شب ز اسرار علی اگاه است
دل شب محرم سرالله است
حال انسان در دنیا در بخشی ازکلام حضرت علیه السلام:
اگر گفته شود فلانی ثروتمند شد پس از چندی گفته میشود فقیر شد
اگر خوشحال شود به اینکه کسی باقی مانده(بیمار بوده سلامت شده)پس از چندی اندوهگین میشود به خاطر از دنیا رفتن او این است حال انسان در این دنیادرحالیکه روزی که دنیاطلبان در آن مایوس میشوند (قیامت)نیامده.
خدا خیرتان دهد
حال انسان در دنیا در بخشی ازکلام حضرت علیه السلام:
اگر گفته شود فلانی ثروتمند شد پس از چندی گفته میشود فقیر شد
اگر خوشحال شود به اینکه کسی باقی مانده(بیمار بوده سلامت شده)پس از چندی اندوهگین میشود به خاطر از دنیا رفتن او این است حال انسان در این دنیادرحالیکه روزی که دنیاطلبان در آن مایوس میشوند (قیامت)نیامده.
خدا خیرتان دهد
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۰/۱۲/۳ – ۲۰ رجب
💢 حکمت ۳۶۷ 💢
مقایسه دو گروه، دنیا طلب و مومن
🔻ایها الناس متاعُ الدنیا حُطامٌ مُوبِیٌ فتَجَنَبوا مَرعاةً قُلَعتُها اَحظیٰ مِن طمانینَتِها
ای مردم تمام متاع دنیا، اعم از [ خوشی ، خوردنی، پوشیدنی، تفریح ، لذائذ،]که چشم شما را مجذوب میکند، بیش از یک گیاه خشک نیست. واین گیاه، آلوده به بیماری وبا هم هست.
[ دنیا را تشبیه کردند به چمنزار سرسبز در ابتدای بهار با چشم انداز زیبا ،و در ادامه در پاییز ،علف سبز تبدیل به گیاه خشک و پوسیده ای که زود پودر میشود، وعلفهای این مرتع مسموم هم باشد.]
ای مردم پرهیز کنید از این دنیای بی ارزش که با طنازی جلوه گری دارد اما باطن آن سمی است.هیچ عاقلی به آن ورود ندارد.
از این دنیای مسموم و مشکل تراش ، عاقل کوچ میکند. دل نبستن به دنیا و لذت آن، حظ بیشتری دارد تا ماندن در دنیا.
🔻و بُلِغتُها اَزکیٰ مِن ثروتِها
استفاده اندک از دنیا پاکیزه تر است ،تا بهره مندی از ثروتهای دنیا.
علت آن :
🔻حُکمَ علیٰ مُکثِرِیها بالفاقةِ
حکم و قانون الهی اینست،
عالم را بر این مبنا خلق کرده هر کس بیشتر دنبال تکاثر باشد بیشتر در فقر گرفتار میشود.
هرکه بیشتر ثروت دارد فقیر تراست.
چون شخص تکاثر به دو رذیله حرص و بخل گرفتار میشود.
به داشته ها راضی نیست ،میدود تا بیشتر جمع کند. مانند فقیر که میدود تا چیزی بدست آورد.
هر دو با هم یکی هستند.
واز طرفی بخل به او اجازه خرج و مصرف کردن نمیدهد.یک عمر از ترس تمام شدن مانند فقیر زندگی می کند.
🔻و اُعینَ مَن غَنِیََ عنها بالرّاحه
کسی که به اندک دنیا راضی ست،
[ خداعالم را اینگونه برنامه چیده ] دست او را میگیرد که به آسایش و راحتی برسد.
ماه و خورشید و فلک کمککار او میشوند تادر دنیا احساس راحتی باشد.
🔻و مَن راقَهُ زِبرِجِها اَعقَبَت ناظِریهِ کَمَهَاً
چشمان دنیا طلب در برابر زرق و برق دنیا ، از تعجب خیره شود. جلوه های دنیا اورا کور کرده حقایق را نمی بیند.
زمانیکه متعجب از زیبایی دنیا شد ، دست او از حقیقت خالی و چشم او کور می گردد.
🔻ومنِ اسْتَشعَرَ الشَّغَفَ بها مَلاَت ضمیرَهُ اَشجاناً
کسی که به عشق دنیا عادت کرد نه تنها کور ، بلکه تمام وجود و قلب اورا حزن می گیرد.
🔻لهنَّ رَقَصٌ علیٰ سُوَیداءِ قلبهِ همٌّ یَشغلُهُ و همٌّ یَحزنُهُ
غم و اندوه در سویدای قلب او به رقص و حرکت در می آید.
وجود او را درگیر ،واو را به حزن و غم مشغول می کند.
🔻کذالک حتی یُوخَذَ بکَظمِهِ فیُلقیٰ بالقَضاءِ مُنقطَعاً اَبهَراهُ
تا زمانی که فکر دنیا طلبی باشد اندوه هم با او هست. تا لحظه ای که، بیخ گلوی او گرفته، و روانه قبر شود.
زمانی که رگ حیات او قطع نشود، حزن با اوست.
🔻هیِّنَاً علی اللهِ فَناؤهُ و علیَ الاِخوانِ اِلقاوُهُ
چون انسان بی پروا، بهره ای از زندگی معنوی ندارد.
خدا جان او را راحت میگیرد و به این مرگ راضی ست .و دیگران هم از مرگ او خوشحالند.
وراث از چنگ انداختن بر اموال او،
زیر دستان از اذیت و ظلم او،
از مرگ او خوشنود میشوند.
🔻انما یَنظرُ المومن الیَ الدنیا بعینِ الاِعتبار
ویَقتاتُ منها ببطنِ الاِضطرار
واما مومن به دنیا با چشم عبرت بین نظر می کند.
نگاه مومن به دنیا بجای متعجب شدن، بفکر فرو میرود،این صاحبان اموال دنیا کجا و چگونه حساب پس می دهند!!!
نگاه مومن به عالم دنیا نگاه اعتبار است.
بهره او از دنیا اندک و قوت او بمقدار کفاف است.
🔻و یَسمعُ فیها بِاُذِنِ المَقتِ و الاِبغاض
ویژگی بعدی مومن، حرفهای متفاوتی می شنود که دنیا با این سخنان او را جلب کند
هر جلوه دنیا زبان حالی دارد که صاحبان دنیا را مجذوب خود کند.
اما مومن به حرف دنیا خشم می کند.
با کینه و بغض حرف دنیا را می شنود.
🔻اِن قیلَ اَثریٰ قیلَ اَکدیٰ
اگر گفته شود فلان شخص توانگر شد.
روز بعد گفته شود همان شخص گرفتار و ناچیز شد.
هر کسی دنیا به کام او باشد روز دیگر براو تلخ خواهد شد.
خاصیت تغییر و تحول دنیاست.
روزی با عزت و ابرو سپری میکند روز دیگر در پیری و نداری توسط کسی تحویل گرفته نمیشود.
به دنیایی که وفادار نیست وفادار نمانید.
حریت و آزادگی نسبت به دنیا داشته باشید تا دنیا شمارا به مشغله نیاندازد.
🔻اِن فُرِحَ به بالبقاءِ حُزِنَ بالفناء
اگر از حیات او روزی فرحناک شوند روز دیگری از ممات او اندوهناک گردند.
روزی رها شدن از بیماری خرسند میکند و روز دیگر مرگ او در بر میگیرد و محزون میکند.
🔻هذا و لم یأتِهِم یومٌ فیهِ یُبلِسون
اینچنین است ویژگیهای دنیا،
و هنوز نرسیده است روزی که دنیا طلب در آنروز مایوس باشد و سختی عذاب قیامت بیند.
💢 حکمت ۳۶۸ 💢
فلسفه ثواب و عقاب اعمال
🔻انَ اللهَ سبحانه وَضعَ الثوابَ علیٰ طاعتِه والعقابَ علیٰ معصیتِه
خدای سبحان ثواب را برای اطاعت و بندگی ، وعقاب را برای معصیت قرار داد.
🔻ذیادةٌ لِعبادهِ عن نَقِمَتهِ و حیاشَةً لهم الیٰ جنَّتِهِ
باز بدارد تا مومنین دچار نقمت نشوند.و تحریکی باشد برای مومنین و دست یافتن آنها بر بهشت.
خدا از باب نیاز به اطاعت ، ویا بیم از نافرمانی بندگان پاداش و عقاب را قرار نداده بلکه برای بازدارندگی بندگان است.
همه اعمال دلیل دارد.
طاعت به منفعت و مایه رشد انسان و پاداش آن هم از روی استحقاق بشر نیست که مستحق پاداش باشد بلکه از روی تفضل و لطف خدا جوایزی در نظر میگیرد.
مانند شاگر زرنگ و درس خوان که به فهم و دانش میرسد معلم از او بهره نمی گیرد اما برای قدر دانی از کار و تشویق او جوایزی تقدیم میکند.
روایت نبوی :
کسی بخاطر اعمال خود وارد بهشت نمیشود.
حتی در طول عمر همه موارد را صد در صد عملی کرده و در اطاعت باشد.
باز وارد بهشت نمیشود.چون طاعت وظیفهٔ او بوده اگر انجام نمیداد مستوجب عذاب بود.
مگر اینکه خدا با لطف با بندگان برخورد کند.
اللهم اَحینا حیاة محمدٕ وال محمد
و اَمِتنا ممات محمدٕ وال محمد
.
الحمدلله رب العالمین