💠فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُکْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَیْهِ بخشش بر او را شکری قرار بده بر قدرت خود .
عفو شکر قدرت است
عفو شکر پیروزی است .
❄️ کلام حضرت در باب عفو و گذشت است و اینکه انسان زمانی که ضعیف بود فقط نمی بخشد بلکه وقتی قوی شد و توان انتقام هم داشت بگذرد.
💦 در نگاه اول جمله ی زیبایی است ولی این شبهه به ذهن خطور میکند که هر کسی به من ظلم کرد باید ببخشم ؟؟
وقتی قدرت داشتم که از قاتل انتقام بگیرم آیا باید بگذرم ؟؟
باید یک معیار درستی از کلام حضرت بدست آید
💧کلام حضرت به دو اصل تکیه دارد، یکی شکر و یکی عفو:
1⃣ شکر گاهی لسانی است، گاهی عملی.
شکر باعث افزایش نعمت خواهد شد. شکر قدرت، باعث میشود انسان قدرتش روز به روز افزوده میشود. و اگر شکر این نعمت به جا آورده نشود نعمت از او گرفته میشود.
شکر انسان به هنگام قدرت رسیدن لفظ الحمدالله است و اینکه قلب بداند هر قدرتی که به او رسیده از جانب خداست.
و چون قدرت دارد عفو و بخشش کند.
که اگر عفوی بود خداوند میفرماید:
ما قدرت تو را بیشتر میکنیم و بر عزت و شوکت تو می افزاییم ولی اگر شکر نعمت را به جا نیاورد این قدرت گرفته میشود .
🌀وقتی پیامبر مکه را فتح کردند عده ای از مسلمان ها میگفتند امروز روز خونریزی است ما باید این کفار را از دم تیغ بگذرانیم پیامبر فرمود نه امروز روز رحمت است و شکر این قدرت در عفو است
2⃣ موضع عفو دقیقا در جایی است که انسان قدرت بر انتقام دارد و انتقام نمی گیرد، اگر کلا قدرتی بر انتقام نداشت که عفو معنا نمی دهد.
یا آنگاه که قدرت انتقام دارم که به من بگویند: «اگر عفو کنى خوب است»؟
🌀 نکته: معیار عفو و انتقام دو چیز است:
۱. در مسائل شخصی انسان باید عفو کند و بگذرد ولی در مسائلی که جنبه اجتماعی دارد و به عموم ظلم شده است باید با عدالت و انصاف برخورد کرد چون حقوق عامه مد نظر است.
(اینگونه نباشد که اگر کسی به مسئولیتی رسیده تازه به فکر تسویه حسابهای شخصی بیفتد و حکومت و قدرت را خرج انتقام جویی خودش بکند).
انتقام جویى را رها کن که از بدترین کارهاى افراد قدرتمند است.
۲. در مواقعی که ترحم بر مجرم باعث سر به راهی و بازگشت او میشود خوب است انسان عفو کند ولی در مواقعی که ترحم باعث گردنکشی و تجری ظالم میشود باید با او برخورد قانونی کرد:
ترحم برپلنگ تیز دندان/
جفاکاری بود برگوسفندان/
🧿عفو یکی اینکه دغدغه ی شخصی را باید ببخشید ثانیادر عفو شخصی و اجتماعی ملاک آنست که اگر تو ببخشی و عفو کردی فرد خاطی اصلاح شود
اگر بنا است فرد خاطی جری تر شود انتقام برای او بهتر است
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۱۱ 💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّکَ
هر گاه بر دشمن خود قدرت یافتی، و بر او مسلط شدی،
💠فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُکْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَیْهِ بخشش بر او را شکری قرار بده بر قدرت خود .
عفو شکر قدرت است
عفو شکر پیروزی است .
❄️ کلام حضرت در باب عفو و گذشت است و اینکه انسان زمانی که ضعیف بود فقط نمی بخشد بلکه وقتی قوی شد و توان انتقام هم داشت بگذرد.
💦 در نگاه اول جمله ی زیبایی است ولی این شبهه به ذهن خطور میکند که هر کسی به من ظلم کرد باید ببخشم ؟؟
وقتی قدرت داشتم که از قاتل انتقام بگیرم آیا باید بگذرم ؟؟
باید یک معیار درستی از کلام حضرت بدست آید
💧کلام حضرت به دو اصل تکیه دارد، یکی شکر و یکی عفو:
1⃣ شکر گاهی لسانی است، گاهی عملی.
شکر باعث افزایش نعمت خواهد شد. شکر قدرت، باعث میشود انسان قدرتش روز به روز افزوده میشود. و اگر شکر این نعمت به جا آورده نشود نعمت از او گرفته میشود.
شکر انسان به هنگام قدرت رسیدن لفظ الحمدالله است و اینکه قلب بداند هر قدرتی که به او رسیده از جانب خداست.
و چون قدرت دارد عفو و بخشش کند.
که اگر عفوی بود خداوند میفرماید:
ما قدرت تو را بیشتر میکنیم و بر عزت و شوکت تو می افزاییم ولی اگر شکر نعمت را به جا نیاورد این قدرت گرفته میشود .
🌀وقتی پیامبر مکه را فتح کردند عده ای از مسلمان ها میگفتند امروز روز خونریزی است ما باید این کفار را از دم تیغ بگذرانیم پیامبر فرمود نه امروز روز رحمت است و شکر این قدرت در عفو است
2⃣ موضع عفو دقیقا در جایی است که انسان قدرت بر انتقام دارد و انتقام نمی گیرد، اگر کلا قدرتی بر انتقام نداشت که عفو معنا نمی دهد.
در حکمت ۵۲ فرمود:
أَوْلَى النَّاسِ بِالْعَفْوِ، أَقْدَرُهُمْ عَلَى الْعُقُوبَة.
شایسته ترین مردم به عفو، قادرترین آن ها به مجازات است.
حکمت ۱۹۴:
وَ کَانَ (علیه السلام) یَقُولُ: مَتَى أَشْفِی غَیْظِی إِذَا غَضِبْتُ؟
چون خشم گیرم، کى آن را فرو نشانم؟
أَحِینَ أَعْجِزُ عَنِ الِانْتِقَامِ، فَیُقَالُ لِی لَوْ صَبَرْتَ؛
در آن زمان که قدرت انتقام ندارم، که به من بگویند. «اگر صبر کنى بهتر است»
أَمْ حِینَ أَقْدِرُ عَلَیْهِ، فَیُقَالُ لِی لَوْ عَفَوْتَ؟
یا آنگاه که قدرت انتقام دارم که به من بگویند: «اگر عفو کنى خوب است»؟
🌀 نکته: معیار عفو و انتقام دو چیز است:
۱. در مسائل شخصی انسان باید عفو کند و بگذرد ولی در مسائلی که جنبه اجتماعی دارد و به عموم ظلم شده است باید با عدالت و انصاف برخورد کرد چون حقوق عامه مد نظر است.
(اینگونه نباشد که اگر کسی به مسئولیتی رسیده تازه به فکر تسویه حسابهای شخصی بیفتد و حکومت و قدرت را خرج انتقام جویی خودش بکند).
_امیرمؤمنان: دَعِ الاِْنْتِقامَ فَاِنَّهُ مِنْ اَسْوَءِ اَفْعالِ الْمُقْتَدِرِ
انتقام جویى را رها کن که از بدترین کارهاى افراد قدرتمند است.
۲. در مواقعی که ترحم بر مجرم باعث سر به راهی و بازگشت او میشود خوب است انسان عفو کند ولی در مواقعی که ترحم باعث گردنکشی و تجری ظالم میشود باید با او برخورد قانونی کرد:
ترحم برپلنگ تیز دندان/
جفاکاری بود برگوسفندان/
🧿عفو یکی اینکه دغدغه ی شخصی را باید ببخشید ثانیادر عفو شخصی و اجتماعی ملاک آنست که اگر تو ببخشی و عفو کردی فرد خاطی اصلاح شود
اگر بنا است فرد خاطی جری تر شود انتقام برای او بهتر است
💎 روایاتی در مورد عفو از پیامبر:
اَلا اُخْبِرُکُمْ بِخَیْرِ خَلائِقِ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ
آیا بشما خبر بدهم بهترین اخلاق دنیا وآخرت چیست؟
اَلْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَکَ
عفو و گذشت از کسى که به شما ستم کرده،
وَ تَصِلُ مَنْ قَطَعَکَ
و پیوند با کسى که از شما بریده،
وَالاِْحْسانُ اِلى مَنْ اَساءَ اِلَیْکَ،
و نیکى به کسى که به شما بدى کرده،
وَ اِعْطاءُ مَنْ حَرَمَکَ;
و بخشش به کسى که شما را محروم ساخته است.
💦امیرمؤمنان: اَلْعَفْوُ تاجُ الْمَکارِمِ
عفو و گذشت تاج فضایل اخلاقى است.
هر چه انسان بگذرد و گذشت کند تاج بزرگتری بر سر گذاشته است.
اللهم اعوذ بک من شرور انفسنا