بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۱/۳۱ - ۱۸ رمضان
💢 خطبه ۶ 💢
بعد از خروج طلحه و زبیر عده ای از دوستان نادان ، امیرالمومنین را از رفتن به کارزار منع میکردند که پایه های حکومت هنوز محکم نشده ، جنگ سنگین جمل حکومت را از چنگ خارج می کند پس در مدینه بمانید و به آرامی آنان را در جای خود بنشانید.
در حالیکه تفکر اشتباهی بود.
طلحه و زبیر قبل از عزیمت به بصره با معاویه هماهنگ شده بودند .
معاویه قول داده بود چون مردم بصره از مخالفان علی هستند با شما همراهی خواهند کرد.
بمحض استقرار شما در بصره من در شام طلحه و زبیر را امیرالمومنین معرفی میکنم و مردم با شما بیعت میکنند.
او در مدینه بماند ، شما در عراق و معاویه در شام ، حکومت را بخش بخش بین خود تقسیم کنند.، از قبل برنامه چنین چیده شده بود.
در مقابل نصیحت دوستان نادان که در مدینه بمانید فرمود:
🔸واللهِ لا اَکونَ کالصَّبغِ تَنامُ علیٰ طولِ اللَّدْمُ
بخدا قسم مانند کفتار نیستم که با صدا و آهنگ [ للدم] شکارچی خود را بخواب بزنم ، تا حکومت اسلام را قسمت کنند و شکارچی به شکار خود برسد.
کفتار [الصبغ]یک حیوان کم هوش احمق است شکارچی نزدیک لانه او با تولید صدای ارام و آهنگی، بآرامی کفتار بخواب میرود .
و شکارچی بدون شلیک تیری راحت او را شکار می کند.
🔸حتیٰ یَصلُ الیها طالبُها یَختَلِهاراصِدُها
بخواب بروم تا شکارچی با فریب و دشمنی مرا غافلگیر کند.
باید در مقابل دشمن چشم باز باشد هر حرکتی خواست انجام دهد حرکتهای بعدی او پیش بینی شود. در برابر دشمن باید از قبل موضع گیری درست گرفته بشود.
🔸ولکنّٖی اَضربُ بالمُقیلِ الیَ الحقِّ المُدبرَ عنهُ
من کسی هستم به سبب دوستان در مقابل دشمنان ایستاده و با شمشیر بر فرق آنها که به حق پشت کردند می کوبم.
🔸و بالسّامعِ المطیعِ العاصیَٖ المُریب َ ابداَ حتیٰ یاتیَ علیَّ یومی
با دوستانی که حرف شنو و مطیع هستند.بر سر کسانی که گهکارند و باور ندارند ، مدام در شک و ریب هستند. بر سر این مخالفان می کوبم
این حمله فقط با طلحه و زبیر نیست ، همیشه طریقه و مرام علی اینگونه است.با چشم باز در مقابل دشمن و چشم اغماض در برابر اعمال دوستان ادامه میدهد تا مرگ علی فرا برسد.
از حق کوتاه نخواهد آمد.
صفات دوستان حضرت :
۱- حق طلب باشند.[ المقبلُ الی الحق]
۲- حرف شنو باشند. نظر خورا تحمیل نکند[ السّامع ]
۳- شنیده ها را عمل کره و مطیع باشند [المطیع]
ویژگی و صفات دوستان و یاران امام عصر صلواة الله علیه هم همین اوصاف است.
🔸فواللهُ مازِلتُ مدفوعاً عن حقّیٕ مُستَأثَراَ علیَّ منذُ قبضَ اللهُ نبیَّ
بخدا قسم همیشه حق مرا از من دفع کردند.
فقط کار امروز و دیروز نیست!!!
از زمان رحلت پیامبر این ظلم و حق کشی ، و ترجیح دادن و انتخاب دیگران برمن تا به امروز ادامه دارد.
🔸حتیٰ یومَ الناسِ هذا
ظلم برمن ادامه دارد تا امروز که روز مردم است.
حضرت نفرموده « یومی » امروز من،
بلکه فرمود امروز مردم .
روزی گفتند علی تنها ست کسی با او نیست ، ظلم شد سقیفه تشکیل دادند ، اما امروز که علی تنها نیست جمعیت آمده و اگر علی حاکم شود باز عده ای کار شکن به حمایت مردم اعتنایی ندارند کارشکنی و ظلم خود را ادامه می دهند.
اللهم ثبّت اقدامنا بالقران
الحمدالله رب العالمین