بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمت ها ۴٠٢/١١/١۵ . ٢٣ رجب
💢حکمت ٨۵ 💢 ===========
💠وَ قَالَ (علیه السلام):مَنْ تَرَکَ قَوْلَ لَا أَدْرِی، أُصِیبَتْ مَقَاتِلُهُ امام علی علیه السلام میفرمایند: اگر کسی جمله نمیدانم را ترک کند، به قتلگاهش وارد میشود. (به گیجگاهش ضربه ای وارد میشود )
⬆️ نقاط حساس بدن که در صورت ضربه خوردن، مرگ قطعی است را "مَقَاتِل" مبگویند. ===============
✅اگر انسان وقتی چیزی را نمیداند و تخصصی در آن موضوع ندارد بگوید نمیدانم و ندانسته به دیگران مشورت ندهد از بوجود آمدن بسیاری از مشکلات جلوگیری میکند، با تجربه های شخصی نمیشود زندگی دیگران را درست کرد، بلکه مشورت دادن نیاز به تخصص دارد.
🔺کلام حضرت شبیه حکمت ٨٢ نهج البلاغه است، که حضرت به پنج عبارت اشاره کردند و فرمودند جا دارد برای به دست آوردن هر کدام از آنها سفر های طولانی را با سختی های زیادی به جان بخرید: وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یَعْلَمُ أَنْ یَقُولَ لَا أَعْلَمُ وقتی از یکی از شما در مورد چیزی که نمیداند سوال شود از گفتن نمیدانم حیا نکند.
🔺عرب در ضرب المثل میگوید: مَقْتَلُ الرَّجُلِ بَیْنَ فَکَّیْهِ موضع آسیب پذیر انسان در میان دو فک او قرار دارد یعنى زبان او مایه هلاکت او مى شود.
⏪سکوت بیجا یا حرف بیجا هر دو باعث هلاکت شخص میشوند
✅علت ترک "نمیدانم" یا جهل مرکب است یا خودرایی و استبداد که هر دو باعث هلاکت میشوند. حضرت در حکمت ١۶١ میفرماید: مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْیِهِ هَلَک هر کس خود رای باشد به هلاکت میرسد.
🔺ابن ابی الحدید میگوید: شخصی از انسان بزرگی چند سوال کرد و او در جواب همه را گفت نمی دانم. به او گفتند تو که همه چیز را نمی دانی پس علت پول هایی که میگیری چیست؟ گفت من به اندازه دانسته هایم از حاکم پول میگیرم اگر میخواستم به اندازه نادانسته هایم پول بگیرم، کل خزانه حاکم هم جواب نمی داد.
🔺ابن ابی الحدید به نقل از فضلا و بزرگان میگوید: إِذَا قَالَ لَنَا إِنْسَانٌ لاَ أَدْرِی عَلَّمْنَاهُ حَتَّى یَدْرِیَ وَ إِنْ قَالَ أَدْرِی اِمْتَحَنَّاهُ حَتَّى لاَ یَدْرِی اگر کسی بگوید نمی دانم، به او آموزش می دهیم ولی اگر کسی نخواهد بگوید نمیدانم، آنقدر از او سوال میکنیم تا بالاخره یا به بن بست بخورد یا حرفهایش با هم ضد و نقیض در بیایدو اذعان کند که نمیدانم.
🔻حضرت در خطبه ١٨٩ میفرماید : أَیُّهَا النَّاسُ سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی فَلَأَنَا بِطُرُقِ السَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّی بِطُرُقِ الْأَرْض اى مردم قبل از آنکه مرا ازدست بدهید، آنچه مى خواهید از من بپرسید، که من راههاى آسمان را بهتر از راههاى زمین مى شناسم.
✅جز امیرالمومنین و اهل بیت علیهم السلام و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که متصل به علم غیب هستند، هیچ کسی نمی تواند بگوید من همه چیز را میدانم. از حضرت کلماتی در این مورد نقل شده: سَلُونی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی از من بپرسید پیش از آنکه مرا نیابید. سَلُـونِی عَمَّا شِئْتُم در باره هر چیزی که میخواهید از من بپرسید.
🔺علامه مجلسی در مرآة العقول(شرح اصول کافی) میفرماید: هَذَا مَقَامٌ لَمْ یَقُمْ فِیهِ أَحَدٌ غَیْرُهُ علَیْهِ السَّلامُ إِلاَّ افْتَضَحَ کَمَا بِهِ الْمُخَالِفُ وَ اَلْمُؤَالِفُ. این مقامی است که کسی جز علی علیهالسلام جرأت چنین ادعایی ندارد، و هر که جز علی چنین گفت افتضاح شد، همانگونه که دوست و دشمن اعتراف کردند. بعد از ان نقل قولهایی از روّات و محدثین بیان میکند از جمله قولی از عبد البر را میگوید که گفت: لَمْ یَقُلْ أَحَدٌ مِنَ اَلصَّحَابَةِ سَلُونِی إِلاَّ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ. در بین صحابه کسی نگفت که از من بپرسید الا علی بن ابی طالب. سپس سخنی از ابن ابی الحدید بیان میکند: لَیْسَ لِأَحَدٍ مِنَ اَلنَّاسِ أَنْ یَقُولَ عَلَى اَلْمِنْبَرِ سَلُونِی إِلاَّ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ. از مردم کسی نیست که جرأت داشته باشد روی منبر بگوید از من بپرسید جز علی بن ابی طالب.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✳️هر کسی جز امیرالمومنین ادعای "سلونی" داشت، رسوا شد. أَنَّ ابْنَ الْجَوْزِیِّ قَالَ یَوْماً عَلَى مِنْبَرِهِ: سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی ابن جوزی روزی بر منبر خویش گفت: از من بپرسید قبل از آنکه مرا از دست دهید.، فَسَأَلَتْهُ امْرَأَةٌ عَمَّا رُوِیَ أَنَّ عَلِیّاً عَلَیْهِ السَّلَامُ سَارَ فِی لَیْلَةٍ إِلَى سَلْمَانَ فَجَهَّزَهُ وَ رَجَعَ؟ زنی از وی در خصوص صحت اینکه علی علیه السلام، شب رحلت سلمان پیش سلمان رفت و وی را برای دفن آماده کرد و بازگشت، پرسید. فَقَالَ: رُوِیَ ذَلِکَ، ابن جوزی گفت: چنین روایت شده است. قَالَتْ: فَعُثْمَانُ ثَمَّ ثَلَاثَةَ أَیَّامِ مَنْبُوذاً فِی الْمَزَابِلِ وَ عَلِیٌّ عَلَیْهِ السَّلَامُ حَاضِرٌ؟ آن زن گفت:عثمان سه روز در زباله دان ها رها شده بود، در حالی که علی علیه السلام حاضر بود؟ قَالَ: نَعَمْ. گفت: آری، این چنین است. قَالَتْ: فَقَدْ لَزِمَ الْخَطَأُ لِأَحَدِهِمَا. زن گفت: بنابر این یکی از آن دو در اشتباه بودند. فَقَالَ: إِنْ کُنْتِ خَرَجْتِ مِنْ بَیْتِکِ بِغَیْرِ إِذْنِ زَوْجِکِ فَعَلَیْکِ لَعْنَةُ اللَّهِ، وَ إِلَّا فَعَلَیْهِ. ابن جوزی که در پاسخ به زن مستأصل شده بود گفت: اگر تو بدون اجازه همسرت از منزل خارج شده باشی، خداوند تو را لعنت میکند و گرنه همسرت را. فَقَالَتْ: خَرَجَتْ عَائِشَةُ إِلَى حَرْبِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلَامُ بِإِذْنِ النَّبِیِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَوْ لَا؟ فَانْقَطَعَ وَ لَمْ یُحِرْ جَوَاباً زن گفت: عایشه برای جنگ با علی علیه السلام با اجازه پیامبر از منزل خارج شد یا بدون آن؟ ابن جوزی خاموش شد، ونتوانست به او جوابی بدهد.
🔺قَالَ قَتَادَةُ: مَا سَمِعْتُ شَیْئاً قَطُّ وَ لاَ حَفِظْتُ شَیْئاً قَطُّ فَنَسِیتُهُ قتاده _فقیه معروف اهل سنت_ نقل مى کند که روزى ادعا کرد که من هر چه را تا به حال شنیده ام به حافظه سپرده ام و هرگز فراموش نکرده ام. ثُمَّ قَالَیَا غُلاَمٌ هَاتِ نَعْلِی بعد از این سخن به خدمتکارش گفت: کفش مرا بیاور بپوشم. فَقَالَ هُمَا فِی رِجْلَیْک خدمتکار گفت: کفش شما در پاى شماست (وى از آن ادعا و این عمل سخت شرمنده شد)
💠 مَنْ تَرَکَ قَوْلَ لَا أَدْرِی، أُصِیبَتْ مَقَاتِلُهُ کسی که گفتن "نمیدانم" را ترک کند به قتل گاه خود وارد شده است.
اللهم اجعل لسان صدقِِ علیّا
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمت ها
۴٠٢/١١/١۵ . ٢٣ رجب
💢حکمت ٨۵ 💢
===========
💠وَ قَالَ (علیه السلام):مَنْ تَرَکَ قَوْلَ لَا أَدْرِی، أُصِیبَتْ مَقَاتِلُهُ
امام علی علیه السلام میفرمایند:
اگر کسی جمله نمیدانم را ترک کند، به قتلگاهش وارد میشود. (به گیجگاهش ضربه ای وارد میشود )
⬆️ نقاط حساس بدن که در صورت ضربه خوردن، مرگ قطعی است را "مَقَاتِل" مبگویند.
===============
✅اگر انسان وقتی چیزی را نمیداند و تخصصی در آن موضوع ندارد بگوید نمیدانم و ندانسته به دیگران مشورت ندهد از بوجود آمدن بسیاری از مشکلات جلوگیری میکند، با تجربه های شخصی نمیشود زندگی دیگران را درست کرد، بلکه مشورت دادن نیاز به تخصص دارد.
🔺کلام حضرت شبیه حکمت ٨٢ نهج البلاغه است، که حضرت به پنج عبارت اشاره کردند و فرمودند جا دارد برای به دست آوردن هر کدام از آنها سفر های طولانی را با سختی های زیادی به جان بخرید:
وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یَعْلَمُ أَنْ یَقُولَ لَا أَعْلَمُ
وقتی از یکی از شما در مورد چیزی که نمیداند سوال شود از گفتن نمیدانم حیا نکند.
🔺عرب در ضرب المثل میگوید:
مَقْتَلُ الرَّجُلِ بَیْنَ فَکَّیْهِ
موضع آسیب پذیر انسان در میان دو فک او قرار دارد یعنى زبان او مایه هلاکت او مى شود.
⏪سکوت بیجا یا حرف بیجا هر دو باعث هلاکت شخص میشوند
✅علت ترک "نمیدانم" یا جهل مرکب است یا خودرایی و استبداد که هر دو باعث هلاکت میشوند.
حضرت در حکمت ١۶١ میفرماید:
مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْیِهِ هَلَک
هر کس خود رای باشد به هلاکت میرسد.
🔺ابن ابی الحدید میگوید:
شخصی از انسان بزرگی چند سوال کرد و او در جواب همه را گفت نمی دانم.
به او گفتند تو که همه چیز را نمی دانی پس علت پول هایی که میگیری چیست؟
گفت من به اندازه دانسته هایم از حاکم پول میگیرم اگر میخواستم به اندازه نادانسته هایم پول بگیرم، کل خزانه حاکم هم جواب نمی داد.
🔺ابن ابی الحدید به نقل از فضلا و بزرگان میگوید:
إِذَا قَالَ لَنَا إِنْسَانٌ لاَ أَدْرِی عَلَّمْنَاهُ حَتَّى یَدْرِیَ وَ إِنْ قَالَ أَدْرِی اِمْتَحَنَّاهُ حَتَّى لاَ یَدْرِی
اگر کسی بگوید نمی دانم، به او آموزش می دهیم ولی اگر کسی نخواهد بگوید نمیدانم، آنقدر از او سوال میکنیم تا بالاخره یا به بن بست بخورد یا حرفهایش با هم ضد و نقیض در بیایدو اذعان کند که نمیدانم.
🔻حضرت در خطبه ١٨٩ میفرماید :
أَیُّهَا النَّاسُ سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی فَلَأَنَا بِطُرُقِ السَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّی بِطُرُقِ الْأَرْض
اى مردم قبل از آنکه مرا ازدست بدهید، آنچه مى خواهید از من بپرسید، که من راههاى آسمان را بهتر از راههاى زمین مى شناسم.
✅جز امیرالمومنین و اهل بیت علیهم السلام و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که متصل به علم غیب هستند، هیچ کسی نمی تواند بگوید من همه چیز را میدانم. از حضرت کلماتی در این مورد نقل شده:
سَلُونی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی
از من بپرسید پیش از آنکه مرا نیابید.
سَلُـونِی عَمَّا شِئْتُم
در باره هر چیزی که میخواهید از من بپرسید.
🔺علامه مجلسی در مرآة العقول(شرح اصول کافی) میفرماید:
هَذَا مَقَامٌ لَمْ یَقُمْ فِیهِ أَحَدٌ غَیْرُهُ علَیْهِ السَّلامُ إِلاَّ افْتَضَحَ کَمَا بِهِ الْمُخَالِفُ وَ اَلْمُؤَالِفُ.
این مقامی است که کسی جز علی علیهالسلام جرأت چنین ادعایی ندارد، و هر که جز علی چنین گفت افتضاح شد، همانگونه که دوست و دشمن اعتراف کردند.
بعد از ان نقل قولهایی از روّات و محدثین بیان میکند از جمله قولی از عبد البر را میگوید که گفت:
لَمْ یَقُلْ أَحَدٌ مِنَ اَلصَّحَابَةِ سَلُونِی إِلاَّ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ.
در بین صحابه کسی نگفت که از من بپرسید الا علی بن ابی طالب.
سپس سخنی از ابن ابی الحدید بیان میکند:
لَیْسَ لِأَحَدٍ مِنَ اَلنَّاسِ أَنْ یَقُولَ عَلَى اَلْمِنْبَرِ سَلُونِی إِلاَّ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ.
از مردم کسی نیست که جرأت داشته باشد روی منبر بگوید از من بپرسید جز علی بن ابی طالب.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✳️هر کسی جز امیرالمومنین ادعای "سلونی" داشت، رسوا شد.
أَنَّ ابْنَ الْجَوْزِیِّ قَالَ یَوْماً عَلَى مِنْبَرِهِ: سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی
ابن جوزی روزی بر منبر خویش گفت: از من بپرسید قبل از آنکه مرا از دست دهید.،
فَسَأَلَتْهُ امْرَأَةٌ عَمَّا رُوِیَ أَنَّ عَلِیّاً عَلَیْهِ السَّلَامُ سَارَ فِی لَیْلَةٍ إِلَى سَلْمَانَ فَجَهَّزَهُ وَ رَجَعَ؟
زنی از وی در خصوص صحت اینکه علی علیه السلام، شب رحلت سلمان پیش سلمان رفت و وی را برای دفن آماده کرد و بازگشت، پرسید.
فَقَالَ: رُوِیَ ذَلِکَ،
ابن جوزی گفت: چنین روایت شده است.
قَالَتْ: فَعُثْمَانُ ثَمَّ ثَلَاثَةَ أَیَّامِ مَنْبُوذاً فِی الْمَزَابِلِ وَ عَلِیٌّ عَلَیْهِ السَّلَامُ حَاضِرٌ؟
آن زن گفت:عثمان سه روز در زباله دان ها رها شده بود، در حالی که علی علیه السلام حاضر بود؟
قَالَ: نَعَمْ.
گفت: آری، این چنین است.
قَالَتْ: فَقَدْ لَزِمَ الْخَطَأُ لِأَحَدِهِمَا.
زن گفت: بنابر این یکی از آن دو در اشتباه بودند.
فَقَالَ: إِنْ کُنْتِ خَرَجْتِ مِنْ بَیْتِکِ بِغَیْرِ إِذْنِ زَوْجِکِ فَعَلَیْکِ لَعْنَةُ اللَّهِ، وَ إِلَّا فَعَلَیْهِ.
ابن جوزی که در پاسخ به زن مستأصل شده بود گفت: اگر تو بدون اجازه همسرت از منزل خارج شده باشی، خداوند تو را لعنت میکند و گرنه همسرت را.
فَقَالَتْ: خَرَجَتْ عَائِشَةُ إِلَى حَرْبِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلَامُ بِإِذْنِ النَّبِیِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَوْ لَا؟ فَانْقَطَعَ وَ لَمْ یُحِرْ جَوَاباً
زن گفت: عایشه برای جنگ با علی علیه السلام با اجازه پیامبر از منزل خارج شد یا بدون آن؟ ابن جوزی خاموش شد، ونتوانست به او جوابی بدهد.
🔺قَالَ قَتَادَةُ: مَا سَمِعْتُ شَیْئاً قَطُّ وَ لاَ حَفِظْتُ شَیْئاً قَطُّ فَنَسِیتُهُ
قتاده _فقیه معروف اهل سنت_ نقل مى کند که روزى ادعا کرد که من هر چه را تا به حال شنیده ام به حافظه سپرده ام و هرگز فراموش نکرده ام.
ثُمَّ قَالَیَا غُلاَمٌ هَاتِ نَعْلِی
بعد از این سخن به خدمتکارش گفت: کفش مرا بیاور بپوشم.
فَقَالَ هُمَا فِی رِجْلَیْک
خدمتکار گفت: کفش شما در پاى شماست (وى از آن ادعا و این عمل سخت شرمنده شد)
💠 مَنْ تَرَکَ قَوْلَ لَا أَدْرِی، أُصِیبَتْ مَقَاتِلُهُ
کسی که گفتن "نمیدانم" را ترک کند به قتل گاه خود وارد شده است.
اللهم اجعل لسان صدقِِ علیّا