بسم اللّهِ الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴٠٢/١٢/٨ . ١٧شعبان
💢 حکمت ١٠۶ 💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام): لَا یَتْرُکُ النَّاسُ شَیْئاً مِنْ أَمْرِ دِینِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْیَاهُمْ امام علی علیه السلام میفرمایند : مردم چیزی از امور دینی شان را به خاطر به دست آوردن دنیا ترک نمی کنند،
💠إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ مگر اینکه خداوند ضرری را که از آن سود بیشتر است، به روی آنها باز میکند.
'' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' حکمت کاربردی و مبتلابه است: کسی که در زمان نماز مغازه اش را باز میگذارد تا مقداری بیشتر سود کند، خداوند ضرری به او میرساند که نسبت به سودی که میکند بیشتر است. شاید ضرر دنیایی نکنیم ولی ضرر آخرتی حتمی است. چرا که حضرت در این کلام سود را نفی نکرد ولی بر ضرر تاکید داشت.
✳️ برخی از ما نماز را بر کارهای روزمره مثل غذا پختن، تلفن زدن، تماشای سریال، خیاطی و...... مقدم میداریم. مطمئنا با این کار صرر بزرگی متوجه ما خواهد شد، ودر کار ما گره ایجاد میشود و پیش نمیرود. انجام کارهای اینچنینی در وقت نماز حرام نیست ولی ضررش متوجه ما خواهد شد.
✅در غرر الحکم و برخی کتب، جمله ای قبل از حکمت ١٠۶ آمده است: "لَا یَتْرُکُ النَّاسُ شَیْئاً مِنْ دُنْیَاهُمْ لِإِصْلَاحِ آخِرَتِهِمْ إِلَّا عَوَّضَهُمُ اللَّهُ خَیْراً مِنْهُ" مردم چیزی از امور دنیایشان را به خاطر آخرت از دست نمی دهند مگر اینکه خدا جزایی بهتر از آنچه از دستشان رفته را به آنها میدهد.
⏪اگر برای نماز جماعت مشتری از دستمان رفت، خدا متعال سود بیشتری و راحت تری از سودی که از دست داده ایم را به ما بر میگرداند. تاجر هم که باشد باید تجارت در وقت نماز را ترک کند تا ضرر نکند.
🔺ابن میثم بحرانی میگوید: روحیه دنیا طلبی انسان حد یقفی ندارد و انسان هر چه در دنیا پیش برود باز هم احساس نیاز میکند و تمام هم و غم و مشغله اش را صرف دنیا میکند. ولی باید بداند در تعارض دنیا و آخرت، سود با آخرت طلبی است. یعنی اگر کسی با نگاه تاجرانه هم به قضیه نگاه کند باید به سراغ امور دینی برود چون سود بیشتری دارد. (نقل به مضمون)
✅کسی که امور دینی را برای سود دنیایی ترک کند، ضرری بیش از سود نصیبش میشود: امام باقر علیه السلام میفرمایند : مَا مِنْ عَبْد یُؤْثِرُ عَلَى الْحَجِّ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْیَا إِلاَّ نَظَرَ إِلَى الْمُحَلِّقِینَ قَدِ انْصَرَفُوا قَبْلَ أَنْ تُقْضَى لَهُ تِلْکَ الْحَاجَةُ هیچ کس حاجتى از حوائج دنیا را بر حج مقدم نمى دارد مگر این که ناگهان نگاه مى کند حجاج خانه خدا که آثار حج در چهره آنها نمایان است از این سفر باز گشتند پیش از آنکه حاجت او برآورده شده باشد. در کار شخص گرفتاری و گیر ایجاد میشود و تا زمان بازگشت حاجیان ادامه میابد.
🔺امام صادق علیه السلام به یکى از اصحاب خاصش فرمود: مَا لَکَ لاَ تَحُجُّ فِی الْعَامِ؟ چرا امسال حج نمى روى؟ فَقُلْتُ مُعَامَلَةٌ کَانَتْ بَیْنِی وَبَیْنَ قَوْم وَأَشْغَالٌ وَعَسَى أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ خِیَرَةٌ عرض کرد: معامله اى میان من و گروهى است و گرفتارى هایى دارم و شاید خیر، در آن باشد . فَقَالَ لاَ وَاللَّهِ مَا فَعَلَ اللَّهُ لَکَ فِی ذَلِکَ مِنْ خِیَرَة امام فرمود: قسم به خدا چنین نیست و خداوند در این کار خیری قرار نداده است
🔺امیرالمؤمنین در مورد کسی که نماز را به سرعت میخواند تا به دیگر کارهایش برسد فرمود: إِذَا قَامَ الْعَبْدُ فِی الصَّلاَةِ فَخَفَّفَ صَلاَتَهُ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَى لِمَلاَئِکَتِهِ أَمَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِی کَأَنَّهُ یَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِ غَیْرِی أَمَا یَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِی هنگامى که انسانى مشغول نماز شود و نمازش را براى رسیدن به حوائج دنیا کوتاه کند، خداوند به فرشتگانش مى فرماید: آیا این بنده مرا نمى بینید گویى گمان مى کند برآورده شدن حاجاتش به دست دیگرى است. آیا نمى داند انجام حوائجش همه در دست من است؟
_خداوند به واسطهی انجام به موقع امور دینی و عبادی و آخرتی برکت را در رزق و روزی و زمان ما جاری میسازد. دانش اموزی که درسش را در موقع نماز تعطیل میکند خداوند به ذهنش برکتی میدهد که مطالب به راحتی در ذهنش نقش می بندد. تاجر و فروشنده هم اموالش برکت می یابد. کسی که با وجود کمبود وقت در انجام کارش باز هم نماز را به تاخیر نمیاندازد خداوند برکت را در زمانش زیاد میکند. .
⏪ باید هم دنیا را داشت هم آخرت را ولی در اموری که بین این دو تزاحم میشود، باید آخرت را گرفت و دنیا را رها کرد. امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند : ٍ فَإِذَا حَضَرَتْ بَلِیَّةٌ فَاجْعَلُوا أَمْوَالَکُمْ دُونَ أَنْفُسِکُمْ وَ إِذَا نَزَلَتْ نَازِلَةٌ فَاجْعَلُوا أَنْفُسَکُمْ دُونَ دِینِکُمْ هر گاه بلایی فرا رسد مال خود را فدای جانتان سازید و هر گاه مساله ای دینتان را تهدید کرد جان خود را فدای دینتان نمایید. وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْهَالِکَ مَنْ هَلَکَ دِینُهُ وَ الْحَرِیبَ مَنْ حُرِبَ دِینُهُ و بدانید آن کس هلاک شده که دینش از دست برود و آن کس غارت شده به شمار می آید که دینش ربوده شده است. أَلَا وَ إِنَّهُ لَا فَقْرَ بَعْدَ الْجَنَّةِ- أَلَا وَ إِنَّهُ لَا غِنَى بَعْدَ النَّار هان پس از به دست آوردن بهشت فقری نیست و پس از دوزخ، توانگری نیست.
✴️ سید رضی که ما بر سر سفرهی نهجالبلاغه او جمعیم در ۴٧ سالگی از دنیا رفت، چندین کتاب علمی دارد و هزار سال تست نهجالبلاغه او در دست و خانه هر شیعهای است. چنین شخصی با این عمر کم چنین پر برکت است. در عوض ما در اوقات نماز با گوشی سر گرمیم و وظایفمان را هم انجام نمیدهیم و عمرمان بی برکت میشود.
❇️به طور کلی انجام ندادن وظیفه خسارت بار است : امام صادق علیه السلام میفرمایند : مَا مِنْ عَبْدٍ یَمْنَعُ دِرْهَماً فِی حَقِّهِ إِلَّا أَنْفَقَ اثْنَیْنِ فِی غَیْرِ حَقِّهِ وَ مَا رَجُلٌ یَمْنَعُ حَقّاً مِنْ مَالِهِ إِلَّا طَوَّقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ حَیَّةً مِنْ نَارٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. هرکس یک درهم از حق زکات را نپردازد، دو درهم را در راه ناحق تلف خواهد کرد. کسى که زکات فریضه را نپردازد، خداوند عزّ و جلّ در روز رستاخیز حلقۀ آتشینى چون مار، بر گردن او مىپیچد.
✳️توحید افعالی: اگر ما باور داشته باشیم که همه امور به دست خدای متعال است و اوست که تدبیر امور را به عهده دارد، دیگر خیالمان راحت است که اگر اهل طاعت و عبادت و بندگی شدیم، نباید نگرانی و ترسی از روزی و سود و امنیت شغلی و.... داشته باشیم.
🔺مرحوم مغنیه میفرماید: امروز این کلام حضرت خطاب به حاکمان جامعه اسلامی است، همانها که برای خوش آمد دولتهای استعماری با آنها سازش کرده اند و در مقابل آنها سینه سپر نکرده اند. به این امید که اوضاع اقتصادی یا نظامی دنیایشان درست شود در حالی که هم دنیا را از دست میدهند هم ضرر بزرگتری را متحمل میشوند.
اللهم الرزقنا رزقاً حلالاً طیباً واسعاً .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم اللّهِ الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴٠٢/١٢/٨ . ١٧شعبان
💢 حکمت ١٠۶ 💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام): لَا یَتْرُکُ النَّاسُ شَیْئاً مِنْ أَمْرِ دِینِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْیَاهُمْ
امام علی علیه السلام میفرمایند :
مردم چیزی از امور دینی شان را به خاطر به دست آوردن دنیا ترک نمی کنند،
💠إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ
مگر اینکه خداوند ضرری را که از آن سود بیشتر است، به روی آنها باز میکند.
'' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' '' ''
حکمت کاربردی و مبتلابه است:
کسی که در زمان نماز مغازه اش را باز میگذارد تا مقداری بیشتر سود کند، خداوند ضرری به او میرساند که نسبت به سودی که میکند بیشتر است.
شاید ضرر دنیایی نکنیم ولی ضرر آخرتی حتمی است. چرا که حضرت در این کلام سود را نفی نکرد ولی بر ضرر تاکید داشت.
✳️ برخی از ما نماز را بر کارهای روزمره مثل غذا پختن، تلفن زدن، تماشای سریال، خیاطی و...... مقدم میداریم. مطمئنا با این کار صرر بزرگی متوجه ما خواهد شد، ودر کار ما گره ایجاد میشود و پیش نمیرود.
انجام کارهای اینچنینی در وقت نماز حرام نیست ولی ضررش متوجه ما خواهد شد.
✅در غرر الحکم و برخی کتب، جمله ای قبل از حکمت ١٠۶ آمده است:
"لَا یَتْرُکُ النَّاسُ شَیْئاً مِنْ دُنْیَاهُمْ لِإِصْلَاحِ آخِرَتِهِمْ إِلَّا عَوَّضَهُمُ اللَّهُ خَیْراً مِنْهُ"
مردم چیزی از امور دنیایشان را به خاطر آخرت از دست نمی دهند مگر اینکه خدا جزایی بهتر از آنچه از دستشان رفته را به آنها میدهد.
⏪اگر برای نماز جماعت مشتری از دستمان رفت، خدا متعال سود بیشتری و راحت تری از سودی که از دست داده ایم را به ما بر میگرداند.
تاجر هم که باشد باید تجارت در وقت نماز را ترک کند تا ضرر نکند.
🔺ابن میثم بحرانی میگوید:
روحیه دنیا طلبی انسان حد یقفی ندارد و انسان هر چه در دنیا پیش برود باز هم احساس نیاز میکند و تمام هم و غم و مشغله اش را صرف دنیا میکند.
ولی باید بداند در تعارض دنیا و آخرت، سود با آخرت طلبی است. یعنی اگر کسی با نگاه تاجرانه هم به قضیه نگاه کند باید به سراغ امور دینی برود چون سود بیشتری دارد. (نقل به مضمون)
✅کسی که امور دینی را برای سود دنیایی ترک کند، ضرری بیش از سود نصیبش میشود:
امام باقر علیه السلام میفرمایند :
مَا مِنْ عَبْد یُؤْثِرُ عَلَى الْحَجِّ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْیَا إِلاَّ نَظَرَ إِلَى الْمُحَلِّقِینَ قَدِ انْصَرَفُوا قَبْلَ أَنْ تُقْضَى لَهُ تِلْکَ الْحَاجَةُ
هیچ کس حاجتى از حوائج دنیا را بر حج مقدم نمى دارد مگر این که ناگهان نگاه مى کند حجاج خانه خدا که آثار حج در چهره آنها نمایان است از این سفر باز گشتند پیش از آنکه حاجت او برآورده شده باشد.
در کار شخص گرفتاری و گیر ایجاد میشود و تا زمان بازگشت حاجیان ادامه میابد.
🔺امام صادق علیه السلام به یکى از اصحاب خاصش فرمود:
مَا لَکَ لاَ تَحُجُّ فِی الْعَامِ؟
چرا امسال حج نمى روى؟
فَقُلْتُ مُعَامَلَةٌ کَانَتْ بَیْنِی وَبَیْنَ قَوْم وَأَشْغَالٌ وَعَسَى أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ خِیَرَةٌ
عرض کرد: معامله اى میان من و گروهى است و گرفتارى هایى دارم و شاید خیر، در آن باشد .
فَقَالَ لاَ وَاللَّهِ مَا فَعَلَ اللَّهُ لَکَ فِی ذَلِکَ مِنْ خِیَرَة
امام فرمود: قسم به خدا چنین نیست و خداوند در این کار خیری قرار نداده است
🔺امیرالمؤمنین در مورد کسی که نماز را به سرعت میخواند تا به دیگر کارهایش برسد فرمود:
إِذَا قَامَ الْعَبْدُ فِی الصَّلاَةِ فَخَفَّفَ صَلاَتَهُ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَى لِمَلاَئِکَتِهِ أَمَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِی کَأَنَّهُ یَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِ غَیْرِی أَمَا یَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِی
هنگامى که انسانى مشغول نماز شود و نمازش را براى رسیدن به حوائج دنیا کوتاه کند، خداوند به فرشتگانش مى فرماید: آیا این بنده مرا نمى بینید گویى گمان مى کند برآورده شدن حاجاتش به دست دیگرى است. آیا نمى داند انجام حوائجش همه در دست من است؟
_خداوند به واسطهی انجام به موقع امور دینی و عبادی و آخرتی برکت را در رزق و روزی و زمان ما جاری میسازد.
دانش اموزی که درسش را در موقع نماز تعطیل میکند خداوند به ذهنش برکتی میدهد که مطالب به راحتی در ذهنش نقش می بندد.
تاجر و فروشنده هم اموالش برکت می یابد.
کسی که با وجود کمبود وقت در انجام کارش باز هم نماز را به تاخیر نمیاندازد خداوند برکت را در زمانش زیاد میکند.
.
⏪ باید هم دنیا را داشت هم آخرت را ولی در اموری که بین این دو تزاحم میشود، باید آخرت را گرفت و دنیا را رها کرد.
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند : ٍ فَإِذَا حَضَرَتْ بَلِیَّةٌ فَاجْعَلُوا أَمْوَالَکُمْ دُونَ أَنْفُسِکُمْ وَ إِذَا نَزَلَتْ نَازِلَةٌ فَاجْعَلُوا أَنْفُسَکُمْ دُونَ دِینِکُمْ
هر گاه بلایی فرا رسد مال خود را فدای جانتان سازید و هر گاه مساله ای دینتان را تهدید کرد جان خود را فدای دینتان نمایید.
وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْهَالِکَ مَنْ هَلَکَ دِینُهُ وَ الْحَرِیبَ مَنْ حُرِبَ دِینُهُ
و بدانید آن کس هلاک شده که دینش از دست برود و آن کس غارت شده به شمار می آید که دینش ربوده شده است.
أَلَا وَ إِنَّهُ لَا فَقْرَ بَعْدَ الْجَنَّةِ- أَلَا وَ إِنَّهُ لَا غِنَى بَعْدَ النَّار
هان پس از به دست آوردن بهشت فقری نیست و پس از دوزخ، توانگری نیست.
✴️ سید رضی که ما بر سر سفرهی نهجالبلاغه او جمعیم در ۴٧ سالگی از دنیا رفت، چندین کتاب علمی دارد و هزار سال تست نهجالبلاغه او در دست و خانه هر شیعهای است.
چنین شخصی با این عمر کم چنین پر برکت است.
در عوض ما در اوقات نماز با گوشی سر گرمیم و وظایفمان را هم انجام نمیدهیم و عمرمان بی برکت میشود.
❇️به طور کلی انجام ندادن وظیفه خسارت بار است : امام صادق علیه السلام میفرمایند :
مَا مِنْ عَبْدٍ یَمْنَعُ دِرْهَماً فِی حَقِّهِ إِلَّا أَنْفَقَ اثْنَیْنِ فِی غَیْرِ حَقِّهِ وَ مَا رَجُلٌ یَمْنَعُ حَقّاً مِنْ مَالِهِ إِلَّا طَوَّقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ حَیَّةً مِنْ نَارٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.
هرکس یک درهم از حق زکات را نپردازد، دو درهم را در راه ناحق تلف خواهد کرد. کسى که زکات فریضه را نپردازد، خداوند عزّ و جلّ در روز رستاخیز حلقۀ آتشینى چون مار، بر گردن او مىپیچد.
✳️توحید افعالی:
اگر ما باور داشته باشیم که همه امور به دست خدای متعال است و اوست که تدبیر امور را به عهده دارد، دیگر خیالمان راحت است که اگر اهل طاعت و عبادت و بندگی شدیم، نباید نگرانی و ترسی از روزی و سود و امنیت شغلی و.... داشته باشیم.
🔺مرحوم مغنیه میفرماید: امروز این کلام حضرت خطاب به حاکمان جامعه اسلامی است، همانها که برای خوش آمد دولتهای استعماری با آنها سازش کرده اند و در مقابل آنها سینه سپر نکرده اند.
به این امید که اوضاع اقتصادی یا نظامی دنیایشان درست شود در حالی که هم دنیا را از دست میدهند هم ضرر بزرگتری را متحمل میشوند.
اللهم الرزقنا رزقاً حلالاً طیباً واسعاً
.