بسم الله الرحمن الرحیم شرح خطبه ها ۱۴۰۱/۷/۱۱ - ۶ ربیع الاول
💢 خطبه ۱۳۸ 💢 پیشگویی فتنه های اخرالزمان
قسمت های اول این خطبه درمورد حضرت ولی عصر عج وقسمت آخر بنظر اکثر شارحان درمورد ظهور حضرت میباشد.
🔶یعطف الهوی علی الهدی اذا عطفوا الهدی علی الهوی مرد( بزرگواری ) می آبد که هواهای نفسانی را به مسیر هدایت بازمی گرداند [یَعطِف]درزمانی که هدایت به سوی هوی وهوس متمایل شده است . از جملات مشهور در باب انتظار فرج و چگونگی ظهور می باشد.
قبل ازظهور ؛ تمایلات و نفسانیات افراد در مورد هدایت تعیین تکلیف می کنند عقل کنار می رود و هرچه هست هوی و هوس است . زمانی که هوی بهدایت فائق می آید کسی ظهور می کند که عقل را برجامعه حاکم میکند . وهدایت را اصل میکند هدایت در اینجا به معنای عقل است و مقابل شهوت باید در جامعه کارفرما شود هوی و هوس ها باید عقلانی باشند. آنچه مهم است عقل مداری است
🔶ویَعطِفُ الرأیَ علیَ القرآن اذا عَطَفوا القرآنَ علیَ الرَأی او می آید آراء و نظرات مردم را به قرآن برمیگرداند، در زمانی که قران به نظرات مردم تفسیر می شود.
زمانی میرسد که مردم رای خود را برقرآن تحمیل میکنند و هرطور که میخواهند قران فهمیده و تفسیر به رای می کنند. امام وقتی می آید این قاعده را برهم میزند. باید قرآنی فکر کنید بیاندیشید؛ ببینید ؛ وبشنوید نه این که در قرآن دنبال آیه باشید که هدف مد نظر شما را محقق کند و بگویید نظر قرآن این است. در صورتی که قران آیات دیگری دارد که این آیه را تخصیص زده و تعمیم کرده و توضیح می دهد اما قبول نمیکندکه این آیه هم، از قرآن است ، بلکه آنچه را مورد علاقه خوداز قرآن برداشت کرده می پسندد و این همان تفسیر به رای است.
هر کس میخواهد ظلم کند از قرآن سوء استفاده می کند. جامعه کافری نیست که قرآن قبول نداشته باشد بلکه در جامعه اسلامی با لباس دین بگوید قرآن چنین می گوید در حالیکه قرآن نیست وعین انحراف است. در خطبه ۵۰ نیز فرمود که شروع فتنه ها از اینجاست که به خاطر پول، مقام ، شهرت و... دست به فساد وفتنه می زنند و یا عده ای با لباس دین فتنه را شروع میکنند در حالی که قرآن با این نظرمخالف است ولی گوشه ای از قرآن را می آورند و چشم بر روی بقیه آیات می بندند .حضرت می آید و با این مکتب مقابله می کند. او برای احیای کتاب می آید و قرآن را زنده میکند درزمانی که با نظرهای آلوده، خیال، به انحراف کشیده می شود حرف قرآن را با روانشناسی غرب ودیگر علوم مقایسه می کنند در صورتی که حرف های دیگر را باید بر قرآن عرضه کرد نه این که قرآن را به سخنان دیگر عرضه شود.
در روایتی دیگر از حضرت امیر آمده است «اذا قام قائم آل محمد ضرب فساطیط لمن یعلم الناس علی القرآن علی ما انزل الله: زمانی که قائم آل محمد ظهور میکند دستور می دهد در کوفه و جاهای دیگر خیمه هایی برپامیشود که در آنها قرآن آنگونه که نازل شده تدریس می شود .حضرت ولی عصرعج این نظرات اشتباه و نفسانی و تفسیر به رأی ها را از بین خواهد برد. متن نویسی: موسوی
بخش دوم: ومنها : فتنه و اتفاقات پیش از ظهور
به سادگی به خوشی نمیرسید باید در مقابل انحرافات بایستید و افراد خاص تربیت شوند که برای ظهور آمادگی پیدا کنند، تقاص ظلم و فساد ها را بگیرند کسانی که میخواهند حضرت را کمک کنند و ازاو دفاع کنند، انسانهای فهمیده که قرآن را حقیقتا می فهمند و در آینده در خیمه های حضرت مفسران واقعی قرآن خواهند بود. این افراد باید فتنه ها را گذرانده و آب دیده شوند تا در ظهور کمک حال حضرت باشند.
🔶حتیٰ تَقُومَ الحَربِ بِکُم علیٰ ساقٕ پیش از ظهور فتنه هایی خواهد بود تا جایی که جنگ روی پا می ایستد. حضرت در این جملات فتنه را به یک حیوان درنده تشبیه کرده است حیوان درنده هنگام قدرت نمایی روی پا می ایستد پنجه ها را باز کرده نعره کشیده، غرش می کند و برای ابراز قدرت دست ها را بالا می آورد. می فرماید :فتنه روی پا می ایستد و برای طرف مقابل پنجه میکشد.
🔶بادِیاَ نَواجِذُها دندان هایش[نواجذ] دیده می شود برای ابراز قدرت دهان را باز میکند و تیزی دندانها دیده می شود
🔶 مَملُوءَةً اَخلافَها پستان های [اخلاف] این فتنه مملو ازشیر است این فتنه انقدر جاذبه دارد که افراد زیادی را دنبال خود می کشد. تمام دنیا در آن ریخته شده از پول ،ثروت ، رسانه ، اسلحه ، انواع امکانات در فتنه سفیانی وجود دارد ،تا منحرفین و آنهایی که در وجودشان مرض و غشی هست به این فتنه گرایش پیدا کنند.
🔶حُلوَاً رَضاعِها نوشیدن از آن شیر بسیار شیرین است هرکس درمکتب این فتنه باشد از کشتار خوبان ومبارزه با مومنان وتاخت وتازها لذت میبرد جریان سفیانی نه ماه طول می کشد. مناطق وسیعی از جغرافیای جهان اسلام را در بر میگیرد به شام و عراق تا مکه و مدینه لشکرکشی کرده وبخشهایی از ایران هم درگیر میکند، اما این شیرینی دائمی نیست
🔶عَلقَماً عاقِبَتَهُما عاقبت این شیر شیرین، تلخی ست [عَلقَم] این فتنه برای از بین بردن اسلام و شیعیان تلاش می کند ولی با ظهور حضرت تمام شده و در هم شکسته میشود به نظر تمام شارحان این جملات مربوط به جریان سفیانی وقبل ظهور است که کشتار وسیع وفجایع زیادی درمنطقه گسترده ای از جامعه اسلامی مرتکب میشود و دربخشی از سرزمین مکه ومدینه (خصم بیداء) میشود وبخشی هم توسط لشکر امام عصر ازبین می رود. سپس حضرت اززیبایی های ظهور میگوید : 🔶 اَلا وفِی غَدٕ وسَیَاتِی غَدٕ بِمالاتَعرِفُون مردم بدانید: درفردا روزی که قطعا میرسد، روزی خواهد بود که شما آن را نمی شناسید البته حتی فکرش را هم نمی کنید که چه نعمت هاو زیباییها و کراماتی از خدا به شما خواهد رسید در آن زمان همه جا صددرصد حق و عدالت حاکم شده و ریزش نعمتهای الهی برشما خواهد بود.
🔶یأخُذُ الوالی مِن غیرِها عُمّالُها علیٰ مَساوِی اعمالها کسی والی می شود که مانند قبلی ها نیست. امام سر کار می آید که از بنی عباس؛ بنی امیه؛ بنی مروان؛ حاکمان ظالم در طول عصر غیبت؛ آنهایی که به اسم دین وگاهی به اسم مخالفان دین حکومت کرده از هیچ کدام نیست او وجودی ست ماورائی، قدسی ، ملکوتی ، او معصوم علی الاطلاق است. او که بیاید حاکمان قبل که زنده هستند را به خاطر اعمال بد پای میز محاکمه می کشد آنها باید جوابگو باشند که چرا ظلم کردند چرا قرآن را تحریف کرده به قرآن عمل نکردند
🔶وتَخرُج لهُ الارض اَفالیِذُ کَبدِها زمین جگر گوشه هایش را برای او بیرون میریزد زمین قطعه[افالیذ] گنجینه های درون اش [کبِد]را بیرون میریزد آنچه که امروز از معادن مختلف می بینیم فردای ظهور تازه معادن سرباز می کنند
🍀وتلقی الیه سَلَماً مَقالیدُها و تمام این معادن و گنجینه ها کلید خود را به دست حضرت می دهند استخراج از معدن بسیار سخت و پرهزینه است. اما فردای ظهور معادی به طور وسیع خود را نشان داده و بهره برداری از آن ها بسیار آسان می شود حال این سهولت یا به سبب پیشرفت علم و تکنولوژی ست یا به سبب چیزی است که ما نمیفهمیم
🍀فَیُرِیَکُم کیفَ عدلِ السِّیرَة به شما نشان خواهد داد که سیره عادلانه چگونه است. حضرت ابتدا صحبت از حکومت انسان عادل میکند. سپس محاکمه کردن ظالمان، و بعد از زیبایی های بعدظهور میگوید که زمین گنجینه هایش را رو کرده بهره برداری ها زیاد میشود عدالت گسترش میابد.
✅عدالت با سرمایه رابطه دارد. باید پول و امکانات و سرمایه باشد تا عدالت برقرار شود وقتی سرمایه در اختیار دیگران باشد آنطور که باید عدالت برقرار نمی شود. سرمایه از ارکان مهم عدالت است. به شما نشان خواهد داد عدالت یعنی چه چگونه برقرار می شود.
🔶ویُحیِی مَیِّتِ الکتابِ والسُّنَة کتاب و سنت مرده را زنده میکند کتاب خدا که از بین نمی رود به فرموده قرآن « و اِنّا نحنُ لهُ لَحافِظُون» حیات قرآن به تحریف شدن یا نشدن آن نیست حیات قرآن ، سنت ومعارف ، عمل به آنست. سابقا از کتابی یک نسخه دست نویس بود امکان تحریف بود ولی الان کتابهای نهج لبلاغه یا نسخه های زیادی در بین مردم موجود است یا در نرم افزار ها ریخته شده ، قابل تحریف نیست. اما آیا قران، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه امروز زنده هستند؟ خیر چون به آنها عمل نمی شود. سنت پیامبر زمانی زنده است که به آن عمل شود حلیة المتقین علامه مجلسی که آداب واحکام زندگی را می آموزد باعمل حیات و زینت پیدا میکند. مانند فردی که در داخل بیمارستان با اکسیژن زنده است این زندگی زندگی واقعی نیست.
بخش سوم : و منها : ملاحم
🔶کاَنِّی بهِ قد نَعَقَ بِالشام من می بینم کسی در شام نعره میکشد.[نعقَ] (در خطبه ۱۰۱ عین همین جملات آمده به فتنه ها اشاره کرده ) عده ای در سرزمین شام هستند با روحیه حیوانی ولی عقل، وجدان اخلاقی ، روحیهانسانی ندارند و از فطرت آگاه برخوردار نیستند از مکتب و دین پیروی نمی کنند . حیوان معاویه باشد چه عبدالملک مروان و چه سفیانی فرقی نمیکند که کدام مدنظر حضرت هستند .
🔶وفحص برایاته فی ضواحی کوفان این فتنه از شام حرکت کرده و پرچم هایش را در اطراف [ضواحی]کوفه نصب میکند وبسمت کوفه می آید
🔶فعَطفَ علَیها عَطفَ الضَّرُوس و مانند شتر عصبانی [ضروس] درکوفه قدعلم میکند فتنه او از شام تا کوفه گسترش می یابد.
(هنگام نحر شتر باید پاهای او را ببندند ودشنه را نبیند. اگر قبل از ضربه زدن بفهمد دیگر کسی حریفاو نخواهد بود بسیار خشن و وحشی میشود) این فتنه مانند شتر چموشی که خون جلوی چشمش را فرا گرفته گسترش پیدا میکند.
متن نویسی : موسوی
🔶وفرشُ الارضِ بالرُّووس زمین را با سرهای مخالفان فرش می کند این فتنه بقدری کشتار میکند گویا باسرهای مردمان برروی زمین فرش می گستراند.
🔶قد فغرت فاغرته دهان گشاده ای دارد. کنایه از حرص وطمع زیاد و اموال بسیارو کشور گشایی های او ست .
🔶وثقلت فی الارض وطأته و قدم هایش [وطأت] در زمین سنگین است منطقه نفوذ او به قدری زیاد می شود گویا بر زمین سنگینی می کندو بخش عمدهای از سرزمینهای اسلامی به تصرف خود در می آورد
🔶بعیدُ الجَولَة،عظیم الصولة سپاه او عظیم و گران است جوله از جولان ؛کنایه از سپاه است که مدام در جوش و خروش و جولان میباشد حمله های او بزرگ و گرانند فتنه سفیانی فتنه ای سنگین ست که مناطق بسیاری را با کشتار وسیع ازجامعه اسلامی را برای رسیدن به حرص و طمع درونی اشغال می کند وحاضر است هر گناه و خطایی مرتکب شود. ولی آخر این تلخیها شیرینی است باید در مقابل او بایستید تا حضرت ظهور کند.
برخی شارحان این جملات را مربوط به فتنه سفیانی می دانند اما برخی مربوط به فتنه های دیگری مانند معاویه یا عبدالملک مروان که قبل از ظهور نیست میدانند . در روایات داریم که سفیانی ادامه ابوسفیان، مکتب او همان مکتب ابوسفیان است . بین معاویه و یزید و سفیانی تفاوت چندانی نیست از جهت ریشه و نسب هم به هم میخورند. می فرماید می بینم که بعد از من معاویه سر کار می آید یا عبدالملک مروان با آن خونخوار و خون ریزی عجیب او، در ادامه انها سفیانی می آید. دلیلی نداریم که پیشگویی حضرت را در یک واقعه محدود کنیم . ✅جامعه ای که روحیه خاص داشته باشد گوشه گیر بوده کار به چیزی نداشته در مقابل ظلم ساکت و در مقابل خیرو خوبی تشویقی نداشته باشد، این جامعه فتنه خیز می شود.
🔶واللهِ لَیُشَرِدَنَّکم فِی اطرافِ الارضِ حتٰی لایبقیٰ منکم الا قلیل به خدا سوگند شما را در اطراف زمین پراکنده می کند[یشَرِد] و از شما جز اندکی باقی نمی ماند ای دوستان ، به خدا سوگند هر کدام شما را به گوشهای از زمین پراکنده می کند یا تبعید می کند یا مجبور به گوش گیری می کند و کار مسئولیت را از شما میگیرد یا تخریب و ترور شخصیت می کند تا اینکه از شما جز گروه اندکی باقی نماند
🔶کَالکُحلِ فِی العین وقتی سرمه به چشم کشیده می شود مقداری از سرمه که به چوب می چسبد درمقایسه با سرمه داخل سرمه دان خیلی کمتر است ، می فرماید مانند سرمه در چشم؛ خوبان گوشه گیر و کم میشوند.
🔶فلاتزالون کذلک وضع به همین روش پیش میرود
🔶حتیٰ تَوُؤبَ الیَ العَربِ عَوازِبِ اَحلامِها تا وقتی که عقلهای [احلام] گم و دور شدهٔ [عزب] عرب بازگردانده شود ( تؤوب) مشکلات، فتنه و درگیری ها هست تا عقل گمشده از آنها باز گردد وقتی عاقلانه فکر کنند تدبیر کنند مشکلات برطرف میشود تا وقتی به دور از عقل زندگی کنند نه خبری از ظهور است ونه اینکه مشکلات سرانجام پیدا میکنند.
✅ عقل گرایی درسرنوشت جامعه مهم است اگر می خواهید بدین برگردید قرآن و سنت زنده شود عاقلانه زندگی کنید اما ما معمولاً بر اساس احساسات عمل میکنیم و دلبخواهی زندگی میکنیم وهم و خیال ما بر عقل ما چیره است . ترس و شجاعت بدون اساس عقل، نتیجه ای ندارد.
در ادامه می فرماید در هر دورانی که هستید باید خود را به سه چیز ملتزم کنید.
🔶فاَلزِمُوا السُننِ القائِمَة ۱- خود را به سنت های پابرجای اهل بیت ملزم کنید ضروریات و امور مهم دین را وا نگذارید و به کلیات دین و اصل نماز زکات ،خمس ، جهاد، حجاب وعدالت که در آنها اختلاف نیست تمسک جسته مبادا که از چنگ شما خارج کنند . 🍀والاثار البینة ۲- به سنت های آشکار و واضح ملزم شوید باید به آثار و روایات آشکار و سیره عملی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده عمل کنید روایاتی که عاقلانه و مورد قبول همه هستند به آنها عمل کنید به دنبال هر حرف و کتابی و علمی نروید وحرفهای شاذ و نادر را رها کنید.
🍀والعهد القریب الذی علیه باقی النبوة ۳- و متمسک باشید به عهد و پیمان نزدیک. به نظر شارحان منظور از این عهد؛ ولایت امیرالمومنین و اهل بیت است که آخرین عهدی ست که خداوند از ما گرفته است . قبل از خلقت دنیا و بعد آن خداوند عهد و پیمان های از ما گرفته مانند عالم ذرو.... اما آخرین پیمان این است که باید به علی و اولاد علی اعتماد و تمسک داشته باشیم.
حضرت می فرماید اگر می خواهید در این دوران و فتنه ها سرگردان و حیران نشوید به این عهد و پیمان نزدیک متمسک باشید که آن ولایت آل الله است همان که نبوت را زنده نگه داشته است . چنانچه در قرآن می فرماید: پیامبر ولایت علی را ابلاغ کن وگرنه رسالت تو کامل نمیشود. تمام نبوت وابسته به امامت است اگر علی و اولاد علی نبودند معاویه نام پیامبر را همانگونه که گفته بود دفن کرده بود. چه شد که نتوانست؟ علی ع نگذاشت زین العابدین و امام باقر ، اهل بیت علیهم السلام نام پیامبر و مکتبش را زنده نگه داشتند.
🍀واعلموا ان الشیطان انما یسنی لکم طرقه لتتبعوا عقبه آگاه باشید که شیطان برای شما گناه را شیرین و آسان [یُسَنِی]جلوه میدهد تا ازاو تبعیت کنید وبه دنبالش راه بیفتید . کار شیطان تزیین گناه وهموارکردن راه و شیرین نشان دادن آن است. این اتفاقات سر و صدای شیطان است دنبالش نروید که اگر رفتید گرفتار خواهید شد.
ما اگر از زحمت و تلاش ،گرفتاری بیزار هستیم این خطر بزرگی است راه حق سختی وتکلیف ، رنج و دلهره ، اضطراب و شب بیداری دارد اگر دغدغه نداشته باشیم در مسیر شیطان هستیم. این که قرآن می فرماید « ان مع العسر یسرا » ما معمولاً چنین معنا می کنیم که با هر سختی آسانی است اما در آیه بعد هم می فرماید «فانمع العسر یسرا» پس با هر سختی خداوند دو آسانی می دهد این وعده سر خرمن نیست بلکه اگر در راه خدا قبول زحمت کردید و تکلیف را پذیرفتید به شما دو خوشی می دهد مانند کسی که برای سلامتی و یا لاغری ورزش می کند در عین سختی و رنج ، ریختن عرق ، خوشحال و راضی هم هست. الان این سختی ها زحمت ها ، شب نخوابیدن ها ، دغدغه ها و دل نگرانی ها را که تحمل میکنید خداوند راه هدایت را نشان می دهد ودر دل همین سختی ها آسانی ست ازاین معیت آسانی ست که لذت میبرید . اما راهی که تمامش آسانی باشد راه شیطان است.
راه خدا سخت است ولی آسانی در دل آنست، به ازای هر سختی دو آسانی و شیرینی نهفته می باشد. قرآن وعده آسانی را در آخرت نمی دهد بلکه همین امروز آسایش را همراه با سختی می بینید . عشقی میدهد که فردا دو برابر زحمت بکشد و تلاش کنید . الحمدلله رب العالمین اللهم نعوذ بک من مضلاتِ الفتن
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۷/۱۱ - ۶ ربیع الاول
💢 خطبه ۱۳۸ 💢
پیشگویی فتنه های اخرالزمان
قسمت های اول این خطبه درمورد حضرت ولی عصر عج وقسمت آخر بنظر اکثر شارحان درمورد ظهور حضرت میباشد.
🔶یعطف الهوی علی الهدی اذا عطفوا الهدی علی الهوی
مرد( بزرگواری ) می آبد که هواهای نفسانی را به مسیر هدایت بازمی گرداند [یَعطِف]درزمانی که هدایت به سوی هوی وهوس متمایل شده است . از جملات مشهور در باب انتظار فرج و چگونگی ظهور می باشد.
قبل ازظهور ؛ تمایلات و نفسانیات افراد در مورد هدایت تعیین تکلیف می کنند عقل کنار می رود و هرچه هست هوی و هوس است . زمانی که هوی بهدایت فائق می آید کسی ظهور می کند که عقل را برجامعه حاکم میکند .
وهدایت را اصل میکند هدایت در اینجا به معنای عقل است و مقابل شهوت باید در جامعه کارفرما شود هوی و هوس ها باید عقلانی باشند. آنچه مهم است عقل مداری است
🔶ویَعطِفُ الرأیَ علیَ القرآن اذا عَطَفوا القرآنَ علیَ الرَأی
او می آید آراء و نظرات مردم را به قرآن برمیگرداند، در زمانی که قران به نظرات مردم تفسیر می شود.
زمانی میرسد که مردم رای خود را برقرآن تحمیل میکنند و هرطور که میخواهند قران فهمیده و تفسیر به رای می کنند.
امام وقتی می آید این قاعده را برهم میزند. باید قرآنی فکر کنید بیاندیشید؛ ببینید ؛ وبشنوید نه این که در قرآن دنبال آیه باشید که هدف مد نظر شما را محقق کند و بگویید نظر قرآن این است.
در صورتی که قران آیات دیگری دارد که این آیه را تخصیص زده و تعمیم کرده و توضیح می دهد اما قبول نمیکندکه این آیه هم، از قرآن است ، بلکه آنچه را مورد علاقه خوداز قرآن برداشت کرده می پسندد و این همان تفسیر به رای است.
هر کس میخواهد ظلم کند از قرآن سوء استفاده می کند. جامعه کافری نیست که قرآن قبول نداشته باشد بلکه در جامعه اسلامی با لباس دین بگوید قرآن چنین می گوید در حالیکه قرآن نیست وعین انحراف است.
در خطبه ۵۰ نیز فرمود که شروع فتنه ها از اینجاست که به خاطر پول، مقام ، شهرت و... دست به فساد وفتنه می زنند و یا عده ای با لباس دین فتنه را شروع میکنند در حالی که قرآن با این نظرمخالف است ولی گوشه ای از قرآن را می آورند و چشم بر روی بقیه آیات می بندند .حضرت می آید و با این مکتب مقابله می کند. او برای احیای کتاب می آید و قرآن را زنده میکند درزمانی که با نظرهای آلوده، خیال، به انحراف کشیده می شود حرف قرآن را با روانشناسی غرب ودیگر علوم مقایسه می کنند در صورتی که حرف های دیگر را باید بر قرآن عرضه کرد نه این که قرآن را به سخنان دیگر عرضه شود.
در روایتی دیگر از حضرت امیر آمده است
«اذا قام قائم آل محمد ضرب فساطیط لمن یعلم الناس علی القرآن علی ما انزل الله: زمانی که قائم آل محمد ظهور میکند دستور می دهد در کوفه و جاهای دیگر خیمه هایی برپامیشود که در آنها قرآن آنگونه که نازل شده تدریس می شود .حضرت ولی عصرعج این نظرات اشتباه و نفسانی و تفسیر به رأی ها را از بین خواهد برد.
متن نویسی: موسوی
بخش دوم:
ومنها : فتنه و اتفاقات پیش از ظهور
به سادگی به خوشی نمیرسید باید در مقابل انحرافات بایستید و افراد خاص تربیت شوند که برای ظهور آمادگی پیدا کنند، تقاص ظلم و فساد ها را بگیرند کسانی که میخواهند حضرت را کمک کنند و ازاو دفاع کنند، انسانهای فهمیده که قرآن را حقیقتا می فهمند و در آینده در خیمه های حضرت مفسران واقعی قرآن خواهند بود. این افراد باید فتنه ها را گذرانده و آب دیده شوند تا در ظهور کمک حال حضرت باشند.
🔶حتیٰ تَقُومَ الحَربِ بِکُم علیٰ ساقٕ
پیش از ظهور فتنه هایی خواهد بود تا جایی که جنگ روی پا می ایستد.
حضرت در این جملات فتنه را به یک حیوان درنده تشبیه کرده است حیوان درنده هنگام قدرت نمایی روی پا می ایستد پنجه ها را باز کرده نعره کشیده، غرش می کند و برای ابراز قدرت دست ها را بالا می آورد.
می فرماید :فتنه روی پا می ایستد و برای طرف مقابل پنجه میکشد.
🔶بادِیاَ نَواجِذُها
دندان هایش[نواجذ] دیده می شود
برای ابراز قدرت دهان را باز میکند و تیزی دندانها دیده می شود
🔶 مَملُوءَةً اَخلافَها
پستان های [اخلاف] این فتنه مملو ازشیر است این فتنه انقدر جاذبه دارد که افراد زیادی را دنبال خود می کشد. تمام دنیا در آن ریخته شده از پول ،ثروت ، رسانه ، اسلحه ، انواع امکانات در فتنه سفیانی وجود دارد ،تا منحرفین و آنهایی که در وجودشان مرض و
غشی هست به این فتنه گرایش پیدا کنند.
🔶حُلوَاً رَضاعِها
نوشیدن از آن شیر بسیار شیرین است
هرکس درمکتب این فتنه باشد از کشتار خوبان ومبارزه با مومنان وتاخت وتازها لذت میبرد
جریان سفیانی نه ماه طول می کشد. مناطق وسیعی از جغرافیای جهان اسلام را در بر میگیرد به شام و عراق تا مکه و مدینه لشکرکشی کرده وبخشهایی از ایران هم درگیر میکند، اما این شیرینی دائمی نیست
🔶عَلقَماً عاقِبَتَهُما
عاقبت این شیر شیرین، تلخی ست [عَلقَم]
این فتنه برای از بین بردن اسلام و شیعیان تلاش می کند ولی با ظهور حضرت تمام شده و در هم شکسته میشود به نظر تمام شارحان این جملات مربوط به جریان سفیانی وقبل ظهور است که کشتار وسیع وفجایع زیادی درمنطقه گسترده ای از جامعه اسلامی مرتکب میشود و دربخشی از سرزمین مکه ومدینه (خصم بیداء) میشود وبخشی هم توسط لشکر امام عصر ازبین می رود.
سپس حضرت اززیبایی های ظهور میگوید
:
🔶 اَلا وفِی غَدٕ وسَیَاتِی غَدٕ بِمالاتَعرِفُون
مردم بدانید: درفردا روزی که قطعا میرسد، روزی خواهد بود که شما آن را نمی شناسید
البته حتی فکرش را هم نمی کنید که چه نعمت هاو زیباییها و کراماتی از خدا به شما خواهد رسید در آن زمان همه جا صددرصد حق و عدالت حاکم شده و ریزش نعمتهای الهی برشما خواهد بود.
🔶یأخُذُ الوالی مِن غیرِها عُمّالُها علیٰ مَساوِی اعمالها
کسی والی می شود که مانند قبلی ها نیست.
امام سر کار می آید که از بنی عباس؛ بنی امیه؛ بنی مروان؛ حاکمان ظالم در طول عصر غیبت؛ آنهایی که به اسم دین وگاهی به اسم مخالفان دین حکومت کرده از هیچ کدام نیست او وجودی ست ماورائی، قدسی ، ملکوتی ، او معصوم علی الاطلاق است.
او که بیاید حاکمان قبل که زنده هستند را به خاطر اعمال بد پای میز محاکمه می کشد آنها باید جوابگو باشند که چرا ظلم کردند چرا قرآن را تحریف کرده به قرآن عمل نکردند
🔶وتَخرُج لهُ الارض اَفالیِذُ کَبدِها
زمین جگر گوشه هایش را برای او بیرون میریزد
زمین قطعه[افالیذ] گنجینه های درون اش [کبِد]را بیرون میریزد آنچه که امروز از معادن مختلف می بینیم فردای ظهور تازه معادن سرباز می کنند
🍀وتلقی الیه سَلَماً مَقالیدُها
و تمام این معادن و گنجینه ها کلید خود را به دست حضرت می دهند
استخراج از معدن بسیار سخت و پرهزینه است. اما فردای ظهور معادی به طور وسیع خود را نشان داده و بهره برداری از آن ها بسیار آسان می شود حال این سهولت یا به سبب پیشرفت علم و تکنولوژی ست یا به سبب چیزی است که ما نمیفهمیم
🍀فَیُرِیَکُم کیفَ عدلِ السِّیرَة
به شما نشان خواهد داد که سیره عادلانه چگونه است.
حضرت ابتدا صحبت از حکومت انسان عادل میکند. سپس محاکمه کردن ظالمان، و بعد از زیبایی های بعدظهور میگوید که زمین گنجینه هایش را رو کرده بهره برداری ها زیاد میشود عدالت گسترش میابد.
✅عدالت با سرمایه رابطه دارد. باید پول و امکانات و سرمایه باشد تا عدالت برقرار شود وقتی سرمایه در اختیار دیگران باشد آنطور که باید عدالت برقرار نمی شود.
سرمایه از ارکان مهم عدالت است.
به شما نشان خواهد داد عدالت یعنی چه چگونه برقرار می شود.
🔶ویُحیِی مَیِّتِ الکتابِ والسُّنَة
کتاب و سنت مرده را زنده میکند
کتاب خدا که از بین نمی رود به فرموده قرآن
« و اِنّا نحنُ لهُ لَحافِظُون»
حیات قرآن به تحریف شدن یا نشدن آن نیست حیات قرآن ، سنت ومعارف ، عمل به آنست.
سابقا از کتابی یک نسخه دست نویس بود امکان تحریف بود ولی الان کتابهای نهج لبلاغه یا نسخه های زیادی در بین مردم موجود است یا در نرم افزار ها ریخته شده ، قابل تحریف نیست. اما آیا قران، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه امروز زنده هستند؟ خیر چون به آنها عمل نمی شود. سنت پیامبر زمانی زنده است که به آن عمل شود
حلیة المتقین علامه مجلسی که آداب واحکام زندگی را می آموزد باعمل حیات و زینت پیدا میکند. مانند فردی که در داخل بیمارستان با اکسیژن زنده است این زندگی زندگی واقعی نیست.
بخش سوم :
و منها : ملاحم
🔶کاَنِّی بهِ قد نَعَقَ بِالشام
من می بینم کسی در شام نعره میکشد.[نعقَ]
(در خطبه ۱۰۱ عین همین جملات آمده به فتنه ها اشاره کرده )
عده ای در سرزمین شام هستند با روحیه حیوانی ولی عقل، وجدان اخلاقی ، روحیهانسانی ندارند و از فطرت آگاه برخوردار نیستند از مکتب و دین پیروی نمی کنند . حیوان معاویه باشد چه عبدالملک مروان و چه سفیانی فرقی نمیکند که کدام مدنظر حضرت هستند .
🔶وفحص برایاته فی ضواحی کوفان
این فتنه از شام حرکت کرده و پرچم هایش را در اطراف [ضواحی]کوفه نصب میکند وبسمت کوفه می آید
🔶فعَطفَ علَیها عَطفَ الضَّرُوس
و مانند شتر عصبانی [ضروس] درکوفه قدعلم میکند فتنه او از شام تا کوفه گسترش می یابد.
(هنگام نحر شتر باید پاهای او را ببندند ودشنه را نبیند. اگر قبل از ضربه زدن بفهمد دیگر کسی حریفاو نخواهد بود بسیار خشن و وحشی میشود)
این فتنه مانند شتر چموشی که خون جلوی چشمش را فرا گرفته گسترش پیدا میکند.
متن نویسی : موسوی
🔶وفرشُ الارضِ بالرُّووس
زمین را با سرهای مخالفان فرش می کند
این فتنه بقدری کشتار میکند گویا باسرهای مردمان برروی زمین فرش می گستراند.
🔶قد فغرت فاغرته
دهان گشاده ای دارد.
کنایه از حرص وطمع زیاد و اموال بسیارو کشور گشایی های او ست .
🔶وثقلت فی الارض وطأته
و قدم هایش [وطأت] در زمین سنگین است
منطقه نفوذ او به قدری زیاد می شود گویا بر زمین سنگینی می کندو بخش عمدهای از سرزمینهای اسلامی به تصرف خود در می آورد
🔶بعیدُ الجَولَة،عظیم الصولة
سپاه او عظیم و گران است
جوله از جولان ؛کنایه از سپاه است که مدام در جوش و خروش و جولان میباشد
حمله های او بزرگ و گرانند
فتنه سفیانی فتنه ای سنگین ست که مناطق بسیاری را با کشتار وسیع ازجامعه اسلامی را برای رسیدن به حرص و طمع درونی اشغال می کند وحاضر است هر گناه و خطایی مرتکب شود. ولی آخر این تلخیها شیرینی است باید در مقابل او بایستید تا حضرت ظهور کند.
برخی شارحان این جملات را مربوط به فتنه سفیانی می دانند اما برخی مربوط به فتنه های دیگری مانند معاویه یا عبدالملک مروان که قبل از ظهور نیست میدانند .
در روایات داریم که سفیانی ادامه ابوسفیان، مکتب او همان مکتب ابوسفیان است . بین معاویه و یزید و سفیانی تفاوت چندانی نیست از جهت ریشه و نسب هم به هم میخورند.
می فرماید می بینم که بعد از من معاویه سر کار می آید یا عبدالملک مروان با آن خونخوار و خون ریزی عجیب او، در ادامه انها سفیانی می آید. دلیلی نداریم که پیشگویی حضرت را در یک واقعه محدود کنیم
.
✅جامعه ای که روحیه خاص داشته باشد گوشه گیر بوده کار به چیزی نداشته در مقابل ظلم ساکت و در مقابل خیرو خوبی تشویقی نداشته باشد، این جامعه فتنه خیز می شود.
🔶واللهِ لَیُشَرِدَنَّکم فِی اطرافِ الارضِ حتٰی لایبقیٰ منکم الا قلیل
به خدا سوگند شما را در اطراف زمین پراکنده می کند[یشَرِد] و از شما جز اندکی باقی نمی ماند
ای دوستان ، به خدا سوگند هر کدام شما را به گوشهای از زمین پراکنده می کند یا تبعید می کند یا مجبور به گوش گیری می کند و کار مسئولیت را از شما میگیرد یا تخریب و ترور شخصیت می کند تا اینکه از شما جز گروه اندکی باقی نماند
🔶کَالکُحلِ فِی العین
وقتی سرمه به چشم کشیده می شود
مقداری از سرمه که به چوب می چسبد درمقایسه با سرمه داخل سرمه دان خیلی کمتر است ، می فرماید مانند سرمه در چشم؛ خوبان گوشه گیر و کم میشوند.
🔶فلاتزالون کذلک
وضع به همین روش پیش میرود
🔶حتیٰ تَوُؤبَ الیَ العَربِ عَوازِبِ اَحلامِها
تا وقتی که عقلهای [احلام] گم و دور شدهٔ [عزب] عرب بازگردانده شود ( تؤوب)
مشکلات، فتنه و درگیری ها هست تا عقل گمشده از آنها باز گردد وقتی عاقلانه فکر کنند تدبیر کنند مشکلات برطرف میشود
تا وقتی به دور از عقل زندگی کنند نه خبری از ظهور است ونه اینکه مشکلات سرانجام پیدا میکنند.
✅ عقل گرایی درسرنوشت جامعه مهم است
اگر می خواهید بدین برگردید قرآن و سنت زنده شود عاقلانه زندگی کنید
اما ما معمولاً بر اساس احساسات عمل میکنیم و دلبخواهی زندگی میکنیم وهم و خیال ما بر عقل ما چیره است . ترس و شجاعت بدون اساس عقل، نتیجه ای ندارد.
در ادامه می فرماید در هر دورانی که هستید باید خود را به سه چیز ملتزم کنید.
🔶فاَلزِمُوا السُننِ القائِمَة
۱- خود را به سنت های پابرجای اهل بیت ملزم کنید
ضروریات و امور مهم دین را وا نگذارید و به کلیات دین و اصل نماز زکات ،خمس ، جهاد، حجاب وعدالت که در آنها اختلاف نیست تمسک جسته مبادا که از چنگ شما خارج کنند
.
🍀والاثار البینة
۲- به سنت های آشکار و واضح ملزم شوید
باید به آثار و روایات آشکار و سیره عملی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده عمل کنید روایاتی که عاقلانه و مورد قبول همه هستند به آنها عمل کنید به دنبال هر حرف و کتابی و علمی نروید وحرفهای شاذ و نادر را رها کنید.
🍀والعهد القریب الذی علیه باقی النبوة
۳- و متمسک باشید به عهد و پیمان نزدیک.
به نظر شارحان منظور از این عهد؛ ولایت امیرالمومنین و اهل بیت است که آخرین عهدی ست که خداوند از ما گرفته است .
قبل از خلقت دنیا و بعد آن خداوند عهد و پیمان های از ما گرفته مانند عالم ذرو.... اما آخرین پیمان این است که باید به علی و اولاد علی اعتماد و تمسک داشته باشیم.
حضرت می فرماید اگر می خواهید در این دوران و فتنه ها سرگردان و حیران نشوید به این عهد و پیمان نزدیک متمسک باشید که آن ولایت آل الله است همان که نبوت را زنده نگه داشته است .
چنانچه در قرآن می فرماید: پیامبر ولایت علی را ابلاغ کن وگرنه رسالت تو کامل نمیشود.
تمام نبوت وابسته به امامت است اگر علی و اولاد علی نبودند معاویه نام پیامبر را همانگونه که گفته بود دفن کرده بود.
چه شد که نتوانست؟ علی ع نگذاشت زین العابدین و امام باقر ، اهل بیت علیهم السلام نام پیامبر و مکتبش را زنده نگه داشتند.
🍀واعلموا ان الشیطان انما یسنی لکم طرقه لتتبعوا عقبه
آگاه باشید که شیطان برای شما گناه را شیرین و آسان [یُسَنِی]جلوه میدهد تا ازاو تبعیت کنید وبه دنبالش راه بیفتید .
کار شیطان تزیین گناه وهموارکردن راه و شیرین نشان دادن آن است. این اتفاقات سر و صدای شیطان است دنبالش نروید که اگر رفتید گرفتار خواهید شد.
ما اگر از زحمت و تلاش ،گرفتاری بیزار هستیم این خطر بزرگی است راه حق سختی وتکلیف ، رنج و دلهره ، اضطراب و شب بیداری دارد اگر دغدغه نداشته باشیم در مسیر شیطان هستیم.
این که قرآن می فرماید « ان مع العسر یسرا »
ما معمولاً چنین معنا می کنیم که با هر سختی آسانی است اما در آیه بعد هم می فرماید «فانمع العسر یسرا»
پس با هر سختی خداوند دو آسانی می دهد
این وعده سر خرمن نیست بلکه اگر در راه خدا قبول زحمت کردید و تکلیف را پذیرفتید به شما دو خوشی می دهد مانند
کسی که برای سلامتی و یا لاغری ورزش می کند در عین سختی و رنج ، ریختن عرق ، خوشحال و راضی هم هست.
الان این سختی ها زحمت ها ، شب نخوابیدن ها ، دغدغه ها و دل نگرانی ها را که تحمل میکنید خداوند راه هدایت را نشان می دهد ودر دل همین سختی ها آسانی ست ازاین معیت آسانی ست که لذت میبرید . اما راهی که تمامش آسانی باشد راه شیطان است.
راه خدا سخت است ولی آسانی در دل آنست، به ازای هر سختی دو آسانی و شیرینی نهفته می باشد. قرآن وعده آسانی را در آخرت نمی دهد بلکه همین امروز آسایش را همراه با سختی می بینید . عشقی میدهد که فردا دو برابر زحمت بکشد و تلاش کنید
.
الحمدلله رب العالمین
اللهم نعوذ بک من مضلاتِ الفتن