بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمت ها ۱۴۰۲/۱۰/۲۸ . ۸رجب
💢 حکمت ۶۴ 💢
حضرت در این حکمت به اهمیت و ارزش زندگی اشاره می کنند؛
💠وَ قَالَ (علیه السلام): أَهْلُ الدُّنْیَا کَرَکْبٍ یُسَارُ بِهِمْ، وَ هُمْ نِیَامٌ. اهل دنیا مانند سواره هایی[کَرَکْبٍ] در حالی که خواب هستند ، میبرند.
♦️این حکمت دو معنا دارد: ۱) معنای اول: گذر عمر؛انسان ها نوعا متوجه گران ترین سرمایه زندگی که عمر است نمی شوند و گویا در حالت خواب و غفلت اند و بهره ی کافی از عمرشان نمی برند. حضرت میفرماید هوشیار باشید عمر می گذرد
🔺شبیه همین مضمون را در نامه ۳۱ نیز داریم: و اعْلَمْ یَا بُنَیَّ أَنَّ مَنْ کَانَتْ مَطِیَّتُهُ اللَّیْلَ وَ النَّهَارَ پسرم، بدان کسی که مرکبش شب و روز زمان است، فَإِنَّهُ یُسَارُ بِهِ وَ إِنْ کَانَ وَاقِفاً، او را مى برند و در حرکت است، هرچند خود را ساکن پندارد . وَ یَقْطَعُ الْمَسَافَةَ وَ إِنْ کَانَ مُقِیماً وَادِعا و پیوسته طی طریق و مسافت مى کند ، گرچه ظاهراً ایستاده است و استراحت مى کند.
✳️به تعبیر خود امیرالمومنین: النّاسُ نِیامٌ فَإذا ماتُوا انْتَبَهُوا مردم در خوابند هنگامى که می میرند ازخواب بیدار مى شوند. مومنین ؛! قبل از حسرت, عمر را دریابید.
❌در دیوان منسوب به امیرالمومنین داریم: تزود من الدنیا فإنک راحل/ از دنیا بهره بگیر زاد و توشه بردار چرا که به زودی کوچ میکنی . وبادر فإن الموت لا شک نازل/ و به اعمال صالح مبادرت بورز برای قیامت سرمایه جمع کن که مرگ به زودی نازل میشود. به تعبیر حضرت ،عمر مانند ابرتابستانی از بالای سر می گذرد .حکمت ۲۹ : إِذَا کُنْتَ فِی إِدْبَارٍ وَ الْمَوْتُ فِی إِقْبَالٍ، فَمَا أَسْرَعَ الْمُلْتَقَى وقتی که که تو به زندگى پشت مى کنی و به خستگی میرسی و مرگ هم به سوی تو می آید ، ملاقات (با یکدیگر) چه سریع خواهد بود.
🔺۲) معنای دوم: توجه به جمله : أَهْلُ الدُّنْیَا کَرَکْبٍ یُسَارُ بِهِمْ، وَ هُمْ نِیَامٌ اختیار امور را به دست بگیر و برو، نه اینکه دیگران برای تو برنامه ریزی و تعیین تکلیف کنند و تو را ببرند.
✳️اینکه همه در حال حرکت هستند و به مرگ نزدیک میشوند، این یک قانون همگانی است. مهم کیفیت رفتن است. اینکه میرویم یا ما را میبرند؟! مهم آن است که چشم بسته می رویم یا با چشم باز!!!
🔰درخطبه ۱۴۹ در وصیتهای آخر عمر خود فرمود : أَیُّهَا النَّاسُ کُلُّ امْرِئٍ لَاقٍ مَا یَفِرُّ مِنْهُ فِی فِرَارِهِ هر کسی از هر چیز فرار کند روزی به آن میرسد. الْأَجَلُ مَسَاقُ النَّفْسِ مرگ شما را به سمت خود سوق میدهد. وَ الْهَرَبُ مِنْهُ مُوَافَاتُهُ هر کس هم که بخواهد از مرگ فرار کند در واقع او را ملاقات می کند . کَمْ أَطْرَدْتُ الْأَیَّام چه بسیار عمر را،روزگار را گذراندم.
❌ ادامه جمله : چه موقع مرگ میرسد در اینکه خدا نمیخواهد زمان مرگ را مشخص کند مکتب علی علیه السلام : تو باید روز را بگذرانی نه اینکه در چرخه گذر عمر بیفتی، باید برنامه ریزی کنی. نباید خود را در چرخه مکررات انداخت ،نباید روزگار، انسان را با خود ببرد .
✳️ درنامه 31 حضرت فرمود: پسرم مردم در دنیا دو گروهند. گروهی که از سختی دنیا به آبادی آخرت میرسند. و گروهی که از زر و زیور دنیا به عذاب آخرت میرسند: إِنَّمَا مَثَلُ مَنْ خَبَرَ الدُّنْیَا کَمَثَلِ قَوْمٍ سَفْرٍ نَبَا بِهِمْ مَنْزِلٌ جَدِیبٌ فَأَمُّوا مَنْزِلًا خَصِیباً وَ جَنَاباً مَرِیعاً کسی که دنیا را آزموده ،و با امتحان و آزمایش حقیقت آن را به دست آورده، همانند گروهى مسافر است که در منزل و جایگاهى خشک و قحط زده باشند؛ منزلى که براى آنان سازگار نیست و لذا منزلى پر نعمت و ناحیه اى سبز و خرم را قصد کنند وَ مَثَلُ مَنِ اغْتَرَّ بِهَا کَمَثَلِ قَوْمٍ کَانُوا بِمَنْزِلٍ خَصِیبٍ فَنَبَا بِهِمْ إِلَى مَنْزِلٍ جَدِیبٍ و مثل کسی که فریفته ى دنیا شود، مانند گروهى است که در منزلى پر نعمت آب و گیاه باشند، لیکن ماندن آنان در آنجا فراهم نباشد و بخواهند به منزلى خشک و بى آب و آبادى بروند. .
⏪ تفاوت این دو گروه : در این است کسانی که بهشت میخواهند " فَأَمُّوا مَنْزِلًا خَصِیباً" قصد و هدف دارند و دنبال آن حرکت میکنند ولی گروه دوم بی هدف و باری به هر جهت حرکت میکنند و سر انجام جهنمی میشوند.
❌باید مراقب باشیم فضای مجازی، فضای جامعه، تبلیغات ما را با خود نبرد. باید برای زندگی برنامه داشته باشیم و برای رسیدن به آن زحمت بکشیم وگرنه عمر در حالت غفلت و بی ثمری میگذرد
⁉️چه کسانی را میبرند؟ اهل دنیا را... دلبستگی به دنیا در انسان ایجاد نقطه ضعف میکند و نمیتواند برای خودش تصمیم بگیرد دشمن ،شیطان برنامه ریزی می کند که پیروانش طبق برنامه آنها عمل کنند،ما باید در مسیر زندگی هوشیار باشیم و در راه مسیر به فکر مقصد هم باشیم .
اللهم اهدنا الی صراطِِ مستقیم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمت ها
۱۴۰۲/۱۰/۲۸ . ۸رجب
💢 حکمت ۶۴ 💢
حضرت در این حکمت به اهمیت و ارزش زندگی اشاره می کنند؛
💠وَ قَالَ (علیه السلام): أَهْلُ الدُّنْیَا کَرَکْبٍ یُسَارُ بِهِمْ، وَ هُمْ نِیَامٌ.
اهل دنیا مانند سواره هایی[کَرَکْبٍ] در حالی که خواب هستند ، میبرند.
♦️این حکمت دو معنا دارد:
۱) معنای اول:
گذر عمر؛انسان ها نوعا متوجه گران ترین سرمایه زندگی که عمر است نمی شوند و گویا در حالت خواب و غفلت اند و بهره ی کافی از عمرشان نمی برند.
حضرت میفرماید هوشیار باشید عمر می گذرد
🔺شبیه همین مضمون را در نامه ۳۱ نیز داریم:
و اعْلَمْ یَا بُنَیَّ أَنَّ مَنْ کَانَتْ مَطِیَّتُهُ اللَّیْلَ وَ النَّهَارَ
پسرم، بدان کسی که مرکبش شب و روز زمان است،
فَإِنَّهُ یُسَارُ بِهِ وَ إِنْ کَانَ وَاقِفاً،
او را مى برند و در حرکت است، هرچند خود را ساکن پندارد .
وَ یَقْطَعُ الْمَسَافَةَ وَ إِنْ کَانَ مُقِیماً وَادِعا
و پیوسته طی طریق و مسافت مى کند ، گرچه ظاهراً ایستاده است و استراحت مى کند.
✳️به تعبیر خود امیرالمومنین:
النّاسُ نِیامٌ فَإذا ماتُوا انْتَبَهُوا
مردم در خوابند هنگامى که می میرند ازخواب بیدار مى شوند.
مومنین ؛! قبل از حسرت, عمر را دریابید.
❌در دیوان منسوب به امیرالمومنین داریم:
تزود من الدنیا فإنک راحل/
از دنیا بهره بگیر زاد و توشه بردار چرا که به زودی کوچ میکنی .
وبادر فإن الموت لا شک نازل/
و به اعمال صالح مبادرت بورز برای قیامت سرمایه جمع کن که مرگ به زودی نازل میشود.
به تعبیر حضرت ،عمر مانند ابرتابستانی از بالای سر می گذرد .حکمت ۲۹ :
إِذَا کُنْتَ فِی إِدْبَارٍ وَ الْمَوْتُ فِی إِقْبَالٍ، فَمَا أَسْرَعَ الْمُلْتَقَى
وقتی که که تو به زندگى پشت مى کنی و به خستگی میرسی و مرگ هم به سوی تو می آید ، ملاقات (با یکدیگر) چه سریع خواهد بود.
🔺۲) معنای دوم: توجه به جمله :
أَهْلُ الدُّنْیَا کَرَکْبٍ یُسَارُ بِهِمْ، وَ هُمْ نِیَامٌ
اختیار امور را به دست بگیر و برو، نه اینکه دیگران برای تو برنامه ریزی و تعیین تکلیف کنند و تو را ببرند.
✳️اینکه همه در حال حرکت هستند و به مرگ نزدیک میشوند، این یک قانون همگانی است.
مهم کیفیت رفتن است. اینکه میرویم یا ما را میبرند؟! مهم آن است که چشم بسته می رویم یا با چشم باز!!!
🔰درخطبه ۱۴۹ در وصیتهای آخر عمر خود فرمود :
أَیُّهَا النَّاسُ کُلُّ امْرِئٍ لَاقٍ مَا یَفِرُّ مِنْهُ فِی فِرَارِهِ
هر کسی از هر چیز فرار کند روزی به آن میرسد.
الْأَجَلُ مَسَاقُ النَّفْسِ
مرگ شما را به سمت خود سوق میدهد.
وَ الْهَرَبُ مِنْهُ مُوَافَاتُهُ
هر کس هم که بخواهد از مرگ فرار کند در واقع او را ملاقات می کند .
کَمْ أَطْرَدْتُ الْأَیَّام
چه بسیار عمر را،روزگار را گذراندم.
❌ ادامه جمله : چه موقع مرگ میرسد در اینکه خدا نمیخواهد زمان مرگ را مشخص کند
مکتب علی علیه السلام :
تو باید روز را بگذرانی نه اینکه در چرخه گذر عمر بیفتی، باید برنامه ریزی کنی. نباید خود را در چرخه مکررات انداخت ،نباید روزگار، انسان را با خود ببرد .
✳️ درنامه 31 حضرت فرمود:
پسرم مردم در دنیا دو گروهند.
گروهی که از سختی دنیا به آبادی آخرت میرسند.
و گروهی که از زر و زیور دنیا به عذاب آخرت میرسند:
إِنَّمَا مَثَلُ مَنْ خَبَرَ الدُّنْیَا کَمَثَلِ قَوْمٍ سَفْرٍ نَبَا بِهِمْ مَنْزِلٌ جَدِیبٌ فَأَمُّوا مَنْزِلًا خَصِیباً وَ جَنَاباً مَرِیعاً
کسی که دنیا را آزموده ،و با امتحان و آزمایش حقیقت آن را به دست آورده، همانند گروهى مسافر است که در منزل و جایگاهى خشک و قحط زده باشند؛ منزلى که براى آنان سازگار نیست و لذا منزلى پر نعمت و ناحیه اى سبز و خرم را قصد کنند
وَ مَثَلُ مَنِ اغْتَرَّ بِهَا کَمَثَلِ قَوْمٍ کَانُوا بِمَنْزِلٍ خَصِیبٍ فَنَبَا بِهِمْ إِلَى مَنْزِلٍ جَدِیبٍ
و مثل کسی که فریفته ى دنیا شود، مانند گروهى است که در منزلى پر نعمت آب و گیاه باشند، لیکن ماندن آنان در آنجا فراهم نباشد و بخواهند به منزلى خشک و بى آب و آبادى بروند.
.
⏪ تفاوت این دو گروه :
در این است کسانی که بهشت میخواهند
" فَأَمُّوا مَنْزِلًا خَصِیباً" قصد و هدف دارند و دنبال آن حرکت میکنند ولی گروه دوم بی هدف و باری به هر جهت حرکت میکنند و سر انجام جهنمی میشوند.
❌باید مراقب باشیم فضای مجازی، فضای جامعه، تبلیغات ما را با خود نبرد. باید برای زندگی برنامه داشته باشیم و برای رسیدن به آن زحمت بکشیم وگرنه عمر در حالت غفلت و بی ثمری میگذرد
⁉️چه کسانی را میبرند؟
اهل دنیا را... دلبستگی به دنیا در انسان ایجاد نقطه ضعف میکند و نمیتواند برای خودش تصمیم بگیرد
دشمن ،شیطان برنامه ریزی می کند که پیروانش طبق برنامه آنها عمل کنند،ما باید در مسیر زندگی هوشیار باشیم و در راه مسیر به فکر مقصد هم باشیم .
اللهم اهدنا الی صراطِِ مستقیم