بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمت ها ۱۴۰۲/۱۱/۲۶ . ۵شعبان
💢 حکمت ۹۶ 💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام): إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالْأَنْبِیَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ سزاوارترین و نزدیکترین افراد به انبیا کسانی هستند که به معارف اهل بیت و انبیا علم و معرفت بیشتر دارند .
💠 ثُمَّ تلا. "إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا" الْآیَةَ سپس این آیه(آیه ۶۸ آل عمران ) را تلاوت فرمودند شایستهترین و نزدیک ترین مردم به ابراهیم آنها هستند که از او پیروى کردند و نیز این پیامبر و مؤمنان به این پیامبر تبعیت کردند.
💠 ثُمَّ قَالَ إِنَّ وَلِیَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ إِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ در شرح آیه ،حضرت فرمود :نزدیکترین فرد به پیامبر صلی الله علیه وآله کسی است که خدا را اطاعت کند هرچند نسبش [لُحْمَتُهُ] از پیامبر دور باشد.
💠 وَ إِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مَنْ عَصَى اللَّهَ وَ إِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ نزدیکترین افراد به پیامبر اگر اهل عصیان باشند ،دشمن پیامبر صلی الله علیه وآله هستند.
🔺آیا ملاک دوری و قرب به اهل بیت ،دوری و نزدیکی مکانی و زمانی است؟ خیر حضرت این بعد و قرب را از جهت علمی ،معرفتی می فرمایند شاید کسی همسایه امام رضا علیه السلام باشد ولی دورترین فرد به ایشان باشد . روح باید قرب به ایشان داشته باشد.
🔺ذکر چند نکته:🔺
در جمله «إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالْأَنْبِیَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ» مقصود از علم صرف دانستن نیست، بلکه علم و عمل با هم است زیرا:
🔹نکته ۱🔹 علم اگر واقعا بصورت باور و عقیده در آمده باشد حتما تبدیل به عمل خواهد شد.و هر جا انسان به چیزی عمل نمی کند یعنی به آن باور ندارد. علومی که ما یاد میگیریم و عمل نمی کنیم چون باور نداریم . اینکه فرمود: أَلَمۡ یَعۡلَم بِأَنَّ ٱللَّهَ یَرَىٰ آیا نمی بینید خدا می بیند؟ علم به تنهایی که مانع گناه نمی شود، علم اگر در عمق جان انسان نفوذ کرد انسان را به حرکت وا میدارد.
🔹نکته ۲🔹 از جهت عقلی نیز، عمل صحیح متوقف بر علم است. یعنی انسان ابتدا باید بداند چه کاری انجام بدهد و بعد وارد عمل شود. وگرنه عمل جاهلانه هیچ تناسبی با عقل و دین ندارد و صرفا نوشتن هوی و هوس به پای دین است.در قرآن نیز تزکیه و تعلیم با هم آمده اند: 《 ویُزَکّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ》 تعلیم مقدمه ی تزکیه است
🔹نکته ۳🔹 در ادامه ی کلام حضرت، بحث تبعیت را مطرح میکند که در واقع عمل است. خیلی افراد عالم هستند ولی به علت عمل نکردن جهنمی میشوند .
🔹نکته ۴🔹 برخی شارحان از جمله ابن ابی الحدید و علامه شوشتری قائل اند که در نسخه برداری از کلام حضرت تصحیفی صورت گرفته و اصل کلام حضرت این بوده: إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالْأَنْبِیَاءِ أَعْمَلُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ است نه أَعْلَمُهُمْ مثال اینکه دارویی را بگوییم خوب است ولی آن را مصرف نکنیم اثر سلامتی خود را نمی گذارد صرف گفتن که سلامتی نمی اورد. .
⏪نسبت ما با انبیاء و ائمه این ما هستیم که ارتباط با انبیا و ائمه را برنامه ریزی می کنیم منهاج البراعه: کما أَنَّ لِلاِنسانِ بِاعْتِبَارِ جِسمِهِ وَ طبیعتهِ صِلَةٌ باُمِّهِ وَ أَبِیهِ وَ یُعَبِّرُ عَنْهَا بِلُحْمَةِ النَّسَبِ همانگونه که در ولادت طبیعی انسان به والدینش منسوب میشود فَلَهُ بِاعْتِبَارِ رُوحِهِ وَ حَقیقَتِهِ صِلَةٌ بِمُعَلِّمِهِ وَ مَصْدَرُ وِلاَدَتِهِ اَلثَّانِیَةُ وَ هُمُ الْأَنْبِیَاءُ و اَلرُّسُلُ وَ اَلْأَوْصِیَاءُ وَ اَلْأَئِمَّةُ عَلَیهِمُ السَّلاَم در ولادت حقیقی که حیات معنوی انسان است نیز انسان به معلمان حقیقی اش منسوب میشود.
♻️پیامبرصلی الله علیه و آله : أنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ من و على دو پدر این امت هستیم وَ لَحَقُّنَا عَلَیْهِمْ أَعْظَمُ مِنْ حَقِّ أَبَوَیْ وِلَادَتِهِمْ، حق ما بر مردم بیشتر از حق پدر و مادر نژادى است فَإِنَّا نُنْقِذُهُمْ- إِنْ أَطَاعُونَا- مِنَ النَّارِ إِلَى دَارِ الْقَرَارِ، زیرا ما آنها را در صورت اطاعت از جهنم نجات میدهیم وَ نُلْحِقُهُمْ مِنَ الْعُبُودِیَّةِ بِخِیَارِ الْأَحْرَارِ. و به بهشت برین رهنمون می گردانیم و از بندگى دنیا رهائى مىبخشیم و آزادگى را بایشان ارزانى میداریم.
✳️ آیت الله جوادی آملی میفرمایند اینکه ما می گوییم منتقم خون حسین علیه السلام هستیم، ببینیم که شعار یا تعارف یا واقعیت است؟ چون اولیای دم فقط میتوانند قصاص کنند، خود ایشان میفرمایند نه این شعار نیست ما اگر فرزندان حسین علیه السلام شویم خونخواه ایشان هستیم که شرط فرزندی این است که در علم و عمل از ایشان تبعیت کنیم .
✳️همانگونه که عیسى بن مریم میفرماید: لَن یَلِجَ مَلَکوتَ السَّماواتِ مَن لَم یولَد مَرَّتَینِ کسى که دو بار زاده نشود ، به ملکوت آسمانها راه نمىیابد ولادت دوم ما ولادتی است که ما خودمان باید تولد بگیریم و به سبب اتصال به معارف اهل بیت است. تا به معرفت دست نیابیم به حیات طیبه نمیرسیم .
♻️ طاووس یمانی میگوید دیدم امام سجاد علیه السلام نیمه شب دست به پرده کعبه زده، گریه میکند و با خدا مناجات سوزناکی دارد. آنقدر به سوز و گداز ادامه داد تا از هوش رفت. به حضرت عرض کردم شما با این جاه و جلال چرا اینقدر خودتان را به زحمت می اندازید فرمود: هَیْهاتَ هَیْهاتَ خَلَقَ اللَّهُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَهُ وَأَحْسَنَ وَلَوْ کَانَ عَبْداً حَبَشِیّاً هیهات هیهات خداوند بهشت را براى اهل اطاعت و نیکوکاران آفریده، هرچند غلام حبشى باشد. وَخَلَقَ النَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَلَوْ کَانَ وَلَداً قُرَشِیّاً و دوزخ را براى عاصیان خلق کرده، هرچند فرد بزرگى از قریش باشد. مگر این سخن خدا را نشنیده اى که مى فرماید: هنگامى که در صور دمیده شود و قیامت برپا گردد نسب ها به درد نمى خورد و کسى از آن سؤال نمى کند.
🔰سعد بن عبدالملک، اموی از ما اهل بیت است دَخَلَ سَعْدُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِکِ وَ کَانَ أَبُو جَعْفَرٍ ع یُسَمِّیهِ سَعْدَ الْخَیْرِ سعد بن عبد الملک بر امام باقر علیه السلام وارد شد. فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع مَا یُبْکِیکَ یَا سَعْدُ امام بر او فرمود: سعد چرا گریه می کنی !!! قَالَ وَ کَیْفَ لَا أَبْکِی وَ أَنَا مِنَ الشَّجَرَةِ الْمَلْعُونَةِ فِی الْقُرْآنِ گفت : چگونه گریه نکنم که بفرموده ی قران من ازتبار شجره ملعونه، لعن شده ی قران هستم. فَقَالَ لَهُ لَسْتَ مِنْهُمْ أَنْتَ أُمَوِی مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ فرمود تو اموی نیستی، تو از ما اهل بیت هستی . أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَحْکِی عَنْ إِبْرَاهِیمَ ع- فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی. آیا نشنیدی قول خدا متعال که از قول ابراهیم حکایت میکند. «کسی که از من اطاعت کند از من است »
♦️هر کس از من تبعیت کند از من است" ♦️
♻️قَالَ طَاوُسٌ رَأَیْتُ رَجُلًا یُصَلِّی فِی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ تَحْتَ الْمِیزَابِ یَدْعُو وَ یَبْکِی فِی دُعَائِهِ طاوس یمانی گفت: دیدم مردی مشغول نماز است و زیر ناودان خانهی خدا دعا میکند و اشک میریزد فَجِئْتُهُ حِینَ فَرَغَ مِنَ الصَّلَاةِ فَإِذَا هُوَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ پس از پایان نمازش پیش او رفتم دیدم علیّّبنالحسین است. فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ رَأَیْتُکَ عَلَى حَالَةٍ کَذَا وَ لَکَ ثَلَاثَةٌ عرض کردم: «ای پسر رسول خدا (تو را در چنین حالتی دیدم با اینکه شما دارای سه امتیاز هستی که هریک از آنها مایهی امید نجات است، أَرْجُو أَنْ تُؤْمِنَکَ الْخَوْفَ أَحَدُهَا أَنَّکَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص اوّل آنکه فرزند پیامبری، وَ الثَّانِی شَفَاعَةُ جَدِّکَ وَ الثَّالِثُ رَحْمَةُ اللَّهِ دوّم شفاعت جدّت و سوّم رحمت واسعه خدا بر شماست . فَقَالَ یَا طَاوُسُ أَمَا إِنِّی ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص فَلَا یُؤْمِنُنِی وَ قَدْ سَمِعْتُ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَ لا یَتَساءَلُونَ فرمود: «اینکه فرزند پیامبرم مایهی امیدی نیست، زیرا خداوند میفرماید: هیچیک از پیوندهای خویشاوندی میان آنها در آن روز نخواهد بود و از یکدیگر تقاضای کمک نمیکنند. وَ أَمَّا شَفَاعَةُ جَدِّی فَلَا تُؤْمِنُنِی لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ وَ لا یَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضى شفاعت جدّم نیز امیدوارکننده نیست؛ زیرا خداوند میفرماید شفاعت با رضایت خدا است؛نمیدانم شامل حالم میشود یا نه!! وَ أَمَّا رَحْمَةُ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ إِنَّهَا قَرِیبَةٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ وَ لَاأَعْلَمُ أَنِّی مُحْسِنٌ. امّا رحمت خدا: خود میفرماید: رحمت خدا شامل حال نیکوکاران است. ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ . من نمیدانم از نیکوکارانم و اهل خیر هستم یا نه»؟! 《یا نُوحُ إنَّهُ لَیْسَ مِنْ أهْلِکَ إنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِح؛ هود - ۴۶ 》 فرزند تو از اهل تو نیست چون در عمل تبعیت از تو ندارد در بین فرزندان اهل بیت برخی را داریم که مانند فرزند نوح راه باطل رارفته اند.
✳️داستان زید النار (زید بن موسی بن جعفر، فرزند امام کاظم و برادر امام رضا): زید در قیام های ناحقی شرکت میکرد و در قتل و غارت عباسیان دخیل بود و خانه مخالفان را در آتش میسوزاند، به دستور مامون دستگیر شد و او را پیش امام رضاعلیه السلام آوردند.
🔰در عیون اخبار الرضا آمده که :حضرت فرمود یَا زَیْدُ أَ غَرَّکَ قَوْلُ سَفِلَةِ أَهْلِ الْکُوفَةِ إِنَّ فَاطِمَةَ ع أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اللَّهُ ذُرِّیَّتَهَا عَلَى النَّارِ اى زید!آیا سخن مردمان نفهم اهل کوفه تو را مغرور نموده است که روایت کنند که چون فاطمه عفّت خود را نگهداشت پس خداوند آتش را بر ذرّیّهاش حرام ساخت!!! ذَلِکَ لِلْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ خَاصَّةً این مخصوص حسن و حسین فقطّ است إِنْ کُنْتَ تَرَى أَنَّکَ تَعْصِی اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَدْخُلُ الْجَنَّةَ وَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع أَطَاعَ اللَّهَ وَ دَخَلَ الْجَنَّةَ فَأَنْتَ إِذاً أَکْرَمُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ اگر تو فکر میکنى معصیت خداوند را بجاى آرى و ببهشت روى و پدرت موسى بن جعفر اطاعت خدا کند و ببهشت داخل شود در این صورت تو در نزد خداوند گرامیتر خواهى بود وَ اللَّهِ مَا یَنَالُ أَحَدٌ مَا عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا بِطَاعَتِهِ بخدا سوگند هیچ کس جز از راه طاعت به آنچه نزد خدا است نخواهد رسید وَ زَعَمْتَ أَنَّکَ تَنَالُهُ بِمَعْصِیَتِهِ فَبِئْسَ مَا زَعَمْتَ و تو مىپندارى با معصیت بدان میرسى،پس گمان تو بدگمانى است.
📕مرحوم کلینی در روضه کافی قَامَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَى الصَّفَا فَقَالَ هنگامى که رسول خدا مکّه را فتح کرد،بر کوه صفا رفت وبا صداى بلند فرمود: یَا بَنِی هَاشِمٍ یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ وَ إِنِّی شَفِیقٌ عَلَیْکُمْ اى فرزندان هاشم،اى فرزندان عبد المطّلب ،همانا من رسول خدا به سوى شما هستم و نسبت به شما دلسوز و مهربانم. وَ إِنَّ لِی عَمَلِی وَ لِکُلِّ رَجُلٍ مِنْکُمْ عَمَلَهُ من در گرو اعمال خودم هستم و شما در گرو عمل خود هستید. لَا تَقُولُوا إِنَّ مُحَمَّداً مِنَّا وَ سَنَدْخُلُ مَدْخَلَهُ نگویید محمّد از ماست و ما هم با او هستیم. فَلَا وَ اللَّهِ مَا أَوْلِیَائِی مِنْکُمْ وَ لَا مِنْ غَیْرِکُمْ یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ إِلَّا الْمُتَّقُونَ نگویید محمّد از ماست، به خدا سوگند،دوستان من، از بین شما و غیر شما چه قومو خویش چه غریبه ،تنها پرهیزکارانند أَلَا فَلَا أَعْرِفُکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ تَأْتُونَ تَحْمِلُونَ الدُّنْیَا عَلَى ظُهُورِکُمْ آگاه باشید،من شما را در روز قیامت نخواهم شناخت، زیرا در حالى به نزد من مىآیید که محبّت و تعلّقات دنیا را به دوش مىکشید. وَ یَأْتُونَ النَّاسُ یَحْمِلُونَ الْآخِرَةَ وبر خلاف شما عدهاى از مردم مىآیند که توشه آخرت را با خود حمل مىکنند. أَلَا إِنِّی قَدْ أَعْذَرْتُ إِلَیْکُمْ فِیمَا بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ فِیمَا بَیْنِی وَ بَیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِیکُمْ آگاه باشید،من بین خودم و شما،و بین خدا و شما،عذر و بهانهاى باقى نگذاشتم.همانا من مسئول عمل خودم هستم و شما نیز در گرو عمل خودتان هستید.
✳️ خضرت درخطبه ۱۵۲ فرمود: ....وَ إِنَّمَا الْأَئِمَّةُ قُوَّامُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عُرَفَاؤُهُ عَلَى عِبَادِهِ همانا امامان دین، از طرف خدا، تدبیر کنندگان امور مردم، و کارگزاران آگاه بندگانند، وَ لَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ کسى به بهشت نمى رود جز آن که آنان را شناخته، و آنان او را بشناسند، وَ لَا یَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْکَرَهُمْ وَ أَنْکَرُوهُ. و کسى در جهنّم سرنگون نگردد جز آن که منکر آنان باشد و امامان دین هم وى را نپذیرند.
🔺نکته اینست، عده ای هستند که اهل بیت آنها را نمیشناسند .
✳️ أَنَّ إِسْمَاعِیلَ قَالَ لِلصَّادِقِ ع یَا أَبَتَاهْ مَا تَقُولُ فِی الْمُذْنِبِ مِنَّا وَ مِنْ غَیْرِنَا اسماعیل به پدرش امام صادق علیه السلام عرض کرد: «بابا جان دربارهی گناهکاری که از خانوادهی ما باشد یا از غیر خانوادهی ما چه میفرمایید»؟ فَقَالَ " لَیْسَ بِأَمانِیِّکُمْ وَ لا أَمانِیِّ أَهْلِ الْکِتابِ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً یُجْزَ بِهِ" امام فرمود: هرکسی عمل بدى انجام دهد، مطابق آن کیفر داده مىشود؛ وکسى را جز خدا، ولىّ و یاور خود نخواهد یافت. در قرآن گفته شده کسی که جایگاهی بالاتر دارد خطای او دو بار حساب میشود در مورد همسران پیامبر، اگرخطا مرتکب شوند دو خطا ثبت میشود اگر ما محبت اهل بیت داریم بیشتر باید مراقب خطا نکردن باشیم.
✳️ جابر بن یزید جعفى مىگوید امام باقر علیه السلام فرمود : یَا جَابِرُ أَ یَکْتَفِی مَنِ انْتَحَلَ التَّشَیُّعَ أَنْ یَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ اى جابر!کسىکه خود را به آیین تشیع منسوب مىسازد و فقط به محبت اهل بیت علیه السّلام بسنده مىکند،شیعه ما نیست. فَوَ اللَّهِ مَا شِیعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ سوگند به خداوند شیعه ما نیست مگر اینکه از خدا پروا داشته باشد و فرمان او ببرد. وَ مَا کَانُوا یُعْرَفُونَ یَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ کَثْرَةِ ذِکْرِ اللَّهِ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاةِ وَ التَّعَهُّدِ لِلْجِیرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ و جز با ویژگىهاى فروتنى و خشوع و فزونى یاد خدا و روزه و نماز و تعهد در برابر همسایههاى بینوا. وَ أَهْلِ الْمَسْکَنَةِ وَ الْغَارِمِینَ وَ الْأَیْتَامِ وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ و اقوام تنگدست و وامداران و یتیمان و راستگفتارى و تلاوت قرآن وَ کَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَیْرٍ وَ کَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِی الْأَشْیَاءِ و بازداشتن زبان از آزاررسانى به مردم و امانتدارى در میان خویشان شناخته نشوند.هر شیعه باید ستون باشد که به او تکیه کنند. فَقَالَ جَابِرٌ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لَسْتُ أَعْرِفُ أَحَداً بِهَذِهِ الصِّفَةِ گفتم:اى پسر پیامبر خدا من شیعهاى را با این ویژگىهاى اخلاقى سراغ ندارم. فَقَالَ ع یَا جَابِرُ لَا یَذْهَبَنَّ بِکَ الْمَذَاهِبُ فرمود:مواظب باش به بیراهه نروی أَ حَسْبُ الرَّجُلِ أَنْ یَقُولَ أُحِبُّ عَلِیّاً وَ أَتَوَلَّاهُ امام باقر علیه السلام فرمود:اى جابر!آیا براى شخصى همین کفایت مىکند که او بگوید من علی را دوست دارم، من رسول خدا را دوست دارم، فَلَوْ قَالَ إِنِّی أُحِبُّ رَسُولَ اللَّهِ وَ رَسُولُ اللَّهِ خَیْرٌ مِنْ عَلِیِّ ثُمَّ لَا یَعْمَلُ بِعَمَلِهِ وَ لَا یَتَّبِعُ سُنَّتَهُ مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِیَّاهُ شَیْئاً اما رفتار او را نداشته باشد و از سنت او پیروى نکند؟ پیامبر که از على علیه السّلام والاتر است.دوست داشتن چنین مسلمانى سودمند نیست فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اللَّه، ِ لَیْسَ بَیْنَ اللَّهِ وَ بَیْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ بعد فرمود:از خداوند بترسید و براى آنچه پیش اوست، تلاش کنید.میان خدا و بندهاى خویشاوندى وجود ندارد. أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ وَ أَکْرَمُهُمْ عَلَیْهِ أَتْقَاهُمْ لَهُ وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ محبوبترین و ارجمندترین افراد پیش پروردگار پرواکننده ترین و فرمانبردارترین آنان است وَ اللَّهِ مَا یُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ إِلَّا بِالطَّاعَةِ سوگند به خدا که تقرب حق جز با اطاعت او به دست نمىآید. مَا مَعَنَا بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ و ما خاندان پیامبر جواز آزادى از آتش دوزخ را نداریم وَ لَا عَلَى اللَّهِ لِأَحَدٍ مِنْ حُجَّةٍ همچنین هیچکسی بر خداوند حجت ندارد. مَنْ کَانَ لِلَّهِ مُطِیعاً فَهُوَ لَنَا وَلِیٌّ وَ مَنْ کَانَ لِلَّهِ عَاصِیاً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ هرکس فرمانبر اوست، دوست ما اهل بیت علیه السّلام است و هرکس او را نافرمانى مىکند،دشمن ما است.
♦️ با تقوا میتوان از اهل بیت شد(مقام مِنّا أَهْلُ الْبَیْتِ) ♦️
✳️امیر مؤمنان(علیه السلام) به ابوذر فرمود: «یا أباذَر إنَّ سَلْمانَ بابَ اللهِ فِى الاْرْضِ مَنْ عَرَفَهُ کانَ مُؤمِناً وَ مَنْ أنْکَرَهُ کانَ کافِراً وَ إنَّ سَلْمانَ مِنّا أَهْلُ الْبَیْتِ اى ابوذر، سلمان درى است از درهاى رحمت الهى در زمین. هر کسی او را درست بشناسد مؤمن است و هر کس او را انکار کند کافر است و سلمان از ما اهل بیت است.
✳️رجال مرحوم کشی: عن عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ عمر بن یزید از صحابی خوب امام صادق و امام کاظم علیهما السلام میگوید قَالَ، لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ : یَا ابْنَ یَزِیدَ أَنْتَ وَ اللَّهِ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ! امام صادق علیه السلام به من فرمود:ای ابن یزید خدا شاهد است تو از ما اهل البیت هستی قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ؟ گفتم: من فدای شما. واقعا از آل محمد علیهم السلام هستم؟ قَالَ إِی وَ اللَّهِ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، قُلْتُ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ؟ بله تو از خود خود ما هستی. قَالَ إِی وَ اللَّهِ مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَا عُمَرُ، أَ مَا تَقْرَأُ کِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اللَّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ. بله تو از ما هستی همانطور که در قرآن آمده «شایستهترین و نزدیک ترین مردم به ابراهیم آنها هستند که از او پیروى کردند و نیز این پیامبر و مؤمنان به این پیامبر»
✳️یکی دیگر از کسانی که به مقام "منّا اهل البیت" نائل شد فضیل بن یسار است. فضیل از شاگردان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام بود. امام صادق علیه السلام در مورد او فرمود: مَرْحَباً بِمَنْ تَأْنَسُ بِهِ الْأَرْضُ آفرین به کسی که زمین با بودن او آرامش میگیرد امام صادق علیه السلام در مورد فضیل فرمود: "هوَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ"
غفرالله لی و لکم الحمدلله رب العالمین
.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمت ها
۱۴۰۲/۱۱/۲۶ . ۵شعبان
💢 حکمت ۹۶ 💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام): إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالْأَنْبِیَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ
سزاوارترین و نزدیکترین افراد به انبیا کسانی هستند که به معارف اهل بیت و انبیا علم و معرفت بیشتر دارند .
💠 ثُمَّ تلا. "إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا" الْآیَةَ
سپس این آیه(آیه ۶۸ آل عمران ) را تلاوت فرمودند
شایستهترین و نزدیک ترین مردم به ابراهیم آنها هستند که از او پیروى کردند و نیز این پیامبر و مؤمنان به این پیامبر تبعیت کردند.
💠 ثُمَّ قَالَ إِنَّ وَلِیَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ إِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ
در شرح آیه ،حضرت فرمود :نزدیکترین فرد به پیامبر صلی الله علیه وآله کسی است که خدا را اطاعت کند هرچند نسبش [لُحْمَتُهُ] از پیامبر دور باشد.
💠 وَ إِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مَنْ عَصَى اللَّهَ وَ إِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ
نزدیکترین افراد به پیامبر اگر اهل عصیان باشند ،دشمن پیامبر صلی الله علیه وآله هستند.
🔺آیا ملاک دوری و قرب به اهل بیت ،دوری و نزدیکی مکانی و زمانی است؟
خیر حضرت این بعد و قرب را از جهت علمی ،معرفتی می فرمایند شاید کسی همسایه امام رضا علیه السلام باشد ولی دورترین فرد به ایشان باشد .
روح باید قرب به ایشان داشته باشد.
🔺ذکر چند نکته:🔺
در جمله «إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالْأَنْبِیَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ»
مقصود از علم صرف دانستن نیست، بلکه علم و عمل با هم است زیرا:
🔹نکته ۱🔹
علم اگر واقعا بصورت باور و عقیده در آمده باشد حتما تبدیل به عمل خواهد شد.و هر جا انسان به چیزی عمل نمی کند یعنی به آن باور ندارد. علومی که ما یاد میگیریم و عمل نمی کنیم چون باور نداریم .
اینکه فرمود: أَلَمۡ یَعۡلَم بِأَنَّ ٱللَّهَ یَرَىٰ
آیا نمی بینید خدا می بیند؟
علم به تنهایی که مانع گناه نمی شود، علم اگر در عمق جان انسان نفوذ کرد انسان را به حرکت وا میدارد.
🔹نکته ۲🔹
از جهت عقلی نیز، عمل صحیح متوقف بر علم است. یعنی انسان ابتدا باید بداند چه کاری انجام بدهد و بعد وارد عمل شود. وگرنه عمل جاهلانه هیچ تناسبی با عقل و دین ندارد و صرفا نوشتن هوی و هوس به پای دین است.در قرآن نیز تزکیه و تعلیم با هم آمده اند:
《 ویُزَکّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ》
تعلیم مقدمه ی تزکیه است
🔹نکته ۳🔹
در ادامه ی کلام حضرت، بحث تبعیت را مطرح میکند که در واقع عمل است. خیلی افراد عالم هستند ولی به علت عمل نکردن جهنمی میشوند .
🔹نکته ۴🔹
برخی شارحان از جمله ابن ابی الحدید و علامه شوشتری قائل اند که در نسخه برداری از کلام حضرت تصحیفی صورت گرفته و اصل کلام حضرت این بوده:
إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالْأَنْبِیَاءِ أَعْمَلُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ است نه أَعْلَمُهُمْ
مثال اینکه دارویی را بگوییم خوب است ولی آن را مصرف نکنیم اثر سلامتی خود را نمی گذارد صرف گفتن که سلامتی نمی اورد.
.
⏪نسبت ما با انبیاء و ائمه
این ما هستیم که ارتباط با انبیا و ائمه را برنامه ریزی می کنیم منهاج البراعه:
کما أَنَّ لِلاِنسانِ بِاعْتِبَارِ جِسمِهِ وَ طبیعتهِ صِلَةٌ باُمِّهِ وَ أَبِیهِ وَ یُعَبِّرُ عَنْهَا بِلُحْمَةِ النَّسَبِ
همانگونه که در ولادت طبیعی انسان به والدینش منسوب میشود
فَلَهُ بِاعْتِبَارِ رُوحِهِ وَ حَقیقَتِهِ صِلَةٌ بِمُعَلِّمِهِ وَ مَصْدَرُ وِلاَدَتِهِ اَلثَّانِیَةُ وَ هُمُ الْأَنْبِیَاءُ و اَلرُّسُلُ وَ اَلْأَوْصِیَاءُ وَ اَلْأَئِمَّةُ عَلَیهِمُ السَّلاَم
در ولادت حقیقی که حیات معنوی انسان است نیز انسان به معلمان حقیقی اش منسوب میشود.
♻️پیامبرصلی الله علیه و آله :
أنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ
من و على دو پدر این امت هستیم
وَ لَحَقُّنَا عَلَیْهِمْ أَعْظَمُ مِنْ حَقِّ أَبَوَیْ وِلَادَتِهِمْ،
حق ما بر مردم بیشتر از حق پدر و مادر نژادى است
فَإِنَّا نُنْقِذُهُمْ- إِنْ أَطَاعُونَا- مِنَ النَّارِ إِلَى دَارِ الْقَرَارِ،
زیرا ما آنها را در صورت اطاعت از جهنم نجات میدهیم
وَ نُلْحِقُهُمْ مِنَ الْعُبُودِیَّةِ بِخِیَارِ الْأَحْرَارِ.
و به بهشت برین رهنمون می گردانیم و از بندگى دنیا رهائى مىبخشیم و آزادگى را بایشان ارزانى میداریم.
✳️ آیت الله جوادی آملی میفرمایند اینکه ما می گوییم منتقم خون حسین علیه السلام هستیم، ببینیم که شعار یا تعارف یا واقعیت است؟
چون اولیای دم فقط میتوانند قصاص کنند، خود ایشان میفرمایند نه این شعار نیست ما اگر فرزندان حسین علیه السلام شویم خونخواه ایشان هستیم که شرط فرزندی این است که در علم و عمل از ایشان تبعیت کنیم .
✳️همانگونه که عیسى بن مریم میفرماید:
لَن یَلِجَ مَلَکوتَ السَّماواتِ مَن لَم یولَد مَرَّتَینِ
کسى که دو بار زاده نشود ، به ملکوت آسمانها راه نمىیابد
ولادت دوم ما ولادتی است که ما خودمان باید تولد بگیریم و به سبب اتصال به معارف اهل بیت است. تا به معرفت دست نیابیم به حیات طیبه نمیرسیم .
♻️ طاووس یمانی میگوید دیدم امام سجاد علیه السلام نیمه شب دست به پرده کعبه زده، گریه میکند و با خدا مناجات سوزناکی دارد. آنقدر به سوز و گداز ادامه داد تا از هوش رفت. به حضرت عرض کردم شما با این جاه و جلال چرا اینقدر خودتان را به زحمت می اندازید فرمود:
هَیْهاتَ هَیْهاتَ خَلَقَ اللَّهُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَهُ وَأَحْسَنَ وَلَوْ کَانَ عَبْداً حَبَشِیّاً
هیهات هیهات خداوند بهشت را براى اهل اطاعت و نیکوکاران آفریده، هرچند غلام حبشى باشد.
وَخَلَقَ النَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَلَوْ کَانَ وَلَداً قُرَشِیّاً
و دوزخ را براى عاصیان خلق کرده، هرچند فرد بزرگى از قریش باشد.
مگر این سخن خدا را نشنیده اى که مى فرماید: هنگامى که در صور دمیده شود و قیامت برپا گردد نسب ها به درد نمى خورد و کسى از آن سؤال نمى کند.
🔰سعد بن عبدالملک، اموی از ما اهل بیت است
دَخَلَ سَعْدُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِکِ وَ کَانَ أَبُو جَعْفَرٍ ع یُسَمِّیهِ سَعْدَ الْخَیْرِ
سعد بن عبد الملک بر امام باقر علیه السلام وارد شد.
فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع مَا یُبْکِیکَ یَا سَعْدُ
امام بر او فرمود: سعد چرا گریه می کنی !!!
قَالَ وَ کَیْفَ لَا أَبْکِی وَ أَنَا مِنَ الشَّجَرَةِ الْمَلْعُونَةِ فِی الْقُرْآنِ
گفت : چگونه گریه نکنم که بفرموده ی قران من ازتبار شجره ملعونه، لعن شده ی قران هستم.
فَقَالَ لَهُ لَسْتَ مِنْهُمْ أَنْتَ أُمَوِی مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ
فرمود تو اموی نیستی، تو از ما اهل بیت هستی .
أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَحْکِی عَنْ إِبْرَاهِیمَ ع- فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی.
آیا نشنیدی قول خدا متعال که از قول ابراهیم حکایت میکند. «کسی که از من اطاعت کند از من است »
♦️هر کس از من تبعیت کند از من است" ♦️
♻️قَالَ طَاوُسٌ رَأَیْتُ رَجُلًا یُصَلِّی فِی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ تَحْتَ الْمِیزَابِ یَدْعُو وَ یَبْکِی فِی دُعَائِهِ
طاوس یمانی گفت: دیدم مردی مشغول نماز است و زیر ناودان خانهی خدا دعا میکند و اشک میریزد
فَجِئْتُهُ حِینَ فَرَغَ مِنَ الصَّلَاةِ فَإِذَا هُوَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ
پس از پایان نمازش پیش او رفتم دیدم علیّّبنالحسین است.
فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ رَأَیْتُکَ عَلَى حَالَةٍ کَذَا وَ لَکَ ثَلَاثَةٌ
عرض کردم: «ای پسر رسول خدا (تو را در چنین حالتی دیدم با اینکه شما دارای سه امتیاز هستی که هریک از آنها مایهی امید نجات است،
أَرْجُو أَنْ تُؤْمِنَکَ الْخَوْفَ أَحَدُهَا أَنَّکَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص
اوّل آنکه فرزند پیامبری،
وَ الثَّانِی شَفَاعَةُ جَدِّکَ وَ الثَّالِثُ رَحْمَةُ اللَّهِ دوّم شفاعت جدّت و سوّم رحمت واسعه خدا بر شماست .
فَقَالَ یَا طَاوُسُ أَمَا إِنِّی ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص فَلَا یُؤْمِنُنِی وَ قَدْ سَمِعْتُ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَ لا یَتَساءَلُونَ
فرمود: «اینکه فرزند پیامبرم مایهی امیدی نیست، زیرا خداوند میفرماید: هیچیک از پیوندهای خویشاوندی میان آنها در آن روز نخواهد بود و از یکدیگر تقاضای کمک نمیکنند.
وَ أَمَّا شَفَاعَةُ جَدِّی فَلَا تُؤْمِنُنِی لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ وَ لا یَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضى
شفاعت جدّم نیز امیدوارکننده نیست؛ زیرا خداوند میفرماید شفاعت با رضایت خدا است؛نمیدانم شامل حالم میشود یا نه!!
وَ أَمَّا رَحْمَةُ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ إِنَّهَا قَرِیبَةٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ وَ لَاأَعْلَمُ أَنِّی مُحْسِنٌ.
امّا رحمت خدا: خود میفرماید: رحمت خدا شامل حال نیکوکاران است. ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ . من نمیدانم از نیکوکارانم و اهل خیر هستم یا نه»؟!
《یا نُوحُ إنَّهُ لَیْسَ مِنْ أهْلِکَ إنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِح؛ هود - ۴۶ 》
فرزند تو از اهل تو نیست چون در عمل تبعیت از تو ندارد
در بین فرزندان اهل بیت برخی را داریم که مانند فرزند نوح راه باطل رارفته اند.
✳️داستان زید النار (زید بن موسی بن جعفر، فرزند امام کاظم و برادر امام رضا):
زید در قیام های ناحقی شرکت میکرد و در قتل و غارت عباسیان دخیل بود و خانه مخالفان را در آتش میسوزاند، به دستور مامون دستگیر شد و او را پیش امام رضاعلیه السلام آوردند.
🔰در عیون اخبار الرضا آمده که :حضرت فرمود
یَا زَیْدُ أَ غَرَّکَ قَوْلُ سَفِلَةِ أَهْلِ الْکُوفَةِ إِنَّ فَاطِمَةَ ع أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اللَّهُ ذُرِّیَّتَهَا عَلَى النَّارِ
اى زید!آیا سخن مردمان نفهم اهل کوفه تو را مغرور نموده است که روایت کنند که چون فاطمه عفّت خود را نگهداشت پس خداوند آتش را بر ذرّیّهاش حرام ساخت!!!
ذَلِکَ لِلْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ خَاصَّةً
این مخصوص حسن و حسین فقطّ است
إِنْ کُنْتَ تَرَى أَنَّکَ تَعْصِی اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَدْخُلُ الْجَنَّةَ وَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع أَطَاعَ اللَّهَ وَ دَخَلَ الْجَنَّةَ فَأَنْتَ إِذاً أَکْرَمُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ
اگر تو فکر میکنى معصیت خداوند را بجاى آرى و ببهشت روى و پدرت موسى بن جعفر اطاعت خدا کند و ببهشت داخل شود در این صورت تو در نزد خداوند گرامیتر خواهى بود
وَ اللَّهِ مَا یَنَالُ أَحَدٌ مَا عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا بِطَاعَتِهِ
بخدا سوگند هیچ کس جز از راه طاعت به آنچه نزد خدا است نخواهد رسید
وَ زَعَمْتَ أَنَّکَ تَنَالُهُ بِمَعْصِیَتِهِ فَبِئْسَ مَا زَعَمْتَ
و تو مىپندارى با معصیت بدان میرسى،پس گمان تو بدگمانى است.
📕مرحوم کلینی در روضه کافی
قَامَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَى الصَّفَا فَقَالَ
هنگامى که رسول خدا مکّه را فتح کرد،بر کوه صفا رفت وبا صداى بلند فرمود:
یَا بَنِی هَاشِمٍ یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ وَ إِنِّی شَفِیقٌ عَلَیْکُمْ
اى فرزندان هاشم،اى فرزندان عبد المطّلب ،همانا من رسول خدا به سوى شما هستم و نسبت به شما دلسوز و مهربانم.
وَ إِنَّ لِی عَمَلِی وَ لِکُلِّ رَجُلٍ مِنْکُمْ عَمَلَهُ
من در گرو اعمال خودم هستم و شما در گرو عمل خود هستید.
لَا تَقُولُوا إِنَّ مُحَمَّداً مِنَّا وَ سَنَدْخُلُ مَدْخَلَهُ
نگویید محمّد از ماست و ما هم با او هستیم.
فَلَا وَ اللَّهِ مَا أَوْلِیَائِی مِنْکُمْ وَ لَا مِنْ غَیْرِکُمْ یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ إِلَّا الْمُتَّقُونَ
نگویید محمّد از ماست، به خدا سوگند،دوستان من، از بین شما و غیر شما چه قومو خویش چه غریبه ،تنها پرهیزکارانند
أَلَا فَلَا أَعْرِفُکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ تَأْتُونَ تَحْمِلُونَ الدُّنْیَا عَلَى ظُهُورِکُمْ
آگاه باشید،من شما را در روز قیامت نخواهم شناخت، زیرا در حالى به نزد من مىآیید که محبّت و تعلّقات دنیا را به دوش مىکشید.
وَ یَأْتُونَ النَّاسُ یَحْمِلُونَ الْآخِرَةَ
وبر خلاف شما عدهاى از مردم مىآیند که توشه آخرت را با خود حمل مىکنند.
أَلَا إِنِّی قَدْ أَعْذَرْتُ إِلَیْکُمْ فِیمَا بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ فِیمَا بَیْنِی وَ بَیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِیکُمْ
آگاه باشید،من بین خودم و شما،و بین خدا و شما،عذر و بهانهاى باقى نگذاشتم.همانا من مسئول عمل خودم هستم و شما نیز در گرو عمل خودتان هستید.
✳️ خضرت درخطبه ۱۵۲ فرمود:
....وَ إِنَّمَا الْأَئِمَّةُ قُوَّامُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عُرَفَاؤُهُ عَلَى عِبَادِهِ
همانا امامان دین، از طرف خدا، تدبیر کنندگان امور مردم، و کارگزاران آگاه بندگانند،
وَ لَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ
کسى به بهشت نمى رود جز آن که آنان را شناخته، و آنان او را بشناسند،
وَ لَا یَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْکَرَهُمْ وَ أَنْکَرُوهُ.
و کسى در جهنّم سرنگون نگردد جز آن که منکر آنان باشد و امامان دین هم وى را نپذیرند.
🔺نکته اینست، عده ای هستند که اهل بیت آنها را نمیشناسند .
✳️ أَنَّ إِسْمَاعِیلَ قَالَ لِلصَّادِقِ ع یَا أَبَتَاهْ مَا تَقُولُ فِی الْمُذْنِبِ مِنَّا وَ مِنْ غَیْرِنَا
اسماعیل به پدرش امام صادق علیه السلام عرض کرد: «بابا جان دربارهی گناهکاری که از خانوادهی ما باشد یا از غیر خانوادهی ما چه میفرمایید»؟
فَقَالَ " لَیْسَ بِأَمانِیِّکُمْ وَ لا أَمانِیِّ أَهْلِ الْکِتابِ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً یُجْزَ بِهِ"
امام فرمود: هرکسی عمل بدى انجام دهد، مطابق آن کیفر داده مىشود؛ وکسى را جز خدا، ولىّ و یاور خود نخواهد یافت.
در قرآن گفته شده کسی که جایگاهی بالاتر دارد خطای او دو بار حساب میشود
در مورد همسران پیامبر، اگرخطا مرتکب شوند دو خطا ثبت میشود اگر ما محبت اهل بیت داریم بیشتر باید مراقب خطا نکردن باشیم.
✳️ جابر بن یزید جعفى مىگوید امام باقر علیه السلام فرمود :
یَا جَابِرُ أَ یَکْتَفِی مَنِ انْتَحَلَ التَّشَیُّعَ أَنْ یَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ
اى جابر!کسىکه خود را به آیین تشیع منسوب مىسازد و فقط به محبت اهل بیت علیه السّلام بسنده مىکند،شیعه ما نیست.
فَوَ اللَّهِ مَا شِیعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ
سوگند به خداوند شیعه ما نیست مگر اینکه از خدا پروا داشته باشد و فرمان او ببرد.
وَ مَا کَانُوا یُعْرَفُونَ یَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ کَثْرَةِ ذِکْرِ اللَّهِ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاةِ وَ التَّعَهُّدِ لِلْجِیرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ
و جز با ویژگىهاى فروتنى و خشوع و فزونى یاد خدا و روزه و نماز و تعهد در برابر همسایههاى بینوا.
وَ أَهْلِ الْمَسْکَنَةِ وَ الْغَارِمِینَ وَ الْأَیْتَامِ وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ
و اقوام تنگدست و وامداران و یتیمان و راستگفتارى و تلاوت قرآن
وَ کَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَیْرٍ وَ کَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِی الْأَشْیَاءِ
و بازداشتن زبان از آزاررسانى به مردم و امانتدارى در میان خویشان شناخته نشوند.هر شیعه باید ستون باشد که به او تکیه کنند.
فَقَالَ جَابِرٌ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لَسْتُ أَعْرِفُ أَحَداً بِهَذِهِ الصِّفَةِ
گفتم:اى پسر پیامبر خدا من شیعهاى را با این ویژگىهاى اخلاقى سراغ ندارم.
فَقَالَ ع یَا جَابِرُ لَا یَذْهَبَنَّ بِکَ الْمَذَاهِبُ
فرمود:مواظب باش به بیراهه نروی
أَ حَسْبُ الرَّجُلِ أَنْ یَقُولَ أُحِبُّ عَلِیّاً وَ أَتَوَلَّاهُ
امام باقر علیه السلام فرمود:اى جابر!آیا براى شخصى همین کفایت مىکند که او بگوید من علی را دوست دارم، من رسول خدا را دوست دارم،
فَلَوْ قَالَ إِنِّی أُحِبُّ رَسُولَ اللَّهِ وَ رَسُولُ اللَّهِ خَیْرٌ مِنْ عَلِیِّ ثُمَّ لَا یَعْمَلُ بِعَمَلِهِ وَ لَا یَتَّبِعُ سُنَّتَهُ مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِیَّاهُ شَیْئاً
اما رفتار او را نداشته باشد و از سنت او پیروى نکند؟ پیامبر که از على علیه السّلام والاتر است.دوست داشتن چنین مسلمانى سودمند نیست
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اللَّه، ِ لَیْسَ بَیْنَ اللَّهِ وَ بَیْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ
بعد فرمود:از خداوند بترسید و براى آنچه پیش اوست، تلاش کنید.میان خدا و بندهاى خویشاوندى وجود ندارد.
أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ وَ أَکْرَمُهُمْ عَلَیْهِ أَتْقَاهُمْ لَهُ وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ
محبوبترین و ارجمندترین افراد پیش پروردگار پرواکننده ترین و فرمانبردارترین آنان است
وَ اللَّهِ مَا یُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ إِلَّا بِالطَّاعَةِ
سوگند به خدا که تقرب حق جز با اطاعت او به دست نمىآید.
مَا مَعَنَا بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ
و ما خاندان پیامبر جواز آزادى از آتش دوزخ را نداریم
وَ لَا عَلَى اللَّهِ لِأَحَدٍ مِنْ حُجَّةٍ
همچنین هیچکسی بر خداوند حجت ندارد.
مَنْ کَانَ لِلَّهِ مُطِیعاً فَهُوَ لَنَا وَلِیٌّ وَ مَنْ کَانَ لِلَّهِ عَاصِیاً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ
هرکس فرمانبر اوست، دوست ما اهل بیت علیه السّلام است و هرکس او را نافرمانى مىکند،دشمن ما است.
♦️ با تقوا میتوان از اهل بیت شد(مقام مِنّا أَهْلُ الْبَیْتِ) ♦️
✳️امیر مؤمنان(علیه السلام) به ابوذر فرمود:
«یا أباذَر إنَّ سَلْمانَ بابَ اللهِ فِى الاْرْضِ مَنْ عَرَفَهُ کانَ مُؤمِناً وَ مَنْ أنْکَرَهُ کانَ کافِراً وَ إنَّ سَلْمانَ مِنّا أَهْلُ الْبَیْتِ
اى ابوذر، سلمان درى است از درهاى رحمت الهى در زمین.
هر کسی او را درست بشناسد مؤمن است و هر کس او را انکار کند کافر است و سلمان از ما اهل بیت است.
✳️رجال مرحوم کشی:
عن عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ
عمر بن یزید از صحابی خوب امام صادق و امام کاظم علیهما السلام میگوید
قَالَ، لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ : یَا ابْنَ یَزِیدَ أَنْتَ وَ اللَّهِ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ!
امام صادق علیه السلام به من فرمود:ای ابن یزید خدا شاهد است تو از ما اهل البیت هستی
قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ؟
گفتم: من فدای شما. واقعا از آل محمد علیهم السلام هستم؟
قَالَ إِی وَ اللَّهِ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، قُلْتُ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ؟
بله تو از خود خود ما هستی.
قَالَ إِی وَ اللَّهِ مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَا عُمَرُ، أَ مَا تَقْرَأُ کِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اللَّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ.
بله تو از ما هستی همانطور که در قرآن آمده «شایستهترین و نزدیک ترین مردم به ابراهیم آنها هستند که از او پیروى کردند و نیز این پیامبر و مؤمنان به این پیامبر»
✳️یکی دیگر از کسانی که به مقام "منّا اهل البیت" نائل شد فضیل بن یسار است.
فضیل از شاگردان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام بود. امام صادق علیه السلام در مورد او فرمود:
مَرْحَباً بِمَنْ تَأْنَسُ بِهِ الْأَرْضُ
آفرین به کسی که زمین با بودن او آرامش میگیرد
امام صادق علیه السلام در مورد فضیل فرمود: "هوَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ"
غفرالله لی و لکم الحمدلله رب العالمین
.