💠لا تَصحَبِ آلمائِقَ فاِنهُ یُزَیِّنُ لک فِعلَهُ و یَودُّ اَن تکونَ مِثلَهُ با انسان احمق و کم خرد مصاحبت نکنید زیرا مسیر اشتباه خود را تزیین و تبیین میکند. و دوست دارد که یک روز تو را هم شبیه خود کند.
انسان کم خرد میخواهد نفع برساند ولی به سبب حماقت خود ،بتو ضرر میرساند. فعل اشتباه خود را خوب نشان میدهد. و از تو طلب میکند که انرا ادامه، وعمل دور از عقل او را انجام دهی.
حضرت در این حکمت به دو روحیه فطری انسان اشاره دارد. الف) مدنی الطبع ، روحیه اجتماعی بودن ، و اینکه انسان بتنهایی نمیتواند زندگی اداره کند و نیاز روحی اوست.
ب) روحیه محاکات، تقلید، بحث فطرت است که انسان دوست دارد در هر جمعی قرار گرفت خود را شبیه به جمع کند.برای محبوبیت و مقبولیت.
مراقب انسان احمق باشید شما را در مسیر خود قرار داده و حماقت خود را بر شما زیبا جلوه میکند. و شما هم بر اساس فطرت آنرا درست پنداشته ،طبق روحیه تقلید میکنید.
امام صادق علیه السلام: اگر کسی از ابتدا مراقبت نکند وبا احمق رفاقت کند ، نزدیک است که از اخلاق رفاقت گونه و حماقت کاری رفیق خود شکل بگیرد.
دشمن عاقل بهتر از دوست نادان است. دشمنی دشمن هم عاقلانه است. در مقابله با دشمنی او سبب رشد عقل میشود.
💢 حکمت ۲۹۴💢
💠وقد سُئلَ عن مَسافةِ ما بینَ المشرقِ والمغرب یک نفر از امام سوال کرد مسافت بین مشرق و مغرب چقدر است!!
💠فقال: مَسیرَةُ یومٕ للشمسِ فرمود: باندازهٔ یک روز که خورشید طلوع و غروب میکند فاصله است. فاصلهٔ پیمودن خورشید فاصله ی مشرق تا مغرب است.
این حکمت مقدمه ای دارد مرحوم مجلسی: روزی حضرت در مجلسی فرمود هر سوالی دارید بپرسید من به جمیع علوم عارف هستم .
یک نفر [ خوارج] با بی ادبی گفت اگر راست می گویی و همه چیز می دانی فاصله مشرق تا مغرب چقدر است!!
در جواب شخص هتاک حضرت مسافت را به کیلومتر و عدد نگفت چون آنزمان قابل اثبات نبود. اما جواب قاطعی به او داد
با توجه به این مقدمه و جواب [ مسیرةٌیومٕ للشمس] پاسخ دقیق علمی هست تا اینکه آنرا با متر بیان کند. امروزه فاصلهٔ بین خط استوا تا خط دیگر استوا را با عدد میشود فاصلهٔ بین مشرق و مغرب بیان کردو اما در آن دوران راحت قابل اثبات نبود.
در نقل دیگری آورده آند که قبل از پاسخ مسافت سوال دیگری هم پرسیده شده، فاصله بین آسمان و زمین چقدر است!!
فرمود: فاصله آسمان و زمین آنست که تو دعا کردی دعا اجابت شود. [دعوةُ المستجابه] یک نفس قدسی که دعا کردو خدا جواب داد و او جواب گرفت.اسمان به زمین آمده و هیچ فاصله ای نیست. « قلب المومن عرش الرحمن» خدا همان جاست.
اما از دل نفاق و خوارج فاصله زمین و آسمان بینهایت است. به آسمان و عرش راهی ندارد. اما انسان مومن هرجا باشد همانجا عرش است. بین آسمان و زمین هیچ فاصله ای نیست.در تنگناترین شرایط خدا در نزد ماست بشرطی که قلب محل تقوی [ تقویَ القلوب] باشد.
💢 حکمت ۲۹۵ 💢
💠اَصدِقاؤُک ثلاثه و اعدااُک ثلاثه دوستان و دشمنان سه دسته اند.
💠فاَصدقاوُک صدیقُکَ ، و صدیقُ صدقِک ، و عدوُّ عدوِک ۱- دوستان ، دوست تو هستند. ۲- دوست دوست تو، ۳- دشمن دشمن تو هم دوست تو هستند.
💠واعداوُک عدوُک ، وعدوُّ صَدیقِک ، وصَدیقُ عدوِک دشمنان تو سه دسته: ۱- دشمنان تو دشمن تو هستند. ۲- دشمن دوست تو . ۳- دوست دشمن تو هم از دشمنان هستند.
بر طبق یک قاعدهٔ کلی، اهداف دوستی و دشمنی ها مشترک است. دوستی نفر اول و دوم بر اساس علم باشد نفر سوم هم بر اساس علم با نفر دوم دوست است ،پس نفر اول و سوم هم باهم دوست هستند. در دشمنی هم همه چیز بر محور هدف می چرخد.
مقام معظم رهبری: هر کس با اسراییل مخالف و مبارزه کند ما اورا تجهیز و تامین میکنیم هر کس با اهداف ما و دشمن ما دشمن باشد اهداف ما با هم یکی است.
روایت علوی : اگر در مومن بودن ، دوست و دشمن بودن کسی برای شما مشتبه شد، برای شناخت راه و آیین او فضای اطراف او و دوستان اورا ببینید. اگر بر مدار دین بود خود او هم دیندار و از دوستان است. اما اگر فضای اطراف و دوستان او ضد دین بودند او هم ضد دین است. چون اهداف مشترک است رفقا دور هم تجمع میکنند.
💢 حکمت ۲۹۶ 💢
💠لرجلٕ رَاهُ یَسعیٰ علیٰ عدوّٕ له بما فیهِ اِضرارٌ نفسِه امیرالمومنین صلواة الله علیه کسی را دید بر علیه دیگری خبر چینی و شایعه پراکنی می کند. در حالیکه متوجه نبود تمامی حرف او بر علیه خود او بوده. برای تخریب دیگری تلاش میکرد اما خود راهم تخریب کرد.
💠اِنما انت کالطاعِنِ نفسَهُ لِیَقتُلَ رِدفَهُ تو مانند یک جنگجو و نیزه زنی هستی که دشمن خود را بر ترک مرکب سوار کرده . برای از بین بردن دشمن خود که در ترک توست شمشیر را ازشکم خود فرو کرده تا از پشت به شکم او فرو رود واورا بکشد. با کشتن او خود را هم کشته.
مانند عمل سلفی های وهابی به اسم اسلام با عمل انتحاری مثلاً کافر می کشند. قائلند هر که از ما نیست کافر است و کافر واجب القتل است. دو مقدمه غلط و باطل را کنار هم می چینند، و از آن یک نتیجهٔ باطل تر می گیرند.و عمل میکنند. با دو مقدمه اشتباه بجان مردم و شیعه افتادند و به طمع بهشت برای کشتن دیگران خود راهم می کشد.
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۲۹۳💢
💠لا تَصحَبِ آلمائِقَ فاِنهُ یُزَیِّنُ لک فِعلَهُ و یَودُّ اَن تکونَ مِثلَهُ
با انسان احمق و کم خرد مصاحبت نکنید زیرا مسیر اشتباه خود را تزیین و تبیین میکند. و دوست دارد که یک روز تو را هم شبیه خود کند.
انسان کم خرد میخواهد نفع برساند ولی به سبب حماقت خود ،بتو ضرر میرساند.
فعل اشتباه خود را خوب نشان میدهد.
و از تو طلب میکند که انرا ادامه،
وعمل دور از عقل او را انجام دهی.
حضرت در این حکمت به دو روحیه فطری انسان اشاره دارد.
الف) مدنی الطبع ، روحیه اجتماعی بودن ، و اینکه انسان بتنهایی نمیتواند زندگی اداره کند و نیاز روحی اوست.
ب) روحیه محاکات، تقلید، بحث فطرت است که انسان دوست دارد در هر جمعی قرار گرفت خود را شبیه به جمع کند.برای محبوبیت و مقبولیت.
مراقب انسان احمق باشید شما را در مسیر خود قرار داده و حماقت خود را بر شما زیبا جلوه میکند.
و شما هم بر اساس فطرت آنرا درست پنداشته ،طبق روحیه تقلید میکنید.
امام صادق علیه السلام:
اگر کسی از ابتدا مراقبت نکند وبا احمق رفاقت کند ، نزدیک است که از اخلاق رفاقت گونه و حماقت کاری رفیق خود شکل بگیرد.
دشمن عاقل بهتر از دوست نادان است.
دشمنی دشمن هم عاقلانه است. در مقابله با دشمنی او سبب رشد عقل میشود.
💢 حکمت ۲۹۴💢
💠وقد سُئلَ عن مَسافةِ ما بینَ المشرقِ والمغرب
یک نفر از امام سوال کرد مسافت بین مشرق و مغرب چقدر است!!
💠فقال: مَسیرَةُ یومٕ للشمسِ
فرمود: باندازهٔ یک روز که خورشید طلوع و غروب میکند فاصله است.
فاصلهٔ پیمودن خورشید فاصله ی مشرق تا مغرب است.
این حکمت مقدمه ای دارد مرحوم مجلسی:
روزی حضرت در مجلسی فرمود هر سوالی دارید بپرسید من به جمیع علوم عارف هستم .
یک نفر [ خوارج] با بی ادبی گفت اگر راست می گویی و همه چیز می دانی فاصله مشرق تا مغرب چقدر است!!
در جواب شخص هتاک حضرت مسافت را به کیلومتر و عدد نگفت چون آنزمان قابل اثبات نبود. اما جواب قاطعی به او داد
با توجه به این مقدمه و جواب [ مسیرةٌیومٕ للشمس] پاسخ دقیق علمی هست تا اینکه آنرا با متر بیان کند.
امروزه فاصلهٔ بین خط استوا تا خط دیگر استوا را با عدد میشود فاصلهٔ بین مشرق و مغرب بیان کردو اما در آن دوران راحت قابل اثبات نبود.
در نقل دیگری آورده آند که قبل از پاسخ مسافت سوال دیگری هم پرسیده شده،
فاصله بین آسمان و زمین چقدر است!!
فرمود: فاصله آسمان و زمین آنست که تو دعا کردی دعا اجابت شود. [دعوةُ المستجابه]
یک نفس قدسی که دعا کردو خدا جواب داد و او جواب گرفت.اسمان به زمین آمده و هیچ فاصله ای نیست.
« قلب المومن عرش الرحمن» خدا همان جاست.
اما از دل نفاق و خوارج فاصله زمین و آسمان بینهایت است. به آسمان و عرش راهی ندارد.
اما انسان مومن هرجا باشد همانجا عرش است.
بین آسمان و زمین هیچ فاصله ای نیست.در تنگناترین شرایط خدا در نزد ماست بشرطی که قلب محل تقوی [ تقویَ القلوب] باشد.
💢 حکمت ۲۹۵ 💢
💠اَصدِقاؤُک ثلاثه و اعدااُک ثلاثه
دوستان و دشمنان سه دسته اند.
💠فاَصدقاوُک صدیقُکَ ، و صدیقُ صدقِک ، و عدوُّ عدوِک
۱- دوستان ، دوست تو هستند.
۲- دوست دوست تو،
۳- دشمن دشمن تو هم دوست تو هستند.
💠واعداوُک عدوُک ، وعدوُّ صَدیقِک ، وصَدیقُ عدوِک
دشمنان تو سه دسته:
۱- دشمنان تو دشمن تو هستند.
۲- دشمن دوست تو .
۳- دوست دشمن تو هم از دشمنان هستند.
بر طبق یک قاعدهٔ کلی، اهداف دوستی و دشمنی ها مشترک است.
دوستی نفر اول و دوم بر اساس علم باشد نفر سوم هم بر اساس علم با نفر دوم دوست است ،پس نفر اول و سوم هم باهم دوست هستند.
در دشمنی هم همه چیز بر محور هدف می چرخد.
مقام معظم رهبری:
هر کس با اسراییل مخالف و مبارزه کند ما اورا تجهیز و تامین میکنیم
هر کس با اهداف ما و دشمن ما دشمن باشد اهداف ما با هم یکی است.
روایت علوی : اگر در مومن بودن ، دوست و دشمن بودن کسی برای شما مشتبه شد، برای شناخت راه و آیین او فضای اطراف او و دوستان اورا ببینید.
اگر بر مدار دین بود خود او هم دیندار و از دوستان است.
اما اگر فضای اطراف و دوستان او ضد دین بودند او هم ضد دین است.
چون اهداف مشترک است رفقا دور هم تجمع میکنند.
💢 حکمت ۲۹۶ 💢
💠لرجلٕ رَاهُ یَسعیٰ علیٰ عدوّٕ له بما فیهِ اِضرارٌ نفسِه
امیرالمومنین صلواة الله علیه کسی را دید بر علیه دیگری خبر چینی و شایعه پراکنی می کند. در حالیکه متوجه نبود تمامی حرف او بر علیه خود او بوده.
برای تخریب دیگری تلاش میکرد اما خود راهم تخریب کرد.
💠اِنما انت کالطاعِنِ نفسَهُ لِیَقتُلَ رِدفَهُ
تو مانند یک جنگجو و نیزه زنی هستی که دشمن خود را بر ترک مرکب سوار کرده .
برای از بین بردن دشمن خود که در ترک توست شمشیر را ازشکم خود فرو کرده تا از پشت به شکم او فرو رود واورا بکشد.
با کشتن او خود را هم کشته.
مانند عمل سلفی های وهابی به اسم اسلام با عمل انتحاری مثلاً کافر می کشند.
قائلند هر که از ما نیست کافر است و کافر واجب القتل است.
دو مقدمه غلط و باطل را کنار هم می چینند، و از آن یک نتیجهٔ باطل تر می گیرند.و عمل میکنند.
با دو مقدمه اشتباه بجان مردم و شیعه افتادند و به طمع بهشت برای کشتن دیگران خود راهم می کشد.
اللهم وفقنا لما تحبُّ و ترضیٰ