بسم الله الرحمن الرحیم شرح نامه ها ۱۴۰۲/۲/۲۵. ۲۴شوال
💢 نامه ۱۱ 💢 نامه به دو فرمانده سپاه در صفین
قبل از شروع نامه نکاتی قابل عرض می باشد ،حضرت علی علیه السلام در همه ابعاد و موضوعات در حد بالا و عالی هستند . -در مورد تقوا خطبه متقین ، -درحوزه سیاست در اوج سیاستمداری، -در خطبه ۲۷در مورد اینکه از ۲۰ سالگی در میدان جنگ بودند و.... -همه دلالت بر این موضوع دارد
ابن ابی الحدید در مقدمه نهج البلاغه می گوید« چرا من باید از علی بگویم ،از فصاحت و بلاغت شروع می کنند تا شجاعت و... وقتی نام علی به میان می آید همه پهلوانان گذشته و آینده محو می شوند ،جلیگاه علی در جنگ، مثال زدنی است تا قیامت شجاعت او ضرب المثل است .علی ع شجاعی بود که هرگز از میدان جنگ فرار نکردبا هیچ کس مبارزه نکرد جزاینکه او را کشت .ضربه ای ناقص نزد که احتیاج به ضربه دوم باشد ...
ابن خلدون که در جامعه شناسی بسیاری به منابع او رجوع می کنند می گوید به وصیت علی ع در فنون جنگی نگاه کنید و تحریک و تشویق اصحابش برای مبارزه،آگاه تر از علی نبوده و نخواهد بود
🔺خطبه ۱۲۴ فرمود: فَقَدِّمُوا الدِّارِعَ، وَ اَخِّرُوا الْحاسِرَ، وَ عَضُّوا عَلَى الاَْضْراسِ زره پوش را پیش اندازید، و بی زره را پشت سر قرار دهید، دندانها را به هم بفشارید، فَاِنَّهُ اَنْبى لِلسُّیُوفِ عَنِ الْهامِ، وَالْتَوُوا فى اَطْرافِ الرِّماحِ فَاِنَّهُ اَمْوَرُ لِلاَْسِنَّةِ، که در برابر فرود آمدن شمشیرها بر فرق سر پایدارتر است، در برابر نوک نیزه ها خود را بپچید که در ردّ نیزه دشمن اثرش بیشتر است. وَ غُضُّوا الاَْبْصارَ فَاِنَّهُ اَرْبَطُ لِلْجَأْشِ وَ اَسْکَنُ لِلْقُلُوبِ، به دشمن خیره نشوید که موجب افزایش قوّت قلب و آرامش دلهاست، وَ اَمیتُوا الاَْصْواتَ فَاِنَّهُ اَطْرَدُ لِلْفَشَلِ، وَ رایَتَکُمْ فَلاتُمیلُوها وَلاتُخِلُّوها، فریادها را خاموش کنید زیرا سستی و ترس را برطرف می سازد، پرچم را به این طرف و آن طرف متمایل و دور آن را خالی ننمایید، وَلاتَجْعَلُوها اِلاّ بِاَیْدى شُجْعانِکُمْ وَالْمانِعینَ الذِّمارَ و آن را جز به دست دلاوران و آنان که از مال و جان شما دفاع می کنند،ندهید
پیام ماجرا از این قرار بود که زیاد بن نصیر فرمانده لشکر ۱۲۰۰۰نفری حضرت بود و شریح بن هانی فرمانده تیپ در این لشکر بود که پس از اعزام به صفین به اختلاف می خوردند نامه ای به حضرت می نویسد، و گلایه از سرپیچی فرمان هانی می کند. هانی هم نامه ای می نویسد و گلایه از تکبر و عجب زیاد از اینکه فرمانده شده می کند.
حضرت در پاسخ هر دو یک نامه می نویسد؛
🔹من مشخص کردم که فرمانده زیاد بن نصیر است اگر چنانچه لشکر به جنگ رفت و با هم بودید فرمانده زیاد است واکر احیانا بخشی جدا برای جنگ رفت شریح فرمانده بخش است. حضرت در کشمکش ها فصل الخطاب دارند تعارف نمی کنند چون مصلحت علم باید سنجیده شود.
🔹 فَإِذَا نَزَلْتُمْ بِعَدُوٍّ أَوْ نَزَلَ بِکُمْ فَلْیَکُنْ مُعَسْکَرُکُمْ فِی قُبُلِ الْأَشْرَافِ أَوْ سِفَاحِ الْجِبَالِ أَوْ أَثْنَاءِ اگر به دشمن رسیدید یا دشمن به سمت شما آمد در وسط بیابان نمیتوان لشگرگاه یا منزلگاه زد به جایی که پشت سر شما دامنه کوه باشد بروید یا اینکه در لابلای رودخانه ها قرار بگیرید . در جریان کربلا هم پشت خیمه ها خندق پر از کاه ایجاد کردند که در موقع لزوم آتش بزنند دشمن را دور کنند.
🔹کَیْمَا یَکُونَ لَکُمْ رِدْءاً وَ دُونَکُمْ مَرَدّاً، اگر این کار را انجام دهید یک نیروی مستحکم دارید که دشمن نتواند شما را دور بزند حرکت دشمن اگر آسان باشد شکست همراه می شود. .در دامنه کوه حرکت دشمن سخت است سرازیر شدن از جنگ برای لشکر راحت است در کنار آب هم چون ممکن است دشمن آب را آلوده کند لذا در محل تلاقی رودخانه ها باشید که با کمبود آب مواجه نشوید .
🔹لْتَکُنْ مُقَاتَلَتُکُمْ مِنْ وَجْهٍ وَاحِدٍ أَوِ اثْنَیْنِ مبارزه و درگیری شما نهایت در دو جبهه باید باشد (یا یک یا دو جبهه) باید تمرکز را نهایت در این دو جبهه گذاشت. دشمن در جبهه های مختلف مشغول و سرگرم می کند. تا از دشمن اصلی ما را غافل نماید .هیچ لشکری در جنگهای متعدد نمیتواند بجنگد .
🔹اجْعَلُوا لَکُمْ رُقَبَاءَ فِی صَیَاصِی الْجِبَالِ وَ مَنَاکِبِ الْهِضَابِ دیده بان برای سپاه مسلمین قرار بدهید که روی قله کوهها یا درون تپه های مرتفع باشند . باید متوجه تحرکات جنگی باشید اگر متوجه نباشیم دشمن چه برنامه ای دارد، نمی توانیم دفاع کنیم حتی مکانهای امن را باید مواظب بود.
🔹 وَ اعْلَمُوا أَنَّ مُقَدِّمَةَ الْقَوْمِ عُیُونُهُمْ بدانید در هر لشکری جلوداران ،چشم بینای لشکر هستند .
🔺اطلاعات عملیات همین عیون هستند که حضرت می فرمایند. انسان کم تجربه را برای این کار نگمارید . تشخیص نادرست ایشان تبعات برای لشکر دارد .کسانی را بفرستید که چشم بینا هستند.
🔹 وَ عُیُونَ الْمُقَدِّمَةِ طَلَائِعُهُمْ کسانی را جلو دار بگذارید که تجربه ،ایمان ،استحکام بالاتر دارند
لزوم توجه به کارهای اطلاعاتی در مقابل دشمن باید یک عده چشم باز داشته باشند. که تشخیص اولویت دهند کشور با مسایل مختلفی مانند ؛ضرورت فرزند اوری ،اقتصاد ،فساد و... روبرو است باید اولویت را درست تشخیص داد .
🔺رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أعدى عَدوِّکَ نَفسُکَ الَّتی بَینَ جَنبَیکَ . دشمن ترین دشمن تو، نفس است .. لذا شیطان شناسی به اندازه خداشناسی مهم است .
هرجا سخن از توحید آمده سخن از شرک هم آمده در مقابل دشمن ،چه بیرونی چه درونی به عیون بینا نیاز داریم .
🔹 وَ إِیَّاکُمْ وَ التَّفَرُّقَ ای فرماندهان و ای پیروان مکتب علی( ع) دست از تفرقه بردارید .
🔹فَإِذَا نَزَلْتُمْ فَانْزِلُوا جَمِیعاً اگر قرار بر این باشد در جایی فرود آیید همه فرود آیند. و مستقر شوند.
🔹 وَ إِذَا ارْتَحَلْتُمْ فَارْتَحِلُوا جَمِیعاً و اگر بنا شد حرکت کنید همه باهم حرکت کنند . چند دستگی شکست را قطعی می کند.
🔹 وَ إِذَا غَشِیَکُمُ اللَّیْلُ فَاجْعَلُوا الرِّمَاحَ کِفَّةً وقتی شب بر شما پرده افکند( می خواهید بخوابید )دور تا دور خود به صورت دایره وار نیزه ،سپر ،کار بگذارید (رو به دشمن)
✅ما گاهی رو به خود نیزه میگذاریم قبل از آسیب به دشمن به خودی ضربه می زنیم.
✅هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید
🔹وَ لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرَاراً أَوْ مَضْمَضَةً. خواب را مگر به اندازه خیلی اندک یا در حد مزه مزه کردن( یک لحظه خوابیدن و بیدار شدن) داشته باشید
✅در شرح حال بزرگان؛ کسی با پر خوابی به جایی نرسید در حوزه های فرهنگی علمی و... این را باید به خاطر داشت
🔺 در خطبه ۲۴۱: مَا أَنْقَضَ النَّوْمَ لِعَزَائِمِ الْیَوْمِ چه بسیار عزم و اراده که داشتید به خاطر خوابهای بدون حساب نقض شد .
نامه ۳۸ خطاب به مردم مصر هنگامی که مالک اشتر را برای فرماندهی فرستادند ؛ لَا یَنَامُ أَیَّامَ الْخَوْفِ مالک کسی است که در ایام خطرخواب به چشمان او نمی آید اگر می خواهیم برای اسلام کاری کنیم باید سختی ها را تحمل کنیم
🔹 ثم لیکن ذلک شأنکما و دأبکما حتی تنتهیا الی عدکما باید روش ورفتار شما، از خواب و راحت طلبی دست کشیدن باشد .
🔹ولیکن عندی کل یوم خبرکما فانی وات شیءا الا ماشاءالله هر روز باید برای من نامه بفرستید مرا با خبر کنید هر چه خدا خواهد همان میشود ولی باید وظیفه خود را انجام دهید.
🔹 و ایاکم و العجله إلا أن تمکنکم فرصه بعد الاعزار و الحجه شما را بر حذر می دارم از عجله در مقابل دشمن . فقط در یک جا عجله مجاز است آن هم اینکه: برای حمله بخواهید زمان بخرید و ابتکارعمل را به دست گیرید.
هیچ گاه شروع کننده جنگ نباشید مگر دشمن آغاز کند و یا آنجا که من ابتدا به ساکن دستور حمله دهم.
غفرالله لی و لکم الحمدلله رب العالمین
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نامه ها
۱۴۰۲/۲/۲۵. ۲۴شوال
💢 نامه ۱۱ 💢
نامه به دو فرمانده سپاه در صفین
قبل از شروع نامه نکاتی قابل عرض می باشد ،حضرت علی علیه السلام در همه ابعاد و موضوعات در حد بالا و عالی هستند .
-در مورد تقوا خطبه متقین ،
-درحوزه سیاست در اوج سیاستمداری،
-در خطبه ۲۷در مورد اینکه از ۲۰ سالگی در میدان جنگ بودند و....
-همه دلالت بر این موضوع دارد
ابن ابی الحدید در مقدمه نهج البلاغه می گوید« چرا من باید از علی بگویم ،از فصاحت و بلاغت شروع می کنند تا شجاعت و...
وقتی نام علی به میان می آید همه پهلوانان گذشته و آینده محو می شوند ،جلیگاه علی در جنگ، مثال زدنی است تا قیامت شجاعت او ضرب المثل است .علی ع شجاعی بود که هرگز از میدان جنگ فرار نکردبا هیچ کس مبارزه نکرد جزاینکه او را کشت .ضربه ای ناقص نزد که احتیاج به ضربه دوم باشد ...
ابن خلدون که در جامعه شناسی بسیاری به منابع او رجوع می کنند می گوید به وصیت علی ع در فنون جنگی نگاه کنید و تحریک و تشویق اصحابش برای مبارزه،آگاه تر از علی نبوده و نخواهد بود
🔺خطبه ۱۲۴ فرمود:
فَقَدِّمُوا الدِّارِعَ، وَ اَخِّرُوا الْحاسِرَ، وَ عَضُّوا عَلَى الاَْضْراسِ
زره پوش را پیش اندازید، و بی زره را پشت سر قرار دهید، دندانها را به هم بفشارید،
فَاِنَّهُ اَنْبى لِلسُّیُوفِ عَنِ الْهامِ، وَالْتَوُوا فى اَطْرافِ الرِّماحِ فَاِنَّهُ اَمْوَرُ لِلاَْسِنَّةِ،
که در برابر فرود آمدن شمشیرها بر فرق سر پایدارتر است، در برابر نوک نیزه ها خود را بپچید که در ردّ نیزه دشمن اثرش بیشتر است.
وَ غُضُّوا الاَْبْصارَ فَاِنَّهُ اَرْبَطُ لِلْجَأْشِ وَ اَسْکَنُ لِلْقُلُوبِ،
به دشمن خیره نشوید که موجب افزایش قوّت قلب و آرامش دلهاست،
وَ اَمیتُوا الاَْصْواتَ فَاِنَّهُ اَطْرَدُ لِلْفَشَلِ، وَ رایَتَکُمْ فَلاتُمیلُوها وَلاتُخِلُّوها،
فریادها را خاموش کنید زیرا سستی و ترس را برطرف می سازد، پرچم را به این طرف و آن طرف متمایل و دور آن را خالی ننمایید،
وَلاتَجْعَلُوها اِلاّ بِاَیْدى شُجْعانِکُمْ وَالْمانِعینَ الذِّمارَ
و آن را جز به دست دلاوران و آنان که از مال و جان شما دفاع می کنند،ندهید
پیام ماجرا از این قرار بود که زیاد بن نصیر فرمانده لشکر ۱۲۰۰۰نفری حضرت بود و شریح بن هانی فرمانده تیپ در این لشکر بود که پس از اعزام به صفین به اختلاف می خوردند نامه ای به حضرت می نویسد، و گلایه از سرپیچی فرمان هانی می کند. هانی هم نامه ای می نویسد و گلایه از تکبر و عجب زیاد از اینکه فرمانده شده می کند.
حضرت در پاسخ هر دو یک نامه می نویسد؛
🔹من مشخص کردم که فرمانده زیاد بن نصیر است اگر چنانچه لشکر به جنگ رفت و با هم بودید فرمانده زیاد است واکر احیانا بخشی جدا برای جنگ رفت شریح فرمانده بخش است.
حضرت در کشمکش ها فصل الخطاب دارند تعارف نمی کنند چون مصلحت علم باید سنجیده شود.
🔹 فَإِذَا نَزَلْتُمْ بِعَدُوٍّ أَوْ نَزَلَ بِکُمْ فَلْیَکُنْ مُعَسْکَرُکُمْ فِی قُبُلِ الْأَشْرَافِ أَوْ سِفَاحِ الْجِبَالِ أَوْ أَثْنَاءِ
اگر به دشمن رسیدید یا دشمن به سمت شما آمد در وسط بیابان نمیتوان لشگرگاه یا منزلگاه زد به جایی که پشت سر شما دامنه کوه باشد بروید یا اینکه در لابلای رودخانه ها قرار بگیرید .
در جریان کربلا هم پشت خیمه ها خندق پر از کاه ایجاد کردند که در موقع لزوم آتش بزنند دشمن را دور کنند.
🔹کَیْمَا یَکُونَ لَکُمْ رِدْءاً وَ دُونَکُمْ مَرَدّاً،
اگر این کار را انجام دهید یک نیروی مستحکم دارید که دشمن نتواند شما را دور بزند
حرکت دشمن اگر آسان باشد شکست همراه می شود. .در دامنه کوه حرکت دشمن سخت است سرازیر شدن از جنگ برای لشکر راحت است در کنار آب هم چون ممکن است دشمن آب را آلوده کند لذا در محل تلاقی رودخانه ها باشید که با کمبود آب مواجه نشوید .
🔹لْتَکُنْ مُقَاتَلَتُکُمْ مِنْ وَجْهٍ وَاحِدٍ أَوِ اثْنَیْنِ
مبارزه و درگیری شما نهایت در دو جبهه باید باشد (یا یک یا دو جبهه)
باید تمرکز را نهایت در این دو جبهه گذاشت.
دشمن در جبهه های مختلف مشغول و سرگرم می کند. تا از دشمن اصلی ما را غافل نماید .هیچ لشکری در جنگهای متعدد نمیتواند بجنگد .
🔹اجْعَلُوا لَکُمْ رُقَبَاءَ فِی صَیَاصِی الْجِبَالِ وَ مَنَاکِبِ الْهِضَابِ
دیده بان برای سپاه مسلمین قرار بدهید که روی قله کوهها یا درون تپه های مرتفع باشند .
باید متوجه تحرکات جنگی باشید اگر متوجه نباشیم دشمن چه برنامه ای دارد، نمی توانیم دفاع کنیم حتی مکانهای امن را باید مواظب بود.
🔹 وَ اعْلَمُوا أَنَّ مُقَدِّمَةَ الْقَوْمِ عُیُونُهُمْ
بدانید در هر لشکری جلوداران ،چشم بینای لشکر هستند .
🔺اطلاعات عملیات همین عیون هستند که حضرت می فرمایند.
انسان کم تجربه را برای این کار نگمارید . تشخیص نادرست ایشان تبعات برای لشکر دارد .کسانی را بفرستید که چشم بینا هستند.
🔹 وَ عُیُونَ الْمُقَدِّمَةِ طَلَائِعُهُمْ
کسانی را جلو دار بگذارید که تجربه ،ایمان ،استحکام بالاتر دارند
لزوم توجه به کارهای اطلاعاتی
در مقابل دشمن باید یک عده چشم باز داشته باشند. که تشخیص اولویت دهند کشور با مسایل مختلفی مانند ؛ضرورت فرزند اوری ،اقتصاد ،فساد و... روبرو است باید اولویت را درست تشخیص داد .
🔺رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أعدى عَدوِّکَ نَفسُکَ الَّتی بَینَ جَنبَیکَ .
دشمن ترین دشمن تو، نفس است ..
لذا شیطان شناسی به اندازه خداشناسی مهم است .
هرجا سخن از توحید آمده سخن از شرک هم آمده
در مقابل دشمن ،چه بیرونی چه درونی به عیون بینا نیاز داریم .
🔹 وَ إِیَّاکُمْ وَ التَّفَرُّقَ
ای فرماندهان و ای پیروان مکتب علی( ع) دست از تفرقه بردارید .
🔹فَإِذَا نَزَلْتُمْ فَانْزِلُوا جَمِیعاً
اگر قرار بر این باشد در جایی فرود آیید همه فرود آیند. و مستقر شوند.
🔹 وَ إِذَا ارْتَحَلْتُمْ فَارْتَحِلُوا جَمِیعاً
و اگر بنا شد حرکت کنید همه باهم حرکت کنند .
چند دستگی شکست را قطعی می کند.
🔹 وَ إِذَا غَشِیَکُمُ اللَّیْلُ فَاجْعَلُوا الرِّمَاحَ کِفَّةً
وقتی شب بر شما پرده افکند( می خواهید بخوابید )دور تا دور خود به صورت دایره وار نیزه ،سپر ،کار بگذارید (رو به دشمن)
✅ما گاهی رو به خود نیزه میگذاریم قبل از آسیب به دشمن به خودی ضربه می زنیم.
✅هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید
🔹وَ لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرَاراً أَوْ مَضْمَضَةً.
خواب را مگر به اندازه خیلی اندک یا در حد مزه مزه کردن( یک لحظه خوابیدن و بیدار شدن) داشته باشید
✅در شرح حال بزرگان؛ کسی با پر خوابی به جایی نرسید در حوزه های فرهنگی علمی و... این را باید به خاطر داشت
🔺 در خطبه ۲۴۱:
مَا أَنْقَضَ النَّوْمَ لِعَزَائِمِ الْیَوْمِ
چه بسیار عزم و اراده که داشتید به خاطر خوابهای بدون حساب نقض شد .
نامه ۳۸ خطاب به مردم مصر هنگامی که مالک اشتر را برای فرماندهی فرستادند ؛
لَا یَنَامُ أَیَّامَ الْخَوْفِ
مالک کسی است که در ایام خطرخواب به چشمان او نمی آید
اگر می خواهیم برای اسلام کاری کنیم باید سختی ها را تحمل کنیم
🔹 ثم لیکن ذلک شأنکما و دأبکما حتی تنتهیا الی عدکما
باید روش ورفتار شما، از خواب و راحت طلبی دست کشیدن باشد .
🔹ولیکن عندی کل یوم خبرکما فانی وات شیءا الا ماشاءالله
هر روز باید برای من نامه بفرستید مرا با خبر کنید هر چه خدا خواهد همان میشود ولی باید وظیفه خود را انجام دهید.
🔹 و ایاکم و العجله إلا أن تمکنکم فرصه بعد الاعزار و الحجه
شما را بر حذر می دارم از عجله در مقابل دشمن .
فقط در یک جا عجله مجاز است آن هم اینکه: برای حمله بخواهید زمان بخرید و ابتکارعمل را به دست گیرید.
هیچ گاه شروع کننده جنگ نباشید مگر دشمن آغاز کند و یا آنجا که من ابتدا به ساکن دستور حمله دهم.
غفرالله لی و لکم الحمدلله رب العالمین