بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۵/۱۱ - ۵ محرم
💢 خطبه ۹۸ 💢
خبر از فساد بنی امیه
◾️ والله لایزالون حتی لایدعوا لله محرم
الا استحلّوه
قسم بخدا بنی امیه از بین نمی رود و همچنان هستند و حکومت میکنند وحرام الهی را حلال و حلال را حرام.میکنند.
▪️و لا عقدا الا حلّوه
هیچ پیمانی نمی بندند و گره ای نمیزنند الا اینکه بازش کنند و پیمان شکنی کنند
در این یک خط حضرت امیر به سه مطلب اشاره دارد:
۱- حکومت طولانی بمدت هشتاد سال جامعه اسلامی به فتنه بنی امیه دچار گردد
۲- تغییر و تبدیل احکام .
۳- پایبند نبودن معاویه و بنی امیه به عهد و پیمانها.
در خطبه۸۸حضرت امیر فرمودند..
خدای متعال هیچگاه در هم نمیشکندجباران روزگار را مگر اینکه به انها مهلت میدهد[تمهیل] و اتفاقا آنها را آرامش و امکانات و آسایش میدهد.[رخا] این تمهیل و رخاء دو نکته ای دارد: سنت خدای متعال این نیست که زود انها راازبین ببرد.
(شماکوتاهی کردید حکومت دست اغیار افتاد بایدتلاش کنیدتاحکومت اسلامی را پس بگیرید)و سنّت خدااین است که مدتی حکومت رادست انان میگرداند ،کسی خیال نکند ،هرکه حکومت در دست داشت برحق است.
کسی که ناحق است حکومت را میگیرد وخداهم امکانات دراختیار میگذارد تاهرطور که خواست صلح وحکومت کند.ولی مردم باید آگاه باشند و قیام کنند تا خداوند کمک کند وحکومت ازدست ظالمان پس گرفته شود.
نکته دوم:حضرت فرمود لا یدعوا لله محرما الا استحلّوه هیچ حرامی را باقی نمیگذارد مگراینکه حلال کنند تغییر وتبدیل که دراحکام الهی بوجودمی آورند.
✳️ علامه امینی(ره)در جلد۱۱الغدیر صفحه ۲۲ نکات بلندبالایی از اقدامات معاویه اولین نفری است از بین جانشینان پیامبر که رسماً این حرامها را انجام داد.
# اولین کسی که شراب راخرید و فروش کرد و نوشید درصورتیکه در روایت فرموده کسی که شراب را بخرد یا بفروشد یا بنوشد ملعون است ملعون.
# اولین کسی که فحشاء را در جامعه اسلامی گستراند بااینکه بااین شددت و حدّت درصورتیکه قرآن فرموده کسی که فحشاء رااشاعه دهدملعون است ودچار عذاب الهی در میشود.
# اولین کسی که ربا را حلال اعلام کرد و رباخواری را شروع کرد.
# نماز عیدفطر و قربان اذان و اقامه ندارد معاویه اولین کسی بود که بدعت آورد و دستور داد دراین نمازها اذان و اقامه گفته شود.
# اولین کسی که در اسلام ازدواج همزمان دو خواهر رامجاز شمرد .
# اولین کسی که قانون دیه راتغییر داد.
مرحوم علامه امینی میفرماید:معاویه بخاطر بغضی که نسبت به حضرت علی داشت برای اینکه بتواند لعن علی را بگوش همه برساند.
نماز ابتدا خطبه میخواند، ابتدا لعن علی میکرد و بعد نماز عید را میخواند .
معاویه کارهایی کرد که سایر خلفا جرأت نداشتند انجام بدهند اگرهم انجام میدادند علنی و آشکارا نبود.
.
▪️ولاعقدا الا حلّوه
معاویه و اهل بیت هیچ عهدو پیمانی را باقی نمیگذارد جزآنکه آنرا بشکند.هرگره یی را باز میکند.
مکتب معاویه را از بدعهدی و پیمان شکنی باید شناخت: اشاره به صلحنامه شش بندی بین امام مجتبی و معاویه وقتی منعقد شد. خطبه مهمی خواند و گفت من آمده ام حکومت کنم.((نمازمیخوانید یا نمی خوانیدد بمن ربطی ندارد،به دینداری شما کاری نخواهم داشت. شرط حاکم حکومت اسلامی این است که به راه دینداری مردم اهتمام بورزد و راه بهشتی شدن مردم راسهل کند و راه جهنم رفتن را سخت کندچرا که حکومت،حکومت اسلامیست)) این شرط و شروط صلح نامه زیر پای من است و به هیچکدام عمل نمیکنم.
اولین بند صلحنامه این بود که وقتی معاویه از دنیا رفت امام حسن یا امام حسین جانشین بشود که یزید علیه لعنه جانشین شد. بند دیگری این بود که بعد از صلحنامه کسی حق ندارد حضرت علی را لعن و نفرین کند اما این لعن تا آخر حکومت بنی امیه ادامه داشت.
✅هرحکومتی چنین ویژگی هایی داشته باشد حکومت اُموی است.
◾️وحتی لایبقی بیت مدر ولا وبر الا دخله ظلمهم
حکومت طولانی اموی با آن ویژگی ، هیچ خانهٔ گلی[مدر]و خانه چادری [وبر] نیست مگراینکه زیر ظلم وسلطه معاویه دربیاید.
همه خانه های شهری و روستایی ظلم بنی امیه به آن میرسد،اینطور نیست که ظلم بنی امیه مخصوص یکعده باشد ، با همه کار دارد و سلطه به همه جهان اسلام دارد.
◾️و نبا به سوء رعیّتهم
هیچ گروهی نیست مگراینکه حاضرند از خانه و کاشانه و سرمایه خود دست بکشند تا از سوء مدیریت و سوء ظلم انها خود را نجات دهند،
توجه کنید انسان حاضر است در خانه خشتی وگلی زندگی کند در ذیل حکومت عادل که بتواند آنها را مدیریت کند. ولی اگر حکومت ظالم باشد مردم حاضرند سرمایه خود را رهاکرده، فرار کنند تا درقید این حکومت نباشند. عدالت شرط است که اگر باشد فرارمغزها هم پیش نمی آید. رفته ها هم برمیگردند.
مردم از ظلم بنی امیه حاضرند خانه و کاشانه را رهاکنند و بروند تا به آنها ظلم نشود.....
◾️و حتی یقومُ الباکیان یبکیان باک یَبکیٖ لدینه و باک یبکی لدنیاه
انقدر ظلم زیادمیشود که همه مردم به دوگروه تقسیم و هردوگروه از دست معاویه گریانند.
یک گروه بخاطر دینشان گریانند، و گروه دیگر بخاطر دنیای خود.
معاویه در راس حکومت قرار بگیرد نه دین مردم در امنیت است نه دنیای مردم. (بیت المال میشود بیت الحال و مال البیت معاویه) مال شخصی او میشود. هرطور که بخواهد تقسیم میکند آنگونه که بخواهد مالیات میگیرد، تحت احکام شرع و دستور خدا عمل نمی کند. دنیای مردم زیر سوال میرود و دین مردم هم ازبین میرود.
لذا در خطبه ۴۰ فرمود :
((بخواهیم یا نخواهیم مردم برای حکومت کسی راانتخاب میکنند، هر حکومتی بدون حاکم اداره نمیشود اگر شخص بدی انتخاب شود، مردم نه دین خواهندداشت نه دنیا..
ولی اگر خوبان حکومت را بدست بگیرند مؤمنین به آنچه میخواهند میرسند و کفار هم به بهره دنیایی خود میرسند.
عمر های انسانها کامل میشود، چون بی حساب جنگ نیست . بهداشت فراگیر میشود، مردم مرگ عادی دارند نه بخاطر استرس و آشفتگی مرگ سخت داشته باشند. چون هم دینشان تضمین است هم دنیا و آبادانی و رفاهشان))
◾️ و حتی تکون نصرة احدکم من احدکم کنصرة العبد من سیّده
ظلم بنی امیه نسبت به مردم به جایی میرسد که یاری کردن یک نفر از بنی امیه مانند عبدی که ارباب خود را نصرت دهد.
نصرت دادن سه معنا دارد:
معنای اول: شما اگر گروه معاویه را یاری کردید تشویق نمیشوید، مثل یک برده باشما رفتار میکنند.
معنای دوم: شما از معاویه کمک و یاری خواستید، طوری باشما برخورد میشود که عزّت و آبرو ، شأن و حُریّت شما را خدشه دارکرده و برای آنها برده ای بیش نیستید.
معنای سوم: اگر بنی امیه پیروز شدند شما دیگر فکر پیروزی را از سر بیرون کنید.
شما میشوید برده آنها، مگر برده میتواند بر صاحب و ارباب خود مسلّط و پیروز شود. (هرسه معنا نزدیک هم هستند.)
◾️اذا شهد اطاعه و اذا غاب اغتابه
وقتی افراد را برده کردند،در حضور انان، بله قربان گو، مطیع و تسلیم. و در غیاب ارباب شروع به غیبت او میکند.
چون زورش به ارباب نمیرسد، قدرت ندارد، پشت سر حرف میزند، غیبت نشانه انسان عاجز و ناتوان است، مانند حسین بن علی علیه السلام که قدرت دارد مقابل ظلم ایستاد و نگذاشت تاریخ حرف حق را گم وپنهان کند و از بین ببرد
◾️حتی یکون اعظمکم فیها عَناءَ اَحسَنَکم بالله ظناً
ظلم و حکومت بنی امیه انقدر ادامه پیدا میکند ،و بیشترین ظلم به کسی میرسد که:
ظن و امید به خدا بیشتر باشد بیشتر از همه رنج و مصیبت[عناء] می بیند.
اگر کسی به اتکا خدا روی پای خود ایستاد،و قدرت را دراختیار خدا دانست، اعتقاد، باور و توکّل او به خدا زیاد بود استکبار میخواهد او را به زمین بزند، معاویه میخواهد افراد را برده خود کند اما شما بندگان خدا هستید اطاعت و عبودیّت کسی غیر از خدا را نپذیرید.
(نامه ۵۳:بخل و حرص منشاء سوء ظن به خداست) هرچه بخل و حرص باشد، دوری از خدا بیشتر میشود.
بطورکلی هر کسی خواست روی اعتقادات بماند باید هزینه بدهد باید مقابل استکبار سینه سپر کند. چون استکبار و توحید سر یک سفره نمی نشینند، استکبار میخواهد خود را خدا جلوه بدهد موحّد نمیتواند مشرک باشد. اگر خدا را قبول دارید دیگران را نباید در حد خدا قبول داشته باشید.
◾️فإن اتاکم الله بعافیة فاقبلوا و ان ابتلیتم فاصبروا
در جریان بنی امیه دو احتمال برای دوستان ما وجود دارد
اینکه عافیت به آنها برسد یعنی دور بودن از مشکلات، اگر دراین ۸۰ سال حکومت بنی امیه فرصتی پیش آمد که شما را کمتر اذیت کنند قبول کنید این نعمت و رحمتی است ازجانب خدا که نفسی بکشید و آماده شوید برای مرحله بعدی از ظلم وستم که برشما نازل خواهد شد،
و اگر بلا امد [ابتلیتم] هیچگاه از راه راست و درست سرباز نزنید صبر کنید. صبر تلخ است و صبوری یعنی در رنجها و مشکلات نافرمانی خدا نکند.
◾️فان العاقبة للمتقین
متقی بودن به مسلمانی نیست، با اعلام توحید ونبوت اسم مسلمانی میگیرد ولی شیعه کسی است که علاوه بر مسلمانی امامت را هم اعلام و اظهار میکند.
متقین کسانی هستند که اعتقادات به وجودشان گره خورده و به مسلمانی و شیعه بودن یقین و باور دارند.
تقوا زمانی مشخص میشود که شما در رنج باشید و صبر کنید.
از لقمان پرسیدند عافیت چیست؟
گفت: اگرجسم به دور از بیماری و بلا باشد، عافیت دارد. کمترین عافیت سلامت جسم است مرتبه بالاتر عافیت این است که انسان دین داشته باشد دینداری باید خالص و خالی از هویٰ و هوس باشد تا برای خدا کار شود. سومین مرحله عافیت ، عَمَلٌ بِلا رِیِاء،عمل بدون ریا و دورویی
انسان موفق به انجام عملی شود که ریا نداشته باشد پرهیزکار میشود. اعمال بدون ریا عافیت است، عافیت عمل بی ریاست. عافیت دین به نداشتن هوی و هوس، و عافیت جسم سلامتی است.
کسی که بتواند پرهیزکار باشد و عملی را بدون ریا به قیامت برساند ده برابر پاداش می گیرد. نه همه اعمال را... فقط کارهای نیک بدون ریا را که بر انجام آن کارها تا قیامت مداومت شود، پاداش چند برابری دارد.
همانا سرانجام پیروزی با پرهیزکاران است.
فان العاقبه للمتقین
زمانه بر سر جنگ است یا علی مددی
مدد ز غیر تو ننگ است یا علی مدددی