خب
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱ شعبان
💢 حکمت ۳۸۸ 💢
♻️الا انَّ منَ البلاءِ والفاقه و اَشدُّ منَ الفاقه مرضُ البدن
آگاه باشید ،بخشی از بلایای انسان فقر است.
فقر امر پسندیده ای نیست.فقر نعمت نیست.
بلا و امتحان اشخاصی است.
و شدیدتر از بلای فقر ، جسم نا سالم و بیمار است.
انسان بیمار که سلامت او در مخاطره افتاده بلای اوسخت تر از فقر مالی است.
♻️و اَشدُّ مِن مرضِ البدن مرضُ القلب
بالاتر از بیماری جسم ،بیماری قلب است.
بیماری روح در قالب اعتقاد یا اخلاق.
زیرا بیماری جسم محدود است ، اما بیماری روح محدودیت ندارد.
♻️اَلا و انًَ منَ النعَم سعَةَ المال و افضلُ...صحتُ البدَن
آگاه باشید ،یکی از نعمتهای اعطایی خدا سعهٔ مال است.
و افضل از سعه مال، داشتن جسم سالم است.
♻️وافضلُ مِن صحتِ البدن تقویَ القلب
بهتر از سلامت جسم سلامت روح و روان است.
سلامت جسم خوب است که در خدمت سلیم القلب بودن باشد.
در هر سه مرحله ،باید مرحله قبل فدا شود تا مرحلهٔ بعد بدست آید.
💢 حکمت ۳۸۹ 💢
♻️مَن اَبطاَ بهِ عملُه لَم یُسرَع بهِ نسَبُهُ
اگر عمل کسی باعث عقب ماندگی او باشد.
عمل متناسب با بهشتی شدن نداشته باشد.حسب و نسب خانوادگی نمیتواند او را سرعت ببخشد.
برای سنجش هر شخص، عمل خوب او ضمانت است نه شرافت حسب.
در فضای جاهلیت که نگاه تفاخر به حسب و تکاثر بود به دوری از این موارد دعوت می کند.
اگر کسی از جهت درونی تقوا نداشت ،از فضل پدر و حسب، حاصلی به او نمیرسد.
♻️مَن فاتَهُ حَسبُ نفسِهِ لم یَنفعُهُ حَسبُ ابائهِ
کسی حسب نفس و شرافت درون نداشته ،دست خالی باشد، خوبی پدران دست او را پر نخواهد کرد. و کمک حال او نخواهد شد.
💢 حکمت ۳۹۰ 💢
♻️للمومن ثلاثُ ساعات ،فساعةٌ یُناجی ربَّه و ساعةٌ یَخَلّیٖ بینَ نفسهِ
روز مومن به سه بخش تقسیم شده،
یک بخش مناجات و ارتباط با خدا در قالب تفکر ، اعمال عبادی، زیارت ، مناجات، خیریه و دستگیری. هر عملی که در راستای رضای الهی باشد.
بخش دوم ،در جهت کسب و کار و معاش زندگی باشد.
بخش سوم ، برای استراحت و تفریح ، و هرچه که نفس با آن آرامش پیدا می کنند.[ خواب ، کتابخوانی، تفریح ، دیدن فیلم]
برای تجدید قوا ، استراحت کافی سبب شادابی جسم و نتیجه آن عبادت با نشاط میشود.
آیة الله مکارم: تقسیم بندی هشت ساعته، منظور از ساعت بمعنای ۶۰ دقیقه نیست بلکه ساعت بمعنای بخشی است.
روز به سه بخش، گاهی باید کار بیشتر باشد،
گاه ماه عبادی ست باید عبادت بیش باشد
گاه بیماریست باید استراحت بیشتر باشد.
متناسب با شرایط و حال هر سه بخش باشد،در کم و زیادی ان تغییر حاصل شود.
بینَ نفسهِ وبینَ لذتِها فیما یَجِلُّ و یَجمُلُ
تفریح مقدمه است برای معاش و دعا،.
لذت و تفریح بشرطی که حلال و «زیبا»و «کوتاه» باشد.
برای یُجمل دو معنا فرض شده،
۱- زیبا: ملاک تفریح، زیبایی و حلال بودن است.
۲- مجمل و کوتاه : کوتاه بودن در مقابل افراط است.
وعلت آنست که مقابل زیاده روی در امور شهوانی گرفته شود.
💢 حکمت ۳۹۱ 💢
یک اصل مهم بینایی
♻️اِزهَد فی الدنیا یُبَصٌِرُکَ اللهُ عَوراتِها
زیاده روی در خوشگذرانی مانع بینایی انسان میشود. تا زهد نباشد حقایق دیده نمیشود.
کسی زهد و بی رغبتی به دنیا داشته باشد ،خدا زشتی های دنیا را برای او عیان می کند.
دنیا آنچنان هم زیبایی ندارد، فقط مقابل چشمان پرده ای بنام عشق و علاقه مفرط آویخته شده که مانع دیدن زشتی هاست.
حب افراطی انسان را کور می کند.
امام صادق سلام الله علیه:
خدا اراده کند به فردی خیر رساند برای او سه کارانجام می دهد.
۱- او را در دنیا زاهد می کند.
۲- او را فقیه در دین.
۳- و عیوب دنیا را به او نشان می دهد.
♻️ولا تَغفُل فلَستَ بمَغفولٕ عنکَ
غافل مباش که او از تو غافل نیست .
نتیجه زهد از دنیا توجه به خداست.
نتیجهٔ دلبستگی به دنیا غفلت از خداست.
امام صادق علیه السلام :
تعجب می کنم از کسی که، دو دستی دنیا را چسبیده و طلب می کند.
درحالیکه دنیا او را دو دستی تحویل مرگ و قبرمی دهد. با این حال او دست به دامان همین دنیا شده.
💢 حکمت ۳۹۲ 💢
♻️تَکَلَّموا تُعرَفوا فانَّ المَرءَ مَخبوءٌ تحتَ لسانهٓ
تکلم کنید تا شناخته شوید.
«تا مرد سخن نگفته باشد، عیب هنرش نهفته باشد.»
هر فردی در زیر زبان خود پنهان است ،تا سخن نگوید نقص و کمال او پنهان باشد.
اما طوری سخن بگویید و عالم بشوید ،هر کلامی که گفتید نشان شخصیت والای شما باشد.
اللهم اجعل النور فی اسماعنا و ابصارنا
الحمدلله رب العالمین
عشق به حیدر چه دلنشینه
همه ی حرف نبی همینه