من آن نییم که حلال از حرام نشناسم
شراب با تو حلال است و آب بی تو حرام
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۳۴۳💢
💠 الاَقاویلُ محفوظةٌ
آنچه که می گویید محفوظ می ماند.
کلام شما بی حساب نیست حفظ میشود.
« ما یَلفِظُ مِن قولٕ الاّ لدیهِ رقیبٌ عتیدٌ ق - ۱۹»
هیچ سخن گفته شده ای نیست مگر اینکه رقیب و عتید آنرا ثبت می کنند.
حرفها جزو اعمال حساب میشوند. وقتی محفوظ شد. آنها حسابرسی می شوند.
💠والسَرائرُ مَبلُوَّه
سرائر و باطن شما امتحان میشود.
خداوند به ظاهر اکتفا نمیکند چقدر ظاهر الصلاح است.
شیطان خفتهٔ درون را کسی نمی بیند.
و خداوند از ظاهر کسی حساب نمیکشد. باطن را به بلا و امتحان می اندازد تا حقیقت نهفته بر خود اوآشکار شود.
زمانی کهاعمال صالح، به اعماق جان نفوذ نکرده باشد، در جایی خود را نشان خواهد داد و ضرر و شکست آن نمایان میشود.
« فی تَقلُّبِ الاَحوالِ عُلِمَ جَواهرِ الرجال»
در زمان دگرگونی ها آن حقیقت درون آشکار می گردد.
« کلُ نفسٕ بما کَسبَت رهینه مدیر - ۳۸»
هر کسی در گرو اعمال خود خواهد بود.و از سفره عمل خود خواهد خورد.
هر فردی در رهن عمل است باید خود را از این رهن آزاد کند .و تنها سند آزاد سازی از بازداشت و جهنم « اعمال» است نه سند ملک.
💠و الناسُ مَنقوصونَ مَدخُلون الاّ مَن عَصَمَ الله
تمام مردم نواقص و کاستی دارند.
منقوصون : نواقص [ در دین ، ایمان، اعتقاد ]
مدخولون : نواقص [ کاستی در اعمال]
مگر کسانیکه خداوند به آنها عصمت داده باشد.
اهل بیت که عصمت علی الاطلاق دارند.
از شیعیان و محبین هم درجه ای از عصمت دارند.
ویژگی عصمة الله ؟؟
💠سائِلُهُم مُتَعَنِت و مُجیبُهُم مُتکَلِف
چه چیزی را نداشته باشند عصمت را هم ندارند!
۱- سوال کننده این گروه برای فهم و رفع نقص پرسش نمیکند، بلکه برای زحمت انداختن دیگران و ابراز فضل خود سوال می کند.
عقاید چنین شخصی مختل است ، در جهت رفع نقص خود هم نیست.
۲- از گروه منقوص و مدخول آن کسی که اهل علم شد و سطح علمی بالاتری کسب کرد در جواب پرسش ، پرسشگر بگونه ای پاسخ می دهد، نه تنها رفع شبهه نمیکند بلکه سوالات بیشتری برای او انباشته می کند.
بسیار نقص دارد ، ادعای علم هم دارد ولی در حقیقت جاهل است.
اقتضای حال شنونده ی پرسش را بررسی نمی کند. برای جواب استدلال کافی و وافی ندارد.
هر سائلی را باید با یک ادبیات مختلف پاسخ داد.
[شبیه حکمت ۳۲۰ عالمی که مانند جاهل است.]
سرانجام این منقوصین که در برطرف کردن نقص خود نپرداختند!!
💠یکادهُ اَفضلُهُم رایاً یَرُّدُهُ عن فضلِ رَأیهِ الرضیٰ و السُخط
نزدیک است اندیشمند ترین آنها، از نظر و رای خود بر گردد.
بدلیل: حق را در نظر نداشت محور او رضایت و سخط خود بود نه رضایت خدا.
از روی نفرت بر شخصی ،حق را پنهان میکند.
از محبت داشتن به کسی باطل را عیان می کند.
اگر به رفع نقص و علاج آن پرداخته نشود و معیوب باقی بماند ، جای حق و باطل را بخاطر حب و بغض شخصی عوض می کند.
[ حب و بغض حق مدار نیست]
💠و یکادُ اَصلَبُهُم عُوداً تَنکَوُهُ اللحظه
و تَستَحیلُهُ الکلمةُ الواحده
نزدیک است استوار و محکمترین آنها، [ منقوصان و مدخولان] نزدیک است یک نگاه، دین و ایمان او را ساقط کند.
[ یک نگاه به نامحرم دل میبرد.]
[ یک نگاه به زرق و برق دنیا مدهوش میشود]
انسان معمولی هم نبود بلکه « اصلب» محکمترین آنان ناقص است و در راه تکامل خود در تلاش نبوده ، لحظه ای نگاه او را می برد و کلمه ای او را دگرگون می کند.
پس:
۱- در گرو اعمالیم!
۲- نواقص و کاستی داریم!
۳- در جهت رفع نقص بکوشیم!
۴- رها شدن کاستی جایی آبرو می برد!
چه در اندیشه، و چه در باب عمل.
💢 حکمت ۳۴۴ 💢
💠معاشرَ الناس اتقوالله فکم مِن مُؤَملٕ ما لا یَبلُغُهُ
مجموع انسانها ، جامعهٔ بشریت تقوا پیشه کنید.
چه بسیار افرادی که آرزو داشتند ،تخیلات زیبایی برای خود ساختند. اما ، هیچگاه به آن نرسیده و آرزو ها جامه ی عمل نپوشید.
[ عروسی فرزند، تعویض مرکب، خانه بزرگتر، مراتب بالای پستی] اما مرگ اجازه دست یافتن نداد.
💠و بانٕ ما لا یَسکُنُهُ وجامعٕ ما یوفَ یَترُکُهُ
چه بسیار خانه هایی که بنا کردند ، اما نتوانستند در آن ساکن شوند.
در آرزوی خانهای که بازحمت و تلاش بنا شد، ولی شبی راحت در آن سر به بستر نگذاشتند.
💠و لعَلهُ مِن باطلٕ جمَعَهُ ومِن حقٕ منَعَهُ
و بدا بحال کسی که از راه باطل جمع کرد.
و به آن نرسید.
چه بسیار مال جمع شده ای که از حلال جمع شد اما حقوق آن پرداخت نشد.
[ خمس ، زکات ، صدقه، حق فقیر]
و چه بسا در آن حق الناسی باشد.
و اندوخته ها طیب و طاهر نباشند.
💠اَصابَهُ حراماً واحْتَمَلَ بهِ اَثاماً
حرام در زندگی وارد کرد، با دزدی یا ندادن حق مردم.
تمام جمع کردنیها را با یک بار سنگین گناه، وزر و وبال بر دوش خود در این گردنه های دشوار قیامت حمل می کند.
💠 و قَدَمَ علیٰ ربهِ اٰسفاً لا هِفاً
« خسرَ الدنیا و الاخرهَ ذالک هو الخسرانُ المبین حج - ۱۱»
با همین وزر و بار سنگین به سمت خدا بازگشت.
وارد بر پروردگار خود شد، در حالیکه اسفناک و غصه ناک با خسرانی دو جانبه.
خسران مبین او همین بود که در دنیا جمع کرد ولی به آن نرسید.
و خسران بعدی او، در لحظه ی مرگ به او نشان می دهند جایگاهی را که می توانست در نهایت به آن برسد و نرسید و از دست داد.
و در آخرت برای ریز و درشت آن هم ، مورد حسابرسی قرار می گیرد.
امام رضا صلوات الله علیه:
پنج عامل سبب اندوخته شدن وحجم دارایی اموال می گردد.
۱- بخل شدید،
۲- آرزوهای طول و دراز،
۳- حرص غالب،
۴- قطع رحم،
۵- ترجیح دادن دنیا بر آخرت،
اللهم احفظنا من فتن الدنیا
اللهم اخرج حب الدنیا عن قلوبنا
الحمدلله رب العالمین