بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۰/۱۲/۹ – ۲۶ رجب
💢 حکمت ۳۷۵ 💢 بنحوی به امر بمعروف و نهی منکر اشاره دارد.
ابی جحیفه گفت از امیرالمومنین شنیدم که فرمود:
💠انَّ اولَ ما تُغلَبون علیهِ منَ الجهادِ الجهادُ بایدیکم هرکس که بر شما غالب شود اول چیزی که بعد از غلبه انجام می دهد ،خلع سلاح شماست. دست شما را خالی میکند. [جهاد با دست و زبان و قلب ] جهاد با دست همان امر بمعروف یدی .
در یک مقابله حتمی قرار دارید ،یک طرف شما و یک طرف دشمن، که در صدد هستند دست شما را خالی کنند وامر بمعروف عملی را از شما بگیرند. دست شما که کوتاه شد اِعمال قدرت نداشتید. مرحلهٔ اول آنان محقق شده است.
💠ثم باَلسِنتِکم ثم بقلوبِکم در مرحله دوم وارد فاز جدید شده ، امر بمعروف زبانی را هم می گیرند، تا نتوانید مطالبه گری کنید. به هیچ وجه نتوانید بر مدح و تشویق خیر حرف بزنید.
قدرت زبان که بسته شد ،در مرحله سوم با قلب کاری می کنند که کسی از معروف مسرور، و از گناه مکدر نشود.
تماما کار فرهنگی و مرحله به مرحله ، هیچگاه دشمن یکباره موفق نمیشود.با برنامه ریزی سنگر اول را که فتح کرد ،وارد فاز بعدی برای فتح سنگر دوم ،تا بترتیب جلو برود.
زمانیکه نهی از منکر را از قدرت انداخت ، زبان و مقاله ، رسانه ، را جلوگیری کرد، قلب و اندیشه را خالی میکند کسی دوستدار خوبی نباشد. از آنجایی که عمل ما وابسته به عقیده است و دشمن یکباره اندیشه وعقیده را قطع نمی کند. می داند مردم موضع می گیرند. فطرتا کسی کار خیر را بد نمی داند.
از جهت تغییر و تحول فکر و اندیشه ، ابتدا مبارزه یدی را نشانه میگیرد[ هرکس بکار و دین خود چرا دخالت بامور دیگران .] اولین مرحله را پیش رفت بدون اینکه کسی متوجه شود ذهنیت را تغییر داده،
💠فمَن لم یَعرِف بقلبِهِ معروفاًو لم یُنکِروا مُنکرَاً دشمن أنقدر پیشرفت میکند، کسی در درون خود معروف را خوب و عمل زشت را منکر نداند.
💠قُلِبَ فجُعِلَ اَعلاهُ اَسفلَهُ و اَسفلُهُ اَعلاهُ کسی که چنین بی رگ شد مقلوب و وارونه گشته. بالا و پایین عوض شده، و زیر و رو میشود. سر پایین و پا بالا قرار می گیرد. هر کس بر دین خود هر چه می کند خوب است این تفکرات و اندیشه را جایگزین میکنند.
روایت نبوی : چه خواهد گذشت آن زمانیکه همسران فاسد ، فرزندان فاسق شوند. خلاف صورت میگیرد اما معترضی نیست. خوبی ظاهر میشود اما مشوقی نیست. نسبت به معروف و منکر هیچ موضع گرفتن نیست.
اوضاع چگونه خواهد شد آن زمانی که ، امر به منکر میشود و نهی از خیر . انقلاب فکری ودر تهاجم فرهنگی ،با تغییر بینش و اندیشه جایگاه خوب و بد با هم عوض میشوند.
💢 حکمت ۳۷۶ 💢
💠انَّ الحقَّ ثَقیلٌ مَّرئٌ ویژگی راه درست و حق اینست؛ حق مدار بودن سخت است ،مشکلاتی دارد اما مانند لقمه لذیذ گوارا ست. بدست آوردن لقمهٔ حلال سخت است ولی آرامش ایجاد میکند.
💠و انَّ الباطلَ خفیفٌ وَبیٌّ امور باطل سبک و راحت بدست می آید اما سرانجام آن وبا خیز و مسموم است. در اعماق وجود مانند سم نفوذ می کند.
دین ، شریعت ضابطه مند است ،کاملا خط کشی شده است. و نظم بطور کلی سخت و حد و مرز رعایت کردن ، بین دو خط کشی عبور کردن مشقت دارد.
ثقیل بودن حرف حق ،چون مخالفت با هوای نفس و پا روی طبع خودگذاشتن، برخلاف میل باطنی عمل کردن سخت است.
اما باطل حد و مرز ندارد ،خطوطی بین مرز آن کشیده نشده. عبور کردن از بین خطی که مجزا نشده راحت است.
💢 حکمت ۳۷۷ 💢
💠لا تَأمنَنَّ علیٰ خیرٕ هذهِ الاُمةِ عذابَ الله لقولهِ سبحانه هیچگاه ایمن ندانید از عذاب الهی بهترین شخص را. هیچ گروهی از عذاب الهی احساس امنیت نمی کند جز زیانکاران. «فلا یَأمنُ مکرَ اللهِ الاَ القومَ الخاسرون اعراف ۹۹» اگر یک نفر بهترین امت است چرا او را از عذاب الهی در امنیت ندانیم!! حال کنونی او دیده می شود خوب است اما آینده او چه تضمینی دارد که بر همان حال باقی بماند. چه بسا دست از طاعت و اعتقاد خود بردارد هرچه انسان پیش میرود و رشد می کند باید سربزیرتر ،طاعت و استغفار او بیشتر گردد.
💠 ولا تَیأَسَنَّ لشَرِ هٰذهِ الاُمةِ مِن رَوحِ الله لقولهِ سبحانه وبدترین امت هرگز از رحمت خدا تا امید نشود. هیچ گروهی از رحمت خدا ناامید نمی شوند مگر قوم کافران. « انهُ لا ییاَسُ مِن روحِ الاَ القومُ الکافرون یوسف - ۸۷ » چه بسا افرادی که ابتدا در مسیر نادرست ،با اندکی تحول و توجه اهل ایثار هم شدند.
رحمت الهی بین خوف [ ترس از عذاب ، انحراف ]وبین رخا [ امید به غفاریت خدا] انسان باید همیشه بین این دو حالت باشد.
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۰/۱۲/۹ – ۲۶ رجب
💢 حکمت ۳۷۵ 💢
بنحوی به امر بمعروف و نهی منکر اشاره دارد.
ابی جحیفه گفت از امیرالمومنین شنیدم که فرمود:
💠انَّ اولَ ما تُغلَبون علیهِ منَ الجهادِ الجهادُ بایدیکم
هرکس که بر شما غالب شود اول چیزی که بعد از غلبه انجام می دهد ،خلع سلاح شماست.
دست شما را خالی میکند.
[جهاد با دست و زبان و قلب ]
جهاد با دست همان امر بمعروف یدی .
در یک مقابله حتمی قرار دارید ،یک طرف شما و یک طرف دشمن، که در صدد هستند دست شما را خالی کنند وامر بمعروف عملی را از شما بگیرند.
دست شما که کوتاه شد اِعمال قدرت نداشتید.
مرحلهٔ اول آنان محقق شده است.
💠ثم باَلسِنتِکم ثم بقلوبِکم
در مرحله دوم وارد فاز جدید شده ،
امر بمعروف زبانی را هم می گیرند، تا نتوانید مطالبه گری کنید.
به هیچ وجه نتوانید بر مدح و تشویق خیر حرف بزنید.
قدرت زبان که بسته شد ،در مرحله سوم با قلب کاری می کنند که کسی از معروف مسرور، و از گناه مکدر نشود.
تماما کار فرهنگی و مرحله به مرحله ، هیچگاه دشمن یکباره موفق نمیشود.با برنامه ریزی سنگر اول را که فتح کرد ،وارد فاز بعدی برای فتح سنگر دوم ،تا بترتیب جلو برود.
زمانیکه نهی از منکر را از قدرت انداخت ،
زبان و مقاله ، رسانه ، را جلوگیری کرد،
قلب و اندیشه را خالی میکند کسی دوستدار خوبی نباشد.
از آنجایی که عمل ما وابسته به عقیده است
و دشمن یکباره اندیشه وعقیده را قطع نمی کند. می داند مردم موضع می گیرند.
فطرتا کسی کار خیر را بد نمی داند.
از جهت تغییر و تحول فکر و اندیشه ،
ابتدا مبارزه یدی را نشانه میگیرد[ هرکس بکار و دین خود چرا دخالت بامور دیگران .]
اولین مرحله را پیش رفت بدون اینکه کسی متوجه شود ذهنیت را تغییر داده،
💠فمَن لم یَعرِف بقلبِهِ معروفاًو لم یُنکِروا مُنکرَاً
دشمن أنقدر پیشرفت میکند، کسی در درون خود معروف را خوب و عمل زشت را منکر نداند.
💠قُلِبَ فجُعِلَ اَعلاهُ اَسفلَهُ و اَسفلُهُ اَعلاهُ
کسی که چنین بی رگ شد مقلوب و وارونه گشته.
بالا و پایین عوض شده، و زیر و رو میشود.
سر پایین و پا بالا قرار می گیرد.
هر کس بر دین خود هر چه می کند خوب است
این تفکرات و اندیشه را جایگزین میکنند.
روایت نبوی : چه خواهد گذشت آن زمانیکه همسران فاسد ، فرزندان فاسق شوند.
خلاف صورت میگیرد اما معترضی نیست.
خوبی ظاهر میشود اما مشوقی نیست.
نسبت به معروف و منکر هیچ موضع گرفتن نیست.
اوضاع چگونه خواهد شد آن زمانی که ، امر به منکر میشود و نهی از خیر .
انقلاب فکری ودر تهاجم فرهنگی ،با تغییر بینش و اندیشه جایگاه خوب و بد با هم عوض میشوند.
💢 حکمت ۳۷۶ 💢
💠انَّ الحقَّ ثَقیلٌ مَّرئٌ
ویژگی راه درست و حق اینست؛
حق مدار بودن سخت است ،مشکلاتی دارد اما مانند لقمه لذیذ گوارا ست.
بدست آوردن لقمهٔ حلال سخت است ولی آرامش ایجاد میکند.
💠و انَّ الباطلَ خفیفٌ وَبیٌّ
امور باطل سبک و راحت بدست می آید اما سرانجام آن وبا خیز و مسموم است.
در اعماق وجود مانند سم نفوذ می کند.
دین ، شریعت ضابطه مند است ،کاملا خط کشی شده است.
و نظم بطور کلی سخت و حد و مرز رعایت کردن ، بین دو خط کشی عبور کردن مشقت دارد.
ثقیل بودن حرف حق ،چون مخالفت با هوای نفس و پا روی طبع خودگذاشتن،
برخلاف میل باطنی عمل کردن سخت است.
اما باطل حد و مرز ندارد ،خطوطی بین مرز آن کشیده نشده.
عبور کردن از بین خطی که مجزا نشده راحت است.
💢 حکمت ۳۷۷ 💢
💠لا تَأمنَنَّ علیٰ خیرٕ هذهِ الاُمةِ عذابَ الله لقولهِ سبحانه
هیچگاه ایمن ندانید از عذاب الهی بهترین شخص را.
هیچ گروهی از عذاب الهی احساس امنیت نمی کند جز زیانکاران.
«فلا یَأمنُ مکرَ اللهِ الاَ القومَ الخاسرون اعراف ۹۹»
اگر یک نفر بهترین امت است چرا او را از عذاب الهی در امنیت ندانیم!!
حال کنونی او دیده می شود خوب است اما آینده او چه تضمینی دارد که بر همان حال باقی بماند.
چه بسا دست از طاعت و اعتقاد خود بردارد
هرچه انسان پیش میرود و رشد می کند باید سربزیرتر ،طاعت و استغفار او بیشتر گردد.
💠 ولا تَیأَسَنَّ لشَرِ هٰذهِ الاُمةِ مِن رَوحِ الله لقولهِ سبحانه
وبدترین امت هرگز از رحمت خدا تا امید نشود.
هیچ گروهی از رحمت خدا ناامید نمی شوند مگر قوم کافران.
« انهُ لا ییاَسُ مِن روحِ الاَ القومُ الکافرون یوسف - ۸۷ »
چه بسا افرادی که ابتدا در مسیر نادرست ،با اندکی تحول و توجه اهل ایثار هم شدند.
رحمت الهی بین خوف [ ترس از عذاب ، انحراف ]وبین رخا [ امید به غفاریت خدا]
انسان باید همیشه بین این دو حالت باشد.
اللهم نعوذ بعفوک من عقابک