بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۳/۱/۷ . ۱۵رمضان
💢 حکمت ۱۲۷ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِیَ بِالْهَمِّ هر کس در عمل صالح کوتاهی کند[قَصَّرَ] بطور نا خودآگاه دچار هم و غم خواهد شد. کوتاهی عمل یا انجام ندادن است یا نقصان در کیفیت عمل است. که آنهم کوتاهی در انجام عمل است.
♦️ وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیْسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِیبٌ خداوند هیچ احتیاجی ندارد به آنکسی که نه در اموال و نه در جان ، برای خدا سهمی قرار نمیدهد. خداوند به چنین فردی محتاج نیست. خدا مطلقا به احدی محتاج نیست غنی بالذات است. ولی یاری دین خدا یاری خدا محسوب میشود. 《اِن تَنصُرُ اللهَ یَنصُرکُم؛ محمد - ۷》 اگر از اموال برای خلق سهمی معین شد گویا برای خدا سهم قرار دادند.گرچه محتاج نیست، اما گویا احتیاج خدا در احتیاج بندگان است..
⛔️ جمله " مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ " عمل در اینجا دو معنا دارد: ۱. انجام وظیفه عبادی: کسی که درانجام وظیفه کوتاهی داشته باشد، قطعا دچار هم و غم و غصه میشود. کسی که در انجام عمل و وظیفه کوتاهی کند در سه بخش دچار غم و غصه میشود:
🔻الف. در دنیا ، به خاطر از دست دادن فرصت ها و عدم توانایی در جبران آن. خدای متعال در عبادت، نشاط را قرار داده است و اگر کسی وظیفه اش را انجام ندهد خدا او را دچار غم و غصه و افسردگی میکند. در دنیا دچار غم میشود. عمر بطالت رفته را در بزنگاهی با یک تلنگر و جرقه ای هوشیار شده ، نتیجه ای جز غم و حسرت برای او ندارد.
🔻ب. وهم در لحظات مرگ، که همه چیز برای او آشگار میشود: 《... رَبِّ ارْجِعُونِ، لَعَلِّى أَعْمَلُ صَالِحاً فِیمَا تَرَکْتُ؛ مومنون - ۱۰۰ 》 پروردگارا! مرا باز گردانید، شاید در برابر آنچه ترک کردم (و کوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم. غم در لحظات آخر عمر ، در لحظه جان دادن پرده ها کنار رفته حقایق را آگاه میشود ضعفها و نواقص را می بیند.
🔻ج. و هم در قیامت، غم مربوط به قیامت که به تمام حقایق آشکار و آگاه به تمامی خسرانها میشود. 《حتی اذا جاءَ احدَهُمُ الموت قالَ ربِ ارجِعونِ لَعَلیٖ اَعملُ صالحاً فیما تَرَکت فال کلّا؛ مومنون - ۱۰۰》 هنگامیکه مرگ فرا رسید حقیقت دید درخواست میکندخدایا ما را برگردان تا اعمال صالحه ترک شده را انجام دهیم اما هیچوقت این خواسته محقق نمیشود. ندای حسرت دارند 《 یَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِى جَنْبِ اللهِ؛ زمر - ۵۶》 اى افسوس بر من از کوتاهى هایى که در اطاعت فرمان خدا کردم.
⛔️ ۲. دومین معنای عمل در جمله " مَن قَصَّرَ فِی العَمل " کسی که کار نکند و دچار تنبلی شود، قطعا دچار افسردگی و غصه میشود. خدای متعال در کار، نشاط قرار داده است:کار نکردن باعث سستی میشود.در غرر الحکم فرمود: مَنْ یَعْمَلْ یَزْدَدْ قُوَّةً مَنْ یُقَصِّرْ فِی الْعَمَلِ یَزْدَدْ فَتْرَةً هر کسی کار کند، نیرویش افزون تر می شود و هر که در کارکردن کوتاهی نماید، سستی او افزایش می یابد.
❌نهی از باز نشستگی : امیرالمومنینصلواه الله علیه می فرماید: الْمُدَاوَمَةَ الْمُدَاوَمَةَ فَإِنَّ اللَّهَ لَمْ یَجْعَلْ لِعَمَلِ الْمُؤْمِنِینَ غَایَةً إِلَّا الْمَوْتَ در کار پیگیر باشید، زیرا خداوند برای کار مؤمنان پایانی جز مرگ قرار نداده است. مداومت بر کار تا به نتیجه رسیدن است. امام صادق علیه السلام می فرماید: إِذَا کَانَ الرَّجُلُ عَلَى عَمَلٍ فَلْیَدُمْ عَلَیْهِ سَنَةً ثُمَّ یَتَحَوَّلُ عَنْهُ إِنْ شَاءَ إِلَى غَیْرِه هرگاه شخصی کاری را آغاز کند، باید تا یک سال آن را ادامه بدهد. سپس اگر خواست، به کار دیگری بپردازد.
❌کسی که مسئول و مدیر است ولی کار مردم را به تعویق می اندازد و وظیفه اش را انجام نمی دهد ، یک غم و غصه و اندوهی برای خود خریده است
⛔️جمله دوم حکمت، " وَلاَ حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیْسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ و َنَفْسِهِ نَصِیبٌ " این جمله ی حضرت نیز دو معنا دارد:
🔻۱. کسی که یک زحمت و تلاشی برای خدا نکشد، خداوند به او نیازی ندارد و به او توجه نمی کند: ارزش انسان به زحمتی است که در راه خدا میکشد اگر بنا باشد زحمت و رنجی در راه خدا متحمل نشویم و باری از دین را به دوش نکشیم خدا ما را کنار می اندازد، به ما توجهی نمی کند. باید همواره از خدا بخواهیم که ما را به آنچه محبوب است مشغول کند. دعای ۲۰ صحیفه سجادیه: اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ اکفِنِی مَا یشْغَلُنِی الاِهْتِمَامُ بِهِ الهى بر محمد و آلش درود فرست، و خود عهده دار مهمات و گرفتاریم باش، وَ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تَسْأَلُنِی غَداً عَنْهُ و مرا نسبت به اعمالى که فرداى قیامت مسئول آن هستم عامل قرار ده وَ اسْتَفْرِغْ أَیامِی فِیمَا خَلَقْتَنِی لَهُ و روزگارم را در مسیر هدفى که بخاطر آن آفریده شده ام سپرى فرما.
📕 در نامه ۶۳ وقتی ابوموسی اشعری از همراهی و کمک به امیرالمومنین در مقابل شورشیان جمل سر باز زد، حضرت به او فرمود: فَبِالْحَرِیِّ لَتُکْفَیَنَّ وَ أَنْتَ نَائِمٌ حَتَّى لَا یُقَالَ أَیْنَ فُلَانٌ اگر تو خواب باشی و نخواهی ما را کمک کنی، خداوند دیگرانی را برای انجام این ماموریت انتخاب خواهد کرد.
⭕️وقتی امام حسین از عبید الله حر جُعفی کمک خواست و او به جای کمک به حضرت، گفت من اسب و شمشیر در اختیار شما میگذارم، حضرت فرمود: وَ مَا کنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً هیچگاه گمراهکنندگان را دستیار خود قرار ندادم.
⛔️۲. معنای دوم جمله دوم حکمت : "وَلاَ حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیْسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ و َنَفْسِهِ نَصِیبٌ " کسی که دچار مشکل و گرفتاری نشود از چشم خدا می افتد. کسی که دچار مشکل و گرفتاری و زحمتی در زندگی نباشد، گویا خداوند به او توجهی ندارد. خود مشکل و زحمت یک رحمت از جانب خدای متعال است.
🚫ابن ابی الحدید روایت نقل میکند: إِذَا أَحَبَّ اللَّهُ عَبْداً ابْتَلَاهُ فِی مَالِهِ أَوْ فِی نَفْسِهِ پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هرگاه خدا بنده اى را دوست بدارد، مبتلایش گرداند ؛ همچنین او میگوید: و جاء فی الحدیث المرفوع، اللَّهُمَّ أَنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ جَسَدٍ لَا یَمْرَضُ وَ مِنْ مَالٍ لَا یُصَابُ خدایا بتو پناه میبرم از جسمی که به بیماری مبتلا نشود.و مالی که به آن آسیب نرسد.
📕 بلاذری در انساب الاشراف مینویسد: أَرادَ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نِکَاحُ امْرَأَةِ کلبیة..، فَقَالَ أَبُوهَا : پیامبر اراده ازدواج با کسی را داشت، پدر او در ویژگی های دخترش گفت : مِنْ صِفَتِهَا کَذَا وَ کَذَا وَ کَفَاکَ مِنْ صِحَّةِ بَدَنِهَا أَنَّهَا لَمْ تَمْرَضَ قَطُّ وَ لَمْ تَصَدَّعَ . از صفتهای او گفت که آسیب نمی بیند او هیچگاه مریض و افتاده نمیشود، فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : لَا حَاجَةَ لَنَا فِیهَا پیامبر فرمود ما به چنین شخصی احتیاج نداریم.
📕در کتاب کافی شریف آمده : دُعِیَ النَّبِیُّ ص إِلَى طَعَامٍ فَلَمَّا دَخَلَ مَنْزِلَ الرَّجُلِ نَظَرَ إِلَى دَجَاجَةٍ فَوْقَ حَائِطٍ قَدْ بَاضَتْ پیامبر براى خوردن طعامى دعوت شد،و چون به منزل آن مرد میزبان وارد شد مرغى را دید که بر سر دیوار تخم گذاشت. فَتَقَعُ الْبَیْضَةُ عَلَى وَتِدٍ فِی حَائِطٍ فَثَبَتَتْ عَلَیْهِ وَ لَمْ تَسْقُطْ وَ لَمْ تَنْکَسِرْ اتفاقا تخم بر روى میخى افتاد که داخل دیوار باغ بود تخم نه بر زمین افتاد و نه شکست. فَتَعَجَّبَ النَّبِیُّ ص مِنْهَا پیامبر از این جریان شگفتزده شد. فَقَالَ لَهُ أَ عَجِبْتَ مِنْ هَذِهِ الْبَیْضَةِ آن مرد میزبان گفت شما از این تخم مرغ در شگفت شدید، فَوَ الَّذِی بَعَثَکَ بِالْحَقِّ مَا رُزِئْتُ شَیْئاً قَطُّ سوگند بدانکه تو را براستى فرستاده من هرگز مصیبت و غمى ندیدهام. قَالَ فَنَهَضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ لَمْ یَأْکُلْ مِنْ طَعَامِهِ شَیْئاً پیامبر با شنیدن این سخن از جاى خود برخاست و از غذاى او نخورد و فرمود. وَ قَالَ مَنْ لَمْ یُرْزَأْ فَمَا لِلَّهِ فِیهِ مِنْ حَاجَةٍ کسىکه در زندگى زیان و خسارتى ندیده است خداوند به او نیازى ندارد یعنى لطف و توجهى نسبت به او ندارد.
💮 پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: لَیَوَدَّنَّ أَهْلُ اَلْعَافِیَةِ أَنَّ جُلُودَهُمْ قُرِضَتْ بِالْمَقَارِیضِ لِمَا یَرَوْنَ مِنْ ثَوَابِ أَهْلِ اَلْبَلاَءِ اهل عافیت در روز قیامت وقتی ثوابی که به گرفتاران داده میشود را می بینند آرزو میکنند که کاش در دنیا پوستهاى ایشان با قیچی تکه تکه میشد، تا در قیامت چنین ثوابهایی را دریافت کنند.
اللهم افتح لنا ابواب رحمتک
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۳/۱/۷ . ۱۵رمضان
💢 حکمت ۱۲۷ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِیَ بِالْهَمِّ
هر کس در عمل صالح کوتاهی کند[قَصَّرَ] بطور نا خودآگاه دچار هم و غم خواهد شد.
کوتاهی عمل یا انجام ندادن است یا نقصان در کیفیت عمل است. که آنهم کوتاهی در انجام عمل است.
♦️ وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیْسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِیبٌ
خداوند هیچ احتیاجی ندارد به آنکسی که نه در اموال و نه در جان ، برای خدا سهمی قرار نمیدهد.
خداوند به چنین فردی محتاج نیست.
خدا مطلقا به احدی محتاج نیست غنی بالذات است. ولی یاری دین خدا یاری خدا محسوب میشود.
《اِن تَنصُرُ اللهَ یَنصُرکُم؛ محمد - ۷》
اگر از اموال برای خلق سهمی معین شد گویا برای خدا سهم قرار دادند.گرچه محتاج نیست، اما گویا احتیاج خدا در احتیاج بندگان است..
⛔️ جمله " مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ " عمل در اینجا دو معنا دارد:
۱. انجام وظیفه عبادی: کسی که درانجام وظیفه کوتاهی داشته باشد، قطعا دچار هم و غم و غصه میشود.
کسی که در انجام عمل و وظیفه کوتاهی کند در سه بخش دچار غم و غصه میشود:
🔻الف. در دنیا ، به خاطر از دست دادن فرصت ها و عدم توانایی در جبران آن.
خدای متعال در عبادت، نشاط را قرار داده است و اگر کسی وظیفه اش را انجام ندهد خدا او را دچار غم و غصه و افسردگی میکند.
در دنیا دچار غم میشود. عمر بطالت رفته را در بزنگاهی با یک تلنگر و جرقه ای هوشیار شده ، نتیجه ای جز غم و حسرت برای او ندارد.
🔻ب. وهم در لحظات مرگ، که همه چیز برای او آشگار میشود:
《... رَبِّ ارْجِعُونِ، لَعَلِّى أَعْمَلُ صَالِحاً فِیمَا تَرَکْتُ؛ مومنون - ۱۰۰ 》
پروردگارا! مرا باز گردانید، شاید در برابر آنچه ترک کردم (و کوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم.
غم در لحظات آخر عمر ، در لحظه جان دادن پرده ها کنار رفته حقایق را آگاه میشود ضعفها و نواقص را می بیند.
🔻ج. و هم در قیامت،
غم مربوط به قیامت که به تمام حقایق آشکار و آگاه به تمامی خسرانها میشود.
《حتی اذا جاءَ احدَهُمُ الموت قالَ ربِ ارجِعونِ لَعَلیٖ اَعملُ صالحاً فیما تَرَکت فال کلّا؛ مومنون - ۱۰۰》
هنگامیکه مرگ فرا رسید حقیقت دید درخواست میکندخدایا ما را برگردان تا اعمال صالحه ترک شده را انجام دهیم اما هیچوقت این خواسته محقق نمیشود.
ندای حسرت دارند
《 یَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِى جَنْبِ اللهِ؛ زمر - ۵۶》
اى افسوس بر من از کوتاهى هایى که در اطاعت فرمان خدا کردم.
⛔️ ۲. دومین معنای عمل در جمله
" مَن قَصَّرَ فِی العَمل " کسی که کار نکند و دچار تنبلی شود، قطعا دچار افسردگی و غصه میشود.
خدای متعال در کار، نشاط قرار داده است:کار نکردن باعث سستی میشود.در غرر الحکم فرمود:
مَنْ یَعْمَلْ یَزْدَدْ قُوَّةً مَنْ یُقَصِّرْ فِی الْعَمَلِ یَزْدَدْ فَتْرَةً
هر کسی کار کند، نیرویش افزون تر می شود و هر که در کارکردن کوتاهی نماید، سستی او افزایش می یابد.
❌نهی از باز نشستگی :
امیرالمومنینصلواه الله علیه می فرماید:
الْمُدَاوَمَةَ الْمُدَاوَمَةَ فَإِنَّ اللَّهَ لَمْ یَجْعَلْ لِعَمَلِ الْمُؤْمِنِینَ غَایَةً إِلَّا الْمَوْتَ
در کار پیگیر باشید، زیرا خداوند برای کار مؤمنان پایانی جز مرگ قرار نداده است.
مداومت بر کار تا به نتیجه رسیدن است. امام صادق علیه السلام می فرماید:
إِذَا کَانَ الرَّجُلُ عَلَى عَمَلٍ فَلْیَدُمْ عَلَیْهِ سَنَةً ثُمَّ یَتَحَوَّلُ عَنْهُ إِنْ شَاءَ إِلَى غَیْرِه
هرگاه شخصی کاری را آغاز کند، باید تا یک سال آن را ادامه بدهد. سپس اگر خواست، به کار دیگری بپردازد.
❌کسی که مسئول و مدیر است ولی کار مردم را به تعویق می اندازد و وظیفه اش را انجام نمی دهد ، یک غم و غصه و اندوهی برای خود خریده است
⛔️جمله دوم حکمت،
" وَلاَ حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیْسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ و َنَفْسِهِ نَصِیبٌ "
این جمله ی حضرت نیز دو معنا دارد:
🔻۱. کسی که یک زحمت و تلاشی برای خدا نکشد، خداوند به او نیازی ندارد و به او توجه نمی کند:
ارزش انسان به زحمتی است که در راه خدا میکشد اگر بنا باشد زحمت و رنجی در راه خدا متحمل نشویم و باری از دین را به دوش نکشیم خدا ما را کنار می اندازد، به ما توجهی نمی کند.
باید همواره از خدا بخواهیم که ما را به آنچه محبوب است مشغول کند.
دعای ۲۰ صحیفه سجادیه:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ اکفِنِی مَا یشْغَلُنِی الاِهْتِمَامُ بِهِ
الهى بر محمد و آلش درود فرست، و خود عهده دار مهمات و گرفتاریم باش،
وَ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تَسْأَلُنِی غَداً عَنْهُ
و مرا نسبت به اعمالى که فرداى قیامت مسئول آن هستم عامل قرار ده
وَ اسْتَفْرِغْ أَیامِی فِیمَا خَلَقْتَنِی لَهُ
و روزگارم را در مسیر هدفى که بخاطر آن آفریده شده ام سپرى فرما.
📕 در نامه ۶۳ وقتی ابوموسی اشعری از همراهی و کمک به امیرالمومنین در مقابل شورشیان جمل سر باز زد، حضرت به او فرمود:
فَبِالْحَرِیِّ لَتُکْفَیَنَّ وَ أَنْتَ نَائِمٌ حَتَّى لَا یُقَالَ أَیْنَ فُلَانٌ
اگر تو خواب باشی و نخواهی ما را کمک کنی، خداوند دیگرانی را برای انجام این ماموریت انتخاب خواهد کرد.
⭕️وقتی امام حسین از عبید الله حر جُعفی کمک خواست و او به جای کمک به حضرت، گفت من اسب و شمشیر در اختیار شما میگذارم، حضرت فرمود:
وَ مَا کنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً
هیچگاه گمراهکنندگان را دستیار خود قرار ندادم.
⛔️۲. معنای دوم جمله دوم حکمت : "وَلاَ حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیْسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ و َنَفْسِهِ نَصِیبٌ "
کسی که دچار مشکل و گرفتاری نشود از چشم خدا می افتد.
کسی که دچار مشکل و گرفتاری و زحمتی در زندگی نباشد، گویا خداوند به او توجهی ندارد. خود مشکل و زحمت یک رحمت از جانب خدای متعال است.
🚫ابن ابی الحدید روایت نقل میکند:
إِذَا أَحَبَّ اللَّهُ عَبْداً ابْتَلَاهُ فِی مَالِهِ أَوْ فِی نَفْسِهِ
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هرگاه خدا بنده اى را دوست بدارد، مبتلایش گرداند ؛
همچنین او میگوید: و جاء فی الحدیث المرفوع،
اللَّهُمَّ أَنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ جَسَدٍ لَا یَمْرَضُ وَ مِنْ مَالٍ لَا یُصَابُ
خدایا بتو پناه میبرم از جسمی که به بیماری مبتلا نشود.و مالی که به آن آسیب نرسد.
📕 بلاذری در انساب الاشراف مینویسد: أَرادَ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نِکَاحُ امْرَأَةِ کلبیة..، فَقَالَ أَبُوهَا :
پیامبر اراده ازدواج با کسی را داشت، پدر او در ویژگی های دخترش گفت :
مِنْ صِفَتِهَا کَذَا وَ کَذَا وَ کَفَاکَ مِنْ صِحَّةِ بَدَنِهَا أَنَّهَا لَمْ تَمْرَضَ قَطُّ وَ لَمْ تَصَدَّعَ .
از صفتهای او گفت که آسیب نمی بیند
او هیچگاه مریض و افتاده نمیشود،
فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : لَا حَاجَةَ لَنَا فِیهَا
پیامبر فرمود ما به چنین شخصی احتیاج نداریم.
📕در کتاب کافی شریف آمده :
دُعِیَ النَّبِیُّ ص إِلَى طَعَامٍ فَلَمَّا دَخَلَ مَنْزِلَ الرَّجُلِ نَظَرَ إِلَى دَجَاجَةٍ فَوْقَ حَائِطٍ قَدْ بَاضَتْ
پیامبر براى خوردن طعامى دعوت شد،و چون به منزل آن مرد میزبان وارد شد مرغى را دید که بر سر دیوار تخم گذاشت. فَتَقَعُ الْبَیْضَةُ عَلَى وَتِدٍ فِی حَائِطٍ فَثَبَتَتْ عَلَیْهِ وَ لَمْ تَسْقُطْ وَ لَمْ تَنْکَسِرْ
اتفاقا تخم بر روى میخى افتاد که داخل دیوار باغ بود تخم نه بر زمین افتاد و نه شکست.
فَتَعَجَّبَ النَّبِیُّ ص مِنْهَا
پیامبر از این جریان شگفتزده شد.
فَقَالَ لَهُ أَ عَجِبْتَ مِنْ هَذِهِ الْبَیْضَةِ
آن مرد میزبان گفت شما از این تخم مرغ در شگفت شدید،
فَوَ الَّذِی بَعَثَکَ بِالْحَقِّ مَا رُزِئْتُ شَیْئاً قَطُّ
سوگند بدانکه تو را براستى فرستاده من هرگز مصیبت و غمى ندیدهام.
قَالَ فَنَهَضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ لَمْ یَأْکُلْ مِنْ طَعَامِهِ شَیْئاً
پیامبر با شنیدن این سخن از جاى خود برخاست و از غذاى او نخورد و فرمود.
وَ قَالَ مَنْ لَمْ یُرْزَأْ فَمَا لِلَّهِ فِیهِ مِنْ حَاجَةٍ
کسىکه در زندگى زیان و خسارتى ندیده است خداوند به او نیازى ندارد یعنى لطف و توجهى نسبت به او ندارد.
💮 پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: لَیَوَدَّنَّ أَهْلُ اَلْعَافِیَةِ أَنَّ جُلُودَهُمْ قُرِضَتْ بِالْمَقَارِیضِ لِمَا یَرَوْنَ مِنْ ثَوَابِ أَهْلِ اَلْبَلاَءِ
اهل عافیت در روز قیامت وقتی ثوابی که به گرفتاران داده میشود را می بینند آرزو میکنند که کاش در دنیا پوستهاى ایشان با قیچی تکه تکه میشد، تا در قیامت چنین ثوابهایی را دریافت کنند.
اللهم افتح لنا ابواب رحمتک