پیش بینی امیرالمومنین در دوران بعد از خود چه اتفاقی خواهد افتاد و حکومت بدست چه شخصی می افتد. از تلختربن جملات حضرت و بسیار درد ناک .
یکی از راههای شناخت امام معجزه است و یکی از انواع آن علم غیب است. که در آینده بطور کامل بوقوع می پیوندد. یکی از مواردی که پیشگویی می کنند: بدانبد بعد از مدت کوتاهی شخصی بر شما غالب و پیروز میشود با چنین صفاتی:
معنای لغوی : معاویه پرخوری داشت از خوردن خسته میشد اما سیر نمیشد. واین نفرین را پیامبر بر او کرد. روز ی فرستاد دنبال معاویه. نیامد سه بار تکرار شدهر سه بار به بهانه غذا خوردن نیامد فرمود: خدایا هیچگاه او را سیر نکن.
معنای کنایی: اشاره میکند به حب گسترش حکومت ، معاویه حرص زیادی داشت به کشور گشایی و حکومت بر منطقه جغرافیایی، و یکی از دلایل در افتادن با حضرت همین بود.
🔷 یَأ کلُ ما یَجِد و یَطلبُ ما لا یَجد آنچه را که در دسترس بود می خورد و آنچه که در دسترس نبود فریاد میزد و آنرا طلب می کرد. این جملات را بعنوان مذمت معاویه بیان می کند. و مذمت هر کسی که چنین صفتی داشته باشد. آنچه که در اختیار ست استفاده و آنچه که نیست ، از هر طریق و با ذلت آن را بدست آورد.و به داشته ها قانع نباشد. «صفت معاویه ایست»
🔷فاقتُلوهُ ولن تَقتُلوه معاویه واجب القتل است اورا بکشید اما میدانم که او را نخواهید کشت.
✳️ دلیل واجب القتل !! – روایت صحیح پیامبر که حجت شرعی هم دارد فرمود: هر زمان معاویه بر منبر من نشست حکومت بدست گرفت و مردم را امر و نهی کرد او را بکشید.
– ادله دیگر: بحث سباب النبی است کسی پیامبر و امام معصوم را با اراده و اختیار خود سبب کند معاویه لعن و نفرین را گسترش داد بمدت چهل سال بر منبرها و قبل از نماز سب را رایج کرده بود.
– آفساد فی الارض و قاتل بودن هزاران نفر و یاران حضرت از جمله مالک. همه دلایل واجب القتل بودن معاویه است.
🔷اَلا و اِنَّهُ سَیَأمُرُکم بِسَبّیِ والبَراءَةِ منّی بدانید بزودی شما را امر میکند به سب کردن . و بیزاری جستن از علی.
تفاوت این دو؟! لعن ، دور شدن از لطف و رحمت است ، سب ، ناسزا و فحش دادن است. که معاویه آنرا بخشنامه کرده بود واکر قبل از نماز فراموش میشد نماز را اعاده میکردند چون باطل بود.
🔷اَمَّا السَّبُ فَسُبونّی فاِنَّهُ لی زَکاةٌ ولکن نَجاةٌ اگر شرایط برشما تنگ و سخت شد از روی تقیه مرا دشنام بدهید [ فیسبونی] این دشنام دادن سبب رشد و ترقی من میشود [ زکاة] وباعث نجات شما می گردد. زکات مال هم ، چنین سبب برکت ، فزونی و رشد می گردد.
✳️مروان بن حکم میگوید: ما مجاهدت و عظمت علی را می دانستیم ، عاملی که باعث لعن شد این بود: ما دنبال حکومت بودیم. دقت کردیم ، در هر جایی که علی باشد معاویه بها و ارزشی ندارد. برای بزرگ کردن خود علی را کوچک کردیم. « اِنه لا یَستَقیمُ لنَا الاَمر الا بذالک » به هیچ طریقی نمی توانستیم به حکومت برسیم مگر علی را از چشم مردم بیندازیم.
دشمن ماهم دنبال اینست؛ رهبری ، نظام ، خدمات، پیشرفت ، را از چشم مردم بیندازد. برای بزرگ کردن خود، باید خوبها را تضعیف کنند. علی که پایین آمد، دیگران بالا میروند.
🔷و اَمَّا البرائَةُ فلا تَتَّبَرَّأُوا منّی اگر امر شدید به برائت جستن از من ، ازمن تبری نکنید [ لا تتبروا]
ناسزا گفتن به یک شخص است . اما برائت از شخصیت یک فرد است. شخصیت علی ، توحید ، دین ، اعتقادات است. برائت از علی ، برائت از پیغمبر و ایمان و توحید است.
عدم برائت از علی به سه دلیل
🔷فاِنی وُلِدتُ الفِطرةِ و سبقَت الیَ للایمانِ وَالهِجرَه – من بر فطرت توحیدی زاده شدم [ فطره] – من اولین سبقه ایمان و اسلام دارم[ سبقت] – اولین هجرت را دارم [ هحره]
کسی که فطرت پاک توحیدی دارد. و ایمان او اول، چه از جهت زمان و چه از جهت رتبه کسی جز علی نیست . برائت از او برائت از ایمان است.
فضای کلی مسلمانهای صدر با فضای حاکم بر مسلمانهای زمان حکومت خود مقایسه می کند.و بسیار تفاوت است . بعد از سی سال بعد پیغمبر چنان زمان دگرگون شده که هیچ مشابهتی به مسلمان ابتدایی نیست و اگر به آن سیره و روش عمل نشود شکست قطعی و حتمی ست.
بسم الله الرحمن الرحیم
💢 خطبه ۵۷ 💢
پیش بینی امیرالمومنین در دوران بعد از خود چه اتفاقی خواهد افتاد و حکومت بدست چه شخصی می افتد.
از تلختربن جملات حضرت و بسیار درد ناک .
یکی از راههای شناخت امام معجزه است و یکی از انواع آن علم غیب است. که در آینده بطور کامل بوقوع می پیوندد.
یکی از مواردی که پیشگویی می کنند:
بدانبد بعد از مدت کوتاهی شخصی بر شما غالب و پیروز میشود با چنین صفاتی:
🔷اَما اِنهُ سَیَظهَرُ علیکم بعدیٖ رجلٌ رَحبُ البُلعُوم مُندَحِقٌُ البَطن
بدرستیکه مشاهده می کنم ،بقطع یقین می گویم: مردی حلقوم گشاد [ رحب البلغوم]
شکم برآمده [مندحق]بر شما پیروز میگردد.
معنای لغوی : معاویه پرخوری داشت از خوردن خسته میشد اما سیر نمیشد.
واین نفرین را پیامبر بر او کرد.
روز ی فرستاد دنبال معاویه. نیامد سه بار تکرار شدهر سه بار به بهانه غذا خوردن نیامد فرمود:
خدایا هیچگاه او را سیر نکن.
معنای کنایی: اشاره میکند به حب گسترش حکومت ،
معاویه حرص زیادی داشت به کشور گشایی و حکومت بر منطقه جغرافیایی، و یکی از دلایل در افتادن با حضرت همین بود.
🔷 یَأ کلُ ما یَجِد و یَطلبُ ما لا یَجد
آنچه را که در دسترس بود می خورد و آنچه که در دسترس نبود فریاد میزد و آنرا طلب می کرد.
این جملات را بعنوان مذمت معاویه بیان می کند.
و مذمت هر کسی که چنین صفتی داشته باشد.
آنچه که در اختیار ست استفاده و آنچه که نیست ، از هر طریق و با ذلت آن را بدست آورد.و به داشته ها قانع نباشد.
«صفت معاویه ایست»
🔷فاقتُلوهُ ولن تَقتُلوه
معاویه واجب القتل است اورا بکشید اما میدانم که او را نخواهید کشت.
✳️ دلیل واجب القتل !!
– روایت صحیح پیامبر که حجت شرعی هم دارد فرمود: هر زمان معاویه بر منبر من نشست حکومت بدست گرفت و مردم را امر و نهی کرد او را بکشید.
– ادله دیگر: بحث سباب النبی است
کسی پیامبر و امام معصوم را با اراده و اختیار خود سبب کند
معاویه لعن و نفرین را گسترش داد بمدت چهل سال بر منبرها و قبل از نماز سب را رایج کرده بود.
– آفساد فی الارض و قاتل بودن هزاران نفر و یاران حضرت از جمله مالک.
همه دلایل واجب القتل بودن معاویه است.
🔷اَلا و اِنَّهُ سَیَأمُرُکم بِسَبّیِ والبَراءَةِ منّی
بدانید بزودی شما را امر میکند به سب کردن . و بیزاری جستن از علی.
تفاوت این دو؟!
لعن ، دور شدن از لطف و رحمت است ،
سب ، ناسزا و فحش دادن است.
که معاویه آنرا بخشنامه کرده بود واکر قبل از نماز فراموش میشد نماز را اعاده میکردند چون باطل بود.
🔷اَمَّا السَّبُ فَسُبونّی فاِنَّهُ لی زَکاةٌ ولکن نَجاةٌ
اگر شرایط برشما تنگ و سخت شد از روی تقیه مرا دشنام بدهید [ فیسبونی]
این دشنام دادن سبب رشد و ترقی من میشود [ زکاة] وباعث نجات شما می گردد.
زکات مال هم ، چنین سبب برکت ، فزونی و رشد می گردد.
✳️مروان بن حکم میگوید:
ما مجاهدت و عظمت علی را می دانستیم ، عاملی که باعث لعن شد این بود:
ما دنبال حکومت بودیم. دقت کردیم ،
در هر جایی که علی باشد معاویه بها و ارزشی ندارد.
برای بزرگ کردن خود علی را کوچک کردیم.
« اِنه لا یَستَقیمُ لنَا الاَمر الا بذالک »
به هیچ طریقی نمی توانستیم به حکومت برسیم مگر علی را از چشم مردم بیندازیم.
دشمن ماهم دنبال اینست؛ رهبری ، نظام ، خدمات، پیشرفت ، را از چشم مردم بیندازد.
برای بزرگ کردن خود، باید خوبها را تضعیف کنند.
علی که پایین آمد، دیگران بالا میروند.
🔷و اَمَّا البرائَةُ فلا تَتَّبَرَّأُوا منّی
اگر امر شدید به برائت جستن از من ، ازمن تبری نکنید [ لا تتبروا]
ناسزا گفتن به یک شخص است .
اما برائت از شخصیت یک فرد است.
شخصیت علی ، توحید ، دین ، اعتقادات است.
برائت از علی ، برائت از پیغمبر و ایمان و توحید است.
عدم برائت از علی به سه دلیل
🔷فاِنی وُلِدتُ الفِطرةِ و سبقَت الیَ للایمانِ وَالهِجرَه
– من بر فطرت توحیدی زاده شدم [ فطره]
– من اولین سبقه ایمان و اسلام دارم[ سبقت]
– اولین هجرت را دارم [ هحره]
کسی که فطرت پاک توحیدی دارد.
و ایمان او اول، چه از جهت زمان و چه از جهت رتبه کسی جز علی نیست . برائت از او برائت از ایمان است.
فضای کلی مسلمانهای صدر با فضای حاکم بر مسلمانهای زمان حکومت خود مقایسه می کند.و بسیار تفاوت است .
بعد از سی سال بعد پیغمبر چنان زمان دگرگون شده که هیچ مشابهتی به مسلمان ابتدایی نیست و اگر به آن سیره و روش عمل نشود شکست قطعی و حتمی ست.
اللهم انصر علی مَن عادانا