بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۵/۴ - ۲۵ ذی الحجه
💢 خطبه ۹۳ 💢
فتنه سهمگین
♦️اَما بعدُ آبها الناس فاَنَا فَقَأتُ عینَ الفتنه
بعد از حمد و ثنای الهی، خطاب به همه مردم در تمام اعصار تاریخ: هیچ کس جرات اینکار را نداشت که قدم به میدان فتنه گذارد. من چشم فتنه را در آوردم [فقأت]
♦️ولم یَکن لِیَجتَریَ علیها احدٌ غیری بعدَ اَمّاجَ غَیهَبُها واشتَدَّ کلیُها
بعد از اینکه تاریکی های[غیهبها] فتنه موج میزد[ماج]
وشدت فتنه برجان مردم طولانی شده بود.مانند گاز گرفتگی سگ هار که اثر آن در جان میماند. چشم فتنه را کور کردم.
✳️ فتنه چیست؟! چند احتمال وجود دارد:
۱- قولی : فتنه جمل (طلحه ، زبیر ، عایشه)از صحابی پیامبر و خود را حق بجانب ، مدافع حق و عدالت می دانستند. و روبرو شدن حضرت با آنها چشم فتنه در آمد.
۲- قولی : جریان صفین است که در ادامه خطبه سهمگین و مخوف ترین فتنه را بنی امیه می داند، که در پنج سال حکومت دست معاویه را کوتاه کرد تا به اهداف خود نرسد.
۳- قولی : فتنه نهروان ،خوارجی که حافظ ، قاری و مفسر قرآن ، زهد و عبادت عادت آنها شده بود. حضرت با گروهی در افتاد که در خطبه ای فرمود بعد از من کسی با آنها کاری نداشته باشد. ضربه کاری را وارد نمودم آنان بخاطر مقدس بودن پایگاهی دارند که هر کسی یارای برخورد با آنان را ندارد. فتنه خوارج مشکلاتی عظیم درست کردند.
۴- قولی : فتنه هایی که از زمان پیامبر شروع شده اما علنی نبود.چون توان آنرا نداشتند مستور زیر پوسته حرکت می کردند بعد از پیامبر سر برون آوردند. تمام فتنه های صدر اسلام را بر جای خود نشاندم.
۵- قولی : منظور همه این فتنه ها هست اما فقط آنها نیستند تا قیام قیامت دست فتنه را رو کرد. ومضمون ادامه خطبه هم همین امر را میرساند.
ای مردم فتنه ها چگونه جامعه را پاره پاره و به تفرقه می کشاند ، دست فتنه گران را رو کرده و چشم آنان کور کردم این قول صحیح تری هست. یک اصول کلی را از فتنه بازگو کرد که مانند از کاسه درآمدن چشم فتنه است.
✳️ چرا فرمود چشم فتنه ؟!
اگر دست فتنه را قطع میکرد ملموستر بود، دست که قطع شود خلع سلاح هم میشوند!!
هر جمله حضرت معنای دقیق خود و نکته ی ظریفی دارد.
در هر جامعه ای قبل از اینکه فتنه راه بیفتد و اقدام کند ، موشکافانه می بیند. نواقص ، ضعفها را شناسایی و طبق آن برنامه ریزی میشود.بعد عمل می کند.
ابتدا دیدن است، قبل از اقدام به عمل ، نفوذ است که کار میکند.نفوذ چشم است و عرب به جاسوس عین میگوید.
نفوذ کاستی را گرا میدهد برای برنامه ، اداره و اقدام ....
و حضرت در مواجهه با فتنه سرمنشا را از بین برد دست نفوذ را قطع کرد. نفوذ که قطع شود دشمن خلع سلاح می گردد. چشم نبیند شلیک کور میزند.
جامعه ای که اجازه دهد ، ضعف و کاستی های خود را دشمن ببیند. نفوذ وارد میشود. در امور امنیتی و مهم باید پنهانکاری باشد همیشه باید به دشمن ضربه زد تا دست او از فکر ، برنامه ریزی و اقدام خالی باشد و شلیک او کور باشد.
فتنه بر جامعه اسلامی سایه افکنده و پیوسته موج میزند چون دینداری تمام نشده ، فتنه تمام نمیشود.هر چه دینداری بیشتر باشد دشمن جلوتر می آید.
♦️ فاسئَلونی قبلَ اَن تَفقدونی
تا در میان شما هستم سوال کنید. قبل از اینکه به فقدان من گرفتار شوید هر سوالی دارید بپرسید پاسخ دهم.
✅ طول تاریخ به این جمله امیرالمومنین صلوات الله علیه می نازد و کسی نتوانست چنین ادعایی کند.
ابن تیمیه سلفی خواست به این جمله خنجری بزند گفت : این جمله برای مردم بیسواد کوفه است. در حالیکه حضرت در ادامه فرمود من به راههای آسمان عالمترم تا به راههای زمین.
(مانند مباهله، این جمله حضرت تحدی علمی و مبارز طلبیدن است دانشمندان هر سوالی بپرسند که اگر نتوانستم پاسخ دهم شما بحق هستید)
✅ افتخار شیعه است که خود را در آن سهیم کند، گرچه به مقام بالای « سلونی قبل آن تفقدونی » نمیرسد اما شباهت وجود دارد.
سواد ، علم ، فهم ، باید بجایی رسید که دست شیعه بسته نباشد.
در تاریخ از مرحوم مجلسی نقل است :
روزی در مجلسی سعد بن ابی وقاص بعد از این جمله حضرت، برخاست و گفت اگر میدانی و راست میگویی چند تار مو در سر و صورت من وجود دارد؟!
فرمود: چه خوب بلند شدی قبل از برخاستن تو حبیب من فرموده بود ، روزی بر منبر تو، بعد از این جمله ، نادانی از تو چنین سوالی خواهد پرسید. سخن پیامبر درست درآمد.
این سوال پاسخ نمی خواهد تو آبروی خود را بردی!! جواب سوال تورا می توانم بگویم ، هیچ مویی در محاسن تو نیست مگر در ریشه ی آن شیطانی لانه کرده . تعداد موی سرو صورت تو را بگویم اثباتی ندارد.اما چیزی بتو می گویم که در آینده تاریخ آنرا اثبات کند، و در تاریخ کسی نمیتواند آنرا انکار کند.
من میدانم در خانه ی تو فرزندی بزرگ میشود که قاتل فرزند من حسین خواهد بود.( عمر بن سعد) و تاریخ آنرا دید وانکار هم نشد.
✳️کسانی هم بودند فضیلتی را می دیدند گمان می کردند میتوانند آنرا ادعا کنند.تاریخ شش نفر را معرفی میکند با چنین ادعایی در منبر رسوا شدند.
ابن جوزی در منبر این جمله سلونی را گفت، زنی برخاست سوال کرد آیا این روایت درست است که امیرالمومنین در وفات سلمان شبانه حرکت کرد و در تدفین و تغسیل او شرکت کرد؟
جواب داد درست است.
گفت آیا روایت مرگ عثمان درست است که سه روز در مزبله بود و امیرالمومنین با او کاری نداشت؟
گفت درست است.
سوال کرد این دو روایت با هم سازگار نیست برای سلمان با آن عزت، شبانه برای او حرکت کند اما برای عثمان که در مدینه بود اما کاری نکرد.
ابن جوزی درمانده شد از پاسخ دادن، اگر بگوید علی با عثمان هم عقیده نبود با اعتقاد خود منطبق نیست. بگوید برای سلمان شرکت نکرد و دروغ بود تاریخ گواهی میدهد .
دید این دو با هم قابل جمع نیست ، گفت ای زن اگر با اجازه شوهر آمدی خدا او را لعنت کند ، اگر بی اجازه آمدی خدا تو را لعنت کند.
مجدد زن سوال کرد بمن بگو تو که عایشه را قبول داری آیا با اجازه همسر به جمل آمد یا بدون اجازهٔ همسر امد.؟! پاسخ بده... ابن جوزی از منبر پایین آمد.
✅ سنت الهی بر اینست که این فضیلت مخصوص امیرالمومنین باشد و هرکسی ادعا کرده بگونه ای رسوا شده است.
♦️فهو الذی نفسی بیدهِ لا تَسئَلونَنی عن شئٕ فیما بینَکم وبینَ الساعةِ ولا عن فِئَةٕ تهدی مِائَةً
قسم بخدایی که جان علی در دست اوست، هیچ سوالی نمی پرسیداز حال تا ساعت قیامت همه را پاسخ میدهم . و هیچ گروهی نیست [لا فئةٕ] که صد نفر را هدایت کند.
♦️و تُضِلُّ مائَةً الا اَنباتُکم بِناعِقِها و قائِدِها و سایِقِها و مُناخٕ رکابِها و مَحَطِ رحالِها
و یا صد نفر را گمراه کند مگر اینکه خبر می دهم به آن کسی که دعوت میکند[ناعق] گروه را رهبری می کند [قائد]خبر میدهم چه کسی گروه را پیش میبرد[سائق]و در کجا بار می اندازد[مُناخ رکاب] محل تشکیل حکومت کجاست ، محل اجتماع آنان کجاست[محطِ رحال]
♦️و مَن یُقتَلُ مِن اهلِها قتلاً و مَن یموتُ منهم موتا
خبر میدهم که کدام در میدان جنگ کشته میشود و کدام بمرگ طبیعی، خبر فقط در کلیات نیست با تمام جزییات آن بازگو می کنم.
✅ ابن ابی الحدید:
آنچه را امیرالمومنین ادعا کرد آنرا ثابت کرد. حتی در جریان مغول گفته های اورا حضور دارم و تک تک جملات را عین واقعیت می بینم.
♦️ولو قد فقدتُمُونی و نزَلَت بکم کرائِهُ الاُمورِ و حَوازِبُ الخُطوبِ لاَطرَقُ کثیرٌ منَ السائِلینَ و فَشلَ کثیرٌمنَ المسئولین
بدانید اگر مرا از دست بدهید، حضرت نمیگویدمن ازبین بروم. اشاره میدارد:شما مرا ازدست میدهید و به فقدان من دچار شوید(جسم ماشاید ازبین برود و پوسیده شود ولی روح، فکر ما میماند) اگر من از دست شمابروم، بشما اموری که کَریهْ هست و نمی پسندید نازل می گردد.
سختیها و سنگینی های روزگار بسوی شما روی بیاورد.[حوازب]
کارتان به جایی می رسد که سوال کننده نمی تواند سوال کند،چرا؟چون کسی پیدا نمیشود که بپرسید.( تا من هستم کسی قدر نمیداند بپرسد فردا که بنی امیه سرکار آمدو فتنه ها پیدا شدند شما میخواهید بپرسید ولی کسی نیست پاسخ دهد)
امروز حکومت آنقدر آزاد است که هرکسی هرچقدر می خواهد میتواند سوال بپرسد و.جواب میدهم)اما روزگاری میرسد که سوال پرسیدن ممنوع و بنی امیه اجازه نمیدهد که شما طرف اهل بیت را بگیرید،
معاویه بالای منبر بپرسد بهترین مردم چه کسی است؟کسی جرأت نکند بگوید تو بهترین نیستی!
خود معاویه است که میگوید علی بهترین مردم است،وقتی خودمعاویه این جمله را گفت کسی جرأت نداردبگوید تو بدترین مردمی چرا حکومت میکنی؟
روزی معاویه گفت بهترین شخص حسن است که پدرش علی، مادرش فاطمه، جدش پیغمبر و جده اش خدیجه کبراست، کسی جرات نمیکند بگوید پس حکومت را به حسن بن علی بسپار.
♦️و ذالک اذا قَلَصَت حربُکم و شَمَّرَت عن ساقٕ
بدانید این سردرگمی، پیدانکردن اهل علم، ادامه داردتا اینکه جنگ با شدت و حدّت شروع میشود[قلصت]،منظور جنگ بنی امیه است که تاخت و تاز دارد
به جایی میرسد که جنگ دامن بالا میزند[شمّرت] جنگ پاچه بالا می کشد، همه رازیر پا له میکند.
♦️و کانت الدنیا علیکم ضِیقاً تَستَطیلونَ معهُ ایامَ البلاء علیکم
دنیا برای شماتنگ میشود، امروز حکومت علی است که وسعت دارد ومقابل علی سوالات بی ربط می پرسید، روزی می رسد که دنیا به شما سخت میگیرد، ایام بلاء برشما طولانی میشود.
این جملات خبر است از «فاسلونی قبل ان تفقدونی» شما نمی پرسید من بشما خبر میدهم . روزگار سختی در انتظار شماست. با اینکه حکومت بنی امیه ۸۰سال طول کشید، ایام خوش زود میگذرد ولی روزگار بد و مریضی به دشواری و مشقّت، سپری میشود.
♦️حتیٰ یَفتحَ اللهُ لبَقِیةِ الاَبرارِ منکم
این شرایط حکومت ظلم، حکومتی که سوال درآن ممنوع است ،حکومتی که ابرهای تاریکی برآن سایه افکنده، تمامی ندارد.تا اینکه
خداوند ببرکت خوبان و نیکان گشایش و فتح باب میکند.
مردمی که در زمان بنی امیه و بنی عباس خراب شدند دیگر قرب و عظمتی در پیشگاه الهی ندارند ولی عده ای که در همان شرایط سخت دین و ایمان خودشان را حفظ کنند خداوند به آنها میگوید ما به برکت ایشان مدتی فتح و گشایش برای شما ایجاد میکنیم.
در مورد اینکه فتح چیست نظرهای مختلفی است:
۱_فاصله بین بنی امیه و بنی عباس همان زمان فتح و گشایش است،تا بنی امیه رفت و بنی عباس آمد حکومت بدست بگیرد و شروع کند مدت کوتاهی مردم نفس،راحتی کشیدند.
۲_ گفتند منظور امیرالمومنین ظهور امام عصر است تا وقتی حضرت نیاید قصه ظلم همین است و دشمن با دشمنی کردن خوبان را در سختی نگه میدارد.تا ان شاء الله ظهور محقق بشود و این سختیها و رنجها ازبین برود
♦️اِنَ الفِتَنِ اذا اَقبَلَت شَبَّهَت و اذا اَدبَرَت نَبَهَت فانی فقأت عین الفتنه
فتنه شناسی را بیان میکند .
افتنه چگونه وارد میشود و اقدام میکند.
فتنه ها هروقت وارد میشوند حق و باطل بر هم مشتبه می گردد. ممزوج شدن حق و باطل است..
شما هیچگاه در شبکه های معاند نمیتوانید پیدا کنید که همه اخبار دروغ باشد از هفت خبر راست سه خبر دروغ است، اعتمادجلب میکند حق و باطل را باهم مخلوط، اول سخن را میگوید آخر را نه،
چون اگر کاملاً بخواهد اخبار باطل ارائه کند کسی نمیپذیرد چرا که فطرت و روحیه انسان مخالف باطل هست و.کسی به سراغ ان نمیرود، وقتی فتنه بیاید حق و باطل را درهم میکند تا تشخیص سخت باشد.
وقت رفتن فتنه، وقتی تمام شد متوجه گول خوردن خود میشویم. و اینکه خیلی واضح بود اگر کمی دقت میکردیم.
♦️یُنکَرنَ مُقبِلاتٕ و یُعرفنَ مُدبراتٕ
فتنه آنگونه است که درزمان روی آوردن ناشناخته ومنکر، وقتی میرود شناخته شده و معروف است.
♦️یَحُمنَ حَومَ الریاحِ یُصِبنَ بلَدا و یُخطِئنَ بلَدا
فتنه ها مثل گردباد هستند. گردباد وقتی شروع به حرکت می کند به شهری که اصابت میکند خسارت به بار می آورد، همه چیز را خراب و در هم می پیچد و به شهری دیگر کاری ندارد.
فتنه گر همه مردم را درگیر نمیکند. به دانه درشت، آنان که تٱثیرگذارند، بین چهار عالِم میرود و فکر جامعه را مختل میکند چهار معروف را اجیر میکند تا تبلیغ کنند، انگونه که فتنه میخواهد القاء میکنند مردم خود بدنبال آن میدَوَند .
اینکه بگوییم ما به چشم خود فتنه ندیدیم یا فتنه به در خانه ما نیامده ، درست است که نیامده، اما وقتی چهارنفر معروف را خرید شما به دنبال او میروید.
وقتی در جامعه ای سلبریتی ، رسانه ها همه از یک چیز حرف میزنند *نه به حجاب اجباری* معلوم است از یک جایی فتنه شروع شده ولی فتنه بر در خانه ما نیامده و به من و شما پیام نداده به عده ای خاص پیام داده و میدهد و بقیه جامعه به سمت او (فتنه) حرکت میکنند.
اللهم احفظنا من مضلات الفتن
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
الحمدلله رب العالمین
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۵/۵ - ۲۷ذی الحجه
💢بخش دوم خطبه ۹۳ 💢
فتنه بنی امیه
ویژگی فتنه ها این است که شباهت به حق دارند همانطور که در خطبه 38می فرمود:
به شبهه ،شبهه گویند چون خود را شبیه حق می سازد تا تاثیر گذار باشد .
💠أَلَا وَ إِنَّ أَخْوَفَ الْفِتَنِ عِنْدِی عَلَیْکُمْ فِتْنَةُ بَنِی أُمَیَّةَ
حضرت می فرمایند بدانید و آگاه باشید مخوف ترین فتنه ای که می آید ،فتنه ی بنی امیه است .
💠فَإِنَّهَا فِتْنَةٌ عَمْیَاءُ مُظْلِمَةٌ
این فتنه کور و تاریک است .وقتی باطن فرد کور باشد ،حکومت هم دست افراد مست لایعقل برسد .جامعه رو به انحطاط می رود .
فتنه بنی امیه کاملا مشخص است که 80سال سب امیرالمؤمنین می شود و بدعتهایی عجیب گذاشته میشود که در تاریخ بی سابقه است .
علت سخت نامیدن فتنه از آن جهت است که افرادی که هیچ اعتقادی به اسلام نداشتند حاکم جامعه اسلامی بودند !!
حضرت امیر علیه السلام فرمودند :
هر جامعه آفتی دارد ،آن آفتی که به جامعه اسلام افتاده ،میوه ی اسلام را می خشکاند ،آفت بنی امیه است .
💠عَمَّتْ خُطَّتُهَا وَ خَصَّتْ بَلِیَّتُهَا
قدمهای فتنه فراگیر است (عَمَّتْ).همه ی جامعه اسلامی و حکومت را در برمیگیرد ،اما بلا و بدبختی آن برای یک عده خاص است .
💠أَصَابَ الْبَلَاءُ مَنْ أَبْصَرَ فِیهَا عَنْهَا
چه حکومت بنی امیه ،چه حکومت های ظالم دیگر با کسانی که با اهل فهم و بصیرت ، برخورد می کنند .حکومت ظلم ابتدا سراغ انسانهای آگاه می رود
💠 وَ أَخْطَأَ الْبَلَاءُ مَنْ عَمِیَ
و اگر کسی کور بود بنی امیه با او کاری ندارد .البته زمانی که رأس کار آمد، انسانهای خوب و بد را گرفتار کردند، اما با افراد خاص دشمنی دارد .
💠ایْمُ اللَّهِ لَتَجِدُنَّ بَنِی أُمَیَّةَ لَکُمْ أَرْبَابَ سُوءٍ بَعْدِی
چه باور کنید چه نه ، قسم بخداوند به زودی در می یابید که بنی امیه حاکمان بدی هستند
💠کَالنَّابِ الضَّرُوسِ تَعْذِمُ بِفِیهَا وَ تَخْبِطُ بِیَدِهَا وَ تَزْبِنُ بِرِجْلِهَا وَ تَمْنَعُ دَرَّهَا
بنی امیه مانند شتر ماده پیری (النَّابِ )که تند خوو خشن گاز بگیر(ضروس) هستند که نمیگذارد از او شیر بدوشند ، سه ویژگی دارد در مواجهه با کسیکه شیر او را می خواهد بدوشد.
💠تَعْذِمُ بِفِیهَا، وَ تَخْبِطُ بِیَدِهَا، وَ تَزْبِنُ بِرِجْلِهَ
با دهان او را گاز می گیرد.
با دست بر سر شیر دوشنده می زند.
با پا لگد می زند .
💠 وَ تَمْنَعُ دَرَّهَا
نمی گذارد شیر او را بدوشند .کنایه از اینکه حکومت بنی امیه نمی گذارد شما به بهره ها از جمله آسایش،آرامش ...برسید
🔺حضرت در خطبه ۲۸فرمودند :کسی که از حق سود نبرد قطعا باطل به او ضرر می رساند .وقتی از حکومت علی استفاده نکردید،دچارظلم معاویه می شوید.
💠 لَا یَزَالُونَ بِکُمْ حَتَّى لَا یَتْرُکُوا مِنْکُمْ إِلَّا نَافِعاً لَهُمْ أَوْ غَیْرَ ضَائِرٍ بِهِمْ
فقط دو گروه هستند که در امان هستند و ضرری از حکومت به آنها نمی رسد ؛
۱_افراد آگاهی که ضرری به حکومت نمیزنند (به اصطلاح آخوند درباری)
۲_افرادی که هیچ تاثیری ندارند . برضد حکومت حرف نمی زنند .و ضرری از جانب آنها به حکومت نمی رسد .
💠وَ لَا یَزَالُ بَلَاؤُهُمْ عَنْکُمْ حَتَّى لَا یَکُونَ انْتِصَارُ أَحَدِکُمْ مِنْهُمْ
چنان به شما ظلم می کنند بلایی که برای شما به وجود می آورند،همیشگی است.
اگر کسی از شما مظلوم واقع شد ،هر جا می رود کاری از پیش نمی برد و کسی را جهت دادخواست یا درد دل نمی یابد .
💠إِلَّا [مِثْلَ انْتِصَارِ] کَانْتِصَارِ الْعَبْدِ مِنْ رَبِّهِ وَالصَّاحِبِ مِنْ مُسْتَصْحِبِهِ؛
مگر آنکه نزد همان ظالم رود و از ظلم او به خود او شکایت نماید
او هم که ظالم است در مقابل داد خواهی شخص ، گستاخ تر شده ظلم خود را بیشتر می کند ،آن قدر ظلم می کند که رمق اعتراض هم نداشته باشید .
💠 تَرِدُ عَلَیْکُمْ فِتْنَتُهُمْ [شَوْهاً] شَوْهَاءَ مَخْشِیَّةً وَ قِطَعاً جَاهِلِیَّةً،
🔺حضرت در نامه ۵۳به مالک اشتر فرمود قوام حکومت به مردم است .
ولی در حکومت معاویه قوام حکومت به برده داری است
فتنه هایی که به خواب هم نمی دیدید ، فتنهای قبیح( شَوْهَاءَ)و ترسناک (مَخْشِیَّةً) و دارای قطعه ای از جاهلیت (قِطَعاً جَاهِلِیَّةً)
چه کسی فکر می کرد که به جایی برسد که سر ابا عبدالله به سر نیزه رود!!
این فتنه بوی جاهلیت می دهد .سردمداران حکومت که برای نجات جان خود اسلام آوردند ،( ابوسفیان و معاویه)حکومت را اداره می کنند .
🔅پیشگویی حضرت درباره حکومت بعد از خود 🔅
💠 لَیْسَ فِیهَا مَنَارُ هُدًى وَ لَا عَلَمٌ یُرَى.
در زمانی که فتنه ایجاد می شود، نشانه های هدایت ،چراغ راهنما (مَنَارُ) اسباب روشنایی در تاریکی و هیچ نشانه واضحی (عَلَمٌ یُری) نیست .هر چه در جامعه جستجو کنید کسی که نشان اسلام ناب داشته باشد یافت نمی شود یا اگر هم باشد اورا منزوی و گوشه نشین کرده اند. بنی امیه دزدان طریق انسانیت هستند .
✅ موضع اهل بیت علیهم السلام در مقابل فتنه
💠نَحْنُ أَهْلَ الْبَیْتِ مِنْهَا [بِنَجَاةٍ] بِمَنْجَاةٍ
اگر معنی شود که
بدانید ما اهل بیت کسانی هستیم که از این فتنه به نجات رسیده ایم این تناقض دارد با کلام حضرت که در بخش دوم فرمود:
«بیشترین افرادی که بنی امیه اذیت می کند افراد آگاه هستند» و اهل بیت آگاه ترین مردم هستند. که نجات یافتگانند. دو جمله حضرت با هم سازگاری ندارد.
پس این جمله معنای دیگری دارد.
مسئولیت این اتفاقات بر ما نیست ،مسئولیت زمانیست که مردم سراغ ما بیایند تا از این حکومت نجات یابند.
💠 وَ لَسْنَا فِیهَا بِدُعَاةٍ
دو معنا :
1- ما هیچگاه مردم را به سمت بنی امیه دعوت نکردیم هر ظلمی کردند پای خودشان است .
2- وقتی فتنه بنی امیه واقع شد ما کسانی نیستیم که مردم را دعوت به قیام کنیم .چون می دانیم زمان قیام نیست و تاثیر چندانی ندارد .
💠بثُمَّ یُفَرِّجُهَا اللَّهُ عَنْکُمْ کَتَفْرِیجِ الْأَدِیمِ
بعد از این همه سختی ها خداوند گشایش و فرجی ایجاد می کند مانند :
1-پهن کردن پوست دباغی شده،
2-جدا شدن گوشت از استخوان،
گرچه تعدادی از بنی امیه (بمنزله گوشت) در جامعه و حکومت ( بمنزله استخوان )می ماند ولی دست انان کوتاه است .
💠بِمَنْ یَسُومُهُمْ خَسْفاً
خداوند فرج را به دست کسانی گشایش می دهد که بنی امیه را به ذلت و خواری می کشانند
دو نظر در مورد این افراد:
۱- حکومت ادامه دارد تا ظهور حضرت مهدی (عج) که حتی در روایات داریم خروج سفیانی ، سفیانی از خاندان ابو سفیان است
۲- حکومت بنی العباس است که تا استقرار حکومت و شروع به کار وتا ظلم آنان صورت بگیرد، مردم چند صباحی نفس راحت می کشند.
💠یَسُوقُهُمْ عُنْفاً
بنی العباس ،بنی امیه را به شدت و زور حرکت می دهند
💠یَسْقِیهِمْ بِکَأْسٍ مُصَبَّرَةٍ
و بنی العباس کاسه و جامه ی زهر(مصّبره) را به بنی امیه می نو شانند
💠 لَا یُعْطِیهِمْ إِلَّا السَّیْفَ وَ لَا یُحْلِسُهُمْ إِلَّا الْخَوْفَ،
هیچ چیز جز لبه تیز شمشیر نثار بنی امیه نمی کنند و تنها لباس که به تن بنی امیه برازنده است ،لباس خوف است .
💠فَعِنْدَ ذَلِکَ تَوَدُّ قُرَیْشٌ بِالدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا لَوْ یَرَوْنَنِی مَقَاماً وَاحِداً
وقتی بنی امیه در سرازیری سقوط افتاد با خود می گوید ای کاش تمام دنیا و حکومتی که داشتیم را میدادیم تا یک لحظه دیگر «علی» را ببینند .
🔺از پیشگویی های حضرت :
مروان بن محمد (مروان جوار)
آخرین خلیفه بنی امیه در هنگامی که محکوم به شکست در مقابل بنی العباس بود می گفت ای کاش علی با من روبرو می شد، شمشیر علی بریز من بهتر بود چون علی نسبت به دشمنان هم عدالت روا می داشت .
💠 وَ لَوْ قَدْرَ جَزْرِ جَزُورٍ لِأَقْبَلَ مِنْهُمْ مَا أَطْلُبُ الْیَوْمَ بَعْضَهُ فَلَا [یُعْطُونَنِیهِ] یُعْطُونِیهِ.
بنی امیه می گویند :ای کاش ما به اندازه کشته شدن و جان دادن شتر ( جَزْرِ جَزُورٍ) بار دیگر ، حکومت علی(ع) را تجربه می کردیم . انها در لحظه آخر می گویند کاش علی(ع) بود ما حکومت را به او می دادیم
🔺به نحوی برای ما هم در زندگی دنیا اتفاق می افتد، در زمانی که باید کار و وظیفه را انجام میدادیم ،انجام نداده و در اینده حسرت خورده و« ایکاش انجام داده بودم» را تکرار می کنیم.
🔺ظلم در همین دنیا گریبان انسان را میگیرد
نظام عالم، نظام ریاضی است . در نظام اعداد هر عددی برداشته شود در هیچ کجا نمیتوان قرار داد . جایگاه اعداد ، قبل و بعد پر است، همان عدد فقط در جای خود باید باشد تا کامل و بدون خلاء باشد.
هرنوع ظلمی در حق دیگران ، خلإیی را ایجاد می کند که هیچگاه پر نمیشود و تنها در صورتی پر می شود که حق را به جای خود برگردانیم.
غفرالله لی و لکم الحمدلله رب العالمین
الحمدلله رب العالمین