بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۲/۱۰/۲۰ . ۲۸جمادالثانی
💢 حکمت ۵۰ 💢
♻️وَ قَالَ (علیه السلام): قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیَّةٌ قلب مردان مرد وحشی و رمنده است،
♻️ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیْه هر کسی به آنها انس بگیرد، به او رو می آورند.
⤴️ برای حکمت فوق دو معنا گفته شده: ۱. این جمله عمومی و مربوط به نوع انسانهاست: انسانها در محیط ها و شرایط جدید احساس غربت میکنند و با کسی صمیمی نمی شوند ولی اگر کسی به آنها لطفی کرد، با او صمیمی میشوند. مانند، کسی که تازه وارد کلاس و مدرسه ای میشود،یا وارد محله ای میشود و...
✅️ رجال در اینجا به معنی مردمان است. به طور کلی راه جذب قلوب، محبت است. وقتی کسی محبت دید حتی اگر قلب وحشی داشته باشد نیز، رام و صمیمی میشود.
✳️حضرت در حکمت ۶ نهج البلاغه فرمود: وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ خوشرویی وابراز محبت، دام دوستی است. دوستی و دشمنی دلیل میخواهد، حضرت در این حکمت راه کار جذب قلوب را بیان میفرمایند. مانند روایت : الاْنْسانُ عَبیدُ الاحْسانِ انسان بنده احسان است. در حکمت ۲۱۴ فرمود: مَنْ لَانَ عُودُهُ، کَثُفَتْ أَغْصَانُهُ. کسى که ساقه درخت وجودش نرم است، شاخه هایش فراوان است.
✅️ کسی که انعطاف پذیر باشد، اهل رفاقت باشد، دور وبریهایش زیاد می شود.شاخ وبرگ او زیاد خواهد شد. رسول خدا صلی الله علیه واله فرمود: ثَلاَثٌ یُصْفِینَ وُدَّ الْمَرْءِ لاَخِیهِ الْمُسْلِمِ سه چیز است که محبت انسان را نسبت به برادر دینى اش صفا مى بخشد: یَلْقَاهُ بِالْبُشْرِ إِذَا لَقِیَهُ با چهره گشاده با او روبرو شود. وَیُوَسِّعُ لَهُ فِی الْمَجْلِسِ إِذَا جَلَسَ إِلَیْهِ و در مجلس جاى مناسب به او دهد. وَیَدْعُوهُ بِأَحَبِّ الاَسْمَاءِ إِلَیْهِ و او را به محبوب ترین نام هایش صدا بزند.
🟢((پس معنای اول این شد: مردم با محبت به یکدیگر متصل میشوند.)) ۲. این جمله مختص به رجال و افراد صاحب منسب است: قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیَّةٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیْه برخی شارحین (منهاج البراعه) قائل اند که انسان مدنی بالطبع است نه وحشی و رمنده، انسان از انس گرفته شده یعنی کسی که تمایل به انس گرفتن دارد، چگونه میشود وحشی باشد؟!
✅️اجتماعی بودن، در نهاد انسان است. پس مقصود "ال" در الرجال عهد ذهنی است یعنی عده ی خاصی اینگونه هستند. حضرت درخطبه ۲۷ فرمود: یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ شما مثل مرد هستید ولی مرد نیستید. اى به صورت مردان عارى از مردانگى، حُلُومُ الْأَطْفَالِ وَ عُقُولُ رَبَّاتِ الْحِجَالِ با عقل کودکان و خرد زنان به حجله آرمیده اید، لَوَدِدْتُ أَنِّی لَمْ أَرَکُمْ وَ لَمْ أَعْرِفْکُمْ مَعْرِفَة کاش نه شما را دیده بودم و نه مى شناختمتان. ( این آشنایى براى من، به خدا سوگند، جز پشیمانى و اندوه هیچ ثمره اى نداشت. )
🔰در حکمت ۵۰ هم فرمود:" قلوب الرجال " در اینجا هم رجال، به معنی مرد بودن، یا انسان بودن نیست ، بلکه یک معنای خاصی دارد. همه مردان مورد توجه نیستند بلکه عده ی خاصی را حضرت میفرماید.
🟢اگر معنای دوم را برای حکمت ۵۰ بگوییم اینطور می شود: مردان مرد از صاحبان حکومت و قدرت و ثروت دوری میکنند، هر وقت صاحبان قدرت صلاح و صداقت خودشان را نشان دادند، بعد اجازه ارتباط به خوبان را پیدا میکنند. (برعکس آنچه که نامردان دارند و برای رسیدن به مطامع دنیا عزت فروشی میکنند تا به جایگاهی برسند)
❇️در نامه ۵۳ هم امیر المومنین خطاب به مالک میفرماید: تو باید سراغ خوبان بروی و آنها را به کار دعوت کنی وگرنه آنها که از این امور فراری اند: ثُمَّ الْصَقْ بِذَوِی الْمُرُوءَاتِ وَ الْأَحْسَابِ سپس به سراغ کسانى برو که داراى شخصیت و اصالتِ خانوادگى دارند. وَ أَهْلِ الْبُیُوتَاتِ لصَّالِحَةِ وَ السَّوَابِقِ الْحَسَنَةِ از خاندان هاى صالح و خوش سابقه،
🔻نتیجه:
1⃣اهل دوستی و محبت و مودت باشیم تا دلها به سمت ما متمایل شوند.
2⃣برای قدرت و ثروت دنبال این و آن راه نیفیم بلکه وقتی مسئولین محبت و صداقت را نشان دادند با آنها همکاری کنیم. به تعبیر روایت: الشَّرَفُ فَمَنْ شَرَّفَهُ السُّلْطَان شریف کسی است که سلطان دنبال او برود، نه او دنبال سلطان.
اللهم اهدنا سواء الصراط
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۱۰/۲۰ . ۲۸جمادالثانی
💢 حکمت ۵۰ 💢
♻️وَ قَالَ (علیه السلام): قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیَّةٌ
قلب مردان مرد وحشی و رمنده است،
♻️ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیْه
هر کسی به آنها انس بگیرد، به او رو می آورند.
⤴️ برای حکمت فوق دو معنا گفته شده:
۱. این جمله عمومی و مربوط به نوع انسانهاست:
انسانها در محیط ها و شرایط جدید احساس غربت میکنند و با کسی صمیمی نمی شوند ولی اگر کسی به آنها لطفی کرد، با او صمیمی میشوند. مانند، کسی که تازه وارد کلاس و مدرسه ای میشود،یا وارد محله ای میشود و...
✅️ رجال در اینجا به معنی مردمان است. به طور کلی راه جذب قلوب، محبت است. وقتی کسی محبت دید حتی اگر قلب وحشی داشته باشد نیز، رام و صمیمی میشود.
✳️حضرت در حکمت ۶ نهج البلاغه فرمود:
وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ
خوشرویی وابراز محبت، دام دوستی است.
دوستی و دشمنی دلیل میخواهد،
حضرت در این حکمت راه کار جذب قلوب را بیان میفرمایند. مانند روایت :
الاْنْسانُ عَبیدُ الاحْسانِ
انسان بنده احسان است.
در حکمت ۲۱۴ فرمود:
مَنْ لَانَ عُودُهُ، کَثُفَتْ أَغْصَانُهُ.
کسى که ساقه درخت وجودش نرم است، شاخه هایش فراوان است.
✅️ کسی که انعطاف پذیر باشد، اهل رفاقت باشد، دور وبریهایش زیاد می شود.شاخ وبرگ او زیاد خواهد شد.
رسول خدا صلی الله علیه واله فرمود: ثَلاَثٌ یُصْفِینَ وُدَّ الْمَرْءِ لاَخِیهِ الْمُسْلِمِ
سه چیز است که محبت انسان را نسبت به برادر دینى اش صفا مى بخشد:
یَلْقَاهُ بِالْبُشْرِ إِذَا لَقِیَهُ
با چهره گشاده با او روبرو شود.
وَیُوَسِّعُ لَهُ فِی الْمَجْلِسِ إِذَا جَلَسَ إِلَیْهِ
و در مجلس جاى مناسب به او دهد.
وَیَدْعُوهُ بِأَحَبِّ الاَسْمَاءِ إِلَیْهِ
و او را به محبوب ترین نام هایش صدا بزند.
🟢((پس معنای اول این شد: مردم با محبت به یکدیگر متصل میشوند.))
۲. این جمله مختص به رجال و افراد صاحب منسب است:
قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیَّةٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیْه
برخی شارحین (منهاج البراعه) قائل اند که انسان مدنی بالطبع است نه وحشی و رمنده، انسان از انس گرفته شده یعنی کسی که تمایل به انس گرفتن دارد، چگونه میشود وحشی باشد؟!
✅️اجتماعی بودن، در نهاد انسان است.
پس مقصود "ال" در الرجال عهد ذهنی است یعنی عده ی خاصی اینگونه هستند.
حضرت درخطبه ۲۷ فرمود:
یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ
شما مثل مرد هستید ولی مرد نیستید.
اى به صورت مردان عارى از مردانگى،
حُلُومُ الْأَطْفَالِ وَ عُقُولُ رَبَّاتِ الْحِجَالِ
با عقل کودکان و خرد زنان به حجله آرمیده اید،
لَوَدِدْتُ أَنِّی لَمْ أَرَکُمْ وَ لَمْ أَعْرِفْکُمْ مَعْرِفَة
کاش نه شما را دیده بودم و نه مى شناختمتان.
( این آشنایى براى من، به خدا سوگند، جز پشیمانى و اندوه هیچ ثمره اى نداشت. )
🔰در حکمت ۵۰ هم فرمود:" قلوب الرجال " در اینجا هم رجال، به معنی مرد بودن، یا انسان بودن نیست ، بلکه یک معنای خاصی دارد. همه مردان مورد توجه نیستند بلکه عده ی خاصی را حضرت میفرماید.
🟢اگر معنای دوم را برای حکمت ۵۰ بگوییم اینطور می شود:
مردان مرد از صاحبان حکومت و قدرت و ثروت دوری میکنند، هر وقت صاحبان قدرت صلاح و صداقت خودشان را نشان دادند، بعد اجازه ارتباط به خوبان را پیدا میکنند.
(برعکس آنچه که نامردان دارند و برای رسیدن به مطامع دنیا عزت فروشی میکنند تا به جایگاهی برسند)
❇️در نامه ۵۳ هم امیر المومنین خطاب به مالک میفرماید: تو باید سراغ خوبان بروی و آنها را به کار دعوت کنی وگرنه آنها که از این امور فراری اند:
ثُمَّ الْصَقْ بِذَوِی الْمُرُوءَاتِ وَ الْأَحْسَابِ
سپس به سراغ کسانى برو که داراى شخصیت و اصالتِ خانوادگى دارند.
وَ أَهْلِ الْبُیُوتَاتِ لصَّالِحَةِ وَ السَّوَابِقِ الْحَسَنَةِ
از خاندان هاى صالح و خوش سابقه،
🔻نتیجه:
1⃣اهل دوستی و محبت و مودت باشیم تا دلها به سمت ما متمایل شوند.
2⃣برای قدرت و ثروت دنبال این و آن راه نیفیم بلکه وقتی مسئولین محبت و صداقت را نشان دادند با آنها همکاری کنیم. به تعبیر روایت:
الشَّرَفُ فَمَنْ شَرَّفَهُ السُّلْطَان
شریف کسی است که سلطان دنبال او برود، نه او دنبال سلطان.
اللهم اهدنا سواء الصراط