بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۳/۱۸ - ۸ ذی القعده
💢 خطبه ۶۹ 💢
در مذمت اصحاب خود
اصحابی که از دعوت حضرت استنکاف کرده، سخنان حضرت را نادیده گرفته ، وظیفهٔ خودرا در قبال امام و جامعه انجام نمیدادند. بارها با زبان خوش راهنمایی کردند اما کار بجایی رساندند که با زبان تند انذار میکرد شاید که متوجه و متذکر بشوند.
♦️کم اُداریٖکم ؟
( ای اصحابی که من مبتلا بشما شدم )
چه اندازه باید با شما مدارا کنم ؟! [ اَداری]
در تنگناهای مختلف حکومت امام را یاری نمی کنید، طلبکار هم هستید.
♦️کما تُدادَی البِکارُ العَمِدَه
مدارا کردن من با شما ، مانند مدارا کردن شتر جوانی [ بِکار] که پشت او زخم شده[ عَمدَه]
تا کی شما را مدارا کنم که مانند شتر جوانی هستید که پشت آن زخم شده و با اولین زخم کار را ترک کرده و رها می کنید.
جنگ جمل که تمام شد فکر کردید حق خود را به اسلام ادا کردید . کاررا تمام شده تلقی کردید. در دعوتها حاضر نیستید. در حالیکه در دین از پا نشستن نداریم.
هرکس در هر مسیری حرکت کند سختی ، زحمات ، خراش آن مسیر را باید تحمل کند.
حتی در مسیر عیاشی هم زحمتهایی هست ، هرکدام زحمت خاص خود را دارد.
♦️والثیّابُ المُتَداعیَه
تشبیه دوم : شما مانند لباس مندرسی هستید که از هر طرف اصلاح میکنم و میدوزم از طرف دیگر باز و پاره میشود.
متداعی لفظ دعوت هست ،کنایه از لباس کهنه است. گویا هر طرف پاره لباس ، طرف دیگر را به پارگی دعوت میکند.
♦️کلما حیصَت مِن جانِبٕ تَهَتَّکَت مِن اٰخَر
هر بار که لباس پاره را خیاطی [ حیصت] کردهو و میدوزم از طرف دیگر پاره میشود[ تهتَکت]
♦️کلما اَطَّلَعَ علیکم مَنسِرٌ مِن مَناسِرِ اهلِ الشامِ اَغلَقَ کلُّ رجلٕ منکم بابَه
هر زمان که گروه کوچکی از دشمن [ منسر]از اهل شام بشما نزدیک میشود [ اطّلع] شما به خانه های خود میخزید و در بروی خود می بندید [ اَغلق]
راه مبارزه و مقاومت این نیست،
در خطب قبل فرمود:( هر کس اجازه بدهد جنگ به داخل شهر و خانه ها کشیده شود قطعا ذلیل و شکست خورده است.
حس مسئولیت پذیری ندارید ، در مقابل حکومت و امام خود را مسئول نمی دانید.
♦️وانحَجَرَ الحِجارَ الضَّبَةِ فی حُجرِها واضَّبُعِ فی وِجارِها
قضیهٔ مواجهه ی شما با دشمن مانند قصهٔ سوسمار[ الضبه] و کفتار است.
دو تشبیه به دو حیوان دارد.
مانند سوسمار تا احساس خطر می کنید از شدت ترس و تنبلی به اندرون خانه رفته در می بندید. در زبان عرب سوسمار نماد بیرحمی است. از معدود حیوان که معروف به قسی القلب است وقتی گرسنه میشود فرزند خودرا میخورد.
تشبیه دوم به کفتار است.
کفتار معروف به حماقت و بی عقلی ست. موجود بسیار ضعیف که براحتی صید میشود کنار لانه او بآرامی صدایی تولید میکنند از آرامش صدا فوری بخواب میرود و او را بدون دردسر و تلاش شکار می کنند.
اگر از حکومت خود دفاع نکنید معاویه بر شما مسلط شود. بستن در باعث نمیشود که دشمن از شما دست بکشد. رحم نمیکند شما را از خانه ها بیرون می کشد. و شرافت شما را لگد مال می کند.
♦️الذَلیلُ واللّهِ مَن نَصرتُمُوهُ
هر کس شما را بعنوان یار و یاور قرار دهد بلاشک به ذلت کشیده میشود.
ذلیل آن کسی هست که به او وعده حمایت می دهید اما یاری نمی کنید کمک خواستن از شما دردی را دوا نمیکند.
کسی بشما تکیه کندحقیقتا ذلیل میشود چون او را تنها می گذارید.
♦️ومَن رُمیَ بکن باَفوَقَ ناصِلٕ
( اوفق ، تیری که پشت آن پر ندارد ، در واقع پرها مسئولیت هدایت تیر را دارند.چ
ناسل، پیکان آهنی که که جلوی تیر قرار دارد.
چوبه تیر بتنهایی اثری ندارد)
کسی که بواسطه حمایت شما به اهداف خود برسد مانند پرتاب تیری ماند که نه پرهای پشت را دارد و نه پیکان آهنی را دارد.
تیر نه، مستقیم میرود و نه در حرکت خود، کاری از پیش میبرد.
شما یا کج میروید یا اگر بجایی برسید مانند چوبه تیر بی خاصیت ، بدون عمل و کارایی هستید.
♦️انکم واللّهِ لکثیرٌفی الباحاتِ قلیلٌ تحتَ الرّایاتِ
بخدا قسم شما کسانی هستید در میدانهای شهر [ باحات] در بازار ها، میادین بازی و ورزش ، هر جایی که محل رفت و آمد ، خوردن و بردن باشد جمعیت زیاد و شلوغ حاضر هستید. اما در زیر پرچم جهاد [ رایات]در میدان جنگ از کسی خبری نیست.
یکی از عوامل به شکست رساندن جامعه اینست اگر مردم دغدغه خوردن و پوشیدن داشته باشند ،فرصت شنیدن ندا و حضور را ندارند.
✅[ در هر عصر و زمانی میتواند رایج باشد ]
♦️واِنی لَعالِمٌ بما یُصلِحِکم و یُقیمُ اَوَدَکم
بدرستی که من عالم و آگاه هستم که شما به چه چیزی اصلاح می شوید .
هم درد و هم دوای شما را می دانم.
مستقیم کردن [ یُقیم] انحراف و اعوجاج [ اوَدکم]شما را میتوانم اصلاح کنم.
اما بشرطی که :
♦️ولکنّی واللهِ لا اَریٰ اِصلاحَکم باِفسادِ نفسیٖ
به خدا قسم راضی نمیشوم شما را اصلاح کنم، اگر با فاسد شدن خودم باشد.
معاویه با پول بیت المال سران قبایل را می خرد. جنگجویان را بیشتر از استحقاق آنان از بیت المال میدهد ، از طرفی از مردم مالیات بیشتر می گیرد تا حکومت خود را مستقر کند.تا نیروی نظامی خود را تقویت کند.
اما من راضی نیستم با گناه حکومت خود را تثبیت کنم. گناه یعنی بیت المال را خرج رضایت این و آن کنم. تا خوشایند چند تن از روسای قبایل باشد و هم قبیله ی خود را در اختیار من بگذارند.
اینگونه عمل کردن آفساد نفس من میشود.
اگر جهنم رفتن برابر با حکومت داشتن باشد.
حاضر نیستم چنین حکومتی داشته باشم.
✅ یکی از اصولیترین جملات حضرت که زمین و زمان بردار نیست ، تا هر زمانی که دین و اسلام هست مبارزه حق و باطل هست.همین جمله است.
✅ برداشت از این جمله حضرت:
افرادی که برای هدایت دیگران دین خود را خرج می کنند. تا وقتی وظیفهٔ اصلاح دیگران را داریم که دین و اعتقاد لطمه نخورد.
اصل آنست که اول دین خود را حفظ کنیم .
« قُو انفسَکم و اهلیکم » کسی بر شما مقدم نیست.با هر قیمتی نمیتوان دیگری را هدایت کرد.
♦️اَصرَعَ اللهُ خُدودَکم و اَتعَسَ جُدُودَکم
خداوند صورتهای [خَد] شما را به خاک مذلت[ اصرع] بکشاند.
خدای متعال بهره و نصیب[ اتعَسَ] شما را از زندگی راحت، امنیت و سعادت هیچ گرداند.
✅ چرا نفرین کرد؟!
در واقع قالب کلام ، قالب نفرین هست .اما حقیقت کلام نشان دادن آیندهٔ مسیر آنهاست.
در وجود آنان کمک به حق نیست.
حرف شنوی از امام نیست .
ترجیح دادن معاویه در افکارشان هست.
به قدرت رسیدن معاویه را کمک کارند.
سرانجام این مسیر پیروزی معاویه خواهد بود.
معاویه که پیروز شود آنان را به خاک مذلت می کشاند. این نفرین سرانجام و عاقبت کار ، مسیر و همکاری آنهاست. ولی اگر دفاع و حمایت کنند عزت دارند.
♦️لا تَعرِفونَ الحقَّ کمَعرِفتِکمُ الباطل
شما حق را نمی شناسید در حالیکه باطل را خوب می شناسند.
♦️و لا تُبطِلونَ الباطِلَ کَاِبطالِِکمُ الحقَّ
شما آنگونه که حق را سرکوب می کنید ،باطل را سرکوب نمی کنید.
دنبال انتقاد از حق هستید، دنبال یک نقطه سیاهی از حق را پیدا کنید و به جریان حق ضربه بزنید.اما چنین ضربه را به باطل وارد نمی کنید.
الحمدلله رب العالمین