بسم الله الرحمن الرحیم شرح نامه ها ۴۰۲/۰۸/۰۱ - ۷ربیع الثانی
💢 نامه ۵۶ 💢 موضوع:دینداری موسمی
⭕️ وَصّى بِها شُرَیْحَ بْنَ هانِئ لَمّا جَعَلَهُ عَلى مُقَدَّمَتِهِ إِلَى الشّامِ. در حمله به شام(جنگ صفین) حضرت علی (ع) دو لشکر ۱۲ هزار نفری یکی به فرماندهی زیاد بن نضر و یکی به فرماندهی شریح بن هانی میش قراوول فرستادند. این دو در میانه راه با هم اختلاف کردند و هر کدام نامه ای برای حضرت نوشتند.
_ حضرت نامه های ۱۱ و ۵۶ را در این مورد نوشتند که در نامه ۱۱ بیشتر به جنبه های نظامی اشاره میکند و تکلیف هر کدام را مشخص میکند.
_ ودر نامه ۵۶(که جنبه اخلاقی دارد) حضرت شریح بن هانی را از بی تقوایی و خشم منع میکند. شریح ابن هانی: از یاران مخلص امیرالمومنین است که حدود ۱۲۰ سال سن داشت و در سیستان به شهادت رسید.
⚛ از ابن عباس نقل است که رسولخدا فرمود: عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص خَیْرُ الصَّحَابَةِ أَرْبَعَةٌ بهترین یاران سفر، چهار نفر. وَ خَیْرُ السَّرَایَا أَرْبَعُ مِائَةٍ و بهترین دسته قشون اعزامی دسته چهار صد نفری وَ خَیْرُ الْجُیُوشِ أَرْبَعَةُ آلَافٍ و بهترین لشکر چهار هزار نفری است. وَ لَنْ یُهْزَمَ اثْنَا عَشَرَ أَلْفٌ مِنْ قِلَّةٍ إِذَا صَبَرُوا وَ صَدَقُوا و لشکر دوازده هزار نفری اگر پایداری کنند و صمیمی باشند از لحاظ افراد کمبود ندارند و هرگز شکست پذیر نخواهند بود.
♦️اتَّقِ اللَّهَ فِی کُلِّ صَبَاحٍ وَ مَسَاءٍ، شریح؛ صبح و شب تقوای الهی پیشه کن. انسان در شبانه روز حداقل دومرتبه باید وضعیت اعمال خود را مورد بررسی قرار داده چرا که تقوای موسمی به درد نمیخورد.انسان نباید تا وضعیت زندگی مطلوب است تقوا داشته باشد و هنگام سختی و مشقت تقوای الهی پیشه نکند.
✅️اگر نیروی نظامی هستید حرف اول در میدان جنگ سلاح نیست.تقوای الهی حرف اول را می زند.
♦️وَ خَفْ عَلَى نَفْسِکَ الدُّنْیَا الْغَرُورَ و بترس از دنیا که فریبنده است.[الْغَرُورَ] برای خود دل بسوزان .نگران خود باش که این دنیا فریبکار است.
♦️وَ لَا تَأْمَنْهَا عَلَى حَالٍ در هیچ حالتی خود را از دنیا ایمن ندان. در هیچ حالتی نباید از مکر و حیله نفس و دنیا احساس امنیت کرد، چه بسیار مومنین و مجاهدینی و عابدانی که سقوط کردند.هرکسی به نحوی مورد فریب دنیا قرار میگیرد. فقیر با فقر،غنی با ثروت، بیمار با مرض.
♦️ وَ اعْلَمْ أَنَّکَ إِنْ لَمْ تَرْدَعْ نَفْسَکَ عَنْ کَثِیرٍ مِمَّا تُحِبُّ مَخَافَةَ مَکْرُوهٍ بدان ! اگر از چیزهایی که نفس تو بسیار دوست میدارد خود را نگه نداری و مانع نشوی [لَمْتَرْدَعْ] (در حالی که آنها سرانجام بدی خواهند داشت در حالیکه این دوست داشتن مکروه است.
♦️ سَمَتْ بِکَ الْأَهْوَاءُ إِلَى کَثِیرٍ مِنَ الضَّرَرِ تمایلات و هوای نفس تو را بالا میبرد[سَمَتْ]بسوی ضررهای فراوانی خواهند برد؛ در صورت اشتباه و ارتکاب گناه به خود ضرر می رسانی.
♦️فَکُنْ لِنَفْسِکَ مَانِعاً رَادِعاً پس جلوی نفس خود را بگیر و مانع هواپرستی او باش ، مانع یعنی دز ابتدا منع ورود . رادع یعنی اگر ورود کرد اورا بیرون پرتاب کن.
⚜️ دو نکته : نفس راحت طلب است.در خطبه ۱۷۶ فرمود: وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَا مِنْ طَاعَةِ اللَّهِ شَیْءٌ إِلَّا یَأْتِی فِی کُرْهٍ هیچ کارخوب و امر الهی نیست مگر اینکه انسان از انجام آن کراهت دارد(انجامش سخت است) وَ مَا مِنْ مَعْصِیَةِ اللَّهِ شَیْءٌ إِلَّا یَأْتِی فِی شَهْوَة و هیچ گناه و معصیتی نیست که انجامش لذت بخش نباشد
⚜️ نتیجه راحت طلبی ضرر است، درحکمت ۱۰۶ فرمود: لَا یَتْرُکُ النَّاسُ شَیْئاً مِنْ أَمْرِ دِینِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْیَاهُمْ، مردم چیزى از امور دینشان را براى اصلاح دنیایشان ترک نمى کنند إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ. مگر این که خداوند زیانبارتر از آن را به روى آنها مى گشاید.
✅️باید طبق قوانین الهی پیش رفت.نه انچه دل میخواهد حضرت در ادامه می فرماید:
♦️وَ لِنَزْوَتِک عِنْدَ الْحَفِیظَةِ وَاقِماً قَامِعاً ( لِنَزْوَتِکَ ،پرش و خیزش حیوان در انجام کارهای ناگهانی) در هنگام خشم،به خاطر حفظ چیزی[الْحَفِیظَةِ] برنفست خود مسلط باش [وَاقِماً] وبر خشم خودکوبنده باش [قَامِعاً]
✴️ حضرت انسان خشمگین را به حیوان درنده ای تشبیه کرده است که هر لحظه قصد حمله به دیگران را دارد، ولی باید افسار این حیوان را کشید و بر سر او کوبید تا آرام شود.
🔻 در این مشکلی که بین این دو نفرپیش آمد حضرت سرانجام نامه ۱۳ را نوشتند و فرمودند که مالک اشتر مسئول کل سپاه است.
اللهم لا تکلنا الی انفسنا طرفهَ عینِ ابدا
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نامه ها
۴۰۲/۰۸/۰۱ - ۷ربیع الثانی
💢 نامه ۵۶ 💢
موضوع:دینداری موسمی
⭕️ وَصّى بِها شُرَیْحَ بْنَ هانِئ لَمّا جَعَلَهُ عَلى مُقَدَّمَتِهِ إِلَى الشّامِ.
در حمله به شام(جنگ صفین)
حضرت علی (ع) دو لشکر ۱۲ هزار نفری
یکی به فرماندهی زیاد بن نضر و یکی به فرماندهی شریح بن هانی میش قراوول فرستادند. این دو در میانه راه با هم اختلاف کردند و هر کدام نامه ای برای حضرت نوشتند.
_ حضرت نامه های ۱۱ و ۵۶ را در این مورد نوشتند که در نامه ۱۱ بیشتر به جنبه های نظامی اشاره میکند و تکلیف هر کدام را مشخص میکند.
_ ودر نامه ۵۶(که جنبه اخلاقی دارد) حضرت شریح بن هانی را از بی تقوایی و خشم منع میکند. شریح ابن هانی: از یاران مخلص امیرالمومنین است که حدود ۱۲۰ سال سن داشت و در سیستان به شهادت رسید.
⚛ از ابن عباس نقل است که رسولخدا فرمود:
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص خَیْرُ الصَّحَابَةِ أَرْبَعَةٌ
بهترین یاران سفر، چهار نفر.
وَ خَیْرُ السَّرَایَا أَرْبَعُ مِائَةٍ
و بهترین دسته قشون اعزامی دسته چهار صد نفری
وَ خَیْرُ الْجُیُوشِ أَرْبَعَةُ آلَافٍ
و بهترین لشکر چهار هزار نفری است.
وَ لَنْ یُهْزَمَ اثْنَا عَشَرَ أَلْفٌ مِنْ قِلَّةٍ إِذَا صَبَرُوا وَ صَدَقُوا
و لشکر دوازده هزار نفری اگر پایداری کنند و صمیمی باشند از لحاظ افراد کمبود ندارند و هرگز شکست پذیر نخواهند بود.
♦️اتَّقِ اللَّهَ فِی کُلِّ صَبَاحٍ وَ مَسَاءٍ،
شریح؛ صبح و شب تقوای الهی پیشه کن.
انسان در شبانه روز حداقل دومرتبه باید وضعیت اعمال خود را مورد بررسی قرار داده چرا که تقوای موسمی به درد نمیخورد.انسان نباید تا وضعیت زندگی مطلوب است تقوا داشته باشد و هنگام سختی و مشقت تقوای الهی پیشه نکند.
✅️اگر نیروی نظامی هستید حرف اول در میدان جنگ سلاح نیست.تقوای الهی حرف اول را می زند.
♦️وَ خَفْ عَلَى نَفْسِکَ الدُّنْیَا الْغَرُورَ
و بترس از دنیا که فریبنده است.[الْغَرُورَ]
برای خود دل بسوزان .نگران خود باش که این دنیا فریبکار است.
♦️وَ لَا تَأْمَنْهَا عَلَى حَالٍ
در هیچ حالتی خود را از دنیا ایمن ندان.
در هیچ حالتی نباید از مکر و حیله نفس و دنیا احساس امنیت کرد، چه بسیار مومنین و مجاهدینی و عابدانی که سقوط کردند.هرکسی به نحوی مورد فریب دنیا قرار میگیرد.
فقیر با فقر،غنی با ثروت، بیمار با مرض.
♦️ وَ اعْلَمْ أَنَّکَ إِنْ لَمْ تَرْدَعْ نَفْسَکَ عَنْ کَثِیرٍ مِمَّا تُحِبُّ مَخَافَةَ مَکْرُوهٍ
بدان ! اگر از چیزهایی که نفس تو بسیار دوست میدارد خود را نگه نداری و مانع نشوی [لَمْتَرْدَعْ] (در حالی که آنها سرانجام بدی خواهند داشت در حالیکه این دوست داشتن مکروه است.
♦️ سَمَتْ بِکَ الْأَهْوَاءُ إِلَى کَثِیرٍ مِنَ الضَّرَرِ
تمایلات و هوای نفس تو را بالا میبرد[سَمَتْ]بسوی ضررهای فراوانی خواهند برد؛
در صورت اشتباه و ارتکاب گناه به خود ضرر می رسانی.
♦️فَکُنْ لِنَفْسِکَ مَانِعاً رَادِعاً
پس جلوی نفس خود را بگیر و مانع هواپرستی او باش ،
مانع یعنی دز ابتدا منع ورود .
رادع یعنی اگر ورود کرد اورا بیرون پرتاب کن.
⚜️ دو نکته :
نفس راحت طلب است.در خطبه ۱۷۶ فرمود:
وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَا مِنْ طَاعَةِ اللَّهِ شَیْءٌ إِلَّا یَأْتِی فِی کُرْهٍ
هیچ کارخوب و امر الهی نیست مگر اینکه انسان از انجام آن کراهت دارد(انجامش سخت است)
وَ مَا مِنْ مَعْصِیَةِ اللَّهِ شَیْءٌ إِلَّا یَأْتِی فِی شَهْوَة
و هیچ گناه و معصیتی نیست که انجامش لذت بخش نباشد
⚜️ نتیجه راحت طلبی ضرر است،
درحکمت ۱۰۶ فرمود:
لَا یَتْرُکُ النَّاسُ شَیْئاً مِنْ أَمْرِ دِینِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْیَاهُمْ،
مردم چیزى از امور دینشان را براى اصلاح دنیایشان ترک نمى کنند
إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ.
مگر این که خداوند زیانبارتر از آن را به روى آنها مى گشاید.
✅️باید طبق قوانین الهی پیش رفت.نه انچه دل میخواهد
حضرت در ادامه می فرماید:
♦️وَ لِنَزْوَتِک عِنْدَ الْحَفِیظَةِ وَاقِماً قَامِعاً
( لِنَزْوَتِکَ ،پرش و خیزش حیوان در انجام کارهای ناگهانی)
در هنگام خشم،به خاطر حفظ چیزی[الْحَفِیظَةِ] برنفست خود مسلط باش [وَاقِماً] وبر خشم خودکوبنده باش [قَامِعاً]
✴️ حضرت انسان خشمگین را به حیوان درنده ای تشبیه کرده است که هر لحظه قصد حمله به دیگران را دارد، ولی باید افسار این حیوان را کشید و بر سر او کوبید تا آرام شود.
🔻 در این مشکلی که بین این دو نفرپیش آمد حضرت سرانجام نامه ۱۳ را نوشتند و فرمودند که مالک اشتر مسئول کل سپاه است.
اللهم لا تکلنا الی انفسنا طرفهَ عینِ ابدا