بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۳/۱/۱۸ . ۲۷رمضان
💢حکمت ۱۳۰💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام):
امام علی علیه السلام، میفرمایند:
💠وَ قَالَ (علیه السلام) -وَ قَدْ رَجَعَ مِنْ صِفِّینَ فَأَشْرَفَ عَلَى الْقُبُورِ بِظَاهِرِ الْکُوفَةِ
امیرالمؤمنین بعد از جنگ صفین بعداز وقتی که از طرف شام به سمت کوفه می آمدند در دروازه ی کوفه دیدند یک قبرستانی تاسیس شده امیرالمؤمنین در اینجا خطاب به اهل قبور مطالبی را بیان میکنند .
⬅️قبل از اینکه مطالب حکمت ۱۳۰ را بخواهیم بخوانیم تذکر میدهیم که :
حکمت 130، حکمت43 و 44 در یک موقعیت مکانی و یک زمان از حضرت صادر شده اند:امیرالمؤمنین از جنگ صفین داشتند برمیگشتند که میرسند به دروازه های شهر و آن ماجرایی که خباب بن ارت را مفصل عرض کردیم که تا قبل از این جریان مردم امواتشان را در خانه ی خودشان یا دم در حیات یا صحن خانه دفن میکردند .
🔹خباب بن ارت یکی از یاران خوب امیرالمؤمنین بود که شرح حال او را در یکی از حکمت ۴۳ خدمت شما عرض کردیم .در ادامه میخوانیم که
یَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ بْنَ الْأَرَتِّ، فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً، وَ هَاجَرَ طَائِعاً، وَ قَنِعَ بِالْکَفَافِ، وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ، وَ عَاشَ مُجَاهِداً.
طُوبَى لِمَنْ ذَکَرَ الْمَعَادَ، وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ، وَ قَنِعَ بِالْکَفَافِ، وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ
🔹در وقعة صفین دارد:
فَإِذَا نَحْنُ عَنْ أَیْمَانِنَا بِقُبُورٍ سَبْعَةٍ أَوْ ثَمَانِیَةٍ فَقَالَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ مَا هَذِهِ اَلْقُبُورُ
امیرالمومنین وقتی از صفین برگشتند، بیرون از دروازه های شهر قبرستان کوچکی را دیدند که قبل از آن نبود.
فَقَالَ لَهُ قُدَامَةُ بْنُ اَلْعَجْلاَنِ اَلْأَزْدِیُّ یَا أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ إِنَّ خَبَّابَ بْنَ اَلْأَرَتِّ تُوُفِّیَ بَعْدَ مَخْرَجِکَ فَأَوْصَى أَنْ یُدْفَنَ فِی اَلظَّهْرِ
حضرت ماجرا را پرسیدند. مردم پاسخ دادند وقتی خباب بن ارت از دنیا رفت وصیت کرد به جای دفن داخل خانه خود، بیرون از شهر دفن شود.
وَ کَانَ اَلنَّاسُ یُدْفَنُونَ فِی دُورِهِمْ وَ أَفْنِیَتِهِمْ فَدُفِنَ اَلنَّاسُ إِلَى جَنْبِهِ
و بقیه مردم هم به خاطر جایگاه خباب مسیر او را ادامه داند و یک قبرستان کوچک شکل گرفت.
فَقَالَ رَحِمَ اَللَّهُ خَبَّاباً
فرمود: خدا خباب را رحمت کند.
*⃣خطاب حضرت به اهل قبور :
💠یَا أَهْلَ الدِّیَارِ الْمُوحِشَةِ
ای اهل خانه های وحشتناک
💠وَ الْمَحَالِّ الْمُقْفِرَةِ
ای فرود آمدگان در محله ی خالی از سکنه
💠 وَ الْقُبُورِ الْمُظْلِمَةِ
ای صاحبان خانه های تاریک،
💠 یَا أَهْلَ التُّرْبَةِ، یَا أَهْلَ الْغُرْبَةِ، یَا أَهْلَ الْوَحْدَةِ، یَا أَهْلَ الْوَحْشَةِ
ای خاکنشین ها ، ای انسان های غریب، ای کسانی که تک و تنها هستید، ای اهل وحشت (ای وحشت زدگان)،
🔹 امیرالمؤمنین در طی چند جمله حال و اوضاع اهل قبور را برای سپاهیانشان بیان میکند
خوب این چند جمله ، جمله های تاثیرگذار و تکان دهنده ای هست امیرالمؤمنین میخواهد به ما بگوید فرق میکند بین زندگی دنیایی شما و آنچیزی که شما در اینجا باهاش انس دارید آنچیزی که شما باهاش الفت گرفته اید با آن سرای دیگر خیلی متفاوت هست سرای دیگر که چه قبر باشد چه برزخ باشد و چه قیامت باشد متفاوت است با اینجا .
حضرت با چند جمله بسیار بسیار عجیب و بسیار تکان دهنده صحبت میکند ای کسانی که در محله وحشتناک قرار گرفته اید شما در محله ی خانه از سکنه هستید وهیچکسی جز شما نیست شما تنهایید غربت دارید .
🔸در دنیا وقتی که خودمان را حساب میکنیم انسان با دیگران خوش است و در جمع های خانوادگی و دوستانه
انسان دوست دارد دور او شلوغ باشد و از تنهایی فراری است، انسان در زندگی دنیا به برخی امور دلبسته است :
اجتماعات و دورهمی، شلوغی و جمعیت ها، اگر هم در جایی قرار گرفت که تنها بود، به سرعت خود را از تنهایی نجات میدهد و به دامن جمع پناه میبرد.
مخصوصا این ایام که افراد کلا چیزی به نام تنهایی و خلوت را درک نمیکنند و خودشان در فضای مجازی و... سرگرم میکنند.
🔹در دنیای امروز همه جا چراغانی و روشن است و انسان از تاریکی گریزان است.
در جمع خانواده و دوستان است و خودش را به کارهایی که دوست دارد مشغول میکنند؛
🔸در قبرستان شاید افراد زیادی باشند ولی همه تنها هستند و تک به تک هر کسی سرش گرم است به اعمال خود و مشغول به عذاب و مشغول لذت بردن از اعمال خود.
اینطور نیست که بتوانند صحبت کنند البته مومنین دست شان باز است ولی بطور کلی از ویژگی های قبرغربت است و آن تنهایی و وحدت، و آن وحشت است وامروز باید برای آن غربت و وحدت و وحشت کاری کنیم.
.
🔸حضرت خطاب به اهل قبور میفرماید شما از همه ی تعلقات و وابستگی هایی که در دنیا داشتنید جدا شدید به سرای تاریک و خلوتی در آمدید که محله ی تنهایان است و اگر هزاران نفر در قبرستانی آرمیده باشند هر کدام تنهای تنها هستند و با هم ارتباطی ندارند.
💠 أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ سَابِقٌ وَ نَحْنُ لَکُمْ تَبَعٌ لَاحِقٌ
شما پیشگامان ما بودیدو ما پیروی کنندگان از شماییم که به زودی به شما ملحق میشویم؛
شما پیش از ما رفتید و ما هم پشت شما حرکت میکنیم. و به زودی به شما ملحق میشویم و شما پیشگامان مسیر مرگ بودید ولی اینطور نیست که بخواهیم از شما جا بمانیم همه باید در مسیر مرگ قرار بگیرند. ما هم به زودی به شما ملحق میشویم ماهم به زودی از چاه و چشمه ی مرگ استفاده خواهیم کرد
◀️ «فَرَط» به کسى مى گویند که پیشاپیش قافله مى رود و طناب ها و دلوها را براى کشیدن آب از نهر آماده مى سازد.
شما رفتید و از چاه مرگ آب کشیدید و نوشیدید و ما هم تشنگانی هستیم که دنبال شما می آییم و به این چاه میرسیم و از آب مرگ مینوشیم.
🔹این جمله حضرت تشابه معنایی زیادی با آیه قرآن دارد:
《کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ》
طبق آیه قرآن هر انسانی باید این لیوان آبی که مرگ نام دارد را بگیرد و سر بکشد.
ولی بر خلاف تصور بعضی ها که خیال میکنند انسان مرگ را مینوشد و کارش تمام میشود،
قرآن میفرماید شما کسانی هستنید که آب را مینوشید، آب تمام میشود و شما باقی میمانید.جسم شما از بین میرود ولی شما از بین رفتنی نیستید.
💠أَمَّا الدُّورُ فَقَدْ سُکِنَتْ
اما خانه های شما به سکونت دیگران در آمد ،
💠 وَ أَمَّا الْأَزْوَاجُ فَقَدْ نُکِحَتْ، وَ أَمَّا الْأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ. هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا، فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَکُمْ؟
بعد حضرت دوباره با این مردگان شروع به صحبت کردن ای صاحب خانه ی وحشت ای کسانی که چنین و چنان هستید ... اگر بخواهید در مورد دنیا با شما حرف بزنم خانه هایی که با زحمت ساخته بودید و آرزو داشتید در این خانه ها زندگی کنید و مرگ به شما مهلت نداد آمدند در خانه های شما سکونت پیدا کردند دیگران در خانه های شما داخل شدند همسران شما بعدداز شما ازدواج کردند اموالی هم که از شما باقی مانده بود بین ورثه تقسیم شد. خانه که شد محل زندگی دیگران و اموال هم که بین ورثه همه ی خبری که ما داریم همین است
🔸همین که خوردند و بردند وتمام شد و یاد شما هم نیافتاده و وحدت و وحشت و گرفتاری و غربت برای شما هست ولی هرچه از دنیا گذاشته بودیدوتمام شد
شما بگویید : از آنطرف چه خبر ؟
🔹مال و خانه و همسر، زینت دنیاست. برای آخرت کاری کنید قرآن کریم میفرماید:
《زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالاَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِکَ مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَاللهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ》
محبّت امور مادى، از قبیل زنان و فرزندان و اموال فراوان از طلا و نقره و اسب هاى ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است; تا در پرتو آن، آزمایش و تربیت شوند; ولى اینها وسایل گذران زندگى دنیاست و هدف نهایى نمى باشد، سرانجامِ نیک و زندگى والا و جاویدان نزد خداست.
💠 ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ: أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِی الْکَلَامِ لَأَخْبَرُوکُمْ أَنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى.
وقتی حضرت با اهل قبور صحبت هایشان را کردند برگشتند به سمت سپاه و اهل صفین کسانی که از جنگ برگشتند و کسانی که جهاد اصغر را انجام داده بودند
به خدا قسم میخورم اگر اجازه داده شده بود به این اموات که حرف بزنند به شما خبر میدادند سخن میگفتند و زبان باز میکردند و حقایق را میگفتند
همه ی حرف اموات یک کلمه هست
تنها چیزی که در زاد و توشه ی خودتان میتوانی همراهی کنید تقوا است.
🔹تقوا، تنها نصیحت اموات به دیگران برای زاد و توشه ی قیامت تنها چیزی که انسان میتواند با خودش همراه ببرد
امیرالمؤمنین بعد از توجه مرگ و اینکه مرگ چگونه است بلافاصله بحث تقوا را بیان میکند.
🔸معلوم است که یاد مرگ باعث تقوا میشود . یاد مرگ یکی از عاملی است که تقوا را زیاد میکند
انسان هرچقدر به قبرستان سر بزند و هر چه با مرگ مأنوس تر، و هرچه توجه به معاد داشته باشد متقی تر میشود
و هرچه یاد مرگ را فراموش کند و اهل غفلت باشد ودر مراسمات و قبرستان حضور پیدا نکند، ایمان و تقوایش کم میشود.
.
♦️َتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ یَا أُوْلِى الاَلْبَابِ
و زاد و توشه تهیه کنید و بهترین زاد و توشه، پرهیزگارى است و از مخالفتِ من بپرهیزید اى خردمندان)
تا میتوانید زاد و توشه بر دارید و این تقوا است که زیادش هم کم است و هرچقدر هم بردارید آنطرف محتاج و ناراحت هستید که ای کاش بیشتر جمع کرده بودم
🌸چند نکته پیرامون حکمت ۱۳۰ :
💠نکته 1:
آیا مردگان درک و فهم دارند؟
اینکه امیرالمومنین برای اموات صحبت میکند این در واقع به در میگوید که دیوار بشنود ؟ صحبت به اینگونه است ؟ حضرت میخواهد به زندگان یک چیزی را توجه بده آنوقت است که با مردگان صحبت میکند؟ فتوای کلام حضرت اینگونه است ؟
آیا حضرت هیچ توجه ای به مردگان ندارد و صرفا میخواهند با زندگان صحبت کنند ؟ یا نه مردگان میفهمند. و مردگان درک دارند ؟
یقینا و قطعا از روایات ما بر میاد که اموات میفهمند و بهتراز ما زندگان میفهمند و حقایق را بهتر درک میکنند
♦️پیغمبر اکرم بعد از پایان جنگ بدر دستور داد اجساد کفار را در چاه خشکى بیفکنند. سپس آنها را صدا زد و فرمود: هَلْ وَجَدْتُمْ ما وَعَدَ اللهُ وَرَسُولُهُ حَقّاً؟ فَإنِّی وَجَدْتُ ما وَعَدَنِىَ اللهُ حَقّاً
( آیا آنچه را که خدا و رسولش وعده داده بود حق یافتید؟ من آنچه را خداوند به من وعده داده بود حق یافتم)
در اینجا عمر اعتراض کرد و گفت: اى رسول خدا! چگونه با اجسادى سخن مى گویى که روح ندارند؟ فرمود: شما سخنان مرا بهتر از آنها نمى شنوید. جز این که آنها توانایى پاسخ گویى ندارند :
ما أنْتَ بِأسْمَع لِما أَقُولُ مِنْهُمْ غَیْرَ أنَّهُمْ لا یَسْتَطیعُونَ أنْ یَرُدُّوا شَیْئاً.
↩️بعداز جنگ جمل وقتی امیرالمومنین بین کشته شده های جمل میگشت:
فَمَرَّ فَرَأَى طَلْحَةَ صَرِیعاً فَقَالَ: «أَجْلِسُوا طَلْحَةَ» فَأُجْلِسَ وَ قَالَ لَهُ: «یَا طَلْحَةَ بْنَ عُبَیْدِ اللَّهِ قَدْ وَجَدْتُ مَا وَعَدَنِی رَبِّی حَقّاً فَهَلْ وَجَدْتَ مَا وَعَدَکَ رَبُّکَ حَقّاً؟»
حضرت فرمودند پیکر کشته شده ی طلحه را بنشانید و بعد فرمودند : من آنچه را که خدا بهم وعده داده بود حق و حقیقت را یافتم آیا
تو هم دیدی ، تو هم به آن حقایق رسیدی تو هم دیدی علی امام بر حق است
↩️شخصی به حضرت عرض کرد:
لَا تَسْمَعُ لَکَ کَلَاماً وَ لَا تَرُدُّ جَوَاباً!
فَقَالَ ع: «وَ اللَّهِ إِنَّهُمَا لَیَسْمَعَانِ کَلَامِی کَمَا تَسْمَعُ أَصْحَابُ الْقَلِیبِ کَلَامَ رَسُولِ اللَّهِ وَ لَوْ أُذِنَ لَهُمَا فِی الْجَوَابِ لَرَأَیْتَ عَجَباً»
شخصی به حضرت فرمود با چه کسی حرف میزنی ؟ نه میشنود و نه میتواند جوابت را بدهد آیا با مرده حرف میزنی ؟
حضرت فرمود نه اینطور نیست همانگونه که پیامبر در جریان جنگ بدر با این مردگان حرف زد و بعد شخصی سئوال پرسید و پیغمبر جواب داد امروز هم قصه همین است
اینها جزو گناهکاران و جهنمی هستند ولی اینها خوب میفهمند و حقایق را درک میکنند واز شما زندگان بهتر درک میکنند چرا که آنجا دیگر چشم ها دیگر دنیایی نیست و حقایق را انسان میبیند و جهنم را به چشم میبیند و عجیب است که در ادامه ی روایت دارد که
♦️وَ مَرَّ بِمَعْبَدِ بْنِ الْمِقْدَادِ وَ هُوَ فِی الْصَّرْعَى فَقَالَ: «رَحِمَ اللَّهُ أَبَا هَذَا إِنَّمَا کَانَ رَأْیُهُ فِینَا أَحْسَنَ مِنْ رَأْیِ هَذَا» فَقَالَ عَمَّارٌ: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَوْقَعَهُ وَ جَعَلَ خَدَّهُ الْأَسْفَلَ إِنَّا وَ اللَّهِ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَا نُبَالِی بِمَنْ عَنَدَ عَنِ الْحَقِّ مِنْ وَلَدٍ وَ وَالِدٍ فَقَالَ «رَحِمَکَ اللَّهُ یَا عَمَّارُ وَ جَزَاکَ عَنِ الْحَقِّ خَیْراً»
مقداد آن صحابه و یار امیرالمؤمنین علیه السلام متاسفانه پسری دارد که جزو کشته شده های جمل و جزو منحرفین است اسم او معبد بن مقداد است
امیرالمؤمنین وقتی بالای جنازه ی او میرسد میفرماید : خدا رحمت کند پدر این را پدرش مقداد نسبت به ما خیلی نظر درستی داشت ولی این بچه مسیر انحرافی را رفت .
عمار آنجا بود و میگوید من خدمت امیرالمؤمنین عرض کردم خدا رو شکر که این فرزند را در چنین حال جلوی شما بر روی زمین انداخت و دیگر قدرتی برای گردنکشی ندارد
ما کسانی هستیم که در راه دوستی تو علی ابن ابیطالب پدر و پسر و فامیل بازی و اینها ... نمیکنیم و اگر کسی با شما دشمن باشد هرکه باشد با او دشمن هستیم و اگر با شما دوست باشد با او دوست هستیم
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود خدا خیرت بده خدا رحمتت کند عمار که تو خوب صحابه ای برای ما هستی
.
🔷در مورد شهدا و در مورد ائمه ما در روایت زیاد داریم. پیامبر بعد از رحلت هم صدای ما را میشنود.
صَلُّوا عَلَىَّ فَإنَّ صَلاتَکُمْ تَبْلُغُنی حَیْثُ کُنْتُمْ
بر من درود بفرستید که درود شما هر جا که باشید به من مى رسد.
در مورد مؤمنین هم روایت داریم
مرحومه کلینی رضوان الله علیه در کافی شریف باب زیارات قبور ،زیارات اهل قبور را که ذکر میکند این روایات رو هم میفرماید
🔶 اموات عادی هم، میشنوند و هم میدانند. کافی: بَابُ زِیَارَةِ الْقُبُور
عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ الْمُؤْمِنُ یَعْلَمُ بِمَنْ یَزُورُ قَبْرَهُ قَالَ نَعَمْ وَ لَا یَزَالُ مُسْتَأْنِساً بِهِ مَا دَامَ عِنْدَ قَبْرِهِ فَإِذَا قَامَ وَ انْصَرَفَ مِنْ قَبْرِهِ دَخَلَهُ مِنِ انْصِرَافِهِ عَنْ قَبْرِهِ وَحْشَةٌ.
اسحاق بن عمّار میگوید از امام کاظم علیه السّلام پرسیدم: آیا مؤمن مىداند چه کسى قبر او را زیارت مىکند؟
فرمود: آرى و تا زمانى که در کنار قبر اوست با او انس مىگیرد و چون برمىخیزد و مىرود، احساس تنهایى مىکند.
🔷 أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ: زُورُوا مَوْتَاکُمْ فَإِنَّهُمْ یَفْرَحُونَ بِزِیَارَتِکُمْ وَ لْیَطْلُبْ أَحَدُکُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِیهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا یَدْعُو لَهُمَا.
مردگان خود را زیارت کنید، زیرا آنها به زیارت شما خوشحال مىشوند و هر کدام از شما در کنار قبر پدر، یا مادر خود ، با دعایى که بر ایشان مىکند، حاجت خود را نیز بخواهد.
⏪نکته 2:
اهل قبور خیلی چیزها را میبینند و میفهمند ولی اجازه بازگو کردن ندارند/
سَمِعَ الْحَسَن ع اِمْرَأَةٌ تَبْکِی خَلْفَ جَنَازَةٍ وَ تَقُولُ یَا أَبَتَاهْ مِثْلُ یَوْمِکَ لَمْ أَرَهُ فَقَالَ بَلْ أَبُوکَ مِثْلَ یَوْمِهِ لَمْ یَرَه
اموات نه تنها میفهمند بلکه چیزهایی را که حتی برما پوشیده است آن ها را میدانند ولی اجازه بازگو کردن ندارند
راوی میگوید امام مجتبی دیدند که خانمی پشت جنازه پدرش خیلی بی تابی و گریه میکند و اشک میریزد و میگوید بایا جان من مثل امروز را هیچگاه به خودم ندیده بودم چقدر روز سختی است و بر ما سخت است که تو را از دست آمده ایم امام حسن هم میفرماید پدرت ام مثل همچین روزی را به خودش ندیده بود و چشمش باز شده مسائلی را میبیند حالا اگر مؤمن باشد باغ و بهش میبیند و اگر مشرک و منافق باشدو گناهکار باشد جهنم میبیند و عذاب میبیند پدرت هم مثل چنین روزی را به خود ندیده بود
انسان وقتی از دنیا میره چشمش باز میشود
🔷ما در دنیا می گوییم چشم برزخی
یک نفر اگر خیلی اهل توجه به خدای متعال و معنویت باشد و سلوک باشد در ونیا چشم برزخیش باز میشه ولی اگر انسان از دنیا رفت دیگه همه چشم برزخی شوت باز میشود و حقایقی را در آنجا میبینند.
🔶اصبغ بن نباته میگوید در محضر امیرالمؤمنین بودیم و از یک قبرستانی عبور میکردیم امیرالمؤمنین ایستاد و فرمود : دعای زیارت اهل قبور.
أَصْبَغَ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ: کُنْتُ مَعَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فَمَرَّ بِالْمَقَابِرِ فَقَالَ عَلِیٌّ : السَّلَامُ عَلَى أَهْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِنْ أَهْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ یَا أَهْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ کَیْفَ وَجَدْتُمْ کَلِمَةَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ یَا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ اغْفِرْ لِمَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ احْشُرْنَا فِی زُمْرَةِ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ.
سلام بر شما که اهل لااله اله الله هستید
آن ها قسم میدهیم شما آنجا چه دیدید و چطور بود و کلمه لا اله الله را چگونه یافتید توحید چطور بود .
🔷بعضی ها اجازه ی سخن گفتن دارند و بعضی ها هم در دنیا گوش شنوایی دارند و حرف آنها ر ومیتوانند بفهمند آنها میدانند که ما قسم میدهیم، برای بعضی افراد هم شاید بگویند.
وَ قَالَ ع سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ مَنْ قَالَهَا إِذَا مَرَّ بِالْمَقَابِرِ غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ خَمْسِینَ سَنَةً فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ ذُنُوبُ خَمْسِینَ سَنَةً قَالَ لِوَالِدَیْهِ وَ إِخْوَانِهِ وَ لِعَامَّةِ الْمُسْلِمِینَ.
اموات نه تنها میفهمند و میشنوند بلکه حتی میتوانند سخن بگویند و نادیدنی های آنطرف را هم برای ما بیان کنند
🔶و بعد اصبغ بن نباته میگوید از امیرالمومنین فرمود من خودم از رسول خدا شنیدم که اگر کسی وارد قبرستانی شود و این سلام و زیارتنامه را برای اهل قبور بخواند گناه ۵۰ سال او بخشیده میشود.
.
🔷اصبغ بن نباته میگوید درجمعی که بودیم یک نفر به حضرت گفت :
اگر این بنده خدا مؤمن باشد و گناهی نکرده باشد چه میشود؟
پیغمبر فرمود پدرش مادرش خواهرش همسایه اش جمیع مومنین
شما یک سلام در اهل قبور دادید ۵۰ سال گناه خودش و اطرافیانش بخشیده میشود
مضمون این سلام این است که آنطرف خبرهایی هست و خودتون را برای رسیدن به آن خبرها محیا و آماده کنید
⏪نکته 3:
نه تنها اهل قبور میدانند ، خود قبر هم میداند و با انسانها حرف میزندامام صادق:
مَا مِنْ مَوْضِعِ قَبْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یَنْطِقُ کُلَّ یَوْمٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ أَنَا بَیْتُ التُّرَابِ أَنَا بَیْتُ الْبَلَاءِ أَنَا بَیْتُ الدُّودِ قَالَ فَإِذَا دَخَلَهُ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ قَالَ مَرْحَباً وَ أَهْلًا أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ کُنْتُ أُحِبُّکَ وَ أَنْتَ تَمْشِی عَلَى ظَهْرِی فَکَیْفَ إِذَا دَخَلْتَ بَطْنِی فَسَتَرَى ذَلِکَ
هیچ قبرى نیست مگر آنکه هر روز سه مرتبه سخن مىگوید: من خانۀ خاکم، من خانۀ بلا و محنتم، من خانه کرمهایم. هرگاه بندۀ مؤمن داخل آن شود، گوید: خوش آمدى! به خدا سوگند! من تو را در حالى که بر من راه مىرفتى دوست مىداشتم و اکنون که وارد من شدى، خواهى دید که دوستى من چگونه خواهد بود.
إِذَا دَخَلَ الْکَافِرُ قَالَ لَا مَرْحَباً بِکَ وَ لَا أَهْلًا أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ کُنْتُ أُبْغِضُکَ وَ أَنْتَ تَمْشِی عَلَى ظَهْرِی فَکَیْفَ إِذَا دَخَلْتَ بَطْنِی سَتَرَى ذَلِکَ قَالَ فَتَضُمُّ عَلَیْهِ فَتَجْعَلُهُ رَمِیماً وَ یُعَادُ کَمَا کَانَ
و چون کافر داخل قبر شود، زمین گوید: خوش نیامدى! به خدا سوگند! آنگاه که بر روى من راه مىرفتى، تو را دشمن مىداشتم و اکنون که بر من داخل شدى، خواهى دید که آن دشمنى چگونه خواهد بود. آنچنان زمین بر او تنگ مىشود که او را خاکستر مىکند، و دوباره او را به حالت اول بر میگرداند و...
⏪نکته 4:
توشه تقوا بهترین توشه قیامت
أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِی الْکَلَامِ لَأَخْبَرُوکُمْ أَنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى
حضرت بعد از توجه دادن به مرگ، بلافاصله بحث تقوا را مطرح میکند یعنی رابطه عمیقی است بین یاد مرگ و سر به راه شدن و اهل تقوا شدن.
🔶مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَذَکَرْنَا الْأَعْمَالَ فَقُلْتُ أَنَا مَا أَضْعَفَ عَمَلِی
مفضل بن عمر گوید: خدمت امام صادق علیه السّلام بودم که موضوع اعمال مطرح شد، من گفتم: عمل من چه اندازه کم و ضعیف است؟!
فَقَالَ مَهْ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ ثُمَّ قَالَ لِی إِنَّ قَلِیلَ الْعَمَلِ مَعَ التَّقْوَى خَیْرٌ مِنْ کَثِیرِ الْعَمَلِ بِلَا تَقْوَى
حضرت فرمود: خاموش باش، از خدا آمرزش بخواه، آنگاه فرمود: عمل کم با تقوى بهتر از عمل بسیار بىتقوى است.
🔷 حال چطور میشود به تقوا رسید ؟ حضرت میفرماید یاد مرگ .
اگر انسان یاد مرگ بود و یاد معاد بود و انسانمیدانست یک روزی کارش در این دنیا تمام میشه و پیر و جوان هم نداره و بناست که یک روزی از این دنیا باید رفت
توجه و یار مرگ انسان را متقی میکند و اگر تقوا در قلبش نشست اعمال کمش کثیر میشود و اگر این باور و یقین نباشد هر چقدر هم عمل انجام دهیم هیچکدام مهر قبولی نمیخورد و بعید است اینها رو از ما بپذیرند
غفرالله لی و لکم
🔴🔴🔴🔴🔴