بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۲/۱۰/۲۷ . ۵رجب
💢 حکمت ۶۳ 💢
💢وَ قَالَ (علیه السلام): الشَّفِیعُ جَنَاحُ الطَّالِبِ شفاعت کننده بال و پر درخواست کننده است. ♻️همانگونه که پرنده برای پرواز نیاز به بال و پر دارد، انسان نیز برای رسیدن به خواسته هایش نیاز به شفیع و واسطه دارد. این بحث هم در امور مادی دنیایی است، هم در امور معنوی.
♻️ در امر مادی ، اگر کسی بتواند دست انسان را بگیرد و او را به مسیر رشد بکشاند، در واقع پر و بالی به او داده است که او پرواز کند. اگر استادی دانشجوی مستعدی داشته باشد و به او بگوید روزهایی که من نمی توانم کلاس بیایم، شما جای من درس ها رو با دانشجوها مرور کن. اگر استاد نقاشی، شاگرد مستعدی داشته باشد و او را مستقل کند، کار برای او فراهم کند در واقع به او بالی داده که پرواز کند و به اهدافش برسد. در همه این موارد تاکید بر استعداد بود تا شبهه پارتی بازی پیش نیاید.
♻️در امور معنوی نیز همینگونه است: خداوند در قران می فرماید: 《یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ مائده - ۵۵》 اى کسانى که ایمان آورده اید! از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید; و وسیله اى براى تقرب به او بجویید; و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید.
❇️کسی که بال نداشته باشد نمی تواند پرواز کند، نمی تواند اوج بگیرد. شفیع بال و پر انسان میشود تا اوج بگیرد و به مقصد و مقصود برسد. .
⏪ آیا شفاعت موجب پر رویی نمیشود⁉️ مقصود شفاعت معنوی است.همانطور که می دانیم یکی از اعتقادات راسخ شیعه ، بحث شفاعت است.
شفاعت، تنبل پروری است⁉️ لفظ شفع یعنی جفت، یعنی شخص باید آورده ای داشته باشد تا با کمک شفیع جفت شود و به نتیجه برسد، کسی که هیچ ندارد جفت نمیشود. در قیامت هم شفاعت اهل بیت شامل حال کسانی میشود که همه پل های پشت سر را خراب نکرده اند و راهی برای دستگیری باز گذاشته اند.
✳️امام باقر علیه السلام فرمود: وَ اللَّهِ مَا تُنَالُ شَفَاعَتُنَا إِلَّا بِالتَّقْوَى وَ الْوَرَعِ وَ الْعَمَلِ الصَّالِحِ وَ الْجِدِّ وَ الِاجْتِهَاد بخدا قسم هیچ کسی نمی تواند از شفاعت ما اهل بیت بهره مند شود مگر اینکه، تقوا ، ورع داشته باشد، عمل صالح داشته باشد، تلاش وکو شش بی نظیر داشته باشد.
✳️امام کاظم علیه السلام فرمود: إِنَّهُ لَمَّا احْتُضِرَ أَبِی ع قَالَ لِی یَا بُنَیَّ إِنَّهُ لَا یَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ هنگامى که وقت وفات پدرم فرارسید. به من فرمود: اى فرزندم! همانا شفاعت ما خاندان به کسى که نماز را سبک شمارد، نخواهد رسید.
❌نه عمل تنها مفید است، نه محبت اهل بیت به تنهایی مفید است .
❇️ امیرالمومنین فرمود: لا تَدَعُوا الْعَمَلَ الصّالِحَ والإجْتِهادَ فِی الْعِبادَهِ إتّکالاً عَلی حُبِّ آلِ مُحمّدٍ، عمل صالح و تلاش در بندگی را، به اتّکای محبّت آل محمّد صلّی الله علیه و آله ترک نکنید، وَلاتَدَعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ التَّسلیمَ لاِءمْرِهِم اِتّکالاً عَلَی العِبادَهِ، محبّت خاندان پیامبر و تسلیم بودن در برابر فرمانشان را نیز، به اتّکای عبادت، ترک نکنید، فَإنَّهُ لا یُقْبَلُ اَحَدُهما دُونَ الآخَرِ چرا که هیچ کدام بدون دیگری پذیرفته نیست!
❎ قَالَ طَاوُسٌ رَأَیْتُ رَجُلًا یُصَلِّی فِی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ تَحْتَ الْمِیزَابِ یَدْعُو وَ یَبْکِی فِی دُعَائِهِ طاوس یمانی گفت: دیدم مردی مشغول نماز است و زیر ناودان خانهی خدا دعا میکند و اشک میریزد فَجِئْتُهُ حِینَ فَرَغَ مِنَ الصَّلَاةِ فَإِذَا هُوَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع پس از پایان نمازش پیش او رفتم دیدم علیّّبنالحسین است. فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ رَأَیْتُکَ عَلَى حَالَةٍ کَذَا وَ لَکَ ثَلَاثَةٌ عرض کردم: «ای پسر رسول خدا (تو را در چنین حالتی دیدم با اینکه شما دارای سه امتیاز هستی که هریک از آنها مایهی امید نجات است، أَرْجُو أَنْ تُؤْمِنَکَ الْخَوْفَ أَحَدُهَا أَنَّکَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ الثَّانِی شَفَاعَةُ جَدِّکَ وَ الثَّالِثُ رَحْمَةُ اللَّهِ اوّل آنکه فرزند پیامبری، دوّم شفاعت جدّت و سوّم رحمت خدا» فَقَالَ یَا طَاوُسُ أَمَا إِنِّی ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص فَلَا یُؤْمِنُنِی وَ قَدْ سَمِعْتُ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَ لا یَتَساءَلُونَ فرمود: «اینکه فرزند پیامبرم مایهی امیدی نیست، زیرا خداوند میفرماید: هیچیک از پیوندهای خویشاوندی میان آنها در آن روز نخواهد بود و از یکدیگر تقاضای کمک نمیکنند. فَلَا أَنسَابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَلَا یَتَسَاءَلُونَ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻧﻪ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﻱ ﻭ ﻧﺴﺒﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﻭ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﻨﺪ ; چون کاری از کسی ساخته نیست]!. وَ أَمَّا شَفَاعَةُ جَدِّی فَلَا تُؤْمِنُنِی لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ وَ لا یَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضى شفاعت جدّم نیز امیدوارکننده نیست؛ زیرا خداوند میفرماید، 《وَ لا یَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضی؛ مومنون - ۱۰۱》 نمیدانم شامل حالم میشود یا نه!! وَ أَمَّا رَحْمَةُ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ إِنَّهَا قَرِیبَةٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ وَ لَا أَعْلَمُ أَنِّی مُحْسِنٌ. امّا رحمت خدا: خودش میفرماید: رحمت خدا شامل حال نیکوکاران است. 《إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ؛ اعراف - ۵۶》 ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ . من نمیدانم از نیکوکارانم یا نه»؟! .
⏪ شفیعان روز قیامت چه کسانی هستند؟
💠پیامبر و اهل بیت علیهم السلام: یا وَجیهاً عِنْدَ اللَهِ، اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللَهِ (دعای توسل) ای کسی که آبرودار خانه خدا هستی، تو پیش خدا برای ما وساطت کن، شفاعت کن، خدا آبروی شما را بخرد و ما راهم از آتش جهنم نجات دهد.
💠استغفار امیرالمومنین در حکمت ۳۷۱ فرمود: وَ لاَ شَفِیعَ أَنْجَحُ مِنَ اَلتَّوْبَةِ هیچ کسی نمی تواند مثل توبه از انسان دستگیری کند. توبه، یعنی برگشت.
💠خضوع و خشوع امیرالمومنین فرمود: شَفِیعُ الْمُذْنِبِ خُضُوعُه شفیع گناهکار خضوع اوست. باید سر به زیر و دنبال مقصود بود نه بی کار و بیعار تا مورد شفاعت قرار گرفت .
✳️حضرت درخطبه ۱۱۰ نهج البلاغه فرمود: إِنَّ أَفْضَلَ ما تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللّهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالَى الإِیْمانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ الْجِهادُ فِى سَبِیْلِهِ بهترین چیزى که به وسیله آن مى توان به خدا نزدیک شد، ایمان به خدا، پیامبر او و جهاد در راه خدا است.
❌شفاعت با پارتی بازی متفاوت است: پارتی بازی یعنی بدون حساب و کتاب ودر نظر نگرفتن استعدادها و ظرفیتها اما شفاعت قانونمند است.
✅نامه ۷۱ نهج البلاِغه در مورد خیانت مالی منذربن جارود عبدی است. حضرت به او نامه نوشت: وَ لَئِنْ کَانَ مَا بَلَغَنِی عَنْکَ حَقّاً، لَجَمَلُ أَهْلِکَ وَ شِسْعُ نَعْلِکَ خَیْرٌ مِنْکَ اگر آنچه از تو به من رسیده است درست باشد شتر (بارکش) خانواده ات و بند کفشت از تو بهتر است. در نگاه حضرت پارتی بازی که شفاعت بی حساب و کتاب است موجب بی ارزشی و از چشم خدا افتادن است. در حالی که شفاعت یعنی رضایت خدا را کسب کردن به خاطر بهره مندی از ویژگی هاست.
💢 وَ قَالَ (علیه السلام): الشَّفِیعُ جَنَاحُ الطَّالِبِ شفاعت کننده بال و پر درخواست کننده است.
اشفع لنا یا امیرالمومنین .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۱۰/۲۷ . ۵رجب
💢 حکمت ۶۳ 💢
💢وَ قَالَ (علیه السلام): الشَّفِیعُ جَنَاحُ الطَّالِبِ
شفاعت کننده بال و پر درخواست کننده است.
♻️همانگونه که پرنده برای پرواز نیاز به بال و پر دارد، انسان نیز برای رسیدن به خواسته هایش نیاز به شفیع و واسطه دارد.
این بحث هم در امور مادی دنیایی است، هم در امور معنوی.
♻️ در امر مادی ، اگر کسی بتواند دست انسان را بگیرد و او را به مسیر رشد بکشاند، در واقع پر و بالی به او داده است که او پرواز کند.
اگر استادی دانشجوی مستعدی داشته باشد و به او بگوید روزهایی که من نمی توانم کلاس بیایم، شما جای من درس ها رو با دانشجوها مرور کن.
اگر استاد نقاشی، شاگرد مستعدی داشته باشد و او را مستقل کند، کار برای او فراهم کند در واقع به او بالی داده که پرواز کند و به اهدافش برسد.
در همه این موارد تاکید بر استعداد بود تا شبهه پارتی بازی پیش نیاید.
♻️در امور معنوی نیز همینگونه است:
خداوند در قران می فرماید:
《یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ مائده - ۵۵》
اى کسانى که ایمان آورده اید! از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید; و وسیله اى براى تقرب به او بجویید; و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید.
❇️کسی که بال نداشته باشد نمی تواند پرواز کند، نمی تواند اوج بگیرد. شفیع بال و پر انسان میشود تا اوج بگیرد و به مقصد و مقصود برسد.
.
⏪ آیا شفاعت موجب پر رویی نمیشود⁉️
مقصود شفاعت معنوی است.همانطور که می دانیم یکی از اعتقادات راسخ شیعه ، بحث شفاعت است.
شفاعت، تنبل پروری است⁉️
لفظ شفع یعنی جفت، یعنی شخص باید آورده ای داشته باشد تا با کمک شفیع جفت شود و به نتیجه برسد، کسی که هیچ ندارد جفت نمیشود.
در قیامت هم شفاعت اهل بیت شامل حال کسانی میشود که همه پل های پشت سر را خراب نکرده اند و راهی برای دستگیری باز گذاشته اند.
✳️امام باقر علیه السلام فرمود:
وَ اللَّهِ مَا تُنَالُ شَفَاعَتُنَا إِلَّا بِالتَّقْوَى وَ الْوَرَعِ وَ الْعَمَلِ الصَّالِحِ وَ الْجِدِّ وَ الِاجْتِهَاد
بخدا قسم هیچ کسی نمی تواند از شفاعت ما اهل بیت بهره مند شود مگر اینکه، تقوا ، ورع داشته باشد، عمل صالح داشته باشد، تلاش وکو شش بی نظیر داشته باشد.
✳️امام کاظم علیه السلام فرمود:
إِنَّهُ لَمَّا احْتُضِرَ أَبِی ع قَالَ لِی یَا بُنَیَّ إِنَّهُ لَا یَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ هنگامى که وقت وفات پدرم فرارسید. به من فرمود: اى فرزندم! همانا شفاعت ما خاندان به کسى که نماز را سبک شمارد، نخواهد رسید.
❌نه عمل تنها مفید است، نه محبت اهل بیت به تنهایی مفید است .
❇️ امیرالمومنین فرمود:
لا تَدَعُوا الْعَمَلَ الصّالِحَ والإجْتِهادَ فِی الْعِبادَهِ إتّکالاً عَلی حُبِّ آلِ مُحمّدٍ،
عمل صالح و تلاش در بندگی را، به اتّکای محبّت آل محمّد صلّی الله علیه و آله ترک نکنید،
وَلاتَدَعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ التَّسلیمَ لاِءمْرِهِم اِتّکالاً عَلَی العِبادَهِ،
محبّت خاندان پیامبر و تسلیم بودن در برابر فرمانشان را نیز، به اتّکای عبادت، ترک نکنید،
فَإنَّهُ لا یُقْبَلُ اَحَدُهما دُونَ الآخَرِ
چرا که هیچ کدام بدون دیگری پذیرفته نیست!
❎ قَالَ طَاوُسٌ رَأَیْتُ رَجُلًا یُصَلِّی فِی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ تَحْتَ الْمِیزَابِ یَدْعُو وَ یَبْکِی فِی دُعَائِهِ
طاوس یمانی گفت: دیدم مردی مشغول نماز است و زیر ناودان خانهی خدا دعا میکند و اشک میریزد
فَجِئْتُهُ حِینَ فَرَغَ مِنَ الصَّلَاةِ فَإِذَا هُوَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع
پس از پایان نمازش پیش او رفتم دیدم علیّّبنالحسین است.
فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ رَأَیْتُکَ عَلَى حَالَةٍ کَذَا وَ لَکَ ثَلَاثَةٌ
عرض کردم: «ای پسر رسول خدا (تو را در چنین حالتی دیدم با اینکه شما دارای سه امتیاز هستی که هریک از آنها مایهی امید نجات است،
أَرْجُو أَنْ تُؤْمِنَکَ الْخَوْفَ أَحَدُهَا أَنَّکَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ الثَّانِی شَفَاعَةُ جَدِّکَ وَ الثَّالِثُ رَحْمَةُ اللَّهِ
اوّل آنکه فرزند پیامبری، دوّم شفاعت جدّت و سوّم رحمت خدا»
فَقَالَ یَا طَاوُسُ أَمَا إِنِّی ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص فَلَا یُؤْمِنُنِی وَ قَدْ سَمِعْتُ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَ لا یَتَساءَلُونَ
فرمود: «اینکه فرزند پیامبرم مایهی امیدی نیست، زیرا خداوند میفرماید: هیچیک از پیوندهای خویشاوندی میان آنها در آن روز نخواهد بود و از یکدیگر تقاضای کمک نمیکنند.
فَلَا أَنسَابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَلَا یَتَسَاءَلُونَ
ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻧﻪ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﻱ ﻭ ﻧﺴﺒﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﻭ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﻨﺪ ;
چون کاری از کسی ساخته نیست]!.
وَ أَمَّا شَفَاعَةُ جَدِّی فَلَا تُؤْمِنُنِی لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ وَ لا یَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضى
شفاعت جدّم نیز امیدوارکننده نیست؛ زیرا خداوند میفرماید،
《وَ لا یَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضی؛ مومنون - ۱۰۱》
نمیدانم شامل حالم میشود یا نه!!
وَ أَمَّا رَحْمَةُ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ إِنَّهَا قَرِیبَةٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ وَ لَا أَعْلَمُ أَنِّی مُحْسِنٌ.
امّا رحمت خدا: خودش میفرماید: رحمت خدا شامل حال نیکوکاران است.
《إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ؛ اعراف - ۵۶》
ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ .
من نمیدانم از نیکوکارانم یا نه»؟!
.
⏪ شفیعان روز قیامت چه کسانی هستند؟
💠پیامبر و اهل بیت علیهم السلام:
یا وَجیهاً عِنْدَ اللَهِ، اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللَهِ (دعای توسل)
ای کسی که آبرودار خانه خدا هستی، تو پیش خدا برای ما وساطت کن، شفاعت کن، خدا آبروی شما را بخرد و ما راهم از آتش جهنم نجات دهد.
💠استغفار
امیرالمومنین در حکمت ۳۷۱ فرمود:
وَ لاَ شَفِیعَ أَنْجَحُ مِنَ اَلتَّوْبَةِ
هیچ کسی نمی تواند مثل توبه از انسان دستگیری کند. توبه، یعنی برگشت.
💠خضوع و خشوع
امیرالمومنین فرمود:
شَفِیعُ الْمُذْنِبِ خُضُوعُه
شفیع گناهکار خضوع اوست.
باید سر به زیر و دنبال مقصود بود نه بی کار و بیعار تا مورد شفاعت قرار گرفت .
✳️حضرت درخطبه ۱۱۰ نهج البلاغه فرمود:
إِنَّ أَفْضَلَ ما تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللّهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالَى الإِیْمانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ الْجِهادُ فِى سَبِیْلِهِ
بهترین چیزى که به وسیله آن مى توان به خدا نزدیک شد، ایمان به خدا، پیامبر او و جهاد در راه خدا است.
❌شفاعت با پارتی بازی متفاوت است:
پارتی بازی یعنی بدون حساب و کتاب ودر نظر نگرفتن استعدادها و ظرفیتها
اما شفاعت قانونمند است.
✅نامه ۷۱ نهج البلاِغه در مورد خیانت مالی منذربن جارود عبدی است.
حضرت به او نامه نوشت:
وَ لَئِنْ کَانَ مَا بَلَغَنِی عَنْکَ حَقّاً، لَجَمَلُ أَهْلِکَ وَ شِسْعُ نَعْلِکَ خَیْرٌ مِنْکَ
اگر آنچه از تو به من رسیده است درست باشد شتر (بارکش) خانواده ات و بند کفشت از تو بهتر است.
در نگاه حضرت پارتی بازی که شفاعت بی حساب و کتاب است موجب بی ارزشی و از چشم خدا افتادن است. در حالی که شفاعت یعنی رضایت خدا را کسب کردن به خاطر بهره مندی از ویژگی هاست.
💢 وَ قَالَ (علیه السلام):
الشَّفِیعُ جَنَاحُ الطَّالِبِ
شفاعت کننده بال و پر درخواست کننده است.
اشفع لنا یا امیرالمومنین
.