بسم الله الرحمن الرحیم شرح خطبه ها ۱۴۰۱/۸/۴ - ۲۹ربیع الاول
💢 خطبه ۱۵۴💢 این خطبه فضایل اهل بیت علیهم السلام را در چند بخش بیان می دارد.
💠وَ نَاظِرُ قَلْبِ اللَّبِیبِ نگاه انسان عاقل ، همیشه نگاه به پایان کار است .صرفا ابتدا شیرینی کار را نمی بیند . نَاظِر(سیاهی چشم که مردمک هم در ان ست)
💠 بِهِ یُبْصِرُ أَمَدَهُ وَ یَعْرِفُ غَوْرَهُ وَ نَجْدَهُ به پایان کار خود بصیرت می یابد در همین ابتدای کار، بالا [نَجْدَهُ] و پایین[غور ] مسیر پیش روی را شناسایی می کند . انسان اگر بخواهد تیز بین باشد باید آخر کار را ببیند . خصلت دنیا این فراز و فرود است.و تصور نکنید چون در پی حق هستید مسیر درست و حق است
💠دَاعٍ دَعَا وَ رَاعٍ رَعَى دعوت کننده ای آمد و مردم را به راه حقیقت دعوت کرد (وجود پیامبر صلی الله علیه و أله) و نگهبان و نگه دارنده ای آمد و مردم را در مسیر نگهداری کرد.(وجود حضرت امیر علیه السلام . ماندگاری اسلام از برکت حضرت علی علیه السلام است.
💠فَاسْتَجِیبُوا لِلدَّاعِی وَ اتَّبِعُوا الرَّاعِیَ پس، ای مردم اجابت کنید حرف حضرت رسول الله و آنکه را به عنوان امام شما انتخاب شد، پیروی کنید که حتما شما را به سرمنزل مقصود می رساند .
ارتباط این فراز و فراز قبل را اینطور می توان بیان کرد که حضرت می فرماید نگاهتان به آخر کار باشد پیامبر نیامد دین بیاورد و وسط کار رها کند و آینده نگری او، تبعیت از اوصیا ،ائمه اطهار علیهم السلام است .
💠قَدْ خَاضُوا بِحَارَ الْفِتَنِ وَ أَخَذُوا بِالْبِدَعِ دُونَ السُّنَن در مقابل ، عده ای در دریای فتنه ها غرق شدند همان گروه گمراه بدعت را گرفته سنت را رها کردهاند .وقتی در جامعه ای دریا دریا فتنه باشد فتنه گرها غرق می شوند به طوری که خود ، بخشی از فتنه می گردند
💠أَرَزَ الْمُؤْمِنُونَ، وَ نَطَقَ الضَّالُّونَ الْمُکَذِّبُونَ در این شرایط مومنین گوشه گیری می کنندو گمراهان دون به نطق درمیآیند .تا مومنین به حاشیه بروند .احتمالا این خطبه برای زمان خلافت خلفا می باشد .
حضرت معرفی دو گروه نمودند : ۱- کسانی که تبعیت از اهل بیت کردند شنیدند و اجابت کردند ۲- گروهی که در نقطه مقابل هستد هر جایی سنت و مکتب باشد نیستند. فرمود: تاریخ یعنی جبهه کشی حق و باطل و امروز هم در همان مسیر هستیم . گویی حضرت می فرماید , مارا اطاعت کنید ،ما افضل هستیم دین ما و جهان بینی ما از همه جهان بهتر است .ذکر فواضل اهل بیت علیهم السلام جهت دل گرمی ما است
💠نَحْنُ الشِّعَارُ وَ الْأَصْحَابُ وَ الْخَزَنَةُ وَ الْأَبْوَابُ ما اصحاب سر و متصل و محرم[شعار] اسرار الهی پیامبر هستیم.صحابی مخصوص پیامبر ما هستیم .صحابی پیامبر آنهایی نبودند که در جنگ ها رسول الله صلی الله علیه و اله را تنها می گذاشتند .ما گنجینه دار همه فضایل رسول خدا هستیم.باب رسیدن به رسول الله ما هستیم اگر کسی خواست به شهر علم نبی اکرم دست یابد باید از طریق علی علیه السلام باشد .
🔺ابن ابی الحدید معتزلی می گوید اگر علی علیه السلام ، مفاخر و مناقب خود را ذکر کند و با همه فصاحت از کرامتهای خود بگوید و همه فصیحان پشت سر حضرت شروع به ذکر فضایل حضرت کنند یک دهم آن چه پیامبر (ص)در مورد حضرت علی علیه السلام فرموده نیست. بعد از این گفتار خود، ۲۴حدیث در فضیلت علی علیه السلام که فقط در کتب غیرشیعی است ذکر می کند که اگر یک حدیث را خلفا داشتند برایشان کافی بود.
💠وَ لَا تُؤْتَى الْبُیُوتُ إِلَّا مِنْ أَبْوَابِهَا فَمَنْ أَتَاهَا مِنْ غَیْرِ أَبْوَابِهَا سُمِّیَ سَارِق باید از دروازه وارد خانه شد اگر کسی از بالای دیوار وارد شود او را دزد میدانند.
💠فِیهِمْ کَرَائِمُ الْقُرْآنِ وَ هُمْ کُنُوزُ الرَّحْمَنِ تمام آیات فضایل در کتاب قرآن حکیم در شأن اهل بیت علیهم السلام می باشد . گنجهای خدا اهل بیت هست.
💠إِنْ نَطَقُوا صَدَقُوا وَ إِنْ صَمَتُوا لَمْ یُسْبَقُوا اگر آل الله (ع)زبان بگشایند راست می گویند و اگر سکوت نمایند ،سکوت انها حکیمانه است .بنا بر مصلحت حرف نمی زنند
💠 فَلْیَصْدُقْ رَائِدٌ أَهْلَهُ وَ لْیُحْضِرْ عَقْلَهُ وَ لْیُحْضِرْ عَقْلَهُ کسی که جلوتر رفته (رهبر) مکان را بررسی می کند [رائد]اگر مناسب بود کاروان را با خود می برد . صفات این رهبر ؛ ۱-صادق بودن اوست ۲- و هر تصمیم او باید عاقلانه باشد.
🔺مرحوم مجلسی فرموده این صادق بودن یا هر کس نسبت به خود یا هر کس نسبت به خانواده اش صادق باشد
💠لْیَکُنْ مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ ۳- باید فرزند آخرت باشد ،جامعه را به سوی آخرت سوق دهد یک عده به مال دنیا فکر می کنند و دنیای مردم را رهبری میکنند چرا رهبر باید فرزند آخرت باشد ؟ چون :
💠فَإِنَّهُ مِنْهَا قَدِمَ وَ إِلَیْهَا یَنْقَلِبُ. چون از آنجا آمده و به آنجا بر میگردد وطن اصلی ما قیامت است . به تعبیرشیخ بهاء: وطن مصر و شام و .. نیست چون ما از آنجا(آن سرا ) آمدیم و به آنجا باز می گردیم دلبسته جای دیگر نباید باشیم
💠 فَالنَّاظِرُ بِالْقَلْبِ الْعَامِلُ بِالْبَصَرِ یَکُونُ مُبْتَدَأُ عَمَلِهِ أَنْ یَعْلَمَ أَعَمَلُهُ عَلَیْهِ أَمْ لَهُ؟ آن کسی که با چشم دل می بیند و عملکردش با بصیرت است(هم نگاه هم عملکرد با بصیرت است) هر کاری را خواست شروع کند باید علمی باشد و حساب کتاب داشته باشد .تفکر کند این عمل به سود اوست یا به ضرر می باشد
💠 فَإِنْ کَانَ لَهُ مَضَى فِیهِ وَ إِنْ کَانَ عَلَیْهِ وَقَفَ عَنْهُ پس اگر سود و خیر او بود ،اقدام می کند و گرنه توقف می کند .انسان جاهل بعد از عمل نگاه می کندو بررسی می نماید و انسان بصیر قبل از عمل تفکر می کند .
💠 فَإِنَّ الْعَامِلَ بِغَیْرِ عِلْمٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ طَرِیقٍ،فَلَا یَزِیدُهُ بُعْدُهُ عَنِ الطَّرِیقِ الْوَاضِحِ إِلَّا بُعْداً مِنْ حَاجَتِهِ، اگر کسی بدون علم کاری را انجام داد مانند رونده ای ست که در جاده مسیر را طی میکند ولی به بیراهه میرود که هر چه تندتر رود از مقصد اصلی دورتر می شود.
💠وَ الْعَامِلُ بِالْعِلْمِ کَالسَّائِرِ عَلَى الطَّرِیقِ الْوَاضِحِ اگر کسی مسیر را با بصیرت و باانتخاب و در آن سیر کرد به نتیجه می رسد و هر چه تندتر رود زودتر به مقصد می رسد
💠فَلْیَنْظُرْ نَاظِرٌ أَسَائِرٌ هُوَ أَمْ رَاجِعٌ پس، انسان باید به درستی قبل از اقدام ببیند رونده ی راه مستقیم است[اّسائر] یا پس رفت می کند .
💠اعْلَمْ أَنَّ لِکُلِّ ظَاهِرٍ بَاطِناً عَلَى مِثَالِهِ بدانید، هر ظاهری مانند خود باطنی دارد.
💠،فَمَا طَابَ ظَاهِرُهُ طَابَ بَاطِنُهُ وَ مَا خَبُثَ ظَاهِرُهُ خَبُثَ بَاطِنُهُ هر کسی عملش پاک باشد باطنش هم پاک و طیب است و هر کس عمل ناپاک داشته باشد باطن او هم مانند عمل خبیث می گردد.
🔺علامه جعفری در اشاره به این جمله که «دل باید پاک باشد » بیان می دارد این فرمایش حضرت ابطال این جمله می باشد .
💠 قَدْ قَالَ الرَّسُولُ الصَّادِقُ (صلی الله علیه وآله) إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْعَبْدَ وَ یُبْغِضُ عَمَلَهُ وَ یُحِبُّ الْعَمَلَ وَ یُبْغِضُ بَدَنَهُ رسول صادق صلی الله علیه وآله فرمود : گاهی اتفاق می افتاد خدا شخص را دوست دارد ولی از عمل او به شدت ناراحت می شود [یَبغِض عملّه]و گاهی عمل را دوست دارد و آن شخص را مبغوض می دارد [یبغض بدنه]
🔺بین جمله قبل حضرت و فرمایش رسول الله (ص)تناقضی دیده می شود که محل گفتگوی شارحان است .
علامه مجلسی در بخار ج ۲۹ص۶۰۳فرمود : آن جمله اولی یک قاعده کلی است نه صد در صد اغلب اوقات ظاهر و باطن یکی می شود واین جمله رسول الله همان استثناء است . برای مثال کسی پیاده روی اربعین میرود با حجاب نادرست باطن درست نیست مبنا رعایت نمیشود عمل را خدا دوست دارد ولی..
مرحوم خویی در منهاج البراعه می فرماید تناقص بین این دو جمله را دیدم متوسل به جدم امیر المومنین شدم و به این رسیدم که اگر احیانا ظاهر و باطن شبیه هم نبود ظاهر و باطن را هم سو کنید .
💠واعْلَمْ أَنَّ لِکُلِّ عَمَلٍ نَبَاتاً ای مردم بدانید هر عملی مانند گیاهی است که رشد می کند .هر عملی مانند گیاهان در حال رشد است
💠وکُلُّ نَبَاتٍ لَا غِنَى بِهِ عَنِ الْمَاءِ و هیچ گیاهی بدون آب رشد نمی کند مرحوم ابن میثم بحرانی می گوید همانطور که گیاه برای رشد به آب نیاز دارد عمل صالح هم برای رشد به نیت خالص نیاز دارد
💠الْمِیَاهُ مُخْتَلِفَةٌ، فَمَا طَابَ سَقْیُهُ طَابَ غَرْسُهُ وَ حَلَتْ ثَمَرَتُهُ آبها مختلف هستند اگر درختی با آب شیرین آبیاری شود [سقیَهَ]این درخت پاک و میوه آن شیرین می شود .
💠وَ مَا خَبُثَ سَقْیُهُ خَبُثَ غَرْسُهُ وَ أَمَرَّتْ ثَمَرَتُهُ. ولی اگر درخت یا گیاه با آب آلوده آبیاری شد بد رشد می کند و میوه آن تلخ[امَرت] می شود
حضرت با این تشبیه و تمثیل فرمود: بذر فطرت پاک است که خدا به انسان عطا کرد. زمین ، وراثت و محیط است که به انسان می رسد ولی آب ان همان تربیت و تعلیم است که در وجود انسان جاری می شود هر چه آبیاری طیب و طاهر تر باشد میوه وجود انسان شیرین تر می شود.
اللهم طهر بطوننا من الحرام والشبهه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۸/۴ - ۲۹ربیع الاول
💢 خطبه ۱۵۴💢
این خطبه فضایل اهل بیت علیهم السلام را در چند بخش بیان می دارد.
💠وَ نَاظِرُ قَلْبِ اللَّبِیبِ
نگاه انسان عاقل ، همیشه نگاه به پایان کار است .صرفا ابتدا شیرینی کار را نمی بیند .
نَاظِر(سیاهی چشم که مردمک هم در ان ست)
💠 بِهِ یُبْصِرُ أَمَدَهُ وَ یَعْرِفُ غَوْرَهُ وَ نَجْدَهُ
به پایان کار خود بصیرت می یابد در همین ابتدای کار، بالا [نَجْدَهُ] و پایین[غور ]
مسیر پیش روی را شناسایی می کند . انسان اگر بخواهد تیز بین باشد باید آخر کار را ببیند .
خصلت دنیا این فراز و فرود است.و تصور نکنید چون در پی حق هستید مسیر درست و حق است
💠دَاعٍ دَعَا وَ رَاعٍ رَعَى
دعوت کننده ای آمد و مردم را به راه حقیقت دعوت کرد (وجود پیامبر صلی الله علیه و أله) و نگهبان و نگه دارنده ای آمد و مردم را در مسیر نگهداری کرد.(وجود حضرت امیر علیه السلام .
ماندگاری اسلام از برکت حضرت علی علیه السلام است.
💠فَاسْتَجِیبُوا لِلدَّاعِی وَ اتَّبِعُوا الرَّاعِیَ
پس، ای مردم اجابت کنید حرف حضرت رسول الله و آنکه را به عنوان امام شما انتخاب شد، پیروی کنید که حتما شما را به سرمنزل مقصود می رساند .
ارتباط این فراز و فراز قبل را اینطور می توان بیان کرد که حضرت می فرماید نگاهتان به آخر کار باشد پیامبر نیامد دین بیاورد و وسط کار رها کند و آینده نگری او، تبعیت از اوصیا ،ائمه اطهار علیهم السلام است .
💠قَدْ خَاضُوا بِحَارَ الْفِتَنِ وَ أَخَذُوا بِالْبِدَعِ دُونَ السُّنَن
در مقابل ، عده ای در دریای فتنه ها غرق شدند همان گروه گمراه بدعت را گرفته سنت را رها کردهاند .وقتی در جامعه ای دریا دریا فتنه باشد فتنه گرها غرق می شوند به طوری که خود ، بخشی از فتنه می گردند
💠أَرَزَ الْمُؤْمِنُونَ، وَ نَطَقَ الضَّالُّونَ الْمُکَذِّبُونَ
در این شرایط مومنین گوشه گیری می کنندو گمراهان دون به نطق درمیآیند .تا مومنین به حاشیه بروند .احتمالا این خطبه برای زمان خلافت خلفا می باشد .
حضرت معرفی دو گروه نمودند :
۱- کسانی که تبعیت از اهل بیت کردند شنیدند و اجابت کردند
۲- گروهی که در نقطه مقابل هستد هر جایی سنت و مکتب باشد نیستند.
فرمود: تاریخ یعنی جبهه کشی حق و باطل و امروز هم در همان مسیر هستیم .
گویی حضرت می فرماید , مارا اطاعت کنید ،ما افضل هستیم دین ما و جهان بینی ما از همه جهان بهتر است .ذکر فواضل اهل بیت علیهم السلام جهت دل گرمی ما است
💠نَحْنُ الشِّعَارُ وَ الْأَصْحَابُ وَ الْخَزَنَةُ وَ الْأَبْوَابُ
ما اصحاب سر و متصل و محرم[شعار] اسرار الهی پیامبر هستیم.صحابی مخصوص پیامبر ما هستیم .صحابی پیامبر آنهایی نبودند که در جنگ ها رسول الله صلی الله علیه و اله را تنها می گذاشتند .ما گنجینه دار همه فضایل رسول خدا هستیم.باب رسیدن به رسول الله ما هستیم اگر کسی خواست به شهر علم نبی اکرم دست یابد باید از طریق علی علیه السلام باشد .
🔺ابن ابی الحدید معتزلی می گوید اگر علی علیه السلام ، مفاخر و مناقب خود را ذکر کند و با همه فصاحت از کرامتهای خود بگوید و همه فصیحان پشت سر حضرت شروع به ذکر فضایل حضرت کنند یک دهم آن چه پیامبر (ص)در مورد حضرت علی علیه السلام فرموده نیست.
بعد از این گفتار خود، ۲۴حدیث در فضیلت علی علیه السلام که فقط در کتب غیرشیعی است ذکر می کند که اگر یک حدیث را خلفا داشتند برایشان کافی بود.
💠وَ لَا تُؤْتَى الْبُیُوتُ إِلَّا مِنْ أَبْوَابِهَا
فَمَنْ أَتَاهَا مِنْ غَیْرِ أَبْوَابِهَا سُمِّیَ سَارِق
باید از دروازه وارد خانه شد
اگر کسی از بالای دیوار وارد شود او را دزد میدانند.
💠فِیهِمْ کَرَائِمُ الْقُرْآنِ وَ هُمْ کُنُوزُ الرَّحْمَنِ
تمام آیات فضایل در کتاب قرآن حکیم در شأن اهل بیت علیهم السلام می باشد .
گنجهای خدا اهل بیت هست.
💠إِنْ نَطَقُوا صَدَقُوا وَ إِنْ صَمَتُوا لَمْ یُسْبَقُوا
اگر آل الله (ع)زبان بگشایند راست می گویند و اگر سکوت نمایند ،سکوت انها حکیمانه است .بنا بر مصلحت حرف نمی زنند
💠 فَلْیَصْدُقْ رَائِدٌ أَهْلَهُ وَ لْیُحْضِرْ عَقْلَهُ وَ لْیُحْضِرْ عَقْلَهُ
کسی که جلوتر رفته (رهبر) مکان را بررسی می کند [رائد]اگر مناسب بود کاروان را با خود می برد . صفات این رهبر ؛
۱-صادق بودن اوست
۲- و هر تصمیم او باید عاقلانه باشد.
🔺مرحوم مجلسی فرموده
این صادق بودن یا هر کس نسبت به خود یا هر کس نسبت به خانواده اش صادق باشد
💠لْیَکُنْ مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ
۳- باید فرزند آخرت باشد ،جامعه را به سوی آخرت سوق دهد
یک عده به مال دنیا فکر می کنند و دنیای مردم را رهبری میکنند
چرا رهبر باید فرزند آخرت باشد ؟
چون :
💠فَإِنَّهُ مِنْهَا قَدِمَ وَ إِلَیْهَا یَنْقَلِبُ.
چون از آنجا آمده و به آنجا بر میگردد
وطن اصلی ما قیامت است .
به تعبیرشیخ بهاء: وطن مصر و
شام و .. نیست چون ما از آنجا(آن سرا ) آمدیم و به آنجا باز می گردیم دلبسته جای دیگر نباید باشیم
💠 فَالنَّاظِرُ بِالْقَلْبِ الْعَامِلُ بِالْبَصَرِ یَکُونُ مُبْتَدَأُ عَمَلِهِ أَنْ یَعْلَمَ أَعَمَلُهُ عَلَیْهِ أَمْ لَهُ؟
آن کسی که با چشم دل می بیند و عملکردش با بصیرت است(هم نگاه هم عملکرد با بصیرت است) هر کاری را خواست شروع کند باید علمی باشد و حساب کتاب داشته باشد .تفکر کند این عمل به سود اوست یا به ضرر می باشد
💠 فَإِنْ کَانَ لَهُ مَضَى فِیهِ وَ إِنْ کَانَ عَلَیْهِ وَقَفَ عَنْهُ
پس اگر سود و خیر او بود ،اقدام می کند و گرنه توقف می کند .انسان جاهل بعد از عمل نگاه می کندو بررسی می نماید و انسان بصیر قبل از عمل تفکر می کند .
💠 فَإِنَّ الْعَامِلَ بِغَیْرِ عِلْمٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ طَرِیقٍ،فَلَا یَزِیدُهُ بُعْدُهُ عَنِ الطَّرِیقِ الْوَاضِحِ إِلَّا بُعْداً مِنْ حَاجَتِهِ،
اگر کسی بدون علم کاری را انجام داد مانند رونده ای ست که در جاده مسیر را طی میکند ولی به بیراهه میرود که هر چه تندتر رود از مقصد اصلی دورتر می شود.
💠وَ الْعَامِلُ بِالْعِلْمِ کَالسَّائِرِ عَلَى الطَّرِیقِ الْوَاضِحِ
اگر کسی مسیر را با بصیرت و باانتخاب و در آن سیر کرد به نتیجه می رسد و هر چه تندتر رود زودتر به مقصد می رسد
💠فَلْیَنْظُرْ نَاظِرٌ أَسَائِرٌ هُوَ أَمْ رَاجِعٌ
پس، انسان باید به درستی قبل از اقدام ببیند رونده ی راه مستقیم است[اّسائر] یا پس رفت می کند .
💠اعْلَمْ أَنَّ لِکُلِّ ظَاهِرٍ بَاطِناً عَلَى مِثَالِهِ
بدانید، هر ظاهری مانند خود باطنی دارد.
💠،فَمَا طَابَ ظَاهِرُهُ طَابَ بَاطِنُهُ وَ مَا خَبُثَ ظَاهِرُهُ خَبُثَ بَاطِنُهُ
هر کسی عملش پاک باشد باطنش هم پاک و طیب است و هر کس عمل ناپاک داشته باشد باطن او هم مانند عمل خبیث می گردد.
🔺علامه جعفری در اشاره به این جمله که «دل باید پاک باشد » بیان می دارد این فرمایش حضرت ابطال این جمله می باشد .
💠 قَدْ قَالَ الرَّسُولُ الصَّادِقُ (صلی الله علیه وآله) إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْعَبْدَ وَ یُبْغِضُ عَمَلَهُ وَ یُحِبُّ الْعَمَلَ وَ یُبْغِضُ بَدَنَهُ
رسول صادق صلی الله علیه وآله فرمود :
گاهی اتفاق می افتاد خدا شخص را دوست دارد ولی از عمل او به شدت ناراحت می شود [یَبغِض عملّه]و گاهی عمل را دوست دارد و آن شخص را مبغوض می دارد
[یبغض بدنه]
🔺بین جمله قبل حضرت و فرمایش رسول الله (ص)تناقضی دیده می شود که محل گفتگوی شارحان است .
علامه مجلسی در بخار ج ۲۹ص۶۰۳فرمود :
آن جمله اولی یک قاعده کلی است نه صد در صد اغلب اوقات ظاهر و باطن یکی می شود
واین جمله رسول الله همان استثناء است .
برای مثال کسی پیاده روی اربعین میرود با حجاب نادرست باطن درست نیست مبنا رعایت نمیشود عمل را خدا دوست دارد ولی..
مرحوم خویی در منهاج البراعه می فرماید تناقص بین این دو جمله را دیدم متوسل به جدم امیر المومنین شدم و به این رسیدم که اگر احیانا ظاهر و باطن شبیه هم نبود ظاهر و باطن را هم سو کنید .
💠واعْلَمْ أَنَّ لِکُلِّ عَمَلٍ نَبَاتاً
ای مردم بدانید هر عملی مانند گیاهی است که رشد می کند .هر عملی مانند گیاهان در حال رشد است
💠وکُلُّ نَبَاتٍ لَا غِنَى بِهِ عَنِ الْمَاءِ
و هیچ گیاهی بدون آب رشد نمی کند
مرحوم ابن میثم بحرانی می گوید همانطور که گیاه برای رشد به آب نیاز دارد عمل صالح هم برای رشد به نیت خالص نیاز دارد
💠الْمِیَاهُ مُخْتَلِفَةٌ، فَمَا طَابَ سَقْیُهُ طَابَ غَرْسُهُ وَ حَلَتْ ثَمَرَتُهُ
آبها مختلف هستند اگر درختی با آب شیرین آبیاری شود [سقیَهَ]این درخت پاک و میوه آن شیرین می شود .
💠وَ مَا خَبُثَ سَقْیُهُ خَبُثَ غَرْسُهُ وَ أَمَرَّتْ ثَمَرَتُهُ.
ولی اگر درخت یا گیاه با آب آلوده آبیاری شد بد رشد می کند و میوه آن تلخ[امَرت] می شود
حضرت با این تشبیه و تمثیل فرمود:
بذر فطرت پاک است که خدا به انسان عطا کرد. زمین ، وراثت و محیط است که به انسان می رسد ولی آب ان همان تربیت و تعلیم است که در وجود انسان جاری می شود هر چه آبیاری طیب و طاهر تر باشد میوه وجود انسان شیرین تر می شود.
اللهم طهر بطوننا من الحرام والشبهه