بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۲/۱۲/۱۳. ۲۱شعبان
💢 حکمت ۱۱۱و ۱۱۲ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): وَ قَدْ تُوُفِّیَ سَهْلُ بْنُ حُنَیْفٍ الْأَنْصَارِیُّ بِالْکُوفَةِ بَعْدَ مَرْجِعِهِ مَعَهُ مِنْ صِفِّینَ وقتی که سهل بن حنیف انصاری وفات یافت، عثمان بن حنیف بعد از اینکه با حضرت از صفین برگشت. و امیرالمؤمنین این شخص رابسیار دوست داشت (و ابن شخص بسیار امیرالمؤمنین را دوست داشت ) هر دو معنا درست است و تاریخ هم گواه این معنی است .
⛔️قصه این است که سهل بن حنیف انصاری ( البته اختلاف است که این شخص در صفین بود یا نه ) مرحوم سید رضی میفرماید طبق آنچه که از روایت میدانیم این شخص با امیرالمؤمنین در صفین حضور داشت و بعد از اینکه از صفین برگشتند سهیل بن حنیف انصاری در کوفه از دنیا رفت امیرالمؤمنین وقتی این خبر را شنید فرمود وَ کَانَ أَحَبَّ النَّاسِ إِلَیْهِ در حالی که سهل بن حنیف از افراد محبوب حضرت بود. و حضرت بسیار مورد محبت سهل قرار داشت:
♦️لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ. اگر کوه هم مرا دوست داشته باشد درهم میشکند و فرو میریزد ، حکمت عجیبی است در ظاهر کسی که علی (علیه السلام ) را دوست داشته باشد شکسته میشود (شکستگی دارد )
⭕️ابتدا چند نکته در مورد شخصیت سهل بن حنیف انصاری عرض کنم : ایشان برادر عثمان بن حنیف انصاری و از بزرگان اسلام است. شرح حال او را در نامه ۷۰ نهج البلاغه به طور مبسوط بیان کردیم. امام صادق در شان سهل فرمود: سَهْلَ بْنَ حُنَیْفٍ فَقَالَ کَانَ مِنَ النُّقَبَاءِ همانگونه که بنی اسرائیل نقباء دوازده گانه داشتند، یکی از نقباء پیامبر هم سهل بن حنیف بود. یکی از افراد خاص و یکی از آن ۷۰ نفری که دور پیغمبر بودند یکی سهل بوده و جایگاه مهمی داشته بعد از وفات سهل، حضرت پنج مرتبه بر سهل بن حنیف نماز میت خواندند.
📕 درقاموس الرجال شوشتری آمده: أدرکه الناس، قالوا:یا أمیر المؤمنین لم ندرک الصلاة على سهل حضرت یک نماز میت خواند، جنازه را بلند کردند.عده ای دیگر آمدند و گفتند ما نماز نخوانده ایم...
🔺از خود حکمت ۱۱۱ نیز بر می آید که سهل ابن حنیف دو ویژگی ممتاز داشت: اولا؛ عاشق امیرالمومنین بود.که در مورد او فرمود: وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ إِنَّهُ لَعَهِدَ إِلَیَّ النَّبِیُّ ص أَنَّهُ لَا یُحِبُّکَ إِلَّا مُؤْمِنٌ وَ لَا یُبْغِضُکَ إِلَّا مُنَافِق قسم به خدایی که دانه را شکافت و روح را خلق کرد پیغمبر با من عهد کرد علی جان فقط مؤمنین واقعی تو را دوست دارند و فقط منافقین واقعی بغض تو را به دل دارند. در ایمان او همین بس که عاشق امیرالمؤمنین است و عشق خالصانه ای دارد که حضرت آن را تایید میکند
🔺ثانیا،کوه بود. در نهج البلاغه حضرت چند نفر را تشبیه به کوه کرده است: ۱. حضرت خود را به کوه تشبیه کرده. یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْلُ وَ لَا یَرْقَى إِلَیَّ الطَّیْرُ در خطبه ی شقشقیه فرمودند کوهساران وجود علی (علیه اسلام )سیل معرفت به راه می اندازدحضرت خودشان را تشبیه میکنند به کوهساران بلند.
🔺۲. در مورد مالک اشتر مَالِکٌ وَ مَا مَالِکٌ وَ اللَّهِ لَوْ کَانَ جَبَلًا لَکَانَ فِنْدا مالک و شما چه میدانید مالک چه کسی بود.او اگر کوه بود کوه محکمی بود حضرت مالک را به یک کوه تشبیه میکند
🔺۳. سهل بن حنیف انصاری لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ این شخص مثل کوه استوار بود و عاشق من بود.
💢 حکمت ۱۱۲ 💢
♦️ وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ، فَلْیَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً فرمود: هرکس ما اهل بیت را دوست دارد باید پوشش [جِلْبَاباً] فقر را براى خود مهیا سازد و آماده انواع محرومیت ها و گرفتارى ها گردد. کسی که عاشق علی (علیه السلام ) خودش را برای فقر آماده کند فقر هر لحظه در کمین شما است.
🔻مضمون دو حکمت : مضمون حکمت ۱۱۱ این بود کسی وجود نازنین امیرالمؤمنین را دوست داشته باشد در هم میشکند آنقدر فشار و مشکلات بر او است که او اگر کوه هم باشد در هم میشکند در حکمت ۱۱۲ میفرماید: هر کسی عشق مرا داشت خودش را آماده ی فقر کند این ترجمه ی کلام است ولی فحوای کلام حضرت جیست ؟
⏪ توضیح معنای حکمت ۱۱۱ و ۱۱۲: چگونه دوست داشتن امیرالمومنین باعث درهم شکسته شدن و فقر دوستان میشود؟!!
⭕️ ۱. شکست و فقر مختص خوبان است (ابتلائات) به معنی امتحانات در زندگی انسان بدانیم هر کسی عشق ما را دارد، خود را آماده امتحان و رودررو شدن با مشکلاتی کند که دیگران شاید گریبانگیرشان نشود. کسی که میخواهد در یک تیم مطرح فوتبال بازی کند راحت نمیبرند، باید تست بدهد، آزمایش کنند، قدرت او را بسنجند و از نظر تکنیکی او را بسنجند بعد از سنجش عضو تیم میشود. اینطور نیست هر کسی از راه رسید عضو تیم بشه باید مراحلی سختی را طی کند شما که عشق امیرالمؤمنین را دارید بدانید حضرت خیلی گوهر گرانبهایی هست آماده باشید که باید در این مسیر امتحان پس دهید (اینجا آماده فقر بودن یعنی آماده امتحان و ابتلا بودن است.)
⛔️ نظر مرحوم سید رضی همین است در پایان حکمت ۱۱۱ میفرماید قال الرضی: مَعْنى ذلِکَ أنَّ الْمِحْنَةَ تَغْلُظُ عَلَیْهِ، فَتُسْرِعُ الْمَصائِبُ إلَیْهِ معنای این سخن آن است که شدائد و مصائب، به سرعت به سراغ دوستان ما مى آیند، وَ لا یَفْعَلُ ذلِکَ إلاّ بِالاْتْقِیاءِ الاْبْرارِ وَالْمُصْطَفَیْنَ الاْخْیارِ و این سرنوشت تنها در انتظار پرهیزکاران و نیکان و برگزیدگان و خوبان است. وَهذا مِثْلُ قَوْلِهِ(علیه السلام و این سخن همانند سخن دیگرى از امام(علیه السلام) است که فرمود: مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ فَلْیَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً «هرکس ما اهل بیت را دوست دارد باید پوشش فقر را براى خود مهیا سازد (و آماده انواع محرومیت ها و گرفتارى ها) گردد»
🔺مرحوم سید رضی میفرماید منظور از جمله حضرت که فرمود خود را برای فقر آماده کنید. اینکه میفرماید هر کسی مرا دوست داشت شکسته میشود مقصود اینست : انسان های عاشق علیدر حال به قله رسیدن هستند راه کمال را طی میکنند، باید امتحان شوند. سختی هایی در زندگی انها وارد میشود تا عشق انان عشق خالصی باشد. طلا را باید داخل کوره انداخت و گرمای شدیدی به او داد تا خلوص آنرا بررسی کرد تا ناخالصی او جدا شود همان تعبیر خوبی که شنیدید «اَلْبَلاءُ لِلْوِلاءِ» بلاها به سراغ دوستان خدا مى روند.کسانی که اهل محبت و ولایت آل الله باشند، ابتلائاتی برایشان هست.
📕کتاب شریف کافی بَابُ شِدَّةِ ابْتِلَاءِ مرحوم کلینی رضوان الله علیه : کسانی که مؤمن واقعی اند امتحانات سختی دارند ابتلائات شدیدی برای آنها است روایات متعددی نقل میکنند ازجمله : از امام صادق سلام الله علیه : إنَّ أشَدَّ النّاسِ بَلاءً اَلاْنْبیاءُ ثُمَّ الَّذینَ یَلَوْنَهُمْ ثُمَّ الاْمْثَلُ فَالاْمْثَلُ گرفتارى ها و مشکلات بیش از همه دامن پیامبران را مى گیرد سپس کسانى که به دنبال آنها هستند سپس نیکان یکى پس از دیگرى» هر چه انسان به مقام بالا نزدیک تر باشد امتحانات و سختی ها و رنج های بیشتری برای او در نظر گرفته شده است . ما مؤمن به ولایت امیرالمؤمنین هستیم اشرف هستید بر بقیه ی افراد وشما باید امتحان سخت تری هم در پیش داشته باشید
💮امام صادق فرمود : عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ عَظِیمَ الْأَجْرِ لَمَعَ عَظِیمِ الْبَلَاءِ وَ مَا أَحَبَّ اللَّهُ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُمْ. کسی که اجر زیاد میخواهد آن مقامی که برای شیعه های امیرالمؤمنین است باید عظیم بلا هم درک کند و سختیها را هم پشت سر بگذارد .خدا هیچ گروهی را دوست ندارد مگر آنکه آنها را مبتلا میکند به گرفتاری. به هرحال برای آنها امتحاناتی را مقرر میکند.
💮وجود نازنین امان باقر علیه السلام فرمود : أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّمَا یُبْتَلَى الْمُؤْمِنُ فِی الدُّنْیَا عَلَى قَدْرِ دِینِهِ هر چه انسان خلوص دینش بیشتر، تقربش بیشتر باشد امتحانش هم سخت تر هست هر که در این بزم مقرب تر است / جام بلا بیشترش میدهند
⭕️۲. معنای دوم فقر و شکستگی دوستان امیرالمومنین فقر الی الله دارند: هر کسی عشق امیرالمؤمنین را دارد خود را آماده فقر کند یک معنی دیگر منظور اینست که احتیاج به خدا آغشته باشد عاشقان حضرت هیچ دلبستگی به خود ، پول ، فلان شخص و ... به هیچکدام دلبسته نیستند، جز خدا نمیبینند و جز خدا نمیخواهند، انها فقیر الی الله هستند، تمام خواسته شان را از او میخواهند 《 یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ؛ فاطر - ۱۵》 ای مردم، شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بینیاز و غنیّ بالذّات و ستوده صفات است. چه کسی این فقر را درک میکند؟ عاشقان امیرالمومنین!!
🔺هر کسی که مرا دوست دارد خود را آماده ی فقر کند . کدام فقر ؟ فقری که الی الله هست. کدام شکستگی ؟ شکستگی که در بارگاه خدا باشد. انسان خود را در پیشگاه خدا هیچ ببیند خضوع و خشوع داشته باشد در پیشگاه خدا توبه و انابه کند فقر یعنی تو محتاج خدا هستی
💮پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود : اَلْفَقْرُ فَخْرى وَ بِهِ أفْتَخِرُ عَلى سایِرِ الاْنْبِیاءِ فقر افتخار من است و با آن بر سایر پیامبران افتخار مى کنم. پیامبر: اللَّهُمَّ أَحْیِنِی مِسْکِیناً وَ أَمِتْنِی مِسْکِیناً وَ احْشُرْنِی فِی زُمْرَةِ الْمَسَاکِینِ. خدایا مرا مسکین زنده بدار و مرامسکین بمیران و مرا با انسان های مسکین محشور کن .
❌در باره ی این دو روایت حرف و حدیث بسیار است یعنی پیغمبر دعا کرده فقیربشود ؟؟ یعنی فقر افتخار است ؟ در روایات داریم فرمودند که شما بخشنده باشید و اصلا فقر افتخار نیست یک نفر کار نکند و بگوید من فقیرم و فقیر بودن افتخار ندارد. پس معنای کلام رسول الله چیست ؟
❌ مسکین بودن به در خانه ی خدا و فقر الی الله . خدایا هر که هستم و هر چه دارم پیش تو هیچم و واقعا فقیر مطلق هستم من که دلبسته ی مقام و پول و ... نیستم تمام وجود من دلبسته تو هست و وابسته ی مطلق به توست. و من احتیاج مطلقم و تو غنی هستی و تو برآورنده ای
🔺 پیداست که فقر مالی داشتن (آن هم فقر خود خواسته به معنای تلاش نکردن برای رفاه) مورد تایید دین نیست و دین افراد را به بخشنده بودن توصیه میکند نه مورد ترحم و بخشش واقع شدن.
❌حضرت میفرماید وقتی به این مقام رسیدید به فقر الی الله، حواستان را جمع کنید، نمازتان باید فرق کند و سرتاسر خضوع و خشوع و افتادگی باشد. مبادا طغیان و گردنکشی کنید این کبر و غرور و خودبرتر بینی ...اصلا با مرام امیرالمؤمنین جورنیست، عاشق علی افتاده و نسبت به خدا احساس فقر میکند .
⭕️۳. معنای سوم: آمادگی برای فقر و شکستگی، یعنی ساده زیستی و قناعت: خود امیرالمومنین در اوج ساده زیستی بوده و دوستان حضرت هم باید تاسی کنند به مقام و جایگاه حضرت و ساده زیستی را سرلوحه کار خود قرار دهند. در حکمت ۱۰۳ فرمود : رُئِیَ عَلَیْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ فَقِیلَ لَهُ فِی ذَلِکَ فَقَالَ یَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ وَ تَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ وَ یَقْتَدِی بِهِ الْمُؤْمِنُون سیره و زندگی حضرت سراسر ساده زیستی است لباس پوسیده و کهنه ای تن حضرت بود و فردی گفت این چه لباسی است که شما میپوشید؟ فرمود: چه ایرادی دارد ؟ قلب من خاشع و نفس من ذلیل میشود مؤمنین توجه میکنند مثل آنها هستم همه آثار و برکات ساده زیستی هست .
💮کسی که علی علیهالسلام رادوست دارد اهل ساده زیستی و قناعت باشد همه ی اهل بیت ساده زیستی بودند و امام صادق اگر در رو لباس نرمی میپوشید از زیر لباس خشنی میپوشید و ساده زیست بود و تجملاتی نداشت.
💮 امام صادق در مورد امام عصر فرمود: اینکه شما برای ظهور حضرت تعجیل میکنید آیا خودتان رابرای زندگی مهدوی هم آماده کرده اید؟ امام عصر زندگی ساده ای دارد: مَا لِبَاسُهُ إِلَّا الْغَلِیظُ وَ لَا طَعَامُهُ إِلَّا الْجَشِب به خدا سوگند، لباس مهدی جز پوشاکی درشت و خوراک او جز خوراکی سخت نخواهد بود. بله رفاه معقولانه عالی میشود ولی حداقل در آن برهه ابتدایی که ظهور میکند زمان سختی در پیش است آیا برای آمدن امام آماده هستید ؟ با ریخت و پاشی که میکنی وقتی حضرت بیایند خود را مقابل حضرت میبینی از امروز اهل ساده زیستی باش عاشقان اهل بیت باید در اوج ساده زیستی باشند حال هر کسی که نسبتش به اهل بیت شدیدتر است و مردم او را منصوب به امام میدانند مردم از او انتظار دارد. هر که یک پله به اهل بیت نزدیک تر، باید میزان زهد و ساده زیستی و قناعت او بیشتر باشد . همه باید اهل ساده زیستی باشند، مخصوصا دوستان اهل بیت، مخصوصا کسانی که سبب علم و جایگاه منسوب به اهل بیت هستند.
⛔️در قصص العلماء در مورد مرحوم وحید بهبهانی که معروف است به استاد کلّ، ایشان دیدند یکی از بستگان در مسیر دنیا افتاده و اهل تجمل شده اند. مرحوم بهبهانی ایشان را نهی میکند و این شخص میگوید خدا که حرام نکرده، چرا شما حرام میکنید. ایشان فرموده بود در این شهر فقرایی هستند که تنها تسلی و آرامششان زندگی ساده و فقیرانه من است.
⛔️ یکی از ویژگی های شیعیان و دوستان امیرالمومنین آرامش آنهاست. شعیان اهل جزع و فزع و بی تابی نیستند و این حالت آرامش و سکون به دست نمی آید مگر در سایه قناعت و ساده زیستی. امام صادق: الزُّهْدُ فِی الدُّنْیَا رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ. انسان در دنیا به آرامش نمیرسد جز با زهد و قناعت
⛔️ شیعیان اهل انجام کارهای بزرگ هستند، و انجام کارهای بزرگ با طمع و دلبستگی به دنیا جمع شدنی نیست و کسی که اهل قناعت است میتواند کار بزرگانجام دهد . مرحوم امام در مورد مرحوم صاحب جواهر میفرمایند: صاحب جواهر یک همچو کتابى نوشته است که اگر صد نفر انسان بخواهند بنویسند شاید از عهده برنیایند و او تنها از پس ان برآمده و او کاخنشین نبوده ... (منزل محقری داشته که در گرمای نجف از پنجره باد می آمده و از در بیرون میرفته و او در این گرما مشغول نوشتن جواهر بوده است)
⭕️۴. اگر فقر به همان معنای نداری باشد. عامل ایجاد آن، فشار و تحریم دوستان امیرالمومنین توسط دشمنان است. شیعیان حضرت دنبال تغییرند، دنبال زمینه سازی برای حکومت عدل، دنبال به هم ریختن میز اشراف . دنبال ایجاد حاکمیت علوی. و در چنین حالتی مشخص است که اشراف و مترفین نتوانند شیعیان را تحمل کنند، بر علیه آنها تحریم ایجاد کنند. آنها را مبتلا به شعب ابی طالب کنند. دنبال جنگ اقتصادی با آنها باشند. حضرت میفرماید اگر کسی عشق به علی علیه السلام دارد خودش را برای چنین شرایطی آماده و مهیا کند. اگر ادعای عشق به امیرالمؤمنین را دارید خودتان را برای این تحریم و کمبودو سختی ها آماده کنید و این یک معیار است میبینیم دشمن با تمام قدرت در مقابل ما ایستاده ولی ما عاشقان امیرالمؤمنین هستیم.
❌چرا با بقیه این کارها نمی کننند ؟ چرا با کشورهایی که ادعای اسلام دارندمثلا صعودی کسی کار ندارد؟! هر فسادی در آنجا اتفاق می افتدا آنجا کسی کار ندارد و تحریم هم نمیکنند اتفاقا تشویق هم میکنند ولی اگر خواستید در مقابل دنیای آن ها قرار بگیرید چطور میشود؟ با معارف نهج البلاغه با معارف اهل بیت با شجاعت که از شیعه به ارث برده اید آنها ناراحت میشوند و در مقابل قرار میگیرند.
🔻حضرت میفرماید خود را آماده کنید پای علی ایستادن هزینه دارد و ما از هزینه دادن نباید فرار کنیم و اصلا شیعه را هزینه دادن نگه داشته است حسین بن علی علیه السلام نمیتوانست خود تنها به معرکه برود!! و خانواده را در مدینه بگذارد!! میتوانست ولی هزینه دادن شیعه را نگه داشته اسارت و تشنگی و گرسنه کشیدن است که شیعه را نگه داشته.
🔺بعضی از تابعین رسول الله یعنی کسانی که پیغمبر را ندیدند اما یاران و اصحاب پیامبر را دیدند.
شعبى که یکى از تابعین معروف است نقل شده مى گفت: «ما نَدْرى ما نَصْنَعُ بِعَلىّ بْنِ أبى طالِب إنَّ اَحْبَبْناهُ إفْتَقَرْنا وَإنْ أبْغَضْناهُ کَفَرنا نمى دانیم با على(علیه السلام) چه کنیم اگر او را دوست بداریم چنان بر ما سخت مى گیرند که فقیر و نیازمند مى شویم و اگر او را دشمن بداریم کافر مى شویم.
💮ولی ما میدانیم باید دنبال احقاق حق و دنبال تبعیت رفت، دنبال عشق اهل بیت رفت و سختی و رنج را هم به جان و عشق خرید.
📕طبق نقل طبری در تاریخ، وقتی معاویه خواست مغیره بن شعبه را حاکم کوفه کند گفت: تا میتوانی از عثمان تعریف کن و به دوستان عثمان راحت بگیر. تا میتوانی بر علی ناسزا بگو و بر دوستان علی سخت بگیر (به نقل از شرح پیام امام)
⭕️۵. معنای پنجم استعداد برای فقر، یعنی آماده شدن برای روز فقر که همان قیامت است (دوستداران امیرالمومنین خودشان را آماده قیامت کرده اند): شیخ صدوق در معانی الاخبار روایت نقل میکند که: قَالَ رَجُلٌ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع حَدِیثٌ یُرْوَى: أَنَّ رَجُلًا قَالَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع إِنِّی أُحِبُّکَ فَقَالَ لَهُ أَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً به ما خبر رسیده که شخصی به امیرالمومنین فرمود تو را دوست دارم و حضرت فرمود خود را آماده فقر کن، آیا این درست است؟ فَقَالَ لَیْسَ هَکَذَا قَالَ إِنَّمَا قَالَ لَهُ امام صادق فرمود این درست نیست، امیرالمومنین در پاسخ این شخص فرمود: أَعْدَدْتَ لِفَاقَتِکَ جِلْبَاباً یَعْنِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ برای روز فقر و فاقه که قیامت است کاری کن.
💮 طبق این معنا، انسان باید توشه اعمالی برای قیامت داشته باشد. یکی از بزرگترین توشه ها حب امیرالمومنین است ولی در کنار این محبت و ولایت باید اهل پایبندی به دستورات شرعی باشد. همانگونه که در روایات فراوانی اهل بیت فرموده اند به اتکای محبت و ولایت ما اهل ناله نباشید. شیعیان باید اهل عمل صالح باشند.
⏪ نکته۱ : شیعه بودن به ادعا نیست. عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ: کُنْتُ مَعَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ فَأَتَاهُ رَجُلٌ فَسَلَّمَ عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنِّی وَ اللَّهِ لَأُحِبُّکَ فِی اللَّهِ وَ أُحِبُّکَ فِی السِّرِّ کَمَا أُحِبُّکَ فِی الْعَلَانِیَةِ اصبغ بن نباته میگوید با امیرالمومنین علیه السلام بودم که شخصی نزد ایشان آمد و عرض سلام کرد و گفت: ای امیرالمومنین! به خدا سوگند من به خاطر خدا دوستدار شمایم و همانگونه که در جلوت شما را دوست دارم در خلوت هم دوستدار شمایم و به ولایت شما در خفا پای بندم همان طور که در عیان پای بندم. وَ بِیَدِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع عُودٌ فَطَأْطَأَ بِهِ رَأْسَهُ ثُمَّ نَکَتَ بِعُودِهِ فِی الْأَرْضِ سَاعَةً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَیْهِ فَقَالَ در دستان امیرالمؤمنیین علیه السلام تکه شاخه ای بود. ایشان سرشان را به زیر انداخته و مدتی آن شاخه روی زمین را حرکت میدادند. سپس سرشان را بالا آورده و به آن مرد فرمودند إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص حَدَّثَنِی بِأَلْفِ حَدِیثٍ لِکُلِّ حَدِیثٍ أَلْفُ بَابٍ وَ إِنَّ أَرْوَاحَ الْمُؤْمِنِینَ تَلْتَقِی فِی الْهَوَاءِ فَتَشَامُّ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا ائْتَلَفَ وَ مَا تَنَاکَرَ مِنْهَا اخْتَلَفَ رسول خدا صلی الله علیه و آله هزار حدیث برایم گفتند که هر کدامشان هزار در دارند، و ارواح مؤمنین در هوا با هم ملاقات می کنند و همدیگر را بو میکشند و آنها که با هم آشنایند به هم می پیوندند و آنها که مناسبتی با هم ندارند همدیگر را ترک میکنند. وَیْحَکَ لَقَدْ کَذَبْتَ فَمَا أَعْرِفُ وَجْهَکَ فِی الْوُجُوهِ وَ لَا اسْمَکَ فِی الْأَسْمَاءِ وای بر تو که دروغ گفتی! صورت تو را در میان دوستان نمی بینم و نام تو در میان نام دوستداران نیست. قَالَ ثُمَّ دَخَلَ عَلَیْهِ آخَرُ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنِّی أُحِبُّکَ فِی اللَّهِ وَ أُحِبُّکَ فِی السِّرِّ کَمَا أُحِبُّکَ فِی الْعَلَانِیَةِ وَ أَدِینُ اللَّهَ بِوَلَایَتِکَ فِی السِّرِّ کَمَا أَدِینُ اللَّهَ بِهَا فِی الْعَلَانِیَةِ اصبغ میگوید: بعد شخص دیگری نزد حضرت آمد و گفت: ای امیرالمؤمنین! من دوستدار شما در راه خدا هستم و همانگونه که در جلوت شما را دوست دارم، در خلوت هم دوستدار شمایم و به ولایت شما در خفا پایبندم همان طور که در عیان پایبندم. قَالَ فَنَکَتَ بِعُودِهِ الثَّانِیَةَ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَیْهِ فَقَالَ لَهُ صَدَقْتَ إِنَّ طِینَتَنَا طِینَةٌ مَخْزُونَةٌ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَهَا مِنْ صُلْبِ آدَمَ فَلَمْ یَشِذَّ مِنْهَا شَاذٌّ وَ لَا یَدْخُلُ مِنْهَا دَاخِلٌ مِنْ غَیْرِهَا حضرت آن شاخه روی زمین را حرکت دادند و سپس سرشان را بالا آورده و به آن مرد فرمودند: راست گفتی! طینت ما طینت حفظ شده ایست که خداوند میثاق آن را در صلب آدم گرفته و هیچ کس از آن منحرف نمیشود و نیز هیچ کس نمی تواند از بیرون به آن داخل شود. اذْهَبْ وَ اتَّخِذْ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ یَا عَلِیُّ وَ اللَّهِ الْفَقْرُ أَسْرَع إِلَى مُحِبِّینَا مِنَ السَّیْلِ إِلَى بَطْنِ الْوَادِی برو و جلبابی از فقر بر تن بیفکن که من از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که می فرمود: یا علی به خدا سوگند هجمه فقر بر شیعیان ما بیش از هجوم سیل بر روی زمینهاست. کسی که ادعا ی شیعه بودن دارد در اعمال و در رفتار و باطنش باید شیعه بودن تایید بشود صرف ادعا مشکل را حل نمیکند و ما واقعا باید شیعه باشیم
⏪ نکته۲ : شیعه باید استعداد و آمادگی و صفات خاصی داشته باشد.
📕 شیخ صدوق کتابی دارد به نام "صفات الشیعه" که به "فضائل الشیعه" هم معروف است. و در این کتاب یک شیعه اعتقادی و عملی را با توجه به روایات معرفی کرده است. شیعه باید اهل عمل کردن به دستورات دین باشد. وَ قَالَ رَجُلٌ لِلصَّادِقِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ قَوْماً مِنْ شِیعَتِکُمْ یَعْمَلُونَ بِالْمَعَاصِی وَ یَقُولُونَ نَرْجُو مردى بحضرت صادق عرض کرد که همانا گروهى از شیعیان شما معصیت مىکنند و مىگویند امیدواریم خدا ما را بیامرزد. فَقَالَ کَذَبُوا لَیْسُوا مِنْ شِیعَتِنَا کُلُّ مَنْ رَجَا شَیْئاً عَمِلَ لَهُ فَوَ اَللَّهِ مَا مِنْ شِیعَتِنَا مِنْکُمْ إِلاَّ مَنِ اِتَّقَى اَللَّهَ حضرت فرمود:دروغ مىگویند آنان از شیعیان ما نیستند هر کس به چیزى امیدوار است براى آن، کوشش مىکند بخدا سوگند از شیعیان ما نیستند مگر آنان که از خدا بپرهیزند. وَ قَالَ إِنَّ قَوْماً اِسْتَقْبَلُوا عَلِیّاً فَسَلَّمُوا عَلَیْهِ وَ قَالُوا نَحْنُ شِیعَتُکُمْ یَا أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ گروهى با على علیه السّلام روبرو شدند بر آن حضرت سلام کردند و عرض کردند ما از شیعیان شما هستیم یا امیر المؤمنین. فَقَالَ مَا لِی لاَ أَرَى عَلَیْکُمْ سِیمَاءَ اَلشِّیعَةِ قَالُوا وَ مَا سِیمَاءُ اَلشِّیعَةِ یَا أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ سپس حضرت فرمود:من در چهرهى شما نشانهى شیعه را نمى بینم عرض کردند مگر چهرهى شیعه چطور است یا امیر المؤمنین. فَقَالَ صُفْرُ اَلْوُجُوهِ مِنَ اَلسَّهَر آثار بی خوابی و تهجد در صورت آنها پیداست. ِ عُمْشُ اَلْعُیُونِ مِنَ اَلْبُکَاءِ دیدگانشان از گریه ضعیف شده خُمْصُ اَلْبُطُونِ شکمهایشان به پشت چسبیده ، ذُبُلُ اَلشِّفَاهِ لبهایشان از اثر دعا خشکیده حُدْبُ اَلظُّهُورِ مِنَ اَلْقِیَامِ کمرشان از بسیارى قیام در نماز خمیده. عَلَیْهِمْ عِبَرُ اَلْخَاشِعِینَ بر صورت آنها گرد و خاک فروتنی و کوخ نشینی نشسته است.
❌امیرالمومنین در حکمت ۱۱۱ و ۱۱۲ فرمود اگر عاشق علیهالسلام هستید خودتان را برای همه ی اینها آماده کنید.
اللهم نعوذ بک من مضلات الفتن
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۱۲/۱۳. ۲۱شعبان
💢 حکمت ۱۱۱و ۱۱۲ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): وَ قَدْ تُوُفِّیَ سَهْلُ بْنُ حُنَیْفٍ الْأَنْصَارِیُّ بِالْکُوفَةِ بَعْدَ مَرْجِعِهِ مَعَهُ مِنْ صِفِّینَ
وقتی که سهل بن حنیف انصاری
وفات یافت، عثمان بن حنیف بعد از اینکه با حضرت از صفین برگشت.
و امیرالمؤمنین این شخص رابسیار دوست داشت (و ابن شخص بسیار امیرالمؤمنین را دوست داشت ) هر دو معنا درست است و تاریخ هم گواه این معنی است .
⛔️قصه این است که سهل بن حنیف انصاری ( البته اختلاف است که این شخص در صفین بود یا نه ) مرحوم سید رضی میفرماید طبق آنچه که از روایت میدانیم این شخص با امیرالمؤمنین در صفین حضور داشت و بعد از اینکه از صفین برگشتند سهیل بن حنیف انصاری در کوفه از دنیا رفت امیرالمؤمنین وقتی این خبر را شنید فرمود
وَ کَانَ أَحَبَّ النَّاسِ إِلَیْهِ
در حالی که سهل بن حنیف از افراد محبوب حضرت بود. و حضرت بسیار مورد محبت سهل قرار داشت:
♦️لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ.
اگر کوه هم مرا دوست داشته باشد درهم میشکند و فرو میریزد ،
حکمت عجیبی است در ظاهر کسی که علی (علیه السلام ) را دوست داشته باشد شکسته میشود (شکستگی دارد )
⭕️ابتدا چند نکته در مورد شخصیت سهل بن حنیف انصاری عرض کنم :
ایشان برادر عثمان بن حنیف انصاری و از بزرگان اسلام است. شرح حال او را در نامه ۷۰ نهج البلاغه به طور مبسوط بیان کردیم.
امام صادق در شان سهل فرمود:
سَهْلَ بْنَ حُنَیْفٍ فَقَالَ کَانَ مِنَ النُّقَبَاءِ همانگونه که بنی اسرائیل نقباء دوازده گانه داشتند، یکی از نقباء پیامبر هم سهل بن حنیف بود.
یکی از افراد خاص و یکی از آن ۷۰ نفری که دور پیغمبر بودند یکی سهل بوده و جایگاه مهمی داشته
بعد از وفات سهل، حضرت پنج مرتبه بر سهل بن حنیف نماز میت خواندند.
📕 درقاموس الرجال شوشتری آمده:
أدرکه الناس، قالوا:یا أمیر المؤمنین لم ندرک الصلاة على سهل
حضرت یک نماز میت خواند، جنازه را بلند کردند.عده ای دیگر آمدند و گفتند ما نماز نخوانده ایم...
🔺از خود حکمت ۱۱۱ نیز بر می آید که سهل ابن حنیف دو ویژگی ممتاز داشت:
اولا؛ عاشق امیرالمومنین بود.که در مورد او فرمود:
وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ إِنَّهُ لَعَهِدَ إِلَیَّ النَّبِیُّ ص أَنَّهُ لَا یُحِبُّکَ إِلَّا مُؤْمِنٌ وَ لَا یُبْغِضُکَ إِلَّا مُنَافِق
قسم به خدایی که دانه را شکافت و روح را خلق کرد پیغمبر با من عهد کرد علی جان فقط مؤمنین واقعی تو را دوست دارند و فقط منافقین واقعی بغض تو را به دل دارند. در ایمان او همین بس که عاشق امیرالمؤمنین است و عشق خالصانه ای دارد که حضرت آن را تایید میکند
🔺ثانیا،کوه بود. در نهج البلاغه حضرت چند نفر را تشبیه به کوه کرده است:
۱. حضرت خود را به کوه تشبیه کرده.
یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْلُ وَ لَا یَرْقَى إِلَیَّ الطَّیْرُ
در خطبه ی شقشقیه فرمودند کوهساران وجود علی (علیه اسلام )سیل معرفت به راه می اندازدحضرت خودشان را تشبیه میکنند به کوهساران بلند.
🔺۲. در مورد مالک اشتر
مَالِکٌ وَ مَا مَالِکٌ وَ اللَّهِ لَوْ کَانَ جَبَلًا لَکَانَ فِنْدا
مالک و شما چه میدانید مالک چه کسی بود.او اگر کوه بود کوه محکمی بود
حضرت مالک را به یک کوه تشبیه میکند
🔺۳. سهل بن حنیف انصاری
لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ
این شخص مثل کوه استوار بود و عاشق من بود.
💢 حکمت ۱۱۲ 💢
♦️ وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ، فَلْیَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً
فرمود: هرکس ما اهل بیت را دوست دارد باید پوشش [جِلْبَاباً] فقر را براى خود مهیا سازد و آماده انواع محرومیت ها و گرفتارى ها گردد.
کسی که عاشق علی (علیه السلام ) خودش را برای فقر آماده کند
فقر هر لحظه در کمین شما است.
🔻مضمون دو حکمت :
مضمون حکمت ۱۱۱ این بود کسی وجود نازنین امیرالمؤمنین را دوست داشته باشد در هم میشکند آنقدر فشار و مشکلات بر او است که او اگر کوه هم باشد در هم میشکند
در حکمت ۱۱۲ میفرماید: هر کسی عشق مرا داشت خودش را آماده ی فقر کند
این ترجمه ی کلام است ولی فحوای کلام حضرت جیست ؟
⏪ توضیح معنای حکمت ۱۱۱ و ۱۱۲:
چگونه دوست داشتن امیرالمومنین باعث درهم شکسته شدن و فقر دوستان میشود؟!!
⭕️ ۱. شکست و فقر مختص خوبان است (ابتلائات)
به معنی امتحانات در زندگی انسان بدانیم
هر کسی عشق ما را دارد، خود را آماده امتحان و رودررو شدن با مشکلاتی کند که دیگران شاید گریبانگیرشان نشود.
کسی که میخواهد در یک تیم مطرح فوتبال بازی کند راحت نمیبرند،
باید تست بدهد، آزمایش کنند، قدرت او را بسنجند و از نظر تکنیکی او را بسنجند بعد از سنجش عضو تیم میشود.
اینطور نیست هر کسی از راه رسید عضو تیم بشه باید مراحلی سختی را طی کند
شما که عشق امیرالمؤمنین را دارید بدانید حضرت خیلی گوهر گرانبهایی هست آماده باشید که باید در این مسیر امتحان پس دهید
(اینجا آماده فقر بودن یعنی آماده امتحان و ابتلا بودن است.)
⛔️ نظر مرحوم سید رضی همین است در پایان حکمت ۱۱۱ میفرماید
قال الرضی: مَعْنى ذلِکَ أنَّ الْمِحْنَةَ تَغْلُظُ عَلَیْهِ، فَتُسْرِعُ الْمَصائِبُ إلَیْهِ
معنای این سخن آن است که شدائد و مصائب، به سرعت به سراغ دوستان ما مى آیند،
وَ لا یَفْعَلُ ذلِکَ إلاّ بِالاْتْقِیاءِ الاْبْرارِ وَالْمُصْطَفَیْنَ الاْخْیارِ
و این سرنوشت تنها در انتظار پرهیزکاران و نیکان و برگزیدگان و خوبان است.
وَهذا مِثْلُ قَوْلِهِ(علیه السلام
و این سخن همانند سخن دیگرى از امام(علیه السلام) است که فرمود:
مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ فَلْیَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً
«هرکس ما اهل بیت را دوست دارد باید پوشش فقر را براى خود مهیا سازد (و آماده انواع محرومیت ها و گرفتارى ها) گردد»
🔺مرحوم سید رضی میفرماید منظور از جمله حضرت که فرمود خود را برای فقر آماده کنید.
اینکه میفرماید هر کسی مرا دوست داشت شکسته میشود مقصود اینست : انسان های عاشق علیدر حال به قله رسیدن هستند راه کمال را طی میکنند، باید امتحان شوند.
سختی هایی در زندگی انها وارد میشود تا عشق انان عشق خالصی باشد.
طلا را باید داخل کوره انداخت و گرمای شدیدی به او داد تا خلوص آنرا بررسی کرد تا ناخالصی او جدا شود
همان تعبیر خوبی که شنیدید
«اَلْبَلاءُ لِلْوِلاءِ» بلاها به سراغ دوستان خدا مى روند.کسانی که اهل محبت و ولایت آل الله باشند، ابتلائاتی برایشان هست.
📕کتاب شریف کافی بَابُ شِدَّةِ ابْتِلَاءِ مرحوم کلینی رضوان الله علیه :
کسانی که مؤمن واقعی اند امتحانات سختی دارند ابتلائات شدیدی برای آنها است
روایات متعددی نقل میکنند ازجمله :
از امام صادق سلام الله علیه :
إنَّ أشَدَّ النّاسِ بَلاءً اَلاْنْبیاءُ ثُمَّ الَّذینَ یَلَوْنَهُمْ ثُمَّ الاْمْثَلُ فَالاْمْثَلُ
گرفتارى ها و مشکلات بیش از همه دامن پیامبران را مى گیرد سپس کسانى که به دنبال آنها هستند سپس نیکان یکى پس از دیگرى»
هر چه انسان به مقام بالا نزدیک تر باشد امتحانات و سختی ها و رنج های بیشتری برای او در نظر گرفته شده است .
ما مؤمن به ولایت امیرالمؤمنین هستیم اشرف هستید بر بقیه ی افراد وشما باید امتحان سخت تری هم در پیش داشته باشید
💮امام صادق فرمود :
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ عَظِیمَ الْأَجْرِ لَمَعَ عَظِیمِ الْبَلَاءِ وَ مَا أَحَبَّ اللَّهُ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُمْ.
کسی که اجر زیاد میخواهد آن مقامی که برای شیعه های امیرالمؤمنین است باید عظیم بلا هم درک کند و سختیها را هم پشت سر بگذارد .خدا هیچ گروهی را دوست ندارد مگر آنکه آنها را مبتلا میکند به گرفتاری.
به هرحال برای آنها امتحاناتی را مقرر میکند.
💮وجود نازنین امان باقر علیه السلام فرمود :
أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّمَا یُبْتَلَى الْمُؤْمِنُ فِی الدُّنْیَا عَلَى قَدْرِ دِینِهِ
هر چه انسان خلوص دینش بیشتر، تقربش بیشتر باشد امتحانش هم سخت تر هست
هر که در این بزم مقرب تر است /
جام بلا بیشترش میدهند
⭕️۲. معنای دوم فقر و شکستگی دوستان امیرالمومنین فقر الی الله دارند:
هر کسی عشق امیرالمؤمنین را دارد خود را آماده فقر کند یک معنی دیگر منظور اینست که احتیاج به خدا آغشته باشد
عاشقان حضرت هیچ دلبستگی به خود ، پول ، فلان شخص و ...
به هیچکدام دلبسته نیستند، جز خدا نمیبینند و جز خدا نمیخواهند،
انها فقیر الی الله هستند، تمام خواسته شان را از او میخواهند
《 یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ؛ فاطر - ۱۵》
ای مردم، شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بینیاز و غنیّ بالذّات و ستوده صفات است.
چه کسی این فقر را درک میکند؟ عاشقان امیرالمومنین!!
🔺هر کسی که مرا دوست دارد خود را آماده ی فقر کند . کدام فقر ؟
فقری که الی الله هست.
کدام شکستگی ؟
شکستگی که در بارگاه خدا باشد.
انسان خود را در پیشگاه خدا هیچ ببیند خضوع و خشوع داشته باشد در پیشگاه خدا توبه و انابه کند
فقر یعنی تو محتاج خدا هستی
💮پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود :
اَلْفَقْرُ فَخْرى وَ بِهِ أفْتَخِرُ عَلى سایِرِ الاْنْبِیاءِ
فقر افتخار من است و با آن بر سایر پیامبران افتخار مى کنم.
پیامبر:
اللَّهُمَّ أَحْیِنِی مِسْکِیناً وَ أَمِتْنِی مِسْکِیناً وَ احْشُرْنِی فِی زُمْرَةِ الْمَسَاکِینِ.
خدایا مرا مسکین زنده بدار و مرامسکین بمیران و مرا با انسان های مسکین محشور کن .
❌در باره ی این دو روایت حرف و حدیث بسیار است یعنی پیغمبر دعا کرده فقیربشود ؟؟
یعنی فقر افتخار است ؟
در روایات داریم فرمودند که شما بخشنده باشید و اصلا فقر افتخار نیست یک نفر کار نکند و بگوید من فقیرم و فقیر بودن افتخار ندارد.
پس معنای کلام رسول الله چیست ؟
❌ مسکین بودن به در خانه ی خدا و فقر الی الله .
خدایا هر که هستم و هر چه دارم پیش تو هیچم و واقعا فقیر مطلق هستم
من که دلبسته ی مقام و پول و ... نیستم تمام وجود من دلبسته تو هست و وابسته ی مطلق به توست. و من احتیاج مطلقم و تو غنی هستی و تو برآورنده ای
🔺 پیداست که فقر مالی داشتن (آن هم فقر خود خواسته به معنای تلاش نکردن برای رفاه) مورد تایید دین نیست و دین افراد را به بخشنده بودن توصیه میکند نه مورد ترحم و بخشش واقع شدن.
❌حضرت میفرماید وقتی به این مقام رسیدید به فقر الی الله، حواستان را جمع کنید، نمازتان باید فرق کند و سرتاسر خضوع و خشوع و افتادگی باشد.
مبادا طغیان و گردنکشی کنید این کبر و غرور و خودبرتر بینی ...اصلا با مرام امیرالمؤمنین جورنیست، عاشق علی افتاده و نسبت به خدا احساس فقر میکند .
⭕️۳. معنای سوم: آمادگی برای فقر و شکستگی، یعنی ساده زیستی و قناعت:
خود امیرالمومنین در اوج ساده زیستی بوده و دوستان حضرت هم باید تاسی کنند به مقام و جایگاه حضرت و ساده زیستی را سرلوحه کار خود قرار دهند. در حکمت ۱۰۳ فرمود :
رُئِیَ عَلَیْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ فَقِیلَ لَهُ فِی ذَلِکَ فَقَالَ یَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ وَ تَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ وَ یَقْتَدِی بِهِ الْمُؤْمِنُون
سیره و زندگی حضرت سراسر ساده زیستی است
لباس پوسیده و کهنه ای تن حضرت بود و فردی گفت این چه لباسی است که شما میپوشید؟
فرمود: چه ایرادی دارد ؟
قلب من خاشع و نفس من ذلیل میشود مؤمنین توجه میکنند مثل آنها هستم همه آثار و برکات ساده زیستی هست .
💮کسی که علی علیهالسلام رادوست دارد اهل ساده زیستی و قناعت باشد
همه ی اهل بیت ساده زیستی بودند و امام صادق اگر در رو لباس نرمی میپوشید از زیر لباس خشنی میپوشید و ساده زیست بود و تجملاتی نداشت.
💮 امام صادق در مورد امام عصر فرمود: اینکه شما برای ظهور حضرت تعجیل میکنید آیا خودتان رابرای زندگی مهدوی هم آماده کرده اید؟
امام عصر زندگی ساده ای دارد:
مَا لِبَاسُهُ إِلَّا الْغَلِیظُ وَ لَا طَعَامُهُ إِلَّا الْجَشِب
به خدا سوگند، لباس مهدی جز پوشاکی درشت و خوراک او جز خوراکی سخت نخواهد بود.
بله رفاه معقولانه عالی میشود ولی حداقل در آن برهه ابتدایی که ظهور میکند زمان سختی در پیش است آیا برای آمدن امام آماده هستید ؟
با ریخت و پاشی که میکنی وقتی حضرت بیایند خود را مقابل حضرت میبینی از امروز اهل ساده زیستی باش عاشقان اهل بیت باید در اوج ساده زیستی باشند حال هر کسی که نسبتش به اهل بیت شدیدتر است و مردم او را منصوب به امام میدانند مردم از او انتظار دارد.
هر که یک پله به اهل بیت نزدیک تر، باید میزان زهد و ساده زیستی و قناعت او بیشتر باشد .
همه باید اهل ساده زیستی باشند، مخصوصا دوستان اهل بیت، مخصوصا کسانی که سبب علم و جایگاه منسوب به اهل بیت هستند.
⛔️در قصص العلماء در مورد مرحوم وحید بهبهانی که معروف است به استاد کلّ، ایشان دیدند یکی از بستگان در مسیر دنیا افتاده و اهل تجمل شده اند.
مرحوم بهبهانی ایشان را نهی میکند و این شخص میگوید خدا که حرام نکرده، چرا شما حرام میکنید.
ایشان فرموده بود در این شهر فقرایی هستند که تنها تسلی و آرامششان زندگی ساده و فقیرانه من است.
⛔️ یکی از ویژگی های شیعیان و دوستان امیرالمومنین آرامش آنهاست. شعیان اهل جزع و فزع و بی تابی نیستند و این حالت آرامش و سکون به دست نمی آید مگر در سایه قناعت و ساده زیستی. امام صادق:
الزُّهْدُ فِی الدُّنْیَا رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ.
انسان در دنیا به آرامش نمیرسد جز با زهد و قناعت
⛔️ شیعیان اهل انجام کارهای بزرگ هستند، و انجام کارهای بزرگ با طمع و دلبستگی به دنیا جمع شدنی نیست و کسی که اهل قناعت است میتواند کار بزرگانجام دهد .
مرحوم امام در مورد مرحوم صاحب جواهر میفرمایند:
صاحب جواهر یک همچو کتابى نوشته است که اگر صد نفر انسان بخواهند بنویسند شاید از عهده برنیایند و او تنها از پس ان برآمده و او کاخنشین نبوده ...
(منزل محقری داشته که در گرمای نجف از پنجره باد می آمده و از در بیرون میرفته و او در این گرما مشغول نوشتن جواهر بوده است)
⭕️۴. اگر فقر به همان معنای نداری باشد. عامل ایجاد آن، فشار و تحریم دوستان امیرالمومنین توسط دشمنان است.
شیعیان حضرت دنبال تغییرند، دنبال زمینه سازی برای حکومت عدل،
دنبال به هم ریختن میز اشراف .
دنبال ایجاد حاکمیت علوی.
و در چنین حالتی مشخص است که اشراف و مترفین نتوانند شیعیان را تحمل کنند، بر علیه آنها تحریم ایجاد کنند.
آنها را مبتلا به شعب ابی طالب کنند. دنبال جنگ اقتصادی با آنها باشند.
حضرت میفرماید اگر کسی عشق به علی علیه السلام دارد خودش را برای چنین شرایطی آماده و مهیا کند.
اگر ادعای عشق به امیرالمؤمنین را دارید خودتان را برای این تحریم و کمبودو سختی ها آماده کنید و این یک معیار است میبینیم دشمن با تمام قدرت در مقابل ما ایستاده ولی ما عاشقان امیرالمؤمنین هستیم.
❌چرا با بقیه این کارها نمی کننند ؟
چرا با کشورهایی که ادعای اسلام دارندمثلا صعودی کسی کار ندارد؟!
هر فسادی در آنجا اتفاق می افتدا آنجا کسی کار ندارد و تحریم هم نمیکنند
اتفاقا تشویق هم میکنند
ولی اگر خواستید در مقابل دنیای آن ها قرار بگیرید چطور میشود؟
با معارف نهج البلاغه با معارف اهل بیت با شجاعت که از شیعه به ارث برده اید آنها ناراحت میشوند و در مقابل قرار میگیرند.
🔻حضرت میفرماید خود را آماده کنید پای علی ایستادن هزینه دارد و ما از هزینه دادن نباید فرار کنیم و اصلا شیعه را هزینه دادن نگه داشته است
حسین بن علی علیه السلام نمیتوانست خود تنها به معرکه برود!!
و خانواده را در مدینه بگذارد!!
میتوانست ولی هزینه دادن شیعه را نگه داشته اسارت و تشنگی و گرسنه کشیدن است که شیعه را نگه داشته.
🔺بعضی از تابعین رسول الله یعنی کسانی که پیغمبر را ندیدند اما یاران و اصحاب پیامبر را دیدند.
شعبى که یکى از تابعین معروف است نقل شده مى گفت:
«ما نَدْرى ما نَصْنَعُ بِعَلىّ بْنِ أبى طالِب إنَّ اَحْبَبْناهُ إفْتَقَرْنا وَإنْ أبْغَضْناهُ کَفَرنا
نمى دانیم با على(علیه السلام) چه کنیم اگر او را دوست بداریم چنان بر ما سخت مى گیرند که فقیر و نیازمند مى شویم و اگر او را دشمن بداریم کافر مى شویم.
💮ولی ما میدانیم باید دنبال احقاق حق و دنبال تبعیت رفت، دنبال عشق اهل بیت رفت و سختی و رنج را هم به جان و عشق خرید.
📕طبق نقل طبری در تاریخ، وقتی معاویه خواست مغیره بن شعبه را حاکم کوفه کند گفت:
تا میتوانی از عثمان تعریف کن و به دوستان عثمان راحت بگیر. تا میتوانی بر علی ناسزا بگو و بر دوستان علی سخت بگیر (به نقل از شرح پیام امام)
⭕️۵. معنای پنجم استعداد برای فقر، یعنی آماده شدن برای روز فقر که همان قیامت است (دوستداران امیرالمومنین خودشان را آماده قیامت کرده اند):
شیخ صدوق در معانی الاخبار روایت نقل میکند که:
قَالَ رَجُلٌ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع حَدِیثٌ یُرْوَى: أَنَّ رَجُلًا قَالَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع إِنِّی أُحِبُّکَ فَقَالَ لَهُ أَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً
به ما خبر رسیده که شخصی به امیرالمومنین فرمود تو را دوست دارم و حضرت فرمود خود را آماده فقر کن، آیا این درست است؟
فَقَالَ لَیْسَ هَکَذَا قَالَ إِنَّمَا قَالَ لَهُ
امام صادق فرمود این درست نیست، امیرالمومنین در پاسخ این شخص فرمود:
أَعْدَدْتَ لِفَاقَتِکَ جِلْبَاباً یَعْنِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ برای روز فقر و فاقه که قیامت است کاری کن.
💮 طبق این معنا، انسان باید توشه اعمالی برای قیامت داشته باشد. یکی از بزرگترین توشه ها حب امیرالمومنین است ولی در کنار این محبت و ولایت باید اهل پایبندی به دستورات شرعی باشد. همانگونه که در روایات فراوانی اهل بیت فرموده اند به اتکای محبت و ولایت ما اهل ناله نباشید. شیعیان باید اهل عمل صالح باشند.
⏪ نکته۱ :
شیعه بودن به ادعا نیست.
عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ: کُنْتُ مَعَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ فَأَتَاهُ رَجُلٌ فَسَلَّمَ عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنِّی وَ اللَّهِ لَأُحِبُّکَ فِی اللَّهِ وَ أُحِبُّکَ فِی السِّرِّ کَمَا أُحِبُّکَ فِی الْعَلَانِیَةِ
اصبغ بن نباته میگوید با امیرالمومنین علیه السلام بودم که شخصی نزد ایشان آمد و عرض سلام کرد و گفت:
ای امیرالمومنین! به خدا سوگند من به خاطر خدا دوستدار شمایم و همانگونه که در جلوت شما را دوست دارم در خلوت هم دوستدار شمایم و به ولایت شما در خفا پای بندم همان طور که در عیان پای بندم.
وَ بِیَدِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع عُودٌ فَطَأْطَأَ بِهِ رَأْسَهُ ثُمَّ نَکَتَ بِعُودِهِ فِی الْأَرْضِ سَاعَةً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَیْهِ فَقَالَ
در دستان امیرالمؤمنیین علیه السلام تکه شاخه ای بود. ایشان سرشان را به زیر انداخته و مدتی آن شاخه روی زمین را حرکت میدادند. سپس سرشان را بالا آورده و به آن مرد فرمودند
إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص حَدَّثَنِی بِأَلْفِ حَدِیثٍ لِکُلِّ حَدِیثٍ أَلْفُ بَابٍ وَ إِنَّ أَرْوَاحَ الْمُؤْمِنِینَ تَلْتَقِی فِی الْهَوَاءِ فَتَشَامُّ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا ائْتَلَفَ وَ مَا تَنَاکَرَ مِنْهَا اخْتَلَفَ
رسول خدا صلی الله علیه و آله هزار حدیث برایم گفتند که هر کدامشان هزار در دارند، و ارواح مؤمنین در هوا با هم ملاقات می کنند و همدیگر را بو میکشند و آنها که با هم آشنایند به هم می پیوندند و آنها که مناسبتی با هم ندارند همدیگر را ترک میکنند.
وَیْحَکَ لَقَدْ کَذَبْتَ فَمَا أَعْرِفُ وَجْهَکَ فِی الْوُجُوهِ وَ لَا اسْمَکَ فِی الْأَسْمَاءِ
وای بر تو که دروغ گفتی! صورت تو را در میان دوستان نمی بینم و نام تو در میان نام دوستداران نیست.
قَالَ ثُمَّ دَخَلَ عَلَیْهِ آخَرُ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنِّی أُحِبُّکَ فِی اللَّهِ وَ أُحِبُّکَ فِی السِّرِّ کَمَا أُحِبُّکَ فِی الْعَلَانِیَةِ وَ أَدِینُ اللَّهَ بِوَلَایَتِکَ فِی السِّرِّ کَمَا أَدِینُ اللَّهَ بِهَا فِی الْعَلَانِیَةِ
اصبغ میگوید: بعد شخص دیگری نزد حضرت آمد و گفت: ای امیرالمؤمنین! من دوستدار شما در راه خدا هستم و همانگونه که در جلوت شما را دوست دارم، در خلوت هم دوستدار شمایم و به ولایت شما در خفا پایبندم همان طور که در عیان پایبندم.
قَالَ فَنَکَتَ بِعُودِهِ الثَّانِیَةَ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَیْهِ فَقَالَ لَهُ صَدَقْتَ إِنَّ طِینَتَنَا طِینَةٌ مَخْزُونَةٌ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَهَا مِنْ صُلْبِ آدَمَ فَلَمْ یَشِذَّ مِنْهَا شَاذٌّ وَ لَا یَدْخُلُ مِنْهَا دَاخِلٌ مِنْ غَیْرِهَا
حضرت آن شاخه روی زمین را حرکت دادند و سپس سرشان را بالا آورده و به آن مرد فرمودند: راست گفتی!
طینت ما طینت حفظ شده ایست که خداوند میثاق آن را در صلب آدم گرفته و هیچ کس از آن منحرف نمیشود و نیز هیچ کس نمی تواند از بیرون به آن داخل شود.
اذْهَبْ وَ اتَّخِذْ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ یَا عَلِیُّ وَ اللَّهِ الْفَقْرُ أَسْرَع إِلَى مُحِبِّینَا مِنَ السَّیْلِ إِلَى بَطْنِ الْوَادِی
برو و جلبابی از فقر بر تن بیفکن که من از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که می فرمود: یا علی به خدا سوگند هجمه فقر بر شیعیان ما بیش از هجوم سیل بر روی زمینهاست.
کسی که ادعا ی شیعه بودن دارد در اعمال و در رفتار و باطنش باید شیعه بودن تایید بشود
صرف ادعا مشکل را حل نمیکند و ما واقعا باید شیعه باشیم
⏪ نکته۲ :
شیعه باید استعداد و آمادگی و صفات خاصی داشته باشد.
📕 شیخ صدوق کتابی دارد به نام
"صفات الشیعه" که به "فضائل الشیعه" هم معروف است. و در این کتاب یک شیعه اعتقادی و عملی را با توجه به روایات معرفی کرده است.
شیعه باید اهل عمل کردن به دستورات دین باشد.
وَ قَالَ رَجُلٌ لِلصَّادِقِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ قَوْماً مِنْ شِیعَتِکُمْ یَعْمَلُونَ بِالْمَعَاصِی وَ یَقُولُونَ نَرْجُو
مردى بحضرت صادق عرض کرد که همانا گروهى از شیعیان شما معصیت مىکنند و مىگویند امیدواریم خدا ما را بیامرزد. فَقَالَ کَذَبُوا لَیْسُوا مِنْ شِیعَتِنَا کُلُّ مَنْ رَجَا شَیْئاً عَمِلَ لَهُ فَوَ اَللَّهِ مَا مِنْ شِیعَتِنَا مِنْکُمْ إِلاَّ مَنِ اِتَّقَى اَللَّهَ
حضرت فرمود:دروغ مىگویند آنان از شیعیان ما نیستند هر کس به چیزى امیدوار است براى آن، کوشش مىکند بخدا سوگند از شیعیان ما نیستند مگر آنان که از خدا بپرهیزند.
وَ قَالَ إِنَّ قَوْماً اِسْتَقْبَلُوا عَلِیّاً فَسَلَّمُوا عَلَیْهِ وَ قَالُوا نَحْنُ شِیعَتُکُمْ یَا أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ
گروهى با على علیه السّلام روبرو شدند بر آن حضرت سلام کردند و عرض کردند ما از شیعیان شما هستیم یا امیر المؤمنین.
فَقَالَ مَا لِی لاَ أَرَى عَلَیْکُمْ سِیمَاءَ اَلشِّیعَةِ قَالُوا وَ مَا سِیمَاءُ اَلشِّیعَةِ یَا أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ سپس حضرت فرمود:من در چهرهى شما نشانهى شیعه را نمى بینم عرض کردند مگر چهرهى شیعه چطور است یا امیر المؤمنین.
فَقَالَ صُفْرُ اَلْوُجُوهِ مِنَ اَلسَّهَر
آثار بی خوابی و تهجد در صورت آنها پیداست. ِ
عُمْشُ اَلْعُیُونِ مِنَ اَلْبُکَاءِ
دیدگانشان از گریه ضعیف شده
خُمْصُ اَلْبُطُونِ
شکمهایشان به پشت چسبیده ،
ذُبُلُ اَلشِّفَاهِ
لبهایشان از اثر دعا خشکیده
حُدْبُ اَلظُّهُورِ مِنَ اَلْقِیَامِ
کمرشان از بسیارى قیام در نماز خمیده.
عَلَیْهِمْ عِبَرُ اَلْخَاشِعِینَ
بر صورت آنها گرد و خاک فروتنی و کوخ نشینی نشسته است.
❌امیرالمومنین در حکمت ۱۱۱ و ۱۱۲ فرمود اگر عاشق علیهالسلام هستید خودتان را برای همه ی اینها آماده کنید.
اللهم نعوذ بک من مضلات الفتن