بسیار عالی بود
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۰/۱۲/۴ – ۲۱ رجب
💢 حکمت ۳۶۹💢
ریاکاری در حکومت
🔻یأتی علیَ الناسِ زمانٌ لا یَبقیٰفیهم منَ القرانِ الا رَسمُه و منَ الاسلام الا اِسمٌه
این مردم ، زمانی بر امت اسلام خواهد آمد که در میان آنها از معارف و احکام قرآن چیزی باقی نمی ماند جز رسم الخط قرآن.
قرآن با خطوط مجلل یافت میشود ،اما معارف توحیدی و استکبار ستیزی قرآن جدی گرفته نمیشود.
واز اسلام چیزی باقی نمی ماند مگر نام اسلام ،که باطن و حقیقت آن حذف میشود.
🔻و مَساجِدُهم یومئذٕ عامِرةٌ منَ البِناءِ خرابٌ منَ الهدیٰ
مساجد در آنروز از بنای محکم ، زیبایی ظاهری آبادهستند.ولی آنچه در مسجد نیست هدایت است.
مساجد آباد ولی بی اثر .
درحالیکه مسجد ، قرآن ، اسلام محور هستند در آن زمان از محوریت خارج میشوند.
🔻سکانُها و عُمارُها شرُّ اهلِ الاَرض
در آن دوران ساکنان مسجد و آباد کنندگان بدترین مردم روی زمین هستند.[ ریاکارانند]
بقدری در ظاهر خود را وابسته ی به مسجد نشان می دهند که ساکنان مسجد نام گرفتند.
🔻منهم تَخرجُ الفتنه و الیهِم تَأوی الخطیئه
دلیل بدترین آنها:
مسجد را پوششی برای امور خود و اعمال خلاف خود قرار دادند.
مسجد را کانون فتنهٔ خود قرار میدهند.
منشأ اصلی هر خطیئه و مشکل در جامعه به آنها می گردد.
🔻یَرُدُّونَ مَن شَّدَ عنها فیها و یَسوقونَ مَن تاَخرَّ عنها الیها
کسانی که از گرداب فتنه دوری کردند آنها را وادار به دخالت در فتنه می کنند.
کنار کشیده ها را با تلاش به فتنه بر می گردانند.
و عقب ماندگان از مردم را بسوی فتنه سوق می دهند.
به انحراف خود رضایت نمی دهند، تا دیگران را وارد نکنند. دست نمی کشند.
🔻یقول الله: فبیٖ حَلَفتُ لاَبعَثَنَّ علیٰ اولئک فتنةً اَترُکَ الحلیم حیرانَ و قد فعَل
خداوند در قبال انحرافی که از مسجد سر میزند.
میفرماید: قسم به عظمت خودم ، بر این گروه فتنه گر ، یک فتنه مبعوث می کنم که انسانهای خردمند عاقل، و چاره ساز [ روشنفکران اطاق فکر] آنها در آن فتنه حیران بمانند.
چنین جامعه ای همه دچار عذاب میشوند.
فتنه: [ بیماری فرا گیر، بلای آسمانی ، زمینی ، حاکم جور] که فکر و روان را بهم میزند.
🔻و نحنُ نَستَقیلُ اللهَ عثرَةَ الغفلةَ
ما از خدا طلب می کنیم که از لغزش غفلت در این خطا و انحراف از ما بگذرد.
لغزش غفلت : منشأ بسیاری از لغزشها غفلت است.
نکته:
این حکمت به کدام دوره و زمان اطلاق میشود.بین شارحین اختلاف و نظرات متفاوتی هست.
اکثر جملات حضرت بصورت مضارع آمده و دلالت بر آینده می کند.
و خداوند قسم خورده که بلا را بر سر جامعهٔ ریا کار خواهد آورد.
نتیجه همه قولها:
همه زمانها میتواند باشد، متناسب با درصد ریاکاری مردان مسجد، دچار یک بلا و فتنه میشوند.
هر چه فتنه آنگیزی و ریا بیشتر، بلا هم سنگینتر.
عصر خلفا، امویان ، عباسیان، عصر کنونی،
هر چه زمان جلوتر برود بیشتر میشود.
ونمود آخرالزمان هم با همین مشکلات است.
💢 حکمت ۳۷۰ 💢
سید رضی رحمة الله میگوید :
کم پیش آمده که حضرت بر منبر بنشیند برای خطبه خوانی و قبل از شروع موضوع اصلی این جمله را نخوانده باشد.
باوجود اینکه مردم بارها شنیده بودند ولی باز امام آنرا تکرار میکرد.
🔻ایها الناس، اتقواللهَ
این جمله؛ ای مردم تقوای خدا را پیشه کنید.
تقوا داشته باشید.
🔻فما خُلِقَ امْرُؤٌ عبثاً فیَلهُوَ ولا تُرِکَ سُدیً فیَلغُوَ
شما به عبث خلق نشدید که دچار لهو وبیهوده کاری شوید.
خلقت عالم هدفمند بوده ،شما هم باید هدف داشته در مسیر ی باشید که به آن مقصد و هدف برسید.
ایمردم ، شما دراین دنیا بیهوده رها نشدید تا دچار لغو بشوید.
تفاوت لهو و لغو؛
لهو ،کار بیهوده ای که انسان را سرگرم می کند.
لغو، کار بیهوده ای که سرگرم هم کننده نیست، اذیت هم دارد.
🔻و ما دنیاهُ آلتی تَحَسَّنَت له بخَلَفٕ منَ الاخرةِ قَبَحَها سوءُ النظَر عندهُ
دنیایی که برای انسان جلوه گری کرده و چشم او را پر کرده، در نظر او جمیل میشود،
نمیتواند جانشین آخرتی باشد که آنرا خوش ندارد و بد می پندارد.
دنیا هر چه زیبایی داشته باشد با رنج و سختی توام است، جای آخرت را نمی گیرد.
باید یقین کرد که قیامت شیرین تر و زیباتر از دنیاست.
« سوء النظر»قیامت بد نیست بلکه نگاه دنیا طلب اینگونه است که آنرا بد می انگارد.
افکار باطل زیبایی قیامت را بد ، و زشتی دنیا را زیبا و جذاب جلوه میدهد.
آخرت را در نگاه انسان بد جلوه دادند و انسان هم پذیرفته لذا از قیامت تنفر دارد.
اما زمانی که پای تقوا بمیان آمد نگاه به قیامت تغییر می کند.
قیامت را زیبا و دنیا را مسیر عبور می داند.
به همین سبب حضرت در کنار نصایح خود توصیه به تقوا دارد.
🔻و مَاالمغرورُ الذی ظَفِر منَ الدنیا باََعلیٰ همَّتهِ
کالاخرِ ...ظَفرَ باَدنیٰ سُهمَتِه
فریب خوردهٔ دنیا تمام همت خود را برای ظفر بر دنیا قرار داده ،که اگر بدست آورد و پیروز شود بسیار کم ارزش تر است از کسی که به پایین ترین درجهٔ بهشت رسیده باشد.
بالاترین درجه ی دنیا در مقایسه با پایین ترین درجه ی بهشت بسیار بسیار کم است.
تقوا داشته باشید دنیا طلبی خسارت محض دارد.
کم بهشت از دنیا بهتر و بالاتر است.
« لهم درجات » مرتبه ای پایین تر در بهشت.
برایشان درجه ای در نظر میگیرند
« هم درجات» مرتبه ای بالا در بهشت،
به گونه ای که خود درجه شده اند،
هر جای بهشت باشند همانجا درجه است و دیگران دوست دارند در آن جابگاه و کنار آنها باشند.
اللهم اجعلنا من المتقین بالقران
الحمدلله رب العالمین