بی نگاهت قبله را گم می کنم
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۳۱۳ 💢
🔻فی القرانِ نبَاُ ما قبلَکم و خبرُ ما بعدَکم و حکمُ ما بینَکم
امیرالمومنین صلوات الله و سلامه علیه،
محتوای قرآن را در سه بخش بیان میدارد:
الف) بدانید در قرآن اخبار گذشتگان ذکر شده [ در مورد انبیا ، امت گذشته، سنتهای الهی ] که شما بدانید آینده هم مثل گذشته است.
ب) خبر آینده هم آمده [ مرگ ، برزخ ، قیامت ]
ج) احکام، مجموعه برنامه ها ، برای حیات دنیا و آخرت شما آمده.
تاکید قران بر آنست که، قصه و حکایت تاریخ بیان نمیکند بلکه برای عبرت گیری هست ،بدانید سنتهای گذشته و حال تغییر نمی کند.
بدانید که آینده هم مانند گذشته است.
آینده را به تصویر میکشد تا حال و گذشته شما بی اثر نباشد.
آنچه امروز انجام میشود تجسم آن از لحظهٔ مرگ شروع و تا برزخ ودر قیامت حسابرسی میشود.
از گذشته عبرت ، از حال انجام عمل درست، از آینده تصویر روشن از نتیجهٔ عمل داشته باشید.
در یک گفتگویی حارث به امیرالمومنین گفت مردم قرآن را رها کرده ، برای حیات خود بدنبال احادیث پیامبر می گردند.
فرمود:
پیامبر ص بمن خبر داده که بعد از من فتنه هایی شروع میشود در آن راههای سهمگین ملاک باید قرآن باشد.
تا قرآن بمیان جامعه برنگردد فتنه ها هستند و عبور از آن بسیار سخت خواهد بود.
💢 حکمت ۳۱۴ 💢
🔻رُدُو الحَجَرَ مِن حیثُ جاءَ فاِنَّ الشرَ لا یَدفَعُهُ الا الشّر
از هر طرف سنگی بر شما پرتاب شد از همان طرف سنگ را برگردانید.
شر را جز با شر نمیتوان برطرف کرد.
در مواجهه با انسان ظالم و ومواجهه با حکومت استکبار باید حساب کار دشمن را به او برگرداند.
کار خلاف اورا با مهربانی و تعلل نمیتوان پاسخ داد بلکه با سیلی محکم تا فکر خلاف مجدد نکند.
این جمله حضرت برگرفته از مبانی قرآن است.
« فمَنِ اعتَدیٰ علیکم فَاعْتَدوا علیهِ بمثلِ مَا اعتَدَیٰ علیکم واتقوالله و اعلَموا انَ اللهَ مع المتقین بقره - ۱۹۴»
کسی به حقوق شما تعدی کرد مجاز هستید پاسخ او را بدهید.
اما در دشمنی هم نباید بیش از حد شرع، خصومت و زیاده روی کرد.
« واِمّا تَخافَنَّ مِن قومٕ خیانةً فَانْبِذ الیهِم علیٰ سواءٕ انفال - ۵۸ »
از خیانت قومی ترس و نگرانی داشتید بمحض خیانت، آن را بخودشان برگردانید.
این یک وظیفه است باید چنین عمل کرد نه اینکه کار خوبی باشد .
سوال؟
۱- جایگاه عفو ، مصالحه ، نادیده گرفتن، کجاست؟ با توجه به این حکمت آیا تناقض دارد!!!
عفو و ندید گرفتن در مورد یک شخصی که اشتباه کرده ، در موضع اصلاح و تربیت است بخطای خود واقف شده، جای بخشش دارد.
اما بر دشمن قدار باید با اقتدار در مقابل او ایستاد و با قدرت قصاص کرد.
مجازات و قصاص برای کسی که هیچ راهی جز آن باقی نمانده.
۲- شر بجز با شر دفع نمیشود !!!
جهاد و دفاع مقدس است چرا شر نامیده شده!!!
پاسخ: عذابی که بر قومی نازل میشود آن روز را نحس میدانند.اما برای اولیای خدا هیچ نحوستی ندارد.عین مبارکی هم هست.
در این حکمت شر برای کسانیست که تیر انتقام را دریافت کردند اما برای مدافعان و جهادگران نه تنها شر نیست بلکه خیر هم هست.
💢 حکمت ۳۱۵ 💢
🔻لکاتبهِ عبیدالله بن ابی رافع
حضرت به کاتب خود عبیدالله توصیه هایی راجب خوشنویسی می فرماید.
برای اینکه رسم الخط زیبا داشته باشی،
با توجه به این نکات خوش خط تر خواهی بود.
🔻اَلِقْ دَواتَکَ
۱- یک لیقه [ تکه کتان ، یا پنبه بشکل لیف کوچک]
در ظرف جوهر خود قرار بده ،
هم نمی ریزد،
وهم حجم زیادی از جوهر به قلم جذب نمیشود.
به هنگام نوشتن، ابتدای جمله جوهر پخش نمیشود.
🔻و اَطِل جِلفَةَ قلَمِک
۲- نوک قلم خود را طولانی و بلند بتراش.
از نوک قلم تا میدان بصورث کج و اریب وبلند سبب نوشتن کلمات بیشتر شده و از تکثر قلم زدن بر جوهر جلوگیری میکند.
هرچه بلندتر باشد [ معقول] حالت چرخش قلم در نوع نوشتن متفاوت و متنوع تر است.
بایک جوهر چند کلمه نوشته شود پیوستگی، شباهت بین کلمات بیشتر و زیباتر خواهد شد تا برای هر کلمه قلم آغشته به جوهر شود.
🔻و فرِّج بینَ السُطُور
۳- میان سطور یک فاصله معقول قرار بده.که خطوط از هم تفکیک داشته و شکیل تر ، و بآسانی خوانده میشود.
🔻و قَرمِط بینَ الحروف
۴-فاصله حروف تا تشکیل یک کلمه را کوتاه کن.
آنقدر حروف از هم جدا نباشد ،که شبیه کلمه نباشد.
🔻فاِنَّ ذالک اَجدَرُ بصَباحةِ الخط
با رعایت این توصیه نوشتار تو، به زیبایی خط سزاوار تر است.
نکته:
در روایت علوی آمده: حضرت برای فرماندهان نامه نوشته که در امور اداری برای من کتابت می کنید.نوک قلم را تیز کنید تا کاغذ و جوهر کمتر مصرف شود.
بین دو سطر را نزدیک ، حرفهای اضافی را حذف ، برای من مختصر و مفید ، لفظ پردازی نشود. اصل کلام بنویسید.
اموال بیت المال تحمل ضررهای شما را ندارد.
روایت حضرت با توصیه این حکمت آیا تعرض دارد!!!
در هر دو حالت توصیه است که از حالت اعتدال خارج نشده، و اسراف هم نکنید.
نه آنقدر فاصله بین کلمات و سطور سبب اسراف .
ونه آنقدر دو سطر به هم آمیخته باشد که مخاطب نتواند بخواند و از آن نوشتار هدف حاصل نشود، در واقع اسراف است.
لذا هر دو جمله نهی از اسراف است.
در روایت، نهی از زیاده روی ست
در حکمت ، بگونه ای نباشد که هدف از آن مبهم بماند.
نکته :
حرفهای زیبا و پر از محتوا بتنهایی کافی نیست.
باید مضمون خوب در قالب خوب هم ارائه شود.
مطالب با محتوای عالی گرچه توحیدی باشد به زیبایی عرضه نشود محتوا هم ضایع می گردد.
قالب هم باندازهٔ مضمون با ارزش دارد.
مطلب پر محتوا اگر با طراحی و قالب شکیل نباشد آن مطلب پر محتوا هم گوشه نشین می گردد.
اگر کاری در خور ارائه گردد در حد زیبایی که حضرت فرمود« اَجدرُ بصباحةِ الخط » همراه با ذوق هنری تاثیر بسزایی دارد.
💢 حکمت ۳۱۶ 💢
🔻اناَ یَعسوبُ المومنین و المالُ یعسُوبُ الفجار
من پیش قراول و امام مومنین هستم اما برای انسان فاجر، پیشرو و جلودار او مال است.
این مال است که آنها را به هر طرف می کشاند.
یعسوب به ملکه زنبور گفته میشود
جامعه زنبوران بطور صد در صد از ملکه تبعیت دارند تخلف امکان ندارد. از بس که تابع ملکه هستند.
حضرت تشبیه زیبایی دارد .
شما هم باید بمثابه زنبوران تبعیت صد در صد داشته باشید نه اینکه در دل محبت ولی در مسیر هر طرف که میل به آن سو کشید،بروید،
باید تابع باشید.
اول کسی که این لقب را به امیرالمومنین داد پیامبر صلواة الله علیهما بود.
در جمعی فرمود :
« علی فاروقُ هذه الاُمةِ یفرُق بین الحقِ و الباطل و هو یعسوبُ المومنین.
از القاب امام عصر صلوات الله علیه هم، یعسوب است.
وقتی امام ظهور کند و حکومت او استقرار پیدا کند.
« ضربُ یعسوب الدین بذنبه»
در غرائب الحدیث ۱ آمده.
اللهم کمّل دینِنا و جَمّل افکارنا بالقران
الحمدلله رب العالمین
یا علی مدد