بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱/۶/۵ ۱۴۰ - ۲۹ محرم الحرام
💢بخش اول خطبه ۱۱۰💢
خطبة دیباج
دیباج در لغت به معنی لباسی که تار وپود آن از ابریشم باشد.
شاید این خطبه را از آنجهت دیباج گفته اند چون بسیار زیبا ، تار وپود اسلام ذکر شده، تار وپود اسلام دیباج وحریر است شاید از این جهت باشد ولی دقیقا علت نامگذاری معلوم نیست!!
این خطبه از دو بخش تشکیل شده یک بخش در باب اسلام وبخش دوم توصیه حضرت در اقتدا به پیامبر است .
♦️ان افضل ما توسل به المتوسلون الی الله سبحانه وتعالی الایمان به وبرسوله
همان گونه که از عنوان خطبه مشخص است حضرت می خواهد بهترین اموری که می شود به آنها متوسل شد وچنگ انداخت ودر زندگی پیاده کرد را ذکر میکند "ان افضل ما توسل" بهترین چیزی که می شود به آن توسل پیدا کرد
توسل در لغت به معنی رسیدن به چیزی با میل ورغبت است توسل به اهل بیت یعنی با میل ورغبت به سمت اهل بیت رفتن، اگر کسی به چیزی بامیل واشتیاق برسد توسل است توسل به معنی تقرب هم هست وقتی به واجبات متوسل میشویم واجبات مارا به قرب الهی میرساند.
حضرت ده مورد را ذکر میکنند که بهترین وسیله ودستاویز برای رسیدن به قرب الهی است.
۱- بهترین وسیله توسل، ایمان بخدا ورسول است ایمان آوردن حالت درونی وحقیقتی است که با اسلام متفاوت است اسلام با شهادتین بدست می آید وایمان ، اعتقاد وپافشاری ودرک عمیق می خواهد . در هر حالتی ثابت قدم باشد .
طبق حدیث مشهور ایمان ده پله ودرجه دارد هر انسان مسلمانی با ایمان نیست وهر انسان با ایمانی هم ایمان بالا ندارد درجات متفاوت است بهترین چیزی که میتوان به آن متوسل وبخدا تقرب پیدا کرد ایمان بخدا ورسول واهل بیت است.
کسی شبهه وارد نکند چرا بعنوان متوسل حضرت اعلام نکردند که بهترین راه ، توسل به اهل بیت است .
اولا در بخش بعدی این نکات را ذکر می کنند ثانیا فرمودند بهترین راه توسل ایمان داشتن بخدا وپیامبر است در کنار پیامبر آل پیامبر هم هست .
♦️و الجهاد فی سبیله فانه ذروة الاسلام
۲- راه تقرب به خدا جهاد است اهل جهاد باشید تا قرب پیدا کنید جهاد بلندترین نقطه، قله[ذروَه] اسلام است اسلام بدون جهاد اسلام بدون سَر است اسلام منهای جهاد هیچ است.
اسلام منهای جهاد موجود منفعلی که هر طور بخواهند با آن رفتار میکنند. جهاد ، امر به معروف ، نهی منکر دارد. جهاد یک امر عمومی است جهاد با نفس ، با شیطان ، جهاد فرهنگی وسیاسی است جهاد است که اسلام را سر پا نگه میدارد. جهادی که در خطب ابتدایی حضرت فرمودند دری از درهای بهشت ومخصوص خواص اولیاالله است.
«ان الجهاد باب من ابواب الجنة فتحه الله والخاصةاولیائه وهو لباس التقوی»
لباس تقوی جهاد است جهاد را باید گرامی داشت وقتی جهاد قله باشد به قله رسیدن مشکل است مخصوصا وقتی قله بلند باشد بعضی صبر وطاقت ندارند در بالای قله اکسیژن کم است. برای رسیدن به قله باید تلاش کرد صبر وآمادگی را بالابرد مسلمان منهای جهاد مسلمان نیست. مانند اسلام سعودی، مسلمان باشد، حرم وبیت الله دست او باشد، اما ساخت وپاخت با آمریکا واسراییل وبر ضد مسلمانان توطئة کردن.
اسلام باجهاد برای دشمنان سخت است دومین وسیله تقرب الهی ومتوسل شدن جهاد است چه جهاد اصغر باشد، چه جهاد اکبر.
چه مبارزه با دشمن درونی باشد، چه دشمن بیرونی باشد
♦️کلمة الاخلاص فانها الفطرة
۳- اصلی که می توان متوسل شد وبه خدا رسیدکلمه اخلاص یعنی لااله الا الله وتوحید است .
مداومت براین ذکر انسان راموحد میکند.
شبهه کرده اند مداومت براین ذکر انسان را فقیر میکند. هرگز با حقیقت لااله الا الله سازگار نیست حقیقت لااله الا الله توحید است
قرآن می گوید «ومَن اَعرَضَ عَن ذِکری فاَنَّ له مَعِیشَةً ضَنکًا طه -١٢٤ »
کسی که از ذکر خدا اعراض کند زندگی برای او سخت می شود پایه دین وراه رسیدن به خدا کلمه اخلاص است .
فانها الفطرة این کلام بر فطرت آدمیان است فطرت در برابر اکتساب است بعضی امورکسبی و باید بدست آوریم، اما توحید بر اساس فطرت است یعنی در درون نهفته است.
همه خدا شناس وموحد بدنیا می آیند اعتقاد بخدا دارند گاهی پدران ومادران آنها را ازراه راست خارج ویهودی ونصرانی می کنند انسان فطرت توحیدی واز ابتدا اینگونه بوده ، بعد در مسیر دیگر قرار گرفته بیراهه میرود.
در براهین اثبات خدا برهان فطرت وجود دارد.
برای اثبات خدا، به عمق جان خود نگاه کنید فطرت ستایشگر است .واین که هیچ خدایی جز الله نیست فطرت انسان است .
خطبه عرفانی ست از ظاهر شریعت بالاتر رفته. البته نباید فقط لفظ باشد این خطبه باطن وحقیقت دارد امام صادق فرمودند:
گفتن لااله الا الله باید با اخلاص وحقیقت باشد .پرسیدند اخلاص چیست؟
اخلاص به این است که وقتی اقرار به وجود خدا کردید که جز او نیست، گناه نکنید.
آنچه که خدا حرام کرده انجام ندهید.
«لااله الا الله» باید با اخلاص ودر عمل مشهود باشد .
روایتی راعلامه مجلسی نقل کرده اند. زمانی پیامبرو امیرالمومنین با عده ای نشسته بودند فرمود: هر کس لااله الا الله بگوید وارد بهشت می شود.
«فقال رجلان من اصحابه فنحن نقول لااله الا الله» دو نفر گفتند اینکه راحت است .
فرمود لفظ تنها کافی نیست باطن آن هم لازم است بهشت برای کسانی که هم لفظ بگویند وهم از شیعیان علی باشند.
«وضع رسول الله یده علی رأس علی»
حضرت دست روی سر علی گذاشت وفرمود فقط توحید کسانی قبول می شود که ولایت مدارباشند کسانی که عقد وپیمان باعلی رانشکستند «ولاتجلسا مجلسه » جای علی ننشسته باشند «ولاتکذبا حدیثه» وحدیثی که از علی رسیده تکذیب نکرده باشند.
♦️واقام الصلاة فانها الملة
۴- رکن اساسی دین که باآن میتوان تقرب جست، نماز است. نشانه وحقیقت دینی، نماز ماست [ملّةَ] آنچه همه مسلمین قبول دارند وراه رسیدن بخدا وتقرب است ، نماز است.
حضرت فرمود «فاِنَها الملة» همه حقیقت دین در نماز جمع شده جلوه ونماد دین نماز است .
« الصلاة عمود الدین » نمازستون دین است اگر ستون بیفتد خیمه باقی نمی ماند ، دین باقی نمی ماند . حقیقت دین نماز ونماز اقامه شدنی است.
قرآن میگوید «اقام الصلاة» ستون وسط خیمه را اقامه میکنند نماز علم کردنی وبپا داشتنی است خواندنی نیست نماز را باید بپا وزنده نگه داشت نماز یک حقیقت زنده است نماز نهی می کند، یک زنده قدرت نهی کردن دارد. حقیقت وباطن دارد راه رسیدن بخدا وتقرب نماز است .
♦️وایتاء الزکاة فانها فریضة واجبة
۵- زکات انسان را حرکت وبه تقرب میرساند انسان منهای زکات هبوط می کند. زکات معنوی وباطنی هم هست، در کلام مقصود ظاهر زکات کاو وگوسفند وطلا ونقره را باید بپردازیم .
مرحوم کلینی نقل کرده : پایگاه اصلی اسلام مساجد است مسجد سنگر وپایگاه وهمیشه دعوت به سمت مساجد بوده.
پیامبر وارد مسجد شد وپنج نفر را به اسم واشاره نشان داد وگفت از مسجد بیرون کنید «اخرجوا من مسجدنا لا تصلوا فیه وانتم تزکون» از مسجد بیرون روید چون زکات نمی دهید.
زکات مهجور مانده، زکات حکومت وفقرا را اداره میکند زکات فقر را ریشه کن میکند.
« خُذ مِن اَموالِهِم صَدقهً تُطَهِرُهُم وتُزَکِیهِم توبه - ١٠٣ » اگر میخواهید به تطهیر وتزکیه برسید باید خرج کنید . ای پیامبر اموال انها را بگیر تا تزکیه شوند .
تزکیه یعنی تقرب به خدا اگر می خواهید به طهارت برسید باید دست دهنده داشته باشید هم صدقه واجب وهم صدقه مستحب بدهید در دنیا هر کس دست ودلبازتر باشد گرامیتر ومردم اورا بیشتر دوست دارند در دین هم هر کس خرج کند تقرب پیدا میکند خدا بخیل رادوست ندارد.
♦️وصوم شهر رمضان فانه جنة من العقاب
۶- روزه ماه رمضان سپری مستحکم است در برابر آتش جهنم. روزه یک ظاهر و یک باطنی دارد ، روزه عوام ، روزه خواص وروزه خصیصین .
روزه عوام فقط امساک از خوردن وآشامیدن است این یک مرحله است.
روزه خواص متفاوت تر از نخوردن است، گناه نکردن است .
وروزه خصیصین از ما سوی الله بیرون آمدن در همه چیز خلوص وبرای خدا باشد روزه بگیرید که حقیقت روزه، سپری در برایر آتش جهنم است .
♦️وحج البیت واعتماره فانهما ینفیان الفقر
۷- وسیله تقرب، متوسل به حج شوید.
هم حج واجب و هم عمره [اِعتِمارِه]
که هر دو فقر رانابود میکند [یَنفِیان]
وگناهان را شستشو میدهد [یَرحَضان]
حج از نظر مالی فقر را از بین برده واز نظر گناه ، گناهان را شستشو می دهد. وبه طهارت میرساند. حج بخاطر اعمال سخت تقرب دارد انسان را به مرحله مرگ ،کفن پوشی ، وحلالها بر انسان حرام ، و انسانرا از همه تعلقات ظاهری جدا می کند .
امام صادق فرمود : من هیچ چیزی را برای ازبین بردن فقر بهتر از مداومت بر حج نمی دانم کسی که مداومت بر حج کند فقر او از بین میرود حج هم ظاهر وباطنی دارد .
در حج بازارهای محلی تشکیل ومحل گرد همایی همه مسلمین ، هم دادو ستد انجام وهم مشکلات اقتصادی حل میشود مسلمانانی که تمکن مالی دارند می توانند به کشورهای فقیر کمک کنند این ظاهر است. ولی حقیقت حج که فقر را ازبین میبرد. حج با غنا رابطه مستقیم داردو تداوم حج هم مهم است.
♦️وصلة الرحم فانها مثراة فی المال و منساة فی الاجل
۸- وسیله تقرب، صله رحم ورفت وآمد با خویشاوندان است که سبب کثرت وزیادی[مِثراة] مال میشود. رکن تقرب باهم بودن ورفت وآمد با خویشاوندان است . صله رحم غیر از تقرب دو اثر دارد. با صله رحم فقر ازبین میرود وهم عمر طولانی میشود .
صله رحم یک معنای ظاهری ویک معنای باطنی دارد با رفت وآمد مشکل خود واقوام حل میگردد. ظاهر صله رحم خرج کردن است وباید فقیرتر شود ولی با صله دست پُرتر میشود. صله رحم دو اثر دارد، زیادی مال و به تاخیر انداختن مرگ واجل [منساه]
امام حسین فرمودند ؛
اگر کسی دوست دارد مال او زیاد واجل به تاخیر افتد صله رحم کند صله رحم هم مال وهم عمر را زیاد می کند
♦️و صدقه السر فانها تکفر الخطیئه
اهل صدقه باشید صدقه چه پنهانی یا آشکار. منظور از صدقه ، واجب ومستحب است.
صدقه واجب مانند کفارات ونذورات.
ومستحب خرج کردن و خیرات ،به تقرب می رساند علاوه بر تقرب« تکفر الخطیئه» گناهان بخشیده می شود چون رفع بسیاری ازگناهان در خدمت به خلق است .
«کفارة الذنوب العظام » کفاره گناهان بزرگ مال خرج کردن است ، ( خرج کردن فکری- مالی- وقت و زمان) صدقه مخفی گناه را می پوشاند
♦️وصدقة العلانیه فانها تدفع میتة السوء
صدقه آشکارا بدون ریا برطرف کننده مرگ ناخوشایند است بعضی از مرگها، بد منظر هستند. مرگ زیبا راه آن صدقه آشکار است . صدقه علانیه مرگ بد منظر وانزجار آور رادور میکند .
صدقه صرفا پول دادن نیست پیامبر فرمود:
« کلُ معروفٕ صَدقه» هر کار خوبی صدقه است ( سنگ از جلوی پای مردم برداشتن )
در روایت دیگر « الکلمةُ الطیبه صدقه» حرف خوب زدن ومشاوره دادن صدقه است با حرفی آتشی از زندگی کسی برداشتن صدقه است. روایتی از امام صادق است حضرت فرمود زیان نرم وخوش وبدون تندی سخن گفتن صدقه است .
شنواندن کلام به کسی که کم می شنود صدقه است . صدقه رسیدن به تقرب، گناهان را پوشانده و مرگ بد رادور میکند .
اللهم اجعل عواقب أمورنا خیرا
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
الحمدلله رب العالمین
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۶/۶ - ۳۰محرم الحرام
💢 بخش دوم خطبه ۱۱۰ 💢
معروف به خطبه دیباج
خطبه ای که امیرالمومنین مهمترین راههای تقرّب و توسّل و تمسک به خدای متعال را بیان میفرماید که شامل ده مورد، که جای تأمل دارد.
بهترین چیزی که انسانها میتوانند با آن به خدا نزدیک شوند.
۱- ایمان بخدا و رسول. ۲- جهاد. ۳- کلمة الخلاص لا اله الا الله. ۴- اقامه صلوة. ۵ -زکات. ۶- روزه. ۷- حج. ۸- صله ارحام. ۹- صدقه سِر و عیان. ۱۰- تبعیت
بخواهیم حرفهای حضرت را دسته بندی کنیم نه مورد قبل مصادیق بودند ، برای تقرّب به این مورد دهم عمل کنید.
🔷صنائِعُ المعروفِ تقی مصارِعَ الهَویٰ
۱۰- کارهای خوب انجام دهید،چه کارهای خوبی که شخصیت انسان را بالا ببرد چه کارهایی که جنبه اجتماعی و عام المنفعه داشته باشد.
کار های خبری نگهدارنده[تقی] حفظ کننده از قتلگاه [مَصارع]ذلت و خواری ست.
سطحی از دغدغه های انسانهای آزاده و شرافتمند این است که آبرویشان نرود و دچارذلت و خواری نشوند.
بسیاری حاضرند تمام سرمایه شان را بدهند و از مهلکه ای که بیم از دست رفتن آبرو و عزّت هست نجات پیدا کنند.
لذا می فرماید: اگر میخواهید از این مهلکه نجات پیدا کنید اهل کار خیر و نجات باشید.چون هم تقرّب به خدا را دارید هم دوری از ذلت و خواری را
اگر می خواهید خداوند برکتی بشما دهد که تاآخر عمر با عزّت و به دور از ذلّت زندگی کنید فقط و فقط در کار خیر باشید.دور شما یک محافظ و سپری قرار میگیرد که شما را از افتادن در ذلّت و خواری نجات میدهد.
🔷اَفیضوا فی ذکرالله فانّه احسن الذکر
غرق شوید، روان شوید[افیضوا] در ذکر خدا.
حرفهای عرفانی و سیر و سلوکی ست.
ذکر یکی از آداب سیر و سلوک است، فرمود: اهل ذکر باشید، غرق در ذکر باشید،
ذکر به معنای یاد یعنی توجه ی که مدام و همیشگی باشد، یاد خدا برای شما ملکه باشد، لحظه ای از یاد خدا غافل نشوید، (مثلاً در روزه ماه رمضان فکر و ذهن و وهم و خیال تماماً به یاد خدا باشد نه فقط تشنگی و گرسنگی .... )
وقتی از ما خواستند پس میشود و باید رسید
بهترین ذکر در عالم یاد خداست .
علاقمندی به فکر ، ذکر و یاد خدا آرامش بخش است،« اَلا بِذکر الله تطمئن القلوب»
آگاه باشید با یاد خدا دلها آرام میگیرد. ذکر الله آرامش و مُسکِّن تمام عمر است نه لحظه ای کوتاه.
🔷وَ ٱرغَبوا فیما وعد المتقین فانَّ وعدهُ اصدق الوعدِ
رغبت و اشتیاق داشته باشیدنسبت به آن چیزی که خدا وعده آن را به متقین داده است.
کسانی که ده مرحله فوق را انجام داده و به مرحله تقوا رسیده باشند خداوند برایشان بهشت را (جایزه)قرار داده. پس کاملاً واضح است که بایدبه بهشت رفتن علاقمند بود.
یک نوع عبادت مثل عبادت تُجار که به ظاهر بهشت خدا را نمیخواهند و به زبان جاری میکنند.
اگر انسان مقابل خود نور امید و رحمت را نبیند چندسال بعد در عملکرد خود سست میشود اما وقتی مقابل راه بهشت را ببیند حتما عامِل به احکام و مسائل میشود.
تعبیر دعای کمیل که خدایا ما را اگر به جهنم ببری از آنجا فریاد سر خواهیم داد که خودت را میخواهیم و این جملات مربوط به امیرالمومنین و انبیاء است، جملاتی که مخصوص عموم مردم است اَصدق رغبت داشتن به وعده های خداوند، که حتماً و قطعاً خداوند انجام میدهد.
حضرت میفرماید:
چرا توسل به نبوت و امامت است.
🔷وَٱقتَدوا بهدیِ نبیّکُم فانه افضل الهدیِ وٱستنُّوا بسُنَّتهِ فانها اهدی السُّننِ
(صحبت از نبوت و امامت است توسل یعنی پیروی عملی، در قلب محبت ولی بالاتر از آن راهشان را ادامه دهیم.
اقتدا کنید، مشتاق شوید هیچ مسیری کریمانه تر از این راه نیست که ما را کریم بار بیاورد و نتیجه و سرانجام خوبی داشته باشد.
تمسک جویید،پیروی کنید [استنُّوا] به راه پیغمبر چرا که هدایت کننده است. که جز این راهی برای پیروزی نیست.
اولین دستور امیرالمومنین به ما این است که اگر میخواهید پیروز شوید باید از راه پیغمبر تبعیّت کنید.
چهار نکته در مورد ارزش قرآن میفرماید:
🔷وَ تعلَّموا القرآن فانه احسَن الحدیثِ
۱- قرآن را بیاموزید که کلام خدا احسن الذکر و حدیث و بهترین گفتاراست.
کرامت ان بهترین کرامت، بخشش ان بهترین بخشش، خلقت ان بهترین خلقت یعنی از تمامی جنبه ها احسن است.
ماهم باید بر همه جوانب احسن شویم اخلاق و رفتارمان با جامعه و خانواده خوب باشیم، نه اینکه بیرون از خانه خوب و داخل منزل اخلاق بدی داشته باشیم یا برعکس. از همه لحاظ و جوانب باید احسن باشیم.
تعلموا القرآن هیچ سخن و گفتاری بهتر و باعظمت تر از قرآن پیدا نمیکنید از لحاظ ظاهر، فصاحت، بلاغت، مضمون که هیچ، هیچ رساله و مقاله ای هم در دنیا به مقام قرآن نمیرسد
🔷وَ تَفَقَّهوا فیه فانه ربیع القلوب
۲- بعد آشنایی با کلمات قرآن باید دنبال تفکر و تامّل باشید.
تَفقُّه شرایط و مقدمات دارد، نقطه مقابل تَفقُّه تفسیر به رای است.
فرمود هرکسی قرآن را تفسیر به رای کند جایگاهش آتش است. با توجه به پیش نیازها باید قرآن را تَفقُّه کرد.
ربیع القلوب شکوفایی دلها، قلب ما زمستانی و خزان زده است تنها وقتی این باغ خزان زده شکوفا میشود که قرآن باشد.
🔷 وَاستشفُوا بِنورهِ فانهُ شِفاءُ الصُّدور
۳- از قرآن طلب شفا و نور کنید، قرآن نور است نورِ قرآن طبیب است ، از نور قرآن طلب شفا کنید.
قرآن نور است و شفا، برای هرکسی شفا نمیدهد، انسان باید به این فهم برسد که قرآن شفا میدهد تا شفا بگیرد..قرآن هم شفای درد ظاهری وجسمی ست هم شفای دردهای روحی و باطنی.
قران مطب نیست که هرکسی را با پول درمان کند، البته با دو شرط شفا بخش است .
اول اینکه: هرکسی ظالم به نفس، خلق وخدا باشد به این طبابتگاه راه ندارد.شاید ظلم و گناهی داشته توبه کرده این برای شفا پذیرفته است.اما کسی که هنوز دنبال ظلم است به شفای قرآن راه ندارد.
«و ننزّل من القرآن ماهو شفاء و رحمة للمومنین و لایزید الظالمین الا خساراً اسری - ۸۰» ظالمان از نور قرآن شفا و بهره ای نمیگیرند
شرط دوم : «لا یَمسُّه الا المطهرون»
ظاهر قرآن را انسانهایی که اهل غسل وطهارت باشند میتوانند مسح کنند و باطن آن را کسانی که اهل و طالب طهارت هستند و میخواهند به روحانیّت برسند.
🔷وَاحسِنوا تِلاوتهُ فانه انفعُ القصص
۴- آنچه که ما مامور به آن هستیم تلاوت است که به معنای قرائت همراه با تامل است. ما باید در قرائت آیات متوجه باشیم آیه در مورد عذاب است یا بشارت و احوالات مربوطه در ما نمایان شود. هرجا لازم به لبیک باشد پاسخ دهیم این میشود تلاوت.
وظیفه ما برای تلاوت این است که قرآن را یاد گرفته، تَفقُّه و تفکر نماییم و از نور قرآن بهره ببریم و به مردم هم برسانیم.
سفره تک خوری نباشد، طوری قرآن را به مردم بخوانیم که طالب باشند و بر سر این سفره بنشینند. اگر قرآن یا نهج البلاغه را برای خودمان بخواهیم نمیشود باید برای دیگران هم دست وپا بزنیم و راه رستگاری و نجات را به ایشان نشان دهیم. همانطور که اساتید دست ما را گرفتند وبر این سفره نشاندند ماهم باید مردم را سر این سفره بابرکت بیاوریم.
.
این قرآنی که میخوانیم دارای احسن القصص است. قرآن کتاب تاریخی، فلسفی، فقهی و قصه نیست، قرآن، قرآن است اگر هم قصه دارد انفع القصص برای عبرت، .پند و نصیحت است. یعنی عبرت بگیرید از مسیر اشتباهی که دیگران رفتند و شما در مسیر درست بروید، راه را به بیراهه تغییر ندهید.
اگر خواستید برای گروهی تعلیم قرآن را شروع کنید اول سراغ قصه های قرآنی بروید و حرف و مضمون کلی قصه را با مصادیق امروزی و کنونی بیان کنید و تا قرآن آموز بفهمد که مفاهیم و مصادیق قرآنی چیست و آن را با آموزه ها و اتفاقات جامعه انطباق دهیم. چرا که مبهم گفتن کلیات دردی را دوا نمیکند.مصادیق و فهمیدن قرآن راهگشای ما باشد.
چهار مطلب : یادگیری قرآن، تامل کردن بر آیات آن ، نورگرفتن ازقرآن، و به دیگران آموختن.
🔷وَ انّ العالِم العامِل بغیر علمه کالجاهلِ الحائرِ
اگر خواستید به یکی از فطرت سیر و سلوک روی بیاورید مواظب شیّادها باشید عالمان بی عمل، آنهایی که خوب حرف میزنند و بهره ای از عمل و اخلاق نبرده اند. آنهایی که دزد ایمان شماهستند، هم خودتان مواظب باشید عالم بی عمل نشوید هم دچار چنین افرادی نشوید چرا که شما را به قهقرا میکشاند
ان العالم العامِل بغیر علمه آن عالمی که مخالف علم خود عمل میکند.
میداند نماز جمعه در دوران غیبت واجب یا حرام است ولی خلاف آن فتوا میدهد. روز اول ماه رمضان جوری سخن می گوید تا جامعه اسلامی را دچار هرج و مرج کند چه دانه درشت علم باشد چه از طبقات پایین تر. میداند و صددرصد مخالف عمل میکند.
عالمی که خود را به خواب زده هیچگاه از خواب جهالت بیدار نخواهد شد، مطابق علم عمل نکند جاهل، حیرت زده [حائر]و سرگردان است، عالم بدون عمل بدتر ازجاهل ست. چه کنیم که جاهل بودن هم عذرش پذیرفته نیست،
روز قیامت از جاهل بودن هم سوال میشود که موقعیت و امکانات بود چرا یاد نگرفتی؟
حال که یاد گرفتی چرا عمل نکردی؟
در روایت امده: یک عالم بی عمل در قیامت چنان کار او گیر است که هفتاد ونه جاهل یه بهشت میروند. اما عالِم در گیر و دار حساب است.
میدانست و خلاف گفت!!
می دانست وبرای دفاع موضع نگرفت!!
مرحوم آیت الله ناصری بعد از فتنه ۸۸ وقتی فهمید دشمن با تمام قوا و قوت رهبری را مورد هدف قرار داده اند آبرو وسط گذاشت و از رهبری دفاع کرد. عالم باشد و آبرو خرج نکند؟! برای جایگاه ولایت فقیه، برای امامت و... حرف نزند؟!
جاهل نمیدانست و حرف نزد. چرا که از بیماری جهل خود شفا نگرفت.
«و جَحَدوا بِها واستَیقَنَتها انفُسُهم ظلماً و عُلُواً نمل. - ۱۴ »
موسی را انکار کردند ولی یقین داشتند که موسی حق است و کار او سحر و چشم بندی نیست اما خلاف گفتند، ببیند عاقبت انها چه شد !!
🔷الذی لا یستفیقُ من جهله بل الحجة علیه اعظم
عالم بی عمل چونان جاهل سرگردانی است که از بیماری جهل و نادانی خودش شفا نخواهد گرفت و حجت بر او قویتر است
قیامت برهانی که خدا دارد از همه برهانها بالاتر است، چرا که تو در مقام عمل خلف وعده کرده ای و هیچ راه فرار هم نداری.
🔷وَالحسرةُ لهُ الزَمُ
حسرت و اندوه با او همراه است. حسرت قیامت بجز عذاب هیچ سودی ندارد.
🔷و هو عندالله الوَمُ
و در پیشگاه خدا به نکوهش و سرزنش سزاوارتر است.
همین که میداند باید چه کند این میشود عالِم. من و شما که آشنای صحبتهای امام علی هستیم در نهج البلاغه و کیفیت زهد ایشان را دیدیم ماهم میشویم عالم.
می دانید مولا به دنیا بی رغبت بود چرا برخلاف ایشان تا دنیا را دیدید دولپی خوردید؟ چرا که ماهم در حد خودمان عالمیم.
مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب خود از امام علی میفرماید: تورات با پنج جمله تمام میشود خیلی این جملات را دوست میدارم که بعد از بیدار شدن از خواب کسی این جملات را برایم بخواند و مرا متوجه و متذکر به این جملات کند:
۱_العالم الذی... ابلیس سواء، عالمی که به علمش عمل نکند با شیطان برابر است.
وظیفه ما درمرتبه اول انتقال نیست سه مورد در مورد خودمان است و مرحله آخر این است که زکات یاد گرفتنمان را بدهیم.
۲_السلطان..... به رعیته، آن سلطانی که به زیر دست و رعیت خودش رحم نکند و عدالت را رعایت نکند او فرعون است.
۳_الفقیر...طمع فی مال فهو فی الکلب السواء ، فقیری که خود،را در برابر اغنیاء و دیگران خوار و ذلیل میکند او با سگ برابر است.
آدمی که حرّیت و آزادگی خود را برای ریالی زیر پابگذارد برابر با سگی است که خود را برای لقمه ای نان جلو صاحب له میکند.
۴_والقانع.... اجیر سواء، ثروتمندی که سود مال و دارائی او به دیگران نرسد برده ای بیش نیست، چرا که برده ترین بردگان است در مقابل ثروتش.
۵_اِمراَة... تخرج غیر ضرورته، خانمی که بدون ضرورت و لو ازهمسر خود اجازه داشته باشد از خانه خارج شود از کنیز بدتر است.
معلوم است اختیاری از خود ندارد، بی دلیل و بدون ضرورت و هدف از خانه بیرون میرود.
و من الله التوفیق
الحمدلله رب العالمین