بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۰/۱۲/۶ – ۲۳ رجب
💢 حکمت ۳۷۱ 💢
🔻لا شَرفَ اَعلیٰ منَ الاسلام هیچ شرافت بلند مرتبه تر از اسلام نیست. شرافت از نگاه خداوند، اسلام بالاترین مرتبه است. وبه طریق ملازمت، انسانهایی که به این آیین گرایش داشته باشند بلند مرتبه هستند.
علم ، عقل، تقوی ،خوش نامی ،شرف است بشرطی به اعلا میرسد که در خدمت تعالی انسان باشد. و معتقدین هم در زمرهٔ شریفان خواهند بود.
🔻 ولاعِزَّ اَعزُّ منَ التقویٰ هیچ عزی ، عزتمند تر از تقوا نیست. متقی را مردم دوست دارند چون در حق دیگران اجحاف نمی کند.در نگاه مردم عزیز است.در بارگاه الهی هم عزیز است چون سخت و نفوذ ناپذیر است هیچ شبهات، طمع ، حرص و آز در او اثر نمی کند.
🔻ولا معقِلَ اَحسنُ منَ الورَع هیچ پناهگاهی بهتر از ورع نخواهد بود. در حوادث و خطرات، ورع سپر مستحکمی است که انسان را در این ناگواری ها پناه می دهد.
🔻ولا شفیعَ اَنجَحُ منَ التوبه گچ هیچ شفیعی باندازهٔ توبه نمیتواند انسان را نجات دهد. بالاترین شفاعت از مشفعّان توبه خود فرد است. شفاعت شروط و آدابی دارد، شامل مشرک نمیشود.اما توبه شامل حال همه میشود.و توبه او هم مقبول است. « هو الذی یَقبلُ التوبةَ عن عبادهِ توبه - ۱۰۲ »
نکته : مهم روی پای خود ایستادن است.و بر دیگران تکیه نکردن اهمیت دارد. اعمال هر کس باید نجات دهنده و شافع او باشد.
🔻ولا کنزَ اَغنیٰ منَ القناعه هیچ گنجی بی نیاز کننده تر از قناعت نیست. قناعت گنجی ست که انسان را بطور مطلق بی نیاز می کند.
هر گنجی در عالم دورانی به مصرف آن بگذراند رو به اتمام میرود ،اما قناعت هرچه مصرف شود نه تنها کم، بلکه بیشتر می گردد.
هر گنجی دزدی دارد. و چشم حسودی به او دوخته شده.اما گنج قناعت دزد و حسادتی پشت آن نیست.
🔻ولا مالَ اَذهَبُ للفاقةِ منَ الرضیٰ بالقُوت هیچ مالی برای از بین بردن فقر انسان بهتر از آن نیست که به قُوت خود قناعت داشته باشد. بهترین راه و از بین رفتن فقر و فاقه رضایت داشتن به تمام داشته هاست.
🔻والرغبةُ مفتاحُ النصَّب و مَطیَّةُ للتَّعَب کلید همه خستگی و رنجها ، زیاده خواهی است. زیاده خواهی در دنیا دو مشکل ایجاد می کند. ۱- مرکب سختی، رغبت دنیا ست. راحتی در قناعت و سختی در زیاده خواهی.
۲- مرکب است ،ارام نمیرود.بسرعت میراند. پس بیشتر در زحمت می اندازد.
🔻والحرصُ ولکبرُ والحسد دواعٕ الیَ التَّقَحُمِ فی الذنوب سه گناهی که محرک انسان است که بیشتر فرو رفته و در گناه غرق شود. کبر، حرص ، حسد،
در بدو خلقت آدم این سه گناه شروع شد. کبر ؛ شیطان بر آدم تکبر کرد. طمع ؛ آدم بر میوه ممنوعه حریص شد. حسد ؛ حسادتی که قابیل بر هابیل داشت و او را کشت.
🔻والشّرُ جامعٌ لِمُساویِ العیوب شر، جامع عیوب و جمع کنندهٔ همه ی گناهان است. مقصود از جمله ؟! ۱- شر در مقابل خیر. اگر از خیر جدا شد ،در مسیر شر قرار میگیرد.
۲- شر بمعنای عمل شرورانه ؛ جامع همه گناهان است. یک گناه این قابلیت را دارد که مسیر شر و همه گناهان را باز کند. باطن هر گناه مخالفت با خداست اولین گناه و تخلف بقیه گناهان راهم تضمین می کند. به همه بدبختی ها گرفتار می کند باید از ابتدا، از این مسیر جدا شد.
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۰/۱۲/۶ – ۲۳ رجب
💢 حکمت ۳۷۱ 💢
🔻لا شَرفَ اَعلیٰ منَ الاسلام
هیچ شرافت بلند مرتبه تر از اسلام نیست.
شرافت از نگاه خداوند، اسلام بالاترین مرتبه است. وبه طریق ملازمت، انسانهایی که به این آیین گرایش داشته باشند بلند مرتبه هستند.
علم ، عقل، تقوی ،خوش نامی ،شرف است بشرطی به اعلا میرسد که در خدمت تعالی انسان باشد. و معتقدین هم در زمرهٔ شریفان خواهند بود.
🔻 ولاعِزَّ اَعزُّ منَ التقویٰ
هیچ عزی ، عزتمند تر از تقوا نیست.
متقی را مردم دوست دارند چون در حق دیگران اجحاف نمی کند.در نگاه مردم عزیز است.در بارگاه الهی هم عزیز است چون سخت و نفوذ ناپذیر است هیچ شبهات، طمع ، حرص و آز در او اثر نمی کند.
🔻ولا معقِلَ اَحسنُ منَ الورَع
هیچ پناهگاهی بهتر از ورع نخواهد بود.
در حوادث و خطرات، ورع سپر مستحکمی است که انسان را در این ناگواری ها پناه می دهد.
🔻ولا شفیعَ اَنجَحُ منَ التوبه گچ
هیچ شفیعی باندازهٔ توبه نمیتواند انسان را نجات دهد.
بالاترین شفاعت از مشفعّان توبه خود فرد است.
شفاعت شروط و آدابی دارد، شامل مشرک نمیشود.اما توبه شامل حال همه میشود.و توبه او هم مقبول است.
« هو الذی یَقبلُ التوبةَ عن عبادهِ توبه - ۱۰۲ »
نکته : مهم روی پای خود ایستادن است.و بر دیگران تکیه نکردن اهمیت دارد.
اعمال هر کس باید نجات دهنده و شافع او باشد.
🔻ولا کنزَ اَغنیٰ منَ القناعه
هیچ گنجی بی نیاز کننده تر از قناعت نیست.
قناعت گنجی ست که انسان را بطور مطلق بی نیاز می کند.
هر گنجی در عالم دورانی به مصرف آن بگذراند رو به اتمام میرود ،اما قناعت هرچه مصرف شود نه تنها کم، بلکه بیشتر می گردد.
هر گنجی دزدی دارد. و چشم حسودی به او دوخته شده.اما گنج قناعت دزد و حسادتی پشت آن نیست.
🔻ولا مالَ اَذهَبُ للفاقةِ منَ الرضیٰ بالقُوت
هیچ مالی برای از بین بردن فقر انسان بهتر از آن نیست که به قُوت خود قناعت داشته باشد.
بهترین راه و از بین رفتن فقر و فاقه رضایت داشتن به تمام داشته هاست.
🔻والرغبةُ مفتاحُ النصَّب و مَطیَّةُ للتَّعَب
کلید همه خستگی و رنجها ، زیاده خواهی است.
زیاده خواهی در دنیا دو مشکل ایجاد می کند.
۱- مرکب سختی، رغبت دنیا ست.
راحتی در قناعت و سختی در زیاده خواهی.
۲- مرکب است ،ارام نمیرود.بسرعت میراند. پس بیشتر در زحمت می اندازد.
🔻والحرصُ ولکبرُ والحسد دواعٕ الیَ التَّقَحُمِ فی الذنوب
سه گناهی که محرک انسان است که بیشتر فرو رفته و در گناه غرق شود.
کبر، حرص ، حسد،
در بدو خلقت آدم این سه گناه شروع شد.
کبر ؛ شیطان بر آدم تکبر کرد.
طمع ؛ آدم بر میوه ممنوعه حریص شد.
حسد ؛ حسادتی که قابیل بر هابیل داشت و او را کشت.
🔻والشّرُ جامعٌ لِمُساویِ العیوب
شر، جامع عیوب و جمع کنندهٔ همه ی گناهان است.
مقصود از جمله ؟!
۱- شر در مقابل خیر. اگر از خیر جدا شد ،در مسیر شر قرار میگیرد.
۲- شر بمعنای عمل شرورانه ؛ جامع همه گناهان است.
یک گناه این قابلیت را دارد که مسیر شر و همه گناهان را باز کند.
باطن هر گناه مخالفت با خداست اولین گناه و تخلف بقیه گناهان راهم تضمین می کند.
به همه بدبختی ها گرفتار می کند باید از ابتدا، از این مسیر جدا شد.
اللهم اجعل ذنوبنا مغفوره