💢خطبه ۶۳💢
✳️خطبه ای که حضرت دوستان را از ابتلائات دنیا آگاه می کنند ؛
🔹أَلَا إِنَّ الدُّنْیَا دَارٌ لَا یُسْلَمُ مِنْهَا إِلَّا فِیهَا
دنیا سرایی است که هیچ کس از آفات و آثار او در امان نمی تواند بماند مگر در همین دنیا.
دنیا محل عمل است هیچ وقت نمی تواند به سلامت به آخرت برسد مگر آن که اینجا زهد و تقوا اندوخته شود.
🔹وَ لَا یُنْجَى بِشَیْءٍ کَانَ لَهَا؛ ابْتُلِیَ النَّاسُ بِهَا فِتْنَةً،
هیچکس به سبب اموری که مخصوص به دنیا است، نجات نمی یابد. [ کان لها]
اموری مختص دنیا هستند که قابلیت خاصی دارند. و در جای دگر بدرد نمیخورد.مانند:
عینکی که مختص سه بعدی دیدن نمایش تلویزیون است این عینک مکان دیگر ارزشی ندارد.
مال، زینت ، عباداتی که رنگ ریا دارد. عبادتی که ظاهر قیامتی ، ولی باطن دنیایی دارد.
فقط در دنیا خریدار دارد.قیامت بر روی دست میماند چون کسی خریدار نیست .
فقط حمل فضولات آن بر دوش بوده و لنگان لنگان حامل بار اضافی بوده و تا قیامت کشیده شده.
✳️باید کارهایی در این دنیا انجام شود که در آن دنیا خریدار داشته باشند
🔹ابْتُلِیَ النَّاسُ بِهَا فِتْنَةً،
مردم در دنیا مورد آزمایش و ابتلا قرار میگیرند و دنیا مکان رفاه و آسایش مطلق نیست.
نه برای مومنین و نه کفار ، رفاه مطلق وجود ندارد.
✳️مردم در دنیا مورد ابتلا و آزمایش هستند
🔷فَمَا أَخَذُوهُ مِنْهَا لَهَا أُخْرِجُوا مِنْهُ وَ حُوسِبُوا عَلَیْهِ
آنچه که در این دنیا به دست می آورد، روزی از آن خارج میشود در حالی که حساب کتاب همراه اوست.
هر آنچه بدست آورده را نمیتوان با خود برد باید باقی بماند ، پس داشته ها باقی میماند اما حساب آنرا با خود میبرد.
از کجا آمده !
به کجا خرج شده !
خمس آن داده شده !
✳️عاقل یا بر نمی دارد یا چیزی بر میدارد که بتواند با خود همراه کندو پاسخ حساب و کتاب آنرا هم داشته باشد.
🔹 مَا أَخَذُوهُ مِنْهَا لِغَیْرِهَا قَدِمُوا عَلَیْهِ وَ أَقَامُوا فِیهِ؛
دسته ای از دنیا بهره ای برداشت کردند برای غیر دنیا(نیت خدا )
همین که مرگ او فرا برسد همه برداشتها بر او وارد میشوند (قدموا علیه ) چیزی کم و گم نمیشود.
با دست خالی رفت ولی آن طرف جمع کثیری از اعمال صالح منتظرند .
در آن نور عمل صالح خوداقامه میشود( اقاموا فیه) زندگی مستمر در سرای باقی پیدا می کند.
🔹فَإِنَّهَا عِنْدَ ذَوِی الْعُقُولِ کَفَیْءِ الظِّلِّ، بَیْنَا تَرَاهُ سَابِغاً حَتَّى قَلَصَ وَ زَائِداً حَتَّى نَقَصَ
در نزد صاحبان عقل کل دنیا تمام شدنی ست دلبستگی ندارد.
در قالب تشبیه میگوید: دنیا در نگاه عاقلان مانند سایه بعد از ظهر است( کفیِ الظل)
مانند باز گشت سایه. از ظهر که گذشت برگشت سایه شروع میشود.
کل دنیا مانند بعد از ظهر ی ست که سایه ایجاد شده ، ثابت نمی ماند و پیوسته حرکت می کند.
همین که بخواهی زیر سایه گسترده باشی سایه جابجا میشود تو هم جابجا می شوی بعد از چندین بار جابجایی ناگهان شب میشود .
به محض اینکه میبینی سایه گسترده شد ( سابغاً) ناگهان سایه کم و کم می شود (قلصَ) در حالی که زیرسایه لذت می بردی ناگهان جمع میشودو شب فرا میرسد
🔺چرا دنیا به سایه تشبیه شده ؟
وجه شبه :
– سایه در اصل وجود ندارد جسم است که واقعیت دارد قیامت اصل است دنیا سایه است
– سایه مدام در حال حرکت است عمر در حال تمام شدن است همین بعد از ظهر دنیا را فقط وقت داریم پایان عمر پرونده عمل بسته میشود.
✳️ تا به خود بیاییم دنیا تمام می شود و وقت عمل کردن دیگر نداریم .
غفرالله لی و لکم الحمدلله رب العالمین
الهی امین الحمدالله رب العالمین