تو حاکم همه مردمی و باید به درد همه مردم رسیدگی کنی نه فقط به نفع اطرافیان و نزدیکانت کار کنی (به نقل از میرزا مهدی)
🔶 حج باید جهادی باشد، برائت از مشرکین داشته باشد و بتوان در آنجا با ظلم مبارزه کرد.
🔷میتوان در ایام حج بدون سلاح وشمشیر جهاد کرد. نمونه اش مناظره عبد الله بن عباس و معاویه است.
🔶ماجرای مناظره عبدالله بن عباس و معاویه در فضائل قرآنی امیرالمومنین از این دست جهادهاست.
إِنَّ مُعَاوِیَةَ مَرَّ بِحَلْقَةٍ مِنْ قُرَیْشٍ فَلَمَّا رَأَوْهُ قَامُوا غَیْرَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ فَقَالَ لَهُ یَا ابْنَ عَبَّاسٍ مَا مَنَعَکَ مِنَ الْقِیَامِ کَمَا قَامَ أَصْحَابُکَ إِلَّا لِمَوْجِدَةِ
معاویه به گروهی از قریش گذر کد. وقتی او را دیدند همه قیام کردندبجز عبدالله بن عباس.معاویه به او گفت: چه چیزی باعث شد مثل بقیه به پا نخاستی؟ مگر به خاطر کینه که من در صفین با شما جنگیدم؟
از این بابت ناراحت نباش.
قَالَ فَإِنَّا قَدْ کَتَبْنَا فِی الْآفَاقِ نَنْهَى عَنْ ذِکْرِ مَنَاقِبِ عَلِیٍّ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ ع فَکُفَّ لِسَانَکَ فَقَالَ یَا مُعَاوِیَةُ أَ تَنْهَانَا عَنْ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ قَالَ لَا....
معاویه گفت ما در همه جا اعلام کردیم که مناقب علی واهل بیت گفته نشود، پس تو هم زبان خود را نگه دار. ابن عباس گفت: معاویه ما را از خواندن قران منع می کنی؟ او گفت: نه. پس
عبدالله ابن عباس با آیات قرآن فضائل امیرالمومنین را ثابت و معاویه را مفتضح ورسوا کرد.
💠وَ لِکُلِّ شَیْءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْبَدَنِ الصِّیَامُ،
هر چیزی زکاتی دارد و زکات بدن روزه است.
زکات در لغت به معنای پاکی است.
زکات و تزکیه یعنی کم کردن و هرس کردن به منظور رشد و نموو افزایش.
🔹کسی که زکات مالش را میدهد اگر چه مقداری از مالش را از دست میدهد ولی در واقع مقدمات رشد آن را فراهم میکند. (مثل باغبانی که شاخه های اضافه درخت را میزند تا در بهار میوه بیشتر و با کیفیت تری به دست بیاورد).
🔸زکات سلامتی بدن به این است که انسان روزه بگیرد.
روزه باید حالت پاک سازی و اصلاح گری داشته باشد، اینکه شخصی روزه بگیرد ولی بدن به پاکساری و اصلاح نرسد در واقع به هدف از روزه نرسیده است.
کسی که در ماه مبارک بین افطار تا سحر چند مرتبه غذا بخورد و پر خوری کند اگر چه روزه فقهی اش درست است ولی روزه نهج البلاغه ای نگرفته است.
🔹در کتب روایی ما به طور ویژه در غرر الحکم، موارد متعددی از زکات برای انسان قرار داده شده که محدوده آن خیلی وسیع تر از زکات مالی است و انسان مسلمان باید به همه این پاکسازی ها دست پیدا کند.
زَکَاةُ السُّلْطَانِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ.
سلطان اگر می خواهد پیراسته شود باید به فقرا رسیدگی کند.
زَکَاةُ الصِّحَّةِ السَّعْیُ فِی طَاعَةِ اللَّهِ.
اگر سلامتی داریددر طاعت خدا خرج کنید.
زَکَاةُ الشَّجَاعَةِ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.
زکات شجاعت دراین است که در راه خداجهاد کنید.
زَکَاةُ الْجَمَالِ الْعَفَافُ.
زکات زیبایی عفاف وحجاب است.
زَکَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ.
زکات علم آن است که به کسی که طالب علم و مستحق است ، علم بیاموزی.
پرداخت نکردن هر کدام از انواع زکات ها چه مالی چه غیر مالی باعث ایجاد آفت در آن شیء میشود.
🔸درختی که هرس نشود علف هرز میشود. بدنی که روزه نگیرد بیمار میشود. مالی که زکاتش جدا نشود ناقص میشود و... امام صادق علیه السلام فرمود :
السُّرَّاقُ ثَلَاثَةٌ مَانِعُ الزَّکَاةِ وَ مُسْتَحِلُّ مُهُورِ النِّسَاءِ وَ کَذَلِکَ مَنِ اسْتَدَانَ دَیْناً وَ لَمْ یَنْوِ قَضَاءَهُ. دزدان سه نوع اند:
۱.مانعین زکات،
۲.کسانی که مهریه زنان را حلال می شمارند و نمی دهند،
۳. کسی که قرض می کند ولی قصد پرداخت ندارد.
💠وَ جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ
جهاد زنان خوب همسر داری کردن است.
در زبان عربی "بعل" به معنای شوهر است. «التّبعّل» باب «تفعّل» هست، و یکی از معانی این باب «تکلّف» هست. لذا هم از لفظ "جهاد" هم از لفظ "تبعل" بر می آید که خوب شوهر داری سنگینی و تکلّف زیادی دارد. ولی در مقابل پاداش جهاد را نیز دارد.
🔹 امیرالمومنین فرمود:
کَتَبَ اللَّهُ الْجِهَادَ عَلَى الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ خداوند، جهاد را بر مردان و زنان واجب فرمود است).
فَجِهَادُ الرَّجُلِ بَذْلُ مَالِهِ وَ نَفْسِهِ حَتَّى یُقْتَلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ
جهاد مرد، بخشش از مال و ثروت و جان اوست تا آنگاه که در راه خدا کشته شود.
وَ جِهَادُ الْمَرْأَةِ أَنْ تَصْبِرَ عَلَى مَا تَرَى مِنْ أَذَى زَوْجِهَا وَ غَیْرَتِهِ
و جهاد زن آن است که بر آزار و غیرت شوهرش صبر و شکیبایى ورزد.
🔸جهاد زن آن است که بتواند مسکنت رادر خانه پیاده کند.
قرآن کریم وقتی تکلیف زن ومرد را مشخص میکند، می فرماید تکلیف مرد آن است که مسکن تهیه کند ولی این مسکن بی روح است آن کسی که مسکنت وآرامش برقرار می کند،زن است.
به تعبیر آیت الله جوادی املی ، فرمودند صله ارحام، نگفتند صله اصلاب، این محبت و صله ورابطه دوستی از ارحام یعنی مادران بدست می اید نه از اصلاب که پدران هستند.
🔹در روایت داریم که اهل بیت یکی از معیارهایی را که برای ازدواج معرفی کرده اند زیبایی و خوب شوهر داری است: جَمَالٌ وَ حُسْنُ تَبَعُّلٍ
🔸در روایت داریم «اسماء» از طائفه انصار نزد پیغمبر آمد در حالى که پیامبر در میان اصحابش نشسته بود. عرض کرد: پدر و مادرم به قربانت باد،
من به عنوان نماینده زنان خدمت شما آمده ام. جانم به فدایت باد بدان هیچ زنى در شرق و غرب نیست که آمدن مرا نزد تو شنیده باشد مگر این که او هم همین رأى و نظر مرا دارد.
خداوند تو را به حق به سوى مردان و زنان مبعوث کرده ما به تو و خدایى که تو را فرستاده ایمان آورده ایم;
ولى ما زنان در حقیقت در محاصره و گرفتار محرومیت هایى هستیم: باید در خانه بنشینیم و خواسته هاى مردان را به جاى آوریم، فرزندان شما را متولد مى سازیم و شما گروه مردان بر ما برترى پیدا کرده اید در جمعه و جماعات و عیادت بیماران و تشییع جنازه و حج بعد از حج و بالاتر جهاد در راه خداست.
🔹هنگامى که یکى از شما به عنوان حج، عمره یا شرکت در جهاد خارج مى شود ما اموالتان را حفظ مى کنیم، براى شما لباس مى بافیم و اولاد شما را پرورش مى دهیم. اى رسول خدا! در چه پاداشى با شما شریک هستیم؟
🔸پیغمبر با تمام صورت به سوى اصحاب برگشت سپس فرمود:
سخن این زن را شنیدید؟
هرگز بهتر از این سؤال در امر دین از کسى شنیده اید؟
همگى عرض کردند: اى رسول خدا! ما باور نمى کردیم زنى به چنین مطالبى برسد (و چنین سخن بگوید) آن گاه پیغمبر رو به او کرد و فرمود:
اِنْصَرِفی أیَّتُهَا الْمَرْاَةَ وَأعْلَمِی مَنْ خَلْفَکَ مِنَ النِّساءِ أنَّ حُسْنَ تَبَعُّلِ إحداکُنَّ لِزَوْجِها وَطَلَبَها مَرْضاتَهُ وَاتِّباعَها مُوافَقَتَهُ یَعْدِلُ ذلِکَ کُلِّهِ
بانو برگرد و به زنانى که پشت سر تو هستند (و از طرف آنها آمده اى) اعلام کن که شوهردارى یکى از شما به صورت شایسته و به دست آوردن خشنودى او و پیروى از موافقتش معادل تمام این اعمال خیر است.
فَأدْبَرَتِ الْمَرْأَةُ وَهِىَ تُهَلِّلُ وَتُکَبِّرُ اسْتِبْشاراً آن زن باز گشت و از روى شادى تکبیر و لا اله الا الله مى گفت.
🔻نکته:
اگر چه به تعبیر قرآن " آیه اَلرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ"،
مدیریت کلی خانه بر عهده مرد است و جهاد زن نیز به خوب شوهر داری کردن است ولی این مطلب به آن معنا نیست که مرد نباید در خانه کمک کند.
📙 در نامه ۱۴ نهج البلاغه آمده است که: در زمان جاهلیت اگر مردی دست روی همسر بلند میکرد واو را کتک میزد ، این مرد در طول دوران خار وخفیف میشد حتی بچه هاو نوه های این مرد ننگ برایشان بود .
🔹ثواب خدمت به همسر و خانواده:
پیامبر اکرم فرمود:
یَا عَلِیُّ سَاعَةٌ فِی خِدْمَةِ الْعِیَالِ خَیْرٌ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ سَنَةٍ وَ أَلْفِ حَجٍّ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ
پیامبر فرمود: یا على یک ساعت خدمت درخانه بهتر است از عبادت هزار ساله و هزار حج و هزار عمره
وَ خَیْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ وَ أَلْفِ غَزْوَةٍ وَ أَلْفِ عِیَادَةِ مَرِیضٍ
و بهتر است از آزاد کردن هزار بنده و هزار جهاد و عیادت هزار بیمار
وَ أَلْفِ جُمُعَةٍ وَ أَلْفِ جَنَازَةٍ وَ أَلْفِ جَائِعٍ یُشْبِعُهُمْ وَ أَلْفِ عَارٍ یَکْسُوهُمْ
و هزار جمعه و هزار جنازه و هزار گرسنه را سیر کردن و هزار برهنه را پوشاندن
وَ أَلْفِ فَرَسٍ یُوَجِّهُهَا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ خَیْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ دِینَارٍ یَتَصَدَّقُ عَلَى الْمَسَاکِینِ وَ خَیْرٌ لَهُ
و آزادی هزار اسیر در راه خدا و بهتر است او را از هزار دینار صدقه دادن بردرویشان.
مِنْ أَنْ یَقْرَأَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِیلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ
و بهتر است او را از خواندن توریة و انجیل و زبور و قرآن .
وَ لَا یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یَرَى مَکَانَهُ مِنَ الْجَنَّةِ
و بیرون نرود از دنیا تا آنکه ببیند جاى خود را در بهشت .
یَا عَلِیُّ خِدْمَةُ الْعِیَالِ کَفَّارَةٌ لِلْکَبَائِرِ وَ یُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ وَ مُهُورُ حُورِ الْعِینِ وَ یَزِیدُ فِی الْحَسَنَاتِ وَ الدَّرَجَاتِ
یا على هر که ننگ ندارد از خدمت عیال داخل گرداند او را خدا در بهشت بیحساب.
یا على خدمت عیال کفاره گناهان کبیره است و باز مینشاند غضب پروردگار را و مهر حور العین است.
و زیاد میگرداند حسنات و درجات را .
یَا عَلِیُّ لَا یَخْدُمُ الْعِیَالَ إِلَّا صِدِّیقٌ أَوْ شَهِیدٌ أَوْ رَجُلٌ یُرِیدُ اللَّهُ بِهِ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ.
یا على خدمت نمیکند عیال را مگر صدیق یا شهید یا مردی که خدا خیر دنیا و آخرت رابرای او بخواهد.
📘در روایت داریم شخصی با همسرش اختلافی پیدا کرده بود و مرد زن را اذیت کرده بود. پدر این دختر به عنوان شکایت آمد خدمت پیامبر و طلبکار شد.
پیامبر فرمود آن مرد اشتباه کرده ولی اینکه تو هم در زندگی آنها دخالت کردی اشتباه است.
❌در بسیاری از موارد این دخالت دیگران است که آتش اختلافات را شعله ور میکند و گرنه وجود اختلاف در هر زندگی کاملا طبیعی بلکه لازم است.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیراً