🌐 مسعودی در مروج الذهب مینویسد: أَنَّ ضرار بن ضَمَرَه وَ کَانَ مِنْ خَوَاصِّ عَلِیٍ فَقَالَ لَهُ: یَا کُمَیْلُ ذُبَّ عَنِ اَلْمُؤْمِنِ ای کمیل تا میتوانی از مومن دفاع کن . فَان ظهرَه حَمْیُ اَللَّهِ وَ نَفْسُهُ کَرِیمهُ عَلی اَللَّهُ زیرا پشتیبان او خدا است و خودش نزد خدا ارجمند است وَ ظالِمُهُ خَصْمُ اَللَّهِ و ستمکارش خصم خدا است، و تو خصم او مباش. وَ اُحَذِّرَکم مَنْ لَیْسَ لَهُ نَاصِرٌ إِلاَّ اَللَّهُ شما را بر خذر میدارم از اینکه ظلم کنید به کسی که جز خدا یاوری ندارد. سَمِعْتُهُ یَقُولُ ذَاتَ یَوْمٍ.... (حکمت 9) شنیدم که این حکمت را خواند.
💠وَ قَالَ (علیه السلام) إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْیَا عَلَى قَوْم احَدٍ أَعَارَتْهُمْ مَحَاسِنَ غَیْرِهِمْ وقتی دنیا به گروهی رو میکند، خوبی های دیگران را به آنها قرض میدهد.عاریه میگیرد[أَعَارَتْهُمْ]
💠 وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُمْ سَلَبَتْهُمْ مَحَاسِنَ أَنْفُسِهِمْ و هنگامی که دنیا به کسی پشت کند، خوبی های خودشان را نیز از آنها سلب میکند.
📘 در علوم و فنون مختلف این امر ثابت شده که اگر یک انسان مجهول الهویه و ناشناس کار بزرگی را انجام دهد، آنرا به پای انسان مطرحی می نویسند و افتخارش برای اوست. و اگر دنیا به کسی پشت کند، ده ها و صدها فضیلت و خدمت او نادیده گرفته میشود و اگر بگویند فلانی این فضیلت را دارد، بقیه انکار میکنند که فلانی کجا و این حرفها کجا. (کسی که قرض بالا آورده و زندان افتاده، خوبی هایش نیز انکار میشود)
💎 حضرت فرمود این تعریف و تمجیدهای بیجایی که به کسی میدهند یا ناسزاهایی که نابجا سزاوار کسی میکنند همه عاریه است، امانتی است که به زودی از شخص پس گرفته خواهد شد.
💎 یکی از آفت های مهم بی عدالتی در تعریف و تخریب ،از بین رفتن انگیزه هاست. خوبان انگیزه اعمال صالح ندارند چون به پای دیگران نوشته میشود، بدان از بدی ابایی ندارند چون میدانند می توانند به سرعت مقامات دیگران را سرقت کنند. نامه ۵۳ : وَالْصَقْ بِأَهْلِ الْوَرَعِ وَالصِّدْقِ، به اهل ورع و صدق و راستى بپیوند ثُمَّ رُضْهُمْ عَلَى أَلاَّ یُطْرُوکَ سپس آنها را طورى تربیت کن که از تو ستایش بیجا نکنند (و از تملق و چاپلوسى بپرهیزند ) وَلاَ یَبْجَحُوکَ بِبَاطِل لَمْ تَفْعَلْهُ، و نیز تو را به اعمال نادرستى که انجام نداده اى تمجید ننمایند، فَإِنَّ کَثْرَةَ الاِْطْرَاءِ تُحْدِثُ الزَّهْوَ، زیرا مدح و ستایش فراوان، عُجب و خودپسندى به بار مى آورد. وَتُدْنِی مِنَ الْعِزَّ و انسان را به کبر و غرور نزدیک مى سازد. وَلاَ یَکُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَالْمُسِیءُ عِنْدَکَ بِمَنْزِلَة سَوَاء، هرگز نباید افراد نیکوکار و بدکار در نظرت یکسان باشند، فَإِنَّ فِی ذَلِکَ تَزْهِیداً لاَِهْلِ الاِْحْسَانِ فِی الاِْحْسَانِ، زیرا این کار سبب مى شود نیکوکاران به نیکى ها بى رغبت شوند وَتَدْرِیباً لاَِهْلِ الاِْسَاءَةِ عَلَى الاِْسَاءَةِ، و بدکاران به اعمال بد تشویق گردند; وَأَلْزِمْ کُلاًّ مِنْهُمْ مَا أَلْزَمَ نَفْسَهُ بنابراین هر یک از آنها را مطابق آنچه براى خود خواسته اند پاداش ده.
غفرالله لی و لکم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۱۴۰۲/۹/۱۲ . ۱۸جمادی الاول
💢 حکمت ۹ 💢
🔵و قَالَ (علیه السلام) إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْیَا عَلَى قَوْم / احَدٍ أَعَارَتْهُمْ مَحَاسِنَ غَیْرِهِمْ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُمْ سَلَبَتْهُمْ مَحَاسِنَ أَنْفُسِهِمْ
🌐 مسعودی در مروج الذهب مینویسد:
أَنَّ ضرار بن ضَمَرَه وَ کَانَ مِنْ خَوَاصِّ عَلِیٍ فَقَالَ لَهُ: یَا کُمَیْلُ ذُبَّ عَنِ اَلْمُؤْمِنِ
ای کمیل تا میتوانی از مومن دفاع کن .
فَان ظهرَه حَمْیُ اَللَّهِ وَ نَفْسُهُ کَرِیمهُ عَلی اَللَّهُ
زیرا پشتیبان او خدا است و خودش نزد خدا ارجمند است
وَ ظالِمُهُ خَصْمُ اَللَّهِ
و ستمکارش خصم خدا است، و تو خصم او مباش.
وَ اُحَذِّرَکم مَنْ لَیْسَ لَهُ نَاصِرٌ إِلاَّ اَللَّهُ
شما را بر خذر میدارم از اینکه ظلم کنید به کسی که جز خدا یاوری ندارد.
سَمِعْتُهُ یَقُولُ ذَاتَ یَوْمٍ.... (حکمت 9)
شنیدم که این حکمت را خواند.
💠وَ قَالَ (علیه السلام) إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْیَا عَلَى قَوْم احَدٍ أَعَارَتْهُمْ مَحَاسِنَ غَیْرِهِمْ
وقتی دنیا به گروهی رو میکند، خوبی های دیگران را به آنها قرض میدهد.عاریه میگیرد[أَعَارَتْهُمْ]
💠 وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُمْ سَلَبَتْهُمْ مَحَاسِنَ أَنْفُسِهِمْ
و هنگامی که دنیا به کسی پشت کند، خوبی های خودشان را نیز از آنها سلب میکند.
📘 در علوم و فنون مختلف این امر ثابت شده که اگر یک انسان مجهول الهویه و ناشناس کار بزرگی را انجام دهد، آنرا به پای انسان مطرحی می نویسند و افتخارش برای اوست.
و اگر دنیا به کسی پشت کند، ده ها و صدها فضیلت و خدمت او نادیده گرفته میشود و اگر بگویند فلانی این فضیلت را دارد، بقیه انکار میکنند که فلانی کجا و این حرفها کجا.
(کسی که قرض بالا آورده و زندان افتاده، خوبی هایش نیز انکار میشود)
💎 حضرت فرمود این تعریف و تمجیدهای بیجایی که به کسی میدهند یا ناسزاهایی که نابجا سزاوار کسی میکنند همه عاریه است، امانتی است که به زودی از شخص پس گرفته خواهد شد.
💎 یکی از آفت های مهم بی عدالتی در تعریف و تخریب ،از بین رفتن انگیزه هاست. خوبان انگیزه اعمال صالح ندارند چون به پای دیگران نوشته میشود،
بدان از بدی ابایی ندارند چون میدانند می توانند به سرعت مقامات دیگران را سرقت کنند. نامه ۵۳ :
وَالْصَقْ بِأَهْلِ الْوَرَعِ وَالصِّدْقِ،
به اهل ورع و صدق و راستى بپیوند
ثُمَّ رُضْهُمْ عَلَى أَلاَّ یُطْرُوکَ
سپس آنها را طورى تربیت کن که از تو ستایش بیجا نکنند (و از تملق و چاپلوسى بپرهیزند )
وَلاَ یَبْجَحُوکَ بِبَاطِل لَمْ تَفْعَلْهُ،
و نیز تو را به اعمال نادرستى که انجام نداده اى تمجید ننمایند،
فَإِنَّ کَثْرَةَ الاِْطْرَاءِ تُحْدِثُ الزَّهْوَ،
زیرا مدح و ستایش فراوان، عُجب و خودپسندى به بار مى آورد.
وَتُدْنِی مِنَ الْعِزَّ
و انسان را به کبر و غرور نزدیک مى سازد.
وَلاَ یَکُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَالْمُسِیءُ عِنْدَکَ بِمَنْزِلَة سَوَاء،
هرگز نباید افراد نیکوکار و بدکار در نظرت یکسان باشند،
فَإِنَّ فِی ذَلِکَ تَزْهِیداً لاَِهْلِ الاِْحْسَانِ فِی الاِْحْسَانِ،
زیرا این کار سبب مى شود نیکوکاران به نیکى ها بى رغبت شوند
وَتَدْرِیباً لاَِهْلِ الاِْسَاءَةِ عَلَى الاِْسَاءَةِ،
و بدکاران به اعمال بد تشویق گردند;
وَأَلْزِمْ کُلاًّ مِنْهُمْ مَا أَلْزَمَ نَفْسَهُ
بنابراین هر یک از آنها را مطابق آنچه براى خود خواسته اند پاداش ده.
غفرالله لی و لکم