میوه از درخت است و نور از ماه و هر دو فرع از آن اصل هستند.
_چون انسان اصالت دارد و فعل فرع اوست اگر انسان ملکه ی خیر و خوبی را در خود داشته باشد هزاران کارهای خوب از او سر میزند اگر کسی هم ملکه زشتی در او باشد استعداد انجام کارهای بد را دارد و این گناه یکی از آن هزار کارهای بد است که از او صادر میشود .
_ همانگونه که درختِ میوه ساز از خود میوه بهتر است، انسان دست به خیر هم از خود خیر بهتر است. چون از این شخصی که ملکه اش خیر شده ده ها خیر صادر میشود
پس اصل آن فاعل است، و آن فعل ثمره و نتیجه و فرع اوست.
🌀۲. معمولا آنچه انسان میخواهد انجام دهد، بیش از آن چیزی است که در خارج انجام میدهد. پس کاری که در خارج انجام میدهد کمتر از آنچه است که به ذهنش خطور کرده است
مثلا کسی که الان صد هزار تومان انفاق کرده، دوست دارد بیش از آن داشته باشد و هزینه کند.
_ کسی که مرتکب یک خلاف شده، در اندیشه اش بیش از اینها است.
پس چون نیت شخص از فعل او بیشتر است، فاعل خیر از خود خیر بهتر است و چون نیت شرور از فعل او بیشتر است ، فاعل شر از خود شر بدتر است.
🔻نکته :
این نیت است که به انسان وسعت می دهد انسان با نیت ها می تواند ثواب و خیر را جمع کند
همه افراد در مقام سخن، از عدالت و انصاف و خوبی ها دفاع میکنند
وَ أَضْیَقُهَا فِی التَّنَاصُف
و در مذمت شر و بدی سخن می گویند
، ولی ملاک آن است که چقدر به حرفهایشان عمل کردند.
🔻نکته از معنای سوم :
جمله "فَاعِلُ الْخَیْرِ خَیْرٌ مِنْهُ" کسی که به خوبها میدان میدهد، راه را برای آنها باز میکند و باعث ترویج خیر میشود، از آن خیر و از آن کسی که به خیر عمل میکند بهتر است.
_ و جمله "وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ" کسی که به بدی میدان میدهد، و راه را برای اشرار باز میکند و باعث ترویج شر میشود، از آن شر و ازآن کسی که به شر عمل میکند بدتر است. کسی که راه را برای ارتکاب گناه باز میکند از خود گناه و گناهکار بدتر است
_ پس طبق معنای سوم باید راه را برای خوب ها و خوبی ها باز کرد، که این بهترین کار و بالاترین خیر است.
و نباید راه را برای اشرار باز کرد که این بدترین کار و بالاترین شر است.
🌀۴. وقتی گفته میشود فلان خانه خوب است، فلان ماشین خوب است، فلان کارگاه و کارخانه خوب است باید سوال شود که ملاک خوب بودن چیست!!
وقتی گفته شود فلان خانه بد است، فلانی آدم بدی است و ... باید سوال شود ملاک بدی چیست؟
❄️ حضرت میفرماید ملاک خوبی آن است که حقوق فاعل خیر پرداخت شده باشد.
خانه خوب خانه ای است که حق و حقوق کارگر و مصالح فروش و .. را پرداخت کرده باشد خانه ی زیبایی که هه چیز آن روی حساب است ولی پول کارگر و استاد و مصالح پرداخت نشده، خوب نیست. خانه ی کلنگی که حق کارگرش پرداخت شده خوب و زیباست.
_ اگر خانه کلنگی و قدیمی داشته باشی ولی حق کسی برگردن تو نباشد از هر برج و بارو بهتر است واگر کسی برج و قصر ساخت ولی حق و حقوق افرادی را نداد ،آن برج و قصر از هر ویرانه ای برای او بدتر است
_ وقتی فردی را که الان میبینیم مشکلی دارد، مرتکب خلاف است و... باید ببینیم از کجا به اینجا رسید؟
چه کسی او را به فساد کشاند؟
آموزش و پرورش بود، دانشگاه بود، خانواده بود، فضای مجازی بود.
آن کسی که او را به این راه کشاند ، از این فعل بد و از این شخصی که مرتکب بدی است بدتر است.
بدتر از فاسد، آن کسی است که راه فساد را باز کرده و باید با او مبارزه کرد و دست او را کوتاه کرد.
❄️ درخطبه ۱۱به محمد بن حنفیه فرمود:
تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ
اگر کوه ها متزلزل شود، تو تکان مخور!
عَضَّ عَلَى نَاجِذِکَ
دندانها را به هم بفشار
أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَکَ
و سرت را به عاریت به خداوند بسپار
تِدْ فِی الْأَرْضِ قَدَمَکَ
و پایها، چونان میخ در زمین استوار کن
ارْمِ بِبَصَرِکَ أَقْصَى الْقَوْم
و تا دورترین کرانه هاى میدان نبرد را زیر نظر گیر و از افکار اتاق فرمان عافل مشو.
🌀محمد !نگاه تو به اتاق جنگ باشد به انتهای لشکر باشد نگاه اصلی تو به این چند سرباز مقابل نباشد، بلکه تمرکز به اتاق جنگ باید باشد .
نگاه باید به فاعلهای اصلی باشد در مصداق حال جامعه باید نگاه اصلی به کسانی باشد که بی بند و باری را میخواهند ترویج دهند و آنها را کنار گذاشت.
غفرالله لی ولکم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
تقی خانی:
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۱۰/۷ . ۱۶جمادی الثانی
💢حکمت ۳۲💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام): فَاعِلُ الْخَیْرِ خَیْرٌ مِنْهُ
انجام دهنده کار خیر، از خود کار خیر بهتر است،
💠 وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ
انجام دهنده کار بد از خود کار بد بدتر است.اگر کسی گناه انجام داد خود فرد از آن گناه بدتر است
🌀 برای کلام حضرت معانی و مصادیق متعددی و لایه های فراوانی بیان شده:
۱. مرحوم خویی در منهاج البراعه:
الْفِعْلِ مِنَ الْفَاعِلِ کَالثَّمَرَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ
همانگونه که میوه ثمره درخت است نور ثمره خورشید است
وَ التَّمْرَةِ مِنَ اَلنَّخْلَةِ وَ اَلضَّوْءِ مِنَ اَلْقَمَرِ فَهُوَ فَرْعٌ عَلَى أَصْلِهِ
میوه از درخت است و نور از ماه و هر دو فرع از آن اصل هستند.
_چون انسان اصالت دارد و فعل فرع اوست اگر انسان ملکه ی خیر و خوبی را در خود داشته باشد هزاران کارهای خوب از او سر میزند اگر کسی هم ملکه زشتی در او باشد استعداد انجام کارهای بد را دارد و این گناه یکی از آن هزار کارهای بد است که از او صادر میشود .
_ همانگونه که درختِ میوه ساز از خود میوه بهتر است، انسان دست به خیر هم از خود خیر بهتر است. چون از این شخصی که ملکه اش خیر شده ده ها خیر صادر میشود
پس اصل آن فاعل است، و آن فعل ثمره و نتیجه و فرع اوست.
🌀۲. معمولا آنچه انسان میخواهد انجام دهد، بیش از آن چیزی است که در خارج انجام میدهد. پس کاری که در خارج انجام میدهد کمتر از آنچه است که به ذهنش خطور کرده است
مثلا کسی که الان صد هزار تومان انفاق کرده، دوست دارد بیش از آن داشته باشد و هزینه کند.
_ کسی که مرتکب یک خلاف شده، در اندیشه اش بیش از اینها است.
پس چون نیت شخص از فعل او بیشتر است، فاعل خیر از خود خیر بهتر است و چون نیت شرور از فعل او بیشتر است ، فاعل شر از خود شر بدتر است.
🔻نکته :
این نیت است که به انسان وسعت می دهد انسان با نیت ها می تواند ثواب و خیر را جمع کند
امام باقرصلواه الله علیه فرمود:
نِیَّةُ الْمُؤْمِنِ خَیْرٌ مِنْ عَمَلِهِ
نیت مؤمن از عملش بهتر است،
وَذَلِکَ لاَنَّهُ یَنْوِی مِنَ الْخَیْرِ مَا لاَ یُدْرِکُهُ
زیرا کارهاى خیرى در دل دارد که نمى تواند آنها را انجام دهد.
وَ نِیَّةُ الْکَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ
و نیت کافر بدتر از عمل اوست،
وَذَلِکَ لاَنَّ الْکَافِرَ یَنْوِی الشَّرَّ وَیَأْمُلُ مِنَ الشَّرِّ مَا لاَ یُدْرِکُهُ
زیرا کارهاى بدى در سر دارد که توان و شرایط انجام آن را ندارد.
🌀 ۳.حضرت در خطبه ۲۱۶ فرمود:
فَالْحَقُّ أَوْسَعُ الْأَشْیَاءِ فِی التَّوَاصُفِ
همه افراد در مقام سخن، از عدالت و انصاف و خوبی ها دفاع میکنند
وَ أَضْیَقُهَا فِی التَّنَاصُف
و در مذمت شر و بدی سخن می گویند
، ولی ملاک آن است که چقدر به حرفهایشان عمل کردند.
🔻نکته از معنای سوم :
جمله "فَاعِلُ الْخَیْرِ خَیْرٌ مِنْهُ" کسی که به خوبها میدان میدهد، راه را برای آنها باز میکند و باعث ترویج خیر میشود، از آن خیر و از آن کسی که به خیر عمل میکند بهتر است.
_ و جمله "وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ" کسی که به بدی میدان میدهد، و راه را برای اشرار باز میکند و باعث ترویج شر میشود، از آن شر و ازآن کسی که به شر عمل میکند بدتر است. کسی که راه را برای ارتکاب گناه باز میکند از خود گناه و گناهکار بدتر است
_ پس طبق معنای سوم باید راه را برای خوب ها و خوبی ها باز کرد، که این بهترین کار و بالاترین خیر است.
و نباید راه را برای اشرار باز کرد که این بدترین کار و بالاترین شر است.
🌀۴. وقتی گفته میشود فلان خانه خوب است، فلان ماشین خوب است، فلان کارگاه و کارخانه خوب است باید سوال شود که ملاک خوب بودن چیست!!
وقتی گفته شود فلان خانه بد است، فلانی آدم بدی است و ... باید سوال شود ملاک بدی چیست؟
❄️ حضرت میفرماید ملاک خوبی آن است که حقوق فاعل خیر پرداخت شده باشد.
خانه خوب خانه ای است که حق و حقوق کارگر و مصالح فروش و .. را پرداخت کرده باشد خانه ی زیبایی که هه چیز آن روی حساب است ولی پول کارگر و استاد و مصالح پرداخت نشده، خوب نیست. خانه ی کلنگی که حق کارگرش پرداخت شده خوب و زیباست.
_ اگر خانه کلنگی و قدیمی داشته باشی ولی حق کسی برگردن تو نباشد از هر برج و بارو بهتر است واگر کسی برج و قصر ساخت ولی حق و حقوق افرادی را نداد ،آن برج و قصر از هر ویرانه ای برای او بدتر است
_ وقتی فردی را که الان میبینیم مشکلی دارد، مرتکب خلاف است و... باید ببینیم از کجا به اینجا رسید؟
چه کسی او را به فساد کشاند؟
آموزش و پرورش بود، دانشگاه بود، خانواده بود، فضای مجازی بود.
آن کسی که او را به این راه کشاند ، از این فعل بد و از این شخصی که مرتکب بدی است بدتر است.
بدتر از فاسد، آن کسی است که راه فساد را باز کرده و باید با او مبارزه کرد و دست او را کوتاه کرد.
❄️ درخطبه ۱۱به محمد بن حنفیه فرمود:
تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ
اگر کوه ها متزلزل شود، تو تکان مخور!
عَضَّ عَلَى نَاجِذِکَ
دندانها را به هم بفشار
أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَکَ
و سرت را به عاریت به خداوند بسپار
تِدْ فِی الْأَرْضِ قَدَمَکَ
و پایها، چونان میخ در زمین استوار کن
ارْمِ بِبَصَرِکَ أَقْصَى الْقَوْم
و تا دورترین کرانه هاى میدان نبرد را زیر نظر گیر و از افکار اتاق فرمان عافل مشو.
🌀محمد !نگاه تو به اتاق جنگ باشد به انتهای لشکر باشد نگاه اصلی تو به این چند سرباز مقابل نباشد، بلکه تمرکز به اتاق جنگ باید باشد .
نگاه باید به فاعلهای اصلی باشد در مصداق حال جامعه باید نگاه اصلی به کسانی باشد که بی بند و باری را میخواهند ترویج دهند و آنها را کنار گذاشت.
غفرالله لی ولکم