بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۲/۱۱/۱۶ . ۲۴رجب
💢 حکمت ۸۸ 💢
🔶وَ حَکَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ الْبَاقِرُ (علیه السلام) أَنَّهُ (علیه السلام) قَالَ: این روایت از امام باقر که از جد خود امیر المومنین علیهما السلام نقل میکند.
🔶کَانَ فِی الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ دو عامل باعث امنیت زمین و اهل أن هست که از عذاب و گرفتار شدن مانند اقوام گذشته،را حفظ میکند.
🔶 وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَکُمُ الْآخَرَفَتَمَسَّکُوا بِهِ عامل اول از دست رفته ، عامل دوم را حفظ کنید و از دست ندهید. یکی از آنها برداشته شد، و دیگری نزد شما باقی است، به آن یکی چنگ بزنید؛
🔶أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِی رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، وجود ظاهری پیامبر و حضور او در میان مردم لنگر گاه اول زمین بود. وجود او مانع از نزول عذاب بود مسبب امنیت و آرامش از میان انسانها رفت.
🔶 وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِی فَالاسْتِغْفَارُ؛ واما تکیه کاه محکم و حصن حصین استغفار هنوز هست که شما را از عذاب نگه خواهد داشت. تا وقتی توبه و استغفار در میان مردم رواج داشته باشد ابراز پشیمانی باشد امت روی عذاب نمی بینند.
🔶قَالَ اللَّهُ تَعَالَى "وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ". کلام امام برگرفته از این آیه قرآنی ، ( انفال آیه ۲۷) می باشد. تا زمانیکه دو عامل در میان امت باشد پیامبر و استغفار ، امت روی عذاب نمی بیند.
🔶 قالَ الرَّضىُ: وَهذا مِنْ مَحاسِنِ الاْسْتِخْراجِ و َلَطائِفِ الاْسْتِنْباطِ این استنباط امام یک نمونه از بهترین استفاده ها و لطیف ترین استنباط ها از آیات قرآن کریم است.
🟥 عذاب و رحمت دو کلمه ضد هم هستند. باید با جلب رحمت الهی، امنیت از عذاب رابرای خود بدست آورد.به تصریح قرآن کریم پیامبر، سبب رحمت است: 《 وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ؛ انبیاء - ۱۰۷》 ما تو را جز براى رحمت جهانیان نفرستادیم.
🟧به تصریح قرآن کریم توبه و استغفار نیز عامل جلب رحمت است: 《وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا؛ نساء - ۶۴》 اگر آنانی که هنگامیکه بر خود ستم کردند به تو رجوع میکردند و از کردار خود به خدا توبه نموده و تو هم برای آنها استغفار میکردی و از خدا آمرزش میخواستی، در این حال البته خدا را توبهپذیر و مهربان مییافتند. 《و َاسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ ۚ إِنَّ رَبِّی رَحِیمٌ وَدُودٌ؛ هود - ۹۰》 از پروردگار خود، آمرزش بطلبید؛ و به سوی او بازگردید؛ که پروردگارم مهربان و دوستدار بندگان توبهکاراست!
🟨 جلب رحمت با استغفار: علت بسیاری از مشکلات ، خود ما هستیم و با توبه هست که مشکلات از بین میروند: 《 اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفّاراً * یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً * وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوال وَبَنِینَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنّات وَیَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهارا؛ نوح - ۱۰،۱۲》 من به آنها گفتم از پروردگار خویش آمرزش بطلبید او بسیار آمرزنده است تا باران هاى پربرکت آسمان را پى در پى بر شما بفرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغ هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد.
❌توبه که حاصل شد باران هست مال پاک هست، فرزند صالح هست، زراعت و کشاورزی، وفور نعمت هست.
⤵️ثمرات و برکات استغفار : زمانی قحطی و خشکسالی آمده بود و حضرت برای نماز باران رفتند و خطبه ۱۴۳ را فرمودند: إِنَّ اللَّهَ یَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّیِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَکَاتِ خداوند بندگان خویش را هنگامى که اعمال بد انجام دهند، به کمبود میوه ها و جلوگیرى از نزول برکات آسمانی گرفتار می کند. وَ إِغْلَاقِ خَزَائِنِ الْخَیْرَاتِ لِیَتُوبَ تَائِبٌ و بستن درب گنجهاى خیرات مبتلا مى سازد. تا توبه کاران توبه کنند. وَ یُقْلِعَ مُقْلِعٌ وَ یَتَذَکَّرَ مُتَذَکِّرٌ وَ یَزْدَجِرَ مُزْدَجِرٌ گنهکاران دست از گناه بکشند، پندپذیران پند گیرند، و عاصیان از معصیت باز ایستند. وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ الِاسْتِغْفَارَ سَبَباً لِدُرُورِ الرِّزْقِ خداوند سبحان استغفار از گناه را، سبب فزونى رزق، وَ رَحْمَةِ الْخَلْقِ و مایه رحمت خلق قرار داده است. فَقَالَ سُبْحَانَهُ- اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً و در قرآن چنین فرموده است: «از پروردگار خویش آمرزش بطلبید، که او بسیار آمرزنده است، یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً برکات خویش را از آسمان بر شما فرو مى فرستد، وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ و با بخشش، اموال و فرزندان، شما را کمک مى کند، وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً و باغهاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار مى دهد. فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً اسْتَقْبَلَ تَوْبَتَهُ پس رحمت خدا بر آن کسی که به استقبال توبه بشتابد. وَ اسْتَقَالَ خَطِیئَتَه از خطاى خویش پوزش طلبد .
📚 در کتاب کافی ج۸ شریف در مورد رحمت پیامبر در حیات و ممات آمده است.: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ لَکُمْ فِی حَیَاتِی خَیْراً وَ فِی مَمَاتِی خَیْراً براستى از زندگى و حیات من برای شما خیر و برکت است و در مردنم نیز خیر است، قَالَ فَقِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَّا حَیَاتَکَ فَقَدْ عَلِمْنَا فَمَا لَنَا فِی وَفَاتِکَ عرضکردند: اى رسول خدا اما خیر و برکت در زندگیت را دانستیم ولى در مردنت چگونه براى ما خیر است؟ فَقَالَ أَمَّا فِی حَیَاتِی فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ- وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ پیامبر فرمود: در زندگیم که خداى عز و جل در قران وعده فرموده: « خداوند چنان نیست ، تا تو در میان مردم هستى آنها را عذاب کند» وَ أَمَّا فِی مَمَاتِی فَتُعْرَضُ عَلَیَّ أَعْمَالُکُمْ فَأَسْتَغْفِرُ لَکُمْ. و اما در مردنم چنان است که اعمال شما را بر من عرضه کنند و من براى شما درخواست آمرزش کنم.
📙 أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ :أَنَّ عَمَّارَ بْنَ یَاسِرٍ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص وَدِدْتُ أَنَّکَ عُمِّرْتَ فِینَا عُمُرَ نُوحٍ عمار بن یاسر به پیامبر عرض کرد: دوست دارم شما در میان ما عمری همچون عمر نوح داشتید. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا عَمَّارُ حَیَاتِی خَیْرٌ لَکُمْ وَ وَفَاتِی لَیْسَ بِشَرٍّ لَکُمْ پیامبر فرمود:ای عمار! حیات من برای شما نیک است و مرگم برایتان بد نیست. أَمَّا فِی حَیَاتِی فَتُحْدِثُونَ وَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لَکُمْ در روزگار حیاتم با من سخن می گویید و من برایتان از خدا آمرزش میطلبم، وَ أَمَّا بَعْدَ وَفَاتِی فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَحْسِنُوا الصَّلَاةَ عَلَیَّ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِی اما پس از مرگم از خدا پروا پیشه کنید و به نیکی بر من و اهل بیتم درود بفرستید. وَ إِنَّکُمْ تُعْرَضُونَ عَلَیَّ بِأَسْمَائِکُمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِکُمْ وَ أَنْسَابِکُمْ وَ قَبَائِلِکُمْ زیرا شما با نامهایتان و نام پدرانتان و انساب و قبایل خود بر من عرضه میشوید. فَإِنْ یَکُنْ خَیْراً حَمِدْتُ اللَّهَ وَ إِنْ یَکُنْ سِوَى ذَلِکَ اسْتَغْفَرْتُ اللَّهَ لَکُم اگر نیک باشد من خدا را می ستایم و اگر جز این باشد از خدا برایتان آمرزش میطلبم.
❌حضرت ما را به عرضه اعمال توجه میدهند آن هم با تاکید بر: تقوا و صلوات
🟧 در باب صلوات بر پیامبر احادیث عجیبی داریم کتاب کافی: بَابُ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِیِّ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ عَلَیْهِمُ السَّلَام باب صلوات بر پیامبر و اهل بیت طاهرین علیهم السلام. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا یَزَالُ الدُّعَاءُ مَحْجُوباً حَتَّى یُصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد از امام صادق علیه السلام : هرگز دعا محجوب نمی ماند مگر اینکه با صلوات بر محمد و آل او ذکر شود. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ : مَنْ صَلَّى عَلَیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ مَلَائِکَتُهُ وَ مَنْ شَاءَ فَلْیُقِلَّ وَ مَنْ شَاءَ فَلْیُکْثِرْ. رسولخدا ص فرمود: هر کسی بر من صلوات فرستد، خدا و ملائک بر او صلات فرستند.پس هر که میخواهد کثیر بفرستد یا هرکه خواهد قلیل صلوات فرستد.
⤵️ بندهای حکمت :
🔶کَانَ فِی الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ برروی زمین دو سبب برای امنیت از عذاب الهی بود.
🔶وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَکُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّکُوا بِهِ یکی از آنها برداشته شد، دیگری نزد شما باقی است به آن یکی چنگ بزنید؛
🔶 وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِی فَالاسْتِغْفَارُ امنیت بعدی استغفار است.
👈نکته 1: توبه به معنای تسبیح دست گرفتن و استغفار گفتن تنها نیست. حقیقت توبه دل شکستگی، پشیمانی و بازگشت به خداست. خدا باید توفیق توبه را به انسان بدهد تا این حالت توبه به انسان دست بدهد.
🔰علامه طباطبایی در المیزان میفرماید: یکی از اسامی خداوند توّاب است. ما توبه ای داریم و خدای متعال هم توبه ای دارد. هر توبه عبد، محفوف به دو توبه رب است: أَنَّ اَلتَّوْبَةَ تَوْبَتَانِ تَوْبَةٌ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى وَ هِیَ الرُّجُوعُ إِلَى الْعَبْدِ بِالرَّحْمَةِ در توبه دو بازگشت وجود دارد.یکی رجوع خدا با رحمت خود به سمت بندگان. وَ تَوْبَةٌ مِنَ اَلْعَبْدِ وَ هِیَ اَلرُّجُوعُ إِلَى اللَّهِ بِالاِسْتِغْفارِ وَ اَلاِنْقِلاعِ مِنَ اَلْمَعْصِیَةِ ودیگری بازگشت بنده از قطع گناه و رجوع بسوی حق. وَ تَوْبَةُ اَلْعَبْدِ مَحْفُوفَةٌ بِتَوْبَتَیْنِ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى هرتوبه عبد، محفوف به دوتوبه رب است: خدا باید توفیق توبه دهد ، تا ما توبه کنیم، و بعد او توبه ما را بپذیرد.
👈نکته ۲ : رحمت پیامبر همیشگی است. اگر چه پیامبر در بین ما نیست ولی کلمات و فرمایشات حضرت در بین ماست و ما می توانیم از آن نورانیت و معرفت استفاده کنیم.بزرگترین معجزات، معجزات قولی هستند.
اللهم وفقنا لما تحبُ و ترضیٰ
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۱۱/۱۶ . ۲۴رجب
💢 حکمت ۸۸ 💢
🔶وَ حَکَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ الْبَاقِرُ (علیه السلام) أَنَّهُ (علیه السلام) قَالَ:
این روایت از امام باقر که از جد خود امیر المومنین علیهما السلام نقل میکند.
🔶کَانَ فِی الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ
دو عامل باعث امنیت زمین و اهل أن هست که از عذاب و گرفتار شدن مانند اقوام گذشته،را حفظ میکند.
🔶 وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَکُمُ الْآخَرَفَتَمَسَّکُوا بِهِ
عامل اول از دست رفته ، عامل دوم را حفظ کنید و از دست ندهید.
یکی از آنها برداشته شد، و دیگری نزد شما باقی است، به آن یکی چنگ بزنید؛
🔶أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِی رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)،
وجود ظاهری پیامبر و حضور او در میان مردم لنگر گاه اول زمین بود.
وجود او مانع از نزول عذاب بود
مسبب امنیت و آرامش از میان انسانها رفت.
🔶 وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِی فَالاسْتِغْفَارُ؛
واما تکیه کاه محکم و حصن حصین استغفار هنوز هست که شما را از عذاب نگه خواهد داشت.
تا وقتی توبه و استغفار در میان مردم رواج داشته باشد ابراز پشیمانی باشد امت روی عذاب نمی بینند.
🔶قَالَ اللَّهُ تَعَالَى "وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ".
کلام امام برگرفته از این آیه قرآنی ، ( انفال آیه ۲۷) می باشد.
تا زمانیکه دو عامل در میان امت باشد
پیامبر و استغفار ، امت روی عذاب نمی بیند.
🔶 قالَ الرَّضىُ: وَهذا مِنْ مَحاسِنِ الاْسْتِخْراجِ و َلَطائِفِ الاْسْتِنْباطِ
این استنباط امام یک نمونه از بهترین استفاده ها و لطیف ترین استنباط ها از آیات قرآن کریم است.
🟥 عذاب و رحمت دو کلمه ضد هم هستند. باید با جلب رحمت الهی، امنیت از عذاب رابرای خود بدست آورد.به تصریح قرآن کریم پیامبر، سبب رحمت است:
《 وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ؛ انبیاء - ۱۰۷》
ما تو را جز براى رحمت جهانیان نفرستادیم.
🟧به تصریح قرآن کریم توبه و استغفار نیز عامل جلب رحمت است:
《وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا؛ نساء - ۶۴》
اگر آنانی که هنگامیکه بر خود ستم کردند به تو رجوع میکردند و از کردار خود به خدا توبه نموده و تو هم برای آنها استغفار میکردی و از خدا آمرزش میخواستی، در این حال البته خدا را توبهپذیر و مهربان مییافتند.
《و َاسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ ۚ إِنَّ رَبِّی رَحِیمٌ وَدُودٌ؛ هود - ۹۰》
از پروردگار خود، آمرزش بطلبید؛ و به سوی او بازگردید؛ که پروردگارم مهربان و دوستدار بندگان توبهکاراست!
🟨 جلب رحمت با استغفار:
علت بسیاری از مشکلات ، خود ما هستیم و با توبه هست که مشکلات از بین میروند:
《 اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفّاراً * یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً * وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوال وَبَنِینَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنّات وَیَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهارا؛ نوح - ۱۰،۱۲》
من به آنها گفتم از پروردگار خویش آمرزش بطلبید او بسیار آمرزنده است تا باران هاى پربرکت آسمان را پى در پى بر شما بفرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغ هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد.
❌توبه که حاصل شد باران هست مال پاک هست، فرزند صالح هست، زراعت و کشاورزی، وفور نعمت هست.
⤵️ثمرات و برکات استغفار :
زمانی قحطی و خشکسالی آمده بود و حضرت برای نماز باران رفتند و خطبه ۱۴۳ را فرمودند:
إِنَّ اللَّهَ یَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّیِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَکَاتِ
خداوند بندگان خویش را هنگامى که اعمال بد انجام دهند، به کمبود میوه ها و جلوگیرى از نزول برکات آسمانی گرفتار می کند.
وَ إِغْلَاقِ خَزَائِنِ الْخَیْرَاتِ لِیَتُوبَ تَائِبٌ
و بستن درب گنجهاى خیرات مبتلا مى سازد. تا توبه کاران توبه کنند.
وَ یُقْلِعَ مُقْلِعٌ وَ یَتَذَکَّرَ مُتَذَکِّرٌ وَ یَزْدَجِرَ مُزْدَجِرٌ
گنهکاران دست از گناه بکشند، پندپذیران پند گیرند، و عاصیان از معصیت باز ایستند.
وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ الِاسْتِغْفَارَ سَبَباً لِدُرُورِ الرِّزْقِ
خداوند سبحان استغفار از گناه را، سبب فزونى رزق،
وَ رَحْمَةِ الْخَلْقِ
و مایه رحمت خلق قرار داده است.
فَقَالَ سُبْحَانَهُ- اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً
و در قرآن چنین فرموده است: «از پروردگار خویش آمرزش بطلبید، که او بسیار آمرزنده است،
یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً
برکات خویش را از آسمان بر شما فرو مى فرستد،
وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ
و با بخشش، اموال و فرزندان، شما را کمک مى کند،
وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً
و باغهاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار مى دهد.
فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً اسْتَقْبَلَ تَوْبَتَهُ
پس رحمت خدا بر آن کسی که به استقبال توبه بشتابد.
وَ اسْتَقَالَ خَطِیئَتَه
از خطاى خویش پوزش طلبد .
📚 در کتاب کافی ج۸ شریف در مورد رحمت پیامبر در حیات و ممات آمده است.:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ لَکُمْ فِی حَیَاتِی خَیْراً وَ فِی مَمَاتِی خَیْراً
براستى از زندگى و حیات من برای شما خیر و برکت است و در مردنم نیز خیر است،
قَالَ فَقِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَّا حَیَاتَکَ فَقَدْ عَلِمْنَا فَمَا لَنَا فِی وَفَاتِکَ
عرضکردند: اى رسول خدا اما خیر و برکت در زندگیت را دانستیم ولى در مردنت چگونه براى ما خیر است؟
فَقَالَ أَمَّا فِی حَیَاتِی فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ- وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ
پیامبر فرمود: در زندگیم که خداى عز و جل در قران وعده فرموده:
« خداوند چنان نیست ، تا تو در میان مردم هستى آنها را عذاب کند»
وَ أَمَّا فِی مَمَاتِی فَتُعْرَضُ عَلَیَّ أَعْمَالُکُمْ فَأَسْتَغْفِرُ لَکُمْ.
و اما در مردنم چنان است که اعمال شما را بر من عرضه کنند و من براى شما درخواست آمرزش کنم.
📙 أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ :أَنَّ عَمَّارَ بْنَ یَاسِرٍ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص وَدِدْتُ أَنَّکَ عُمِّرْتَ فِینَا عُمُرَ نُوحٍ
عمار بن یاسر به پیامبر عرض کرد: دوست دارم شما در میان ما عمری همچون عمر نوح داشتید.
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا عَمَّارُ حَیَاتِی خَیْرٌ لَکُمْ وَ وَفَاتِی لَیْسَ بِشَرٍّ لَکُمْ
پیامبر فرمود:ای عمار! حیات من برای شما نیک است و مرگم برایتان بد نیست. أَمَّا فِی حَیَاتِی فَتُحْدِثُونَ وَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لَکُمْ
در روزگار حیاتم با من سخن می گویید و من برایتان از خدا آمرزش میطلبم،
وَ أَمَّا بَعْدَ وَفَاتِی فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَحْسِنُوا الصَّلَاةَ عَلَیَّ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِی
اما پس از مرگم از خدا پروا پیشه کنید و به نیکی بر من و اهل بیتم درود بفرستید. وَ إِنَّکُمْ تُعْرَضُونَ عَلَیَّ بِأَسْمَائِکُمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِکُمْ وَ أَنْسَابِکُمْ وَ قَبَائِلِکُمْ
زیرا شما با نامهایتان و نام پدرانتان و انساب و قبایل خود بر من عرضه میشوید. فَإِنْ یَکُنْ خَیْراً حَمِدْتُ اللَّهَ وَ إِنْ یَکُنْ سِوَى ذَلِکَ اسْتَغْفَرْتُ اللَّهَ لَکُم
اگر نیک باشد من خدا را می ستایم و اگر جز این باشد از خدا برایتان آمرزش میطلبم.
❌حضرت ما را به عرضه اعمال توجه میدهند آن هم با تاکید بر: تقوا و صلوات
🟧 در باب صلوات بر پیامبر احادیث عجیبی داریم کتاب کافی:
بَابُ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِیِّ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ عَلَیْهِمُ السَّلَام
باب صلوات بر پیامبر و اهل بیت طاهرین علیهم السلام.
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا یَزَالُ الدُّعَاءُ مَحْجُوباً حَتَّى یُصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد
از امام صادق علیه السلام : هرگز دعا محجوب نمی ماند مگر اینکه با صلوات بر محمد و آل او ذکر شود.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ : مَنْ صَلَّى عَلَیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ مَلَائِکَتُهُ وَ مَنْ شَاءَ فَلْیُقِلَّ وَ مَنْ شَاءَ فَلْیُکْثِرْ.
رسولخدا ص فرمود: هر کسی بر من صلوات فرستد، خدا و ملائک بر او صلات فرستند.پس هر که میخواهد کثیر بفرستد یا هرکه خواهد قلیل صلوات فرستد.
⤵️ بندهای حکمت :
🔶کَانَ فِی الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ برروی زمین دو سبب برای امنیت از عذاب الهی بود.
🔶وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَکُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّکُوا بِهِ
یکی از آنها برداشته شد، دیگری نزد شما باقی است به آن یکی چنگ بزنید؛
🔶 وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِی فَالاسْتِغْفَارُ
امنیت بعدی استغفار است.
👈نکته 1:
توبه به معنای تسبیح دست گرفتن و استغفار گفتن تنها نیست.
حقیقت توبه دل شکستگی، پشیمانی و بازگشت به خداست. خدا باید توفیق توبه را به انسان بدهد تا این حالت توبه به انسان دست بدهد.
🔰علامه طباطبایی در المیزان میفرماید: یکی از اسامی خداوند توّاب است. ما توبه ای داریم و خدای متعال هم توبه ای دارد. هر توبه عبد، محفوف به دو توبه رب است:
أَنَّ اَلتَّوْبَةَ تَوْبَتَانِ تَوْبَةٌ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى وَ هِیَ الرُّجُوعُ إِلَى الْعَبْدِ بِالرَّحْمَةِ
در توبه دو بازگشت وجود دارد.یکی رجوع خدا با رحمت خود به سمت بندگان.
وَ تَوْبَةٌ مِنَ اَلْعَبْدِ وَ هِیَ اَلرُّجُوعُ إِلَى اللَّهِ بِالاِسْتِغْفارِ وَ اَلاِنْقِلاعِ مِنَ اَلْمَعْصِیَةِ
ودیگری بازگشت بنده از قطع گناه و رجوع بسوی حق.
وَ تَوْبَةُ اَلْعَبْدِ مَحْفُوفَةٌ بِتَوْبَتَیْنِ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى
هرتوبه عبد، محفوف به دوتوبه رب است:
خدا باید توفیق توبه دهد ، تا ما توبه کنیم، و بعد او توبه ما را بپذیرد.
👈نکته ۲ :
رحمت پیامبر همیشگی است. اگر چه پیامبر در بین ما نیست ولی کلمات و فرمایشات حضرت در بین ماست و ما می توانیم از آن نورانیت و معرفت استفاده کنیم.بزرگترین معجزات، معجزات قولی هستند.
اللهم وفقنا لما تحبُ و ترضیٰ