یارمحمدی:
*بسم الله الرحمن الرحیم*
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۲/۲۰ - ۸ شوال
💢 *خطبه ۲۹* 💢
🔅مانند خطبه ۲۷،نهی و سرزنش مردم از چرایی عقب نشینی شأن در مقابله با دشمن و اینکه چرا آنقدر که باید غیرت دینی ندارند .🔅
🔸شأن صدور این خطبه :
در آن دو سال آخر حکومت حضرت ،معاویه جسته و گریخته تخریب و غارت و فرار را انجام می داد. هدف او به هم ریختن آرامش و نظم اجتماعی بود. در زمان این خطبه ، معاویه، ضحاک بن قیس را
مامور کرد که تخریب انجام دهد و در هیچ جایی توقف نکند. ضحاک در راه برخورد به کاروانی از بیت الله الحرام کرد که رییس این قافله ،برادر زاده ی عبدالله بن مسعود ،صحابه ی بزرگ پیامبر (ص) بود، ضحاک او را را به قتل رسانید .و مردم به خاطر رسانه ی معاویه، به زمین چسبیده بودند حرکتی از خود نکردند، حضرت درخطاب به مردم می فرماید؛
🔸أَیُّهَا النَّاسُ الْمُجْتَمِعَةُ أَبْدَانُهُمْ
ای مردم؛( مخاطب حضرت مردم کوفه و بصره و اهل عراق هیچ حرکت خاصی در مقابل حمله های معاویه نمی کنید)
شما بدن هایتان در کنار هم است. شهر و قریه تشکیل داده اید
🔸الْمُخْتَلِفَةُ أَهْوَاؤُهُمْ
ولی مشکل شما این است که اهدافتان از هم دور است. (عامل مهم تفرقه جامعه، تفرقه جسم نیست، تفرقه قلب است)
🔺سوال🔺
چرا هدف واحد نیست؟
با توجه به خطبه های قبلی
حضرت فرمود: دین و خدا و پیامبرتان و ... یکسان است. نکته اینجاست که شما شرک دارید و این شعر شما را به تفرقه میکشد. توحید می گوید هر جا کثرت است باید وحدت حاصل شود کارشرک این است که دسته دسته و گروه گروه می کند. آنچه باعث اختلاف است شرک است اگر همه اهداف یکی باشد اختلافی نیست.
🔸کَلَامُکُمْ یُوهِی الصُّمَّ الصِّلَابَ
شما حرف میزنید ولی حرف هایتان، کوه های سخت را فرو می ریزد (الصُّمَّ الصِّلَابَ: سرسخت نفوذ ناپذیر)
در حرف زدن درجه یک هستید ولی
🔸وَ فِعْلُکُمْ یُطْمِعُ فِیکُمُ الْأَعْدَاءَ
در عمل کردن طوری عمل می کنید که دشمن در شما طمع می کند.
🔸تَقُولُونَ فِی الْمَجَالِسِ کَیْتَ وَ کَیْتَ،
در مجالس وقتی دور هم می نشینید، می گویید ما این چنین و آنچنان می کنیم
( کَیْتَ وَ کَیْتَ: لاف میزنید)
🔸، فَإِذَا جَاءَ الْقِتَالُ قُلْتُمْ حِیدِی حَیَادِ
آن روزی که آتش جنگ برافروخته شد ، گفتید:( حِیدِی حَیَادِ: دور شو از من ای جنگ، پا به فرار می گذارید
🔸 مَا عَزَّتْ دَعْوَةُ مَنْ دَعَاکُمْ
پیروز نشد آنکه شما را دعوت به حق کرد .جهادی که با شما شروع شود پیروزی ندارد .
🔸وَ لَا اسْتَرَاحَ قَلْبُ مَنْ قَاسَاکُمْ
بر فرض که من شما را به زور به جبهه ببرم(قَاسَاکُمْ ). خیالم از جانب شما راحت نیست (لَا اسْتَرَاحَ)
🔸أَعَالِیلُ بِأَضَالِیلَ
شما مردمی هستید که با علت تراشی های مریضی( أَعَالِیلُ )، خودتان را به گمراهی(أَضَالِیلَ ) می کشانید.
🔸دِفَاعَ ذِی الدَّیْنِ الْمَطُولِ
مثل شما مانند بدهکاری است که بدهی خود را به تاخیر می اندازد فقط به طلبکار می گوید من مهلت بده هیچ کاری صورت نمی دهد
معاویه دندان تیز کرده ولی شما مدام برای جهاد بهانه می آورید.
🔅عجیبترین جملات 🔅
🔸لَا یَمْنَعُ الضَّیْمَ الذَّلِیلُ
هیچگاه افراد ذلیل ( تو سری خور) نمی توانند ظلم(الضَّیْمَ) را دفع کنند. تا وقتی مشکلات مبارزه با ظلم را به جان نخری، به جای نمیرسی. مبارزه با ظلم کتک خوردن دارد باید آنقدر مقاومت کنی تا روی پای خود بایستی.
🔺 هرکس بخواهد با استکبار مواجهه و بایستد باید حریت و آزادگی یابد . حریت یعنی امام حسین علیه السلام ، یعنی بمیریم و به شهادت برسیم بهتر از این است که زیر حکومت را نماز و شراب و ... باشیم .
🔸وَ لَا یُدْرَکُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ
حق به دست نمی آید مگر با جدیت و پشتکار. برای احیای حق باید زحمت کشید ،خون دل خورد ، اشک ریخت.
🔺 چون حضرت بنای احیای حق را داشت جلوی طلحه و زبیر ایستاد. سه جنگی که به حضرت تحمیل شد بنابر همین احیای حق بودو حکومت ۵ساله حضرت سر تحقق همین یک جمله آخر گذشت .🔺
🔺نکته 🔺
درست است که ما نسبت به ادای حقوق دیگران وظیفه داریم ولی وظیفه اول نسبت به خودمان داریم از ما خواستند که پرواز کنیم وظیفه ما سلوک و ترقی است
🔅 سوره تحریم آیه ۶ :«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ...» به همین مطلب اشاره دارد مطابق با این جمله حضرت «لا یدرک الا بالجد»
اولین حق که رشد خودمان است فقط با سختی کشیدن و کوشش و انجام تکلیف، به دست می آید.
🔅سوره علق آیه ۶
«إِنَّ الاْءِنسَانَ لَیطْغَی أَن رَآهُ اسْتَغْنَی»
هو اشاره به این دارد که راحتی باعث سرکش شدن انسان می شود .
🔸أَیَّ دَارٍ بَعْدَ دَارِکُمْ تَمْنَعُونَ
وَ مَعَ أَیِّ إِمَامٍ بَعْدِی تُقَاتِلُونَ.
اگر از این سرزمین مادری تان (عراق کوفه ..) نخواهید دفاع کنید از کجا می خواهید دفاع کنید! و اگر نسبت به آن غیرت نداشته باشید نسبت به کجا غیرت می خواهید داشته باشید! معنی: اگر پا در رکاب با امام مجاهدتان نباشید با چه کسی می خواهید به جبهه بروید!!
🔸الْمَغْرُورُ وَاللّهِ مَنْ غَرَرْتُمُوهُ،
( الْمَغْرُورُ) فریب خورده ترین شخص است کسی که فریب شما مردم را بخورد
🔸مَنْ فازَ بِکُمْ فَقَدْ فَازَ وَاللّهِ بِالسَّهْمِ الاَْخْیَبِ،
کسی که میخواهد با شما به میدان رود و به وسیله شما پیروز شود مانند کسی است که با تیر اخیب تیر انداخته( کنایه از ضررکردن)
🔸وَ مَنْ رَمى بِکُم
فَقَدْ رَمى بِاَفْوَقِ ناصِل.
کسی که با شما تیراندازی کند مثلا تیرانداز است که یک تکه چوب بدون نوک و بدون انتهای پیکان پرتاب کند که با سرعت و درست به هدف نمی خورد و اگر به هدف بخورد آن را از پا در نمی آورد( دشمن از جانب شما احساس خطر نمی کند)
🔸اَصْبَحْتُ وَاللّهِ لااُصَدِّقُ قَوْلَکُمْ،
وَلا اَطْمَعُ فى نَصْرِکُمْ، وَلا اُوعِدُ الْعَدُوَّ بِکُمْ
به خدا آن قدر به شما اعتماد کردم و اعتماد مرا خدشه دار، کردید دیگر حاضر نیستم حرف های شما را تصدیق کنم، امیدی به کمک کاری شما ندارم، به خاطر شما ترسوها، دشمنی را (لا اُوعِدُ:تهدید نمیکنم)
🔸ما بالُکُمْ؟ ما دَواؤُکُمْ ؟ما طِبُّکُمُ؟
چی شده شما را؟ دوای بیماری شما چیست؟ چطور شما را میشود درمان کرد؟ که حرف حق را بشنوید
🔸القوم رِجالٌ اَمْثالُکُمْ.
اصحاب معاویه هم افرادی مثل شما هستند ولی حرف معاویه را با این که باطل است می پذیرد
🔅۳تا مشکل ظاهراً در شماست
🔸 اَقَوْلاً بِغَیْرِ عَمَل؟!
۱_ قول به غیر عمل بیان می کنید
🔸وَ غَفْلَةًغَیْرِ وَرَع ؟!
۲_ خودتان را به غفلتی زدید که مومنانه و از روی تقوا و ورع نیست (سهوی نیست،عمدی است و محض غفلت جبران نمی کنید )
🔸وَ طَمَعاً فى غَیْرِ حَقٍّ؟!
🔅دو معنا ذکر کرده اند
۱_شما طمع دارید به حق برسید ولی در عمل کاری نمی کنی.
۲_شما دلتان اصلا حق را نمی خواهد
🔺حکم دفاع از وطن در دین اسلام چگونه است؟🔺
آیات و روایات به ما می گوید انسان از نظر فطرت علقه به سرزمینش دارد لذا باید به سرزمین خود نگاه آباد گرانه داشته باشد
امام على علیه السلام :
از بزرگوارى انسان است؛ گریستن او بر زمان سپرى شده اش و علاقه او به میهنش و نگهداشتن دوستان دیرینه اش(بحارانوار)
🔺مطلب تاریخی آخر 🔺
سرانجام ضحاک بن قیس که در ابتدای خطبه قسمت شأن صدور خطبه از او نام بردبم این شد که در مواجهه با لشکری به فرماندهی حجر بن عدی پا به فرار گذاشت
غفرالله لب و لکم الحمدلله رب العالمین
ای مسیحای علی اعجاز کن
مگل مشگل گشا را باز کن 6
الحمدلله رب العالمین