بسم الله الرحمن الرحیم شرح خطبه ها ۱۴۰۱/۴/۱۴ - ۵ذی الحجه
💢خطبه ۸۹💢
در این خطبه حضرت ویژگیهای زمان قبل از بعثت رسول اکرم صلی آله علیه و آله و اوضاع مردم در آن زمان را بیان می دارند و در آخر هم این مطلب را بیان می دارند که اگر مراقب و نباشیم، بازگشت جاهلیت به صورت دیگر را خواهیم داشت .
💠أَرْسَلَهُ عَلَى حِینِ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ خداوند رسول مکرم را در زمانی که فترت از پیامبران بود ،مبعوث نمود . دوران فترت را در اصطلاح فاصله زمانی بین حضرت عیسی علیه السلام و پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله که حدود ۵۰۰_۶۰۰سال بوده ،گویند. البته پیغمبران تبلیغی در این فاصله بوده اند ولی حضور پیامبران اولوالعزم تاثیربیشتری در هدایت و روشنگری مردم داشته .
🔺چرا خدا دوران فترت را قرار داد ؟!
۱- امتحان مردم مردم باید به درجه ای برسند که بدون حضور پیامبران اولوالعزم درست عمل نمایند
2_آماده کردن جامعه بشری برای آخرین پیامبراست. در هر زمانی باید خود را برای آخرین آماده کنیم.برای دوران غیبت امام عصر (عج)از دوران امام رضا علیه السلام هر کدام مدتی دور از دسترس مردم بودند. در یک حالت خاصی یا در زندان ، یا محاصره ، یا تحت سیطره حاکمان جور بودند. بآرامی مردم آماده شوند با وجود اینکه امام ظاهراً در دسترس آنها نیست بتوانند کارها را صحیح انجام دهند.
برای پیامبران هم باید آمادگی داشته باشند که پیامبری نخواهد آمد لذا یک زمانی فاصله افتاد. پیامبر در حالی مبعوث شد که :
💠طُولِ هَجْعَةٍ مِنَ الْأُمَمِ خواب عمیق (هَجْعَةٍ)غفلت، انسانها را فراگرفته بود .خواب غفلت از زمانی ایجاد می شود که انسان خود را از دایره نبوت خارج و از وحی فاصله بگیرد
💠واعْتِزَامٍ مِنَ الْفِتَنِ وَ انْتِشَارٍ مِنَ الْأُمُورِ فتنه ها بر علیه مردم عزم و اراده کرده و هجوم آورده بود .و امور پراکنده شده بود انسجام در امور اجتماعی نبود ،عدل نبود و .... هر جامعه ای ازنبوت و خدا فاصله بگیرد این بلاها را دارد
💠وَ تَلَظٍّ مِنَ الْحُرُوبِ جنگها از هر گوشه ای شعله (تَلَظٍّ)می کشید جنگهای خارجی شبه جزیره یا جنگهای قبیله ای و داخلی ،هردو زیاد بود دوری از نبوت و خدا آشفتگی می آورد .
💠الدُّنْیَا کَاسِفَةُ النُّورِ نور دنیا رو به خاموشی رفته بود . نور ،نور وحی است .در جامعه ای که اتصال با معنویت کم شود این نور خاموش می گردد. کارهای فرهنگی یعنی اتصال مردم به منابع نور (معنویت)
💠ظَاهِرَةُ الْغُرُورِ عَلَى حِینِ اصْفِرَارٍ مِنْ وَرَقِهَا وَ إِیَاسٍ مِنْ ثَمَرِهَا غرور و غریب در همه جا آشکار شده بود .غرور به معنای خودبرتر بینی ها . جامعه را حضرت به باغی تشبیه نموده ، که باغبان حاذقی بر سر آن نبوده ،آب و نور و.. نبوده .آرام آرام خشک و افت زده گردیده و امید به میوه دادن آن نیست . جامعه جاهلی هم مانند باغ درختان زردپاییزی و آفت زده است در این جامعه از پیرها و جوان ها انتظار ثمره تقوا نمی باشد جامعه ای که از نبوت و خدا فاصله بگیرد ثمره تقوا که ایثار و شهادت است را نخواهد داشت .
💠وَ [إِعْوَارٍ] اغْوِرَارٍ مِنْ مَائِهَا آب حیات وجود پیامبر و خدا در این سرزمین فرو کش کرده بود «إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِین ملک آیه ۳۰» اشاره به غیبت و ظهور حضرت حجت (عج)دارد اگر وجود امام زمان عج به غیبت رفت کدام یک توانایی بازگرداندن آن را دارید ؟ حیات وجود امام عصر (عج)مانند آب حیات زندگانی است.
💠 قَدْ دَرَسَتْ مَنَارُ الْهُدَى وَ ظَهَرَتْ أَعْلَامُ الرَّدَى مناره های هدایت مندرس و کهنه شده بود اصلا صحبت وآوازه ای از دین و معنویت نبود .نشانه های هلاکت و گمراهی همه جا آشکار بود
💠فَهِیَ مُتَجَهِّمَةٌ لِأَهْلِهَا عَابِسَةٌ فِی وَجْهِ طَالِبِهَا دنیا در عصر جاهلیت به دوستداران و رفقای خود صورت زشت و کریه(مُتَجَهِّمَةٌ) خود را نشان داد . و برای طلب کنندگان دنیا ،چهره در هم کشیده و ترش رو ،شده بود .
«وَ لَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفتَحنا علیهم برکاتٕ منَ السماء اعراف - ۳۵» واگر آنان ایمان آورده و تقوی می ورزیدند،همانا برکات آسمان و زمین برایشان گشوده میشد.. تقوا اگر باشد برکت به سرزمین می آید . اگر دین و دیانت دور شوند دنیا برای همه منع میشود. چه خوبان باشند و چه طالبان دنیا باشند . دنیا برای آنان هم ترشرویی کرده بود. تقوا که از بین برود رنج و زحمت، برای همه میرسد و فقر و بیچارگی عالمگیر میشود جامعه ای که شهید پرور باشد زمین آن هم طیب و طاهر است. آسمان برکت دارد.
💠ثَمَرُهَا الْفِتْنَةُ وَ طَعَامُهَا الْجِیفَةُ ثمره این زندگی جاهلی چیزی جز فتنه نبود.و طعام اهل آن جیفه و مردار بود دو معنا در مورد این جیفه وجود دارد : ۱- معنای ظاهری مردم در زمان جاهلیت مردار می خوردند قرآن هم می فرماید « حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُو .... مائده - ۳» قبلاً مردار می خوردند که این آیه نازل و حرام اعلام گردید . ۲- معنای باطنی مردم مردار دنیا را میخوردند اهل فساد و بی تقوایی و ربا خواری و ...از مردار دنیا هستند .
💠وَ شِعَارُهَا الْخَوْفُ وَ دِثَارُهَا السَّیْفُ. لباس زیرین شما در زمان جاهلیت ترس و لباس رویین شما شمشیر بود .خوف از شبیخون و حمله و زنده بگور کردن دختران پیوسته خوف ظاهری بود.که نتیجه ی نترسیدن از خداست.چون خوف از خدا دل را آرام میکند. کسی که خوف از خدا را ندارد ,خدا خوف چیزهای دیگر را در دل او می اندازد . از بیرون هم فضای جاهلیت دایم جنگ و کشتار بود.
بیان تاریخ صرف قصه و تاریخ نیست ،بلکه برای عبرت تاریخ را نقل می فرماید.
💠 فَاعْتَبِرُوا عِبَادَ اللَّهِ وَ اذْکُرُوا تِیکَ الَّتِی آبَاؤُکُمْ وَ إِخْوَانُکُمْ بِهَا مُرْتَهَنُونَ وَ عَلَیْهَا مُحَاسَبُونَ. بندگان خدا ؛متذکر شوید ،عبرت بگیرید از آن عقاید باطل که پدران و برادرانتان داشتند و گرفتار آن در برزخ هستند و هم اکنون مورد محاسبه قرار دارند.
🔅نکته : جاهلیت یک برهه زمانی نیست ،یک فرهنگ است در هر زمان این فرهنگ باشد ،آن عصر جاهلیت است به طور مثال آن زمان دخترها را ازننگ و پسرها را از ترس فقر می کشتند در زمان حال هم بچه ها را از ترس فقر و نداری ، قبل از به دنیا آمدن از بین می برند ،این جاهلیت است .
🔅نکته دیگر در روایت داریم کسی که امام زمان خود را نشناسد برمرگ جاهلیت از دنیا می رود .حال اگر جامعه ای در هر زمان هم این ویژگی ها را داشته باشد،جاهل است .
قسم به جان خودم (علی علیه السلام)بین شما و آنها فاصله زیادی نیفتاده است. روزگار طولانی ،قرن نگذشته است ،۴۰سال فاصله دارید امروز که پای منبر هستید با آن روز که در اسلاب پدران و ارحام مادرانتان بودید خیلی زمان بعیدی نیست، با فاصله کم درحال برگشتن به زمان جاهلیت هستید
💠 وَ اللَّهِ مَا أَسْمَعَکُمُ الرَّسُولُ شَیْئاً إِلَّا وَ هَا أَنَا ذَا مُسْمِعُکُمُوهُ به خدا قسم آنچه پیامبر. در مورد بعثت وظیفه داشت انجام داد. آنچه برای هدایت بیان کرد ، من هم امروز به گوش شما رساندم (مُسمعکمُوه) پیامبر مبعوث شد با جاهلی جنگید و از بین برد.من وقتی به حکومت رسیدم جامعه دوباره جاهلی شده بود هر زحمتی که پیامبر متحمل شده بود من هم آن را متحمل و از ابتدا شروع کردم (در دوران خلفا جامعه به دوران جاهلیت برگشته بود)
💠وَ مَا أَسْمَاعُکُمُ الْیَوْمَ بِدُونِ أَسْمَاعِکُمْ بِالْأَمْسِ وَ لَا شُقَّتْ لَهُمُ الْأَبْصَارُ وَ لَا جُعِلَتْ لَهُمُ الْأَفْئِدَةُ فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ إِلَّا وَ قَدْ أُعْطِیتُمْ مِثْلَهَا فِی هَذَا الزَّمَانِ، گوش شما کم شنواتر از گوش انان در گذشته نیست (کنایه از حرف گوش دادن شما) و قرار داده نشده چشم و قلبی برای افراد زمان قبل از شما، به جز آنکه مثل آن اکنون به شما داده شده . به دو مصداق کسی نمی تواند بگوید ما با افراد اول انقلاب فرق داریم معنویت اول جنگ بود الان نیست . حرف دین همان حرف سالیان قبل است، استعداد هم که همان است ،آن زمان بعضی خیانت کردند الان هم بعضی خیانت می کنند افراد زمان جاهلیتی که به حرف پیامبر گوش فرا دادند. مانند سلمان و ابوذر و ...نفع بردند و آنها که گوش ندادند چون ابوسفیان ، نتیجه اش چه شد؟!
💠وَ اللَّهِ مَا بُصِّرْتُمْ بَعْدَهُمْ شَیْئاً جَهِلُوهُ وَ لَا أُصْفِیتُمْ بِهِ وَ حُرِمُوهُ به خدا قسم شما پس از آنها چیزی را دیدید که آنها نمی شناختند (هر چه به شما گفته شده همانطور به قبلی ها گفته شده )و هیچ چیزی به شما اختصاص داده نشده که آنها محروم بوده باشند منظور این است که به کسی ضمانت نرفتن به جهنم داده نشده اگر شما هم راه انها را ادامه دهید گرفتار می شوید.
💠لَقَدْ نَزَلَتْ بِکُمُ الْبَلِیَّةُ جَائِلًا خِطَامُهَا رِخْواً بِطَانُهَا بلایی ،فتنه ای به شما نازل شده ( فتنه یا بنی امیه و معاویه یا فرهنگ جاهلی می باشد ) که مانند اسب چموش است نه افسار دارد که آن را مهار کنیم و نه کمر بندی دارد که زیر شکم اسب، زین را محکم کند. پس زین اسب شل و رها شده است. اگر در جامعه فتنه جاهلیت پیش برود دچار فتنه بنی امیه می شوید.
💠فَلَا یَغُرَّنَّکُمْ مَا أَصْبَحَ فِیهِ أَهْلُ الْغُرُورِ فَإِنَّمَا هُوَ ظِلٌّ مَمْدُودٌ إِلَى أَجَلٍ مَعْدُودٍ. مبادا این حالات ظاهری دنیا شما را بفریبد همانطور که مردم دنیا را فریفت. خوشگذرانیهای دنیا بر روی زمین سایه گسترانیده . مانند سایه خورشید با پهنای زیاد در روز سایه دارد اما ناگهان برچیده میشود.. خوشی و لذت دنیا تا زمان مرگ حرکت می کند چند سال کوتاه هم بیشتر دوام ندارد ناگهان جمع میگردد.
غفر الله لی و لکم الحمد لله رب العالمین
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۴/۱۴ - ۵ذی الحجه
💢خطبه ۸۹💢
در این خطبه حضرت ویژگیهای زمان قبل از بعثت رسول اکرم صلی آله علیه و آله و اوضاع مردم در آن زمان را بیان می دارند و در آخر هم این مطلب را بیان می دارند که اگر مراقب و نباشیم، بازگشت جاهلیت به صورت دیگر را خواهیم داشت .
💠أَرْسَلَهُ عَلَى حِینِ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ
خداوند رسول مکرم را در زمانی که فترت از پیامبران بود ،مبعوث نمود .
دوران فترت را در اصطلاح فاصله زمانی بین حضرت عیسی علیه السلام و پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله که حدود ۵۰۰_۶۰۰سال بوده ،گویند. البته پیغمبران تبلیغی در این فاصله بوده اند ولی حضور پیامبران اولوالعزم تاثیربیشتری در هدایت و روشنگری مردم داشته .
🔺چرا خدا دوران فترت را قرار داد ؟!
۱- امتحان مردم
مردم باید به درجه ای برسند که بدون حضور پیامبران اولوالعزم درست عمل نمایند
2_آماده کردن جامعه بشری برای آخرین پیامبراست.
در هر زمانی باید خود را برای آخرین آماده کنیم.برای دوران غیبت امام عصر (عج)از دوران امام رضا علیه السلام هر کدام مدتی دور از دسترس مردم بودند. در یک حالت خاصی یا در زندان ، یا محاصره ، یا تحت سیطره حاکمان جور بودند. بآرامی مردم آماده شوند با وجود اینکه امام ظاهراً در دسترس آنها نیست بتوانند کارها را صحیح انجام دهند.
برای پیامبران هم باید آمادگی داشته باشند که پیامبری نخواهد آمد لذا یک زمانی فاصله افتاد.
پیامبر در حالی مبعوث شد که :
💠طُولِ هَجْعَةٍ مِنَ الْأُمَمِ
خواب عمیق (هَجْعَةٍ)غفلت، انسانها را فراگرفته بود .خواب غفلت از زمانی ایجاد می شود که انسان خود را از دایره نبوت خارج و از وحی فاصله بگیرد
💠واعْتِزَامٍ مِنَ الْفِتَنِ وَ انْتِشَارٍ مِنَ الْأُمُورِ
فتنه ها بر علیه مردم عزم و اراده کرده و هجوم آورده بود .و امور پراکنده شده بود انسجام در امور اجتماعی نبود ،عدل نبود و ....
هر جامعه ای ازنبوت و خدا فاصله بگیرد این بلاها را دارد
💠وَ تَلَظٍّ مِنَ الْحُرُوبِ
جنگها از هر گوشه ای شعله (تَلَظٍّ)می کشید
جنگهای خارجی شبه جزیره یا جنگهای قبیله ای و داخلی ،هردو زیاد بود
دوری از نبوت و خدا آشفتگی می آورد .
💠الدُّنْیَا کَاسِفَةُ النُّورِ
نور دنیا رو به خاموشی رفته بود . نور ،نور وحی است .در جامعه ای که اتصال با معنویت کم شود این نور خاموش می گردد.
کارهای فرهنگی یعنی اتصال مردم به منابع نور (معنویت)
💠ظَاهِرَةُ الْغُرُورِ عَلَى حِینِ اصْفِرَارٍ مِنْ وَرَقِهَا وَ إِیَاسٍ مِنْ ثَمَرِهَا
غرور و غریب در همه جا آشکار شده بود .غرور به معنای خودبرتر بینی ها .
جامعه را حضرت به باغی تشبیه نموده ، که باغبان حاذقی بر سر آن نبوده ،آب و نور و.. نبوده .آرام آرام خشک و افت زده گردیده و امید به میوه دادن آن نیست .
جامعه جاهلی هم مانند باغ درختان زردپاییزی و آفت زده است در این جامعه از پیرها و جوان ها انتظار ثمره تقوا نمی باشد
جامعه ای که از نبوت و خدا فاصله بگیرد ثمره تقوا که ایثار و شهادت است را نخواهد داشت .
💠وَ [إِعْوَارٍ] اغْوِرَارٍ مِنْ مَائِهَا
آب حیات وجود پیامبر و خدا در این سرزمین فرو کش کرده بود
«إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِین ملک آیه ۳۰»
اشاره به غیبت و ظهور حضرت حجت (عج)دارد
اگر وجود امام زمان عج به غیبت رفت کدام یک توانایی بازگرداندن آن را دارید ؟
حیات وجود امام عصر (عج)مانند آب حیات زندگانی است.
💠 قَدْ دَرَسَتْ مَنَارُ الْهُدَى وَ ظَهَرَتْ أَعْلَامُ الرَّدَى
مناره های هدایت مندرس و کهنه شده بود اصلا صحبت وآوازه ای از دین و معنویت نبود .نشانه های هلاکت و گمراهی همه جا آشکار بود
💠فَهِیَ مُتَجَهِّمَةٌ لِأَهْلِهَا عَابِسَةٌ فِی وَجْهِ طَالِبِهَا
دنیا در عصر جاهلیت به دوستداران و رفقای خود صورت زشت و کریه(مُتَجَهِّمَةٌ) خود را نشان داد . و برای طلب کنندگان دنیا ،چهره در هم کشیده و ترش رو ،شده بود .
«وَ لَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفتَحنا علیهم برکاتٕ منَ السماء اعراف - ۳۵»
واگر آنان ایمان آورده و تقوی می ورزیدند،همانا برکات آسمان و زمین برایشان گشوده میشد..
تقوا اگر باشد برکت به سرزمین می آید . اگر دین و دیانت دور شوند دنیا برای همه منع میشود. چه خوبان باشند و چه طالبان دنیا باشند . دنیا برای آنان هم ترشرویی کرده بود.
تقوا که از بین برود رنج و زحمت، برای همه میرسد و فقر و بیچارگی عالمگیر میشود
جامعه ای که شهید پرور باشد زمین آن هم طیب و طاهر است. آسمان برکت دارد.
💠ثَمَرُهَا الْفِتْنَةُ وَ طَعَامُهَا الْجِیفَةُ
ثمره این زندگی جاهلی چیزی جز فتنه نبود.و طعام اهل آن جیفه و مردار بود
دو معنا در مورد این جیفه وجود دارد :
۱- معنای ظاهری
مردم در زمان جاهلیت مردار می خوردند
قرآن هم می فرماید
« حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُو .... مائده - ۳»
قبلاً مردار می خوردند که این آیه نازل و حرام اعلام گردید .
۲- معنای باطنی
مردم مردار دنیا را میخوردند اهل فساد و بی تقوایی و ربا خواری و ...از مردار دنیا هستند .
💠وَ شِعَارُهَا الْخَوْفُ وَ دِثَارُهَا السَّیْفُ.
لباس زیرین شما در زمان جاهلیت ترس و لباس رویین شما شمشیر بود .خوف از شبیخون و حمله و زنده بگور کردن دختران پیوسته خوف ظاهری بود.که نتیجه ی نترسیدن از خداست.چون خوف از خدا دل را آرام میکند.
کسی که خوف از خدا را ندارد ,خدا خوف چیزهای دیگر را در دل او می اندازد .
از بیرون هم فضای جاهلیت دایم جنگ و کشتار بود.
بیان تاریخ صرف قصه و تاریخ نیست ،بلکه برای عبرت تاریخ را نقل می فرماید.
💠 فَاعْتَبِرُوا عِبَادَ اللَّهِ وَ اذْکُرُوا تِیکَ الَّتِی آبَاؤُکُمْ وَ إِخْوَانُکُمْ بِهَا مُرْتَهَنُونَ وَ عَلَیْهَا مُحَاسَبُونَ.
بندگان خدا ؛متذکر شوید ،عبرت بگیرید از آن عقاید باطل که پدران و برادرانتان داشتند و گرفتار آن در برزخ هستند و هم اکنون مورد محاسبه قرار دارند.
🔅نکته : جاهلیت یک برهه زمانی نیست ،یک فرهنگ است در هر زمان این فرهنگ باشد ،آن عصر جاهلیت است به طور مثال آن زمان دخترها را ازننگ و پسرها را از ترس فقر می کشتند در زمان حال هم بچه ها را از ترس فقر و نداری ، قبل از به دنیا آمدن از بین می برند ،این جاهلیت است .
🔅نکته دیگر
در روایت داریم کسی که امام زمان خود را نشناسد برمرگ جاهلیت از دنیا می رود .حال اگر جامعه ای در هر زمان هم این ویژگی ها را داشته باشد،جاهل است .
💠لَعَمْرِی مَا تَقَادَمَتْ بِکُمْ وَ لَا بِهِمُ الْعُهُودُ وَ لَا خَلَتْ فِیمَا بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُمُ الْأَحْقَابُ وَ الْقُرُونُ وَ مَا أَنْتُمُ الْیَوْمَ مِنْ یَوْمَ کُنْتُمْ فِی أَصْلَابِهِمْ بِبَعِیدٍ
قسم به جان خودم (علی علیه السلام)بین شما و آنها فاصله زیادی نیفتاده است. روزگار طولانی ،قرن نگذشته است ،۴۰سال فاصله دارید امروز که پای منبر هستید با آن روز که در اسلاب پدران و ارحام مادرانتان بودید خیلی زمان بعیدی نیست، با فاصله کم درحال برگشتن به زمان جاهلیت هستید
💠 وَ اللَّهِ مَا أَسْمَعَکُمُ الرَّسُولُ شَیْئاً إِلَّا وَ هَا أَنَا ذَا مُسْمِعُکُمُوهُ
به خدا قسم آنچه پیامبر. در مورد بعثت وظیفه داشت انجام داد. آنچه برای هدایت بیان کرد ، من هم امروز به گوش شما رساندم (مُسمعکمُوه)
پیامبر مبعوث شد با جاهلی جنگید و از بین برد.من وقتی به حکومت رسیدم جامعه دوباره جاهلی شده بود هر زحمتی که پیامبر متحمل شده بود من هم آن را متحمل و از ابتدا شروع کردم (در دوران خلفا جامعه به دوران جاهلیت برگشته بود)
💠وَ مَا أَسْمَاعُکُمُ الْیَوْمَ بِدُونِ أَسْمَاعِکُمْ بِالْأَمْسِ وَ لَا شُقَّتْ لَهُمُ الْأَبْصَارُ وَ لَا جُعِلَتْ لَهُمُ الْأَفْئِدَةُ فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ إِلَّا وَ قَدْ أُعْطِیتُمْ مِثْلَهَا فِی هَذَا الزَّمَانِ،
گوش شما کم شنواتر از گوش انان در گذشته نیست (کنایه از حرف گوش دادن شما) و قرار داده نشده چشم و قلبی برای افراد زمان قبل از شما، به جز آنکه مثل آن اکنون به شما داده شده .
به دو مصداق کسی نمی تواند بگوید ما با افراد اول انقلاب فرق داریم معنویت اول جنگ بود الان نیست .
حرف دین همان حرف سالیان قبل است، استعداد هم که همان است ،آن زمان بعضی خیانت کردند الان هم بعضی خیانت می کنند
افراد زمان جاهلیتی که به حرف پیامبر گوش فرا دادند. مانند سلمان و ابوذر و ...نفع بردند و آنها که گوش ندادند چون ابوسفیان ، نتیجه اش چه شد؟!
💠وَ اللَّهِ مَا بُصِّرْتُمْ بَعْدَهُمْ شَیْئاً جَهِلُوهُ وَ لَا أُصْفِیتُمْ بِهِ وَ حُرِمُوهُ
به خدا قسم شما پس از آنها چیزی را دیدید که آنها نمی شناختند (هر چه به شما گفته شده همانطور به قبلی ها گفته شده )و هیچ چیزی به شما اختصاص داده نشده که آنها محروم بوده باشند
منظور این است که به کسی ضمانت نرفتن به جهنم داده نشده اگر شما هم راه انها را ادامه دهید گرفتار می شوید.
💠لَقَدْ نَزَلَتْ بِکُمُ الْبَلِیَّةُ جَائِلًا خِطَامُهَا رِخْواً بِطَانُهَا
بلایی ،فتنه ای به شما نازل شده ( فتنه یا بنی امیه و معاویه یا فرهنگ جاهلی می باشد )
که مانند اسب چموش است نه افسار دارد که آن را مهار کنیم و نه کمر بندی دارد که زیر شکم اسب، زین را محکم کند. پس زین اسب شل و رها شده است.
اگر در جامعه فتنه جاهلیت پیش برود دچار فتنه بنی امیه می شوید.
💠فَلَا یَغُرَّنَّکُمْ مَا أَصْبَحَ فِیهِ أَهْلُ الْغُرُورِ فَإِنَّمَا هُوَ ظِلٌّ مَمْدُودٌ إِلَى أَجَلٍ مَعْدُودٍ.
مبادا این حالات ظاهری دنیا شما را بفریبد همانطور که مردم دنیا را فریفت.
خوشگذرانیهای دنیا بر روی زمین سایه گسترانیده .
مانند سایه خورشید با پهنای زیاد در روز سایه دارد اما ناگهان برچیده میشود..
خوشی و لذت دنیا تا زمان مرگ حرکت می کند چند سال کوتاه هم بیشتر دوام ندارد ناگهان جمع میگردد.
غفر الله لی و لکم الحمد لله رب العالمین