از دست رفتن حاجت بهتر از طلب کردن آن از نااهلان است!
کسی که اهل نباشد یا دست انسان را نمیگیرد، یا اگر دست انسان را گرفت منت میگذارد واذیت میکند، ساختن بامشکلات فعلی بهتر است از ایجاد مشکل جدید..
✴️ عزت نفس، حریت و بزرگی بسیار مهم است، انسان اگر مخیر شد بین ابنکه دور عزت نفس خط بکشد یا دور حاجت، باید دور خواسته هایش خط بکشد. باید دور نااهل ها خط بکشد. نامه ۳۱ :
قَالَ اَلَّذِینَ إِذَا أَعْطَوْا مَنُّوا وَ إِذَا مَنُّوا عَابُوا . بدترین مردم کسانی هستند که اگر عطا کند منت میگذارند و اگر منت بگذارند، عیب میگیرند.
❌گاهاً به منت گذاردن اکتفا نمى کنند بلکه عیبها بر انسان مى گیرند که فلان شخص ضعیف و ناتوان و بى عرضه و حقیر است، ازاین رو به ما نیازمند شده است.
✴️ از تازه به دوران رسیده ها پرهیز کنید.امام صادق به دَاوُدَ اَلرَّقِّیِّ فرمود:
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۱۰/۳۰ . ۸رجب
💢 حکمت ۶۶ 💢
🔶وَ قَالَ (علیه السلام): فَوْتُ الْحَاجَةِ، أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَیْرِ أَهْلِهَا
از دست رفتن حاجت بهتر از طلب کردن آن از نااهلان است!
کسی که اهل نباشد یا دست انسان را نمیگیرد، یا اگر دست انسان را گرفت منت میگذارد واذیت میکند، ساختن بامشکلات فعلی بهتر است از ایجاد مشکل جدید..
✴️ عزت نفس، حریت و بزرگی بسیار مهم است، انسان اگر مخیر شد بین ابنکه دور عزت نفس خط بکشد یا دور حاجت، باید دور خواسته هایش خط بکشد. باید دور نااهل ها خط بکشد. نامه ۳۱ :
و أَکْرِمْ نَفْسَکَ عَنْ کُلِّ دَنِیَّةٍ وَ إِنْ سَاقَتْکَ إِلَى اَلرَّغَائِبِ
نفس خود را از هر گونه پستى باز دار، هر چند تو را به اهدافت رساند.
فَإِنَّکَ لَنْ تَعْتَاضَ بِمَا تَبْذُلُ مِنْ نَفْسِکَ عِوَضاً
زیرا نمىتوانى به اندازه آبرویى که از دست مىدهى بهایى به دست آورى.
وَ لاَ تَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اَللَّهُ حُرّاً
بردۀ دیگرى مباش، که خدا تو را آزاد آفرید.
وَ مَا خَیْرُ خَیْرٍ لاَ یُنَالُ إِلاَّ بِشَرٍّ
آن نیکی که جز با شر به دست نیاید نیکى نیست
💮 حضرت درحکمت ۳۹۶ فرمود:
الْمَنِیَّةُ وَ لَا الدَّنِیَّةُ، وَ التَّقَلُّلُ وَ لَا التَّوَسُّلُ
مرگ آری، ذلت و خواری هرگز. کم برخورداری آری، توسل به نااهل هرگز.
از امیرالمومنین منقول است:
اَلْمَوْتُ احْلَى مِنْ سَوَالِ اَللِّئَامِ
یعنى مردن شیرین تر و گواراتر است از سوال کردن از مرد لئیم.
💮 امیرالمومنین صلواه الله علیه :
احْتَجْ إلى مَن شِئتَ تَکُن أسیرَهُ
دست نیاز به سوى هر که خواهى دراز کن، تا اسیر او شوى ،
و اسْتَغْنِ عَمَّن شِئتَ تَکُنْ نَظیرَهُ
و از هر که خواهى بى نیازى جوى، تا همتاى او گردى ،
و أفْضِلْ على مَن شِئتَ تَکُن أمیرَهُ .
و به هر که خواهى خوبى کن، تا فرمانرواى او باشى.
❌نا اهل چه کسی است؟
که در مورد او می فرماید حاجت را از دست بدهی بهتر است از ناهل طلب کردن.
عَنْ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ اَللَّهُمَّ لاَ تُحْوِجْنِی إِلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ
حضرت در حضور پبامبر فرمود:
پروردگارا ! مرا محتاج هیچ یک از آفریدگانت مگردان.
فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَا عَلِیُّ لاَ تَقُولَنَّ هَکَذَا مَا مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ وَ هُوَ مُحْتَاجٌ إِلَى اَلنَّاسِ
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود : اى على! چنین مگو ؛ زیرا هیچ کس نیست که محتاج دیگران نباشد.
قَالَ فَقُلْتُ کَیْفَ أَقُولُ یَا رَسُولَ اَللَّهِ
پس ، چه بگویم اى رسول خدا؟
قَالَ قُلْ اَللَّهُمَّ لاَ تُحْوِجْنِی إِلَى شِرَارِ خَلْقِکَ خدایا! مرا محتاج آفریدگانِ بدِ خود مفرما .
قُلْتُ یَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَنْ شِرَارُ خَلْقِهِ
پرسیدم : یا رسول الله بدترین خلق کیست!!
قَالَ اَلَّذِینَ إِذَا أَعْطَوْا مَنُّوا وَ إِذَا مَنُّوا عَابُوا . بدترین مردم کسانی هستند که اگر عطا کند منت میگذارند و اگر منت بگذارند، عیب میگیرند.
❌گاهاً به منت گذاردن اکتفا نمى کنند بلکه عیبها بر انسان مى گیرند که فلان شخص ضعیف و ناتوان و بى عرضه و حقیر است، ازاین رو به ما نیازمند شده است.
✴️ از تازه به دوران رسیده ها پرهیز کنید.امام صادق به دَاوُدَ اَلرَّقِّیِّ فرمود:
تُدْخِلُ یَدَکَ فِی فَمِ اَلتِّنِّینِ إِلَى اَلْمِرْفَقِ خَیْرٌ لَکَ مِنْ طَلَبِ اَلْحَوَائِجِ إِلَى مَنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَ کَانَ .
دست خود را تا مرفق در دهان اژدها کنى براى تو بهتر از آن است که حاجت از کسى بطلبى که چیزى نداشته و سپس به نوایى رسیده است.
📙در کتاب کافی شریف در مورد بی عقل و نادان ها اورده :
قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ ع
حسن بن على علیهما السلام فرمود:
إِذَا طَلَبْتُمُ الْحَوَائِجَ فَاطْلُبُوهَا مِنْ أَهْلِهَا
هرگاه حاجتى خواستید آن را از اهلش بخواهید.
قِیل یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ مَنْ أَهْلُهَا
عرض شد: یا بن رسول اللّه ! اهلش چه کسانى هستند؟
قَالَ الَّذِینَ قَصَّ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ وَ ذَکَرَهُمْ
فرمود: همانان که خداوند در کتاب خود بیان کرده و از ایشان یاد نموده
فَقَالَ- إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ
و فرموده است: «تنها اولو الالباب یادآور شوند».
قَالَ هُمْ أُولُو الْعُقُول
فرمود: منظور، خردمندانند.
↩️ این حدیث شاید به طور خاص در باب علم باشد یعنی مسائل علمی را از اهل علم بپرسید ولی به طور کلی نیز رجوع به اهل را اثبات میکند.
📙 ابن ابی الحدید در شرح خود بیان میکند:
وَ کَانَ یُقَالُ لاَ تَطْلُبُوا اَلْحَوَائِجَ إِلَی ثلاثة
از قدیم گفته میشد از سه نفر چیزی طلب نکنید:
1⃣ إِلَی عَبْدٍ یَقُولُ اَلْأَمْرُ إِلَی غَیْرِی
از بنده ای که بگوید در این مورد اختیار و فرمان با کس دیگری غیر از من است.
(کسانی که میگویند من مامورم و معذور) اینها اهل نیستند چون حضرت در نامه ۳۸ خطاب به مردم مصر نوشت:
فَقَدْ بَعَثْتُ إِلَیْکُمْ عَبْداً مِنْ عِبَادِ اللَّهِ
بنده اى از بندگان خدا را به سوى شما فرستادم.
لَا یَنَامُ أَیَّامَ الْخَوْفِ
مردى که در روزگار وحشت به خواب نرود
وَ لَا یَنْکُلُ عَنِ الْأَعْدَاءِ سَاعَاتِ الرَّوْعِ
و در ساعات خوف از دشمن رخ برنتابد.
أَشَدَّ عَلَى الْفُجَّارِ مِنْ حَرِیقِ النَّارِ
بر دشمنان از لهیب آتش سوزنده تر است.
وَ هُوَ مَالِکُ بْنُ الْحَارِثِ أَخُو مَذْحِجٍ
او مالک بن الحارث از قبیله مذحج است.
فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِیعُوا أَمْرَهُ فِیمَا طَابَقَ الْحَق
در هر چه موافق حق بود به سخنش گوش بسپارید و فرمانش را اطاعت کنید.
2⃣ وَ إِلَی رَجُلٍ حَدیثُ الغَنَی
گروه دومی که از آنها طلب نکنید
تازه به دوران رسیده ها هستند.
3⃣ و إِلَی تاجِرٍ هِمَّتُهُ أَن یَسْتَرْبِحَ فِی کُلِّ عِشْرِینَ دِینَاراً حَبَّةً وَاحِدَةً
تاجری که فقط میخواهد سود کند.
❌تاجری که فقط دنبال ازدیاد باشد اهل نیست. چون او وجدان را از بین برده.
تجارت و سود هم آداب و احکامی دارد. سود هم درصد و معیاری دارد و نباید بی انصاف کرد.
_ گاهی اوقات نباید سود گرفت و باید به قیمت خرید فروخت.
_ گاهی به بعضی افراد باید کمتر از قیمت خرید داد.
❌ و از کسی که تازه به ثروت رسیده است و از بازرگانی که تمام همت او در این است که در هر بیست دینار یک حبه سود برد.
اللهم نعوذ بک من شِرار خلقِک
.