بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۲/۹/۱۹ . ۲۴جمادی الاول
💢 حکمت ۲۶ 💢
🔷وَ قَالَ (علیه السلام): مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً، إِلَّا ظَهَرَ فِی فَلَتَاتِ لِسَانِهِ هیچ کس چیزى را در دل پنهان نکرد،[أَضْمَرَ] مگر این که آن چیز، خود را در لغزشهاى زبان، و کلمات ناخواسته ای که به زبانش می آید.
🔷 وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ در رنگ رخسارش و صورتش، و حرکات چهره اش نمودار میشود .
💮 گاهی انسان امور خیری پنهان کرده است، آبرو و اسرار مردم را در سینه حفظ کرده، این پنهان کاری مقدس است همان که در حکمت ۶ فرمود: صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ. ولی گاهی افراد خیانت و خباثت خودشان را در درون پنهان میکنند. حضرت می فرماید افرادی که اهل پنهان کاری و نفاق هستند را می توان از راه هایی شناخت. البته برخی منافق حرفه ای میشوند و آنقدر در نفاق و خیانت و جاسوسی حرفه ای و آموزش دیده هستند که به این سادگی نمی توان دست آنها را خواند.
⛔️ در قرآن مجید درباره منافقان مى خوانیم: 《 وَلَوْ نَشاءُ لاَرَیْناکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسیماهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فی لَحْنِ الْقَوْلِ وَاللّهُ یَعْلَمُ أَعْمالَکُمْ؛ محمد - ۲۴ 》 آیا کسانى که در دل هایشان بیمارى (نفاق) است گمان کردند خداوند کینه هایشان را آشکار نمى سازد، و اگر ما بخواهیم آنها را به تو نشان مى دهیم تا آنان را با قیافه هایشان بشناسى، هرچند مى توانى آنها را از طرز سخنانشان شناسایى کنى و خداوند اعمال شما را مى داند.
⭕️ در حکمت ۸ نیز فرمود: اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ یَنْظُرُ بِشَحْم. چشم هم مسئول انتقال مفاهیم از بیرون به درون است و هم بسیاری از اخبار درون را می توان از چشم شخص خواند و فهمید. سعدی: ما در این شهر غریبیم و در این ملک فقیر/ به کمند تو گرفتار و به دام تو اسیر/ گر بگویم که مرا حال پریشانى نیست / رنگ رخساره نشان مى دهد از سرّ ضمیر/
🔻نکته: شخصیت شناسی از روی چهره گاهی بر اساس ظاهر و فیزیولوژی بدن است، مثلا چون پیشیانی پهن است دلالت بر فلان ویژگی دارد، چون رنگ پوست سفید است دلالت بر فلان صفت دارد، چون فلانی دندان هایش اینطور اند پس اخلاقش اینطور است و... اینها اگر چه شاید یک واقعیت اجمالی هم داشته باشند ولی از جهت شرعی جایز نیست کسی را به خاطر ظاهر به صفتی متهم کنیم زیرا میدانیم اراده و اختیاری که در انسان هست میتواند بر همه انها غالب شود.
🚫گاهی شخصیت شناسی از رفتار است: از طرز لباس پوشیدن، طرز نوشتن، طرز رانندگی و ... میتوان در مورد شخصیت افراد مطالبی را به دست آورد. این شخصیت شناسی نسبت به مورد قبل قابل اثبات تر است . چون روی حرکات اختیاری افراد تمرکز می کنیم. البته در همین مورد هم نمی توان شخص را بر اساس برخی کارهایش تحلیل دقیق داشت چون افراد در موقعیت های مختلف کارهای مختلفی انجام میدهند.
⛔️گاهی شخصیت شناسی بر اساس حرفهای ناخواسته و نمودهای خارجی صورت است. حضرت میفرماید از روی این ها میتوان درمورد اشخاص مطالبی را فهمید.
💮 سید عبدالزهرا حسینی خطیب در مصادر نهج البلاغه میگوید : برخی پادشاهان مثل منصور دوانیقی از این کلام حضرت سوء استفاده میکردند و به مردم میگفتند اگر بخواهید بر علیه ما کاری انجام دهید ما آن را از صورت شما میخوانیم: مَعْشَرَ النّاسِ لا تُضْمِرُوا غَشَّ الاْئِمَّةَ اى مردم خیانت نسبت به پیشوایانتان را در دل پنهان نکنید، فَإنَّهُ مَنْ أضْمَرَ ذلِکَ أظْهَرَهُ اللّهُ عَلى سَقَطاتِ لِسانِهِ، زیرا هر کس نیتى در دل داشته باشد خداوند آن را در سخنانى که از او صادر مى شود. وَفَلَتاتِ أقْوالِهِ، وَسَحْنَةِ وَجْهِهِ و اشتباهات لفظى و صفحه صورتش ظاهر خواهد ساخت.
غفر الله لی ولکم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۹/۱۹ . ۲۴جمادی الاول
💢 حکمت ۲۶ 💢
🔷وَ قَالَ (علیه السلام): مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً، إِلَّا ظَهَرَ فِی فَلَتَاتِ لِسَانِهِ
هیچ کس چیزى را در دل پنهان نکرد،[أَضْمَرَ] مگر این که آن چیز، خود را در لغزشهاى زبان، و کلمات ناخواسته ای که به زبانش می آید.
🔷 وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ
در رنگ رخسارش و صورتش، و حرکات چهره اش نمودار میشود .
💮 گاهی انسان امور خیری پنهان کرده است، آبرو و اسرار مردم را در سینه حفظ کرده، این پنهان کاری مقدس است همان که در حکمت ۶ فرمود:
صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ.
ولی گاهی افراد خیانت و خباثت خودشان را در درون پنهان میکنند. حضرت می فرماید افرادی که اهل پنهان کاری و نفاق هستند را می توان از راه هایی شناخت.
البته برخی منافق حرفه ای میشوند و آنقدر در نفاق و خیانت و جاسوسی حرفه ای و آموزش دیده هستند که به این سادگی نمی توان دست آنها را خواند.
⛔️ در قرآن مجید درباره منافقان مى خوانیم:
《 وَلَوْ نَشاءُ لاَرَیْناکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسیماهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فی لَحْنِ الْقَوْلِ وَاللّهُ یَعْلَمُ أَعْمالَکُمْ؛ محمد - ۲۴ 》
آیا کسانى که در دل هایشان بیمارى (نفاق) است گمان کردند خداوند کینه هایشان را آشکار نمى سازد، و اگر ما بخواهیم آنها را به تو نشان مى دهیم تا آنان را با قیافه هایشان بشناسى، هرچند مى توانى آنها را از طرز سخنانشان شناسایى کنى و خداوند اعمال شما را مى داند.
⭕️ در حکمت ۸ نیز فرمود:
اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ یَنْظُرُ بِشَحْم.
چشم هم مسئول انتقال مفاهیم از بیرون به درون است و هم بسیاری از اخبار درون را می توان از چشم شخص خواند و فهمید.
سعدی:
ما در این شهر غریبیم و در این ملک فقیر/
به کمند تو گرفتار و به دام تو اسیر/
گر بگویم که مرا حال پریشانى نیست / رنگ رخساره نشان مى دهد از سرّ ضمیر/
🔻نکته:
شخصیت شناسی از روی چهره گاهی بر اساس ظاهر و فیزیولوژی بدن است، مثلا چون پیشیانی پهن است دلالت بر فلان ویژگی دارد، چون رنگ پوست سفید است دلالت بر فلان صفت دارد، چون فلانی دندان هایش اینطور اند پس اخلاقش اینطور است و...
اینها اگر چه شاید یک واقعیت اجمالی هم داشته باشند ولی از جهت شرعی جایز نیست کسی را به خاطر ظاهر به صفتی متهم کنیم زیرا میدانیم اراده و اختیاری که در انسان هست میتواند بر همه انها غالب شود.
🚫گاهی شخصیت شناسی از رفتار است: از طرز لباس پوشیدن، طرز نوشتن، طرز رانندگی و ... میتوان در مورد شخصیت افراد مطالبی را به دست آورد. این شخصیت شناسی نسبت به مورد قبل قابل اثبات تر است .
چون روی حرکات اختیاری افراد تمرکز می کنیم. البته در همین مورد هم نمی توان شخص را بر اساس برخی کارهایش تحلیل دقیق داشت چون افراد در موقعیت های مختلف کارهای مختلفی انجام میدهند.
⛔️گاهی شخصیت شناسی بر اساس حرفهای ناخواسته و نمودهای خارجی صورت است. حضرت میفرماید از روی این ها میتوان درمورد اشخاص مطالبی را فهمید.
💮 سید عبدالزهرا حسینی خطیب در مصادر نهج البلاغه میگوید :
برخی پادشاهان مثل منصور دوانیقی از این کلام حضرت سوء استفاده میکردند و به مردم میگفتند اگر بخواهید بر علیه ما کاری انجام دهید ما آن را از صورت شما میخوانیم:
مَعْشَرَ النّاسِ لا تُضْمِرُوا غَشَّ الاْئِمَّةَ
اى مردم خیانت نسبت به پیشوایانتان را در دل پنهان نکنید،
فَإنَّهُ مَنْ أضْمَرَ ذلِکَ أظْهَرَهُ اللّهُ عَلى سَقَطاتِ لِسانِهِ،
زیرا هر کس نیتى در دل داشته باشد خداوند آن را در سخنانى که از او صادر مى شود.
وَفَلَتاتِ أقْوالِهِ، وَسَحْنَةِ وَجْهِهِ
و اشتباهات لفظى و صفحه صورتش ظاهر خواهد ساخت.
غفر الله لی ولکم