بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۲/۹/۱۸ . ۲۳جمادی
💢 حکمت ۲۳ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ کسی که عملش او را از رسیدن به اهداف عالی ضعیف و کُند[أَبْطَأَ] کند،
♦️لَمْ یُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ نسب و شرافت خانوادگی نمی تواند او را جلو بیندازد. ( این حکمت عینا در حکمت ۳۸۹ نیز تکرار شده است)
🔴 بحث نژاد و خانواده بسیار حائز اهمیت است و قطعا یکی از اضلاع ثلاثه ی تربیت، وراثت است . (وراثت، محیط، اراده) در نامه ۵۳ حضرت فرمود: ثُمَّ الْصَقْ بِذَوِی الْمُرُوءَاتِ وَ الْأَحْسَابِ به مردم صاحب حسب و خوشنام بپیوند، وَ أَهْلِ الْبُیُوتَاتِ لصَّالِحَة آنهایی که از خاندانهاى صالح سابقه ایى نیکو دارند(که نشان دهنده اهمیت خانواده است.) اما؛ نکته حکمت ۲۳ آن است که تکیه بر خانواده بدون اینکه خود شخص از جایگاه علمی و عملی برخوردار باشد اشتباه است. گیرم پدر تو بود فاضل/ از فضل پدر تو را چه حاصل/
🟠 ابن ابی الحدید میگوید: هارون الرشید همیشه میگفت: مَنِ اِفْتَخَرَ بِآبَائِهِ کسی که مدام میگوید پدرم چنین، پدر بزرگم چنان!!! فَقَدْ نَادَى عَلَى نَفْسِهِ بِالْعَجْزِ فریاد میزند که من خودم هیچ نقطه مثبتی ندارم وَ أَقَرَّ عَلَى هِمَّتِهِ بِالدَّنَاءَةِ و سراسر پستی خود را اقرار می کند.
🟢 ملاک عمل خود شخص است. طاووس یمانی میگوید دیدم امام سجاد نیمه شب دست به پرده کعبه زده، گریه میکند و با خدا مناجات سوزناکی دارد. آنقدر به سوز و گداز ادامه داد تا از هوش رفت. به حضرت عرض کردم شما با این جاه و جلال چرا اینقدر خودتان را به زحمت می اندازید فرمود: هَیْهاتَ هَیْهاتَ خَلَقَ اللَّهُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَهُ وَأَحْسَنَ وَلَوْ کَانَ عَبْداً حَبَشِیّاً هیهات هیهات خداوند بهشت را براى مطیعان و نیکوکاران آفریده، هرچند غلام حبشى باشد. وَخَلَقَ النَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَلَوْ کَانَ وَلَداً قُرَشِیّاً; و دوزخ را براى عاصیان خلق کرده، هرچند فرد بزرگى از قریش باشد. مگر این سخن خدا را نشنیده اى که مى فرماید: هنگامى که در صور دمیده شود و قیامت برپا گردد نسب ها به درد نمى خورد و کسى از آن سؤال نمى کند.
🟡 سعد بن عبدالملک، اموی از ما اهل بیت است. دَخَلَ سَعْدُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِکِ وَ کَانَ أَبُو جَعْفَرٍ ع یُسَمِّیهِ سَعْدَ الْخَیْرِ سعد بن عبد الملک بر امام صادق علیخ السلام وارد شد . فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع مَا یُبْکِیکَ یَا سَعْدُ امام بر او فرمود: سعد چرا گریه می کنی !!! قَالَ وَ کَیْفَ لَا أَبْکِی وَ أَنَا مِنَ الشَّجَرَةِ الْمَلْعُونَةِ فِی الْقُرْآنِ گفت : چگونه گریه نکنم که بفرموده ی قران من از تبار شجره ملعونه، لعن شده ی قران هستم. فَقَالَ لَهُ لَسْتَ مِنْهُمْ أَنْتَ أُمَوِی مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ فرمود تو اموی نیستی، تو از ما اهل بیت هستی . أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَحْکِی عَنْ إِبْرَاهِیمَ ع- فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی. آیا نشنیدی قول خدا متعال که از قول ابراهیم حکایت میکند. " هر کس از من تبعیت کند از من است"
🟣 اگر فرزند خوب باشد میتواند باعث افتخار یک قوم باشد، اگر بد باشد می تواند موجب بی آبرویی یک قوم باشد.
🟤 ابن ابی الحدید میگوید : منصور دوانیقی به شخصی گفت از امور عجیبی که خودت به چشم دیده ای برایم تعریف کن. گفت: رَأَیْتُ عُمَرَ بْنَ عَبْدِ اَلْعَزِیزِ وَ قَدْ مَاتَ فخلف أَحَدَ عَشَرَ اِبْناً دیدم عمر بن عبد العزیز وقتی مرد ، از خود ده پسر باقی گذاشت ، وَ بَلَغَت تَرِکَتُهُ سَبْعَةَ عَشَرَ دِینَاراً واز ماترک او هفده دینار بجای ماند. کُفِّنَ مِنْها بِخَمْسَةِ دَنَانِیرَ کعن او به پنج دینار ، وَ اُشْتُرِیَ مَوْضِعُ قَبْرِهِ بِدِینَارَیْنِ وجایگله قبر او به دو دینار ، وَ أَصَابَ کُلَّ وَاحِدٍ مِن وُلْدِهِ دونَ الدِّینارِ وبه هر پسری دیناری به ارث رسید. ثُمَّ رَأَیْتُ هِشَامَ بْنَ عَبْدِ الْمَلِکِ و قَدْ مَاتَ وَ خَلَّفَ عَشَرَة ذُکُورٍ و هشام بن عبد الملک را دیدم بهنگام مرگ ده پسر باقی بود. فَأَصَابَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْ وُلْدِهِ أَلْفَ أَلْفِ دِینَارٍ وبه هر پسری هزار هزار(ملیون) دینار ارث رسید. وَ رَأَیْتُ رَجُلاً مِنْ وُلْدِ عُمَرَ بْنِ عبْدِ العزیز قَدْ حَمَلَ فِی یَوْمٍ وَاحِدٍ عَلَى مِائَةِ فَرَسٍ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ روزی را دیدم که پسران عبد العزیز صد اسب در راه خدا حمل می کردند. وَ رَأَیْتُ رَجُلاً مِنْ وُلْدِ هِشَامٍ یَسْأَلُ اَلنَّاسَ لِیَتَصَدَّقُوا عَلَیْه و روزی را دیدم که مردانی از فرزندان هشام از مردم درخواست صدقه (گدایی) میکرد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۹/۱۸ . ۲۳جمادی
💢 حکمت ۲۳ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ
کسی که عملش او را از رسیدن به اهداف عالی ضعیف و کُند[أَبْطَأَ] کند،
♦️لَمْ یُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ
نسب و شرافت خانوادگی نمی تواند او را جلو بیندازد.
( این حکمت عینا در حکمت ۳۸۹ نیز تکرار شده است)
🔴 بحث نژاد و خانواده بسیار حائز اهمیت است و قطعا یکی از اضلاع ثلاثه ی تربیت، وراثت است .
(وراثت، محیط، اراده)
در نامه ۵۳ حضرت فرمود:
ثُمَّ الْصَقْ بِذَوِی الْمُرُوءَاتِ وَ الْأَحْسَابِ
به مردم صاحب حسب و خوشنام بپیوند،
وَ أَهْلِ الْبُیُوتَاتِ لصَّالِحَة
آنهایی که از خاندانهاى صالح سابقه ایى نیکو دارند(که نشان دهنده اهمیت خانواده است.)
اما؛
نکته حکمت ۲۳ آن است که تکیه بر خانواده بدون اینکه خود شخص از جایگاه علمی و عملی برخوردار باشد اشتباه است.
گیرم پدر تو بود فاضل/
از فضل پدر تو را چه حاصل/
🟠 ابن ابی الحدید میگوید:
هارون الرشید همیشه میگفت:
مَنِ اِفْتَخَرَ بِآبَائِهِ
کسی که مدام میگوید پدرم چنین، پدر بزرگم چنان!!!
فَقَدْ نَادَى عَلَى نَفْسِهِ بِالْعَجْزِ
فریاد میزند که من خودم هیچ نقطه مثبتی ندارم
وَ أَقَرَّ عَلَى هِمَّتِهِ بِالدَّنَاءَةِ
و سراسر پستی خود را اقرار می کند.
🟢 ملاک عمل خود شخص است. طاووس یمانی میگوید دیدم امام سجاد نیمه شب دست به پرده کعبه زده، گریه میکند و با خدا مناجات سوزناکی دارد. آنقدر به سوز و گداز ادامه داد تا از هوش رفت. به حضرت عرض کردم شما با این جاه و جلال چرا اینقدر خودتان را به زحمت می اندازید فرمود:
هَیْهاتَ هَیْهاتَ خَلَقَ اللَّهُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَهُ وَأَحْسَنَ وَلَوْ کَانَ عَبْداً حَبَشِیّاً
هیهات هیهات خداوند بهشت را براى مطیعان و نیکوکاران آفریده، هرچند غلام حبشى باشد.
وَخَلَقَ النَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَلَوْ کَانَ وَلَداً قُرَشِیّاً;
و دوزخ را براى عاصیان خلق کرده، هرچند فرد بزرگى از قریش باشد.
مگر این سخن خدا را نشنیده اى که مى فرماید: هنگامى که در صور دمیده شود و قیامت برپا گردد نسب ها به درد نمى خورد و کسى از آن سؤال نمى کند.
🟡 سعد بن عبدالملک، اموی از ما اهل بیت است.
دَخَلَ سَعْدُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِکِ وَ کَانَ أَبُو جَعْفَرٍ ع یُسَمِّیهِ سَعْدَ الْخَیْرِ
سعد بن عبد الملک بر امام صادق علیخ السلام وارد شد .
فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع مَا یُبْکِیکَ یَا سَعْدُ
امام بر او فرمود: سعد چرا گریه می کنی !!!
قَالَ وَ کَیْفَ لَا أَبْکِی وَ أَنَا مِنَ الشَّجَرَةِ الْمَلْعُونَةِ فِی الْقُرْآنِ
گفت : چگونه گریه نکنم که بفرموده ی قران من از تبار شجره ملعونه، لعن شده ی قران هستم.
فَقَالَ لَهُ لَسْتَ مِنْهُمْ أَنْتَ أُمَوِی مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ
فرمود تو اموی نیستی، تو از ما اهل بیت هستی .
أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَحْکِی عَنْ إِبْرَاهِیمَ ع- فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی.
آیا نشنیدی قول خدا متعال که از قول ابراهیم حکایت میکند.
" هر کس از من تبعیت کند از من است"
🟣 اگر فرزند خوب باشد میتواند باعث افتخار یک قوم باشد، اگر بد باشد می تواند موجب بی آبرویی یک قوم باشد.
🟤 ابن ابی الحدید میگوید :
منصور دوانیقی به شخصی گفت از امور عجیبی که خودت به چشم دیده ای برایم تعریف کن. گفت:
رَأَیْتُ عُمَرَ بْنَ عَبْدِ اَلْعَزِیزِ وَ قَدْ مَاتَ فخلف أَحَدَ عَشَرَ اِبْناً
دیدم عمر بن عبد العزیز وقتی مرد ، از خود ده پسر باقی گذاشت ،
وَ بَلَغَت تَرِکَتُهُ سَبْعَةَ عَشَرَ دِینَاراً
واز ماترک او هفده دینار بجای ماند.
کُفِّنَ مِنْها بِخَمْسَةِ دَنَانِیرَ
کعن او به پنج دینار ،
وَ اُشْتُرِیَ مَوْضِعُ قَبْرِهِ بِدِینَارَیْنِ
وجایگله قبر او به دو دینار ،
وَ أَصَابَ کُلَّ وَاحِدٍ مِن وُلْدِهِ دونَ الدِّینارِ
وبه هر پسری دیناری به ارث رسید.
ثُمَّ رَأَیْتُ هِشَامَ بْنَ عَبْدِ الْمَلِکِ و قَدْ مَاتَ وَ خَلَّفَ عَشَرَة ذُکُورٍ
و هشام بن عبد الملک را دیدم بهنگام مرگ ده پسر باقی بود.
فَأَصَابَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْ وُلْدِهِ أَلْفَ أَلْفِ دِینَارٍ
وبه هر پسری هزار هزار(ملیون) دینار ارث رسید.
وَ رَأَیْتُ رَجُلاً مِنْ وُلْدِ عُمَرَ بْنِ عبْدِ العزیز قَدْ حَمَلَ فِی یَوْمٍ وَاحِدٍ عَلَى مِائَةِ فَرَسٍ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ
روزی را دیدم که پسران عبد العزیز صد اسب در راه خدا حمل می کردند.
وَ رَأَیْتُ رَجُلاً مِنْ وُلْدِ هِشَامٍ یَسْأَلُ اَلنَّاسَ لِیَتَصَدَّقُوا عَلَیْه
و روزی را دیدم که مردانی از فرزندان هشام از مردم درخواست صدقه (گدایی) میکرد.