بسم اله الرحمن الرحیم شرح نامه ها ۱۴۰۲/۳/۶ - ۷ ذیقعده
💢 نامه ۲۰💢 نامه به زیاد بن ابیه
امیرالمومنین به زیاد بن ابیه نامه ای نوشت، در حالیکه او جانشین عبد الله بن عباس فرماندار حضرت در بصره بود. عبدلله بن عباس محدوده ی فرمانروایی او گسترده بود. بصره و مناطقی از نواحی ایران، اهواز ،کرمان ، فارس نزدیک به بصره جزو حکومت عبدالله حساب میشد.
🔺آیا عبدلله بن عباس زیادبن ابیه را انتخاب میکند یا امیرالمومنین این نماینده را برای اهواز ، کرمان ، فارس انتخاب میکند ؟! دو مطلب جداگانه ای است که ذیل نامه ۴۰ بیشتر به آن پرداخته میشود.
✳️در تاریخ یعقوبی دارد که ماجرای نوشتن نامه چنین بوده . زمانی حضرت نماینده ای به فارس و اهواز میفرستد که مالیات سالانه را تحویل بگیرد.
فرستاده به حضرت خبر آورد ،در بصره نزد زیاد بن ابیه بودم که گفت امسال عده ای از مردم وسعشان نرسیده ،درآمد کم بوده، مالیات و و زکات کمتر پرداخت کردند بر انها سخت نگرفتم شما هم سختگیری نکنید. و این جملات رد و بدل شده بین ما بماند وبه عرض امام نرسانید.
فرستاده وقتی برگشت گفتگوی دو طرفه خود را به عرض امام رساند. و حضرت بنقل از یعقوبی این جملات را به زیاد بن ابیه نوشت. اِنَّ رسولِی اَخبَرَنی بِعَجَبِِ فرستاده ی ما سخنان عجیبی را بمن گفت. زَعَمَ اَنَّکَ قُلتَ لهُ فیما بینَکَ و بینَهُ تو او را کنار کشیده و حرفهای پنهانی و رازی را با او در میان گذاشتی. اِنَّ الاَکرابَ حاحَت بِکَ و کَسَرَت علیهِ کثیرَاً مِنَ الخِراج مردم گرفتار آسیب کشاورزی شده و محصول خوبی بر داشت نداشته و مالیات خوبی هم پرداخت نکرده اند.
✅ ناظر خبر را رساند ولی از ظاهر پیدا بود که زیاد بن ابیه دروغ می گوید.قصد داشت که از بیت المال اختلاس کند. جرأت نمی کرد صریح دزدی کند این بهانه را جور کرده.بود.
حضرت فرمود: قضیه اینطور نیست اگر بدانیم مردم مشکلات دارند مالیات باندازه وسع آنها گرفته میشود. میزان مالیات از همه یکسان نیست ، پرداخت مالیات بقدر درآمد است.
زیاد بن ابیه میخواهد در طی چند سال برای پرداخت مالیات عذر بیاورد ، امروز پنهان کاری میکند تا به این بهانه خیانت مالی و در بیت المال دست درازی کند.
در قبال کار او حضرت این نامه را نوشت و شدیداً برخورد کرد.اگر چنین کاری از تو سربزند سه اتفاق مهم برای تو رخ خواهد
💠و اِنِّی اُقسِمُ باللّهِ قَسَماً صادقاً بخدا قسم میخورم و قسم من صادقانه است.(نه از روی عادت است و نه دروغ)
💠لَئِن بَلَغَنی اَنَکَ خُنتَ مِن فَئٕ المُسلمینَ شیئَاً صغیراً او کبیراً اگر بمن خبر برسد. و نسبت به خبر یقین حاصل کنم ،که تو خیانت کردی[خُنتَ] در بیت المال مسلمین دستبرد داشتی چه کم باشد و چه زیاد، یک درهم باشد یا هزار درهم.
بعد از ارسال گزارشات اورا متهم و بلافاصله قضاوت نمی کند، تا اطمینان حاصل شود. اگر خبر درست باشد بدا بحال تو، که شدید توبیخ میشوی.
💠لَاَشُدَنَ علیک شدةً تَدَعُکَ بشدت بر تو سخت میگیرم. آنقدر سخت، که تو را برگرداند به سه شرایط سخت :
💠قَلیلَ الوَفرِ کاری با تو می کنم که فراوانی سهم و بهره تو [الوفر] کم شود. از مسئولیتها کنار گذاشته می شوی، به تبع مزایا و حقوق از تو سلب می شود.
💠ثقیلَ الظَهرِِ ( بر تو سخت میکنم .تمام اموال جمع شدهٔ تو را پس می گیرم ) سنگینی آن بر پشت تو بماند . بنحوی که زندگی و تامین مایحتاج بر تو سخت باشد.
💠ضَئیٖلَ الاَمر کاری میکنم که در نگاه مردم و جامعه یک شخص حقیر [ضَئیل]و کار تو با ذلت ختم شود. نگاه مردم را بر تو تغییر میدهم .
💠والسلام
حصرت برای خائن بیت المال سه مجازات دکر میکند. ۱. با سلب وجهه ، جایگاه و مسئولیت اجتماعی وفور مال و بهره را میگیرد.
۲. با سلب امتیازات او را بزحمت می اندازد سنگینی انرا حس کند و درپرداخت مخارج خانواده ناتوان باشد. (معمولا والیان و حکام گرد همان مسئولیت خود ، اشتغال بکار دیکری را بلد نیستند)
۳. رسوایی و مفتضح شدن در بین مردمی که وجهه و آبرو کسب کرده.
✅ ابن میثم بحرانی رضوان الله قائل است : مجازات دو مورد اخر (ثقیلَ الظَهر و ضَئیلَ الامر)شاید مجازات اخروی منظور باشد . وزر و بال سنگینی خطا در قیامت و بی آبرو شدن در قیامت باشد.
برای خیانت که قطعا چنین مجازاتهایی در قیامت هست . اما حضرت عنوان میکند ، من کاری می کنم که بار سنگین آن بدوش بکشی و رسوا بشوی.
اللهم اغفر ذنوبنا مغفوره
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم اله الرحمن الرحیم
شرح نامه ها
۱۴۰۲/۳/۶ - ۷ ذیقعده
💢 نامه ۲۰💢
نامه به زیاد بن ابیه
امیرالمومنین به زیاد بن ابیه نامه ای نوشت، در حالیکه او جانشین عبد الله بن عباس فرماندار حضرت در بصره بود.
عبدلله بن عباس محدوده ی فرمانروایی او گسترده بود. بصره و مناطقی از نواحی ایران، اهواز ،کرمان ، فارس نزدیک به بصره جزو حکومت عبدالله حساب میشد.
🔺آیا عبدلله بن عباس زیادبن ابیه را انتخاب میکند یا امیرالمومنین این نماینده را برای اهواز ، کرمان ، فارس انتخاب میکند ؟!
دو مطلب جداگانه ای است که ذیل نامه ۴۰ بیشتر به آن پرداخته میشود.
✳️در تاریخ یعقوبی دارد که ماجرای نوشتن نامه چنین بوده .
زمانی حضرت نماینده ای به فارس و اهواز میفرستد که مالیات سالانه را تحویل بگیرد.
فرستاده به حضرت خبر آورد ،در بصره نزد زیاد بن ابیه بودم که گفت امسال عده ای از مردم وسعشان نرسیده ،درآمد کم بوده، مالیات و و زکات کمتر پرداخت کردند بر انها سخت نگرفتم شما هم سختگیری نکنید. و این جملات رد و بدل شده بین ما بماند وبه عرض امام نرسانید.
فرستاده وقتی برگشت گفتگوی دو طرفه خود را به عرض امام رساند.
و حضرت بنقل از یعقوبی این جملات را به زیاد بن ابیه نوشت.
اِنَّ رسولِی اَخبَرَنی بِعَجَبِِ
فرستاده ی ما سخنان عجیبی را بمن گفت.
زَعَمَ اَنَّکَ قُلتَ لهُ فیما بینَکَ و بینَهُ
تو او را کنار کشیده و حرفهای پنهانی و رازی را با او در میان گذاشتی.
اِنَّ الاَکرابَ حاحَت بِکَ و کَسَرَت علیهِ کثیرَاً مِنَ الخِراج
مردم گرفتار آسیب کشاورزی شده و محصول خوبی بر داشت نداشته و مالیات خوبی هم پرداخت نکرده اند.
✅ ناظر خبر را رساند ولی از ظاهر پیدا بود که زیاد بن ابیه دروغ می گوید.قصد داشت که از بیت المال اختلاس کند. جرأت نمی کرد صریح دزدی کند این بهانه را جور کرده.بود.
حضرت فرمود: قضیه اینطور نیست اگر بدانیم مردم مشکلات دارند مالیات باندازه وسع آنها گرفته میشود.
میزان مالیات از همه یکسان نیست ، پرداخت مالیات بقدر درآمد است.
زیاد بن ابیه میخواهد در طی چند سال برای پرداخت مالیات عذر بیاورد ، امروز پنهان کاری میکند تا به این بهانه خیانت مالی و در بیت المال دست درازی کند.
در قبال کار او حضرت این نامه را نوشت و شدیداً برخورد کرد.اگر چنین کاری از تو سربزند سه اتفاق مهم برای تو رخ خواهد
💠و اِنِّی اُقسِمُ باللّهِ قَسَماً صادقاً
بخدا قسم میخورم و قسم من صادقانه است.(نه از روی عادت است و نه دروغ)
💠لَئِن بَلَغَنی اَنَکَ خُنتَ مِن فَئٕ المُسلمینَ شیئَاً صغیراً او کبیراً
اگر بمن خبر برسد. و نسبت به خبر یقین حاصل کنم ،که تو خیانت کردی[خُنتَ]
در بیت المال مسلمین دستبرد داشتی چه کم باشد و چه زیاد، یک درهم باشد یا هزار درهم.
بعد از ارسال گزارشات اورا متهم و بلافاصله قضاوت نمی کند، تا اطمینان حاصل شود. اگر خبر درست باشد بدا بحال تو، که شدید توبیخ میشوی.
💠لَاَشُدَنَ علیک شدةً تَدَعُکَ
بشدت بر تو سخت میگیرم. آنقدر سخت، که تو را برگرداند به سه شرایط سخت :
💠قَلیلَ الوَفرِ
کاری با تو می کنم که فراوانی سهم و بهره تو [الوفر] کم شود.
از مسئولیتها کنار گذاشته می شوی، به تبع مزایا و حقوق از تو سلب می شود.
💠ثقیلَ الظَهرِِ
( بر تو سخت میکنم .تمام اموال جمع شدهٔ تو را پس می گیرم ) سنگینی آن بر پشت تو بماند . بنحوی که زندگی و تامین مایحتاج بر تو سخت باشد.
💠ضَئیٖلَ الاَمر
کاری میکنم که در نگاه مردم و جامعه یک شخص حقیر [ضَئیل]و کار تو با ذلت ختم شود. نگاه مردم را بر تو تغییر میدهم .
💠والسلام
حصرت برای خائن بیت المال سه مجازات دکر میکند.
۱. با سلب وجهه ، جایگاه و مسئولیت اجتماعی وفور مال و بهره را میگیرد.
۲. با سلب امتیازات او را بزحمت می اندازد سنگینی انرا حس کند و درپرداخت مخارج خانواده ناتوان باشد.
(معمولا والیان و حکام گرد همان مسئولیت خود ، اشتغال بکار دیکری را بلد نیستند)
۳. رسوایی و مفتضح شدن در بین مردمی که وجهه و آبرو کسب کرده.
✅ ابن میثم بحرانی رضوان الله قائل است : مجازات دو مورد اخر (ثقیلَ الظَهر و ضَئیلَ الامر)شاید مجازات اخروی منظور باشد . وزر و بال سنگینی خطا در قیامت و بی آبرو شدن در قیامت باشد.
برای خیانت که قطعا چنین مجازاتهایی در قیامت هست . اما حضرت عنوان میکند ، من کاری می کنم که بار سنگین آن بدوش بکشی و رسوا بشوی.
اللهم اغفر ذنوبنا مغفوره