بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۷ شعبان
💢 حکمت ۴۱۶ 💢
♦️یا بنیَّ لا تُخلِفنَّ و راءَکَ شیئاً منَ الدنیا امیرالمومنین به فرزند خود امام مجتبی علیهما السلام در مورد ارث فرمود: ای فرزندم باقی نگذار پشت سر خود، هیچ چیز از دنیا بعد از مرگ خود باقی نگذار.
ارث خیر است اما زیاده روی در آن را نهی میفرماید.
♦️فانَّک تخَلِفُهُ لاَحدٕ رجلینِ آنچه که بعنوان ارث میگذاری از دو حالت خارج نیست.
♦️لِما رجلٌ عمِلَ فیهِ بطاعةِ الله فسَعِدَ بما شَقیتَ به اگر ورثه صالح و سالم باشند و اموال را در راه خیر مصرف کنند. اموال تو ، سبب سعادت ورثهٔ تو میشود. اما تو بهمان اندازه بی بهره میمانی . متضرر میشوی و دست خالی .چون در حیات خود اموال را به خیر بیشتر مصرف نکردی و برای وراث باقی گذاشتی.
♦️واِما رجلٕ عمِلَ فیهِ بمعصیة الله فَشَقیٰ بما جمَعتَ له فکنتَ.... در حالت دوم ورثه صالح نباشند و سرمایه تو را در خلاف مصرف کنند. سرمایه تو عامل گناه آنان شده و بمعنای واقعی شقی و بدبخت میشوی. با پول فراوان زمینه فساد آنها را فراهم کردی کمک کار آنها ودر گناه شریک هستی.
♦️و لیس احدُ هذینِ حقیقاً اَن تُؤثَرَهُ علیٰ نفسِک هیچکدام از این دو گروه [ وارث خلف و ناخلف] سزاوار نیستند که آنها را مقدم بر خود کنی. و در آخرت بخاطر آنها دست خالی بمانی.
نکته: اگر پدر نیت خیر نداشته باشد در باقی گذاشتن ارث . وارث به فساد گرفتار شوند پدر هم مسئول و باید پاسخگو باشد.
اما اگر پدر نیت خیر دارد فرزندان با آن پول فساد کردند نقش پدر درفساد آنها چگونه است!!!
اگر متعارف و معقول ارث باقی گذاشته باشد ، مسئول نیست. اما جمع مال و ذخیره برای وراث باشد ، فضا برای سرکشی آنان فراهم شده ، احساس بی نیازی کردند ، طغیان می کنند. در این مورد نیت کار ساز نیست ، بلکه عمل بالاتر از نیت است.
💢 حکمت ۴۱۷ 💢
♦️لقائلِ قال لحضرتهِ استغفرالله شخصی در محضر حضرت استغفار گفت. حضرت او را نهی کردو فرمود:
♦️تَکِلَتکَ اُّمُک اَتَدری مَا الاستغفار مادرت بعزای تو بنشیند. تو میدانی استغفار چیست!!!
این نفرین نیست بلکه یک نوع نهی شدید است. یعنی عمل تو زشت است، نهایت عصبانیت و ونهی خود را در قالبی ادا کردن است مانند مادری که به فرزند خود می گوید «بمیری ساکت بنشین»
♦️انَ الاستغفارَ درجةُ العلّیین و هو اسمٌ واقعٌ علیٰ ستَّةِ معانٕ حقیقت استغفار درجه ایست برای افراد بلند مرتبه است. خود استغفار درجه است.رشد میدهد. لاپوشانی گناه نیست. برای رسیدن به مقام و درجه از دالان استغفار باید عبور کرد. استغفار یک لفظ است و شش پله و مرحله دارد.
♦️اوَلُهَا الندَم علیٰ ما معنیٰ ۱- از گذشته ی خود بطور کامل پشیمان باشد. گذشته گناه آلود را بد بداند،اما مایوس و دل افسرده نباشد.
♦️و الثانی العزمُ علیٰ ترکِ العَودِ الیهِ ابداً ۲- پشیمانی که موجب حرکت، و عزم و اراده را قوی کند که حتی یکبار هم به گذشته بر نگردد. جدیت و همت بر کسب طهارت داشته باشد.
♦️و الثالث اَن تُؤَدِیَّ الیَ المخلوقین حقوقَهم .... ۳- باید حقوق مردم را ادا کند طوری که به دیدار خدا رفت سبکبال باشد و حقی به گردن او نمانده باشد.[ ادای حق الناس]
♦️والرابعاَن تَعمِدَ الیٰ کلًِ فریضه علیکَ ضَیَعتَها فتُؤَدِّیَ حقَّها ۴- تلاش کند بر ادای واجباتی که از او ضایع شده. [ ادای حق الله ]
بعضی گناهان قضا کردنی نیستند، مانند ضایع کردن عمر جوانی ، آبرو ریزی ، در مواردی که قابلیت جبران ندارد بشدت به عمل خیر اقدام کند. اعمال خیر کفارهٔ آنهاست. « الا الذین تابوا و اَصلَحوا - »
♦️و الخامسُ اَن تَعمِدَ الیَ اللحمِ الذی نَبَتَعلیٰ السَّحتِ ..... ۵- همت کند بر آب کردن گوشتی که از راه نامشروع روییده. با عبادت ،گریه ،خودخوری ، اذیت خود، تا اینکه نحیف شود. وآرام آرام بدن با رزق طیب از نو شکل بگیرد.
♦️والسادسُ اَن تُذیقَ الجسمَ اَلَمَ الطاعه کما اَذَقتَهُ حلاوةَ المعصیه ۶- همانگونه که گذشته پر گناه لذت بخش بوده ، به همان میزان حلاوت عبادت را بخود بچشاند.
مرحله ۵,۶ شامل کسی ست که مال حرام در زندگی خود وارد کرده.
♦️فعندَ ذالک تقول: استغفرالله در این هنگام میتواند لفظ استغفار را بکار بگیرد.
اللهم اجعل ذنوبنا مغفوره و اعمالنا مقبوله
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۷ شعبان
💢 حکمت ۴۱۶ 💢
♦️یا بنیَّ لا تُخلِفنَّ و راءَکَ شیئاً منَ الدنیا
امیرالمومنین به فرزند خود امام مجتبی علیهما السلام در مورد ارث فرمود:
ای فرزندم باقی نگذار پشت سر خود،
هیچ چیز از دنیا بعد از مرگ خود باقی نگذار.
ارث خیر است اما زیاده روی در آن را نهی میفرماید.
♦️فانَّک تخَلِفُهُ لاَحدٕ رجلینِ
آنچه که بعنوان ارث میگذاری از دو حالت خارج نیست.
♦️لِما رجلٌ عمِلَ فیهِ بطاعةِ الله فسَعِدَ بما شَقیتَ به
اگر ورثه صالح و سالم باشند و اموال را در راه خیر مصرف کنند.
اموال تو ، سبب سعادت ورثهٔ تو میشود.
اما تو بهمان اندازه بی بهره میمانی .
متضرر میشوی و دست خالی .چون در حیات خود اموال را به خیر بیشتر مصرف نکردی و برای وراث باقی گذاشتی.
♦️واِما رجلٕ عمِلَ فیهِ بمعصیة الله فَشَقیٰ بما جمَعتَ له فکنتَ....
در حالت دوم ورثه صالح نباشند و سرمایه تو را در خلاف مصرف کنند.
سرمایه تو عامل گناه آنان شده و بمعنای واقعی شقی و بدبخت میشوی.
با پول فراوان زمینه فساد آنها را فراهم کردی کمک کار آنها ودر گناه شریک هستی.
♦️و لیس احدُ هذینِ حقیقاً اَن تُؤثَرَهُ علیٰ نفسِک
هیچکدام از این دو گروه [ وارث خلف و ناخلف] سزاوار نیستند که آنها را مقدم بر خود کنی. و در آخرت بخاطر آنها دست خالی بمانی.
نکته:
اگر پدر نیت خیر نداشته باشد در باقی گذاشتن ارث .
وارث به فساد گرفتار شوند پدر هم مسئول و باید پاسخگو باشد.
اما اگر پدر نیت خیر دارد فرزندان با آن پول فساد کردند نقش پدر درفساد آنها چگونه است!!!
اگر متعارف و معقول ارث باقی گذاشته باشد ، مسئول نیست.
اما جمع مال و ذخیره برای وراث باشد ، فضا برای سرکشی آنان فراهم شده ، احساس بی نیازی کردند ، طغیان می کنند.
در این مورد نیت کار ساز نیست ، بلکه عمل بالاتر از نیت است.
💢 حکمت ۴۱۷ 💢
♦️لقائلِ قال لحضرتهِ استغفرالله
شخصی در محضر حضرت استغفار گفت.
حضرت او را نهی کردو فرمود:
♦️تَکِلَتکَ اُّمُک اَتَدری مَا الاستغفار
مادرت بعزای تو بنشیند. تو میدانی استغفار چیست!!!
این نفرین نیست بلکه یک نوع نهی شدید است.
یعنی عمل تو زشت است، نهایت عصبانیت و ونهی خود را در قالبی ادا کردن است مانند مادری که به فرزند خود می گوید «بمیری ساکت بنشین»
♦️انَ الاستغفارَ درجةُ العلّیین و هو اسمٌ واقعٌ علیٰ ستَّةِ معانٕ
حقیقت استغفار درجه ایست برای افراد بلند مرتبه است.
خود استغفار درجه است.رشد میدهد.
لاپوشانی گناه نیست.
برای رسیدن به مقام و درجه از دالان استغفار باید عبور کرد.
استغفار یک لفظ است و شش پله و مرحله دارد.
♦️اوَلُهَا الندَم علیٰ ما معنیٰ
۱- از گذشته ی خود بطور کامل پشیمان باشد.
گذشته گناه آلود را بد بداند،اما مایوس و دل افسرده نباشد.
♦️و الثانی العزمُ علیٰ ترکِ العَودِ الیهِ ابداً
۲- پشیمانی که موجب حرکت، و عزم و اراده را قوی کند که حتی یکبار هم به گذشته بر نگردد.
جدیت و همت بر کسب طهارت داشته باشد.
♦️و الثالث اَن تُؤَدِیَّ الیَ المخلوقین حقوقَهم ....
۳- باید حقوق مردم را ادا کند طوری که به دیدار خدا رفت سبکبال باشد و حقی به گردن او نمانده باشد.[ ادای حق الناس]
♦️والرابعاَن تَعمِدَ الیٰ کلًِ فریضه علیکَ ضَیَعتَها فتُؤَدِّیَ حقَّها
۴- تلاش کند بر ادای واجباتی که از او ضایع شده.
[ ادای حق الله ]
بعضی گناهان قضا کردنی نیستند، مانند ضایع کردن عمر جوانی ، آبرو ریزی ،
در مواردی که قابلیت جبران ندارد بشدت به عمل خیر اقدام کند. اعمال خیر کفارهٔ آنهاست.
« الا الذین تابوا و اَصلَحوا - »
♦️و الخامسُ اَن تَعمِدَ الیَ اللحمِ الذی نَبَتَعلیٰ السَّحتِ .....
۵- همت کند بر آب کردن گوشتی که از راه نامشروع روییده.
با عبادت ،گریه ،خودخوری ، اذیت خود، تا اینکه نحیف شود.
وآرام آرام بدن با رزق طیب از نو شکل بگیرد.
♦️والسادسُ اَن تُذیقَ الجسمَ اَلَمَ الطاعه کما اَذَقتَهُ حلاوةَ المعصیه
۶- همانگونه که گذشته پر گناه لذت بخش بوده ، به همان میزان حلاوت عبادت را بخود بچشاند.
مرحله ۵,۶ شامل کسی ست که مال حرام در زندگی خود وارد کرده.
♦️فعندَ ذالک تقول: استغفرالله
در این هنگام میتواند لفظ استغفار را بکار بگیرد.
اللهم اجعل ذنوبنا مغفوره
و اعمالنا مقبوله