بسم الله الرحمن الرحیم شرح خطبه ها ۱۴۰۱/۸/۲۵ - ۲۲ربیع الثانی
💢 خطبه ۱۶۷ 💢 تعابیر خیر و شر در قران
این خطبه در اولین روز حکومت حصرت که در روز جمعه بوده ایراد شده.
🔷اِنَ الله تعالی انزَلَ کتاباً هادیاً بَیَنَ فیه الخیرَ والشَر خدای متعال کتابی نازل کردکه هدایت گر است.کاملاً خیر و شر ، در آن تبیین شده. این خیر و شر بیّن شده ،همان هدایت قران است. مسیر خیر را از قران بگیرید و به آن تمسک بجویید، تا هدایت شوید.هر جا قران گفته شر است پشت کنید تا به مسیر مستقیم هدایت و مقصدی که معین شده برسید. «اِنّا هَدَیناهُ السبیلَ اِمّا شاکراً و اِمُا کفوراً انسان - ۳ » ما به انسان طریق ( حق و باطل) ارائه نمودیم مردم یا هدایت را میپذیرند و شاکر می شوند، یا کفران میکنند.. 《یسئلونَک عنِ الیتامی قل اِصلاحُ لهم خیر بقره 》در مورد فرزندان یتیم اصلاح کردن امور انها که ضرری وارد نشودخیر است. و خیر ان واضح هست و توصیح دادن لازم ندارد بستگی به ما دارد چگونه به این خیر وارد شویم و از شر ان دوری کنیم . 《اِنَ شَرَ الدَّوابِّ الذین کفروا انفال - ۲۵》 بدترین شر کسی ست که خدا را می پوشاند.و او را نمی بیند..
🔷فخُذوا نهجَ الخیرِ تَهتدوا اگر طالب هدایت هستید راه خیر را پیش بگیرید.راه مستقیم که راه خیر و راه قران است، سرانجامش به بهشت است.
🔷واصدِفوا عن سمتِ الشَرِ تَقصِدوا اعراض کنید[اصدفوا] از مسیر شر ، و سمت بیراهه نروید .سر انجام اهل شر به بهشت نمی رسد.
🔷الفرائضَ اَلفرائِضَ اَدوها الیَ اللهِ تَوَدِّکم الیَ الجَنه مصداق اتّم و بارز خیر چیست ؟! واجبات ، واجبات !! کدام خیری بالاتر از انجام واجبات است. واجبات را ادا کنید تا شما را به بهشت برساند.《 نابرده رنج گنج میسر نمی شود 》 مبادا بخاطر عمل مستحب ، واجبی به تاخیر بیفتد. در واجبات صحبت از ادا کردن است با انجام دادن متفاوت است. در ادا کردن ، تا لحظه ی آخر ، تا آخربن توان برای رسیدن به ان تلاش لازم است .به هدف برسد یا نرسد. به نیت قربت دقیق و درست ادا کنید. صرف انجام دادن از سر واکردن است.
🔷اِن اللهَ حرَّمَ حراماً غیرَ مجهول ، و اَحَلَّ حلالاً غیرَ مَدخول خداوند چیزی را که نا معلوم نیست و برای همه آشکار است حرام گردانید. و آنچه را که در آن عیب و نقصی نیست حلال کرد.
قران بدون پشتوانه عقلی ، بدون در نظر گرفتن ضرر و زیان ، حلال یا حرام نمی کند. حلال و حرام از روی علت بوده . تبعیت احکام از مفاسد و مصالح ، طبق سود و مفسده حرام کرد. و بر اثر منفعت و مصلحت واجب کرد. اگر چسم ، روح ، و دنیای انسان را تخریب نکند حلال شده ، حلیت به پشتوانه طیب بودن است. و حرام بودن به پشتوانه خباثت است.《 و یُحرِمُ علیهِمُ الخَبائِث》
🔷و فَضَلَّ حُرمهَ المُسلِم علی الحَرَمِ کلِها از همه ی حلال و حرامها یک حرمت خیلی بالاتر است و ان حرمت مومن است. خداوند فضیلت بخشید حرمت مومن را ، جایگاه و شخصیت مومن را ، بر تمام حرمتها ،برتری داد. همه چیز حرمت دارد. کعبه ، نماز ، و.... اما در مقایسه با انسان مومن ، مومن یک حرمت بالاتری دارد
🔷و شَدَّ بالاِخلاشِ و التوحیدِ حقوقَ المسلمین فی مَعاقِدِها خداوند به سبب توحید و اخلاص، حقوق مسلمین را ، تضمین کرده است. کسی که موحد ومخلص است، از حقوق بالایی برخوردار است. وخدا این گره و عقد را محکم کرده و کسی نباید آنرا باز کند .
اخلاص و توحید ، سبب رعایت حق است. وعلت حفظ حرمت است .باید حقوقش محترم شمرده شود. به او اهانت ، وهتک حرمت ، جایز نبست.
🔷فالمُسلمُ مَن سَلِمَ المسلمون مِن لسانهِ و یدِهِ اِلا بالحقِّ مسلمان واقعی کسی ست که دیگران از زبان و دست او در ازار و اذیت نباشند. مگر آذیت رساندن در حق باشد . مانند شهادت دادن ، مشاوره کردن ، اگر طرف مقابل بداند اذیت شده و ناراحت میشود، باید شهادت و مشورت درست و بحق گفت گرچه بر علیه فردی باشد و ازار ببیند..
🔷والا یَحِلُ اَذَیَ المُسلمِ اِلا ما یَجِب اذیت کردن مسلمان جایز نیست مگر در جایز که واجب است. (اجرای حدود الهی) قنبر غلام حصرت مامور اجرای حدود و ضربه شلاق شد ، اشتباها سا صربه بیشتر زد ، حصرت همان سه ضربه شلاق را به قصاص به قنبر برگرداند.
🔷بادِروا امرَ العامَّهِ و خاصَهِِ اَحدِکم و هو الموت در یک امر عمومی و خصوصی مبادرت و تلاش کنید این امور عامه و خاصه ،برای همه مسئلهْ مرگ است.به آن توجه داشته باشید.
خصوصی بودن مرگ چگونه است ؟! مرگ پایان زندگی ست. زندگی هر شخصی یک مدل خاص است. مرگ هم پایان زندگی ست. زندگی خاص ، مرگ خاص انسان است.پس مرگ هر کس خاص خود اوست. عده ای مرگ شیرین عده ای تلخ ، برخی مرگ دردناک برخی راحت ، بستگی دارد که حیات چگونه باشد، و مرگ سرانجام زندگی متناسب با همان حیات است. همه ی حیات در مرگ جمع میشود. زندگی هرکس هر ویژگی دارد ، مرگ او در همان مسیر خود او، همان ویژگی را دارد.
در خطبه ۱۶۰ فرمود : پیامبر در رحلت مسیر خودش را رفت (مَضی لسبیلِه) در مورد عثمان هم فرمود : مرگ او را به مسیر خودش برد. آمادگی و مواظبت مرگ به دو دلیل:
🔷فاِنَ الناسَ اَمامَکم به گذشتگان خود دقت کنید، آیا نرفتند؟! مردگان مقابل دیدگان شما هستند..
🔷و اِنَ الساعَهَ تَحدوکم مِن خَلفِکم مرگ از پشت سر شما حُدی میخواند ،نغمهْ خوشی که با سرعت سوق می دهد[تحدوکم]به نقطهْ پایانی که مرگ است. سپیدی مو ، ضعف قوای جسمانی ، خرابی دندان، کم سویی چشم ، هریک از ضعفها حُدی خواندن بسمت مرگ می باشد.
🔷تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا بار خود را سبک و خفیف کنید، تا ملحق شوید.روی هم انباشته نکنید.این وزر و وبال، گناه، سنگین است شما را خسته ، و زمینگیر میکند. مسیر طولانی مرکب تند رو می خواهد تا زودتر و بهتر برساند. امام عسکری صلوات الله علیه فرمود: نماز شب مرکب راهواری که زود به مقصد میرساند. مسیر خود مرگ هم طولانی ست .نُقِلَ بعدَ الاَسفار . بار سنگین باشد انسان کند شده دیر میرسد.
بار را سبک کنید. معنویت ، نماز ، بار نیست انها نور هستند نور وزن و سنگینی ندارد انفاقاً سبکبال می کند. گناه ، دلبستگی ، توجه به دنیا ، دست و پا را می بندد و ثقل ایجاد می کند. «ما لَکم اذا قیلَ لَکمُ انْفِروا اثاقَلْتُم الی الارضِ اَرَضیتُم بِالحیوٰةِ الدنیا مِنَ الاخره توبه - ۳۸ » چه شده بر شما ؟ هنگامی که گفته می شود بروید به راه خدا به زمین چسبیده سنگین شدید. به عوض آخرت به زندگی دنیا رضایت دارید سبکبار باشید تا معطلی شما کمتر باشد.
🔷فاِنما یُنتَظَرُ باَولِکم آخِرِکم آنها که قبل شما رفتند منتظرند تا شما به آنها برسید
🔷اتقوا الله فی عبادهِ و بلادهِ فَاِنَکم مسئُولُون حتی عنِ البِقاعِ و البَهائم تقوی داشته باشید : در مورد مردم ، و بلاد مومنین. سرزمین و محیط زیست ،حتی چهار پایان ، حقوقی دارند و شما در قبال آنان مسئولید. و باید پاسخگو باشید. «هو اَنشاَکم مِنَ الارضِ وَاسْتَعْمَرَکُم فیها هود - ۶۱ » شما را از زمین پدید آورد . تا در روی زمین به عمران و آبادانی بپردازید. همه امکانات زمینی فراهم شده ، تا روی پای خود بایستید، تولید کنید. در آبادی بلاد و سرزمین کوشا و تلاشگر باشید. تنها کسانی می توانند زمین آباد کنند که اهل ایمان و تقوی باشند. «اِنما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللهِ مَن امَنَ بِاللهِ و الیومِ الاخر توبه - ۱۷ » آبادی مسجد به دست مومنین است همان مومنین هم می توانند جامعه را بسازند
🔷واَطیعو اللهَ ولا تَعصُوهُ خدا را اطاعت کنید و با گناه خدا را عصیان نکنید.
🔷و اذا رَاَیتُمُ الخیرَ فخُذُوا بهِ هنگامیکه خیر را دیدید خود را در ان شریک کنید. سهمی در آن داشته باشید. در مسیر خیری قرار گرفتید گوشه ای از ان کار را بگیرید.
🔷و اذا رَاَیتُمُ الشَر فاَعرِضُوا عنهم وقتی با شر مواجه شدید از ان رویگردان باشید. در جایی شر بود و بوی نفاق امد ولو در خانه باشد کناره گیری کنید.
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۸/۲۵ - ۲۲ربیع الثانی
💢 خطبه ۱۶۷ 💢
تعابیر خیر و شر در قران
این خطبه در اولین روز حکومت حصرت که در روز جمعه بوده ایراد شده.
🔷اِنَ الله تعالی انزَلَ کتاباً هادیاً بَیَنَ فیه الخیرَ والشَر
خدای متعال کتابی نازل کردکه هدایت گر است.کاملاً خیر و شر ، در آن تبیین شده.
این خیر و شر بیّن شده ،همان هدایت قران است.
مسیر خیر را از قران بگیرید و به آن تمسک بجویید، تا هدایت شوید.هر جا قران گفته شر است پشت کنید تا به مسیر مستقیم هدایت و مقصدی که معین شده برسید.
«اِنّا هَدَیناهُ السبیلَ اِمّا شاکراً و اِمُا کفوراً انسان - ۳ »
ما به انسان طریق ( حق و باطل) ارائه نمودیم مردم یا هدایت را میپذیرند و شاکر می شوند، یا کفران میکنند..
《یسئلونَک عنِ الیتامی قل اِصلاحُ لهم خیر بقره 》در مورد فرزندان یتیم اصلاح کردن امور انها که ضرری وارد نشودخیر است. و خیر ان واضح هست و توصیح دادن لازم ندارد بستگی به ما دارد چگونه به این خیر وارد شویم و از شر ان دوری کنیم .
《اِنَ شَرَ الدَّوابِّ الذین کفروا انفال - ۲۵》
بدترین شر کسی ست که خدا را می پوشاند.و او را نمی بیند..
🔷فخُذوا نهجَ الخیرِ تَهتدوا
اگر طالب هدایت هستید راه خیر را پیش بگیرید.راه مستقیم که راه خیر و راه قران است، سرانجامش به بهشت است.
🔷واصدِفوا عن سمتِ الشَرِ تَقصِدوا
اعراض کنید[اصدفوا] از مسیر شر ، و سمت بیراهه نروید .سر انجام اهل شر به بهشت نمی رسد.
🔷الفرائضَ اَلفرائِضَ اَدوها الیَ اللهِ تَوَدِّکم الیَ الجَنه
مصداق اتّم و بارز خیر چیست ؟!
واجبات ، واجبات !!
کدام خیری بالاتر از انجام واجبات است.
واجبات را ادا کنید تا شما را به بهشت برساند.《 نابرده رنج گنج میسر نمی شود 》 مبادا بخاطر عمل مستحب ، واجبی به تاخیر بیفتد.
در واجبات صحبت از ادا کردن است با انجام دادن متفاوت است. در ادا کردن ، تا لحظه ی آخر ، تا آخربن توان برای رسیدن به ان تلاش لازم است .به هدف برسد یا نرسد.
به نیت قربت دقیق و درست ادا کنید.
صرف انجام دادن از سر واکردن است.
🔷اِن اللهَ حرَّمَ حراماً غیرَ مجهول ، و اَحَلَّ حلالاً غیرَ مَدخول
خداوند چیزی را که نا معلوم نیست و برای همه آشکار است حرام گردانید. و آنچه را که در آن عیب و نقصی نیست حلال کرد.
قران بدون پشتوانه عقلی ، بدون در نظر گرفتن ضرر و زیان ، حلال یا حرام نمی کند. حلال و حرام از روی علت بوده .
تبعیت احکام از مفاسد و مصالح ، طبق سود و مفسده حرام کرد. و بر اثر منفعت و مصلحت واجب کرد.
اگر چسم ، روح ، و دنیای انسان را تخریب نکند حلال شده ، حلیت به پشتوانه طیب بودن است. و حرام بودن به پشتوانه خباثت است.《 و یُحرِمُ علیهِمُ الخَبائِث》
🔷و فَضَلَّ حُرمهَ المُسلِم علی الحَرَمِ کلِها
از همه ی حلال و حرامها یک حرمت خیلی بالاتر است و ان حرمت مومن است.
خداوند فضیلت بخشید حرمت مومن را ،
جایگاه و شخصیت مومن را ، بر تمام حرمتها ،برتری داد.
همه چیز حرمت دارد. کعبه ، نماز ، و....
اما در مقایسه با انسان مومن ، مومن یک حرمت بالاتری دارد
🔷و شَدَّ بالاِخلاشِ و التوحیدِ حقوقَ المسلمین فی مَعاقِدِها
خداوند به سبب توحید و اخلاص، حقوق مسلمین را ، تضمین کرده است.
کسی که موحد ومخلص است، از حقوق بالایی برخوردار است. وخدا این گره و عقد را محکم کرده و کسی نباید آنرا باز کند .
اخلاص و توحید ، سبب رعایت حق است.
وعلت حفظ حرمت است .باید حقوقش محترم شمرده شود. به او اهانت ، وهتک حرمت ، جایز نبست.
🔷فالمُسلمُ مَن سَلِمَ المسلمون مِن لسانهِ و یدِهِ اِلا بالحقِّ
مسلمان واقعی کسی ست که دیگران از زبان و دست او در ازار و اذیت نباشند. مگر آذیت رساندن در حق باشد .
مانند شهادت دادن ، مشاوره کردن ، اگر طرف مقابل بداند اذیت شده و ناراحت میشود، باید شهادت و مشورت درست و بحق گفت گرچه بر علیه فردی باشد و ازار ببیند..
🔷والا یَحِلُ اَذَیَ المُسلمِ اِلا ما یَجِب
اذیت کردن مسلمان جایز نیست مگر در جایز که واجب است. (اجرای حدود الهی)
قنبر غلام حصرت مامور اجرای حدود و ضربه شلاق شد ، اشتباها سا صربه بیشتر زد ، حصرت همان سه ضربه شلاق را به قصاص به قنبر برگرداند.
🔷بادِروا امرَ العامَّهِ و خاصَهِِ اَحدِکم و هو الموت
در یک امر عمومی و خصوصی مبادرت و تلاش کنید این امور عامه و خاصه ،برای همه مسئلهْ مرگ است.به آن توجه داشته باشید.
خصوصی بودن مرگ چگونه است ؟!
مرگ پایان زندگی ست. زندگی هر شخصی یک مدل خاص است. مرگ هم پایان زندگی ست. زندگی خاص ، مرگ خاص انسان است.پس مرگ هر کس خاص خود اوست.
عده ای مرگ شیرین عده ای تلخ ،
برخی مرگ دردناک برخی راحت ،
بستگی دارد که حیات چگونه باشد، و مرگ سرانجام زندگی متناسب با همان حیات است. همه ی حیات در مرگ جمع میشود.
زندگی هرکس هر ویژگی دارد ، مرگ او در همان مسیر خود او، همان ویژگی را دارد.
در خطبه ۱۶۰ فرمود :
پیامبر در رحلت مسیر خودش را رفت (مَضی لسبیلِه) در مورد عثمان هم فرمود : مرگ او را به مسیر خودش برد.
آمادگی و مواظبت مرگ به دو دلیل:
🔷فاِنَ الناسَ اَمامَکم
به گذشتگان خود دقت کنید، آیا نرفتند؟!
مردگان مقابل دیدگان شما هستند..
🔷و اِنَ الساعَهَ تَحدوکم مِن خَلفِکم
مرگ از پشت سر شما حُدی میخواند ،نغمهْ خوشی که با سرعت سوق می دهد[تحدوکم]به نقطهْ پایانی که مرگ است.
سپیدی مو ، ضعف قوای جسمانی ، خرابی دندان، کم سویی چشم ، هریک از ضعفها حُدی خواندن بسمت مرگ می باشد.
🔷تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا
بار خود را سبک و خفیف کنید، تا ملحق شوید.روی هم انباشته نکنید.این وزر و وبال، گناه، سنگین است شما را خسته ، و زمینگیر میکند. مسیر طولانی مرکب تند رو می خواهد تا زودتر و بهتر برساند.
امام عسکری صلوات الله علیه فرمود:
نماز شب مرکب راهواری که زود به مقصد میرساند. مسیر خود مرگ هم طولانی ست
.نُقِلَ بعدَ الاَسفار . بار سنگین باشد انسان کند شده دیر میرسد.
بار را سبک کنید. معنویت ، نماز ، بار نیست انها نور هستند نور وزن و سنگینی ندارد انفاقاً سبکبال می کند.
گناه ، دلبستگی ، توجه به دنیا ، دست و پا را می بندد و ثقل ایجاد می کند.
«ما لَکم اذا قیلَ لَکمُ انْفِروا اثاقَلْتُم الی الارضِ اَرَضیتُم بِالحیوٰةِ الدنیا مِنَ الاخره توبه - ۳۸ »
چه شده بر شما ؟
هنگامی که گفته می شود بروید به راه خدا
به زمین چسبیده سنگین شدید. به عوض آخرت به زندگی دنیا رضایت دارید
سبکبار باشید تا معطلی شما کمتر باشد.
🔷فاِنما یُنتَظَرُ باَولِکم آخِرِکم
آنها که قبل شما رفتند منتظرند تا شما به آنها برسید
🔷اتقوا الله فی عبادهِ و بلادهِ فَاِنَکم مسئُولُون حتی عنِ البِقاعِ و البَهائم
تقوی داشته باشید : در مورد مردم ، و بلاد مومنین. سرزمین و محیط زیست ،حتی چهار پایان ، حقوقی دارند و شما در قبال آنان مسئولید. و باید پاسخگو باشید.
«هو اَنشاَکم مِنَ الارضِ وَاسْتَعْمَرَکُم فیها هود - ۶۱ »
شما را از زمین پدید آورد . تا در روی زمین به عمران و آبادانی بپردازید.
همه امکانات زمینی فراهم شده ، تا روی پای خود بایستید، تولید کنید.
در آبادی بلاد و سرزمین کوشا و تلاشگر باشید. تنها کسانی می توانند زمین آباد کنند که اهل ایمان و تقوی باشند.
«اِنما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللهِ مَن امَنَ بِاللهِ و الیومِ الاخر توبه - ۱۷ »
آبادی مسجد به دست مومنین است
همان مومنین هم می توانند جامعه را بسازند
🔷واَطیعو اللهَ ولا تَعصُوهُ
خدا را اطاعت کنید و با گناه خدا را عصیان نکنید.
🔷و اذا رَاَیتُمُ الخیرَ فخُذُوا بهِ
هنگامیکه خیر را دیدید خود را در ان شریک کنید. سهمی در آن داشته باشید. در مسیر خیری قرار گرفتید گوشه ای از ان کار را بگیرید.
🔷و اذا رَاَیتُمُ الشَر فاَعرِضُوا عنهم
وقتی با شر مواجه شدید از ان رویگردان باشید. در جایی شر بود و بوی نفاق امد ولو در خانه باشد کناره گیری کنید.
اللهم اجعلنا من المتقین