بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۲/۹/۲۰ . ۲۷جمادی
💢 حکمت ۳۰ 💢
🔶وَ قَالَ (علیه السلام): الْحَذَرَ الْحَذَرَ، فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ، حَتَّى کَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ از مجازات الهى برحذر باش، برحذر باش، به خدا سوگند آن قدر پرده پوشى کرده، که گویى آمرزیده است.
✳️ جمله " فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ" هم به معنای چقدر ازجهت تعداد، هم چقدر از جهت زمان.... دهها گناه را در دهها سال پوشانده است. خداوند صفات متعددی دارد. ستار، غفار، مبدل السیئات بالحسنات،
🔆 میزان ستاریت خدا در دعای کمیل، سَیِّدى فَاَسْئَلُکَ بِالْقُدْرَةِ الَّتى قَدَّرْتَها اى خدا و سرور من! به(حق آن)قدرتى که به اندازه، إِعمال نموده وَ بِالْقَضِیَّةِ الَّتى حَتَمْتَها وَ حَکَمْتَها و به فرمانى که قطعی، و حاکم کرده؛ وَ غَلَبْتَ مَنْ عَلَیْهِ اَجْرَیْتَها و بر هر کس که جاری ساخته غلبه نموده، اَنْ تَهَبَ لى فى هذِهِ اللَّیْلَةِ وَ فى هذِهِ السّاعَةِ کُلَّ جُرْمٍ اَجْرَمْتُهُ وَ کُلَّ ذَنْبٍ اَذْنَبْتُهُ در این شب و در این ساعت درخواست دارم بر من ببخشایى هر جرم و هر گناهى که مرتکب شده، وَ کُلَّ قَبِیحٍ اَسْرَرْتُهُ وَ کُلَّ جَهْلٍ عَمِلْتُهُ کَتَمْتُهُ اَوْ اَعْلَنْتُهُ اَخْفَیْتُهُ اَوْ اَظْهَرْتُهُ و هر کار زشتى را که نهان داشته ام؛ و هر جهالتی که در خفا یا آشکار؛ و پنهان یا عیان کرده ام وَ کُلَّ سَیِّئَةٍ اَمَرْتَ بِاِثْباتِهَا الْکِرامَ الْکاتِبینَ و هر رفتار ناپسندی(از من)که دستور ثبت آن را به نویسندگان بزرگوار داده اى الَّذینَ وَکَّلْتَهُمْ بِحِفْظِ ما یَکُونُ مِنّى وَ جَعَلْتَهُمْ شُهُوداً عَلَىَّ مَعَ جَوارِحى (همان مأمورانی)که بر ضبط آنچه از من سر می زند گماشته و علاوه بر اعضایم آنان را گواهان بر اعمالم ساخته ای. وَ کُنْتَ اَنْتَ الرَّقیبَ عَلَىَّ مِنْ وَراَّئِهِمْ وَالشّاهِدَ لِما خَفِىَ عَنْهُمْ و فراتر از همه اینها خود، بر آنچه که از آنان پنهان مانده مراقب و شاهد بوده ای وَ بِرَحْمَتِکَ اَخْفَیْتَهُ وَ بِفَضْلِکَ سَتَرْتَهُ و برحمت خویش پنهان داشته و با فضل و احسانت پوشانده اى.
✅ خدا آنقدر ستار است که حتی نمی گذارد برخی از اعمال انسان نزد ملائکه ای که مسئول نوشتن اعمال هستند آشکار شود و آبروی انسان برود. حضرت در این حکمت میفرماید همیشه اینگونه نیست که ستاریت خدا مساوی با غفاریت باشد. چه بسا خداوند مدتی گناه شخصی را بپوشاند و آبروی او را در نگاه مردم نبرد، ولی گناه او بخشیده نشده باشد و در قیامت مستحق مجازات باشد.
❇️ گاهی نیز این ستاریت از روی عذاب استدراج باشد یعنی خدا او را به حال خود رها کرده است تا بعد مجازات کند.
✴️ عظمت ستاریت خدا، در روایت داریم: لَوْ تَکَاشَفْتُمْ مَا تَدَافَنْتُم ستاریت خدا باعث شده که انسان ها باطن همدیگر را نبینندو بتوانند با هم زندگی کنند.
⚛در حکمت ۱۱۶ فرمود : کَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَیْهِ، چه بسیارند کسانى که به سبب نعمتى که به آنها داده شده در غفلت فرو مىروند. وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَیْهِ، و به سبب پردهپوشى خدا بر آنها ،مغرور مىگردند وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِیهِ؛ و بر اثر تعریف وتمجید از آنان فریب مىخورند. وَ مَا ابْتَلَى اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الْإِمْلَاءِ لَهُ و خداوند هیچ کس را به چیزى مانند مهلت دادن و ادامه نعمتها و ترک عقوبت آزمایش نکرده است.
🔻نکته ۱: سوء استفاده از رحمت خدا ممنوع: کسی که در مقابل خدا دست به تجری میزند و علنا گناه میکند، سزاوار است که بی آبرو شود و خداوند با رحمتش آبروی او را حفظ میکند. حضرت میفرماید از این رحمت سوء استفاده نکنید، چه بسا خدای متعال پرده از روی اعمال شما بردارد.
🔻نکته ۲ : ندانستن انسان که گناهش بخشیده شده یا صرفا پوشیده شده: دلیل است بر اینکه انسان از کارهای خطایی خیالش راحت نباشد و مدام حالت انابه و توبه داشته باشد. این حالت خوف و رجا خود برای اصلاح انسان موثر است.
🔻نکته ۳ : خدای ستار، بهترین دوست است: امام صادق صلوه الله علیه فرمودند: مَنْ غَضِبَ عَلَیْکَ مِنْ إِخْوَانِکَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ اگر کسی سه بار از دست تو ناراحت شد، فَلَمْ یَقُلْ فِیکَ مَکْرُوهاً و در عین حال حرفی بر علیه تو نزد، فَأَعِدَّهُ لِنَفْسِکَ. این خوب دوستی است. آن را برای خودت نگه دار. ((خدایی که اینقدر ستاریت میکند، بهترین دوست ماست.))
🔻نکته ۴: حال که خداوند اینقدر ستار است ما هم ستار باشیم. لزوم شبیه شدن به خدا در ستاریت. امام رضا علیه السلام فرمودند : لَا یُکْمِلُ الْمُؤْمِنُ إِیمَانَهُ ایمان مومن کامل نمیشود حَتَّى تَکُونَ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ تا اینکه در او سه خصلت باشد. خَصْلَةٌ مِنْ رَبِّهِ خصلتی از پرودرگار خود. وَ خَصْلَةٌ مِنْ نَبِیِّهِ خصلتی از پیامبر گرامی وَ خَصْلَةٌ مِنْ إِمَامِهِ وخصلتی از امام خود در او باشد. فَأَمَّا الَّتِی مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمَانُ السِّر
اما خصلتی که از رب در او باشد پرده پوشی و عیوب را برملا نکند.
❇️ لزوم عیب پوشی از مومن : شخصی به امام کاظم عرض کرد: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ قربانت گردم، الرَّجُلُ مِنْ إِخْوَانِی یَبْلُغُنِی عَنْهُ الشَّیْءُ الَّذِی أَکْرَهُهُ از یکى از برادرانم خبرى مىرسد که آن را نمىپسندم فَأَسْأَلُهُ عَنْ ذَلِکَ فَیُنْکِرُ ذَلِکَ و وقتى از خود او مىپرسم وى منکر آن مىشود. وَ قَدْ أَخْبَرَنِی عَنْهُ قَوْمٌ ثِقَاتٌ با آن که گروه مورد اعتمادى آن را از او نقل مىکنند. فَقَالَ لِی یَا مُحَمَّدُ کَذِّبْ سَمْعَکَ وَ بَصَرَکَ عَنْ أَخِیکَ امام علیه السّلام در پاسخ فرمود:اى محمّد!گوش و چشمت را پیرامون برادرت تکذیب کن، فَإِنْ شَهِدَ عِنْدَکَ خَمْسُونَ قَسَامَةً وَ قَالَ لَکَ قَوْلًا و اگر پنجاه سوگند خورنده نزد تو گواهى دهند و او سخن دیگرى گوید. فَصَدِّقْهُ وَ کَذِّبْهُمْ سخن برادر خود را تصدیق و سخن آنان را تکذیب کن، لَا تُذِیعَنَّ عَلَیْهِ شَیْئاً تَشِینُهُ بِهِ وَ تَهْدِمُ بِهِ مُرُوءَتَهُ و از او خبرى را منتشر نکن که موجب زشتى او گردد و آبرویش را بریزد فَتَکُونَ مِنَ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ- که اگر چنین کنى از کسانى خواهى بود که خداوند در بارۀ آنها فرموده: إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ آنان که دوست میدارند که در میان اهل ایمان کار منکری اشاعه و شهرت یابد، برای آنها در دنیا و آخرت عذابی دردناک خواهد بود.
❌ عیب پوشی نکنیم، مردم عیب پوشی نمی کنند. امام سجاد علیه السلام: مَنْ رَمَی النّاسَ بِما فیهِمْ رَمَوْهُ بِما لَیْسَ فیِهِ. هرکس مردم را عیب جوئی کند و عیوب آنان را بازگو نماید و سرزنش کند، دیگران او را متهّم به غیر واقعیّات می کنند.
اللهم اجعلنا وقفاً علی طاعتِک
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۹/۲۰ . ۲۷جمادی
💢 حکمت ۳۰ 💢
🔶وَ قَالَ (علیه السلام): الْحَذَرَ الْحَذَرَ، فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ، حَتَّى کَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ
از مجازات الهى برحذر باش، برحذر باش، به خدا سوگند آن قدر پرده پوشى کرده، که گویى آمرزیده است.
✳️ جمله " فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ" هم به معنای چقدر ازجهت تعداد، هم چقدر از جهت زمان.... دهها گناه را در دهها سال پوشانده است.
خداوند صفات متعددی دارد.
ستار، غفار، مبدل السیئات بالحسنات،
🔆 میزان ستاریت خدا در دعای کمیل، سَیِّدى فَاَسْئَلُکَ بِالْقُدْرَةِ الَّتى قَدَّرْتَها
اى خدا و سرور من! به(حق آن)قدرتى که به اندازه، إِعمال نموده
وَ بِالْقَضِیَّةِ الَّتى حَتَمْتَها وَ حَکَمْتَها
و به فرمانى که قطعی، و حاکم کرده؛
وَ غَلَبْتَ مَنْ عَلَیْهِ اَجْرَیْتَها
و بر هر کس که جاری ساخته غلبه نموده،
اَنْ تَهَبَ لى فى هذِهِ اللَّیْلَةِ وَ فى هذِهِ السّاعَةِ کُلَّ جُرْمٍ اَجْرَمْتُهُ وَ کُلَّ ذَنْبٍ اَذْنَبْتُهُ
در این شب و در این ساعت درخواست دارم بر من ببخشایى هر جرم و هر گناهى که مرتکب شده،
وَ کُلَّ قَبِیحٍ اَسْرَرْتُهُ وَ کُلَّ جَهْلٍ عَمِلْتُهُ کَتَمْتُهُ اَوْ اَعْلَنْتُهُ اَخْفَیْتُهُ اَوْ اَظْهَرْتُهُ
و هر کار زشتى را که نهان داشته ام؛ و هر جهالتی که در خفا یا آشکار؛ و پنهان یا عیان کرده ام
وَ کُلَّ سَیِّئَةٍ اَمَرْتَ بِاِثْباتِهَا الْکِرامَ الْکاتِبینَ
و هر رفتار ناپسندی(از من)که دستور ثبت آن را به نویسندگان بزرگوار داده اى
الَّذینَ وَکَّلْتَهُمْ بِحِفْظِ ما یَکُونُ مِنّى وَ جَعَلْتَهُمْ شُهُوداً عَلَىَّ مَعَ جَوارِحى
(همان مأمورانی)که بر ضبط آنچه از من سر می زند گماشته و علاوه بر اعضایم آنان را گواهان بر اعمالم ساخته ای.
وَ کُنْتَ اَنْتَ الرَّقیبَ عَلَىَّ مِنْ وَراَّئِهِمْ وَالشّاهِدَ لِما خَفِىَ عَنْهُمْ
و فراتر از همه اینها خود، بر آنچه که از آنان پنهان مانده مراقب و شاهد بوده ای
وَ بِرَحْمَتِکَ اَخْفَیْتَهُ وَ بِفَضْلِکَ سَتَرْتَهُ
و برحمت خویش پنهان داشته و با فضل و احسانت پوشانده اى.
✅ خدا آنقدر ستار است که حتی نمی گذارد برخی از اعمال انسان نزد ملائکه ای که مسئول نوشتن اعمال هستند آشکار شود و آبروی انسان برود.
حضرت در این حکمت میفرماید همیشه اینگونه نیست که ستاریت خدا مساوی با غفاریت باشد. چه بسا خداوند مدتی گناه شخصی را بپوشاند و آبروی او را در نگاه مردم نبرد، ولی گناه او بخشیده نشده باشد و در قیامت مستحق مجازات باشد.
❇️ گاهی نیز این ستاریت از روی عذاب استدراج باشد یعنی خدا او را به حال خود رها کرده است تا بعد مجازات کند.
✴️ عظمت ستاریت خدا، در روایت داریم:
لَوْ تَکَاشَفْتُمْ مَا تَدَافَنْتُم
ستاریت خدا باعث شده که انسان ها باطن همدیگر را نبینندو بتوانند با هم زندگی کنند.
⚛در حکمت ۱۱۶ فرمود :
کَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَیْهِ،
چه بسیارند کسانى که به سبب نعمتى که به آنها داده شده در غفلت فرو مىروند.
وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَیْهِ،
و به سبب پردهپوشى خدا بر آنها ،مغرور مىگردند
وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِیهِ؛
و بر اثر تعریف وتمجید از آنان فریب مىخورند.
وَ مَا ابْتَلَى اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الْإِمْلَاءِ لَهُ
و خداوند هیچ کس را به چیزى مانند مهلت دادن و ادامه نعمتها و ترک عقوبت آزمایش نکرده است.
🔻نکته ۱:
سوء استفاده از رحمت خدا ممنوع:
کسی که در مقابل خدا دست به تجری میزند و علنا گناه میکند، سزاوار است که بی آبرو شود و خداوند با رحمتش آبروی او را حفظ میکند.
حضرت میفرماید از این رحمت سوء استفاده نکنید، چه بسا خدای متعال پرده از روی اعمال شما بردارد.
🔻نکته ۲ :
ندانستن انسان که گناهش بخشیده شده یا صرفا پوشیده شده:
دلیل است بر اینکه انسان از کارهای خطایی خیالش راحت نباشد و مدام حالت انابه و توبه داشته باشد. این حالت خوف و رجا خود برای اصلاح انسان موثر است.
🔻نکته ۳ :
خدای ستار، بهترین دوست است:
امام صادق صلوه الله علیه فرمودند:
مَنْ غَضِبَ عَلَیْکَ مِنْ إِخْوَانِکَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ
اگر کسی سه بار از دست تو ناراحت شد،
فَلَمْ یَقُلْ فِیکَ مَکْرُوهاً
و در عین حال حرفی بر علیه تو نزد،
فَأَعِدَّهُ لِنَفْسِکَ.
این خوب دوستی است. آن را برای خودت نگه دار.
((خدایی که اینقدر ستاریت میکند، بهترین دوست ماست.))
🔻نکته ۴:
حال که خداوند اینقدر ستار است ما هم ستار باشیم.
لزوم شبیه شدن به خدا در ستاریت.
امام رضا علیه السلام فرمودند :
لَا یُکْمِلُ الْمُؤْمِنُ إِیمَانَهُ
ایمان مومن کامل نمیشود
حَتَّى تَکُونَ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ
تا اینکه در او سه خصلت باشد.
خَصْلَةٌ مِنْ رَبِّهِ
خصلتی از پرودرگار خود.
وَ خَصْلَةٌ مِنْ نَبِیِّهِ
خصلتی از پیامبر گرامی
وَ خَصْلَةٌ مِنْ إِمَامِهِ
وخصلتی از امام خود در او باشد.
فَأَمَّا الَّتِی مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمَانُ السِّر
اما خصلتی که از رب در او باشد
پرده پوشی و عیوب را برملا نکند.
❇️ لزوم عیب پوشی از مومن :
شخصی به امام کاظم عرض کرد:
قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ
قربانت گردم،
الرَّجُلُ مِنْ إِخْوَانِی یَبْلُغُنِی عَنْهُ الشَّیْءُ الَّذِی أَکْرَهُهُ
از یکى از برادرانم خبرى مىرسد که آن را نمىپسندم
فَأَسْأَلُهُ عَنْ ذَلِکَ فَیُنْکِرُ ذَلِکَ
و وقتى از خود او مىپرسم وى منکر آن مىشود.
وَ قَدْ أَخْبَرَنِی عَنْهُ قَوْمٌ ثِقَاتٌ
با آن که گروه مورد اعتمادى آن را از او نقل مىکنند.
فَقَالَ لِی یَا مُحَمَّدُ کَذِّبْ سَمْعَکَ وَ بَصَرَکَ عَنْ أَخِیکَ
امام علیه السّلام در پاسخ فرمود:اى محمّد!گوش و چشمت را پیرامون برادرت تکذیب کن،
فَإِنْ شَهِدَ عِنْدَکَ خَمْسُونَ قَسَامَةً وَ قَالَ لَکَ قَوْلًا
و اگر پنجاه سوگند خورنده نزد تو گواهى دهند و او سخن دیگرى گوید.
فَصَدِّقْهُ وَ کَذِّبْهُمْ
سخن برادر خود را تصدیق و سخن آنان را تکذیب کن،
لَا تُذِیعَنَّ عَلَیْهِ شَیْئاً تَشِینُهُ بِهِ وَ تَهْدِمُ بِهِ مُرُوءَتَهُ
و از او خبرى را منتشر نکن که موجب زشتى او گردد و آبرویش را بریزد
فَتَکُونَ مِنَ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ-
که اگر چنین کنى از کسانى خواهى بود که خداوند در بارۀ آنها فرموده:
إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ
آنان که دوست میدارند که در میان اهل ایمان کار منکری اشاعه و شهرت یابد، برای آنها در دنیا و آخرت عذابی دردناک خواهد بود.
❌ عیب پوشی نکنیم، مردم عیب پوشی نمی کنند. امام سجاد علیه السلام:
مَنْ رَمَی النّاسَ بِما فیهِمْ رَمَوْهُ بِما لَیْسَ فیِهِ.
هرکس مردم را عیب جوئی کند و عیوب آنان را بازگو نماید و سرزنش کند، دیگران او را متهّم به غیر واقعیّات می کنند.
اللهم اجعلنا وقفاً علی طاعتِک