بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۲/۱۱/۱۴ . ۲۲رجب
💢 حکمت ۸۴ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): بَقِیَّةُ السَّیْفِ أَبْقَى عَدَداً وَ أَکْثَرُ وَلَداً باقى ماندگان شمشیر و جنگ، شماره شان با دوام تر، و فرزندانشان بیشتر است.
⭕️ ابن ابی الحدید میگوید استادم گفت: لَیْتَهُ لَمَّا ذَکَرَ اَلْحُکْمُ ذِکْرَ العلَّة ای کاش حضرت در کنار ذکر این جمله ی حکیمانه علت و چگونگی آن را نیز برای ما بیان میکرد. که چگونه با کشته شدن ( با اینکه تعداد کم میشود) اما نسل زیاد میشود.
💮 برای فهم کلام حضرت چند وجه قابل تصور است: 1⃣ وجه اول در حکمت ۸۴ آمده صرفا اراده و لطف خداست. علامه شوشتری در پاسخ به حرف استاد ابن ابی الحدید میفرماید: أَمَّا اَلْعِلَّةُ فَالْعِنَایَةُ اَلْإِلَهِیَّةُ بِجِبْرَانِ مَنْ وَقَعَ عَلَیْهِ ظُلْمٌ خدای متعال جابر است و باید مظلومیت مظلوم را جبران کند و خداوند با پایدار کردن و کثیر کردن نسل مظلوم، برای او حبران میکند.
⛔️ شبیه فرمایش علامه شوشتری را، ابن میثم بحرانی شارح نهج البلاغه نیز میگوید : لاَ أَرَى ذَلِکَ إِلاَّ للعنایة اَلالْهِیَّةِ بِبَقَاءِ اَلنَّوْعِ وَ حِفْظِهِ این بحث توجیه عادی ندارد بلکه این لطف خدای متعال است برای حفظ و بقاء نسل بشریت.. از طرفی مظلوم کشته میشود و از طرفی تعداد و قوت آنها بیشتر میشود.
2⃣ وجه دوم افزایش نسل مجاهدین، اجابت کلام امیرالمومنین بوده است. در خطبه ۵۱ فرمود: وقتی معاویه آب فرات را بر یاران امیرالمومنین بست، حضرت خطبه ای طوفانی خواندند و فرمودند: رَوُّوا السُّیُوفَ مِنَ الدِّمَاءِ تَرْوَوْا مِنَ الْمَاءِ؛ شمشیرتان را از خون سیراب کنید تا خودتان از آب سیراب شوید، فَالْمَوْتُ فِی حَیَاتِکُمْ مَقْهُورِینَ مرگ در زندگی همراه با ذلت است وَ الْحَیَاةُ فِی مَوْتِکُمْ قَاهِرِینَ و حیات و سرزندگی در مرگ شجاعانه شماست. کسانی که مجاهدانه می جنگند و تن به ذلت نمی دهند، حیات و کثرت پیدا میکنند.
3⃣ وجه سوم کلام حضرت ، هر که قوی تر است باقی می ماند. منهاج البراعه: بر مبنای یک نظریه علمی، بقاء مخصوص موجود قویتر است همان گونه که در حیات وحش نیز چنین چیزی را میبینیم. کسانی که در جنگها کشته نمی شوند و زنده اند، قویترند و نسل آنها بزرگتر و قوی تر است.
❌اصلا بحث در مورد ضعف و قوت جسمی نیست؛ ظالم ضعیف است، منافق و باطل ضعیف است و ضعیف همیشه از بین میرود و قوی می ماند. خطبه ۳۷: الذَّلِیلُ عِنْدِی عَزِیزٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ لَهُ، ناتوان ستمدیده در نظر من عزیز است تا حقّش را بگیرم وَ الْقَوِیُّ عِنْدِی ضَعِیفٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُ و زورمند ستمگر نزد من حقیر و ضعیف است تا حقّ دیگران را از او بستانم. ظالم چون ضعیف است محکوم به شکست است و مجاهد حق طلب چون قوی است محکوم به کثرت و برکت است.
4⃣ وجه چهارم جایگاه و شرافت خانوادگی رزمندگان است. آیت الله مکارم در این باره می گوید: این حکمت اشاره به شان و جایگاه خانواده شهدا و مجاهدین دارد که معمولا شرافت خانوادگی دارند و دیگران دوست دارند با آنها وصلت کنند و طبعا نسل آنها زیاد و دارای قدرت و قوت میشوند.
🔻نکته:
1⃣ ثمره و نتیجه ی جانفشانی با ارزش تر از جان است. رهبر معظم انقلاب جایی در تفسیر کلام حضرت میفرمایند:همه ی کسانی که جانشان را دادند، آن چیزی که خدا در مقابل جانشان داد، از جان آنها عزیزتر بود. آنچه امام حسین علیه السلام با فدا کردن خود برای بشریّت حفظ کرد، از خود امام حسین علیه السلام عزیزتر بود. آن، چه بود؟ اسلام و قرآن بود که امام حسین علیه السلام قربان آن شد. شهدای عزیز ما هم همین گونه اند؛ رفتند، اما انقلاب را نگه داشتند، هدفها را حفظ کردند. همیشه آن ملّتی که شهید داد، با استقامت تر و قویتر شد.
💮 اگر یک نفر مجاهد و رزمنده و حق طلب باشد، خداوند ثمره ی خون و زحمت او را چند نفر مانند او قرار خواهد داد همانگونه که قرآن کریم میفرماید: 《 مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا》
🔻نکته:
2⃣ بسیار از شارحان از جمله ابن ابی الحدید و دیگران در پایان این حکمت تصریح کرده اند که مصداق کامل این حکمت، خود امیرالمومنین و فرزندان حضرت هستند.
💮 یکی از اسامی و القاب حضرت زهرا مبارکه است. راغب در مفردات گوید: برکت و مبارک در جایی است که خیر الهی به صورتی قابل شمارش و اندازه گیری نباشد و هر کسی به آن بنگرد افزایش محسوسی را در آن ببیند .
📕در کتاب بهج الصباغه امده : مامون وقتی خواست امام را از مدینه به ایران بیاورد دستور داد. قَدْ کَانَ اَلْمَأْمُونُ أَمَرَ بِإحْصائِهِم لَمَّا أراد جَعَلَ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ تعداد سادات و بستگان امام شمارش شوند تا میزان قدرت و نفوذ حضرت را بسنجد. وَلِیَّ عَهْدِهِ فَکَانُوا ثَلاَثَةً وَ ثَلاَثِینَ أَلْفاً صَغِیراً وَ کَبِیراً قریب سی وسه هزار سید شناسایی و به آمار در آمد.
⭕️علامه شوشتری در این باره فرمود: کَثْرَةُأَوْلادِ أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ کثرت اولاد حضرت امیر ع در این سالیان دراز، مَعَ قَتْلِهِمْ و حَبْسِهِمْ و طَرْدِهِمْ فِی کُلِّ زَمَانٍ وَ مَکَانٍ با وجود قتل ، حبس و زندان ،و تبعید شیعیان در هر زنان و مکان فراوان وجود داشت. شَاهِدَةٌ لتصدِیقٍ وعد اَللَّهُ تَعَالَى نَبِیَّهُ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اَلْکَوْثَرَ(إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ) کثرت اولاد شاهد بر تصدیق وعده خداست که بر پیامبر خاتم وعده داد . ( اِنّا اَعطَیناکَ الکَوثَر) کَمَا أَنَّ اِنْقِرَاضَ جَمَاهِیرِ قریش الشانِئین لِلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ أَهْلُ بَیْتِهِ عَلَیهِمُ السَّلاَمُ همچنانکه انقراض نسل قریش و دشمنان پیامبر صلی الله علیه وآله دَلِیلٌ لِتَصْدِیقِ وَعِیدِ اَللَّهِ تَعَالَى شَانِئَهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لِکَوْنِهِ أَبْتَرَ ( إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَر) دلیل بر تصدیق وعید الهی است که بر پیامبر داد دشمنان مقطوع النسل میشوند( إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ) بِالْخُصُوصِ مُضَافاً اِلَى وَعِیدِهِ تَعَالَى اَلظَّالِمِینَ عُمُوماً بِقَطْعِ دَابِرِهِمْ این وعید الهی مخصوص ظالمین قریش و بصورت عمومی قطع و ریشه همه ظالمین است. فِی قَوْلِهِ تَعَالَى "فَقُطِعَ دَابِرُ اَلْقَوْمِ اَلَّذِینَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ اَلْعَالَمِینَ" از قول خدای متعال در قران وعده داده: پس ریشه گروه ظالمان کنده شد، و ستایش خدای را که پروردگار جهانیان است.
💮 بنی هاشم در طول تاریخ مورد ظلم و ستم واقع شدند ولی خداوند به آنها برکت داد و هم اینک نسل سادات در جامعه بسیار زیاد است.
❌خبرگزاری ایران به نقل از معاون مجمع جهانی تقریب مذاهب در سال ۹۷ گزارش داده: جمعیت سادات ایران بیش از شش میلیون نفر (فقط کسانی که لفظ سید در شناسنامه آنها ثبت است) جمعیت سادات جهان (اعم از سادات شیعه و سنی) بیش از صد میلیون نفر است. اگر بخواهیم جمعیت "میرزا" ها را نیز به این جمعیت اضافه کنیم بسیار آمار بییشتری خواهد شد.
اللهم زِد لنا و بارِک علینا
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۱۱/۱۴ . ۲۲رجب
💢 حکمت ۸۴ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): بَقِیَّةُ السَّیْفِ أَبْقَى عَدَداً وَ أَکْثَرُ وَلَداً
باقى ماندگان شمشیر و جنگ، شماره شان با دوام تر، و فرزندانشان بیشتر است.
⭕️ ابن ابی الحدید میگوید استادم گفت:
لَیْتَهُ لَمَّا ذَکَرَ اَلْحُکْمُ ذِکْرَ العلَّة
ای کاش حضرت در کنار ذکر این جمله ی حکیمانه علت و چگونگی آن را نیز برای ما بیان میکرد. که چگونه با کشته شدن ( با اینکه تعداد کم میشود) اما نسل زیاد میشود.
💮 برای فهم کلام حضرت چند وجه قابل تصور است:
1⃣ وجه اول در حکمت ۸۴ آمده صرفا اراده و لطف خداست.
علامه شوشتری در پاسخ به حرف استاد ابن ابی الحدید میفرماید:
أَمَّا اَلْعِلَّةُ فَالْعِنَایَةُ اَلْإِلَهِیَّةُ بِجِبْرَانِ مَنْ وَقَعَ عَلَیْهِ ظُلْمٌ
خدای متعال جابر است و باید مظلومیت مظلوم را جبران کند و خداوند با پایدار کردن و کثیر کردن نسل مظلوم، برای او حبران میکند.
⛔️ شبیه فرمایش علامه شوشتری را، ابن میثم بحرانی شارح نهج البلاغه نیز میگوید :
لاَ أَرَى ذَلِکَ إِلاَّ للعنایة اَلالْهِیَّةِ بِبَقَاءِ اَلنَّوْعِ وَ حِفْظِهِ
این بحث توجیه عادی ندارد بلکه این لطف خدای متعال است برای حفظ و بقاء نسل بشریت.. از طرفی مظلوم کشته میشود و از طرفی تعداد و قوت آنها بیشتر میشود.
2⃣ وجه دوم افزایش نسل مجاهدین، اجابت کلام امیرالمومنین بوده است.
در خطبه ۵۱ فرمود:
وقتی معاویه آب فرات را بر یاران امیرالمومنین بست، حضرت خطبه ای طوفانی خواندند و فرمودند:
رَوُّوا السُّیُوفَ مِنَ الدِّمَاءِ تَرْوَوْا مِنَ الْمَاءِ؛
شمشیرتان را از خون سیراب کنید تا خودتان از آب سیراب شوید،
فَالْمَوْتُ فِی حَیَاتِکُمْ مَقْهُورِینَ
مرگ در زندگی همراه با ذلت است
وَ الْحَیَاةُ فِی مَوْتِکُمْ قَاهِرِینَ
و حیات و سرزندگی در مرگ شجاعانه شماست.
کسانی که مجاهدانه می جنگند و تن به ذلت نمی دهند، حیات و کثرت پیدا میکنند.
3⃣ وجه سوم کلام حضرت ، هر که قوی تر است باقی می ماند.
منهاج البراعه: بر مبنای یک نظریه علمی، بقاء مخصوص موجود قویتر است همان گونه که در حیات وحش نیز چنین چیزی را میبینیم.
کسانی که در جنگها کشته نمی شوند و زنده اند، قویترند و نسل آنها بزرگتر و قوی تر است.
❌اصلا بحث در مورد ضعف و قوت جسمی نیست؛ ظالم ضعیف است، منافق و باطل ضعیف است و ضعیف همیشه از بین میرود و قوی می ماند. خطبه ۳۷: الذَّلِیلُ عِنْدِی عَزِیزٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ لَهُ،
ناتوان ستمدیده در نظر من عزیز است تا حقّش را بگیرم
وَ الْقَوِیُّ عِنْدِی ضَعِیفٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُ
و زورمند ستمگر نزد من حقیر و ضعیف است تا حقّ دیگران را از او بستانم.
ظالم چون ضعیف است محکوم به شکست است و مجاهد حق طلب چون قوی است محکوم به کثرت و برکت است.
4⃣ وجه چهارم جایگاه و شرافت خانوادگی رزمندگان است.
آیت الله مکارم در این باره می گوید:
این حکمت اشاره به شان و جایگاه خانواده شهدا و مجاهدین دارد که معمولا شرافت خانوادگی دارند و دیگران دوست دارند با آنها وصلت کنند و طبعا نسل آنها زیاد و دارای قدرت و قوت میشوند.
🔻نکته:
1⃣ ثمره و نتیجه ی جانفشانی با ارزش تر از جان است.
رهبر معظم انقلاب جایی در تفسیر کلام حضرت میفرمایند:همه ی کسانی که جانشان را دادند، آن چیزی که خدا در مقابل جانشان داد، از جان آنها عزیزتر بود. آنچه امام حسین علیه السلام با فدا کردن خود برای بشریّت حفظ کرد، از خود امام حسین علیه السلام عزیزتر بود.
آن، چه بود؟
اسلام و قرآن بود که امام حسین علیه السلام قربان آن شد.
شهدای عزیز ما هم همین گونه اند؛ رفتند، اما انقلاب را نگه داشتند، هدفها را حفظ کردند.
همیشه آن ملّتی که شهید داد، با استقامت تر و قویتر شد.
💮 اگر یک نفر مجاهد و رزمنده و حق طلب باشد، خداوند ثمره ی خون و زحمت او را چند نفر مانند او قرار خواهد داد همانگونه که قرآن کریم میفرماید:
《 مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا》
🔻نکته:
2⃣ بسیار از شارحان از جمله ابن ابی الحدید و دیگران در پایان این حکمت تصریح کرده اند که مصداق کامل این حکمت، خود امیرالمومنین و فرزندان حضرت هستند.
💮 یکی از اسامی و القاب حضرت زهرا مبارکه است. راغب در مفردات گوید: برکت و مبارک در جایی است که خیر الهی به صورتی قابل شمارش و اندازه گیری نباشد و هر کسی به آن بنگرد افزایش محسوسی را در آن ببیند .
📕در کتاب بهج الصباغه امده :
مامون وقتی خواست امام را از مدینه به ایران بیاورد دستور داد.
قَدْ کَانَ اَلْمَأْمُونُ أَمَرَ بِإحْصائِهِم لَمَّا أراد جَعَلَ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ
تعداد سادات و بستگان امام شمارش شوند تا میزان قدرت و نفوذ حضرت را بسنجد.
وَلِیَّ عَهْدِهِ فَکَانُوا ثَلاَثَةً وَ ثَلاَثِینَ أَلْفاً صَغِیراً وَ کَبِیراً
قریب سی وسه هزار سید شناسایی و به آمار در آمد.
⭕️علامه شوشتری در این باره فرمود: کَثْرَةُأَوْلادِ أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ
کثرت اولاد حضرت امیر ع در این سالیان دراز،
مَعَ قَتْلِهِمْ و حَبْسِهِمْ و طَرْدِهِمْ فِی کُلِّ زَمَانٍ وَ مَکَانٍ
با وجود قتل ، حبس و زندان ،و تبعید شیعیان در هر زنان و مکان فراوان وجود داشت.
شَاهِدَةٌ لتصدِیقٍ وعد اَللَّهُ تَعَالَى نَبِیَّهُ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اَلْکَوْثَرَ(إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ)
کثرت اولاد شاهد بر تصدیق وعده خداست که بر پیامبر خاتم وعده داد .
( اِنّا اَعطَیناکَ الکَوثَر)
کَمَا أَنَّ اِنْقِرَاضَ جَمَاهِیرِ قریش الشانِئین لِلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ أَهْلُ بَیْتِهِ عَلَیهِمُ السَّلاَمُ
همچنانکه انقراض نسل قریش و دشمنان پیامبر صلی الله علیه وآله
دَلِیلٌ لِتَصْدِیقِ وَعِیدِ اَللَّهِ تَعَالَى شَانِئَهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لِکَوْنِهِ أَبْتَرَ ( إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَر)
دلیل بر تصدیق وعید الهی است که بر پیامبر داد دشمنان مقطوع النسل میشوند( إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ)
بِالْخُصُوصِ مُضَافاً اِلَى وَعِیدِهِ تَعَالَى اَلظَّالِمِینَ عُمُوماً بِقَطْعِ دَابِرِهِمْ
این وعید الهی مخصوص ظالمین قریش و بصورت عمومی قطع و ریشه همه ظالمین است.
فِی قَوْلِهِ تَعَالَى "فَقُطِعَ دَابِرُ اَلْقَوْمِ اَلَّذِینَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ اَلْعَالَمِینَ"
از قول خدای متعال در قران وعده داده: پس ریشه گروه ظالمان کنده شد، و ستایش خدای را که پروردگار جهانیان است.
💮 بنی هاشم در طول تاریخ مورد ظلم و ستم واقع شدند ولی خداوند به آنها برکت داد و هم اینک نسل سادات در جامعه بسیار زیاد است.
❌خبرگزاری ایران به نقل از معاون مجمع جهانی تقریب مذاهب در سال ۹۷ گزارش داده:
جمعیت سادات ایران بیش از شش میلیون نفر (فقط کسانی که لفظ سید در شناسنامه آنها ثبت است)
جمعیت سادات جهان (اعم از سادات شیعه و سنی) بیش از صد میلیون نفر است.
اگر بخواهیم جمعیت "میرزا" ها را نیز به این جمعیت اضافه کنیم بسیار آمار بییشتری خواهد شد.
اللهم زِد لنا و بارِک علینا