الحمد لله رب العالمین
۵بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۷/۲۷ . ۲۲ربیع الاول
💢بخش اول خطبه ۱۵۱ 💢
،💠 واحمدلله واستعینه علی مداحر الشیطان ومزاجره
حمد می کنم خدا را واز او طلب کمک می کنم برای کارهایی که شیطان را دور میکند( دحر : دورکردن) و مانع( مزاجر) نفوذ شیطان میشود
حضرت کلامش را ابتدا با حمد و ستایش خدا شروع می کند و سپس از خدا درخواست و کمک میخواهد از اینجا معلوم میشود و همانطور هم که در روایات آمده برای دعا کردن ابتدا باید خدا را حمد کنیم و سپس از او خواسته خود را طلب کنیم.
طبق فرمایش حضرت ما باید برای مقابله با شیطان از خدا کمک بخواهیم تا او را از ما دور کرده و سد راه او شود تا به وجود ما نفوذ نکند
💠 العتصام من حبائله ومخاتله
من از تو می خواهم تامرا از دام ها (حبائل) و فریب های (مخاتل) شیطان درپناه خودت نگهداری
خدایا من از تو طلب عصمت (اعتصام ) وپناه جویی دارم درمقابل دامها وفریبهای شیطان
پس باید دعای ما دعای جان دار و استخوان داری باشد که شیطان درما نفوذ نکند و پای شیطان بسته شده و نتواند به هیچ روشی ما را بفریبد.
اگر از ابلیس رهایی پیدا کنیم بسیاری از مشکلات و گرفتاری های ما کم می شود
ابتدا بایداعوذ گفته واغیار راازخانه دل بیرون کنیم وسپس شهادت به توحید بدهیم
💠واشهدان لا اله الا الله
شهادت میدهم که خدایی جز الله نیست
💠 واشهدان محمدا عبده ورسوله
و شهادت میدهم که محمد ابتدا عبد خداست و بعد رسول
پس تا انسان به مقام عبودیت نرسد از مدارج عالی و رسالت و امامت خبری نیست
💠 ونجیبه و صفوته
و شخصیت بسیار با ارزش (نجیب ) و برگزیده (صفوة)
همانگونه که عبودیت موجب رسالت است همانطور با ارزش بودن سبب برگزیدگی میشود اگر خواستیم صفوة الله باشیم باید نجیب و با ارزش شویم که این بسته به اعمال، اعتقاد وعملکرد خود انسان دارد آنگاه خدا انسان را بر می گزیند.
در ادامه حضرت از جایگاه رسول مکرم صلوات الله علیه و آله می گوید:
💠لایوازی فضله
هیچکس با پیامبر موازی و هم طراز در فضل نبوده و نه هست و نخواهد بود حضرت خاتم النبیین ؛ اشرف مخلوقات است و هیچکس هم طراز ایشان نیست حتی خود امیرالمومنین به خود به این موضوع اذعان دارد البته کلهم نور واحد هستند ولی مقام پیامبر اکرم از بقیه اهل بیت بالاتر است
💠و لا یجبر فقره
فقدان ایشان جبران نمی شود (لایجبر)
یاجابرالعظم الکسیر یعنی ای کسی که استخوان های شکسته را جبران کرده و پیوند می زنی.
خداوند شکسته بند خوبی است دل شکسته و دست و پای شکسته را اصلاح میکند. جایگاه و شأن پیامبر طوری ست که نبودش را هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند جبران کند.
در مورد فقدان عالم روایت داریم «اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیئ
با درگذشت یک عالم در اسلام نقصانی به وجود می آید که چیزی آن را جبران نمیکند حال چه برسد به نبود اشرف مخلوقات پیامبر اعظم .
حضرت امیر در خطبه ای که هنگام دفن حضرت زهرا سلام الله علیها ایراد فرمود گفت یا رسول الله من وقتی داغ تو را دیدم نتوانستم تحمل کنم و تحمل بقیه داغ ها بعد تو خیلی آسان ست البته فرمود داغ فاطمه هم قابل تحمل نیست
وقتی کسی همطرازی ندارد قطعاً نبودش جبران نمی شود. دلخوشی ما این است که روح پیامبر شاهد برما و کمک کار و دستگیر ماست ولی دوری از زمان پیامبر برای ما داغ بزرگی است.
خدایا تو شاهدی که فقدان نبی و کثرت دشمنان برماعارض شده است.
رادامه آنچه که این شخصیت اعظم برای عرب و همه عالم کرد را حضرت بیان می فرماید:
💠اضاءت به بلاد بعدالضلالة المظلمة
۱_به واسطه وجود پیامبر شهرها (بلاد )روشن شد بعد از تاریکی های کور کننده جاهلیت
پیامبربود که عالم را ازشبه جزیره العرب روشن کرد ونورمعنویت و رسالت همه عالم را فرا گرفت .
💠والجهالةالغالبة
۲_بعادازجهالت غالب شده و گسترده درهمه شهرها
💠والجفوة الجافیة
۳_وسنگدلی سخت وکینه های درون دلها
پیامبر آمد وباخود نور و علم وعطوفت آورد
پس مهربانی نور است ؛ علم نورست ؛ عطوفت نوراست و درمقابل، گمراهی وضلالت و جهالت و سنگدلی تاریکی هستند .
💠والناس یستحلون الحریم
۴_ومردمی که حلال را حرام میشمردند
درزمان بعثت پیامبر تمام ادیان گذشته نسخ شده وحتی احکام قطعی عقل نادیده انگاشته میشد .
مامعتقد به حسن وقبح عقلی هستیم این عقل میفهمد که عدالت و خوش اخلاقی خوبست و ظلم بدست .
💠ویستذلون الحکیم
۵_زمانی که مردمانش انسان حکیم وعالم را ذلیل وخوار میشمردند
آنهنگام عالم و علم مطرود بود و برعکس اشرافیت و دروغگویی ورذایل در رأس توجه بود
✅زمان جاهلیت زمان فترت بود یعنی نبود پیامبر به معنای نبود عالم ورهبران دینی نیست چون اگر چنین باشد آنگاه میشود تکلیف بما لایطاق .
خدافرموده اگر شمامردم کار خوب نکنید شمارا جهنم خواهم بردو مردم میگویند پیامبری نفرستادی و دوره فترت بود .اما آن زمان هم حجت تمام شده بود زیرا علما و اوصیا بودند حکما بودند اما کسی آنها راتحویل نمیگرفت .
پس نکته اول اثبات وجود علما درزمان جاهلیت
نکته دوم ، درجامعه ای که علم وعالم طرد شود ، جامعه جاهل است .
تمدن هرکشوری به علم و علمی حرف زدنست وگرنه با اغتشاش وحرف ،کاررا پیشبردن از جاهلیت ست . باید درجامعه حرف اول را علم وعالم بزند.
💠یحیون علی فترة
۶_واینان درحالی زندگی می کردند که درحال فترت و نبود پیامبر بودند
دراین دوران تاریک پیامبر آمد وروشنایی بخشید
💠ویموتون علی الکفرة
۷_و مردم درحال کفر می مردند
آنان کافر بودند و واز دین بویی نبرده بودند .
حضرت دراین فرازها رذایل جاهلیت را نام میبرد جهل ، طرد علما ،خشن بودن ، خلط حرام وحلال ،گمراهی
اینجا سوالی مطرح ست که آیا مگر بودن دریک مقطع زمانی خاص دست خودانسان ست ؟
زیستن در زمان جاهلیت یا دوره رضاخانی عیب ست ؟
درپاسخ باید گفت این توبیخ حضرت از مردم جاهلیت نشان میدهد که مردم در دوران فترت نقش داشته اندو دراین ۶۰۰ سال فترت وفاصله میان حضرت عیسی وپیامبر اکرم ؛ مردم مقصربوده اند.اگرآنها بد نبوده وخوب بودنداین همه فاصله نمی افتاد.
بخاطر بدی وظلم مردم ؛ مصلحت خدا برآن شد که پیامبر را بفرستد.
امروز هم که درزمان فترت ( غیبت ولی الله) هستیم مانند همان دوران است .ماهم در دوران تاریکی هستیم از حضور جسمانی امام معصوم محرومیم .واین حرف حقی ست اگربگویبم این ماییم که درغیبت امام و فترت وظلمت زمان خود نقش داریم .
درسال ۲۵۵ که غیبت شروع شد مردمان آن زمان علت موجوده غیبت بودند چون صالح نبودندو حضرت مجبوربه غیبت شد .و تک تک ما دربقاء غیبت موثریم .اگرمردم جهان اصلاح می شدند حضرت می آمد .
پس مردم باید بحال خود فکری کنندکه درزمان غیبت زندگی کرده وازدنیا میرو ندباید توبه کرده وخودرا اصلاح کنند.هرکس باید به اندازه خودش تلاش کندکه اصلاح شود تا زمینه ظهور آماده شود واگر حضرت آمدکه فبه المراد واگرنیامد لااقل ازمحضرش شرمنده نباشیم.
در اینجا ذکر نکته کاربردی در مورد فراز اول خطبه لازم است و به صورت شرح موضوعی ( شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه) در مورد دام های شیطان وحصن حصین مطالبی عرض میشود.
الف_امیرالمومنین در خطبه ۲ می فرماید شرک دام شیطان است و توحیدحصن حصین است و شیطان به آن راه ندارد. توحید چیزی است که خدا از آن راضی و باعث دوری شیطان است در روایت سلسله الذهب امام رضا نیزاز کلمه لا اله الا الله حصن الهی نام برده و کسی که در این حصن قرار بگیرد از همه آفات از جمله شیطان در امان است .
پس با پذیرش واقعی توحیدوموحدانه شدن جان مان از خطرات شیطان درامانیم .
ب_واما دامهای مصداقی شیطان در نهجالبلاغه :
۱_شیاطین انسی وافراد ناپاک گناهکار
انسانهایی که با روح شیطانی خود درخدمت شیطان هستند دیگران راهم گرفتار شیطان کنند.گاهی افرادی تور شیطان میشوندبرای به دام انداختن افراددیگر .
۲_همنشینی با گناهکار
در خطبه ۸۶ می فرماید همنشینی با اهل هوا و هوس باعث فراموشی ایمان و در محضر شیطان بودن خواهد بود.
دررفاقت و دل دادن به گناهکار ؛ نفرسوم رفاقت شیطان ست وفردگناهکار دام شیطان میشود برای این فرد و این همنشینی محل حضور ورفت وآمد شیطان خواهدبود .
۳_راحت طلبی
با ربا و قمار ودزدیست که پول راحت وهنگفتی بدست میآید .
در خطبه ۱۳۸ و ۱۲۱ می فرماید شیطان راحتی را بر شما آسان نشان می دهد اگر راحتی می خواهی نماز صبح نخوان روزه نگیر عروسی را بدلخواه خودت بگیر .اگرانسان مدام بدنبال راحتی وآسایش وخوشی محض باشد نشانه شیطانی شدن ست .
۴_بازار گردی بی دلیل
درنامه ۶۹ به حارث همدانی میفرماید ایاک ومقاعدالسوائق
مراقب باش که برسکوی بازار ننشینی و به تماشای اطراف واجناس زرو برق بازار وناموس مردم مشغول شوی و فریفته شوی
۵_کبر و ظلم و گردن کشی
درخطبه ۱۹۳ میفرماید خدارا خدارا مواظب باشید ازبغی وگردن کشی .ازعاقبت بد ظلم کردن بترسید .که بزرگترین دام وکید شیطان است.
ظلم و گردن کشی و تکبر وعجب مثل یک سم آرام آرام وارد بدن شده وتاجایی که تمام بدن را فرامی گیرد .
۶_ثروتمندی
درنامه ۱۰ به معاویه ملعون فرموده:. فانک مطرف تو فرد ثروتمند و عیاشی هستی که این راه نفوذ شیطن برتوست .
۷_تعریف وتمجید دیگران ازانسان
درنامه ۵۲ به مالک فرمود مراقب باش عجب ترا نگیرد و حرف وتعریف مردم درتو اثرنکند که خودت هم این حرفها راقبول کنی وبه این عجب تکیه کنی دوست نداشته اش که ازتو تمجید کنند
زیرا این ازفرصتهای شیطان میباشد.
۸_ غضب کردنوعصبانی شدن
درنامه ۷۶ به عبدالله بن عباس میگوید ایاک والغضب فانه طیرة الشیطان
مراقب غضب باش که آن سبک سری شیطان است .
شیطان تو را عصبانی میکند و به گناه وفحاشی وکفر گویی وقتل وامیدارد .
عرب پرنده راطیر میگوید زیرا سبک است ومیتواندبپرد . غضب هم سبک سری ست .
دونکته دراین روایت است : یکی که غضب دام شیطان ست دوم اینکه غضب کم عقلی ست .انسان عاقل غضبناک نمیشود.
ودرنامه ۶۹ به حارث همدانی نیزفرموده ازغضب بپرهیز که لشگربزرگی از سپاهیان شیطان است .
هنگام غضب گویا انسان تسلیم لشگر شیطان میشود.
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۷/۲۷ . ۲۳ربیع الاول
💢 بخش دوم خطبه ۱۵۱ 💢
💠اءَوَّلُهُمْ قائِدٌ لِآخِرِهِمْ، وَآخِرُهُم مُقْتَدٍ بِاءَوَّلِهِمْ
این فتنه که از آن سخن می گویم و مدت طولانی چند نسل را در بر می گیرد ،اولین تفرش رهبر آخرین نفر است و آخرین نفر هم همان راه اولین نفر را می رود . حتی جریان سفیفه تا آخر بنی امیه یک مسیر را دنبال می کنند .
💠یَتَنافَسُونَ فِى دُنْیا دَنِیَّهٍ
برای کسب دنیای بی ارزش و رسیدن به جایز دنیا که دنی و پست است .
💠یَتَکالَبُونَ عَلى جِیفَهٍ مُرِیحَهٍ
اینها مثل سگ بر دنیا که یک مرداری بدبو(مُرِیحَهٍ) حمله می کنند .
گرچه مسیرشان یکی است ولی در بین خودشان جنگ می کنند هرکدام میخواهند بیشتر کسب کنند
را
در ذیل خطبه ۱۴۸گفته شد گرچه اتحاد ظاهری دارند ولی بین خودشان تمام افتراق و در حال جنگ برای کسب دنیا هستند
در مورد طلحه و زبیر حضرت فرمود به خدا قسم اگر این ها به حکومت برسند یکی جان دیگری را می گیرد و دیگری حاضر است بر جنازه ی دیگری قدم بگذارد .
💠وَ عَنْ قَلِیلٍ یَتَبَرَّاءُ التَّابِعُ مِنَ اظلْمَتْبُوعِ
این جریان فتنه استمرار هم هستند هر کس از نفر قبلی ،(رهبر خود) اعلام برایت می کند .
💠وَالْقائِدُ مِنَالْمَقُودِ، فَیَتَزایَلُونَ بِالْبَغْضاءِ، وَ یَتَلاعَنُونَ عِنْدَ اللِّقاءِ.
رهبران از زیردستان و زیردستان از رهبران برایت می جویند .
مرحوم مامقانی در کتاب تنقیح المقال در مورد معاویه که از نوادگان معاویه ملعون بود ۴۰روز بر سرکار بود از پدربزرگ و پدر خود برایت جست و گفت جد من معاویه حکومت را از جایی که باید می بود گرفت ..حکومت برای علی (علیه السلام) بود .
سوره بقره آیه ۱۶۶
« إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا »
💠ثُمَّ یَاءْتِى بَعْدَ ذلِکَ طالِعُ الْفِتْنَهِ الرَّجُوفِ
حضرت می فرمایند بعد از این فتنه ای می آید که جامعه را زیر و رو و متزلزل می کند
💠 وَالْقاصِمَهِ الزَّحُوفِ، فَتَزِیغُ قُلُوبٌ بَعْدَ اسْتِقامَهٍ
طوری که هر لشکر عظیم را در هم می شکند و قلبهایی را بعد از آنکه استقامت کرده بودند می لرزاند .
💠وَ تَضِلُّ رِجالٌ بَعْدَ سَلامَهٍ،
و عده ای از افراد که تاکنون صالح و سالم بودند گمراه می شوند
💠وَ تَخْتَلِفُ الْاءَهْواءُ عِنْدَ هُجُومِها،
اراده مردم در زمانی که این فتنه خطرناک به وجود می آید ،متفاوت می شود .هر کس به دنبال خواسته خود است .خواسته ها در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یکی بود مردم به سوی آن می رفتند همین فتنه خواسته ی مردم را متفرق می کند ..
💠تَلْتَبِسُ الْآراءُ عِنْدَ نُجُومِها۹
آراء و نظرات به اشتباه می افتند
حکومت برای شبهه سازی احادیث بی سند را نشر می داد چون این ها از جهت عرفان و معنویت جایگاهی نداشتند ،با زور شمشیر و اختلاف مردم می توانستند حکومت کنند
💠مَنْ اءَشْرَفَ لَها قَصَمَتْهُ
فتنه ای پیش روی شما مردم است که هر کس در مقابل فتنه ایستاد که بجنگد فتنه او را در هم می شکند.
💠یَتَکادَمُونَ فِیها تَکادُمَ الْحُمُرِ فِى الْعانَهِ،
جامعه در آن زمان به حالتی از تشنج دچار می شود .مردم در اثر فتنه به درجه ای از عصبانیت می رسند که مثل گازگرفتن گله ی گوره خر ها به جان هم می افتند.
💠قَدِ اضْطَرَبَ مَعْقُودُ الْحَبْلِ
گره های ریسمان الهی یکی یکی سست و مضطرب می شود و دین خدا با شبهه سست می شود .
💠وَ عَمِىَ وَجْهُ الْاءَمْرِ
امر پنهان میشود .دیگر وقایع آنقدر واضح نیست که مردم دچار اشتباه نشوند .فتنه فضا را غبار آلود می کند امور واضح نیستند آرام آرام عده ای دست می کشند
💠تَغِیضُ فِیهَا الْحِکْمَهُ
حکمت فروکش می کند
حضرت در اول خطبه هم فرمودند که علامه در دوران جاهلیت گوشه گیر شده بودند لذا جامعه رو به جامعه جاهلیت پیش میرود .جلوتر هم فرمود اگر کسی حرفی بزند گردن او را می زنند
💠، وَ تَنْطِقُ فِیهَا الظَّلَمَهُ
وقتی عالمان گم رنگ شوند ظالمان زبان باز می کنند .
💠و تَدُقُّ اءَهْلَ الْبَدْوِ بِمِسْحَلِها
بعضی وقت فتنه ها در شهر یا در مرکز حکومت است ولی حضرت می فرماید این فتنه درب خانه روستایی را هم می زند
مِسْحَلِها دومعنی دارد
۱_داس،فتنه مانند کشاورزی است بر دست که می خواهد گندم را درو کند،در خانه روستایی ها را می زند و آنها را درو می کند .این فتنه بخشی از جامعه نیست آنقدر وسعت می بیاید که همه را در بر می گیرد
۲_سوهان ،فتنه سوهان روح می شود .
💠وَ تَرُضُّهُمْ بِکَلْکَلِها
با سینه اش مردم را از مقابل خود بر می دارد
کسی جرآت حرف زدن ندارد .
💠یَضِیعُ فِى غُبارِهَا الْوُحْدانُ
حرکت های انفرادی یا علما ،دانشمندان ، فتنه
کاری می کند کورسویی از حکمت داشته باشد
💠وَ یَهْلِکُ فِى طَرِیقِهَا الرُّکْبَانُ،
فتنه أنقدر جای پای خود را محکم می کند که اجنگجویان سواره نظام و حرکات تشکیلاتی
از عهده ی او بر نمی أیند .
💠، تَرِدُ بِمُرِّ الْقَضاء
این فتنه تقدیر تلخ روزگار است
💠وَ تَحْلُبُ عَبِیطَ الدِّماءِ
عَبِیطَ الدِّماءِ هنگام سربریدن حیوان ،خون تازه ی او را گویند .
این فتنه مدام خون های تازه مومنین را که برای بقا ی خود نیاز به خونریزی دارد ،می دوشد .
مثال عربستان که به بهانه های واهی شیعه ها را اعدام می کند
💠وَ تَثْلِمُ مَنارَ الدِّین
در نشانه های دین رخنه به وجود می آید در محکم ترین احکام دین مانند حجاب ،خمس و... شبهه به وجود می آورد .
🔺در اثر از دنیا رفتن عالم هم رخنه در اسلام ایجاد می شود
💠تَنْقُضُ عَقْدَ الْیَقِینِ،
اعتقادات شما را ازبین می برد .
💠 یَهْرُبُ مِنْهَا الْاءَکْیاسُ
زیرکان در زمان این فتنه فرار می کنند از آن جا به جایی می روند که فتنه نباشد چون می دانند سرشان بر دار می رود
💠 وَ یُدَبِّرُهَا الْاءَرْجاسُ
تدبیر امور را انسانهای پلید در دست می گیرند .
💠مِرْعادٌ مِبْراقٌ،
فتنه رعد و برق شدیدی دارد .در اثر رعد و برق وحشت سراغ آدمی می آید .
💠کاشِفَهٌ عَنْ ساقٍ
کاشِفَهٌ عَنْ ساقٍ کنایه از با عجله کار مهمی را انجام دادن
فتنه با عجله می آید که زحمت برای مردم ایجاد کند
💠 تُقْطَعُ فِیهَا الْاءَرْحامُ
در دوران بنی العباس رابطه خویشاوندی قطع می شود. خویشاوند تا زمانی خوب است که به تو ضرر مالی نرساند حتی اگر پدر در مقابل پسر بایستد باید او را کنار بزند .
💠وَ یُفارَقُ عَلَیْهَا الْإِسْلامُ
در این فتنه بسیاری از اسلام مفارقت می جویند
🔺در همین دوران ما بخشی از فتنه را می بینم مردم به دلیل برخی خیانتکاران به اسلام از جمهوری اسلامی دور می شوند . یک عده معدود رسوخ کرده اند و دود آن به چشم نظام و اسلام می رود .
💠بَرِیُّها سَقِیمٌ
دوره ی بنی العباس طوری است که انسانهای سالم هم یقین و بیمار هستند
💠ظاعِنُها مُقِیمٌ.
کسانی که فکر می کردند از فتنه کوچ کردند اینها در فتنه مقیم هستند .چنان در زندگی مردم جاری شده که هر کس به نسبتی در فتنه گرفتار است
ومنها
معلوم است سید رضی بخشی را واگذاشته
سوال :مردم در آن زمان چگونه هستند
💠 بَیْنَ قَتِیلٍ مَطْلُول
ٍبرخی کشته می شوند به طوری که خونشان هدر رفته ،خونخواهی ندارند
💠وَ خائِفٍ مُسْتَجِیرٍ
یک عده به دنبال گوشه ای برای پناه هستند تا ماجرا تمام شود
💠یَخْتَلُونَ بِعَقْدِ الْاءَیْمانِ وَ بِغُرُورِ الْإِیمانِ
راهکار نفوذ فتنه این است که در اعماق جامعه نفوذ می کند به دروغ قسم (الْاءَیْمانِ) می خورد که ما اصلاح کریم و با سبب و وسیله ظاهری ایمان مردم را فریب می دهند .قسم خوردند که ما حکومت را به آل محمد (ص)بر می گردانیم
وظایف مردم در فتنه ها
، فَلا تَکُونُوا اءَنْصابَ الْفِتَنِ وَ اءَعْلامَ الْبِدَعِ
ای مردم اگر در زمان فتنه بودید خودتان قطبی از فتنه نشوید و یکی از نشانه های بدعت نباشید
💠وَالْزَمُوا ما عُقِدَ عَلَیْهِ حَبْلُ الْجَماعَهِ
در زمان فتنه ها التزام به رعایت آنچه عقد بسته ای. ریسمان جماعت را ترک نکنید
جماعت به معنای کثرت نیست گروه خوبان را پیدا کنید آن را رها نکنید
🔺 جامعه روحانی گرچه روحانی ناشایست هم بینشان است ولی جامعه روحانی خوب است التزام داشته باشید
💠 بُنِیَتْ عَلَیْهِ اءَرْکانُ الطَّاعَهِ
به ستونهای اسلام به آنچه ارکان طاعت بر آن بنا شده التزام داشته باشید اصول دین را التزام داشته باشید
💠وَاقْدَمُوا عَلَى اللَّهِ مَظْلُومِینَ
اینفرموده حضرت در جریان فتنه است ولی کلی است اسلام با تو سری بودن مخالف است اما اگر در جایی بین اینکه برای اینکه مظلوم واقع شوی به قیمت بی آبرویی افراد یا ... باشد حضرت می فرمایند بر خدا وارد شوید در حالی که مظلوم هستید ولی ظالم نباشید که در پیشگاه خدا پاسخی نخواهید داشت خدا خود ولی تو می شود
آیه ۳۳سوره اسرا «: وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سلطانا...
مخصوصا قتل روحی ترور شخصیت خدا ولی دم می شود .
💠وَاتَّقُوا مَدارِجَ الشَّیْطان ومَهابِطَ الْعُدْوانِ
مواظب نردبان شیطان باشید که شیطان انسان را بالا می برد ناگهان سقوط می دهد از اینکه در سرازیری دشمن بیفتید دوری کنید
💠، وَ لا تُدْخِلُوا بُطُونَکُمْ لُعَقَ الْحَرامِ
حتی به اندازه یک سر انگشت زدن حرام وارد بدن نکنید
💠فَإِنَّکُمْ بِعَیْنِ مَنْ حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَعْصِیَهَ
شما در محضر کسی است که گناه را بر شما حرام کرده
💠و سَهَّلَ لَکُمْ سَبِیلَ الطَّاعَهِ.
خدا راههای طاعت را بر شما آسان گرفته
در ذیل خطبه ۱۱۴داشتیم کهمحرمات کمتر از حلال ها هستند وسعت حلال بیش از حرام است
سوره بقره ایه۲۸۶«لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها»
یکی از راههای شیطان دروغگویی است می گوید راهگناه آسان است در حالیکه خدا راست می فرماید .
غفرالله لی و لکم الحمدلله رب العالمین
الحمدلله رب العالمین