🔶وَ سُئِلَ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ (صلی الله علیه وآله) یک نفر از امام علی علیه السلام سوال کرد نظر شما در مورد این حدیث پیامبر چیست که فرمودند:
🔶"غَیِّرُوا الشَّیْبَوَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْیَهُودِ"؟ موی سفید و پیری را با خضاب کردن تغییر دهید تا به یهود شبیه نشوید.
🔶فَقَالَ (علیه السلام): إِنَّمَا قَالَ ذَلِکَ وَ الدِّینُ قُلٌّ حضرت پاسخ دادند: پیامبر زمانی این دستور را داد که مسلمانان اندک بودند.
🔶فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ اما حالا کمربند [نِطَاقُهُ] دین پهن شده،(کمربند پارچه ای) مرزهای اسلامی گسترش پیدا کرده.
🔶وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ شتر اسلام سینه بزمین گذاشته[بِجِرَانِهِ] (کنایه از ثبوت و استقرار) است.
🔶 فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ. پس هر کس مختار است به آن عمل کند یا نه.
❌ پیامبر در ابتدای اسلام و در زمان انجام حج برای اینکه مسلمانان در شهر شناخته شوند و جمعیتشان مشخص شود و پیران با خضاب کردن جوان تر به نظر برسند. ( ترسی در دل دشمنان ایجاد شود) فرمود همه پیرمردان خضاب کنند. (واجب است).
_ نکات مهم: 1️⃣ در مباحث فقهی بحثی داریم : تغییر موضوع باعث تغییر حکم میشود. مثلا: وقتی انگور را بجوشانند تبدیل به شراب و نجس میشود، حال اگر همین شراب را دوباره بجوشانند تا دو سوم آن بخار شود، موضوع شراب به سرکه تغییر پیدا میکند و حکم نیز عوض میشود.
_ مثال دوم : کافر نجس است، ولی اگر موضوع کافر برداشته شود و این شخص اسلام بیاورد، حکم نیز تغییر میکند و این شخص پاک میشود.
_ اگر دست کافر را به دست جانبازی پیوند بزنند تا وقتی که این روح این دست را نپذیرفته این دست کافر است و نجس، ولی اگر روح این دست را پذیرفت و جزء بدن مسلمان شد دیگر موضوع عوض شده و این دست پاک میشود.
❌ در روایات داریم که شطرنج حرام است، برخی فقها میگویند مطلق شطرنج حرام است، برخی میگویند شطرنج به قید قمار بودن حرام بوده است، اگر امروز شطرنج بدون قمار باشد چون موضوع عوض شده، حکم هم عوض میشود.
🟠 سال قبل از فتح مکه عده ای از مسلمانها با پیامبر به حج رفتند، پیامبر دستور داد به صورت هروله طواف کنید تا دشمن قدرت شما را ببیند، بعدها که اسلام قدرت گرفت دیگر طواف به صورت حرکت عادی است ولی برخی از فرَق اهل سنت هنوز به صورت هروله طواف می کنند.
2️⃣در روایات داریم: حَلاَلُ مُحَمَّد حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَحَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة حلال و حرام اسلام تا دامنه قیامت تغییر ناپذیر است. و این اصل با آنچه در این حدیث آمده چگونه سازگار است؟
🔺پاسخ: احکام شرع دو گونه است: احکامى که بر اساس موضوعات ثابت و فطرى تشریع شده مانند نماز و روزه و حج و... که تغییرپذیر نیست، همچون قوانین ثابتى که در جهان آفرینش حکمفرماست.
🔺احکامى که بر اساس موضوعات متغیر وارد شده است که با تغییر موضوع، حکم عوض مى شود; مثلا مى دانیم خرید و فروش خون و اعضاى بدن انسان در سابق جزء محرمات بود، زیرا هیچ فایده مباحى نداشت ولى امروز که براى نجات جان مصدومان یا پیوند اعضا آثار حیات بخش دارد کاملاً قابل خرید و فروش به قیمت هاى بالاست. امثال این احکام در میان احکام اسلامى کم نیست.
3️⃣ لزوم پاسخگویی به شبهات از این حکمت قابل برداشت است. امیرالمومنین با آن همه مشغله در مقابل سوالی که به ذهن شخصی آمده و احتمال میدهد او را در مورد پیامبر، یا خود حضرت یا احکام دین بدبین کند حساس است و در مقام پاسخ گویی به این شخص بر می آید این همان جهاد تبیین است و مانع از شبهه افکنی میشود.
4️⃣ چرا ما باید رزمایش برگزار کنیم، هزینه کنیم در حالی که دشمن واقعی در کار نیست؟ 🔺پاسخ : ما باید نسبت به دشمن قدرت نمایی کنیم.باید قدرت خودمان را به رخ دشمن بکشیم.
📙ابن ابی الحدید میگوید: قتل الحسین ع یوم الطف و هو مخضوب امام حسین روز عاشورا محاسنش را خضاب کرده بود که پیری اش پیدا نشود و برای دشمن قدرت نمایی کند.
💮 اگر چه علامه مجلسی وقتی در مورد راس الحسین علیه السلام مطالبی را بیان میکند، میگوید امام حسین یک خضاب دیگر هم داشت: وَ هُوَ مَخْضُوبٌ بِالسَّوَاد سرامام حسین با خاکستر تنور سیاه شده بود.
اللهم لاتجعل الدنیا اکبرَ همّنا
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
۴۰۲/۹/۱۴ . ۲۱جمادی
💢حکمت ١٧ 💢
🔶وَ سُئِلَ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ (صلی الله علیه وآله)
یک نفر از امام علی علیه السلام سوال کرد نظر شما در مورد این حدیث پیامبر چیست که فرمودند:
🔶"غَیِّرُوا الشَّیْبَوَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْیَهُودِ"؟
موی سفید و پیری را با خضاب کردن تغییر دهید تا به یهود شبیه نشوید.
🔶فَقَالَ (علیه السلام): إِنَّمَا قَالَ ذَلِکَ وَ الدِّینُ قُلٌّ
حضرت پاسخ دادند: پیامبر زمانی این دستور را داد که مسلمانان اندک بودند.
🔶فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ
اما حالا کمربند [نِطَاقُهُ] دین پهن شده،(کمربند پارچه ای) مرزهای اسلامی گسترش پیدا کرده.
🔶وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ
شتر اسلام سینه بزمین گذاشته[بِجِرَانِهِ]
(کنایه از ثبوت و استقرار) است.
🔶 فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ.
پس هر کس مختار است به آن عمل کند یا نه.
❌ پیامبر در ابتدای اسلام و در زمان انجام حج برای اینکه مسلمانان در شهر شناخته شوند و جمعیتشان مشخص شود و پیران با خضاب کردن جوان تر به نظر برسند. ( ترسی در دل دشمنان ایجاد شود) فرمود همه پیرمردان خضاب کنند. (واجب است).
_ نکات مهم:
1️⃣ در مباحث فقهی بحثی داریم :
تغییر موضوع باعث تغییر حکم میشود. مثلا:
وقتی انگور را بجوشانند تبدیل به شراب و نجس میشود، حال اگر همین شراب را دوباره بجوشانند تا دو سوم آن بخار شود، موضوع شراب به سرکه تغییر پیدا میکند و حکم نیز عوض میشود.
_ مثال دوم : کافر نجس است، ولی اگر موضوع کافر برداشته شود و این شخص اسلام بیاورد، حکم نیز تغییر میکند و این شخص پاک میشود.
_ اگر دست کافر را به دست جانبازی پیوند بزنند تا وقتی که این روح این دست را نپذیرفته این دست کافر است و نجس، ولی اگر روح این دست را پذیرفت و جزء بدن مسلمان شد دیگر موضوع عوض شده و این دست پاک میشود.
❌ در روایات داریم که شطرنج حرام است، برخی فقها میگویند مطلق شطرنج حرام است، برخی میگویند شطرنج به قید قمار بودن حرام بوده است،
اگر امروز شطرنج بدون قمار باشد چون موضوع عوض شده، حکم هم عوض میشود.
🟠 سال قبل از فتح مکه عده ای از مسلمانها با پیامبر به حج رفتند، پیامبر دستور داد به صورت هروله طواف کنید تا دشمن قدرت شما را ببیند، بعدها که اسلام قدرت گرفت دیگر طواف به صورت حرکت عادی است ولی برخی از فرَق اهل سنت هنوز به صورت هروله طواف می کنند.
2️⃣در روایات داریم:
حَلاَلُ مُحَمَّد حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَحَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة
حلال و حرام اسلام تا دامنه قیامت تغییر ناپذیر است. و این اصل با آنچه در این حدیث آمده چگونه سازگار است؟
🔺پاسخ: احکام شرع دو گونه است: احکامى که بر اساس موضوعات ثابت و فطرى تشریع شده مانند نماز و روزه و حج و... که تغییرپذیر نیست، همچون قوانین ثابتى که در جهان آفرینش حکمفرماست.
🔺احکامى که بر اساس موضوعات متغیر وارد شده است که با تغییر موضوع، حکم عوض مى شود;
مثلا مى دانیم خرید و فروش خون و اعضاى بدن انسان در سابق جزء محرمات بود، زیرا هیچ فایده مباحى نداشت ولى امروز که براى نجات جان مصدومان یا پیوند اعضا آثار حیات بخش دارد کاملاً قابل خرید و فروش به قیمت هاى بالاست. امثال این احکام در میان احکام اسلامى کم نیست.
3️⃣ لزوم پاسخگویی به شبهات از این حکمت قابل برداشت است.
امیرالمومنین با آن همه مشغله در مقابل سوالی که به ذهن شخصی آمده و احتمال میدهد او را در مورد پیامبر، یا خود حضرت یا احکام دین بدبین کند حساس است و در مقام پاسخ گویی به این شخص بر می آید این همان جهاد تبیین است و مانع از شبهه افکنی میشود.
4️⃣ چرا ما باید رزمایش برگزار کنیم، هزینه کنیم در حالی که دشمن واقعی در کار نیست؟
🔺پاسخ : ما باید نسبت به دشمن قدرت نمایی کنیم.باید قدرت خودمان را به رخ دشمن بکشیم.
📙ابن ابی الحدید میگوید:
قتل الحسین ع یوم الطف و هو مخضوب
امام حسین روز عاشورا محاسنش را خضاب کرده بود که پیری اش پیدا نشود و برای دشمن قدرت نمایی کند.
💮 اگر چه علامه مجلسی وقتی در مورد راس الحسین علیه السلام مطالبی را بیان میکند، میگوید امام حسین یک خضاب دیگر هم داشت:
وَ هُوَ مَخْضُوبٌ بِالسَّوَاد
سرامام حسین با خاکستر تنور سیاه شده بود.
اللهم لاتجعل الدنیا اکبرَ همّنا