بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴٠٢/١١/٢۴ . ٣شعبان
💢 حکمت ٩٣ 💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام): لَا یَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَةِ امام علی علیه السلام میفرمایند : مبادا کسی از شما بگوید من از امتحان و آزمایش [الْفِتْنَةِ] به خدا پناه میبرم.
💠لِأَنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ چرا که کسی نیست مگر اینکه امتحانات شامل حال او میشود؛(امتحانات همهگیر است)
💠 وَ لَکِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْیَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ اما کسی که پناه میبرد به خدا پس باید از امتحانات گمراه کننده [مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ ] پناه ببرد،
💠 فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ "وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ"، چرا که خداوند سبحانه و تعالی می فرمایند :"بدانید اموال و فرزندان شما امتحان هستند"
💠وَ مَعْنَى ذَلِکَ أَنَّهُ یَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ، لِیَتَبَیَّنَ و به این معناست که همانا او انها را به اموال و اولاد امتحان میکند، تا در عمل مشخص شود.
💠 السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ کسی که از روزی اش ناراحت است،
💠وَ الرَّاضِیَ بِقِسْمِه ِ و کسی که از روزی اش راضی است،
💠وَ إِنْ کَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، در حالی که خداوند متعال آگاه تر است از آنها نسبت به خودشان.
💠 وَ لَکِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِی بِهَا یُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ تا آشکار شود کارهایی که سزاوار ثواب و عقاب است؛
💠لِأَنَّ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ الذُّکُورَ وَ یَکْرَهُ الْإِنَاثَ ، چرا که برخی از آنها فرزندان پسر را دوست دارند و از دختران کراهت دارند،
💠وَ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ تَثْمِیرَ الْمَالِ و بعضی از آنها بارور کردن مال ،افزایش مال [تَثْمِیر] را دوست دارند.
💠وَ یَکْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ و از نقصان و کاستی وضعیتشان[انْثِلَامَ] ناراحت میشوند.
💠قالَ الرَّضی: وَهذا مِنْ غَریبِ ما سُمِعَ مِنْهُ فِی التَّفْسیرِ سید رضی در این باره میفرمایند:آنچه امام در این حکمت بیان آورده است از تفسیرهاى عمیق و پیچیده اى است که از آن حضرت شنیده شده است. ============
💠لَا یَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَةِ مبادا کسی از شما بگوید من از امتحان و آزمایش به خدا پناه میبرم.
✅«فتنه» در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا ناخالصى هاى آن گرفته شود و خالص از ناخالص شناخته گردد سپس به هرگونه آزمایش اطلاق شده. اگر چه فتنه ده معنا دارد (طبق نقل علامه شوشتری) یکی از آن معانی فتنه های سیاسی و حکومتی است. منظور از این فتنه ای که در کلام حضرت آمده مطلق فتنه است نه فقط فتنه های سیاسی و حکومتی.
✳️اصولا دعاهای اشتباه هیچ گاه به اجابت نمی رسند. دعاهایی که خلاف تکوین باشند، دعاهایی که خلاف شرع باشند. کسی بگوید خدایا کاری کن که من هرگز نمیرم، دعا کند که برای امور غیر عادی. دعا کند که خدا برای او شراب مهیا کند و...
❇️دعا برای آزمایش و امتحان نشدن در واقع به معنای "عبث شدن" نظام خلقت است. خدا ما را برای رشد و تعالی و سعادت خلق کرد، که این ترقی از مسیر امتحان میگذرد. اگر کسی بگوید من امتحان نشوم یعنی زندگی عبث و بیهوده باشد و این شدنی نیست. امام در ادامه راهکار، و دعای صحیح را بیان میکند. .
💠 وَ لَکِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْیَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ اما کسی که پناه میبرد به خدا پس باید از امتحانات گمراه کننده [مُضِلَّاتِ الفتن] پناه ببرد،
✔️اگر کسی میخواهد به خدا پناه ببرد باید از آزمایشات گمراه کننده به خدا پناه ببرد. خدایا مالی بده که به طغیان نکشاند. فرزندی بده که محبت به او ما را از مسیر حق منصرف نکند. جمالی بده که باعث انحراف خود و دیگران نشود و...
✳️ استعاذه یکی از مباحث قرآنی است. باید به خدا پناه برد.در این بخش حضرت ما را به استعاذه امر میکند. به طور کلی پناه بردن به خدا در مورد شرّ و شرور است که در آیات و روایت استعاذه از شرور چند بخش دارد:
1️⃣رذایل اخلاقی، گناهان و وسوسههای شیطانی مانند بخل، خیانت، حسد، نفاق، بدخُلقی و حرص؛
2️⃣مشکلات جسمانی همانند بیماری، آسیبهایی که از حیوانات به انسان میرسد و ناتوانیهای جسمی مانند پیری؛
3️⃣تنشها و ناراحتیهای روحی و روانی مانند غم و اندوه، کسالت و اضطراب؛
4️⃣نابسامانیهای اجتماعی و اقتصادی همچون: فقر، گرسنگی، بدهکاری، ورشکستگی، غلبه دشمنان و بدخواهان؛
5️⃣انحرافهای اعتقادی در دین، چون کفر؛
6️⃣خشم و غضب خداوند و عذابهای دنیوی و اخروی همانند از بین رفتن نعمتها، عذاب قبر، عذاب جهنم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ "وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ"، چرا که خداوند سبحانه و تعالی می فرمایند :"بدانید اموال و فرزندان شما امتحان هستند"
✴️ حضرت دلیل عمومی بودن فتنه را آیه قرآن ذکر میکند. خداوند مال و فرزند را سبب آزمایش انسان معرفی میکند. آیا کسی هست که از فرزند یا مال دوری کند؟ فرزند داشتن و مال خوب و پسندیده است و در ضمن امتحان و فتنه نیز هست. انسان با مال و فرزند امتحان میشود تا رشد و سعادت برای او به وجود بیاید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠وَ مَعْنَى ذَلِکَ أَنَّهُ یَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ، لِیَتَبَیَّنَ و به این معنی است که همانا او انها را به اموال و اولاد امتحان میکند، تا در عمل مشخص شود.
💠 السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ وَ الرَّاضِیَ بِقِسْمِه کسی که از روزی اش ناراحت است، و کسی که از روزی خود راضی است،
✳️خداوند همه را مشمول امتحان و فتنه میکند تا عیار هر کسی مشخص شود.میزان رضایت یا خشم او از افعال الهی و مقدرات الهی مشخص شود.
🔺از ادعیه مداوم و همیشگی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم [کَانَ یَدْعُو بِهَذَا الدُّعَاءِ] : اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنِ امْرَأَةٍ تُشَیِّبُنِی قَبْلَ الْمَشِیبِ خدایا پناه میبرم به تو از زنی که مرا قبل از زمان مقرر(پیری) پیر کند. وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ وَلَدٍ یَکُونُ عَلَیَّ رَبّاً از فرزندی که بر من خدایی و برایم برنامه ریزی کند به تو پناه میبرم. وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ مَالٍ یَکُونُ عَلَیَّ عِقَاباً از مالی که باعث گرفتاری و عقوبت من شود، به تو پناه میبرم. وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ صَاحِبِ خَدِیعَةٍ إِنْ رَأَى حَسَنَةً دَفَنَهَا وَ إِنْ رَأَى سَیِّئَةً أَفْشَاهَا. از دوست بدی که خوبی دید به روی خود نیاورد و اگر بدی دید آبروی انسان را ببرد بخدا پناه میبرم .
🔺همانگونه که در حکمت ۴٣۵حضرت میفرمایند: مَا زَالَ الزُّبَیْرُ رَجُلًا مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ حَتَّى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْئُومُ عَبْدُ اللَّه زبیر همواره با ما بود تا آن که فرزند نامبارکش عبد اللَّه، پا به جوانى گذاشت.
✅انسان باید قبل از مال و فرزند به خدا پناه ببرد چون ویژگی فتنه آن است تا مدتها خودش را نشان نمیدهد، بعد که اوضاع به هم ریخت تازه معلوم میشود جریان چیست. در خطبه ٩٣آمده: إِنَّ الْفِتَنَ إِذَا أَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ هنگامى که فتنه ها روى مى آورد به شکل حق خودنمایى مى کند . وَ إِذَا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ و هنگامى که پشت مى کند مردم را از ماهیّت خود آگاه مى سازد. یُنْکَرْنَ مُقْبِلَاتٍ وَ یُعْرَفْنَ مُدْبِرَاتٍ در حال روى آوردن ناشناخته است و به هنگام پشت کردن شناخته مى شود.
⏪فرزند در نگاه ما خوب است، نعمت است ولی گاهی همین فرزند تبدیل به آفت و مضلات فتنی میشود که تا متوجه فتنه بودن او شوی دیر شده چرا که حب به فرزند مانع فهمیدن و تشخیص گمراهی فرزند است. .
💠وَ إِنْ کَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ،وَ لَکِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِی بِهَا یُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ در حالی که خداوند متعال آگاه تر است از آنها نسبت به خودشان. تا برایشان آشکار کند کارهایی که سزاوار ثواب و عقاب است؛
✅امتحانات الهی برای کشف نیست، برای انکشاف و ظاهر ساختن است. خدا میداند که هر کسی چکاره است ولی برای آشکار شدن حال بندگان نزد خودشان و اتمام حجت، آنها را امتحان میکند.
👈نکته : حضرت برای استحقاق ثواب و عقاب روی " لِتَظْهَرَ الْأَفْعَال " تکیه میکند. یعنی صفات و ملکات انسان به تنهایی عامل ثواب و عقاب نیستند تا در اعمال انسان آشکار شوند و خداوند متناسب با اعمال انسان به او جزا و پاداش میدهد.
⁉️سوال: یعنی نیت خیر یا شر هیچ اثری ندارد؟
⬅️ اولا نیت مثل انگیزه است که انسان را به سمت خوبی یا بدی میکشاند. تا وقتی نیت است مستحق عذاب نیست ولی بسیاری موارد تبدیل به فعل میشود و گناه دارد.
⬅️ثانیا نیت شر گناه ندارد ولی خداوند برای نیت خیر، ثواب قرار داده است. اصل آن است که نیت نه استحقاق عذاب دارد نه ثواب. ولی خدای متعال تفضلا به نیت خیر ثواب عطا میکند. در کافی در بَابُ النِّیَّة از امام صادق علیه السلام نقل است: إِنَّ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ الْفَقِیرَ لَیَقُولُ یَا رَبِّ ارْزُقْنِی حَتَّى أَفْعَلَ کَذَا وَ کَذَا مِنَ الْبِرِّ وَ وُجُوهِ الْخَیْرِ بنده مؤمن تنگدست مى گوید خداوندا به من روزى فراوان ده تا چنین و چنان از کارهاى نیک و برنامه هاى خوب انجام دهم. فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِکَ مِنْهُ بِصِدْقِ نِیَّةٍ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلَ مَا یَکْتُبُ لَهُ لَوْ عَمِلَهُ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ کَرِیمٌ. هنگامى که خدا بداند او در این نیتش صادق است اجر و پاداشى را که اگر عمل مى کرد به او مى داد، به سبب نیتش مى دهد. خداوند بخشنده و کریم است.
⏪خداوند به نیت شر عقاب نمیکند ولی با نیت خیر ثواب میدهد پس باید نیت خیر داشت حتی اگر شرایط انجام ان عمل فراهم نباشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ دو مصداق مهم برای امتحان:
💠لِأَنَّ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ الذُّکُورَ وَ یَکْرَهُ الْإِنَاثَ ، چرا که برخی از آنها فرزندان پسر را دوست دارند و از دختران کراهت دارند،
💠وَ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ تَثْمِیرَ الْمَالِ و بعضی از آنها بارور کردن مال(افزایش مال) [تَثْمِیرَ الْمَالِ ] را دوست دارند.
💠وَ یَکْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ و از نقصان و کاستی وضعیتشان [انْثِلَامَ] ناراحت میشوند.
🔺خداونددرآیه۵٨ سوره نحل میفرمایند: 《وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَىٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ کَظِیمٌ 》 و چون یکی از آنها را به فرزند دختری مژده آید از شدت غم و حسرت رخسارش سیاه شده و سخت دلتنگ و خشمگین میشود. 《یَتَوَارَىٰ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ ۚ أَیُمْسِکُهُ عَلَىٰ هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرَابِ 》 بخاطر بشارت بدی که به او داده شده، از قوم و قبیله خود متواری میگردد؛ و نمیداند آیا او را با قبول ننگ نگهدارد، یا در خاک پنهانش کند؟!
⏪برخی هنوز هم دنباله رو این فرهنگ جاهلی هستند و از دختر دار شدن ناراحت میشوند، البته در زمان جاهلیت فقط زنده به گور کردن دختران نبود بلکه زنده به گور کردن فرزندان هم داشتیم، امروزه هم سقط جنین از نمونه های بارز چنین فرهنگ های جاهلانه ای است که طبق سخن امام از فتنه ها و امتحانات بشر است که چطور به صاحب فرزند شدن واکنش نشان بدهیم. .
💠لَا یَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَةِ مبادا کسی از شما بگوید من از امتحان و آزمایش به خدا پناه میبرم.
💠لِأَنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ چرا که کسی نیست مگر اینکه امتحانات شامل حال او نیز میشود؛(امتحانات همهگیر است)
💠 وَ لَکِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْیَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ اما کسی که پناه میبرد به خدا پس باید از امتحانات گمراه کننده پناه ببرد،
👈🏻نکته :
1️⃣خداوند تدبیر کننده عالم است، از آنچه داریم ناراحتی و گلایه نکنیم. در حدیث قدسی آمده : إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ لَمَنْ یُرِیدُ الْبَابَ مِنَ الْعِبَادَةِ برخی از بندگان مؤمن من کسانی هستند که منتظرند تا باب عبادت به رویشان باز بشود. فَأَکُفُّهُ عَنْهُ لِئَلَّا یَدْخُلَهُ عُجْبٌ فَیُفْسِدَهُ ذَلِکَ من مانع این عبادتشان میشوم چرا که این عبادت او را وارد عجب و غروری میکند که اورا فاسد میکند. وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ لَمَنْ لَا یَصْلُحُ إِیمَانُهُ إِلَّا بِالْفَقْرِ و از بندگان مؤمن من کسانی هستند که ایمانشان درست نمیشود مگر اینکه در فقر باشند وَ لَوْ أَغْنَیْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِکَ و اگر ثروت داشته باشند ایمانشان را فاسد میکنند وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ لَمَنْ لَا یَصْلُحُ إِیمَانُهُ إِلَّا بِالْغِنَاءِ واز بندگان من کسانی هستند که اگر ثروتمند شوند ایمانشان اصلاح نمیشود وَ لَوْ أَفْقَرْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِکَ و اگر فقیر شوند فاسد میکنند آن را وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ لَمَنْ لَا یَصْلُحُ إِیمَانُهُ إِلَّا بِالسُّقْمِ و از بندگان مؤمن من کسانی هستند که ایمانشان اصلاح نمیشود مگر با بیماری، وَ لَوْ صَحَّحْتُ جِسْمَهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِکَ و اگر سلامتشان را به دست بیاورند ایمانشان را فاسد میکنند. وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ لَمَنْ لَا یَصْلُحُ إِیمَانُهُ إِلَّا بِالصِّحَّةِ و از بندگان مومن من کسانی هستند که ایمانشان اصلاح نگردد مگر به سلامتی. وَ لَوْ أَسْقَمْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِکَ و اگر بیمار شوند ایمانشان را فاسد میکنند. إِنِّی أُدَبِّرُ عِبَادِی لِعِلْمِی بِقُلُوبِهِمْ فَإِنِّی عَلِیمٌ خَبِیرٌ. همانا من به وسیله علمم به قلبهای آن ها تدبیر میکنم. همانا من آگاه و خبیر هستم.
👈🏻نکته :
2️⃣ اگر چه فتنه مشکلات و گرفتاری هایی دارد ولی خیر و برکت نیز در او هست. در امالی شیخ طوسی از امام صادق علیه السلام چنین روایت شده: تَمَنَّوُا الْفِتْنَةَ، فَفِیهَا هَلَاکُ الْجَبَابِرَةِ، وَ طَهَارَةُ الْأَرْضِ مِنَ الْفَسَقَةِ. از خدا بخوهید تا فتنه به وجود بیاید چرا که در آن انسان های جابر هلاک میشوند و زمین از فسق پاک میشود.
👈🏻نکته :
4️⃣بحث تعویذ که در واقع پناه بردن به خداوند است، به ما گوشزد میکند که در فلان نقطه خطر وجود دارد. کار کردن در بحث "استعاذه" باعث میشود انسان آن نقاط خطر را شناسایی کند و خودش را از آن خطرات محفوظ بدارد. استعاذه های قرآنی و روایی بسیار زیاد است. .
✅استعاذه در نهجالبلاغه، خطبه ۴۶:
اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ وَ کَآبَةِ الْمُنْقَلَبِ وَ سُوءِ الْمَنْظَرِ فِی الْأَهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ بار الها من از رنج و مشقّت سفر، و بازگشت پر اندوه از آن، و مواجه شدن با منظره ناخوشایند در خانواده و مال و فرزند، به تو پناه مى برم،
🔺خطبه ٢١۵: اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ أَنْ أَفْتَقِرَ فِی غِنَاکَ أَوْ أَضِلَّ فِی هُدَاک خداوندا! به تو پناه مى برم با آنکه در سایه بى نیازى تو هستم، فقیر شوم و با آنکه در پرتو هدایت تو قرار گرفته ام گمراه).... اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِکَ أَنْ نَذْهَبَ عَنْ قَوْلِکَ أَوْ أَنْ نُفْتَتَنَ عَنْ دِینِکَ أَوْ تَتَابَعَ بِنَا أَهْوَاؤُنَا دُونَ الْهُدَى الَّذِی جَاءَ مِنْ عِنْدِک خداوندا! به تو پناه مى بریم که از گفتارت روى گردان شویم یا به کناره گیرى از آیینت فریفته گردیم یا هوا و هوسهاى سرکش ما را به پیروى از خود بکشاند و از هدایتهاى تو باز دارد.
🔺خطبه ٢٢۵: نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ سُبَاتِ الْعَقْلِ وَ قُبْحِ الزَّلَلِ وَ بِهِ نَسْتَعِین به خدا پناه مى بریم از خواب رفتن عقل و لغزش هاى قبیح و زشت و در این راه از او یارى مى طلبیم.
🔺حکمت ٢٧۶: اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِی لَامِعَةِ الْعُیُونِ عَلَانِیَتِی وَ تُقَبِّحَ فِیمَا أُبْطِنُ لَکَ سَرِیرَتِی بار پروردگارا! به تو پناه مى برم از اینکه ظاهرم را در چشمها نیکو جلوه دهى وباطنم را در پیشگاهت زشت سازى
✅مرحوم کلینی در باب دعای صبح، دعایی دارد که در آن استعاذه شده است: اللَّهُم إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضِیقِ الْقَبْرِ خدایا من از عذاب قبر و فشار و تنگى آن بتو پناه برم وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ سَطَوَاتِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ... و از بلاهائى که در شب و روز فرود آید بتو پناهنده شوم، اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِدِرْعِکَ الْحَصِینَةِ وَ أَعُوذُ بِجَمْعِکَ بار خدایا به زره نگهدارندۀ تو و بجامعیت تو و همه صفات کمالیه ات پناه برم أَنْ تُمِیتَنِی غَرَقاً از اینکه مرا بوسیله غرق شدن، أَوْ حَرَقاً أَوْ شَرَقاً یا سوختن یا بقصاص أَوْ قَوَداً أَوْ صَبْراً یا دست بسته در دست دشمن أَوْ مَسَمّاً یا با زهر خوردن أَوْتَرَدِّیاً فِی بِئْرٍ أَوْ أَکِیلَ السَّبُعِ یا افتادن در چاه، یا طعمه شدن درندگان أَوْ مَوْتَ الْفَجْأَةِ أَوْ بِشَیْءٍ مِنْ مِیتَاتِ السَّوْءِ.. یا مرگ ناگهانى یا به هر یک از مردنهاى بد مرا بمیرانى.
اللهم احیینا حیات وامِتنا ممات محمدِِ وآل محمد .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴٠٢/١١/٢۴ . ٣شعبان
💢 حکمت ٩٣ 💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام): لَا یَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَةِ
امام علی علیه السلام میفرمایند :
مبادا کسی از شما بگوید من از امتحان و آزمایش [الْفِتْنَةِ] به خدا پناه میبرم.
💠لِأَنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ
چرا که کسی نیست مگر اینکه امتحانات شامل حال او میشود؛(امتحانات همهگیر است)
💠 وَ لَکِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْیَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ
اما کسی که پناه میبرد به خدا پس باید از امتحانات گمراه کننده [مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ ] پناه ببرد،
💠 فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ "وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ"،
چرا که خداوند سبحانه و تعالی می فرمایند :"بدانید اموال و فرزندان شما امتحان هستند"
💠وَ مَعْنَى ذَلِکَ أَنَّهُ یَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ، لِیَتَبَیَّنَ
و به این معناست که همانا او انها را به اموال و اولاد امتحان میکند، تا در عمل مشخص شود.
💠 السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ
کسی که از روزی اش ناراحت است،
💠وَ الرَّاضِیَ بِقِسْمِه ِ
و کسی که از روزی اش راضی است،
💠وَ إِنْ کَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ،
در حالی که خداوند متعال آگاه تر است از آنها نسبت به خودشان.
💠 وَ لَکِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِی بِهَا یُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ
تا آشکار شود کارهایی که سزاوار ثواب و عقاب است؛
💠لِأَنَّ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ الذُّکُورَ وَ یَکْرَهُ الْإِنَاثَ ،
چرا که برخی از آنها فرزندان پسر را دوست دارند و از دختران کراهت دارند،
💠وَ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ تَثْمِیرَ الْمَالِ
و بعضی از آنها بارور کردن مال ،افزایش مال [تَثْمِیر] را دوست دارند.
💠وَ یَکْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ
و از نقصان و کاستی وضعیتشان[انْثِلَامَ] ناراحت میشوند.
💠قالَ الرَّضی: وَهذا مِنْ غَریبِ ما سُمِعَ مِنْهُ فِی التَّفْسیرِ
سید رضی در این باره میفرمایند:آنچه امام در این حکمت بیان آورده است از تفسیرهاى عمیق و پیچیده اى است که از آن حضرت شنیده شده است.
============
💠لَا یَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَةِ
مبادا کسی از شما بگوید من از امتحان و آزمایش به خدا پناه میبرم.
✅«فتنه» در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا ناخالصى هاى آن گرفته شود و خالص از ناخالص شناخته گردد سپس به هرگونه آزمایش اطلاق شده.
اگر چه فتنه ده معنا دارد (طبق نقل علامه شوشتری) یکی از آن معانی فتنه های سیاسی و حکومتی است.
منظور از این فتنه ای که در کلام حضرت آمده مطلق فتنه است نه فقط فتنه های سیاسی و حکومتی.
✳️اصولا دعاهای اشتباه هیچ گاه به اجابت نمی رسند.
دعاهایی که خلاف تکوین باشند، دعاهایی که خلاف شرع باشند.
کسی بگوید خدایا کاری کن که من هرگز نمیرم، دعا کند که برای امور غیر عادی.
دعا کند که خدا برای او شراب مهیا کند و...
❇️دعا برای آزمایش و امتحان نشدن در واقع به معنای "عبث شدن" نظام خلقت است.
خدا ما را برای رشد و تعالی و سعادت خلق کرد، که این ترقی از مسیر امتحان میگذرد. اگر کسی بگوید من امتحان نشوم یعنی زندگی عبث و بیهوده باشد و این شدنی نیست. امام در ادامه راهکار، و دعای صحیح را بیان میکند.
.
💠 وَ لَکِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْیَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ
اما کسی که پناه میبرد به خدا پس باید از امتحانات گمراه کننده [مُضِلَّاتِ الفتن] پناه ببرد،
✔️اگر کسی میخواهد به خدا پناه ببرد باید از آزمایشات گمراه کننده به خدا پناه ببرد.
خدایا مالی بده که به طغیان نکشاند. فرزندی بده که محبت به او ما را از مسیر حق منصرف نکند.
جمالی بده که باعث انحراف خود و دیگران نشود و...
✳️ استعاذه یکی از مباحث قرآنی است. باید به خدا پناه برد.در این بخش حضرت ما را به استعاذه امر میکند.
به طور کلی پناه بردن به خدا در مورد شرّ و شرور است که در آیات و روایت استعاذه از شرور چند بخش دارد:
1️⃣رذایل اخلاقی، گناهان و وسوسههای شیطانی مانند بخل، خیانت، حسد، نفاق، بدخُلقی و حرص؛
2️⃣مشکلات جسمانی همانند بیماری، آسیبهایی که از حیوانات به انسان میرسد و ناتوانیهای جسمی مانند پیری؛
3️⃣تنشها و ناراحتیهای روحی و روانی مانند غم و اندوه، کسالت و اضطراب؛
4️⃣نابسامانیهای اجتماعی و اقتصادی همچون: فقر، گرسنگی، بدهکاری، ورشکستگی، غلبه دشمنان و بدخواهان؛
5️⃣انحرافهای اعتقادی در دین، چون کفر؛
6️⃣خشم و غضب خداوند و عذابهای دنیوی و اخروی همانند از بین رفتن نعمتها، عذاب قبر، عذاب جهنم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ "وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ"،
چرا که خداوند سبحانه و تعالی می فرمایند :"بدانید اموال و فرزندان شما امتحان هستند"
✴️ حضرت دلیل عمومی بودن فتنه را آیه قرآن ذکر میکند.
خداوند مال و فرزند را سبب آزمایش انسان معرفی میکند. آیا کسی هست که از فرزند یا مال دوری کند؟
فرزند داشتن و مال خوب و پسندیده است و در ضمن امتحان و فتنه نیز هست. انسان با مال و فرزند امتحان میشود تا رشد و سعادت برای او به وجود بیاید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠وَ مَعْنَى ذَلِکَ أَنَّهُ یَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ، لِیَتَبَیَّنَ
و به این معنی است که همانا او انها را به اموال و اولاد امتحان میکند، تا در عمل مشخص شود.
💠 السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ وَ الرَّاضِیَ بِقِسْمِه
کسی که از روزی اش ناراحت است،
و کسی که از روزی خود راضی است،
✳️خداوند همه را مشمول امتحان و فتنه میکند تا عیار هر کسی مشخص شود.میزان رضایت یا خشم او از افعال الهی و مقدرات الهی مشخص شود.
🔺از ادعیه مداوم و همیشگی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم [کَانَ یَدْعُو بِهَذَا الدُّعَاءِ] :
اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنِ امْرَأَةٍ تُشَیِّبُنِی قَبْلَ الْمَشِیبِ
خدایا پناه میبرم به تو از زنی که مرا قبل از زمان مقرر(پیری) پیر کند.
وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ وَلَدٍ یَکُونُ عَلَیَّ رَبّاً
از فرزندی که بر من خدایی و برایم برنامه ریزی کند به تو پناه میبرم.
وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ مَالٍ یَکُونُ عَلَیَّ عِقَاباً
از مالی که باعث گرفتاری و عقوبت من شود، به تو پناه میبرم.
وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ صَاحِبِ خَدِیعَةٍ إِنْ رَأَى حَسَنَةً دَفَنَهَا وَ إِنْ رَأَى سَیِّئَةً أَفْشَاهَا.
از دوست بدی که خوبی دید به روی خود نیاورد و اگر بدی دید آبروی انسان را ببرد بخدا پناه میبرم .
🔺همانگونه که در حکمت ۴٣۵حضرت میفرمایند:
مَا زَالَ الزُّبَیْرُ رَجُلًا مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ حَتَّى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْئُومُ عَبْدُ اللَّه
زبیر همواره با ما بود تا آن که فرزند نامبارکش عبد اللَّه، پا به جوانى گذاشت.
✅انسان باید قبل از مال و فرزند به خدا پناه ببرد چون ویژگی فتنه آن است تا مدتها خودش را نشان نمیدهد، بعد که اوضاع به هم ریخت تازه معلوم میشود جریان چیست. در خطبه ٩٣آمده:
إِنَّ الْفِتَنَ إِذَا أَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ
هنگامى که فتنه ها روى مى آورد به شکل حق خودنمایى مى کند .
وَ إِذَا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ
و هنگامى که پشت مى کند مردم را از ماهیّت خود آگاه مى سازد.
یُنْکَرْنَ مُقْبِلَاتٍ وَ یُعْرَفْنَ مُدْبِرَاتٍ
در حال روى آوردن ناشناخته است و به هنگام پشت کردن شناخته مى شود.
⏪فرزند در نگاه ما خوب است، نعمت است ولی گاهی همین فرزند تبدیل به آفت و مضلات فتنی میشود که تا متوجه فتنه بودن او شوی دیر شده چرا که حب به فرزند مانع فهمیدن و تشخیص گمراهی فرزند است.
.
💠وَ إِنْ کَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ،وَ لَکِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِی بِهَا یُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ
در حالی که خداوند متعال آگاه تر است از آنها نسبت به خودشان.
تا برایشان آشکار کند کارهایی که سزاوار ثواب و عقاب است؛
✅امتحانات الهی برای کشف نیست، برای انکشاف و ظاهر ساختن است. خدا میداند که هر کسی چکاره است ولی برای آشکار شدن حال بندگان نزد خودشان و اتمام حجت، آنها را امتحان میکند.
👈نکته :
حضرت برای استحقاق ثواب و عقاب روی
" لِتَظْهَرَ الْأَفْعَال " تکیه میکند. یعنی صفات و ملکات انسان به تنهایی عامل ثواب و عقاب نیستند تا در اعمال انسان آشکار شوند و خداوند متناسب با اعمال انسان به او جزا و پاداش میدهد.
⁉️سوال: یعنی نیت خیر یا شر هیچ اثری ندارد؟
⬅️ اولا نیت مثل انگیزه است که انسان را به سمت خوبی یا بدی میکشاند. تا وقتی نیت است مستحق عذاب نیست ولی بسیاری موارد تبدیل به فعل میشود و گناه دارد.
⬅️ثانیا نیت شر گناه ندارد ولی خداوند برای نیت خیر، ثواب قرار داده است.
اصل آن است که نیت نه استحقاق عذاب دارد نه ثواب. ولی خدای متعال تفضلا به نیت خیر ثواب عطا میکند.
در کافی در بَابُ النِّیَّة از امام صادق علیه السلام نقل است:
إِنَّ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ الْفَقِیرَ لَیَقُولُ یَا رَبِّ ارْزُقْنِی حَتَّى أَفْعَلَ کَذَا وَ کَذَا مِنَ الْبِرِّ وَ وُجُوهِ الْخَیْرِ
بنده مؤمن تنگدست مى گوید خداوندا به من روزى فراوان ده تا چنین و چنان از کارهاى نیک و برنامه هاى خوب انجام دهم.
فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِکَ مِنْهُ بِصِدْقِ نِیَّةٍ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلَ مَا یَکْتُبُ لَهُ لَوْ عَمِلَهُ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ کَرِیمٌ.
هنگامى که خدا بداند او در این نیتش صادق است اجر و پاداشى را که اگر عمل مى کرد به او مى داد، به سبب نیتش مى دهد. خداوند بخشنده و کریم است.
⏪خداوند به نیت شر عقاب نمیکند ولی با نیت خیر ثواب میدهد پس باید نیت خیر داشت حتی اگر شرایط انجام ان عمل فراهم نباشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دو مصداق مهم برای امتحان:
💠لِأَنَّ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ الذُّکُورَ وَ یَکْرَهُ الْإِنَاثَ ،
چرا که برخی از آنها فرزندان پسر را دوست دارند و از دختران کراهت دارند،
💠وَ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ تَثْمِیرَ الْمَالِ
و بعضی از آنها بارور کردن مال(افزایش مال) [تَثْمِیرَ الْمَالِ ] را دوست دارند.
💠وَ یَکْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ
و از نقصان و کاستی وضعیتشان [انْثِلَامَ] ناراحت میشوند.
🔺خداونددرآیه۵٨ سوره نحل میفرمایند:
《وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَىٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ کَظِیمٌ 》
و چون یکی از آنها را به فرزند دختری مژده آید از شدت غم و حسرت رخسارش سیاه شده و سخت دلتنگ و خشمگین میشود.
《یَتَوَارَىٰ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ ۚ أَیُمْسِکُهُ عَلَىٰ هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرَابِ 》
بخاطر بشارت بدی که به او داده شده، از قوم و قبیله خود متواری میگردد؛ و نمیداند آیا او را با قبول ننگ نگهدارد، یا در خاک پنهانش کند؟!
⏪برخی هنوز هم دنباله رو این فرهنگ جاهلی هستند و از دختر دار شدن ناراحت میشوند، البته در زمان جاهلیت فقط زنده به گور کردن دختران نبود بلکه زنده به گور کردن فرزندان هم داشتیم، امروزه هم سقط جنین از نمونه های بارز چنین فرهنگ های جاهلانه ای است که طبق سخن امام از فتنه ها و امتحانات بشر است که چطور به صاحب فرزند شدن واکنش نشان بدهیم.
.
💠لَا یَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَةِ
مبادا کسی از شما بگوید من از امتحان و آزمایش به خدا پناه میبرم.
💠لِأَنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ
چرا که کسی نیست مگر اینکه امتحانات شامل حال او نیز میشود؛(امتحانات همهگیر است)
💠 وَ لَکِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْیَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ
اما کسی که پناه میبرد به خدا پس باید از امتحانات گمراه کننده پناه ببرد،
👈🏻نکته :
1️⃣خداوند تدبیر کننده عالم است، از آنچه داریم ناراحتی و گلایه نکنیم. در حدیث قدسی آمده :
إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ لَمَنْ یُرِیدُ الْبَابَ مِنَ الْعِبَادَةِ
برخی از بندگان مؤمن من کسانی هستند که منتظرند تا باب عبادت به رویشان باز بشود.
فَأَکُفُّهُ عَنْهُ لِئَلَّا یَدْخُلَهُ عُجْبٌ فَیُفْسِدَهُ ذَلِکَ
من مانع این عبادتشان میشوم چرا که این عبادت او را وارد عجب و غروری میکند که اورا فاسد میکند.
وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ لَمَنْ لَا یَصْلُحُ إِیمَانُهُ إِلَّا بِالْفَقْرِ
و از بندگان مؤمن من کسانی هستند که ایمانشان درست نمیشود مگر اینکه در فقر باشند
وَ لَوْ أَغْنَیْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِکَ
و اگر ثروت داشته باشند ایمانشان را فاسد میکنند
وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ لَمَنْ لَا یَصْلُحُ إِیمَانُهُ إِلَّا بِالْغِنَاءِ
واز بندگان من کسانی هستند که اگر ثروتمند شوند ایمانشان اصلاح نمیشود
وَ لَوْ أَفْقَرْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِکَ
و اگر فقیر شوند فاسد میکنند آن را
وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ لَمَنْ لَا یَصْلُحُ إِیمَانُهُ إِلَّا بِالسُّقْمِ
و از بندگان مؤمن من کسانی هستند که ایمانشان اصلاح نمیشود مگر با بیماری،
وَ لَوْ صَحَّحْتُ جِسْمَهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِکَ
و اگر سلامتشان را به دست بیاورند ایمانشان را فاسد میکنند.
وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ لَمَنْ لَا یَصْلُحُ إِیمَانُهُ إِلَّا بِالصِّحَّةِ
و از بندگان مومن من کسانی هستند که ایمانشان اصلاح نگردد مگر به سلامتی.
وَ لَوْ أَسْقَمْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِکَ
و اگر بیمار شوند ایمانشان را فاسد میکنند.
إِنِّی أُدَبِّرُ عِبَادِی لِعِلْمِی بِقُلُوبِهِمْ فَإِنِّی عَلِیمٌ خَبِیرٌ.
همانا من به وسیله علمم به قلبهای آن ها تدبیر میکنم. همانا من آگاه و خبیر هستم.
👈🏻نکته :
2️⃣ اگر چه فتنه مشکلات و گرفتاری هایی دارد ولی خیر و برکت نیز در او هست. در امالی شیخ طوسی از امام صادق علیه السلام چنین روایت شده: تَمَنَّوُا الْفِتْنَةَ، فَفِیهَا هَلَاکُ الْجَبَابِرَةِ، وَ طَهَارَةُ الْأَرْضِ مِنَ الْفَسَقَةِ.
از خدا بخوهید تا فتنه به وجود بیاید چرا که در آن انسان های جابر هلاک میشوند و زمین از فسق پاک میشود.
👈🏻نکته :
4️⃣بحث تعویذ که در واقع پناه بردن به خداوند است، به ما گوشزد میکند که در فلان نقطه خطر وجود دارد. کار کردن در بحث "استعاذه" باعث میشود انسان آن نقاط خطر را شناسایی کند و خودش را از آن خطرات محفوظ بدارد.
استعاذه های قرآنی و روایی بسیار زیاد است.
.
✅استعاذه در نهجالبلاغه، خطبه ۴۶:
اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ وَ کَآبَةِ الْمُنْقَلَبِ وَ سُوءِ الْمَنْظَرِ فِی الْأَهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ
بار الها من از رنج و مشقّت سفر، و بازگشت پر اندوه از آن، و مواجه شدن با منظره ناخوشایند در خانواده و مال و فرزند، به تو پناه مى برم،
🔺خطبه ٢١۵:
اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ أَنْ أَفْتَقِرَ فِی غِنَاکَ أَوْ أَضِلَّ فِی هُدَاک
خداوندا! به تو پناه مى برم با آنکه در سایه بى نیازى تو هستم، فقیر شوم و با آنکه در پرتو هدایت تو قرار گرفته ام گمراه)....
اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِکَ أَنْ نَذْهَبَ عَنْ قَوْلِکَ أَوْ أَنْ نُفْتَتَنَ عَنْ دِینِکَ أَوْ تَتَابَعَ بِنَا أَهْوَاؤُنَا دُونَ الْهُدَى الَّذِی جَاءَ مِنْ عِنْدِک
خداوندا! به تو پناه مى بریم که از گفتارت روى گردان شویم یا به کناره گیرى از آیینت فریفته گردیم یا هوا و هوسهاى سرکش ما را به پیروى از خود بکشاند و از هدایتهاى تو باز دارد.
🔺خطبه ٢٢۵:
نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ سُبَاتِ الْعَقْلِ وَ قُبْحِ الزَّلَلِ وَ بِهِ نَسْتَعِین
به خدا پناه مى بریم از خواب رفتن عقل و لغزش هاى قبیح و زشت و در این راه از او یارى مى طلبیم.
🔺حکمت ٢٧۶:
اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِی لَامِعَةِ الْعُیُونِ عَلَانِیَتِی وَ تُقَبِّحَ فِیمَا أُبْطِنُ لَکَ سَرِیرَتِی
بار پروردگارا! به تو پناه مى برم از اینکه ظاهرم را در چشمها نیکو جلوه دهى وباطنم را در پیشگاهت زشت سازى
✅مرحوم کلینی در باب دعای صبح، دعایی دارد که در آن استعاذه شده است:
اللَّهُم إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضِیقِ الْقَبْرِ
خدایا من از عذاب قبر و فشار و تنگى آن بتو پناه برم
وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ سَطَوَاتِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ...
و از بلاهائى که در شب و روز فرود آید بتو پناهنده شوم،
اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِدِرْعِکَ الْحَصِینَةِ وَ أَعُوذُ بِجَمْعِکَ
بار خدایا به زره نگهدارندۀ تو و بجامعیت تو و همه صفات کمالیه ات پناه برم
أَنْ تُمِیتَنِی غَرَقاً
از اینکه مرا بوسیله غرق شدن،
أَوْ حَرَقاً أَوْ شَرَقاً
یا سوختن یا بقصاص
أَوْ قَوَداً أَوْ صَبْراً
یا دست بسته در دست دشمن
أَوْ مَسَمّاً
یا با زهر خوردن
أَوْتَرَدِّیاً فِی بِئْرٍ أَوْ أَکِیلَ السَّبُعِ
یا افتادن در چاه، یا طعمه شدن درندگان
أَوْ مَوْتَ الْفَجْأَةِ أَوْ بِشَیْءٍ مِنْ مِیتَاتِ السَّوْءِ..
یا مرگ ناگهانى یا به هر یک از مردنهاى بد مرا بمیرانى.
اللهم احیینا حیات وامِتنا ممات محمدِِ وآل محمد
.