💠وَ قَالَ (علیه السلام): اللِّسَانُ سَبُعٌ، إِنْ خُلِّیَ عَنْهُ عَقَرَ زبان، حیوان درنده ای است که اگر او را به حال خود رها کنی میگزد و آسیب میرساند. درنده را باید مهار زد و در قفس انداخت، اگر آن را رها کنیم آسیب زدن قطعی است.
❇️نطق و بیان از مهمترین نعمت های خداوند به انسان هستند: 《 الرَّحْمَنُ * عَلَّمَ الْقُرْآنَ * خَلَقَ الاِْنسَانَ * عَلَّمَهُ الْبَیَانَ》 بعد از خلقت انسان، بزرگترین نعمت همین نعمت بیان است.
🔺حدیثی ازحضرت در غررالحکم : ما الإنسانُ لَولا اللِّسانُ إلاّ صُورَةٌ مُمَثَّلَةٌ ، أو بَهیمَةٌ مُهمَلَةٌ اگر زبان نباشد، انسان چیزى جز یک نقش مجسّم یا حیوان رها شده، نیست.
✅هر چه نعمت بزرگتر باشد، ثواب و عقاب آن هم بزرگتر است: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : یُعَذِّبُ اَللَّهُ اَللِّسَانَ عَذَاباً لاَ یُعَذِّبُ بِهِ شَیْئاً مِنَ اَلْجَوَارِحِ خداوند زبان را عذابى مى کند که هیچ یک از اعضاى بدن را با آن عذاب نمى کند فَیَقُولُ: أَیْ رَبِّ عَذَّبْتَنِی عَذَاباً لَمْ تُعَذِّبْ بِهِ شَیْئاً زبان عرضه مى دارد اى پروردگار تو مرا مجازاتى کردى که هیچیک را چنین مجازات نکردى. فَیَقُولُ اَللَّهُ: خَرَجَتْ مِنْکَ کَلِمَةٌ فَبَلَغَتْ مَشٰارِقَ اَلْأَرْضِ وَ مَغٰارِبَهَا فَسُفِکَ بِهَا اَلدَّمُ اَلْحَرَامُ، خداوند به او مى فرماید: سخنى از تو خارج شد و به شرق و غرب زمین رسید و به سبب آن خون بیگناهان ریخته شد وَ اُنْتُهِبَ بِهَا اَلْمَالُ اَلْحَرَامُ، وَ اُنْتُهِکَ بِهَا اَلْفَرْجُ اَلْحَرَامُ و اموال مردم غارت گردید و نوامیس مردم بر باد رفت. وَ عِزَّتِی لَأُعَذِّبَنَّکَ عَذَاباً لاَ أُعَذِّبُ بِهِ شَیْئاً مِنْ جَوَارِحِکَ به عزت و جلالم سوگند تو را مجازاتى مى کنم که هیچ یک از اعضا را با آن مجازات نخواهم کرد.
✳️ سخنرانی های علمایی، همچون آیت الله مطهری و مرحوم کافی به سبب تاثیر گذاری در افراد همچنان ماندگار است، اگر سخن شخص برای وحدت باشد ثواب بسیاری دارد و اگر برای تفرقه باشد عقاب بزرگی در انتظار اوست پس باید زبان را مهار کرد. .
✴️علمای علم اخلاق گناهان فراوانی برای زبان بر شمرده اند: ١)دروغ ٢)غیبت ٣)تهمت زدن ۴)شهادت باطل ۵)اشاعه فحشا و نشر شایعات بیاساس (تبلیغ باطل) ۶)خودستائی ٧)اصرار بیجا ٨)ایذاء با زبان ۹)کفران نعمت به وسیله زبان سخنچینی ١٠)نفاق در سخن (ذواللسانین بودن) ١١)مدح و ذم بیجا ١٢)بدزبانی و دشنام ١٣)غنا و اشعار نادرست خواندن ١۴) وصف مجالس شراب و قمار و گناه (وصف مجالس گناه) ١۵)و......
🔺پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمود: کَلَامُ ابْنِ آدَمَ کُلُّهُ عَلَیْهِ لَا لَهُ تمام سخنان بنى آدم به ضرر اوست نه به نفع او، إِلَّا أَمْراً بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهْیاً عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ ذِکْراً لِلَّهِ تَعَالَى- مگر اینکه امر به معروف یا نهى از منکر کرده باشد،یا ذکر خدا گفته باشد.
✳️کلام خوب بهتر از سکوت : از امام سجاد ع سوال شد: وَ سُئِلَ ع عَنِ الْکَلَامِ وَ السُّکُوتِ أَیُّهُمَا أَفْضَلُ سخن گفتن برتر است یا خاموشى گزیدن؟ حضرت فرمود : لِکُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا آفَاتٌ هر یک از این دو را آفاتى است. فَإِذَا سَلِمَا مِنَ الْآفَاتِ فَالْکَلَامُ أَفْضَلُ مِنَ السُّکُوتِ اگر هر دو از آفات به دور باشند، آن گاه سخن گفتن برتر از خاموشى گزیدن است.
✅از مجموع روایات چنین استنباط میشود که بغیر ازحرف حساب وسودمتد که گفته میشود باید سکوت کرد. همانگونه که در روایات امده، فرق مومن و منافق؛ عاقل و غیر عاقل در این است که مومن اول فکر میکند بعد حرف میزند ولی منافق اول حرف میزند بعد فکر میکند.
✳️و همچنین درروایت است ازامام رضا: تَزَاوَرُوا فِی بُیُوتِکُمْ فَإِنَّ ذَلِکَ حَیَاةٌ لِأَمْرِنَا رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا به زیارت هم بروید، چراکه در این دیدارها سخنان ما زنده میشود، خداوند رحمت کند کسی که امر و سخن ما را زنده کند.
✴️ در چنین مواردی سخن گفتن مفید است ولی از گفتن سخنان باطل و بیهوده و تفرقه انگیز باید اجتناب کرد. خطبه ۱۹۳ (خطبه متقین) حضرت اولین ویژگی متقین را منطق درست بر میشمرد: فَالْمُتَّقُونَ فِیهَا هُمْ أَهْلُ الْفَضَائِلِ مَنْطِقُهُمُ الصَّوَاب
✅در اهمیت زبان این نکته نیز قابل توجه است، در شرع مقدس دیه قطع کامل زبان، مساوی است با دیه کامل شخص. گویا اگر زبان کسی را بگیریم او را کشته ایم. و نیز در کتب فقهی بحث شده است که زبان سالم قدرت بیان 28 حرف عربی را دارد، اگر کسی ضربه ای به زبان دیگری وارد کرد، یا او را ترساند به نحوی که زبانش بند آمد و لکنت گرفت به تعداد حروفی که نتواند ادا کند باید دیه بپردازد. مثلا شخص نتواند پنج حرف را ادا کند. باید پنج بیست و هشتم یک دیه کامل را پرداخت کند و این اهمیت لسان و ادای تک تک حروف را میرساند.
اللهّم انطقنا بالهُدی .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۱۰/۲۶ .۴رجب
💢 حکمت ۶۰ 💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام):
اللِّسَانُ سَبُعٌ، إِنْ خُلِّیَ عَنْهُ عَقَرَ
زبان، حیوان درنده ای است که اگر او را به حال خود رها کنی میگزد و آسیب میرساند.
درنده را باید مهار زد و در قفس انداخت، اگر آن را رها کنیم آسیب زدن قطعی است.
❇️نطق و بیان از مهمترین نعمت های خداوند به انسان هستند:
《 الرَّحْمَنُ * عَلَّمَ الْقُرْآنَ * خَلَقَ الاِْنسَانَ * عَلَّمَهُ الْبَیَانَ》
بعد از خلقت انسان، بزرگترین نعمت همین نعمت بیان است.
🔺حدیثی ازحضرت در غررالحکم :
ما الإنسانُ لَولا اللِّسانُ إلاّ صُورَةٌ مُمَثَّلَةٌ ، أو بَهیمَةٌ مُهمَلَةٌ
اگر زبان نباشد، انسان چیزى جز یک نقش مجسّم یا حیوان رها شده، نیست.
✅هر چه نعمت بزرگتر باشد، ثواب و عقاب آن هم بزرگتر است:
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : یُعَذِّبُ اَللَّهُ اَللِّسَانَ عَذَاباً لاَ یُعَذِّبُ بِهِ شَیْئاً مِنَ اَلْجَوَارِحِ
خداوند زبان را عذابى مى کند که هیچ یک از اعضاى بدن را با آن عذاب نمى کند
فَیَقُولُ: أَیْ رَبِّ عَذَّبْتَنِی عَذَاباً لَمْ تُعَذِّبْ بِهِ شَیْئاً
زبان عرضه مى دارد اى پروردگار تو مرا مجازاتى کردى که هیچیک را چنین مجازات نکردى.
فَیَقُولُ اَللَّهُ: خَرَجَتْ مِنْکَ کَلِمَةٌ فَبَلَغَتْ مَشٰارِقَ اَلْأَرْضِ وَ مَغٰارِبَهَا فَسُفِکَ بِهَا اَلدَّمُ اَلْحَرَامُ،
خداوند به او مى فرماید: سخنى از تو خارج شد و به شرق و غرب زمین رسید و به سبب آن خون بیگناهان ریخته شد
وَ اُنْتُهِبَ بِهَا اَلْمَالُ اَلْحَرَامُ، وَ اُنْتُهِکَ بِهَا اَلْفَرْجُ اَلْحَرَامُ
و اموال مردم غارت گردید و نوامیس مردم بر باد رفت.
وَ عِزَّتِی لَأُعَذِّبَنَّکَ عَذَاباً لاَ أُعَذِّبُ بِهِ شَیْئاً مِنْ جَوَارِحِکَ
به عزت و جلالم سوگند تو را مجازاتى مى کنم که هیچ یک از اعضا را با آن مجازات نخواهم کرد.
✳️ سخنرانی های علمایی، همچون آیت الله مطهری و مرحوم کافی به سبب تاثیر گذاری در افراد همچنان ماندگار است، اگر سخن شخص برای وحدت باشد ثواب بسیاری دارد و اگر برای تفرقه باشد عقاب بزرگی در انتظار اوست پس باید زبان را مهار کرد.
.
✴️علمای علم اخلاق گناهان فراوانی برای زبان بر شمرده اند:
١)دروغ
٢)غیبت
٣)تهمت زدن
۴)شهادت باطل
۵)اشاعه فحشا و نشر شایعات بیاساس (تبلیغ باطل)
۶)خودستائی
٧)اصرار بیجا
٨)ایذاء با زبان
۹)کفران نعمت به وسیله زبان سخنچینی
١٠)نفاق در سخن (ذواللسانین بودن)
١١)مدح و ذم بیجا
١٢)بدزبانی و دشنام
١٣)غنا و اشعار نادرست خواندن
١۴) وصف مجالس شراب و قمار و گناه (وصف مجالس گناه)
١۵)و......
🔺پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمود:
کَلَامُ ابْنِ آدَمَ کُلُّهُ عَلَیْهِ لَا لَهُ
تمام سخنان بنى آدم به ضرر اوست نه به نفع او،
إِلَّا أَمْراً بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهْیاً عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ ذِکْراً لِلَّهِ تَعَالَى-
مگر اینکه امر به معروف یا نهى از منکر کرده باشد،یا ذکر خدا گفته باشد.
✳️کلام خوب بهتر از سکوت :
از امام سجاد ع سوال شد:
وَ سُئِلَ ع عَنِ الْکَلَامِ وَ السُّکُوتِ أَیُّهُمَا أَفْضَلُ
سخن گفتن برتر است یا خاموشى گزیدن؟ حضرت فرمود :
لِکُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا آفَاتٌ
هر یک از این دو را آفاتى است.
فَإِذَا سَلِمَا مِنَ الْآفَاتِ فَالْکَلَامُ أَفْضَلُ مِنَ السُّکُوتِ
اگر هر دو از آفات به دور باشند، آن گاه سخن گفتن برتر از خاموشى گزیدن است.
✅از مجموع روایات چنین استنباط میشود که بغیر ازحرف حساب وسودمتد که گفته میشود باید سکوت کرد.
همانگونه که در روایات امده، فرق مومن و منافق؛ عاقل و غیر عاقل در این است که مومن اول فکر میکند بعد حرف میزند ولی منافق اول حرف میزند بعد فکر میکند.
✳️و همچنین درروایت است ازامام رضا:
تَزَاوَرُوا فِی بُیُوتِکُمْ فَإِنَّ ذَلِکَ حَیَاةٌ لِأَمْرِنَا رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا
به زیارت هم بروید، چراکه در این دیدارها سخنان ما زنده میشود، خداوند رحمت کند کسی که امر و سخن ما را زنده کند.
✴️ در چنین مواردی سخن گفتن مفید است ولی از گفتن سخنان باطل و بیهوده و تفرقه انگیز باید اجتناب کرد. خطبه ۱۹۳ (خطبه متقین) حضرت اولین ویژگی متقین را منطق درست بر میشمرد: فَالْمُتَّقُونَ فِیهَا هُمْ أَهْلُ الْفَضَائِلِ مَنْطِقُهُمُ الصَّوَاب
✅در اهمیت زبان این نکته نیز قابل توجه است، در شرع مقدس دیه قطع کامل زبان، مساوی است با دیه کامل شخص. گویا اگر زبان کسی را بگیریم او را کشته ایم.
و نیز در کتب فقهی بحث شده است که زبان سالم قدرت بیان 28 حرف عربی را دارد، اگر کسی ضربه ای به زبان دیگری وارد کرد، یا او را ترساند به نحوی که زبانش بند آمد و لکنت گرفت به تعداد حروفی که نتواند ادا کند باید دیه بپردازد.
مثلا شخص نتواند پنج حرف را ادا کند. باید پنج بیست و هشتم یک دیه کامل را پرداخت کند و این اهمیت لسان و ادای تک تک حروف را میرساند.
اللهّم انطقنا بالهُدی
.